Cuvântul Nou, mai 1996 (Anul 7, nr. 1607-1627)

1996-05-16 / nr. 1616

PAG. 1 Angajarea absolvenjilor în condiţii avantajoase Aflam de la doamna Szőke Maria, şefa Oficiului forţelor de muncă şi sume din cadrul D.M.P.S. Covasna, că agenţii economici care doresc să angajeze absolvenţi, promoţia 1996, trebuie să comunice acestui oficiu numărul absolvenţilor pe car® vor să-i încadreze în muncă, in baza Ordonanţei Guvernului nr. 32 din 1994. Comunicarea se face până la data de 28 iunie a.c., specificându-e numărul absolvenţilor cu studii medii şi, separat, a celor cu studii superioare. Studii medii înseamnă absolvirea cursurilor şcolilor de ucenici şi complementare, şcolilor profesionale, liceale şi post-liceale. De reţinut că, agenţii economici care angajează absolvenţi cu studii medii primesc 60 la sută din salariul minim pe economie pentru un angajat, pe o perioadă de 9 luni, iar cei care angajează absolvenţi cu studii superioare primesc 70 la sută. „Neapărat trebuie să ne comunice numărul de absolvenţi solicitaţi pentru angajare, pentru ca, la rândul nostru, să informăm Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, iar acesta să comunice Ministerului învăţământului situaţia privind angajarea absolvenţilor - ne spune doamna Szőke Marta. Chiar dacă nu angajează de la început atâţia absolvenţi câţi şi-au propus, agenţii economici respectivi au în schimb solicitarea făcută la oficiul nostru şi-i pot angaja pe măsură ce au posibilitatea. Agenţii economici care nu solicită, în termenul stabilit, numărul de absolvenţi pe care doresc să-i angajeze şi vor face asemenea angajări în lunile ulterioare, nu vor putea primi sumele potrivit procentelor prevăzute în Ordonanţă, sume c© se acoperă din fondul de şomaj." Vasilica CIOBANU (Urmare din pag. 1) doi este posibil să crească şi şansele unuia din candidaţii români, cel mai plasat în sondaje fiind candi- datul Alianţei Social Democrat-Liberale, dr. Gh. Tatu. O situaţie oarecum asemănătoare se înregistrează şi la Covasna. Acolo adversarul candidatului U.D.M.R. este un independent, dl. Iordan Popica, cunoscut şi respectat în zonă. Domnia sa este sprijinit atât de P.U.N.R., cât şi d® P.D.S.R., două partide care îşi împart aproape egal „graţiile“ electoratului românesc. Este, aşadar, posibil ca, pe fondul nemulţumirilor pe care orice primar le provoacă într-o epocă de tranziţie, la Covasna situaţia să devină ... interesantă din punctul nostru de vedere. Pentru a avea, însă, şanse reale e nevoie de unitate, şi când spun acest lucru nu arunc doar o vorbă uzată de pr®a multă folosinţă, ci exprim un sentiment pe care îl încearcă românii din multe alte zone ale județului Covasna. Imagine din Brețcu. Ogânzite... (Urmare dinjaog^O ’ / Cum mai poate avea credibilitate liga atunci când afirmă nonşalant că toate instituţiile importante ale judeţului sunt conduse de români? Oare să-şi fi schimbat peste noapte certificatele de naştere şefii Consiliului judeţean (dl. Orbán Arpăd), Tribunalului judeţean (dl. Ördög András), Procuraturii (dl. Luppinger Attila), Inspectoratului şcolar (dl. Rákosi Zoltán), Inspectoratului pentru cultură (dl. Jánó Mihály) de altfel, oameni ce merită tot respectul sau poate au fost schimbaţi şi noi nu ştim nimic? Ba se mai încriminează și faptul că filialele partidelor sunt conduse de români! Ar fi culmea ca un PUNR sau PRM să aibă în frunte un maghiar! Se pare că domnii de lo LADO Covasna au deraiat total de la principiile pe care singuri și le-au impus când au aderat la această ligă. Din apărători ai drepturilor omului au devenit acuzatori în simbria UDMR. In loc să procedeze la o anchetă realizată în colaborare cu filiale ale LADO din judeţele unde domiciliază în prezent cei plecaţi din Covasna, aceştia „Cu mâinile goale...  Avem mari deficienţe, staţii!® de radio, model 1958, fiind total neperformante. Piese d® schimb pentru acestea nu se mai fabrică de 10 ani. Ministerul ne-a spus să avem răbdare că există un plan de a licita mijloace de comunicare deşi mă tem că va crea aceeaşi soartă cu mare licitaţie organizată acum doi ani pentru autosanitare, când s-a iscat acel scandal între firma Fiat şi „Rocab"-ul bucureştean. Pe plan internaţional există o adevărată competiţie pentru a obţine surse de finanţare de la Banca mondială, ci atâta vreme cât noi reuşim să le obţinem, dar nu ştim să le folosim, se ridică problema credibilităţii celor care zic că fac reforma în ţara asta. - Faceţi politică? Nu sunt membru al nici unui partid, însă concepţia mea este deosebit de radicală, consider că în ce priveşte sistemul sanitar ar trebui o implicare mai profundă, fiind practic vorba de noi toţi. Occidentalii s-au exprimat adesea că românii fac minuni din nimic. Ei bine, a cam venit vremea să trecem de faza de eroi. Cu mâinile goale nu se pot salva vieţi. Există vreo speranţă de îmbunătăţire a condiţiilor de asistenţă sanitară pentru populaţie? Speranţele sunt slabe atâta vreme cât nu există cadrul legislativ adecvat şi ma refer aici la întreaga reţea sanitară. In momentul în care fiecare dintr® noi, indiferent unde lucrează plăteşte asigurare de sănătate, nu văd sensul pentru care aceşti bani intră la bugetul de stat şi de acolo sunt daţi din nou la Sănătate. Singura explicaţie ar fi folosirea unei părţi din aceşti bani în alte scopuri decât pentru car® plătesc oamenii şi asta se cheamă deturnare de fonduri. „ Trebuie o lege care să separe aceşti bani de bugetul de stat, aşa se şi preconizează de vreo 6 ani, dar nu se face nimic pentru că nu există interesul politic ..CUVANTUL NOU* Anul VII Nr. 1616 Problema minorilor ... (Urmare din png. U rile oraşe, cei mici fiind agresaţi şi jefuiţi de cei mai mari? ! - Da, în formă incipientă. Ba mai mult, se solicită chiar plata unei „taxe de protecţie" (I), achitată din economiile zilnice, astfel ca sâ li se asigure elevilor din clasele inferioare un soi de „pază“ faţă de atacurile unor golani. Noi am depistat deja asemenea manifestări izolat® dispunând organizarea unor patrule în jurul şcolilor pentru a-i proteja pe elevi. Proliferarea furturilor în instituţiile de învăţământ ridică, de asemenea, numeroase semne de întrebare. - Se fură în şcoli? Cum e posibil? Datorită faptului că sălile de clasă (de pildă), vestiarele se lasă adesea descuiate pe timpul cât şcolarii sunt la orele de sport şi atunci unii profită şi şterpelesc sume de bani, obiecte etc. Apoi părinţii vin la Poliţie şi se plâng ... In altă ordine de idei aş vrea să arăt că mulţi dintre micii infractori sunt la prima lor abatere, de aceea trebuie procedat atent cu sunt invitaţi să se prezinte împreună cu profesorul Vodă la sediul LADO din Sfântu Gheorghe, unde ar trebui să probeze ca în faţa unui juriu de ce au trebuit să plece. Se vrea o discuţie pe bază de documente de parcă Raportul Harghita-Covasna n-ar conţine destule date ... Cam deformate oglinzile LĂDOI P.S . Noi îl mai aşteptăm pe domnul Fekete - așa cum a promis - să ne aducă o scrisoare deschisă sau alt document care să nu încalce legile obiectivităţii şi-i promitem că-l vom publica. Nu însă ceva c® colcăie a partizanat politic, ei, dar cum majoritatea provin din familii dezorganizate, cu părinţi şomeri, alcoolici, despărţiţi e clar că în viitor aceşti minori vor fi tentaţi să recidiveze. Anumiţi patroni îi angajează „la negru“, oferindu-le diverse sume de bani pentru prestaţii necalificate. Numai că unii dintre aceşti „angajaţi" observă un timp unde sunt lăsaţi banii, care sunt obiceiurile „casei“ şi apoi revin noaptea şi dau spargeri! Aşa îşi fac rost de sumele necesare .. . jocurilor de noroc, ajunse o adevărată patimă, după cum arătam şi în prima parte a discuţiei noastre. - Că tot veni vorba, aveţi vreun exemplu mai spectaculos din acest punct de vedere? - Să vedem... lată, la poker mecanic într-o noapte un tânăr a pierdut . .. 6 (şase) milioane de lei. - Incredibil! De unde îl avea? - Doar nu din ... puşculiţă! Aţi dorit Un caz aparte, insă ele sunt multe şi tocmai de aceea este foarte bine să le abordăm deschis, să tragem un semnal de alarmă, până nu-i prea târziul Prelegerile academice de la Arcuş (Urmare din pag. 1) La întâlnire, cea de-a párnán® organizează vineri, 17 ora în acest an, având ca temă „Aspecte de critică literară" sunt invitaţi dr. Paul Cornea, prof. univ. la Facultatea de litere a Universităţii din Bucureşti şi dr. Andrei Nestorescu, cercetător principal la Institutul „George Călinescu“. Organizatorii pun la dispoziţia publicului un autobuz cu plecare la ora 17:30 din faţa Teatrului din Sf. Gheorghe. (S.O.M.) (Urmare din pag. 1) fi prezenţi şi în municipiul Sfântu Gheorghe. De această dată vom avea bucuria să-i avem în mijlocul nostru pe poeţii Grigore Vieru, Vasile Levnschi, Arcadie Suceveanu şi Nicolae Spătaru din Chişinău şi pe Vasîle Tărăţeanu, Grigore Bostan, Dumitru Covaiciuc, Simion Gociu, Ştefan Hostiuc, Dumitru Muntencu şi Hie Tudor Zegrea din Cernăuţi, însoţiţi de cunoscuţii scriitori şi oameni de cultură George Muntean din Bucureşti şi Joan Popescu Topolog din Braşov, cât şi de ing. Petru Ciobanu, sufletul întregii acţiuni. Toţi cei care doresc să petreacă câteva momente de neuitat în universul poeziei româneşti contemporane şi să cunoască nume intrate în istoria literaturii române, dar şi în cronica luptei pentru afirmarea limbii române în toate spaţiile locuite de români, sunt invitaţi vineri 17 mai or 3 ,13 la Muzeul Spiritualităţii Româneşti de la Catedrala Ortodoxă din Sfântu Gheorghe, unde vor putea obţine şi autografe din partea poeţilor preferaţi. Programul manifestării va cuprinde şi un program de recitări din opera poeţilor prezenţi la întâlnirea din Sf. Gheorghe, susţinut de elevi de la Şcoala generală „Nicolae Colan" şi de cunoscuta actriţă a Teatrului „Andrei Mureşan“, Valentina Cazacu.