Cuvântul Nou, ianuarie 2003 (Anul 14, nr. 3575-3595)

2003-01-09 / nr. 3576

r Cotidian social-politic al județului Covasna r Numărătoarea lui Pristanda în varianta udemeristă Gabriel FLORESCU Un control “la sânge” în rîndul silvicultorilor covăsneni efectuat la finele anului trecut (noiembrie-decembrie) de reprezentanţi ai ministerului şi regiei de resort a relevat un aspect deloc îmbucurător: nu mai puţin de 69 de persoane au fost propuse spre sancţionare pentru diverse nereguli. Oricât de contestabil poate fi rezultatul verificărilor, un lucru este cert: ceva nu “puşcă” în acest sector destul de bulversat în ultimul timp datorită schimbărilor ce au/vor avea loc ca urmare a retrocedării pădurilor către foştii proprietari, dar şi al încercărilor partidului etnic de a impune deciziile politice în detrimentul celor legale. Faptul că amintitul control s-a desfăşurat mai mult sau mai puţin incognito a nemulţumit profund organizaţiile judeţene ale UDMR pentru faptul că ele n-au fost anunţate în prealabil nici cu privire la ancheta propriu-zisă, nici asupra rezultatelor ei, Albert Almos comparând chiar acest fapt cu o ingerinţă în curtea cuiva fără a-l informa pe “stăpân”. Este drept că nici alte formaţiuni politice n-au primit o notificare prealabilă, nici PSD (ca partid de guvernământ), PNL, PD sau PRM nu au avut cunoştiinţă, dar asta contează mai puţin pentru udemerişti, numai ei trebuie înştiinţaţi chiar dacă legea nu prevede acest lucru, iar Romsilva, ca serviciu descentralizat, este subordonată Prefecturii, nu unui partid. Trecând peste astfel de orgolii ce vădesc dorinţa UDMR de a fi partid conducător în judeţul Covasna, ajungem la fondul chestiunii, şi anume la nemulţumirea udemeriştilor deoarece s-au propus spre sancţionare un număr de etnici maghiari. Procedându-se la numărătoarea “steagurilor” a rezultat că din cei 69 aflaţi pe lista neagră 44 sunt maghiari şi “numai” 25 români! într-o conferinţă de presă convocată imediat de liderii locali ai UDMR s-a încercat, mai direct, mai pe ocolite, acreditarea ideii că amintitul control a avut conotaţii etnice încă din start, aşa cum s-ar fi întâmplat anterior în domeniul învăţământului, sănătăţii, veterinar, dar, chipurile, nu s-a continuat la OCOTA, Petrom. Deducţia politicienilor locali este clară: acolo unde sunt conducători de instituţii maghiari se fac controale “dure”, pe când la celelalte... De asemenea, s-a afirmat că pe listă se regăsesc multe persoane care au acţionat activ pentru retrocedarea pădurilor, contrar dorinţei guvernanţilor ca acest proces să fie frânat... Totodată, liderii UDMR au încercat să acrediteze părerea că prin sancţionarea unor persoane s-ar încerca împiedicarea lor să participe la concursurile pentru ocuparea unor posturi de conducere în sectorul de stat sau particular. Aşadar, o întreagă conjuraţie împotriva unor silvicultori maghiari declanşată exclusiv în judeţul Covasna. În amintita conferinţă de presă, Albert Almos, preşedintele organizaţiei Sfântu Gheorghe, a admis că un control se poate efectua, dar acesta să se desfăşoare în prezenţa “împricinaţilor”. Fără îndoială, atunci când dacă lista sancţionaţilor va deveni operabilă, iar persoanele respective vor primi patalamaua la mână, ele vor trebui bine şi corect fundamentate (şi mai ales să reziste din punct de vedere juridic), dar oricum nu este obligatorie avizarea de către UDMR... Se pare, însă, că organizaţiile judeţene ale UDMR asta urmăresc: partidul să fie în toate, să ştie tot, să decidă în orice problemă, la fel cum se întâmpla în urmă cu un deceniu şi jumătate. Aceasta este miza, nicidecum faptul că eventualele greşeli comise de “cei 44” ar putea fi reale şi în contradicţie cu prevederile legilor în vigoare. Este exact aceeaşi mentalitate observabilă şi în cazul primarilor udemerişti care nu au dat zor cu aplicarea Legii 1/2001, dar vina s-a dorit pasată reprezentanţilor Guvernului, nicidecum lor. Anul XIV Numărul 3576 4 pagini 4 Sărbătorile au trecut, dar unele ecouri mai persistă Zgomotoasa” petard fada” s-a terminat, în sfârşit, fără incidente pe plan local, spre deosebire de alte judeţe * Poliţia a depistat 13 persoane care au eludat legea, aplicându-le amenzi ce au însumat 40 de milioane * Au fost confiscate aproape... 600 kg. de petarde şi amestecuri pirotehnice * Din fericire, nu s-a produs nici un accident generat de utilizarea artificiilor şi pocnitorilor Sărbătorile de iarnă au luat sfârşit, deşi ne pare tare rău după ele, şi aşa cum arătam în primele numere ale ziarului nostru pe acest an în judeţul Covasna nu s-au întâmplat lucruri neplăcute, şocante, evenimente deosebite ca prin alte părţi: răniri datorate petardelor, incendii (cu excepţia celui de alaltăieri din municipiul Sfântu Gheorghe generat de un scurtcircuit produs la instalaţia electrică a unui...pom de iarnă!), accidente rutiere pe fondul consumului de alcool, încăierări între cheflii şi aşa mai departe. Totuşi, această stare de normaltate nu a venit chiar de la sine, pentru că populaţia locală manifestă un grad ridicat de civilitate şi are un comportament corect - după cum bine sublinia din nou dl. comisar-şef Constantin Scurtu, inspector-şef al IPJ Covasna, cu prilejul primei conferinţe de presă pe 2003 ce a avut loc marţi, 7 ianuarie, la sediul instituţiei respective - dar şi ca urmare a măsurilor luate de organele competente: poliţişti, jandarmi, gardieni publici. O chestiune ce ia tracasat ca şi în anii trecuţi pe cei mai în vârstă, dar ia amuzat la culme pe copii şi adolescenţi a reprezentat-o jocul cu petardele, pocnitorile, artificiile, tirbombele şi alte asemenea materiale pirotehnice, care pe lângă spaima provocată celor luaţi prin surprindere şi excesiva poluare sonoră, a avut prin alte părţi ale ţării şi consecinţe dramatice, unii semeni pierzându-şi parţial vederea fiindcă le-au explodat în faţă asemenea mini-proiectile! După cum ne-a informat dl. comisar Constantin Albu, şeful biroului Arme, explozibili şi substanţe toxice din cadrul Inspectoratului de Poliţie Covasna, care a monitorizat întreaga acţiune, se poate afirma că nu s-au consemnat în acest perimetru geografic nişte lucruri ieşite din comun. Aceasta şi ca urmare a măsurilor preventive luate de poliţişti, fiind controlaţi agenţii economici care au comercializat 1.1 asemenea materiale. * S-a urmărit respectarea întocmai a prevederilor Legii 126/’95, fiind identificate 13 persoane care au încercat să încalce amintitul act normativ, vânzând prin diferite pieţe din judeţ petarde şi artificii fără a poseda autorizaţie şi acte de provenienţă. Faţă de aceştia s-a luat măsura sancţionării contravenţionale cu amenzi în valoare de 40 de milioane de lei, iar o cantitate de 581 de kg. de petarde şi amestecuri pirotehnice a fost ridicată în vederea confiscării, în perioada Sărbătorilor s-au aplicat alte şapte sancţiuni şi pentru tulburarea ordinii şi liniştii publice prin folosirea pocnitorilor. Cu ocazia controalelor au fost despistaţi mai mulţi angrosişti ce încercau să facă un business de sezon, printre ei numărându-se şi un oarecare Vasile N., de 23 de ani, din Braşov, ce transporta cu o maşină fără forme legale dinspre Suceava nu mai puţin de 437 kg. artificii şi petarde, el fiind cercetat sub aspectul săvârşirii infracţiunii de deţinere ilegală de materii explozive, faptă pedepsită de art. 280 din Codul penal. Dosarul său a fost apoi declinat spre soluţionare Parchetului de pe lângă Tribunalul Covasna în vederea definitivării cercetărilor. ...Până în iarna viitoare sperăm să nu mai auzim de zgomotoasa “petardiadă”! Horia C. DELIU la Valea Hilare Un semn prin care Dumnezeu îi apropie pe oameni de El... La finele anului trecut, domnul Dan Suciu din comuna Valea Mare şi-a adus lemne de foc din pădurea comunală şi, ca orice om gospodar, s-a gândit să le taie cu drujba, să le despice cu toporul şi să le pună la adăpost pentru zilele friguroase care au mai rămas din această iarnă. Cum în ziua de 28 decembrie nu era nici o sărbătoare religioasă, omul s-a pus pe treabă şi, aşa cum e obiceiul prin partea locului, a chemat pe un vecin ca să-l ajute. La un moment dat, unul din butuci s-a lăsat greu a fi despicat cu toporul și s-a chinuit omul ce s-a chinuit, apoi a întors butucul invers, iar în cele din urmă butucul s-a crăpat după o formă anume. Mare i-a fost mirarea lui Dan Suciu când a văzut că pe o jumătate din acel butuc, în partea din interior, era o cruce, de culoare mult mai închisă decât a lemnului. Imediat, domnul Dan Suciu a chemat-o pe soţia sa şi i-a arătat minunea. “Crucea are forme regulate şi se vedea că, atunci când a tăiat lemnul în bucăţi mai mici cu drujba, sa tăiat şi din piciorul crucii şi-au început să caute celălalt butuc, dar nu l-au găsit - povesteşte doamna Nicoleta Suciu. Apoi, au crăpat lemne în continuare şi, deodată, a ieşit la iveală şi piciorul crucii, dar şi un fel de triunghi despre care se spune că este acel triunghi care apare la Dumnezeu în “Sfânta Treime", unde nu este aureolă, ci un triunghi. Se ştie şi copacul din păşunea comunală din care provine acest lemn pentru că pădurarul nostru ne-a arătat care trebuie tăiaţi pentru lemne de foc şi, deci, există cioata acelui pom din zona Ulmeş, la marginea satului. De fapt, noi am adus lemnele din pădure tăiate la un metru şi acasă au fost porţionate cu drujba şi despicate cu toporul. După cele întâmplate am dat telefon părintelui nostru, preotul Floroiu Nicolae, şi-am întrebat ce să facem cu crucea, iar domnia sa ne-a spus să o ducem la biserică. Soţul meu este tâmplar şi a făcut un fel de suport pentru cruce, iar duminică, 5 ianuarie a.c., am dus-o la biserica din comună şi a fost şi sfinţită. Este şi o coincidenţă în toată întâmplarea asta, prentu că soţul meu este născut chiar în “Ziua Crucii". Din acea zi, crucea se află în Biserica ortodoxă Valea Mare. Dacă pentru locuitorii acestei comune întâmplarea cu crucea înseamnă o minune dumnezeiască, părintele Floroiu Nicolae o consideră un semn al lui Dumnezeu. “Este un simbol pe care fiecare dintre noi trebuie să-l apreciem ca pe o voinţă a lui Dumnezeu - precizează părintele Floroiu Nicolae. Semnele acestea le săvârşeşte Dumnezeu, nu noi oamenii. Sigur că în mijlocul lumii sunt ele săvârşite, dar nu noi suntem cei care ne facem vrednici de aşa ceva. Trebuie să avem acea credinţă curată că Dumnezeu ne apropie. Dacă noi ne îndepărtăm de Dumnezeu, Dumnezeu ne va acorda şansa să ne apropiem de El şi prin această apropiere să-L putem ruga pentru pacea în toată lumea. Pentru asta şi suntem noi, preoţii, slujitori ai bisericii ca să ne rugăm pentru pacea în lume. Nu va exista această pace, nu vom avea nici noi linişte. Chiar şi pentru pacea ţării noastre ne rugăm pentru conducători. Mulţi şi-au pus întrebarea de ce îi pomenim toată ziua pe conducători. De ce ? Pentru că atâta timp cât vor fi conducătorii în pace şi-n linişte, noi aici vom avea linişte să ne rugăm: “Dă-le Doamne pace, ca-n liniştea lor, linişte s-avem să ne rugăm Ţie !". Şi-atunci, locul rugăciunii îl completează Dumnezeu cu astfel de minuni. Această cruce nu este ceva prin care să spui că acolo s-a făcut o minune, nu este ceva care te atrage în partea metafizicului, ci spiritual, sufleteşte, Dumnezeu apropie pe cel care crede El". De fapt, semnul de pe acel lemn este o cruce grecească, lângă care apare litera “epsilon", și este mai mult ca sigur că în lemnul respectiv a mai figurat ceva care însă nu s-a găsit. Vasilica CIOBANU Prefectura Covasna a intrat pe internet Anul 2003 a adus Prefecturii Covasna un site propriu pe internet. Prefectul Horia Grama a declarat că acest proiect, la care s-a lucrat timp de trei luni, este unul foarte util pentru locuitorii judeţului şi nu numai, întrucât din siteul instituţiei pe care o conduce cetăţenii pot obţine numeroase informaţii. Pe lângă o monografie completă a judeţului Covasna, cei interesaţi pot beneficia de informaţii despre fiecare oraş din judeţ cu un simplu click pe mouse. De asemenea, poate fi vizualizată o arhivă foto cuprinzând imagini ale unor monumente importante, puncte de atracţie, biserici, staţiuni etc. O pagină a site-ului este dedicată prefectului Horia Grama. Aceasta cuprinde un C.V., agenda de lucru,organigrama instituţiei, audienţe, communicate de presă, iar celelalte pagini conţin listele serviciilor publice descentralizate, comisiile de lucru, date şi numere telefonice de la toate primăriile covăsnene, ş.a. Adresa electonică a Prefecturii este www.prefecturacovasna.ro Horia Grama a mai adăugat că în următoarea etapă va fi creată o reţea între instituţia pe care o conduce cu toate direcţiile şi inspectoratele din judeţ, urmând ca mai apoi acesata să cuprindă toate consiliile locale şi primăriile din Covasna. Cei care doresc mai multe informaţii pot face sugestii sau observaţii la adresa prefecturacv@deltanet.ro. (R.C.) Examenul de capacitate: o încercare prea grea pentru elevii covăsneni? Rezultatele obţinute de elevii participanţi la simularea examenului de capacitate lasă din nou de dorit Luna trecută s-a desfăşurat simularea examenului de capacitate la două materii de examen: istorie şi geografie. Potrivit declaraţiilor conducerii Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna, din numărul total de copii înscrişi în clasele a Vlll-a (3199) au participat la testare 2911 elevi din anul terminal de gimnaziu, în urma centralizării datelor obţinute după încheierea simulării şi corectarea lucrărilor, s-a constatat că procentul de promovabilitate la istorie a fost de 80%, numărul participanţilor ridicânduse la 407 elevi, iar la geografie 64% din cei 2504 elevi participanţi. Testele pentru ambele discipline au fost elaborate de inspectori de specialitate din cadrul ISJ pe baza modelelor elaborate de Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare, fiecare test având un grad mediu de dificultate. Având în vedere aceste condiţii, doamna Keresztely Irma, inspector şcolar general afirma „rezultatele, după părerea mea, sunt foarte slabe, mai ales la geografie. Am făcut şi o comparaţie între rezultatele obţinute de copiii de la secţia română şi cei de la secţia maghiară şi pot spune că primii au rezultate mai slabe la geografie decât copiii maghiari, care învaţă această materie în limba română. Acum nici măcar problema limbii în care se studiază disciplina nu se mai poate pune. S-a constatat că de fapt la geografie rezultatele sunt mai slabe pentru că elevii nu știu să lucreze pe un desen, un grafic." în următoarea perioadă, conducerea inspectoratului va lua măsuri, prima oglindindu-se în planul de activităţi al ISJ. Inspectorii de specialitate, ajutaţi de metodişti, vor avea întâlniri periodice pe zone cu cadrele didactice care predau aceste discipline solicitând participarea la pregătire în special a acelor cadre didactice care sunt de altă specialitate şi predau disciplina (istorie sau geografie), respectiv suplinitorilor, care nu vor fi niciodată în măsură să presteze aceeaşi activitate la altă disciplină ca unul de specialitate. Aşadar, în calendarul IŞJ Covasna sunt incluse aceste pregătiri speciale, urmând pregătirile pentru o altă simulare ce se va desfăşura în 11 aprilie, dar de data aceasta în centrele de examen, la toate disciplinele, testele fiind elaborate de Serviciul Naţional de Examinare şi Evaluare, însă, până la începerea examenului naţional de capacitate, se urmăreşte luarea unor măsuri şi la nivelul şcolilor, la interval de 5-6 săptămâni să se elaboreze şi să se aplice teste de cultură generală similare celor folosite la examen. în mediul urban nu se pune această problemă, întrucât profesorii folosesc această metodă, pentru aprofundarea cunoştinţelor acumulate de elevi, la intervale de 2-3 săptămâni. Daniela ANDREI Joi 9 ianuarie 2003 2000 lei Ministrul Justiţiei a prezentat CE strategia reformei sistemului judiciar Ministrul Justiţiei, Rodica Stănoiu, a prezentat oficialilor Comisiei Europene ,proiectul de strategie a reformei sistemului judiciar, se arată într-un comunicat remis, marţi, agenţiei MEDIAFAX, de Biroul de presă al Ministerului Justiţiei. “Acest fapt este extrem de important în vederea alocării fondurilor PHARE pentru viitor, întrucît reprezintă prima abordare corectă şi comprehensivă a tuturor aspectelor importante ale reformei în domeniu, de la preluarea acquisului comunitar, la îmbunătăţirea condiţiilor de lucru şi investiţii", se arată în comunicat. în perioada 15-17 decembrie. Ministrul Justiţiei, Rodica Stănoiu, s-a aflat la Bruxelles, unde s-a întîlnit cu oficiali ai Comisiei Europene, printre care Eneko Landaburu, şeful Direcţiei Generale de Extrădare. De asemenea, Stănoiu s-a întîlnit cu directorul Oficiului TAIEX, Bridget Czarnota, cu care a discutat posibilităţile de cooperare şi sprijin din partea oficiului, în sensul formării magistraţilor în lupta împotriva criminalităţii organizate şi transfrontaliere (trafic cu fiinţe umane şi de droguri), precum şi formarea personalului din sistemul penitenciar şi cel al Institutului Naţional de Criminologie. Ministrul român al Justiţiei a mai abordat subiecte privind noile reglementări din Codul Penal şi expertiza Comsiei Europene pentru, anumite prevederi din noua lege pentru organizarea judecătorească, cum ar fi problema căilor de acces în magistratură sau cea a imunităţii magistraţilor. pagina 3 Cuvântul nou la dispoziţia dumneavoastră ONU alocă cinci miliarde de dolari programului “petrol contra hrană” Secretarul general al Naţiunilor Unite, Kofi Annan, a aprobat un plan de import de produse alimentare, în valoare de aproape cinci miliarde de dolari, destinate populaţiei irakiene, au anunţat surse din cadrul termenii programului “petrol contra hrană”, care funcţionează din decembrie 1996 şi este destinat atenuării efectelor pe care sancţiunile impuse Irakului le au asupra populaţiei, această finanţare este asigurată prin vînzarea petrolului irakian sub controlul Naţiunilor Unite. Acest plan de importuri, valabil pentru perioada 5 decembrie - 3 iunie, se ridică la costuri de 4,927 miliarde de dolari, fapt care presupune că în această perioadă va fi vîndut petrol brut irakian în valoare de peste 6,9 miliarde de dolari, în conformitate cu programul “petrol contra hrană", aproape 28 la sută dintre veniturile obţinute din vînzarea petrolului irakian sunt' destinate acordării decompensaţi Kuwaitului, finanţării inspecţiilor ONU pentru dezarmarea Irakului şi a programului însuşi. Nici unul dintre planurile de importuri pentru cele cinci perioade precedente ale programului nu a putut fi acoperit în întregime din cauza unui nivel insuficient al vînzărilor petrolului brut irakian. Deficitul total al programului atinge 4,4 miliarde de dolari, potrivit biroului ONU care administrează acest program, citate de MERIDIANE în "•-■•« AFP.