Cuvântul Nou, iunie 1999 (Anul 10, nr. 2483-2508)

1999-06-23 / nr. 2502

“Cuvântul nou“ şi OJCA Covasna în sprijinul producătorilor agricoli Păşuni şi păşunat (II) Este cunoscut faptul că dacă au posibilitatea, animalele consumă numai plante valoroase pentru ele, comod păşunabile. Cu tendinţă continuuă de înaintare, într-o zi ele parcurg suprafeţe mari, în timp ce calcă şi distrug producţia valoroasă de iarbă. Deja acest fapt este suficient pentru a îngrădi mişcarea lor. Celălalt factor îl constituie perioada de timp necesară pentru refacerea şi dezvoltarea plantelor. Aceasta o putem realiza numai prin folosirea sistemelor de păşunat restrictive. Bovinele nu păşunează jos, ci rup iarba la înălţimea de 2-2,5 cm. Ovinele păşunează jos, provocând vătămarea tulpinii, ceea ce dăunează dezvoltării plantelor. Cabalinele muşcă iarba, preferând plantele cu tulpini mai dure. Se mişcă mult, cauzând distrugeri însemnate prin călcare. Animalele trebuie pregătite pentru păşunat. Timpul de păşunat trebuie mărit treptat, începându-se de la o oră sau le administrăm furaje verzi, cosite în cantităţi crescânde. Momentul optim când poate începe păşunatul depinde de înălţimea plantelor, aceasta trebuind să fie între 12-15 centimetri. Dacă păşunatul începe prea târziu, în urma proceselor chimice din plante, scade valoarea lor nutritivă şi digestibilitatea. Toamna, cu 25-30 de zile înainte de venirea îngheţurilor, este indicată sistarea păşunatului, prin aceasta asigurându-se timpul necesar ca plantele să acumuleze substanţe nutritive, uşurându-le iernarea, astfel că primăvara dezvoltarea lor se declanşează mai devreme. Pe cât este posibil trebuie evitat păşunatul timpuriu al pajiştilor cu ovinele, deoarece, păşunând jos, ele distrug mugurii şi frunzele tinere, iar plantele îşi reîncep apoi cu greu dezvoltarea, rubrică susţinută de Aurel GOLCIU cu concursul specialiştilor de la Oficiul Judeţean de Consultanţă Agricolă Covasna Reprezentanţii Birourilor de Tineret din Transilvania (biNET ), se întâlnesc la Sfântu Gheorghe Joi 24 iunie 1999 are loc la Direcţia pentru Tineret şi Sport a judeţului Covasna din Sfântu Gheorghe întâlnirea reprezentanţilor Birourilor de Tineret din mai multe judeţe. La întâlnire şi-au anunţat participarea reprezentanţi din Cluj-Napoca, Covasna, Miercurea -Ciuc, Vlăhiţa, Gheorghieni şi Sfântu Gheorghe. La această întâlnire pot participa tinerii interesaţi de felul cum se poate înfinţa un asemenea birou de tineret şi în oraşele sau localităţile în care acestea nu există (Intorsura Buzăului, Arad, Dobârlău etc ). “IFINET” este Uniunea Centrelor de Informare şi Consiliere pentru Tineret şi este deschisă oricărei iniţiative venite din partea tinerilor din orice localitate. (Matei SCHINTEIE) Licitaţia fondurilor pentru asociaţiile de tineret a ieşit bine acum, spre deosebire de alte daţi La sediul Direcţiei Judeţene pentru Tineret şi Sport Covasna a avut loc, luni, 21 iunie, licitaţia organizată în scopul împărţirii fondurilor acordate trimestrial de Ministerul Tineretului şi Sportului asociaţiilor nonguvernamentale de tineret din fiecare judeţ. Licitaţia pe trimestrul al Ill-lea, adică perioada iulie-septembrie, l- a avut ca oaspete pe Ovidiu Ciocan, proaspătul director de la MTS - secţia tineret. După afirmaţiile făcute de directorul DJTS Covasna, Martin Buceceanu: “De data asta totul a ieşit bine din toate punctele de vedere”. Am amintit la licitaţiile anterioare din acest an, în special la cea pe trimestrul întâi, că situaţia nu prea a fost roză, atât din punct de vedere al fondurilor, pentru că acestea erau mici, cât şi din cel al împărţirii lor între asociaţii chiar şi aşa prăpădite cum erau. La licitaţia recent încheiată parcă şi atmosfera în sală a fost una excelentă, totul a decurs aşa cum ar trebui să decurgă mereu. Au participat un număr, dublu de asociaţii faţă de alte dăţi, care au prezentat în total 20 de proiecte sau programe pentru tineri, pe care doresc să le pună în aplicare cu banii obţinuţi în urma licitaţiei pe trimestrul al Ill-lea. Deşi am lăsat la urmă principala problemă (care de data asta nu a mai fost chiar o problemă) - cea a bugetului acordat de MTS pentru trimestrul care urmează - ea este în fond cea mai importantă dintre toate. Aşadar, bugetul acordat de MTS asociaţiilor de tineret din judeţul Covasna este nici mai mult nici mai puţin de 72 milioane lei, o sumă frumuşică, mai ales dacă ne uităm la banii primiţi până la acestă dată din Capitală. Sumele licitate vor fi acordate în curând asociaţiilor pentru ca acestea să le foloseacă în perioada care urmează în beneficiul tinerilor. Dodo FELDIOREAN Rapid s-a simţit în deplasare mai bine ca acasă Recent încheiata ediţie a campionatului diviziei A a fost dominată autoritar de Rapid şi Dinamo, care s- au creat un «vans subraţa! faţă cu principalele lor urmăritoare. Cele două formaţii bucureştene au profitat din plin de startul nereuşit al Stelei, acumulând puncte atât în jocurile de acasă, cât şilucru foarte important în cele din deplasare. în ierarhia alcătuită pe baza rezultelor din jocurile disputate pe teren propriu conduce formaţia giuleşteană, în deplasare, cel mai bine s-a descurcat Rapid, care, lucra foarte rar, nu a cedat în nici una dintre cele 17 partide susţinute. Singurele care au reuşit să evite înfrângerea pe teren propriu în faţa campioanei sunt FCM Bacău, Olimpia Satu Mare, Steaua, FC Farul şi Petrolul, celelalte divizionare A, inclusiv Dinamo, fiind nevoite să încline steagul. Trebuie făcute însă câteva precizări. Prima dintre ele se referă la faptul că formaţia de lângă Podul Grand s-aurmată la foarte mică distanţă de cea din Şoseaua Ştefan cel Mare. Rapid a pierdut un singur meci aeroăcit din cupa a XI- a( 4 cu Dinamo), în rest şi victorii: 2-0 cu FC Argeş, 3-0 cu Steaua, FCM Bacău şi Oţelul Galaţi, 5-0 cu FC Naţional şi Gloria Bistriţa...Câte o înfrângere în disputele de pe teren propriu înregistrează, de asemenea, Dinamo, Steaua şi FCM Bacău. Echipa lui Cornel Dinu a fost învinsă de Rapid, dar a pierdut două puncte şi cu Steaua, ieşind din cursa pentru titlu, în ceea ce le priveşte pe impus la limită în majoritatea întâlnirilor de afară. Se cuvine, de asemenea, să spunem că Lupu şi ai lui au beneficiat de noncombatul Argeşului, Gloriei Bistriţa şi Ceahlăului, care, la vremea respectivă, îl avea la timonă pe Nae Manea, revenit ulterior în Giuleşti. Cum necum, Rapid a adus 41 de puncte de afară, cu 5 mai multe decât rivala sa din Şoseaua Ştefan cel Mare. Aceasta din urmă a făcut meciuri bune în deplasare, cel mai reuşit fiind acela din Steaua şi FCM Bacău, ele au fost învise de FC Argeş şi, respectiv Dinamo, la care se adaugă faptul că au remizat câte patru partide, ceea ce a atârnat foarte greu în economia clasamentului. Comportări bune în jocurile de acasă au avut, de asemenea, FC Argeş, Petrolul Ploieşti, Gloria Bistriţa şi Ceahlăul Piatra Neamţ. Olimpia Satu Mare, Universitatea Cluj şi Foresta Fălticeni, în schimb, s-au prezentat mult sub cerinţele diviziei A, fiind întrecute de majoritatea formaţiilor care le-au călcat pragul, etapa a XI-a, când a spulberat Rapidul în Giuleşti. Au fost însă şi sincope în evoluţiile sale. E vorba de eşecurile suferite la Piteşti, Galaţi şi Piatra Neamţ, care i-au compromis în bună măsură şansele de a cuceri titlul naţional. Comportări meritorii în deplasare au avut şi alte formaţii. Mă gândesc la Steaua, FC Argeş, Oţelul şi FC Naţional, singurele care n-au câştigat nici un meci în afara terenului propriu fiind Gloria Bistriţa şi Olimpia Satu Mare. 18 Olimpia 170 21510-41 Este evident că Rapid s-a impus în faţa lui Dinamo îndeosebi datorită punctelor aduse din deplasare. La rândul lor, Foresta, Universitatea Cluj şi Olimpia au căzut pentru că au tratat cu uşurinţă partidele disputate afară. (S. NICOLAE) 1 Rapid 2 Dinamo 3 Steaua 4 FC Argeş 5 FCM Bacău 6 Petrolul 7 Gloria 8 Ceahlăul 9 FC Naţional 10 Oţelul 11 FC Farul 12 FC Oneşti 13 U Craiova 14 Astra 15 CSM Reşiţa 16 Foresta 17 U Cluj 18 Olimpia Clasamentul jocurilor de acasă 17160 147-648 17151 154-846 17124 136-1340 17131333-1440 17124 130-1140 17123 234-1539 17122344-2338 17121437-1937 17111537-1634 17103 431-1133 17102 523-1732 17 93 537-2430 17 93 527-1630 17 85 429-1929 17 67427-2125 17 53 917-1918 17 33 1113-3512 17 32 11212-3311 Clasamentul jocurilor din deplasare 1 Rapid 17125 032-1241 2 Dinamo 17113341-1936 3 Steaua 177 5 526-2026 4 FC Argeș 17 73 724-2324 5 Oțelul 177 1916-2222 6 FCM Bacău 17 64 716-2422 7 FC Național 177 01024-3521 8 Astra VW 175 21011-1917 9 Petrolul EE 174 21116-3114 10 Ceahlăul ‘W/./f w)v?/} f-fr ... 1 • .› i fi.›1 7(y,• : 173 31117-3412 11 CSM Reşiţa 17 24117-38 10 12 U Craiova yxFH 172 31216-349 13 FC Onești 173 01419-439 14 FC Farul 17 221314-378 15 Foresta’1 17 131314-426 16 Gloria 17 051211.375 17 U Cluj 17 1115 6-574 / UTILITARE în organizarea Centrului Creaţiei Populare Tabără de dans popular la Şugaş-Băi în perioada 4-11 iulie a.c. în organizarea Centrului Creaţiei Populare Covasna şi Asociaţia Coregrafilor din România, în staţiunea Şugaş-Băi se va desfăşura o tabără de dans popular pentru trupe de tineret (vârste până în 12-13 ani). De fapt această tabără este un curs de dansuri populare, însă aici tinerii vor avea ocazia să înveţe şi alte jocuri dinamice. Vor participa trupe din cadrul Liceului de Artă din municipiu, Săcele (judeţul Braşov), Covasna, Baraolt (Casa de Cultură), însă numărul maxim este de 55 de participanţi, ţinând cont şi de posibilităţile de cazare. Totuşi fiecare copil trebuie să plătească o taxă de 300.000 lei, sumă în care desigur este inclusă atât cazarea, cât şi masa. Programul taberei întocmit de organizatori include câte 5 ore de cursuri de dans popular sub îndrumarea unui profesor din Miercurea Ciuc, a domnului Jánosi József, coregrafia Centul Creaţiei Populare, precum şi profesoara de dansuri din cadrul Liceului de Artă din municipiu. Totodată, menţionăm că fiecare trupă participantă va fi însoţită de îndrumătorul său. (D.A.) Nici la Covasna impozitele nu au fost achitate de către toţi contribuabilii Din 5300 de persoane fizice, au achitat impozitul pe clădiri şi terenuri până la această dată, în jur de 65%.Nici persoanele juridice, în număr de 193 în oraşul Covasna, nu au achitat impozitul în proporţie mai mare. La fel ca persoanele fizice şi societăţile comerciale sunt supuse aceloraşi majorări de 0,30 %. Doamna Ugran Paraschiva - şefa serviciului financiar al oraşului Covasna ne-a informat că este bine ca fiecare contribuabil să vină neîntârziat cu orice sumă disponibilă, căci la calculul majorărilor intră numai suma restantă. Exemplu: dacă la suma de 300.000 de lei pe an cetățeanul trebuie să plătească jumătate, adică 150.000 de lei, dar nu poate plăti decât 100.000 de lei, atunci se aplică majorări numai pe suma restantă adică 50.000 de lei. Astfel, contribuabilul are posibilitatea de a plăti în mai multe tranşe în funcţie de posibilităţi. (Matei SCHINTEIE) în atenţia foştilor deţinuţi politici Asociaţia Foştilor Deţinuţi Politici aduce la cunoştinţă celor interesaţi, că în perioada 25 şi 26 iunie, biroul asociaţiei va fi închis deoarece cei care fac serviciu vor participa la Congresul AFDPR din Tuşnad Băi. în atenţia cadrelor militare în rezervă şi retragere provenite din Ministerul Apărării Naţionale Organizaţia judeţeană a Uniunii naţionale a cadrelor militare în rezervă şi retragere invită respectivele cadre să participe la adunarea generală lunară a acestei organizaţii ce va avea loc vineri, 25 iunie, ora 12, la Cercul Militar (Casa Armatei) din Sfântu Gheorghe, str. Oltului nr. 17. Se vor discuta probleme de interes comun pentru cadrele militare în rezervă şi retragere. Zilele Şcolii de Artă Astăzi, cu începere de la ora 17, în curtea Şcolii de Artă din Sfântu Gheorghe va avea loc un spectacol festiv în aer liber. Vor evolua elevii secţiilor de muzică şi dans, ai secţiei externe din Intorsura Buzăului, actorie, “Claca cu poveşti”, orchestra de muzică rock “Krater” şi formaţia “Swing Melody”. Biroul Agricol din Covasna s-a mutat Biroul Agricol din Covasna și a mutat provizoriu sediul în curtea din spate a Primăriei Covasna. Programul de lucru al Biroului Agricol este în fiecare zi de la 8-11. După această oră inginerii Beder Tibor și Rákosi József sunt pe teren. La Târgu Secuiesc, în chestiunea funciară ... (Urmare din pagina 1) După cum ne spunea interlocutorul, ceva rezervă de teren există în satul Lunga, oamenii nefiind însă de acord să fie puși în posesie acolo, deoarece calitatea acestuia este inferioară terenurilor ai căror proprietari au fost sau pe care le revendică în calitate de moştenitori. în ce priveşte situaţia locuitorilor şi străinaşilor ce ţin de satul Lunga, pentru aceştia nu s-a completat deocamdată nici un titlu de proprietate, deoarece măsurătorile nu au fost efectuate de specialişti, oamenii ocupând terenurile care ştiau că le-au aparţinut, după care s-au făcut listele pentru validare. Aşa că acum treaba trebuie făcută practic de la capăt, de către specialiştii Oficiului de Cadastru şi Organizarea Teritoriului Agricol. Din păcate cel care a răspuns până nu demult de Târgu Secuiesc a decedat, aşa încât cel care va veni în locul său, va trebui să se familiarizeze mai întâi cu problemele. Totodată, este aşteptată şi finalizarea noii legi a fondului funciar care ar unna să clarifice o serie de aspecte. Este deci clar că la Târgu Secuiesc, ca şi în alte locuri, până se va reuşi să se facă lumină în chestiunea funciară, vorba aceea, va mai curge multă apă pe vale. FC Sfântu Gheorghe s-a înecat ca ţiganul la mal Ultima etapă i-a adus liderului prima înfrângere din ediţia 1998-1999 a campionatului diviziei D. Sigur că o să vă întrebaţi cum a fost posibil aşa ceva. Ştiut fiind faptul că între FC Sfântu Gheorghe şi celelalte competitoare există o mare diferenţă de valoare. Răspunsul este simplu: echipa antrenată de Petre Rusandu şi Sebestyén Dénes a aliniat la Sânzieni un “unsprezece” cu foarte multe rezerve. în aceste condiţii, fireşte, gazdelor nu le-a fost prea greu să se impună, mai ales că au beneficiat de ajutorul lui Fodor, care a înscris în propria poartă. Meciul de la Malnaş s-a desfăşurat multă vreme sub semnul echilibrului. ICR a deschis scorul în chiar primele minute de joc, dar a slăbit ritmul, permiţându-le celor din Aita Mare să egaleze la începutul reprizei secunde. Ultima parte a întâlnirii Rezultatele ultimei etape Minerul Baraolt-Nemere Ghelinţa 3-0 Stăruinţa Cernat-ICR Bixad 3-0 AS Târgu Secuiesc-Aradul Zagon 3- 0 IAS Câmpu Frumos-Stăruinţa Bodoc 4- 2 Perkö Sânzieni-FC Sfântu Gheorghe 1-0 Carpaţi Covasna-FC Fortyogo II 3-0 Avântul Catalina-Victoria Ozun 3-0 ICR Malnaş-Harghita Aita Mare 3-1 a aparţinut însă “pietrarilor”, care au punctat prin Gergely şi Nyăguly, reuşind să termine în avantaj. De la egal la egal s-a jucat şi la Câmpu Frumos, dar numai în prima repriză, când Stăruinţa Bodoc a reuşit să contracareze elanul gazdelor. La reluare însă, IAS a făcut clar diferenţa, încheind campionatul cu o victorie reconfortantă, în fine, la Cernat. Stăruinţa a dispus, fără să se întrebuinţeze prea mult, de codaşa ICR Bixad, care este în mare pierdere de viteză. Meciurile de la Catalina, Baraolt şi Covasna nu s-au disputat. Motivul? Victoria Ozun, Nemere Ghelinţa şi, respectiv FC Fortuogo II Brăduţ n-au catadicsit să facă deplasarea, pierzând, conform regulamentului, cu 3-0. Clasamentul final 1 FC Sfântu Gheorghe 30 27 2 1 180 - 12 83 2 Avântul Catalina 30 18 5 7 78-38 59 3 Perkö Sânzieni 30 15 5 10 60-39 50 4 Minerul Baraolt 5 ICR Malnaş 6 FC Fortyogo II 7 Stăruinţa Bodoc 8 Victoria Ozun 9 IAS Câmpu Frumos 10 Nemere Ghelinţa 11 Stăruinţa Cernat 12 Harghita Aita Mare 13 Carpaţi Covasna 30106 14 39-6236 14 ICR Bixad 30103 17 27-7533 15 AS Târgu Secuiesc 30 92 19 32-8729 16 Bradul Zagon 30 23 25 16-■1079 FC Sfântu Gheorghe a promovat în divizia C,iair BradulZagon retrogradat. (N. VÂLCEANU) & A Infoport • în aceste zile, la Bolzano, în Italia, se desfăşoară întrecerile Campionatului European de scrimă. Speranţele noastre se leagă, în primul rând, de floretiste, care ne-au adus atâtea satisfacţii de-a lungul ultimilor ani. E vorba de Lae Badea, vedeta Grand Prixului de la Buc ,t’ Szabó Réka, Roxana Scarlat şi Claudu .„iţă, de la care aşteptăm o prestaţie pe mavalorii lor. Sabrela Lupeică, Mihai Covaliu, care au evoluat la centul Turneu Internaţional Rohoni, Constanti Sandu şi Dan Găureanu se vor afla şi ei pe planşe, în vreme ce spada va fi reprezentată de Alexandru Nistor, Gavrilă Spiridon şi Robert Riga. în premieră, la Campionatul European, se vor afla sabrerele Cătălina Gheorghiţoaia şi Irina Drăghici, propulsate în competiţie de prestaţiile bune avute la Budapesta şi Koblenz. • Bogdan Macovei, antrenorul principal al reprezentativei feminine de handbal a României, a făcut cunoscut lotul de jucătoare cu care va efectua pregătirea de vară. Grosul îl dă, ca de obicei, campioana, Oltchim Rin. Vâlcea, de la care provin Luminţa Huţupan, Kerekes Ildiko, Carmen Amariei, Steluţa Luca, Petronela Fedorneac, Carmen Niţescu, Aurelia Stoica, Gabriela Tănase, Victoria Bora, Magdalena Urdea şi Mihalea Pătru. Au fost convocate, de asemenea, Alina Dobrin, Nicoleta Gâscă, Cristina Mihai, Elena Iorga- Moise (Rapid Bucureşti), Mihalea Ignat, Valeria Motogna, Simona Popa, Tolnai Talida (Silcotub Zalău), Cristina Dogaru, Ana Maria Grozav (Dorobanţul Ploieşti), Mădălina Straton, Ramona Mihalache (Hidrotehnica Constanţa), Viorica Mincan (Oţelul Galaţi), Mihalea Bobocea, Simona Gogârlă (Kririv Electa Ljubljana), Narcisa Păunică (Borussia Dortmund) şi Valentina Cozma (Podravka Koprivnika). Fetele se pregătesc pentru Campionatul Mondial, care va avea loc în luna decembrie a acestui an, în Norvegia. • Los Angeles Lakers a avut un sezon slab, în ciuda unor achiziţii spectaculoase (Dennis Rodman, Glen Rice etc), echipa nu a mers, fapt ce a făcut ca, după 12 partide din campionaul regular, antrenorul Del Harris să fie înlocuit cu Kurt Rambis. Rezultatele au întârziat însă să apară, Lakers fiind măturată în play offhe San Antonio. Analizând situaţia, conducătorii celei mai iubite echipe de baschet din California au ajuns la concluzia că trebuie adus un antrenor de mare valoare. Până la urmă, cel ales a fost faimosul Phil Jackson, care a câștigat șase titluri NBA cu Chicago Bulls. Acesta va primi 24 de milioane de dolari în patru ani, sumă considerată fabuloasă, întrebarea e: va reușit Jackson să se descurce fără Michael Jordan? Pentru că, după părerea unora, Phil Jackson a făcut ce a făcut în baschetul profesionist datorită acestuia. (LESTIE)