Cuvântul Nou, iunie 2003 (Anul 14, nr. 3694-3718)

2003-06-18 / nr. 3708

Anul XIV Nr. 3708 Alertă de gradul zero în mai multe localităţi covăsnene Ieri, timp de trei ore, în câteva localităţi din judeţul Covasna a fost declanşată starea de asediu, în sunetul strident al sirenelor, angajaţii instituţiilor cu atribuţii în limitarea consecinţelor unor dezastre naturale au fost mobilizaţi pentru a ajuta populaţia sinistrată. în jurul orei 13.30, municipiul Sfântu Gheorghe a fost zguduit de un cutremur puternic. în doar câteva minute, pompierii, poliţiştii, militarii, ambulanţele şi inspectorii de la Protecţia Civilă au ajuns în centrul oraşului pentru a salva turiştii cazaţi în hotelul Bodoc, una dintre cele mai înalte clădiri din Sfântu Gheorghe. Ca nişte veritabili alpinişti, militarii au escaladat imobilul şi au coborât victimele cu frânghiile sau pe scara rulantă. La numai câteva minute, profitând de situaţia creată, un hoţ versat a jefuit o casă de schimb valutar. Aproape instantaneu, poliţiştii şi jandarmii au intrat în acţiune şi în cele din urmă periculosul infractor a fost capturat. Când totul părea să reintre în normal s-a produs un accident chimic, iar sanitarii, inspectorii de mediu şi restul trupelor au trebuit să evacueze zona afectată. Ampla desfăşurare de forţe a fost din fericire un exerciţiu ce a avut ca scop perfecţionarea deprinderilor persoanelor cu funcţii de conducere în domeniul protecţiei civile, administraţiei publice şi a tuturor persoanelor cu atribuţii în astfel de situaţii. Mâine şi joi, la întorsura Buzăului, Sita Buzăului, Barcani respectiv Baraolt vor avea loc alte alarmări publice şi acţiuni de salvare a unor turişti izolaţi în grotele din zona Vârghişului şi pentru limitarea efectelor unor alunecări de teren produse de inundaţii la Exploatarea Minieră Căpeni. (R.C.) Andrei Gheorghe s-a făcut de ruşine în faţa publicului covăsnean în penultima zi a Festivalului internaţional de teatru „Atelier". Andrei Gheorghe a reuşit să producă stupoare într-un club din Sfântu Gheorghe, lăsând cu gura căscată publicul care a venit să asiste la o piesă de teatru. Duminică seara, iubitorii artei dramatice şi fanii microfonistului de la ProFM au venit în număr mare la „Andre“ pentru a-l vedea pe Andrei în postura de actor. După ce şi-a parcat tacticos Chrysler- ul în faţa hotelului Bodoc, pe la zece şi jumătate, Andrei Gheorghe a intrat în subsolul magazinului Şugaş, unde urma să joace cu o colegă de la Teatrul Luni - Green Hours în piesa „Eugen Ionescu", după Nicolae Cajal şi Francoise Giroud. Reflectoarele s-au aprins, iar cei doi au început să facă pe actorii, însă, locaţia neavând o acustică prea bună, mormăielile lui Gheorghe nu puteau fi descifrate nici măcar de spectatorii aflaţi în primele rânduri. După aproximativ o jumătate de oră, la finalul primului act, o distinsă doamnă, membră a juriului l-a rugat pe Andrei să vorbească puţin mai tare fiindcă nu se aude nimic. „Impertinenţa“ doamnei l-a scos din sărite pe Gheorghe. Acesta i-a poruncit să se ridice în picioare şi să spună cum se numeşte. Evident, doamna nu l-a luat în seamă, amintindu-i printre altele că nu se află la acea emisiune radiofonică. Precum un copil prea răsfăţat, Andrei „a pus botul“, şi-a luat colega şi au plecat. După ce s-a dezmeticit, publicul a început să comenteze incidentul, catalogându-l pe Gheorghe un actor de doi bani, arogant şi lipsit de respect faţă de public şi juriu. (R.C.) Lacul Reci a mai făcut o victimă Banchet cu final tragic Un grup de proaspeţi absolvenţi de liceu au închiriat marţi restaurantul de la malul lacului Reci pentru a sărbători evenimentul. Canicula de afară i-a determinat pe tineri să se răcorească în apa lacului. Din păcate, în jurul orei 15.00 C. Emese de 18 ani nu a mai reuşit să se menţină deasupra apei şi s-a înecat. După aproape două ore de căutări, pompierii din Sfântu Gheorghe au reuşit să scoată la suprafaţă trupul neînsufleţit al tinerei de abia trecută de pragul adolescenţei. (R.C.) Divizia D Spartacus Hăghig s-a trezit în ceasul al 12-lea Deşi nu avea nevoie, Perke a încheiat campionatul cu o victorie la Moacşa, care reprezintă revanşa pentru înfrângerea suferită în toamnă. IAS a câştigat şi ea în ultima etapă. Formaţia din Câmpu Frumos a avut însă emoţii, pentru că AS Târgu Secuiesc a condus cu 2-1 şi 3-2. Până la urmă totul s-a terminat însă cu bine pentru gazde, aceasta datorită vervei deosebite a lui Fodor, care a marcat nu mai puţin de patru goluri. Cum era de aşteptat, FC Ojdula şi-a valorificat avantajul terenului propriu în disputa cu Progresul Sita Buzăului. Punctele obţinute sâmbătă nu i-au permis să urce însă în ierarhia Seriei I, ratând calificarea în play-off, care va desemna echipa campioană. Ca şi Perkö, Ciucaşul a terminat sezonul într-o notă optimistă, învingând într-o manieră categorică pe Victoria Ozun. Előre, în schimb, nu s-a luat în serios, fapt ce a făcut să fie condusă cu 2-0 pe tabela de marcaj de Șoimii Baraolt, iar în final să piardă cu 2-1. Eșecul nu afectează însă echipa din Tălișoara, care s-a calificat, alături de cea întorsureană, în turneul final. Cel de-al doilea succes în deplasare din Seria a II-a a fost obţinut, surprinzător, de Spartacus. “Lanterna” nu s-a arătat descumpănită de faptul că, la 1-0 în favoarea sa, Stăruinţa Bodoc a întors rezultatul. Formaţia din Hăghig şi-a văzut de treabă ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat, izbutind, până la urmă, să plece acasă, pentru prima oară în actuala ediţie de campionat, cu toate cele trei puncte puse în joc. Rezultate Seria IIAS Câmpu Frumos-AS Târgu Secuiesc 5-3 FC Moacşa-Perko Sânzieni 2-3 Nemere Ghelinţa-Avântul Catalina 3-1 FC Ojdula-Progresul Sita Buzăului 4-1 Clasamentul Avântul Ilieni-Prima Brăduţ Ciucaşul întorsura Buzăului-Victoria Ozun Stăruinţa Bodoc-Spartacus Hăghig Előre Tălişoara-Şoimii Baraolt Clasamentul 6 5 87-31 69 5 8 77-28 62 9 7 76-41 57 9 8 65-44 54 2 17 57-82 41 6 16 56-60 36 8 11 13 44-58 35 10 5 17 50-72 35 3 5 24 32-128 14 Perkö Sânzieni, IAS Câmpu Frumos (Seria I), Ciucaşul întorsura Buzăului şi Előre Tălişoara (Seria a ll-a) s-au calificat în play-off, care se va desfăşura după următorul program: Joi, 19 iunie Valea Crişului: Perkö Sânzieni-Előre Tălişoara Bodoc: Ciucaşul înt. Buz.-IAS Câmpu Frumos Duminică, 22 iunie Valea Crişului: IAS Câmpu Frumos-Perkö Sânzieni Bodoc: Előre Tălişoara-Ciucaşul întorsura Buzăului Miercuri, 25 iunie Valea Crişului: Előre Tălişoara-IAS Câmpu Frumos Bodoc: Perkö Sânzieni-Ciucaşul întorsura Buzăului Meciurile încep la ora 18. N.VÂLCEANU 78-62-60-32 62 41 55 33 54 78-38 43 56-67 31 44-69 39-54 35-118 31 28 15 3- 1 4- 1 2-3 1-2 1 Perke Sânzieni 28 19 5 4 2 IAS Câmpu Frumos 28 17 4 7 3 FC Ojdula 28 16 6 6 4 AS Târgu Secuiesc 28 13 4 11 5 Nemere Ghelința 28 10 1 17 6 Progresul Sita Buz. 28 9 4 15 7 FC Moacșa 28 7 7 14 8 Avântul Catalina 28 4 3 21 Seria a 11-a 1 Ciucaşul înt. Buz. 32 21 2 Előre Tălişoara 32 19 3 Prima Brăduţ 32 4 Stăruinţa Bodoc 32 5 FC Micfalău 32 6 Şoimii Baraolt 32 7 Avântul Ilieni 32 8 Victoria Ozun 32 9 Spartacus Hăghig 32 16 15 13 10 “Conducerea Direcţiei de Sănătate Publică “ tolerează neregulile din Spitalul Judeţean” Firesc, restructurarea guvernului Năstase a constituit primul “punct ochit” în cadrul conferinţei săptămânale de presă desfăşurată ieri dimineaţă la sediul Fililalei Judeţene Covasna a Partidului România Mare, la care domnul Gică Agrigoroaie, președintele ei a afirmat că: “Pentru a induce în eroare opinia publică şi a mai trage de timp până la alegeri, guvernul PSD a recurs la această restructurare, care, credem noi, nu va avea nici o eficiență. Cu această restructurare a Guvernului, PSD speră să stopeze căderea sa...liberă, relevată de toate sondajele de opinie, dar ţinând seama că, după cum merg lucrurile, nivelul de trai al majorităţii populaţiei va continua să se înrăutăţească, nu are nici o şansă. Oricât ar vrea guvernanţii să-şi cosmetizeze faţada, vine luna iulie, în care românii vor trebui să scoată din nou din buzunarele aproape goale şi mai mulţi bani pentru plata facturilor la energie electrică, gaz metan şi alte utilităţi.” Unul dintre subiectele locale fierbinţi, numirea în funcţia de director interimar al Spitalului Judeţean din Sfântu Gheorghe în persoana domnului doctor Balint Istvan, vechiul director, a fost abordat în cadrul aceleaşi conferinţe de presă de domnul Victor Raica, vicepreşedintele filialei judeţene a PRM, care a spus că, iniţial, interimarul “a fost debarcat din mai multe motive: incompatibilitate între funcţia de director al Spitalului şi patron la firma ANDIMED Sfântu Gheorghe; nepunerea în funcţiune a secţiei terapie balneo-fiziologică, deşi aparatura necesară funcţionării acesteia - în valoare de 3,5 miliarde de lei este achiziţionată, iar montarea ei ar mai costa doar 800 milioane de lei; gestionarea necorespunzătoare a banilor publici ; lipsa în spital a unor materiale strict necesare, precum produse de dezinfectat, lenejerie de pat, scutece pentru copiii nou născuţi.” Domnul Victor Raica a reamintit faptul că în prezent se desfăşoară cercetări asupra activităţii doctorului Balint, ca urmare a unui control de audit financiar cu prilejul căruia s-au constatat grave deficienţe. Domnia sa a mai susţinut că numirea acestuia în funcţia respectivă a fost posibilă datorită protocolului PSD-UDMR privind împărţirea funcţiilor în judeţ. “Legea nu permite ca un patron să fie director de spital şi atunci sa permanentizat “interimatul”. Aceasta ne arată că UDMR-ul fie că nu are cadre corespunzătoare în domeniul sănătăţii, fie că nu a găsit un alt medic care să-i sponsorizeze cheltuielile. De unde are doctorul Balint banii necesari pentru sponsorizare? Simplu. Fiind patron la ANDIMED a încheiat un contract de prestări de servicii balneo-fizioterapeutice și laborator cu Casa de Asigurări de Sănătate în valoare de 582 de milioane de lei, în timp ce laboratorul spitalului ar putea rezolva toate solicitările bolnavilor din judeţ, cu doar 300 de milioane de lei. Aceste aspecte sunt cunoscute nu numai de cei peste o mie de angajaţi ai Spitalului judeţean, care nu au însă curajul să protesteze de teamă că îşi vor pierde locurile de muncă, ci şi de directoarea Direcţiei de Sănătate Publică Covasna, doctoriţa Deme Judit, care nu ştim din ce motive tolerează neregulile existente”- a spus domnul Victor Raica. A consemnat Aurel GOLCIU Unde dai şi unde crapă! Se mai întâmplă adesea, ca achiziţionând din magazin un anumit produs să descoperi că de fapt nu este tocmai ceea ce ţi-ar trebui sau aşa cum te aşteptai să fie. Degeaba atâta reclamă pe posturile de televiziune de genul “Citiţi cu atenţie prospectul şi eticheta înainte de cumpărarea produsului” întrucât conţinutul produsului cumpărat de cele mai multe ori lasă de dorit. Dar, noi românii, parcă ne-am obişnuit cu proasta calitate, cu termene expirate, cu produse pe ambalajul cărora scrie ceva, iar interiorul conţine cu totul altceva ş.a.m.d. Iată o întâmplare adevărată: mai zilele trecute cineva a cumpărat o vopsea-cremă de păr“GEROROYAL Color” avizată de Ministerul Sănătăţii şi produs al firmei Romira Cosmetics din Bucureşti - pe al cărei ambalaj scria clar “castaniu deschis”. Cu toată încrederea doamna în cauză evident că a şi folosit-o, dar în final stupoare. Culoarea părului, care iniţial era spre şaten deschis, nici pe departe nu aducea a castaniu deschis sau o nuanţă apropiată, ci mai degrabă negru abanos. Fenomen inexplicabil, ceea ce a determinat-o pe cumpărătoarea înşelată să contacteze firma. Şi iată răspunsul primit, menit probabil a linişti clienta: “Am testat şi noi în laboratoarele noastre o anumită nuanţă pe păr blond şi tot negru a prins. Dar, doamnă, înţelegem că pe ambalaj scria şaten deschis, dar pe tub v-aţi uitat?” Mai ai replică la o asemenea întrebare, când reprezentanţii firmei recunosc indirect că angajaţii lor sunt... cu capul în nori. Sau oare suferă de daltonism? Noi nu ştim cum văd ei, dar cu siguranţă clienta acum vede negru în faţa ochilor. Aşa că atenţie doamnelor că nu întotdeauna ceea ce vi se oferă este şi ceea ce vă aşteptaţi să fie! (P. NEGRU) Cursurile casei de schimb valutar pentru 18 iunie - Banca Transilvania Cumpărare Vânzare USD 32.000 32.600 EURO 37.900 38.450 FORINT 137 147 Cursurile pieţei valutare din 17 iunie 2003 anunţate de BNR 9 1 EURO 38288 1 liră sterlină 54471 1 forint ungar 145 100 yeni japonezi 27443 1 leu moldovenesc 2274 1 zlot polonez 8694 1000 lire turceşti 23 1 dolar SUA 32351 1 g AUR (preț în lei) 374343 1 DST 46092 Minorităţile vor putea folosi limba maternă în justiţie Deputaţii au adoptat, marţi, raportul de mediere la proiectul de modificare a Codului de procedură penală, stabilind posibilitatea folosirii limbii materne în faţa organelor judiciare. Deputaţii au adoptat fără obiecţii acest text, în varianta propusă de Camera Deputaţilor, varianta negociată, în urmă cu cîteva săptămîni, de UDMR cu PSD. Potrivit textelor adoptate, actele procedurale se vor întocmi însă în limba română. Textul votat de Senat şi respins de Comisia de mediere restrîngea posibilitatea folosirii limbii materne în faţa organelor judiciare, limba maternă putînd fi utilizată doar în faţa organelor judiciare din unităţile administrativ teritoriale locuite de minorităţi naţionale. Preţul gazelor naturale va creşte cu 10% Preţul gazelor naturale pentru consumatorii captivi (categorie în care este inclusă şi populaţia) va creşte, de la 1 iulie, cu 10%, de la 90 de dolari (2.957.850 lei)/1.000 metri cubi la (3.215.800 lei)/1.000 metri cubi, ca urmare a majorării tarifelor pentru cantitățile importate din Federația Rusă. Tratatul privind frontiera de stat româno-ucraineană a fost semnat Preşedinţii României şi Ucrainei, Ion Iliescu şi Leonid Kucima, au semnat, marţi, la Cernăuţi, Tratatul privind regimul frontierei de stat dintre cele două ţări. Iliescu şi Kucima au apreciat că semnarea tratatului este un moment istoric şi şi-au exprimat speranţa că pe baza prevederilor acesteia va putea fi finalizat, în anul 2004, şi Acordul pentru delimitarea spaţiilor maritime ale României şi Ucrainei. Preşedintele Iliescu a apreciat că Tratatul privind regimul frontierei de stat este un document tehnic modern, adaptat standardelor europene, care permite României să-şi îndeplinească obligaţiile faţă de partenerii săi din UE privind securizarea graniţei de est. Şeful statului român a precizat că rămîne în negocieri problema delimitării platoului continental al Mării Negre și a zonelor economice exclusiva,, dsr .pă .Români^,yedo .îp, semnarea prezentului tratat un factor favorizant pentru găsirea unui consens în această problemă sensibilă, pentru impulsionarea negocierilor bilaterale referitoare la acordul pentru delimitarea spaţiilor maritime şi pentru reducerea tensiunilor create de această problemă. El a adăugat că, prin găsirea de comun acord a unei soluţii în această problemă, cele două ţări ar putea da un exemplu de cooperare în spirit european. Şeful statului român a menţionat că există şi posibilitatea tehnică de a sesiza Curtea Internaţională de Justiţie de la Haga pentru delimitarea spaţiilor maritime ale celor două ţări dacă nu se va ajunge la un consens prin negocieri directe, ceea ce ar fi însă un demers contraproductiv. Iliescu a subliniat că, prin semnarea Tratatului privind regimul frontierei de stat, nu se face o fixare a frontierei, deoarece aceasta s-a făcut prin Tratatul de pace de la Paris, din 1947, ce a fost apoi concretizată prin Tratatul de frontieră încheiat de România cu URSS în 1961. Sportivii de la Master Sfântu Gheorghe au cucerit trei titluri de campioni ai ţării Municipiul Oradea a fost, recent, locul de desfăşurare al întrecerilor Campionatului Naţional de karate shotokan, kumite, individual, pentru copii (10-14 ani) şi minicadeţi (14-16 ani). Competiţia a reunit peste 350 de sportivi, printre ei figurând şi 20 de karatişti de la Master Club Sfântu Gheorghe, unii dintre ei proveniţi de la secţiile din Târgu Secuiesc şi Covasna, care s-au numărat printre protagonişti. Iată însă rezultatele obţinute de covăsneni: Fete, 10-11 ani,35 kg: ...3 Fazakas Renata (Covasna), Szász Timeea (Sfântu Gheorghe). 12-13 ani, -40 kg: 1 Füzesi Andreea (Sfântu Gheorghe), care a ieşit campioană şi anul trecut. 14-15 ani, -45 kg: ...3 Füzesi Orsolya (Sfântu Gheorghe). -55 kg: ...2 Elena Dumitriu (Sfântu Gheorghe). Băieţi, 10-11 ani, -30 kg: ...3 Alexandru Jipianu (Târgu Secuiesc), Andrei Cochior (Covasna). -35 kg: ...2 Ion Teodor Copot (Târgu Secuiesc). -40 kg: 1 Fekete Lehel (Sfântu Gheorghe). -45 kg: 1 Tiberiu Banu (Sfântu Gheorghe), care se află la al treilea titlu consecutiv, 12-13 ani, -35 kg: ...2 Kelemen Béla (Sfântu Gheorghe). 14- 15 ani, -65 kg: ...3 Albert Levente (Târgu Secuiesc). Sportivii de la Master Sfântu Gheorghe, elevi ai antrenorului Pakocs Ferenc, au obţinut, aşadar, 12 medalii: 3 de aur, 3 de argint şi 6 de bronz. Felicitări! Remus STOIAN Karate ----------------------------------------------.................... . Csillag Renata s-a impus în cadrul Cupei Ligii de Shotokan La Oradea s-a desfăşurat, în paralel cu Campionatul Naţional de Kumite, Cupa Ligii de Shotokan pentru copii între 6 şi 10 ani. Clubul Master din Sfântu Gheorghe a participat cu şase karatişti, din care trei au urcat pe podium. E vorba, în primul rând, de Csillag Renata, din Sfântu Gheorghe, care s-a impus la categoria fete, 8-9 ani, +20 kg în faţa Oanei Cristea, din Târgu Secuiesc, situată pe poziţia a doua. Dintre băieţi, cel mai bine s-a comportat Todor Balázs (8-9 ani, +25 kg), clasat pe locul 3. S. REMUS-ADRIAN Social - Sport Dintre învinse, doar FC Oradea mai poate spera în această după-amiază are loc manşa secundă a meciurilor de baraj pentru Divizia A, în urma cărora vom afla numele echipelor ce vor completa tabloul de 16, care la această oră, le cuprinde pe Rapid, Steaua, Gloria Bistriţa, FC Braşov, Ceahlăul Piatra Neamţ, Dinamo, Universitatea Craiova, FC Naţional, Astra Ploieşti, FC Farul Constanţa, FC Argeş Piteşti, FCM Bacău, Petrolul Ploieşti şi FC Apullum Alba lulia, ultimele două venite din Divizia B. Poli AEK a trecut prin mari emoţii la Timişoara, unde a fost condusă cu 2-0, pentru ca, după ce a întors rezultatul, să fie egalată la 3, în acele momente s-ar fi pierdut, cred, chiar şi o formaţie experimentată. Cea bănăţeană a rezistat însă datorită publicului, care a împins-o spre victorie. Deşi invinsă la două goluri diferenţă, Gloria crede încă în reuşită, speranţele ei fiind legate atât de faptul că joacă returul pe propriul teren, cât şi de posibilitatea exploatării slăbiciunilor compartimentului defensiv al grupării de pe Bega. Promovarea sau retrogradarea vor fi hotărâte, după toate probabilităţile, de următoarele distribuţii: Gloria Buzău: Leu- Coşoreanu, C. Petre, Oancia, R. Stan, Bălan-Apostol, Dobozi, Gae-Bunică, D. Gheorghe. Poli AEK: Ad. Bogdan-Zanc, Constantinovici, FI. Bătrânu-A. Dumitru, M. Nicolae, Buia, R. Stancu, Poenaru-Silvăşan, M. Oprea. Spre deosebire de Poli AER. Oţelul porneşte cu avantaj minim, ceea ce fireşte, îi îngrijorează pe gălăţeni. Trupa lui Costel Orac ar fi putut avea o manşă secundă mult mai liniştită dacă Sandu Cernat şi Dănuţ Oprea fructificau ocaziile pe care le-au avut în finalul întâlnirii de pe malul Dunării. Ei au ratat însă din poziţii extrem de favorabile, ceea ce face ca partida de la Oradea să fie foarte dificilă pentru divzionara moldoveană, care, spre deosebire de cea bănăţeană, porneşte cu şansa a doua. Este de aşteptat ca protagonistele meciului din capitala Bihorului să înceapă în următoarea componenţă: FC Oradea: Rotaru-FI. Lazăr, Cr. Munteanu, Măuţă-Gado, Dumitra, Naidin, Dianu-FI. Călin-Csehi, Vărjitoarea. Oţelul: Iliuciuc-Ad. Toma, Ad. Iordache, Tofan, Pelin, S. Cernat-Badea, V. Tănase, Cornea-D. Oprea, Guriţă. Programul confruntărilor FC Oradea-Oţelul Galaţi (1 -2) Gloria Buzău-Poli AEK (3-5) Meciurile încep la ora 17, 30. S. NICOLAE Baraj pentru Divizia A ----------------------