Cuvântul Nou, septembrie 1997 (Anul 8, nr. 1952-1977)

1997-09-15 / nr. 1964

COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA P.D.S.R. - UN PARTID ŢARĂ VIITOR Dumitru MANOLĂCHESCU Ieri a avut loc şedinţa Consiliului Naţional al P.D.S.R. Nu ştiu, la această oră, ce rezultate notabile, ce vârtejuri mistuitoare, ce incendii devastatoare a produs această şedinţă îndelung mediatizată. Ce se ştie, însă, este că tot mai mulţi membri de frunte ai acestui partid doresc o schimbare spectaculoasă “la vârf’ în propria formaţiune politică. Voci din filialele partidului (Galaţi, Iaşi, Dolj, Gorj) au cerut schimbarea “elegantă” a lui Ion Iliescu din funcţia de preşedinte şi trecerea dumisale pe linie moartă, într-o comodă funcţie de “preşedinte de onoare” al partidului (un fel de... coada calului), preşedinte executiv urmând să fie ales Adrian Năstase. La toate aceste semne de nemulţumire provenind din teritoriu, Ion Iliescu zâmbeşte strâmb şi cere împricinaţilor argumente, ceea ce poate însemna că nimic nu se va schimba, deocamdată, la “vârful” conducerii P.D.S.R. Adrian Năstase nu pare a dori această schimbare acum, aşteptând mai degrabă momentul când “para” revoltei populare va fi mai coaptă şi bună de cules. Chiar dacă la şedinţa Consiliului Naţional al fostului partid de guvernământ nu se va fi produs nici o senzaţională răsturnare de fotolii prezidenţiale, cevaceva tot se pregăteşte, indisciplinaţii acestui partid sunt tot mai numeroşi şi tot mai dispuşi să ceară socoteală liderului până mai ieri de neatins al partidului. “Recalcitranţii” doresc mai nou nu doar îndepărtarea de la decizie a lui Ion Iliescu, ci şi retragerea sprijinului politic unor membri marcanţi ai conducerii partidului, cum ar fi Vasile Văcaru, Octav Cozmâncă şi alţii care nu fac bine la “imagine”. Greu de crezut că Ion Iliescu va accepta să se despartă de vechea şi credincioasa gardă. El va prefera să-i critice tovărăşeşte pe protestatarii din partid, cum a făcut şi cu Teodor Meleşcanu şi Iosif Boda, ceea ce îi va face pe cei care doresc o schimbare în P.D.S.R. să migreze spre alte partide. Chestia asta cu migrarea membrilor P.D.S.R. începe, însă, să nu mai fie un joc. Iată, Alianța pentru România, partid de migratori din P.D.S.R., este creditată în sondajele de opinie cu 6-7% în preferințele electoratului, în vreme ce fostul partid de guvernământ scade continuu, ajungând la puţin peste 10%. Şi mai grav pentru P.D.S.R. este lipsa de alternativă în materie de alianţe, în vreme ce Alianţa pentru România are deschise aproape toate porţile, P.D.S.R. a rupt toate punţile cât de cât solide, cantonându-se în aceleaşi păguboase relaţii de amiciţie forţată cu P.R.M. şi P.U.N.R. Au existat, e drept, unele încercări de rupere a electoratului Partidului Democrat, dar ele n-au avut nici o şansă pentru că, e clar pentru toţi, P.D.S.R. este un partid fără viitor atâta vreme cât va fi condus de tandemul Ion Iliescu - Adrian Năstase. Infatuarea, orgoliul, vanităţile unor lideri au determinat îndepărtarea partidului de parteneri credibili, izolarea lui spre o stângă excesiv naţionalistă. Se pare că abia acum, în al 13-lea ceas, liderii P.D.S.R. au sesizat acest pericol. De aceea, politica de alianțe va face subiectul multor dezbateri aprinse în partid, dezbateri care vor îngloba, fatal, critici la adresa liderilor partidului. Rămâne de văzut spre cine se mai poate îndrepta acum P.D.S.R. și, mai ales, cum va reuși Ion Iliescu să oprească o nouă scindare a acestui partid. Pe 16 septembrie se va produce la Sfântu Gheorghe: “Schimbarea la faţă a Pieţei Centrale” Andrei BANCIU Numeroasele promisiuni privind trasferarea atât a tarabelor din faţa magazinului “EVES” cât şi a celor din aşa-zisa “piaţă a ruşilor”, au dus la ideea înfiinţării unei noi pieţe. Aşa s-a şi întâmplat, când în urmă cu trei luni pe Bulevardul Muncii s-a deschis piaţa mixtă EURO, patronată de domnul Târnăveanu. Datorită chiriei prea mari,aici o tarabă costând 7000 lei/zi sau 150.000 lei/lună, iar un pavilion 500.000 lei/lună, după afirmaţia dlui Jankó István, administratorul pieţei, cât şi a amplasării nefavorabile, numărul vânzătorilor şi al cumpărătorilor a scăzut. Totuşi, conducerea speră ca pe parcurs piaţa să devină mai populată. Dar ne întrebăm cum, din moment ce aceasta se află la capătul oraşului, nefiind la îndemâna tuturor cumpărătorilor, neavând apă curentă pentru igienizare, platforme acoperite şi mai mult, neexistând un sector anume pentru desfacerea produselor agricole. Astfel cumpărătorii, mai cu seamă cei din vecinătatea pieţei centrale, se aprovizionează aici cu zarzavaturi, iar dacă au nevoie şi de alte produse (cafea, ţigări, e.t.c) ar trebui să se deplaseze până la capătul oraşului pentru a şi le procura, în concluzie, ce ar fi de făcut? Introducerea de apă curentă, acoperirea platformelor, crearea unor sectoare pentru produsele agricole şi echivalarea chiriilor sau chiar micşorarea acestora. Dar până atunci să vedem ce se întâmplă în Piaţa Centrală. “Ideea separării celor două pieţe (cea de zarzavaturi şi produse industriale) nu i-a încântat pe comercianţi, ba chiar au depus şi plângeri dorind să rămână la Piaţa Centrală”afirmă d-l Zsigmond József, şef sector la Administraţia Pieţelor.Clienţii cum au reacţionat?Acestora le convine mai mult să-şi facă cumpărăturile la piaţa centrală, pentru că aici se află atât magazinul Eves cât şi (Continuare în pagina a 2-a)  PREŢUL TRANSPORTULUI RUTIER ESTE PREA MIC Costul transportului rutier în România este mai mic cu 38-40% faţă de cel înregistrat în ţările Uniunii Europene, a declarat Traian Băsescu, ministrul Transporturilor. Băsescu a participat, sîmbătă, la lucrările Adunării Generale a Asociaţiei Transfrigoraute International, care se desfăşoară în perioada 11 -13 septembrie la Bucureşti. Ministrul Transporturilor a arătat că societăţile de transport internaţional sunt obligate să practice tarife aliniate celor europene, nefiind, deci, în situaţia de a practica preţuri de dumping. în schimb, tarifele transporturilor interne sunt profund nealiniate la cele ale UE. Piaţa românească nu poate suporta tarifele europene iar concurenţa neloială pe care o exercită SNCFR, prin costurile reduse la jumătate faţă de cele suportate de transportatori, determină societăţile de transport să menţină tarifele la niveluri scăzute, a continuat Băsescu. “Din păcate, numărul autovehiculelor frigorifice şi izoterme este mic, ceea ce limitează promovarea pe piaţa internaţională a legumelor şi fructelor proaspete din România”, a afirmat ministrul. Traian Băsescu a menţionat că, de la 1 ianuarie 1998, va fi interzisă înmatricularea în România a autovehiculelor fără catalizator. De asemenea, posesorii de autovehicule, persoane fizice şi juridice, nu vor mai primi viza anuală tehnică dacă autovehiculele nu vor corespunde parametrilor inițiali. ŞI TOTUŞI... PLAIMUL ÎIMCLIMAT FUIMCTIOIMEAZĂ Vasilica CIOBANU De câteva zile, la Sectorul de exploatare a lemnului Comandău a început restrângerea activităţii, ca urmare a dispoziţiilor transmise de S.C. Brafor SA Braşov. “Este vorba de o reducere de 40 la sută din personal, ceea ce înseamnă că în sectorul nostru vor rămâne cam 140 de oameni, din cei 187 care lucrează în prezent- ne spune dl. Mikoveni Levente, șeful Sectorului de exploatare a lemnului Comandău. Până la sfârșitul anului am mai fi avut de exploatat cam 25 000 m.c. de masă lemnoasă, dar după reducerea personalului vom putea exploata cam 16 ooo m.c. de lemn. Oricum, depozitul final din Covasna este plin și dacă nu se iau măsuri pentru livrarea materialului n-o să avem unde depozita cheresteaua.” Activitatea de exploatare a lemnului din pădurea din jurul Comandăului a fost prietantă în exclusivitate spre materialul lemnos provenit din doborâturile de vânt produse în toamna anului 1995. Cum acest fenomen a tras după sine un volum de muncă enorm de mare, la exploatarea materialului lemnos dat spre exploatare prin licitaţie au participat şi multe firme particulare. Sectoarele de exploatare a lemnului din Covasna şi Comandău, ce aparţin S.E.T.T.P.P.L. Târgu Secuiesc, unitate cu capital de stat, deţin o pondere mare în această activitate, explicaţia constând în faptul că aveau deja o anume vechime în organizarea muncii, dotare şi pregătirea profesională a personalului. Pentru ca lucrurile să meargă mai bine, ar fi trebuit ca toate acestea să fie încurajate susţinute şi perfectate de către organele din ierarhia superioară, mergându-se chiar până la Guvern. Aceste chestiuni se impun a fi luate în seamă atât pentru că pădurea face parte din patrimoniul naţional, dar şi pentru că în urma catastrofei naturale din zona Covasna- Comandău exista pericolul distrugerii în timp relativ scurt a unei cantităţi masive de material lemnos, urmată de consecinţele nefaste asupra pădurii. în (Continuare în pagina a 2-a) Din octombrie ‘97 ASOCIAŢIILE DE LOCATARI SE TRANSFORMĂ ÎN ASOCIAŢII DE PROPRIETARI •Dar semnele de întrebare încă persistă Dumitru MANOLACHESCU La mijlocul lunii octombrie asociaţiile de locatari urmează să se transforme, conform prevederilor legale, în asociaţii de proprietari. Urmează, deci, ca viaţa noastră între pereţii de beton ai blocului să fie puţin cel mai bună, măcar în ce priveşte drepturile pe care cei ce ne-am cumpărat locuinţele ar trebui să le avem în confruntarea cu proastele servicii pe care ni le furnizează diverse regii sau societăţi comerciale care ştiu doar să încaseze banii, nu să şi ofere ceva în schimb.Dar, pentru că întotdeauna este şi un dar, lucrurile se mişcă greu. Viceprimarul municipiului, dl. Czimbalmos Csaba, spune că Primăria a organizat întâlniri cu preşedinţii asociaţiilor de locatari, procesul de transformare a acestora fiind în curs de derulare, dar semne de întrebare încă există. “Noi nu vrem să ne băgăm prea mult în treaba asta, avem unele experienţe nefericite în alte domenii, până ce nu este totul clar şi limpede în legile şi normativele existente sau în curs de apariţie. Ideal ar fi, cred eu, ca iniţiativa să pornească de la oameni, pentru că e interesul lor să se asocieze şi să-şi găsească reprezentanţi care să le apere drepturile”. în opinia d-lui viceprimar, semnele de întrebare se referă la găsirea unei soluţii pentru înregistrarea oficială a locatarilor ca proprietari, terenul de sub blocuri, preluarea datoriilor pe care asociaţiile le au la această oră şi altele. Dl. Czimbalmos este, însă, de părere că toate aceste semne de întrebare vor dispărea odată cu înregistrarea oficială a primei asociaţii de proprietari. Legea dă posibilitatea formării unor (Continuare în pagina a 2-a) Sct permis înhumarea cadavrului şoferului automobilului Prinţesei Diana . Magistratul francez însărcinat cu anchetarea circumstanţelor în care s-a produs accidentul de maşină în care a murit Prinţesa Diana a eliberat spre înhumare, vineri, cadavrul şoferului automobilului, Henri Paul, a declarat un purtător de cuvînt al familiei lui Paul. Testele de laborator efectuate au relevat că Paul, care era şeful pazei Hotelului Ritz, aparţinînd familiei Al Fleyed, avea alcoolemia de trei ori peste limita legală, în momentul accidentului. Familia şi prietenii lui Henri Paul au contestat vehement speculaţiile potrivit cărora acesta era un băutor înrăit. Un purtător de cuvînt al familiei Al Fayed a declarat, săptămîna aceasta, la Washington, că este necesară efectuarea unei autopsii independente, însă avocatul familiei Al Fayed, Georges Kiejman, a declarat, vineri, că nu a fost solicitată nici o altă autopsie. «Dumnezeu ţine cu oamenii buni" Ioan DRAGAN “Iată-ne din nou la “Ciobănaşul”, sărbătoare folclorică ajunsă la cea de a 25- a ediţie - spunea în cuvântul său de deschidere domnul Gheorghe Baciu, primarul oraşului întorsura Buzăului. Ea a evoluat în timp astfel că, de-a lungul anilor au ajuns să evolueze pe scena festivalului tot mai multe formaţii din ţară şi străinătate. Şi astăzi, când sărbătorim nunta de argint a acestei tradiţionale manifestări folclorice, vom urmări formaţii care ne vor desfăta privirea şi ne vor îndulci inima cu cântecul şi jocul popular românesc”. “A avea 25 de ani - spunea domnul Petre Străchinaru, consilier la Comitetul judeţean pentru (Continuare în pagina a 2-a) Anul VIII Nr. 1964 Luni 15 septembrie 1997 4 pagini 500 lei 82 milioane dolari de la mi Fondul Monetar Internaţional (FMI) a convenit, vineri, asupra eliberării unui împrumut destinat României în valoare de 82 de milioane dolari, sumă ce reprezintă cea de-a doua tranşă de împrumut a acordului stand-by în valoare de 410 de milioane dolari, semnat de partea română şi de reprezentanţii organismului financiar internaţional, în vederea finanţării programului dur de reformă economică al autorităţilor de la Bucureşti, au declarat surse FMI, citate de REUTER. Consiliul de Administraţie al FMI a finalizat prima revizuire a acordului standby, care are o durată de 13 luni, au declarat sursele FMI din Washington. Potrivit acestor surse, eforturile de stabilizare economică ale României sunt conforme cu așteptările Fondului, iar programul guvernamental de reformă structurală este pe calea cea bună, după ce Executivul de la Bucureşti a decis lichidarea firmelor de stat ce înregistrează pierderi. “Directorii FMI au salutat nivelul notabil de stabilitate financiară la care România ajuns în prezent. Ei au lăudat autorităţile române, pentru măsurile de accelerare a privatizării adoptate în ultimele săptămîni, cerîndu-le să vegheze (Continuare în pagina a 2-a) Cehia ne susţină în aderarea la NATO şi LE Premierul ceh, Vaclav Klaus, şi-a exprimat, în cadrul întîlnirii bilaterale de vineri, cu premierul român, Victor Ciorbea, dezamăgirea că în mass-media românească s-au făcut afirmaţii potrivit cărora autorităţile din Republica Cehă ar fi făcut lobby împotriva României. Klaus a ţinut să-l asigure pe şeful Executivului român că Cehia susţine candidatura României pentru aderarea la UE şi NATO. Cei doi premieri au remarcat că relaţiile economice dintre cele două ţări sunt “modeste”, iar valoarea schimburilor comerciale “inadmisibil de redusă”. Klaus şi Ciorbea au convenit constituirea unei echipe mixte care să determine cauzele acestei situaţii. La rîndul său, premierul ungar, Gyula Flori, a afirmat că, la întîlnirea de la Cracovia, a celor trei ţări invitate să adere la NATO, s-a susţinut concertarea eforturilor pentru integrarea României în structurile europene şi euro-atlantice. “Ungaria va face tot ce-i stă în putinţă ca România să se integreze în UE şi NATO”, a spus Horn. Premierul ungar va efectua o vizită oficială în România, în perioada 22-23 octombrie. Totodată, premierul sloven, Janez Dmovsek, şi Victor Ciorbea au susţinut, în cadrul întîlnirii bilaterale, necesitatea corelării eforturilor politice şi diplomatice ale celor două ţări, în vederea integrării în NATO, din 1999. Premierul Ciorbea, prezent la summitul CEFTA de la Portoroz, a mai avut întâlniri bilaterale cu premierul polonez şi cu cel croat, precum și și cu ministrul de Externe leton.  Preşedintele Constantinescu mulţumit de vizita în China Preşedintele Emil Constantinescu a apreciat, sîmbătă, că vizita de stat pe care a întreprins-o în Republica Populară Chineză a fost “un deplin succes”, întrucît a reuşit să deblocheze relaţiile politice româno-chineze. Consecinţa “dezgheţării” relaţiilor politice va fi deblocarea celor economice, care înregistrează un mare declin în ultimii ani. Schimburile economice româno-chineze au scăzut la jumătate, în ultimii ani, a amintit Emil Constantinescu. Bariera informaţională dintre România şi China a fost “spartă” şi s-a creat o relaţie directă cu responsabilii administraţiei locale, a arătat preşedintele Constantinescu. El a precizat că la data de 17 septembrie o delegaţie de specialişti din Shanghai va vizita România, iar, în (Continuare în pagina a 2-a)