Cuvântul Nou, martie 1998 (Anul 9, nr. 2102-2127)

1998-03-14 / nr. 2113

Pagina 2 SĂPTĂMÂIM/V POLITICA EMUL CONSTANTINESCU LA LONDRA Diplomaţia românească, în frunte cu preşedintele statului, a fost prezentă în cursul acestei săptămâni la Conferinţa europeană de la Londra, unde s-au întâlnit şefi de state şi guverne pentru a dezbate problemele aderării la Uniunea Europeană. Preşedintele Constantinescu este optimist în privinţa şanselor ţării noastre de a fi primită... nu, nu vă grăbiţi, nu în Uniunea Europeană, unde nu ne ţin puterile să intrăm în viitorii 16 ani, ci la negocierile care vor avea loc pentru stabilirea grupului de ţări care urmează să fie băgate în seamă. Complicată treabă! Chiar dacă mesajul prezidenţial suferă de un incurabil super-optimism, nu-i rău să te arăţi lumii acolo unde şi când trebuie, pentru a-ţi apăra cauza. SCANDAL ÎN COMISIA DE ÎNVĂŢĂMÂNT A CAMEREI DEPUTAŢILOR U.D.M.R. şi P.N.Ţ.C.D. au reuşit să bulverseze şi Comisia de învăţământ a Camerei Deputaţilor. Membrii acestor partide n-au acceptat nici prezenţa ziariştilor la lucrările Comisiei, nici pe cea a senatorului ţărănist George Pruteanu, care voia să-şi bage niţel “coada” în rosturile Legii învăţământului, care tocmai se dezbătea în respectiva comisie. Pe chestia asta ziariştii au instituit un embargo pentru Cameră, iar Pruteanu i-a făcut pe deputaţii ţărănişti şi udemerişti “scandalagii”. Transpare tot mai mult ideea că modificările la Legea învăţământului nu vor fi votate fără scandal. S-ar putea să se pună chiar deun nou divorț! PARTIDUL DEMOCRAT A HOTĂRÂT SĂ NU VOTEZE BUGETUL Partidul Democrat a anunţat, prin vocea preşedintelui Petre Roman, că nu va vota un buget prezentat de premierul Victor Ciorbea, considerând că acesta sa compromis şi nu mai poate garanta şi nici nu poate avea susţinerea necesară aplicării în practică a unui buget de austeritate maximă. Băgând la cutiuţă aceste declaraţii, liderul ţărănist Ion Diaconescu a replicat: “Partidul Democrat nu mai este în coaliţia majoritară”. Concomitent, fruntaşii ţărănişti şi liberali aleargă după susţinere parlamentară pentru Legea bugetului, dar nu dau decât de belele, pentru că toate partidele din Opoziţie pun condiţii dure ca să voteze această lege. Se pare că, întrucât negocierile ţărăniştilor cu democraţii s-au cam blocat, “biciul” se află acum în mâna preşedintelui Constantinescu. Rămâne să vedem pe cine va plesni preşedintele şi cât de tare o va face! ŞI CADRELE DIDACTICE VOR LEFURI MAI MARI Nu doar medicii, ci şi cadrele didactice vor lefuri mai mari. Atât elevii, cât şi părinţii lor, consideră că cererile profesorilor sunt îndreptăţite, situându-se în acest conflict de partea dascălilor. Sindicatele din învăţământ au trecut de la vorbă la faptă, organizând acţiuni de protest în incinta şcolilor. Dacă revendicările lor nu vor fi îndeplinite, ei ameninţă cu blocarea anului şcolar. Reacţia Guvernului va fi, probabil, similară cu cea avută în cazul medicilor: “Mai dă-le, Victore, o sută...”. iiZiua mondială a drepturilor consumatorilor” ‘ 'Ca îin fiecare primăvară şi anul acesta data de 15 martie ar trebui să reprezinte pentru populaţie un termen de referinţă, fiind sărbătorită “Ziua mondială a drepturilor consumatorilor”. Pentru a vedea semnificaţia şi rosturile acestui eveniment ne-am adresat domnului ing. Szőke Alexandru, din cadrul Oficiului judeţean Covasna pentru protecţia consumatorilor, care ni s-a oferit informaţii , din belşug. De unde provine denumirea şi de ce s-a adoptat această dată? Totul a pornit de la Declaraţia istorică a celor patru drepturi fuundamentale formulate de fostul preşedinte al Statelor Unite, John F.Kennedy, pe data de 15 martie 1962 şi având la bază “Principiile directoare pentru protecţia consumatorilor”. Ele au fost ulterior adoptate prin Rezoluţia Adunării Generale a ONU din anul 1985, iar guvernele semnatare au recunoscut că toţi cetăţenii, indiferent de venituri sau nivel social, au anumite drepturi de bază în calitatea lor de consumatori. în conformitate cu aceste principii, statelor membre le revine obligaţia pentru asigurarea cadrului juridic şi instituţional care să răspundă necesităţilor consumatorilor referitoare la: • protecţia consumatorilor faţă de pericolele ce le pot afecta viaţa, sănătatea sau securitatea , promovarea şi apărarea intereselor economice ale consumatorilor •accesul consumatorilor la informări corecte şi precise, care să le permită să facă o alegere conformă dorinţelor şi necesităţilor personale • educarea consumatorilor • libertatea consumatorilor de a se asocia în grupuri şi organizaţii pentru a le apăra drepturile şi aşi expune opiniile în procesul de luare a deciziilor care îi privesc. Cetăţeanul - ca beneficiar al ofertei de bunuri şi servicii - deţine un rol principal în cadrul mecanismului pieţei, influenţând acţiunile întreprinse atât de producător, de comerciant, cât şi de administraţia publică. La noi cum se prezintă situaţia? Politica ce vizează promovarea intereselor consumatorilor trebuie să ţină seama de existenţa unor premise de ordin economic şi social, cum ar fi dezechilibrul între puterea de negociere a consumatorului individual şi cea a agentului economic. Apoi, structurarea incipientă şi scăzut-combativă a organismelor neguvernamentale în domeniu. Să nu uităm necesitatea elaborării unor reglementări armonizate cu directivele europene, ca şi nivelul încă scăzut al educaţiei cetăţenilor în calitatea lor de consumatori şi aşa mai departe. Ar mai fi încă multe de spus, esenţialul privind ziua de 15 martie însă acesta este. Dar despre alte aspecte din activitatea OJPC cu un alt prilej. Deocamdată, am ţinut să marcăm evenimentul festiv la care s-a referit interlocutorul nostru, Horia C.DELIU a PD se situează, în acest moment, în afara coaliţiei .............................. ... ■m .... .... . - - -... - ~ ......................................... • Cv I : (Urmare din pagina 1) PD nesocoteşte coaliţia şi protocolul semnat”. “Prin toate aceste atitudini, PD se situează mai mult în afara coaliţiei decît în interiorul ei”, a spus Opriş. Secretarul general al Guvernului a mai afirmat că “nenumăraţi reprezentanţi ai PD, la nivelul prefecturilor sau al serviciilor descentralizate, au atitudini antiguvernamentale şi, prin aceasta, şubrezesc credibilitatea instituţiei pe care o reprezintă şi duc la blocarea reformei”. în opinia lui Opriş, PD se situează “într-o poziţie duplicitară, la distanţă de imaginea de campioni ai reformei pe care o trîmbiţează”. Opriş este de acord că reforma, care implică costuri sociale, trebuie condusă de un guvern puternic, cu susţinere parlamentară majoritară. El a spus că actualul guvern îşi va continua mandatul atîta timp cît se va bucura de sprijin parlamentar majoritar. “Cu alte cuvinte, durata mandatului guvernului Ciobrea poate fi doar influenţată de PD, dar nu definită de acesta”, a precizat Opriş. El a mai spus că, deşi liderul PD Petre Roman consideră că nu este important că democraţii nu respectă votul asupra ordonanţelor guvernului, se poate spune că, dimpotrivă, acest comportament pune în pericol încrederea în relaţiile de parteneriat, de aliat, al acestui partid cu guvernul. Preşedintele PNŢCD, Ion Diaconescu, declarase joi că, în opinia sa, în acest moment, PD se situează în afara coaliţiei. “Situaţia de fapt este că sunt ieşiţi din coaliţie. Azi au votat contra legii de modificare a Codului de Procedură Civilă, miniştrii şi i-au retras şi nu ştiu în ce mai constă chestia asta cu coaliţia”, a declarat, joi, Diaconescu. El a spus că dacă PD vrea să revină în coaliţie trebuie discutat “un nou protocol”. Liderul PNŢCD a afirmat că un guvern minoritar ar putea rezista dacă ar exista “o guvernare în condiţii normale, în linişte”, precizînd că, în condiţiile actuale, menţinerea unui guvern minoritar “va fi foarte grea”. “Mai uşor ar funcţiona (în condiţiile date de reformă şi restructurare n.r.) un guvern independent decît unul politic, dar minoritar”, a conchis preşedintele PNŢCD. Petre Roman a afirmat, joi, că nu este important faptul că s-a votat împotriva unei ordonanţe, importantă fiind formarea unui alt guvern. CUVÂNTUL NOU CONSILIUL MUNICIPAL PE POST DE NAŞ... în cinstea Primăverii europene paşoptiste, dar sfidând chiar Ziua Naţională a României, consilierii locali din municipiul Sf. Gheorghe au hotărât să reboteze str. 1 Decembrie 1918, transformând jumătate din ea în str. Petoffi. Dacă ideea asta le-ar fi venit acum vreo 7-8 ani, n-ar fi ieşit scandal. Aşa, însă, românii se simt, pe bună dreptate, ameninţaţi şi jigniţi în sentimentul lor naţional şi ripostează. Pentru a încununa acest efort deloc lăudabil, Primăria a anunţat că pe 15 martie se va dezveli plăcuţa cu numele străzii, ceea ce seamănă teribil de mult a provocare udemeristă. Noi sperăm că se va găsi, totuşi, un ac şi pentru cojocul “naşilor”... VICTOR CIORBEA CONTROLEAZĂ AVERILE MINIŞTRILOR DEMISIONARI Victor Ciorbea a hotărât să pună în aplicare propriile hotărâri, anunţând că va controla averile miniştilor PD care au demisionat din Guvern. în principiu, treaba e bună şi în regulă, numai că, date fiind relaţiile mai mult decât încordare dintre premier şi cei şase miniştri, acţiunea pare o răzbunare prostească. Cu astfel de iniţiative nu se câştigă nici măcar o bătălie, darmite un război de imagine... Mai mult ca sigur că miniştrii democraţi vor fi găsiţi curaţi şi săraci în limitele admise de lege, şi atunci hotărârea intempestivă a premierului va avea efectul unui bumerang. Mituş ENACHESCU /■ Cu ocazia sărbătoririi a zece ani de la înfiinţarea “Asociaţiei de prietenie Ungaro - Române” cu sediul la Pécs, Dl. dr. IGLÓI ZOLTÁN, preşedintele-fondator al Uniunii Asociaţiilor de prietenie dintre cele două ţări, s-a adresat şi ziarului nostru • Reamintim cititorilor că în timpul vizitei domniei sale la Sfântu Gheorghe, ne-a acordat un amplu interviu, iar apoi “Cuvântul Nou” au publicat periodic informaţii despre activitatea Asociaţiei _________. Horia C.DELIU La începutul acestui an, cu prilejul adunării generale a Asociaţiei de prietenie Ungaro- Române ce s-a desfăşurat în oraşul Pécs din Ungaria s-a deschis “Anul jubiliar”, care se doreşte a fi o plăcută rememorare a perioadei scurse de la înfiinţarea amintitei organizaţii. Cu acea ocazie fondatorul şi actualul preşedinte al Asociaţiei, dl. dr. IGLÓI ZOLTÁN, a evocat momentul constituirii, dar şi rezultatele deosebite obţinute în ultimii ani pe linia strângerii legăturilor de amiciţie dintre locuitorii ţărilor noastre. Ca unul care cunosc bine activitatea organizaţiei, cât şi a Comunităţii române din zona Békéscsaba - pe care am cunoscut-o la faţa locului iar mai apoi am avut plăcerea să-l intervievez pe distinsul oaspete cu prilejul deplasării făcute la Sfântu Gheorghe (când s-a constituit filiala judeţeană a Asociaţiei de prietenie) pot spune că strădaniile preşedintelui Igloi nu au fost nici puţine şi nici în zadar, începând cu 1990, când s-a produs dezgheţul între cele două state, dar în special după alegerile din 1996, legăturile dintre România şi Ungaria au cunoscut o dezvoltare fără precedent. Este şi meritul incontestabil al respectivei Asociaţii, al fondatorului ei, care au militat pentru amplificarea schimburilor economice, politice, culturale, dintre ţările noastre, pentru o cunoaştere mai bună şi o întrajutorare benefică. Dr. Igloi Zoltán a avut contacte în România la cel mai înalt nivel, atât cu fostul preşedinte, dl. Ion Iliescu, cât şi cu actualul, dl. Emil Constantinescu, invitându-i să participe la întâlnirile comune gen Forum, cu alte prilejuri, constituind un frumos exemplu de deschidere şi europenism. Cu prilejul inaugurării “Anului jubiliar”, redacţia noastră a primit zilele trecute o scrisoare oficială de la Pécs, semnată de însuşi preşedintele Uniunii Asociaţiilor de prietenie Româno - Ungare, dr. Iglói Zoltán, în care se arată printre altele: “Stimate domnule Redactor-şef, recomand atenţiei dr. faptul că 1998 este un an jubiliar al mişcării de prietenie Româno - Ungare. Ne străduim să facem această manifestare memorabilă, plină de conţinut, atât în România, cât şi în Ungaria: în toamna anului 1988- în abisul “războiului rece” - un grup de cetăţeni din Pécs a înfiinţat Asociaţia de prietenie Ungaro - Română. Din iniţiativa lor s-a dezvoltat apoi colaborarea ce leagă societăţile civile din cele două ţări. Cu ocazia aniversării încercăm materializarea unui program eşalonat pe întregul an, din care amintim o adunare generală festivă, întâlniri prieteneşti, expoziţii, volum jubiliar, concert comun, sădirea unor “pomi ai amintirii”, degustări de vinuri etc. De la domnii preşedinţi Göncz Árpád şi Emil Constantinescu am primit promisiuni - verbale - că vor lua parte la festivităţile jubiliare ce vor fi organizate la Pécs.(...) Ne-am bucura dacă pe tot parcursul anului ziarul dumneavoastră ar publica şi alte materiale despre experienţele şi problemele ce apar în activitatea ce o desfăşurăm pentru dezvoltarea prieteniei dintre cele două ţări”. • •• Fără doar şi poate că aşa vom proceda, continuând suita articolelor şi informaţiilor pe care periodic le-am inserat în paginile cotidianului nostru. Fie ca “Anul jubiliar” să fie încununat de succes! * ÎSUÎ.'Y**.. fc-iH-jm «tGHW t it ■ ■ m mmm i~M.*m-*?:***\* îikvWfcx ,';al . trt.. -. «*»• t x v- ·v- V' tx-r Jv. H** «*· &*• t&Sstvi Programul manifestărilor jubiliare 1848 în municipiul Sf. Gheorghe U.D.M.R. ne-a transmis ieri, la cererea noastră, programul manifestărilor jubiliare organizate de această formaţiune politică în municipiul Sf. Gheorghe în zilele de 12,13, 14 şi 15 martie. E lesne de înţeles că vom publica doar programul zilelor de 14 şi 15 martie. Pentru corecta informare a cititorilor noştri, vom reda “in extenso” programul acestor două zile. SÂMBĂTĂ, 14 MARTIE - ILIENI, ora 10,00 - Casa Sera - Dezvelirea statuii lui Jókai Mór, vernisajul expoziţiei Jókai. Invitat de onoare Marko Bela. Ora 12,00 - Centrul RIDA - Şedinţă omagială la 150 de ani de la Revoluţia din 1848. DUMINICĂ, 15 MARTIE. Ora 12,30 - Parcul central din Sf. Gheorghe - depuneri de coroane la monumentul Revoluţiei de la 1848. Ora 13,00 - Scena centrală - cuvântul de deschidere al preşedintelui Organizaţiei municipale a UDMR; inaugurarea străzii “Petőfi”; “Soartă, deschide-mi spaţiu...” - comemorarea evenimentelor de la 15 martie în oglinda cuvintelor lui Petőfi Sándor şi Jókai Mór. Pe scenă Palffy Tibor, Gyory András şi Nemes Levente, actori ai Teatrului Tamasi Aron. Poeziile şi compoziţiile spectacolului succed în următoarea ordine: Rugăciune, Petőfi, Soartă, deschide-mi spaţiu, Cântec de patriot, Care veste?, Presă liberă, Cântec, Mari Domni vestiţi, Am trandafiri pe caschetă, Ungaria în 1849, Vino viitor, Marşul Rákóczi, Libertăţii, Imn. Colaborează fanfara “Kovats András” de la Reci sub bagheta lui Kelemen Antal şi Conl mixt unit al liceelor din Sf. Gheorghe (Liceul Mikes Kelemen, Liceul de Artă, Colegiul Reformat, Colegiul Szekely Miko). Ora 16:30 - Casa de cultură a sindicatelor - expoziţia elevilor Liceului de Artă şi a operelor premiate la concursul din 15 martie. De la ora 17,00, în sala mare a Casei de cultură a sindicatelor, “MARTIE 1998 AL TINERETULUI”. ©Recitalul formaţiei Colegiului Reformat - The Brothers • Spectacolul elevilor de la Liceul Perspectiva ©Duetul de chitară Cserkesz Adalbert - Suto Daniel ©’’Libertate, frăţie” - spectacol al elevilor de la Liceul Puskas Tivadar ©Corul Eufonia al Liceului de Artă • “1848, tu, stea...” - spectacolul elevilor de la Colegiul Reformat şi Szekely Miko • Orchestra Serenad a Liceului de Artă •Concertul formaţiei Semaphor * Seara de rock a formaţiei B.B. Project. “Primăvara europeană” a început, aşadar, în judeţul Covasna prin suita de manifestări organizate de UDMR, întrucât întregul an 1998 este marcat, conform unei hotărâri a Guvernului României, de comemorarea Revoluţiei paşoptiste, rămâne să aflăm ce ne pregăteşte şi Guvernul României, prin instituţiile care-l reprezintă în teritoriu, pentru a readuce în memoria locuitorilor Covasnei sensul cuvintelor care întruchipează mesajul Revoluţiei de la 1848: “Libertate şi frăţie”. NI. DEMETRIAD Luni, 16 martie, va avea loc Bilanţul manifestărilor de protest ale cadrelor didactice din Covasna După ce timp de o săptămână personalul didactic din judeţul Covasna a susţinut diferite manifestări de protest, luni, 16 martie, va avea loc la Liceul “Mikes Kelemen” din Sfântu Gheorghe şedinţa Biroului operativ judeţean, în cadrul acestei şedinţe, care va începe la orele 13,00, se vor analiza efectele protestelor desfăşurate în cadrul conflictului din învăţământ. Domnul Nagy Gabor, liderul judeţean al Sindicatului liber din învăţământ Covasna, ne declara că la această şedinţă vor fi stabilite şi acţiunile viitoare ale acestui sindicat. (Elena ROTARU) ti Vasile Lupu afirmă: Criza politică ar fi rezolvată dacă PD garantează că va vota bugetul prezentat de un alt premier, dar fără schimbarea echipei guvernamentale Vicepreşedintele PNŢCD, Vasile Lupu, consideră că o soluţie pentru rezolvarea crizei politice ar fi ca PD să garanteze că va vota bugetul prezentat de un alt premier, dar fără schimbarea actualei echipe guvernamentale. “Eu cred că, dacă Partidul Democrat ar da garanția fermă că votează bugetul dacă este prezentat de un alt premier, fără schimbarea echipei guvernamentale care, înaintea votării bugetului ar antrena 2-3 luni de negocieri şi nu zece zile, eu cred că chestiunea s-ar rezolva”, a declarat Vasile Lupu joi, în emisiunea PRO TV “Întîlnire cu presa”. El a apreciat că este nerealist termenul de zece zile în care, potrivit PD, s-ar putea forma un nou guvern. Vicepreşedintele PNŢCD a mai avansat, în nume propriu, propunerea ca PD să acorde ţărăniştilor un termen de şase luni, în care să sprijine un guvern minoritar condus de un alt premier decît Victor Ciorbea. Un nou cutremur s-a produs în zona Vrancea Un cutremur de pămînt cu magnitudinea de 5,2 grade pe scara Richter s-a produs, ieri, la ora 15.15, în zona Vrancea, la o adâncime de 150 de kilometri, informează Institutul Naţional pentru Fizica Pământului, în zona epicentrală, intensitatea seismului a fost de 5-6 grade pe scara Mercalli. Cutremurul a fost resimțit în Capitală, cu o intensitate de 3-4 grade pe scara Mercalli. Anul IX Nr. 2113 Grupul de observatori LADO Covasna își va alege un nou coordonator Având în vedere că la adunarea Grupului de observatori LADO Covasna din 28 februarie a.c. nu s-a întrunit cvorumul necesar alegerilor statutare, astăzi, la ora 10,00, se va desfășura cea de a doua adunare cu următoarea ordine de zi: raportul activităţii celor 5 ani de existenţă, reorganizarea grupului de observatori, alegerea noului coordonator şi secretar, precum şi propuneri pentru alegerea noului preşedinte, a celor doi vicepreşedinţi şi al secretarului LADO Bucureşti. (D.A.) Teodor Meleşcanu declară: ApR nu poate accepta un buget de supravieţuire Preşedintele ApR, Teodor Meleşcanu, a criticat, vineri, într-o conferinţă de presă la Cluj, proiectul privind legea bugetului de stat pe 1998. Teodor Meleşcanu a recunoscut necesitatea votării bugetului, dar şi-a manifestat nemulţumirea faţă de faptul că proiectul nu conţine nici o prevedere pentru relansarea economică a ţării. “Nu putem accepta un buget de supravieţuire, pentru că ar însemna să prelungim agonia în care trăim”, afirmă Meleşcanu. Liderul ApR consideră că fondurile care provin din privatizare ar trebui să fie împărţite astfel: 20% să se constituie întrun fond pentru promovarea întreprinderilor mici şi mijlocii, apoi un fond pentru promovarea exportului şi altul pentru restructurarea întreprinderilor mari. Teodor Meleşcanu a mai declarat că guvernanţii au apreciat amendamentele aduse de ApR la proiectul legii bugetului ca fiind “cele mai constructive”.