Cuvântul Nou, septembrie 1998 (Anul 9, nr. 2256-2281)

1998-09-15 / nr. 2268

rt COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDETULUI COVASNA Anul IX Nr. 2268 Marti 15 septembrie 1998 4 pagini 700 lei De ce se grăbeşte U.D.M.R.? Dumitru MANOLACHESCU E clar că U.D.M.R. se grăbeşte cât poate pentru a tranşa chestiunea Universităţii maghiare, şi nu numai, în favoarea ei. Toate demersurile întreprinse în acest scop sunt, evident, marcate de o suspectă grabă. Ultimatumul dat coaliţiei majoritare este încă o dovadă în această direcţie. Chiar dacă nu vor reuşi să-şi sperie prea tare partenerii, ei vor putea spune că au încercat, că şi-au făcut datoria. Iar electoratul maghiar va înţelege că partidul care-i reprezintă a făcut tot ce omeneşte se putea face, numai că celelalte formaţiuni politice din coaliţie n-au vrut să le dea drepturile care li se cuvin. Dar de ce se grăbesc atât de tare liderii U.D.M.R.? De ce vor totul ACUM? Un răspuns nu-i greu de dat, pentru că nu se ştie cât va mai sta această coaliţie la putere. Chiar dacă va evita alegerile anticipate, la scadenţa de peste doi ani e foarte puţin probabil ca UDMR să mai facă parte din vreo coaliţie care va guverna. Orice calcul s-ar face, UDMR iese din cărţi, nimeni nu se va împovăra cu un partid care-şi urmăreşte exclusiv interesele proprii şi nu vede nici o clipă şi interesul celorlalte partide alături de care guvernează - ca să nu mai vorbim de interesul naţional, care la UDMR nu e deloc interesul statului român. Viitoarea putere va învăţa din greşelile acesteia. Ea va înţelege că actuala putere a pierdut alegerile din două esenţiale motive: lipsa de decizie în chestiunea privatizării şi reformei economice şi concesiile făcute U.D.M.R. Amândouă aceste motive au îndepărtat electoratul de partidele din coaliţia majoritară, îndreptându-l ori spre P.D.S.R., care şi-a formulat rapid un discurs naţionalist, ori spre o a treia forţă care cu siguranţă va apărea. Nu cred că alegerile anticipate, pe care le doresc doar câteva partide din Opoziţie, s-ar solda cu victoria actualelor partide din coaliţia aflată la putere. De aceea anticipatele nu sunt deloc dorite de U.D.M.R., chiar dacă Uniunea îşi va păstra cele 7% din voturi - dacă nu cumva punem în calcul o spargere a “blocului” U.D.M.R., cauzată de opintelile pastorului László Tokes. Iată, aşadar, încă un motiv pentru care Marko Bella şi ceilalţi lideri maghiari să se grăbească, să vrea totul acum şi nu peste doi sau trei ani - cum propune, de pildă, ministrul Andrei Marga. Revenind puţin la chestiunea alegerilor anticipate, e de remarcat că ele i-ar scoate din cursă şi pe social-democraţi (P.D.S.R. şi P.D.), şi pe creştin-democraţi (P.N.Ţ.C.D.). Ar mai rămâne, cu oarece şanse, liberalii, mai ales dacă reuşesc să-şi unească forţele, şi Alianţa pentru România, în acest fel electoratul va sancţiona atât puterea dinainte de ‘96, cât şi pe cea de după, pentru greşelile impardonabile făcute. U.D.M.R., însă, nu va reuşi să profite de mişcările electoratului românesc, pentru că acest partid nu va reuşi niciodată mai mult de 7%. Liderii maghiari ştiu acest lucru. De aici graba de a obţine tot ce se poate obţine acum, când sunt părtaşi la o putere şchioapă, fără vlagă. Ce nu ştiu încă mai-marii Uniunii e cum să-şi atingă ţelul, prin forţă, cum propune László Tokes, sau prin negocieri şi şantaj, cum face conducerea operativă a U.D.M.R. Din acest punct de vedere, Forumul secuiesc de la Cernat pare a fi adâncit şi mai mult falia dintre radicalii şi moderaţii din U.D.M.R. Pentru că, altfel, dorinţele celor două tabere sunt aceleaşi. Diferă doar metodele pe care unii şi alţii urmează a le folosi pentru împlinirea lor... TOPUL FACULTĂŢILOR » La ce facultăţi mai dau examene tinerii la sfârşit de mileniu? Dac-ar fi să facem un clasament ad-hoc, din infonnaţiile care ne-au ajuns la urechi pe primul loc ar fi Ştiinţele Politice. Nu insist asupra motivelor pentru care copiii noştri vor să intre în politică, e o meserie bănoasă, cazi mereu în picioare, ai şi imunitate, poţi înjura pe cine vrei fără frică. Şi-apoi, desigur, banii - mult-visatul salariu de 10 milioane de lei. Ca să nu mai vorbim de ce “pică” pe lângă, pentru că puterea oamenilor politici nu în leafă stă... Având toate astea în minte, facultăţile de Ştiinţe Politice au avut o concurenţă acerbă în această toamnă, ajungând la 40 de candidaţi pe loc! Dreptul este altă facultate visată şi dorită de tineri. La Braşov erau 17 pe loc la Drept. Meserie profitabilă, leafă cât cuprinde, başca atenţiile, inamovibilitatea - adică acele lucruri absolut necesare pentru a te apropia, măcar cu un pas, de Dumnezeire. Ei, dar ce ne facem cu Politehnica? înghesuială mare la Politehnică! De ce oare? Cine mai vrea să se facă inginer? Bănuiesc, însă, că ideea e să faci o facultate, oricare, cea mai ușoară. Când e la angajare e suficient să ai patalamaua şi eventual să ştii o limbă străină. Dacă dă Domnul şi o înfăţişare plăcută, e perfect... V.M. TUDOR Ion Diaconescu consideră “un eşec” Forumul de la Cernat al radicalilor din UDMR Preşedintele PNŢCD, Ion Diaconescu, a declarat, luni, că Forumul de la Cernat al grupării radicalilor din UDMR, condusă de László Tokes, s-a soldat cu “un eşec”. PNŢCD remarcă cu satisfacţie reacţia moderată şi responsabilă a conducerii UDMR şi a preşedintelui Marko Bela, a spus Diaconescu. El a arătat că reuniunea “grupării extremiste din UDMR” s-a desfăşurat sub sloganele “autonomie pentru secui” şi “dubla cetăţenie pentru etnicii maghiari”, slogane “deja cunoscute şi care nu impresionează.”. Liderul ţărănist a remarcat numărul redus al participanţilor şi absenţa personalităţilor din UDMR. Prim-vicepreşedintele PNŢCD Gabriel Ţepelea l-a criticat pe László Tokes pentru că “a încălcat cu bună ştiinţă legile naţionale şi reglementările internaţionale”. El a citat, în sprijinul afirmaţiei sale, articolul 23 din Convenţia- Cadru a Consiliului Europei privind minorităţile naţionale care arată că “în exercitarea drepturilor şi libertăţilor ce decurg din principiile Convenţiei-Cadru fiecare persoană aparţinînd minorităţilor naţionale va respecta legislaţia naţională şi dreptul celorlalţi, în special al pesoanelor aparţinînd majorităţii sau altor minorităţi naţionale”. El a criticat şi faptul că reuniunea de la Cernat s-a desfăşurat tocmai cînd au loc tratative intense între coaliţie şi UDMR pentru o soluţie acceptabilă în privinţa universităţii maghiare de stat, cerută de UDMR. Preşedintele Ion Diaconescu a arătat că liderii coaliţiei vor reexamina, luni, solicitarea UDMR privind universitatea maghiară de stat. El consideră că este posibilă găsirea unei “soluţii acceptabile” fiind încurajat în acest sens de discuţiile purtate săptămîna trecută. “Soluţia are valoare de simbol faţă de caracterul unitar al ţării”, a spus liderul ţărănist. începând, de săptămâna trecută Covăsnenii au apă caldă, dar cât timp nu se ştie în urmă cu o săptămână, conducerea Romgaz Sfântu Gheorghe a decis realimentarea furnizorului de energie termică, Cip-Com SRL din Covasna, cu gaz metan. Astfel, toţi locuitorii care nu au beneficiat până acum de apă caldă, pentru moment an. Dar cert este faptul că nu se ştie până când, deoarece conducerea Romgaz a cerut plata a jumătate din întreaga restanţă a societăţii Cip-Com SRL până la 14 septembrie. Dl. Tronar Ilie, directorul amintitei societăţi preciza că până în prezent a reuşit să plătească doar 30 milioane lei , “căt primim de la locatarii restanţieri, atât putem achita şi noi Romgaz-ului”. Important este faptul că locuitorii oraşului trebuie să fie conştienţi de faptul că vina va fi a lor dacă nu vor beneficia de agent termic la iarnă. Deci, trebuie să încerce să-şi achite cât mai repede restanţele. Chiar şi vecinii marilor restanţieri trebuie să se implice în această acţiune de determinare a achitării datoriilor. (D.A.) Pentru copiii întorsureni Un nou an şcolar într-o nouă clădire Iată că a luat sfârşit şi “mica vacanţă mare”; pentru o parte dintre copiii întorsureni drumul anevoios al cunoaşterii abia acum începe iar pentru alţii va continua, dar avantajul lor cel mai mare este că nu vor mai fi nevoiţi să înveţe în două schimburi. Acum, odată cu începerea noului an şcolar, în oraşul întorsura Buzăului s-a mai sărbătorit un eveniment şi anume inaugurarea noii şcoli generale. Această clădire cuprinde 16 săli de clasă, 4 laboratoare precum şi spaţiile aferente (sală pentru profesori, cancelaria, birourile direcţiunii), toate dotate cu mobilier nou şi modern realizat de firma întorsureană ELATO SRL - ing. Gabriel Potcovarul. La această manifestare au luat parte dl. Orban Arpad, preşedintele Consiliului Judeţean Covasna, dl. Riti Oliver, vicepreşedintele CJ Covasna, dl. Ioan Ursache, directorul Direcţiei de Urbanism şi Amenajare Teritorială Covasna, dl. Narcis Calotescu, inspector şcolar general adjunct al Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna şi nu în ultimul rând directoarea noii Şcoli Generale nr. 1 întorsura Buzăului precum şi primarul oraşului dl. Gheorghe Baciu, în deschidere alături de directoarea şcolii, primarul oraşului, de dl. Orban şi inspectorul şcolar, au ţinut câteva alocuţiuni preotul ortodox din localitate Ciprian Popica şi Iosif Popica, din Brădet, preot pensionar de 80 de ani, fost elev al şcolii din întorsura Buzăului, care a evocat crâmpeie din începuturile şcolii întorsurene. Important este şi faptul că odată cu darea în folosinţă a acestei clădiri, în vechea şcoală va funcţiona grădiniţa. După încheierea dublei festivităţi, de deschidere a noului an şcolar şi inaugurarea Şcolii Generale nr. 1, participanţi au vizitat unele dintre obiectivele de investiţii,din întorsura Buzăului, Casa de Cultură şi un bloc de locuinţe. (D. A.) Comuna Sita Buzăului, In condiţii nu mai rele ca în anul trecut Pe raza comunei Sita Buzăului funcţionează cinci unităţi şcolare, dintre care, Şcoala genrală din Sita Buzăului este şi centru şcolar bugetar în această zonă. După cum am constat cu prilejul raidului efectuat cu trei zile înainte de începerea anului şcolar, pe perioada vacanţei mari nu în toate aceste şcoli au fost efectuate lucrări de reparaţii, zugrăvirea şi igienizarea spaţiilor de învăţământ. Motivul principal este insuficienţa fondurilor alocate de la bugetul local. “Fondurile pentru repararea şcolilor au fost foarte mici în acest an, respectiv, la nivel de comună a fost repartizată de la judeţ suma de 165 de milioane de lei şi noi am majorat-o din surse proprii până la 200 de milioane de lei, în condiţiile în care, cele cinci unităţi şcolare sunt într-o avansată stare de degradare- spune dl. Vasile Bularca, primarul comunei Sita Buzăului. în banii respectivi intră nu numai reparaţiile, ci şi asigurarea lemnelor de foc, cheltuielile cu energia electrică, telefonul ş.a. Ca să fi putut face lucrări de calitate şi ceea ce se impunea a face trebuiau 300-350 de milioane de lei. în acest an au fost cam aceleaşi fonduri ca în anul trecut, în condiţiile în care preţurile Vasilica CIOBANU (Continuare în pagina a 2-a) CUVÂNTUL NOU la dispoziția dv. Gelozia - boală grea în dimineaţa zilei de 13 septembrie, în jurul orei 7:00, postul de poliţie Moacşa a fost sesizat despre faptul că pe raza localităţii aparţinătoare, Eresteghin, se află cadavrul unui persoane de sex masculin, spânzurat de un copac, iar în apropiere, la cca. 20m, lângă o stivă de cărămizi se află cadavrul unei femei. La faţa locului s-a deplasat o echipă operativă formată din lucrători de poliţie criminală şi procurorul criminalist din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Judeţean Covasna. S-a stabilit că bărbatul este Furus Tibor, în vârstă de 30 de ani, din localitate, rrom, tractorist la Ferma Angheluş, iar femeia era concubina sa, Moşac Marinela, de 21 de ani. Cei doi convieţuiau de aproximativ 1 an şi nu erau cunoscuţi drept consumatori de băuturi alcoolice, nici într-o stare conflictuală evidentă (cu atât mai puţin violentă). Femeia era gravidă în luna a VIII-a. Din primele date obţinute rezultă că în seara zilei de 12 septembrie a.c., cei doi au plecat la cumpărături. După un timp, numitul Furus Tibor, s-a întors, la domiciliu, singur, declarând părinţilor că “soţia” a fost transportată la spital din cauza unor complicaţii legate de sarcină. Cel în cauză a plecat din nou de la domiciliu împreună cu unul din fraţii săi de care, în jurul orelor 23:00, s-a despărţit fără a mai reveni la domiciliu. Cercetările au reliefat faptul că pe fondul geloziei Furus Tibor a condus femeia pe terenul unde urmau să-şi construiască o casă şi aici a ştrangulat-o cu un şiret textil provenit de la haina victimei. Apoi, a încercat să se sinucidă prin provocarea unor răni produse cu cuţitul în zona gâtului şi inimii. Nereuşind şi-a confecţionat un laţ din tricoul cu care era îmbrăcat şi s-a spânzurat de un copac aflat la cca. 20m de cadavrul concubinei. Mai înainte, cu sângele provenit din rănile descrise mai sus, a scris pe cărămizile aflate în apropiere dorinţa de a fi înmormântaţi împreună. Cercetările sunt continuate de Parchetul de pe lângă Tribunalul Judeţean Covasna şi lucrătorii din cadrul Serviciului de Poliţie Criminală. Lt. col. Nicolae IVAN Teodor Meleşcanu s-a răzgândit: ApR doreşte alegeri anticipate ApR se pronunţă pentru alegeri anticipate, după întîlnirea conducerii partidului cu liderii filialelor judeţene şi cu liderii BNS, transmite corespondentul MEDIAFAX. După ce săptămîna trecută, la Constanţa, liderul ApR, Teodor Meleşcanu, a declarat că partidul său se pronunţă împotriva organizării de alegeri anticipate, sîmbătă, la Mamaia, Meleşcanu s-a alăturat părerii liderilor BNS prezenţi şi la şedinţa lărgită a conducereii ApR. Meleşcanu consideră că “lipsurile actualei politici guvernamentale produc costuri mult mai mari decît cele care s-ar cheltui pentru alegerile anticipate”. în consecinţă, ApR sprijină cererea BNS referitoare la organizarea cît mai rapidă a alegerilor anticipate în România. Minerii din Valea Jiului continuă greva generală Minerii din Valea Jiului continuă, la sediul Regiei Autonome a Huilei, din Petroşani(RAH), greva generală declanşată luni dimineaţă, din cauză că nu le-au fost plătite salariile. După aproape patru ore de pichet în ploaie, în faţa RAH Petroşani, Miron Cozma i-a îndemnat pe cei aproape 5000 de ortaci să se întoarcă la mine şi să continue protestul acolo. “Să ne păstrăm forţele şi pentru zilele următoare, să putem protesta în cazul în care nu ne primim banii”, a mai spus el. Liderul minerilor a adăugat că are semnale că regia ar putea primi, în cursul zilei de luni, cele aproape 30 de miliarde de lei necesare pentru plata salariilor pe luna trecută. Constantin Bălănescu, directorul general al RAH-Petroşani, a declarat pentru MEDIAFAX că, dimineaţă, regia nu avea un răspuns în privinţa fondurilor pentru plata salariilor. Regia a făcut demersuri către Banca Comercială Română pentru obţinerea banilor, dar ministrul Industriei nu şi-a dat acordul pentru acest credit. Liga Sindicatelor Miniere din Valea Jiului colaborează cu poliţia locală şi cu jandarmii pentru menținerea ordinii publice pe durata protestului. Drumuri fără... acces Legătura cu oraşul reşedinţă de judeţ este... prin Braşov Vasilica CIOBANU Dacă satul Lunca Mărcuş arată destul de îngrijit, cu gospodării frumoase, cu o şcoală generală ce poate concura cu una de la oraş, este pentru că oamenii de aici sunt harnici şi omenoşi, şi nu pentru că ia ajutat cu ceva statul sau te miri cine. Toate astea există şi se petrec în ciuda faptului că locuitorilor din acest sat, fie vârstnic, fie copil, le-au fost dat să învingă vitregiile vremii (ger sau vânt) şi să înfrunte forţarea a naturii (revărsarea apei din albia Tărlungului). Ca aşezare, satul respectiv ce aparţine de comuna Dobârlău n-ar fi chiar izolat, deoarece, de o parte se află drumul judeţean întorsura Buzăului- Dobârlău- Sfântu Gheorghe, iar în cealaltă parte, la mai puţin de 2 km, este Băcelul, apoi Chichişul. Lipsa legăturilor, fie telefonice sau de circulaţie, face ca această localitate să fie izolată, chiar ruptă de lume, dacă ne gândim, mai ales, la cetăţenii neajutoraţi şi fără rude la oraş. Elevii din clasele gimnaziale, care locuiesc în zona de dincolo de pod, trebuie să facă kilometri ca să ajungă la şcoala din Băcel, iar cei de partea cealaltă a Tărlungului, merg pe jos până la Mărcuş ca să ia autobuzul de Dobârlău, apoi, şi unii şi alţii, obosiţi frânţi se adună pe la casele lor după orele 16:00. Chiar şi elevii din clasele primare dintr-o parte a satului merg la şcoala din Băcel, şi nu la şcoala din Lunca Mărcuş - o şcoală primitoare, frumoasă şi cu condiţii foarte bune pentru desfăşurarea procesului de învăţământ, dar unde sunt clase simultane tocmai din cauza numărului redus de elevi. Singurul autobuz care trece prin sat este cel de la ora cinci care pleacă cu schimbul întâi la Braşov şi care se întoarce la orele 16:00, iar pentru Sfântul Gheorghe nu (Continuare înpagina a 2-a)