Cuvântul Nou, iunie 2003 (Anul 14, nr. 3694-3718)

2003-06-21 / nr. 3711

Anul XIV Nr. 3711 Faţă de anul precedent, până la această dată Mai mulţi bani în bugetul Primăriei Sfântu Gheorghe Data de 15 iunie a reprezentat termenul limită de achitare a taxelor şi impozitelor locale aferente trimestrului II. Până la această dată, conform calculelor efectuate, plăţile s-au realizat în proporţie de 42%, dar potrivit spuselor primarului Albert Almos în cadrul săptămânalei conferinţe de presă, acestea până la sfârşitul lunii procentul cu siguranţă va ajunge la 47-48. Acest lucru înseamnă că faţă de anul precedent la acest capitol municipalitatea stă mult mai bine, având în vedere că este jumătatea anului iar încasările se apropie de 50%. Evident că mai există şi întârzieri, restanţieri în această situaţie aflându-se Hotelul Bodoc care este înregistrat cu o restanţă de peste 200 milioane lei plus sumele aferente acestui an. Din această cauză primăria s-a văzut obligată să blocheze conturile, însă conducerea hotelului a solicitat o reeşalonare a datoriilor. Referitor la cuantumul impozitelor şi taxelor locale, dar pe 2004, primarul municipiului a specificat că în cadrul ultimei şedinţe a Consiliului local municipal, în ordinea de zi a fost prevăzut proiectul de hotărâre privind stabilirea acesteia, dar din anumite considerente a fost amânat pentru următoarea şedinţă preconizată a se desfăşura la începutul lunii viitoare. Primarul Albert Almos a mai precizat că de această dată va propune consiliului local o majorare a cuantumului impozitelor şi taxelor locale pe 2004 de 10% faţă de 2003, dar totul va depinde de consiliul local, iar impozitele pe terenuri şi clădiri vor rămâne la acelaşi nivel stabilit de Guvern. D. ANDREI Divizia D Joi s-au disputat primele meciuri din play-off-ul Diviziei D cjB^fotbal^ care, trebuie spus,,,n-au respectat calculele hârtiei. La Bodoc, l’AS Câmpu Frumos şi Ciucaşul din întorsura Buzăului au avut grijă, înainte de etice, să nu primească gol, dorinţă ce le-a fost îndeplinită, pentru că, în ciuda strădaniilor, nici una nu a reuşit să înscrie. în ceea ce priveşte întâlnirea de la Valea Crişului, ea a fost controlată, surprinzător, de Előre Tălişoara, care a dispus de Perkö Sânzieni, nimeni alta decât campioana ediţiei trecute, cu un scor de forfait. Rezultate IAS Câmpu Frunţios-Ciucaşul întorsura Buz. 0-0 Perkö Sânzieni-Előre Tălişoara , 0-3 Clasamentul 1 Előre Tălişoara 1 1 0 0 3-0 3 2 Ciucaşul înt. Buz. 10 10 0-0 1 3 IAS Câmpu Frumos 10 10 0-0 1 4 Perkö Sânzieni 10 0 1 0-3 0 Mâine se dispută partidele IAS Câmpu Frumos-Perkö Sânzieni şi Előre Tălişoara-Ciucaşul întorsura Buzăului. S. REMUS-ADRIAN Előre a făcut instrucţie cu Perkö începând din acest an Orice post din învăţământul preuniversitar se va ocupa numai prin concurs După cum se ştie în perioada 16-17 iulie se va desfăşura concursul naţional unic pentru ocuparea atât a posturilor titularizabile din învăţământul preuniversitar (care au o viabilitate de 4 ani), cât şi a celor netitularizabile (cu viabilitate de 1 an sau mai mică de 4 ani). Potrivit spuselor doamnei Nagy Erika, inspector şcolar privind evidenţa personalului, cadrele didactice vor susţine acum examen pentru a avea posbilitatea de a lucra în învăţământ, în acest sens fiind deja publicată o listă cu numărul total de posturi titularizabile şi netitularizabile pe specialităţi. Aşadar, la nivelul judeţului Covasna în total sunt 495 de posturi publicate din care 265 titularizabile. Cererea cea mai mare de cadre didactice, titulare în mod special, este la limba şi literatura română (76 de locuri vacante), unde se ştie că şi în anii precedenţi numărul celor înscrişi la concurs a fost cu mult redus faţă de numărul posturilor publicate. De asemenea, aceeaşi ofertă există,şi în cazul posturilor de limba engleză - 43 şi pentru învăţământul special - 43 din care 37 sunt posturi netitularizabile. Se pare că numărul posturilor va creşte odată cu publicarea în data de 3 septembrie, după finalizarea admiterii în licee şi şcoli profesionale şi după finalizarea înscrierilor în clasa I, a unei noi liste finale cu posturile disponibile. în perioada 4-9 septembrie cei care au fost declaraţi reuşiţi la concursul din 16-17 iulie vor completa o nouă cerere - fişă de opţiuni. în baza opţiunilor exprimate şi a rezultatelor obţinute la concurs se vor face repartizările computerizate pe posturi. Cu toate acestea, doamna inspectoare Nagy Erika este convinsă că va fi imposibil ca în anul şcolar următor să nu fie angajaţi suplinitori necalificaţi sau în curs de calificare sau cadre didactice pensionare, întrucât numărul posturilor este foarte mare, iar a cadrelor didactice care se vor înscrie la concurs va fi cu siguranţă mult prea mic. Menţionăm că examenul, atât pentru posturile titularizabile, cât şi cele netitularizabile, va fi sub forma testelor grilă, iar subiectele vor fi diferite, in funcţie de specialitatea postului şi vor fi structurate astfel: 1/3 metodică, 1/3 materie de facultate şi 1/3 materie de liceu şi gimnaziu (ultimele două în cazul profesorilor). Materia din care vor trebui să se pregătească este cea de definitivat, iar cei interesaţi pot găsi detalii despre materia de definitivat pe site-ul www edu.ro sau la biblioteca Casei Corpului Didactic. Rezultatele vor fi primite de candidaţi în aceeaşi zi, imediat după încheierea examenului, însă repartizarea se va efectua abia în septembrie unde se va ţine cont, aşa cum am mai amintit, de opţiunile candidaţilor. în acest sens, atenţionăm cadrele didactice care au reuşit la examenele din 16-17 iulie ca pe fişa de opţiuni să completeze cât mai multe opţiuni, dar în aşa fel încât să ştie sigur că îşi doresc să ocupe postul de la o anumită şcoală, scrisă ca o opţiune secundară, în cazul în care nota nu le permite să aibă acces la prima opţiune. De asemenea, în fişă printre opţiunile exprimate, să nu fie trecute unităţi de învăţământ unde nici prin cap nu le trece să meargă. înscrierile la concursul din iulie se primesc în perioada 18 iunie-3 iulie, iar pentru proaspeţii absolvenţi ai profilelor pedagogice înscrierea se prelungeşte până în data de 10 iulie. Daniela ANDREI Cursurile pieţei valutare din 20 iunie 2003 anunţate de BNR Cursurile casei de schimb valutar pentru 21 iunie - Banca Transilvania USD EURO FORINT Cumpărare 32.200 37.800 136 Vânzare 32.800 38.400 146 1 EURO 38154 1 liră sterlină 54693 1 forint ungar 145 1000 lire turceşti 23 1 dolar SUA 32631 1 g AUR (preț în lei) 377342 1 DST 46274 Favoriţi contra outsideri Mâine este programată manşa secundă a play-off-ului campionatului Diviziei D de fotbal, care opune patru formaţii: Perkö Sânzieni, IAS Câmpu Frumos, Ciucaşul întorsura Buzăului şi Előre Tălişoara. La Valea Crişului se întâlnesc echipele clasate pe primele două locuri în Seria I. E vorba de Perkö şi IAS, care au oferit dispute interesante în sezonul regulat. Campioana a obţinut două victorii în confruntările directe, faţă de numai una a adversarei sale. în plus, gruparea din Sânzieni are în componenţă jucători cu mare experienţă competiţională, cum sunt Voloncs şi Szálló. Asta nu înseamnă însă că formaţia din Câmpu Frumos e învinsă dinainte, ea demonstrând, şi nu o dată, că e capabilă de surprize, fapt ce face ca meciul de duminică să sporească în interes. Dacă nu intervine ceva neprevăzut, atunci conducerile tehnice ale celor două combatante vor aborda partida cu următoarele distribuţii: Perkö Sânzieni: Bándi-Kiss, Bartók S., Csutak, Tóth, Bakk, Jakab, Brânduşoiu, Voloncs, Szabó, Szálló. IAS Câmpu Frumos: Dănescu-Szabo, Audi Sz., Papp, Badi T, Audi P, Sulică, Tankó, Boér, Fodor, Forró. Pe trenul din Bodoc se înfruntă Ciucaşul, care a dominat autoritar Seria a ll-a, şi Előre, revelaţia sezonului de primăvară. Cele două formaţii şi-au împărţit punctele în întâlnirile directe. Trebuie însă spus că team-ul din Tălişoara a echilibrat balanţa disputelor pe fondul relaxării celor din întorsura Buzăului, care nu mai puteau pierde şefia clasamentului. Din acest motiv, dar şi pentru că are jucători mai buni, Ciucaşul porneşte cu prima şansă. Iată şi distribuţiile probabile ale celor două formaţii: Előre Tălişoara, Ráduly Dedu, Kovács A., Bathó, Kovács G., Hajdó, Ştefănescu, Kopetzky, Albert, Lörincz, Jakab. Ciucaşul întorsura Buzăului: Păvălaşcu- Szennyes, Tohănean, Gurău, C. Bularca, Prundaru, Banciu, Hermenean, Calcea, Drăguţ, Diaconu. Programul confruntărilor Valea Crişului: IAS Câmpu Frumos- Perkö Sânzieni Bodoc: Előre Tălişoara-Ciucaşul întorsura Buzăului Meciurile încep la ora 18. N. VALCEANU Campionatul judeţean de fotbal Oltul Coşeni are nevoie de un punct la Turia pentru, a încheia sezonul pe primul loc Faptul că are promovarea asigurată nu-l împiedică pe liderul campionatului judeţean să ţintească un rezultat bun la Turia. Fiindcă, trebuie spus, Oltul Coşeni nu poate avea siguranţa că termină pe primul loc decât dacă scoate cel puţin o remiză în ultima etapă. Pentru celelalte formaţii de pe podium nu va fi o problemă să se impună, întrucât ambele evoluează pe teren propriu. AS Valea Crişului primeşte în această după-amiază vizita Progresului Brateş, care, de regulă, nu dă bătaie de cap gazdelor. Acelaşi lucru se poate spune şi despre FC Leţ, ai cărei jucători nu pot emite pretenţii la Chichiş. Oltul Chilieni are ocazia să urce un loc în clasament. Pentru asta, fosta “lanternă” nu trebuie decât să învingă acasă pe Ferar Telechia, ceea ce, fireşte, îi este la îndemână. Oltul Zottan, în schimb, va rămâne unde este chiar şi în eventualitatea unei victorii în partida cu Recolta Tamaşfalău. Etapa a XXX-a Oltul Zoltan-Recolta Tamaşfalău (în tur 3-2), AS Valea Crişului- Progresul Brateş (0-3), Progresul Chichiş-FC Leţ (1-2), Akácos Surcea-Bradul Comandău (0-5), Bálványos Turia-Oltul Coşeni (1- 5), Oltul Chilieni-Ferar Telechia (0-3), FC Cernat şi FC Breţcu stau. Partidele ultimei “runde”a campionatului judeţean se dispută duminică, de la ora 18, cu excepţia celei de la Valea Crişului, care are loc în această după-amiază. (S. REMUS-ADRIAN) Clasamentul 1 Oltul Coşeni 29223 486-2869 2 AS Valea Crişului 29213 580-2166 3 Progresul Chichiş 29201 872-3261 4 FC Leţ 29172 1059-3753 5 Bradul Comandău 28171 1068-3552 6 Progresul Brateş 28163 959-4051 7 Bálványos Turia 29153 1174-2948 8 Recolta Tamașfalău 28135 1066-4244 9 FC Cernat 29126 1142-4342 10 Oltul Zoltán 28114 1354-52376 11 FC Brețcu 29114 1446-5037 12 Ferar Telechia 29 77 1535-8328 13 Akácos Surcea 29 73 1938-8824 14 Harghita Aita Mare 29 51 2326-7018 15 Oltul Chilieni 29 44 2123-9716 16 Prietenia Mărcușa 29 44 2120-9816 Reduceţi viteza! * Week-end cu radare în perioada 20-22 iunie în judeţul Covasna aparatele radar vor acţiona pe DN 12 pe raza localităţilor Micfalău, Bodoc, Chilieni şi în municipiul Sfântu Gheorghe pe străzile David Păiuş, Oltului, Ciucului şi Fabricii; DN 11 pe raza localităţilor Chichiş, Ozun, Moacşa, Cernat şi Breţcu. De asemenea, acţiunile agenţilor de circulaţie din cadrul Serviciului Poliţiei Rutiere Covasna vor continua şi în acest sfârşit de săptămână în zonele de agrement ale judeţului. Având în vedere că în ultimele zile înnorările au fost mai accentuate lucrătorii serviciului rutier recomandă conducătorilor auto să folosească luminile de întâlnire pentru a fi mai uşor văzuţi de ceilalţi participanţi la trafic şi de asemenea să acorde o atenţie sporită copiilor care acum sunt în vacanţă. Aviz şi părinţilor să încerce să-şi supravegheze copiii cu atenţie sporită. (D.A.C.) Cupa UEFA-Intertoto Gloria şi Ceahlăul ies din nou în Europa La sfârşitul acestei săptămâni se dă startul într-o nouă ediţie a Cupei UEFA-Intertoto, care, dupâ cune se ştie, oferă trei locuri în cea de-a doua competiţie continentală intercluburi. România va fi reprezentată de Gloria Bistriţa şi Ceahlăul Piatra Neamţ, aflate în faţa unei noi tentative de a se face remarcate în Europa. Ocupanta locului 3 în clasamentul sezonului trecut al Diviziei A înfruntă pe Bangor City. Antrenorul Remus Vlad a sunat adunarea la mijlocul săptămânii trecute, după care şi-a dus elevii la Vatra Dornei pentru un scurt stagiu de pregătire. Lotul este, în mare, acelaşi, din el făcând parte, între alţii, Câmpeanu, Papp- Deak- portari, Mândrean, V. Popa, Jula, Costin, A. Rus-fundaşi, Minteuan, Coroian, L. Sănmărtean, Cioloboc, Bucuroaia, Velcea, Ceauşu-mijlocaşi, Negrean, Cr. Turcu, R. Radu şi Anca-atacanţi. Problema e că Sănmărtean, Papp-Deak, D. Matei, Ceauşu, Bucuroaia şi Cioloboc au rămas acasă, întrucât primul este suspendat, iar ceilalţi au unele treburi de rezolvat. în aceste condiţii, este de aşteptat ca Gloria să abordeze disputa din Ţara Galilor cu Câmpeanu-Mândrean, Jula, V. Popa, A. Rus-Arbănaş, D- Sabou, Velcea, Costin-Coroian şi Negrean. 'Hâfe^â'â^erăm că vor scoate un rezultat bun, pentru a-şi spori şansele de calificare. Ceahlău! revine în Cupa UEFA-Intertoto după o suspendare de trei ani pentru scandalul “folcloristelor’’. Antrenorul Viorel Hizo şi-a dus echipa la Târgu Neamţ, unde, în puţinele zile pe care le-a avut la dispoziţie, a pregătit întâlnirea cu Tampere United. “Buldogul” se confruntă cu destule probleme, pentru că Nemţanu a fost plecat în Ucraina, Axinia în Germania, iar Lefter şi Burdujan acuză dureri, în cazul în care ultimii doi vor fi recuperaţi, Ceahlăul va începe partida din Finlanda cu Lefter-Nohai, Goian, Alistar, Avădanei, Botez, Enache Lupuţ, Costel Ilie, Solomon şi Burdujan. Programul întâlnirilor Sâmbătă: Bangor City-Gloria Bistrița Duminică: Tampere United-Ceahlăul Primul meci începe la ora 17, al doilea la ora 19. S. NICOLAE v ’ • · V'f: Tieferx t» * v & V '.›*'• Hy* £ Cupa Confederaţiilor Brazilia-Camerun 0-1 (0-0) Fără Roberto Carlos, Rivaldo, Ronaldo şi alţi câţiva dintre jucătorii care i-au adus ultimul titlu mondial, Brazilia a fost de nerecunoscut joi seara pe Stade de France. Atât de slab au jucat campionii lumii, că a trebuit să aşteptăm mai bine de un sfert de oră până când Adriano, colegul de la Parma al lui Adrian Mutu, şi-a luat inima-n dinţi şi a expediat un şut la poartă, care însă nu i-a creat probleme deosebite lui Kameni. Africanii au început timid, dar văzând că brazilienii nu sunt de speriat, şi-au înteţit incursiunile în jumătatea adversă de teren, Foe încumetându-se chiar să-i 1 0 1 0 0 0 0 0 încerce reflexele lui Dida. Singura ocazie de gol din prima repriză s-a consumat în minutul 45, când Ronaldinho, aflat în excelentă poziţie de finalizare, a trimis mingea pe lângă bară. Am sperat că, la reluare, cele două formaţii se vor apuca mai serios de fotbal. Brazilienii s-au încurcat însă în driblinguri la mijlocul terenului, iar camerunezii le-au ţinut isonul. Meciul, lipsit de faze de poartă, părea că se îndreaptă spre o remiză albă, în minutul 82, Samuel Eto’o a şutat însă formidabil de la 20 de metri, făcându-l şah-mat pe Dida. Acelaşi Eto’o a trecut pe lângă majorarea scorului, după care sudamericanii s-au precipitat spre poarta lui Kameni, fără a reuşi să restabilească însă echilibrul pe tabela de marcaj. . Au jucat formaţiile: Brazilia, Dida-Kleber, Lucio, Juan, Fabio Luciano, Emerson, Sousa (Kleberson), Ricardinho, Ronaldinho, Adriano, Gil. Camerun: Kameni-Tchato, Song, Ndoumbe, Mettomo, Djemba-Djemba, Njitap, Foe, Idrissou, Emana, Eto’o (Ndiefi). A arbitrat rusul Valentin Ivanov, într-un alt meci din grupa B, Turcia a învins echipa Statelor Unite cu 2-1. Clasamentul 2-1 1-0 1-2 0-1 Următoarele meciuri (21 iunie): Camerun-Turcia (Paris, ora 20), Brazilia- SUA (Lyon, ora 22), S. NICOLAE 1 Turcia 1 2 Camerun 1 3 SUA 1 4 Brazilia 1 Social - Sport Muniţia de sub podea în urmă cu câteva zile, în timp ce demola o casă, un localnic din comuna Zăbala a descoperit sub duşumea o armă cu muniţia aferentă. Fără să stea pe prea mult pe gânduri, M. Ştefan a sesizat lucrătorii postului de poliţie. Arma găsită din întâmplare în vechiul imobil era se pare din timpul războiului, fiind într-o stare avansată de oxidare. Alături de puşcă s-au mai găsit şi 22 de cartuşe, 18 dintre ele în stare completă. Vize pentru covăsnenii înarmaţi* începând de astăzi, timp de o lună de zile, cei 602 locuitori ai judeţului Covasna care deţin permise pentru utilizarea diverselor tipuri de arme sunt invitaţi la sediile filialelor AJVPS din Sf. Gheorghe, Tg. Secuiesc, Covasna, întorsura Buzăului şi Baraolt pentru reavizarea permiselor de port armă, informează agentul Savu, şeful Biroului Arme şi Muniţii din cadrul IJP Covasna. Cei mai mulţi posesori de arme sunt pasionaţi de vânătoare, alţii poartă pistoale cu gaze iritantlacrimogene pentru auto-apărare. Sunt şi câţiva covăsneni care deţin pistoale cu glonţ adevărat, pentru tir, şi alţii pentru care armele sunt doar nişte obiecte decorative, aşezate în panoplie. Cei 602 covăsneni deţin în total 830 de arme, fiind obligaţi să obţină din 3 în 3 ani viza obligatorie. Arme albe murdare de sânge în această săptămână doi covăsneni au ajuns la spital după ce au primit câteva lovituri de cuţit în abdomen. Prima victimă, G. Attila (25 de ani) din Covasna, se delecta împreună cu bărbatul sorei sale cu câteva pahare de vodcă. După ce băutura le-a întunecat minţile, cumnatul, D. József a scos un cuţit pe care i l-a înfipt tânărului între coaste. Cu abdomenul găurit şi plin de sânge, victima nu a renunţat la luptă, aplicându-i atacatorului o lovitură fulgerătoare în cap, provocându-i un traumatism cranio-facial. Cei doi au fost apoi “reparaţi” de doctori, iar József este cercetat acum de procurori pentru tentativă de omor. Cea de a doua luptă soldată cu şiroaie de sânge s-a petrecut în satul Pava între doi fraţi care iubeau aceeaşi fată. (R.C.) * ■ c ■■ , Motocros Tamás András şi Tompa Csaba evoluează în faţa iubitorilor sportului cu motor din Sfântu Gheorghe Municipiul Sfântu Gheorghe găzduieşte la sfârşitul acestei săptămâni un atractiv concurs de motocros, contând pentru Campionatul Naţional, întrecerile, la care iau parte cei mai buni motocrosişti de la noi, au loc pe dealul situat vizavi de poligonul auto de pe drumul care duce spre staţiunea Şugaş-Băi. Astăzi, începând cu ora 14, în parcul auto amenajat în zonă sunt programate reviziile tehnice, precum şi antrenamente ale concurenţilor, competiţia propriu-zisă urmând să se desfăşoare duminică, de la ora 10. De remarcat faptul că în focul disputelor se vor afla şi doi sportivi de la Motor Club Şugar Sfântu Gheorghe. E vorba de Tamás András şi Tompa Csaba, care evoluează la clasele 125 şi, respectiv 250 cmc. (S. REMUS-ADRIAN)