Cuvântul Nou, ianuarie 2001 (Anul 12, nr. 2971-2994)

2001-01-04 / nr. 2971

Pagina 2 Cuvinte de lumină şi iubire A venit o vreme, Doamne, când noi eram lângă Tine. Şi cât de bine era atunci, căci totul era lumină. Dar Adam a stins lumina şi Eva, cu mâna ei, a descoperit întunericul şi iată că eu, de atunci Te caut şi mă caut. In drumul meu spre Tine Te întâlnesc pretutindeni, numai că eu nu Te văd şi de aceea mă simt pierdut şi trist. Şi cât de frumos, dar şi de greu, este drumul spre Tine că nu l-aş mai părăsi pentru nimic în lume. Rămân în răspântia lui şi privesc spre cele patru zări, căci nu cunosc să privesc şi în sus unde eşti Tu... ispita din lume mă cheamă şi eu nu pot să lupt cu ea. Mă arde amintirea bucuriei pe care o aveam când locuiam unde erai Tu şi mă întreb unde este lumina şi ce trebuie să fac so găsesc. Pe cine să întreb de ea şi unde s-o caut? în lume, în mine, în slava asta sau în cuvântul Tău, pe care Biserica Ta îl păstrează ca pe o nădejde şi ca pe o mântuire? Aud rostindu-se: “Cu frica lui Dumnezeu cu credinţă şi cu dragoste apropiaţi-vă” şi tot aşa am rostit şi eu la altarul Tău şi mă cutremur, căci acolo ştiu că eşti Tu, cu Trupul Tău şi cu Sângele Tău privesc şi iarăşi mă cutremur, căci mintea mea mărginită şi neastâmpărată vrea fapte şi dovezi, dar inima nu uită că Tu eşti singurul Adevăr pentru mine, în lume şi dincolo de ea. Deci astâmpără-te minte şi nu mai întreba, iar tu, suflete, ia hrana de care ai nevoie şi mulţumeşte Domnului. Ai găsit lumina după care alergai. Ea înseamnă pace, linişte, bucurie şi împărăţia lui Dumnezeu de care avem nevoie toţi care credem în El şi ne întoarcem la El. Ai găsit ce căutai şi acum iată eşti umbra peste care pluteşte lumina dumnezeiască, tot atât de frumos ca atunci când Duhul lui Dumnezeu plutea pe deasupra apelor. Smereştete şi nu cere ca Petru să mergi peste valurile mării, ci mulţumeştete să îngenunchezi la poalele Taborului şi să asculţi vecerniile pe care cei trei ucenici le cântau privind slava de neînserată lumină a învăţătorului. Şi smerit rosteşte în umbra lor: - Tu, Doamne, care ai luat frumuseţea acestei lumi, lasă-mă să-Ţi aduc această mărturisire şi fă-mă să privesc această lumină a Taborului până la cea din urmă suflare a vieţii, nu după nevrednicia mea, ci după voia Ta. Ajută necredinţei mele şi învredniceşte-mă de darul pe care l-a căpătat tâlharul pe cruce strigând asemenea lui: “Pomeneşte-mă Doamne când vei veni întru împărăţia Ta”. AMIN. Preot Ioan TĂMAŞ DELA VÂLCELE Guvernul a suspendat aplicarea mai multor acte normative adoptate de guvernele anterioare Guvernul a suspendat, în şedinţa de sîmbătă, aplicarea unor acte normative care vizează regimul metalelor preţioase, restructurarea regiilor, autorizarea executării construcţiilor sau finanţele publice locale. Astfel, au fost suspendate prevederile Ordonanţei de Urgenţă 190/2000, act normativ care reglementează drepturile şi obligaţiile persoanelor fizice şi juridice care dobîndesc, deţin sau efectuează operaţiuni cu metale preţioase, precum şi modul în care persoanele ale căror obiecte din metale preţioase au fost preluate abuziv în perioada 1946-1990. Un alt act normativ suspendant de Executiv este Ordonanţa de Urgenţă 168/ 2000 privind unele măsuri de restructurare a activităţii regiilor autonome prin vînzarea unor active aflate în patrimoniul acestora. Conform prevederilor acestui act normativ, adoptat de Cabinetul Isărescu, regiile autonome puteau dispune, în cadrul programului de restructurare, vînzarea cu plata integrală a unor active, bunuri aflate în proprietatea privată statului sau a unei unităţi administrative teritoriale, sau a unor active care constituie patrimoniul propriu al regiei. Ordonanţa de Urgenţă 231/2000 pentru modificarea şi completarea Legii 50/1991 privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţei şi Ordonanţa 129/1998 privind declararea ca zonă de interes naţional a unui ansamblu din perimetrul central al municipiului Bucureşti, incluzînd Noul Centru Civic şi Centrul Istoric, şi stabilirea condiţiilor de realizare a investiţiilor pentru ansamblul urbanistic din această zonă au fost şi ele suspendate. Guvernul a mai decis suspendarea, pe o perioadă de 90 de zile, aplicării Ordonanţei de Urgenţă 219/2000 pentru modificările şi completarea Legii 89/1998 privind finanţele publice locale. Aplicarea acestor acte normative este suspendată, pînă la adoptarea legilor de aprobare sau de respingere de către Parlament. Pe perioada suspendării se aplică reglementările existente la data intrării în vigoare a acestor ordonanțe. Hildegard Puwak afirmă că Traian Băsescu a facilitat, prin ordonanţa privind salariile din UMP, finanţarea PD şi a clientelei sale politice . Ministrul Integrării Europene, Hildegard Puwak, a afirmat, miercuri, că ordonanţa privind salariile personalului Unităţilor de Management al Proiectului (UMP), promovată de Traian Băsescu, a avut, “probabil”, la bază, nevoia de finanţare a Partidului Democrat şi a clientelei politice a acestuia. Puwak a spus că multe dintre persoanele angajate în aceste Unităţi de Management al Proiectului nu aveau pregătirea necesară, deşi salariile oferite au fost foarte mari. Unităţile de Management al Proiectului au fost înfiinţate în 1999. Salariile, care ajungeau şi la 300 de dolari pe zi, au fost stabilite printr-o ordonanţă controversată propusă de Traian Băsescu, pe atunci ministru al Transporturilor și negociator cu Banca Mondială. UMP se ocupă de proiectele derulate cu fonduri de la Banca Mondială. Premierul Adrian Năstase susţine că există dificultăţi la alcătuirea proiectului de buget din cauza creditelor acordate de Guvernul Isărescu Primul-ministru, Adrian Năstase, a declarat, miercuri, că noul Guvern ‘descoperă diverse chestiuni” referitoare la activitatea vechiului Executiv, precum hotărîri nepublicate şi transmise doar celor interesaţi sau credite a căror valoare a atins, doar în perioada campaniei electorale, suma de 200 de milioane de dolari. Năstase a spus că a menţionat aceste chestiuni pentru “a se înţelege dificultăţile” în alcătuirea proiectului de buget. El a anunţat că va reveni, în următoarele zile, cu precizări în legătură cu creditele acordate de Guvernul Isărescu. “Locuitorii din judeţele Covasna şi Harghita... (Urmare din pagina 1) Este deci de datoria noastră să ne amintim mereu de gestul lor brav, să-i cinstim aşa cum se cuvine, nu doar la finele anului, în luna decembrie, când în mod tradiţional comemorăm Eroii Martiri ai Revoluţiei Române. Un gând, o urare la fine şi început de drum? - Păşind într-un nou an, secol şi mileniu să-i slăvim pe înaintaşi, dar să acţionăm pentru a păstra ţara unită, care este a tuturor cetăţenilor ei, fără vreo deosebire de etnie, religie sau alte diferenţieri, astfel ca nicicând evenimentele nefaste ale ultimului secol să nu se mai repete! Şi locuitorii acestor două judeţe din centrul Transilvaniei şi-au regăsit demnitatea acum 11 ani, la fel ca locuitorii întregii ţări, şi ea se cere păstrată. Doresc să le adresez şi pe această cele mai bune urări, şi amintindu-ne solidaritatea şi fraternitatea din zilele Revoluţiei, când românii şi maghiarii au depăşit împreună toate obstacolele să le doresc să trăiască în pace, în prosperitate, în respect faţă de tradiţiile fiecăruia, îndemându-i să nu uite DEMENIA ce-i caracterizează. Tuturor, un sincer şi cordial “La Mulţi Ani!” *1 Lipsa sursei de venit doboară visuri şi speranţe (Urmare din pagina 1) dar n-am mai primit nimic în plus. Pe lângă toate acestea, ni se dădea salariile cu întârzieri şi de două-trei săptămâni. Pentru luna ianuarie a.c., toţi Cei de la atelierul mecanic a trebuit să facem cerere pentru concediu fără plată şi, cum eu m-am angajat doar în luna septembrie anul trecut, deci sunt nou angajat acolo, sunt slabe speranţe să mă recheme la lucru după acest concediu. ” Aşa stând lucrurile, în casa acestei familii intră acum ca venit doar alocaţia de stat pentru cei doi copii, fapt ce nu poate să ducă decât la îngrijorare şi disperare. Cei doi soţi nu au prea mult pământ în proprietate, dimpotrivă, a trebuit să lucreze în arendă o anumită suprafaţă de teren ca să poată asigura hrana pentru acele câteva animale pe care le au, însă recolta din anul trecut a fost foarte slabă şi n-au rezolvat mare lucru. “Acum trebuie să vând calul ca să cumpăr fân pentru vacă, deci să fac în aşa fel ca măcar laptele să nu lipsească din casă - afirmă dl. Gheorghe Darie. în ciuda acestor greutăţi, Cristina, unul din cei doi copii ai familiei respective, învaţă foarte bine la şcoală, fiind premianta clasei. Acum, ea este în clasa a VI-a, iar dorinţa Cristinei este de a urma facultatea de drept. Până atunci însă, Cristina va trebui să facă liceul, în Covasna sau în Sfăntu Gheorghe, lucru ce- l determină pe tatăl ei să spună că rămâne de văzut dacă o să urmeze liceul pentru că, deocamdată, nu ştim cum o să dispunem atunci de bani. " Sigur, nu numai Cristina vrea să-şi continue şcoala şi să devină studentă, ci şi părinţii ei doresc acest lucru, dar situaţia lor financiară de-acum îi face să se gândească la un viitor nesigur. Acesta este şi motivul pentru care doamna Mioriţa Darie s-a adresat redacţiei noastre în speranţa de a fi ajutată să-şi găsească un loc de muncă. “Decât să stăm acasă şi eu şi soţul meu, aş merge oriunde să îngrijesc de un bătrân sau de copii numai să câştig un ban - spune doamna Mioriţa Darei. Acum, copiii mei sunt mari şi se vor descurca şi singuri, dacă eu o să-mi găsesc de lucru chiar şi-n altă localitate şi voi lipsi mai mult timp de-acasă. ” Nu este poate soluţia cea mai bună în cazul de faţă, mai ales că doamna Mioriţa Darie este şi suferindă, dar lipsa sursei de venit o determină să accepte fie şi riscuri în ceea ce priveşte rezolvarea situaţiei în care se află. Palestinienii sunt împotriva "separării" avute în vedere de Israel Ministrul palestinian al Informaţiilor, Yasser Abed Rabbo, a calificat, marţi, drept ”act de război” planul premierului israelian Ehud Barak de a proceda la o ’’separare unilaterală” între Israel şi entitatea palestiniană, în cazul absenţei unui acord de pace, informează AFP. ”O separare unilaterală ar avea consecinţe periculoase atît pentru securitatea naţională a palestinienilor, cît şi pentru cea a israelienilor”, a afirmat ministrul, potrivit unui comunicat remis presei. ”O astfel de separare ar face imposibilă o reglementare de pace definitivă”, a mai spus acesta. Revolta palestiniană şi recentele atentate din Israel au făcut ca în Israel să îşi facă apariţia ideea unei separări între Israel şi palestinieni. Dar acest proiect, la care premierul Ehud Barak ţine foarte mult, este dificil de aplicat în plan economic. în cursul ultimelor zile, Barak a reluat această idee, afirmînd că Israelul ar putea proceda la o ’’separare” unilaterală dacă nu este semnat nici un acord final cu Autoritatea Palestiniană condusă de Yasser Arafat. Israelul ar urma să traseze unilateral liniile viitoarei hărţi a entităţii palestiniene, ceea ce ar implica retragerea unui anumit număr de colonii evreieşti mai izolate. Opoziţia de dreapta din Israel se opune acestui proiect, destul de greu realizabil în intervalul de timp care a mai rămas pînă la alegerile din 6 februarie pentru postul de premier. unilaterale HIPERDIA - BRAȘOV Cel mai modern CENTRU de DIAGNOSTIC si LABORATOR * TOMOGRAFIE * ECODOPPLER COLOR * MAMOGRAFIE * CONSULTAȚII * 210 TIPURI de ANALIZE de LABORATOR DOTĂRI de ULTIMĂ ORĂ * PERSONAL de ÎNALTĂ CALIFICARE PROGRAMĂRI: tel.: 068 - 330.170; 330.171; fax: 068 - 332.380 Luni - Vineri 8 - 20 sau ... Sf.Gheorghe cu : Tel.: 316.375- Mlart Fax: 351-551 La cerere se asigură transport. (977) (vizavi Banca Comercială) CUVÂNTUL MOU Anul XII Nr. 2971 Cursurile pieţei valutare din 3 ianuarie 2001 anunţate de BNR 1 1 EURO 24769 1 liră sterlină 39042 1000 lire turceşti 39 1 dolar SUA 25944 1 g AUR (preţ în lei) 224377 1 şiling austriac 1800 1 marcă germană 12664 1 franc francez 3776 100 lire italiene 1279 1 gulden olandez 11240 100 escudos portughezi 12355 100 drahme greceşti 7269 É VANZARI APARTAMENTE TREI CAMERE VÂND convenabil apartament cu 3 și 2 camere. Telefon 323258___________________________ VÂND apartament cu 3 şi 2 camere, casă în centru și la țară. Telefon 311261, 094-364387. (3319682) ALTE VANZARI VÂND pianină marca A.H. FRANKE-Leipzig. Telefon 311977 sau 068/412039._____________ VÂND telefon Ericsson 1018,SIMENS C 25. Telefon 092-884755, 094-750634. (I) DIVERSE Contabil autorizat efectuez evidența contabilă pe calculator. Telefon 323258. (A)_________________ Cu adâncă durere vă anunțăm trecerea în neființă a celui care a fost plutonier adjutant (rez) Aştilean Simion în vârstă de 50 de ani, iubitor soţ, tată, bunic, care a plecat fulgerător dintre noi. înmormântarea va avea loc vineri, 5 ianuarie 2001, la cimitirul comun din Sfântu Gheorghe ora 13. Familia îndoliată (3319679) ____________ÎNCHIRIERI____________ Caut urgent garsonieră mobilată de închiriat. Telefon 095-032422. (D) CUMPĂRĂRI___________ Cumpăr urgent garsonieră și casă în Sf.Gheorghe. Telefon 323258.______________________________ Cumpăr apartament cu două sau trei camere. Telefon 323258._______________________________ _____________PIERDERI __________ Pierdut carte de sănătate al Ispán Géza. Declar nulă. (3319678)_____________________________ Pierdut portofel, culoare neagră, cupon pensie. Găsitorului recompensă. Telefon 320480._________ mmm La Spitalul Judeţean Sfăntu Gheorghe Noaptea de revelion n-a adus nici un nou-născut în noaptea dintre cele două milenii la secţia de Nou-născuţi a Spitalului Judeţean din Sfântu Gheorghe nu a fost adus pe lume nici un copil, însă, din prima zi a Mileniului III la ora 9.00 Vasilica Olescu din întorsura Buzăului a născut un băiat (al 10-lea copil al familiei Olescu) de 3,200 kg. Adrian Olescu. La numai 15 minute diferenţă primul copil al familiei Dobre din Ozun a văzut lumina zilei Alexandra Dobre în greutate de 2,700 kg. în aceeaşi zi la ora 20.00 s-a născut şi Dregan Casian de 4 kg. din Belin Vale. (.A.) De Revelion, 41 de covâ! ajuns la spit« un covăsnean a încercat să se sini au fost înjunghiaţi Leni aulţi doi Revelionul Mileniului a dat bătăi de cap medicilor care au fost de gardă la secţia Urgenţa a Spitalului Judeţean Covasna. în acea noapte, 41 de ggî covăsneni au beneficiat de asistenţă medicală. Excesul de băutură a produs şi de această dată complicaţii, mai ales la bolnavii cronici. Tot alcoolul a făcut ca spiritele unor locuitori din Arad să se revolte. în urma unui scandal, două persoane au ajuns la spital cu răni provocate de cuţite. Un alt tânăr din Sfântu Gheorghe, a încercat să-şi pună capăt zile^H at fost adus la spital după ce a încgrp o cantitate mare de medicamente. Din fericire, medicii au reuşit să-l salveze, iar acum tânărul se află în afara oricărui pericol. în noaptea de Revelion, ambulanţa a intervenit în opt cazuri. Cele mai frecvente au fost luxaţiile de membre. Cu toate că oraşul părea asediat de pocnitori, petarde şi artificii, nici o persoană nu a ajuns la spital cu răni cauzate de aceste obiecte. (R.C.) Două precizări Referitor la scrisoarea deschisă adresată redacţiei “Cuvântul nou” de domnul Viorel Purecel, publicată în data de 28 decembrie 2000, am primit din partea domnului procuror Ion Ciucu două precizări: 1. Deontologia profesională nu le permite magistraţilor să poarte polemici în presă cu justiţiabilii din dosarele penale. 2. Având în vedere conţinutul ultragiant al scrisorii, domnul procuror a făcut plângere penală împotriva lui Viorel Purecel pentru infracţiunea de ultraj împotriva unui magistrat prevăzută de articolul 239, alin. 1 şi 3 Cod Penal. De la Asociaţia Naţională a Veteranilor de război, filiala judeţeană Covasna Asociaţia Naţională a Veteranilor de război, filiala judeţeană Covasna aduce la cunoştinţa veteranilor de război şi văduvelor de veterani că de la sediul acesteia ( Sfântu Gheorghe, strada Oltului nr.14), se pot ridica în zilele de marţi şi joi, între orele 8-13, biletele de călătorie pentru anul 2001. Tot la sediu se achită cotizaţia anuală de 30.000 lei pentru veteranii de război şi 10.000 lei pentru văduvele de veterani George W. Bush şi-a definitivat Cabinetul, numind un democrat la Transporturi, un american de origine libaneză la Energie şi o hispanică la Departamentul Muncii Preşedintele ales, George W. Bush, l-a desemnat, marţi, pe un democrat de origine japoneză, Norman Mineta, ca viitor secretar al Transporturilor, în timp ce pe senatorul de origine libaneză Spencer Abraham l-a numit pentru a conduce Departamentul Energiei, iar pe o militantă a drepturilor civice, Linda Chavez, a nominalizat-o pentru Departamentul Muncii, relatează AFP. Preşedintele republican, care a anunţat aceste nominalizări la Austin, în Texas, a încheiat desemnarea principalilor membri ai Cabinetului său, care urmează să fie confirmaţi de Senat. Bush mai trebuie să-i numească pe directorul CIA şi pe ambasadorul Statelor Unite la ONU, dar afirmase, în timpul campaniei electorale, că doreşte să aibă în Cabinet un ministru democrat, în dorinţa de a promova consensul. Mineta, un californian în vîrstă de 59 de ani, este secretarul Comerţului în actuala administraţie Clinton, post în care l-a înlocuit pe William Daley, devenit directorul de campanie al candidatului democrat Al Gore, în iulie 2000. Mineta, ai cărui părinţi au emigrat din Japonia în urmă cu 90 de ani, a fost internat în lagăr, împreună cu ei, alături de cei 120.000 de americani de origine niponă, după ce Statele Unite au intrat în război cu Japonia. Membru al Camerei Reprezentanţilor timp de 21 de ani, reprezentînd San Jose şi Silicon Valley, el a obţinut, în 1988, ca Washingtonul să-şi ceară scuze oficiale faţă de întreaga comunitate americano-niponă, precum şi acordarea de despăgubiri pentru supravieţuitorii lagărelor. De asemenea, Mineta a fost vicepreşedinte al gmpului industrial din domeniul apărării Lockheed Martin. Creştin de origine libaneză, Spencer Abraham, în vîrstă de 48 de ani, este senator în exerciţiu de Michigan, dar a pierdut ultimele alegeri Viitorul secretar al Energiei este un adept al forărilor petroliere, care “să respecte mediul înconjurător”, din rezerva naturală existentă în Alaska, idee faţă de care vicepreşedintele Al Gore şi-a manifestat împotrivirea. O politică de securitate energetică “mai puţin dependentă de sursele externe de ţiţei” va fi una dintre priorităţile noii administraţii, a subliniat Bush. Fiica unui mexican şi a unei irlandeze, Linda Chavez, în vîrstă de 53 de ani, ziaristă, s-a specializat pe probleme de educaţie înainte de a fi, între 1983 şi 1985, unul dintre responsabilii Comisiei pentru drepturile civice în timpul preşedintelui Ronald Reagan. Ea a făcut parte din Comisia ONU pentru drepturile omului de la Geneva. Linda Chavez este cea de-a treia personalitate latino-americană care face parte din noua administraţie, alături de Mel Martinez, viitorul secretar al Lucrărilor Publice, şi Alberto Gonzalez, consilier juridic la Casa Albă. Comitetul de organizare a festivităţilor cu ocazia preluării oficiale a funcţiei de şef al Casei Albe de către preşedintele George W. Bush a anunţat, marţi, că una dintre temele festivităţilor va fi unitatea şi reconcilierea. în afară de tradiţionalul jurămînt care va fi pronunţat de noul preşedinte la Capitoliu şi de o paradă, festivităţile vor include servicii religioase, dineuri la lumina sfeşnicelor şi nu mai puţin de nouă baluri, unde ţinuta de seară va fi obligatorie. “Această preluare a funcţiei nu va fi numai o sărbătoare pentru noua preşedinţie, dar şi pentru sistemul nostru de guvernămînt, pentru poporul nostru şi pentru sufletul nostru”, a declarat directoarea comitetului prezidenţial. I TALONEDE MICA PUBLICITATE n PATI MTI VALABIL NUMAI PENTRU " PERSOANELE FIZICE mm ffm Wâ -¡ ? '' . Data: 4 ianuarie 2001 Se preiau numai taloanele din ziua înscrisă pe talon. Numărul maxim de cuvinte din textul anunțului este 10. Ceea ce depășește 10 cuvinte, se taxează cu 1000 lei/cuvânt. Subsemnatul.........................................................................................................domiciliat în..................................................................................Buletin Identitate: seria................. nr...........................vă rog să publicaţi anunţul de mai jos în cotidianul “Cuvântul nou” îmi asum răspunderea pentru realitatea conţinutului. prezentului anunţ: ....................................................................................Semnătura........................................... Taloanele se depun la sediul redacției, str. Presei nr. 8/A. Din alte localități se primesc și prin poștă.