Cuvântul Nou, iunie 2003 (Anul 14, nr. 3694-3718)

2003-06-26 / nr. 3715

Anul XIV Nr. 3715 Disponibilizaţii RICOP beneficiază de cursuri gratuite în vederea construirii unei afaceri proprii în cursul acestui an, pe perioada cuprinsă între 1 ianuarie şi 30 august S.C. AFACOV Consulting Group S. R. L. cu sprijinul dat de AJOMF Covasna derulează proiectul RICOP „ Dezvoltarea spiritului antreprenorial şi a oportunităţilor de afaceri la persoanele neocupate din judeţul Covasna”. Proiectul are drept scop încurajarea şi instruirea disponibilizaţilor RICOP în vederea creării propriei afaceri. Pentru aceasta societatea oferă clienţilor cursuri de pregătire în diferite domenii necesare demarării şi conducerii cu succes a unei afacerii. La început clientul este „prelucrat” de către consilierul psihologic şi de către consilierul pe probleme de management pentru alcătuirea unui „portret antreprenorial” care stabileşte dacă persoana are sau nu are înclinaţii antreprenoriale şi ce tip de afacere i s-ar potrivi mai bine. Clientul va participa apoi la cursuri de iniţiere în domenii precum: legislaţia afacerilor, contabilitate, managementul firmei, marketing indispensabile antreprenorului din zilele noastre. Proiectul mai cuprinde şi cursul de informatică care permite instruirea viitorilor antreprenori pentru folosirea calculatorului în administrarea firmelor.După terminarea cursurilor participanţii la proiect beneficiază de asistenţă şi consultanţă pentru alegerea celei mai potrivite forme de societate în raport cu afacerea preconizată precum şi pentru înfiinţarea firmei şi demararea afacerii. Persoanele care doresc să demareze o afacere sunt de asemenea consiliate în vederea obţinerii de credite cu dobândă avantajoasă şi beneficiază de consilierea specialiştilor AFACOV Consulting Group S.R. L. şi după înfiinţarea firmelor. Trebuie să reamintim că toate serviciile oferite prin acest proiect sunt gratuite pentru disponibilizaţii RICOP indiferent dacă aceştia se hotărăsc sau nu să pornească o afacere la finalul pregătirii. Adresa la care persoanele interesate pot afla mai multe amănunte este : Piaţa Mihai Viteazul nr. 15 Sfântu Gheorghe . Traian LUPU Drapelul al Primăriei, obligaţia schimbării a vânătorilor de munte în cadrul unei conferinţe de presă ce a avut loc ieri la Prefectură, prefectul Horia Grama a anunţat că s-a ajuns la o înţelegere cu conducerea Primăriei Sfântu Gheorghe în privinţa drapelului arborat pe sediul acesteia. Astfel, pentru a se evita pe cât posibil noi divergenţe pe această temă, s-a stabilit că drapelul aparţine Primăriei, iar obligaţia schimbării lui în momentul deteriorării revine unităţii de vânători de munte din municipiu. Cursurile pieţei valutare din 25 iunie 2003 anunţate de BNR 1 EURO 37777 1 liră sterlină 54567 1 forint ungar 145 100 yeni japonezi 27850 1 leu moldovenesc 2306 1 coroană norvegiană 4607 1 zlot polonez 8451 1 coroană suedeză 4128 1000 lire turceşti 23 1 dolar SUA 32787 1 AUR (preţ în lei) 366835 1 DST 46124 Cursurile casei de schimb valutar pentru 26 iunie - Banca Transilvania USD EURO FORINT Cumpărare 32.250 37.400 136 Vânzare 32.900 37.950 146 Campionatul judeţean de fotbal Remizând la Turia, Oltul Coşeni a încheiat sezonul pe primul loc Olţul nu putea rămâne în fruntea clasamentului decât dacă evita înfrângerea la Turia. Echipa din Coşeni a abordat, fireşte, partida cu Bálványos în consecinţă, reuşind să tempereze elanul gazdelor, iar în final să obţină rezultatul de care avea nevoie. Cum era de aşteptat, AS Valea Crişului şi-a valorificat avantajul terenului propriu, impunându-se de o manieră categorică în faţa Progresului Brateş. Revelaţia sezonului de primăvară a de notat faptul că ocupanta locului secund a realizat numai victorii în partea a doua a campionatului) s-a apropiat, în acest fel, la numai un punct de lider, pe care, dacă îşi începea ascensiunea mai devreme, îl putea depăşi. Victorii acasă, în afară de AS Valea Crişului, au repurtat, de asemenea, Progresul Chichiş şi Oltul Chilieni. Primă a dispus de FC Leţ, cosolidându-şi poziţia pe care o ocupă în clasament, a doua de Ferar Telechia, aflată în cădere liberă de mai multe săptămâni. Deşi gazdă, Abacos Surcea nu a putut evita înfrângerea în faţa Bradului Comandău. Să spunem, de asemenea, că Recolta Tamaşfalău a învins la Zoltan, revanşându-se pentru eşecul suferit în tur. Rezultate Oltul Zoltan-Recolta Tamaşfalău 2-3 AS Valea Crişului-Progresul Brateş 4-0 Progresul Chichiş-FC Leţ 2-0 Akácos Surcea-Bradul Comandău 0-1 Bálványos Turia-Oltul Coşeni 1-1 FC Cernat-Prietenia Mărcuşa 3-0 Oltul Chilieni-Ferar Telechia 2-0 Harghita Aita Mare-FC Breţcu 0-3 16 Prietenia Mărcuşa 30 44 22 20-101 16 Partidele Oltul Zoltan-Progresul Brateş şi Bradul Comandău-Recolta Tamaşfalău, restanţe din etapele a XVII-a şi a XVIII-a, se dispută duminică, de la ora 18. Oltul Coşeni şi AS Valea Crişului au promovat în Divizia D, unde ar putea ajunge şi Progresul Chichiş, cu condiţia să câştige barajul pe care îl va susţine în compania formaţiilor Avântul Catalina, Spartacus Hăghig şi Victoria Ozun. N.VÂLCEANU Clasamentul 1 Oltul Coşeni 30 224 487-29 70 2 AS Valea Crişului 30 223 584-21 69 3 Progresul Chichiş 30 211 874-3264 4 Bradul Comandău 29181 1069 - 35 55 5 FC Leţ 30172 1159-39 53 6 Progresul Brateş 29163 1059-44 51 7 Bálványos Turia 30154 1175-30 49 8 Recolta Tamaşfalău 29145 1069-4447 9 FC Cernat 30 136 1145-4345 10 FC Brețcu 30 124 1449 - 5040 11 Oltul Zoltán 29 114 1456 - 5537 12 Ferar Telechia 30 77 1635-8528 13 Akácos Surcea 30 73 2038-8924 14 Oltul Chilieni 30 54 2125-97 19 15 Harghita Aita Mare 30 51 2426-73 16 l Baraj pentru Divizia D Patru pentru un loc Conform unei hotărâri a Asociaţiei Judeţene de Fotbal, echipele clasate pe ultimele locuri în Divizia D susţin mai multe partide de baraj pentru evitarea retrogradării. La turneu participă şi formaţia situată pe treapta a treia a podiumului campionatului judeţean, căreia i se oferă şansa de a promova în eşalonul patru al fotbalului românesc. E vorba de Progresul Chichiş, care va înfrunta, pe rând, aivionarele Duvântul Catalina (Seria I), Victoria Ozun şi Spartacus Hăghig (Seria a II-a), meciurile urmând să se desfăşoare după următorul program: 29 iunie Câmpu Frumos: Avântul Catalina-Victoria Ozun Ilieni: Spartacus Flăghig-Progresul Chichiş 2 iulie Valea Crişului: Victoria Ozun-Spartacus Hăghig Câmpu Frumos: Progresul Chichiş-Avântul Catalina 5 iulie Valea Crişului: Victoria Ozun-Progresul Chichiş Câmpu Frumos: Spartacus Hăghig-Avântul Catalina Meciurile încep la ora 18. Echipa care obţine cele mai multe puncte în urma meciurilor de baraj va activa, în sezonul viitor, în Divizia D, iar celelalte trei în campionatul judeţean. S. REMUS-ADRIAN Incendiu pe pajişte Marţi după-amiază, pe o pajişte împădurită în apropierea drumului ce leagă comunele Valea Mare şi Barcani a izbucnit un incendiu care a distrus pe o suprafaţă de 100 mp. vegetaţia uscată şi resturile răşinoase.Datorită intervenţiei locuitorilor din Valea Mare şi a pompierilor militari din Sfântu Gheorghe s-a reuşit stingerea incendiului în aproximativ 30 de minute. • Cauza incendiului a constituit-o - pentru a câta oară! - o ţigară aruncată la întâmplare pe marginea păşunii de către un iresponsabil care încă nu înţeles că fumatul şi focul deschis în pădure şi în spaţii cu vegetaţie uscată, aşa cum găsim destulă în acest anotimp secetos, pot provoca adevărate dezastre. Divizia A FCM Bacău s-a salvat mulţumită Stelei şi Braşovului Ţinând seama de lotul cu care a pornit la drum, nu puţini au fost cei ce considerau că FCM Bacău va avea un cuvânt greu de spus în campionat. Formaţia din oraşul lui Bacovia a dat însă din colţ în colţ, fapt reflectat de zestrea de la finele sezonului, care este una săracă. 2-3, 1-1,1-3 2-0,0-2 0-0,0-0 3-0, T O Poli AEK-FCM Bacău FCM Bacău-U Craiova Dinamo-FCM Bacău FCM Bacău-Astra FCM Bacău-Ceahlăul Steaua-FCM Bacău FCM Bacău-FC Argeş Rapid-FCM Bacău FCM Bacău-Gloria FC Naţional-FCM Bacău FCM Bacău-UTArad Farul-FCM Bacău FCM Bacău-Sportul Oţelul-FCM Bacău FCM Bacău-FC Braşov Dumitru Sechelariu a vrut să facă din FCM o formaţie de temut, drept pentru care i-a adus la Bacău mai întâi pe Dumitru Dumitriu şi Prunea, apoi pe Ilie Dumitrescu, Bolohan, Răducan, Miu şi Bordeanu. Gruparea moldavă nu a obţinut însă o"1 CM decât un punct în primele trei etape ale campionatului. Succesul repurtat Cursaru (6 goluri) şi Ciocoiu (5). (S. NICOLAE) o1 o 2-3,1-3 2-0,1-2 0-0, 0-0,2-2 1-0,1-3 0-3,2-1 1-0, 1-0, o"1 o1 o• O1 o O1 co •o în dauna Astrei şi egalul de la Piatra Neamţ au liniştit, totuşi, apele, dar nu pentru mult timp, fiindcă, în săptămânile următoare, băcăuanii au pierdut de trei ori la rând, fapt ce l-a determinat pe antrenorul Dumitriu să-şi facă bagajele. Venirea lui Ilie Dumitrescu a fost, cel puţin la început, de bun augur, fiindcă FCM a parcurs cinci “runde” fără înfrângere, pentru ca apoi să încheie sezonul cu o victorie zdrobitoare în întâlnirea de pe teren propriu cu FC Braşov. Sezonul de primăvară a debutat promiţător pentru cei de pe malurile Bistriţei. După eşecul suferit în Cartierul de Vest al Ploieştiului a început însă căderea pe tobogan, care nu s-a oprit decât în zona “nisipurilor mişcătoare”. Supărat pe faptul că jucătorii nu pun osul, Ilie Dumitrescu a demisionat în urma eşecului din meciul de acasă cu Oţelul, convins fiind că FCM nu va mai putea evita barajul. Formaţia băcăuană a fost ajutată însă de Steaua şi FC Braşov, salvându-se în ceasul al 12-lea. FCM Bacău a abordat campionatul cu următorul lot de jucători: Prunea, Ignătescu, Ciubotaru-portari, Apostol, Ardeleanu, Baciu, R. Ciobanu, Ciurtea, Codreanu, Trofin, Miu, Bordeanu, Chiorean, Isac-fundaşi, M. Croitoru, Nivaldo, Ad. Pitu, Bolohan, N. Răducan, Lovinmijlocaşi, Ciocoiu, Ad. Cristea, Cursaru, M. Ilie, Fl. Petcu-atacanţi. Cei mai productivi dintre atacanţi au fost Total 30 10 8 12 31-31 38 Tur 15 5.46 16-1519 Retur 15 5 46 15-1619 Acasă 15 7 3 521-1424 Deplasare 15 3 5 Rezultate 710-1714 Băutură penală Un chefliu din Covasna a fost prins de poliţişti în timp ce conducea o Dacie. Echilibrul instabil în care se afla şi damful de alcool pe care-l emana i-a determinat pe agenţii de circulaţie să-l roage să sufle în fiolă. încurajat probabil de alcoolul consumat, şoferul s-a opus cu vehemenţă. Această atitudine îl va costa însă destul de scump, întrucât poliţiştii au luat măsura întocmirii dosarului penal pentru săvârşirea infracţiunii de refuz de recoltare a probelor biologice. (R.C.) Social - Sport Promovabilitatea în judeţul Covasna... (Urmare din pagina 1) computerizată pe locurile publicate. Repartizarea se va face pe filiere, după cum urmează: liceu teoretică (specializările matematică-informatică, ştiinţe ale naturii, ştiinţe sociale şi filologie) şi tehnologică (tehnic, servicii şi protecţia mediului), profesională - esenţiale sunt domeniile pregătirii de bază. Nomenclatorul după care se face astfel repartizarea este unul identic cu cel din Uniunea Europeană. în perioada 26 iunie - 4 iulie, fiecare şcoală invită elevii care au reuşit la examenul de capacitate, urmând apoi completarea fişelor de înscriere, respectiv introducerea opţiunilor fiecăruia în calculator. De asemenea, în perioada 26-27 iunie, respectiv astăzi şi mâine, are loc înscrierea la probele de aptitudini şi probele de cunoştinţe la limba engleză. 10 iulie este ziua în care se va desfăşura repartizarea computerizată, iar 13 iulie cea în care se va afişa lista nominală a celor admişi, precum şi lista locurilor rămase libere. în cazul celor care nu au trecut pe fişă suficiente opţiuni, operaţiunea de completare de noi formulare va avea loc în perioada 12-14 iulie la ISJ, urmând ca cei cauză să fie repartizaţi pe locurile rămase neocupate pe data de 17 iulie. în fine, în perioada 14-21 iulie toţi candidaţii repartizaţi îşi vor depune dosarul de înscriere la unitatea de învăţământ la care au fost repartizaţi. Cei care nu vor proceda astfel, îşi vor pierde locul ocupat la admitere. Rugăciune într-o lucrare Dumnezeiască (Urmare din pagina 1) şi femei, copii şi bătrâni, deaproape sau din îndepărtare, pe jos sau cu maşina, căruţa ori cu bicicleta. Doamna Maria Bularca locuieşte în Vama Buzăului şi, deşi este în vârstă, s-a urcat pe bicicletă şi a venit la slujba de la mănăstire. “Ne-a spus preotul nostru că este aici hram şi-am venit, că suntem credincioşi - precizează doamna Maria Bularca. A venit multă lume de la noi din comună, aşa cum a putut fiecare, unii au plecat pe jos de-acasă.” La mănăstire a fost şi doamna Elena Olaru din Floroaia Mare, care ne declară: “Cam toţi de pe la noi ştim că în ziua asta este slujbă aici şi dacă suntem un pic credincioşi ne gândim să venim şi de la o distanţă mai mare. Sunt oameni acum de prin toate satele de aici, care au şi muncit la mănăstire, împreună cu părintele stareţ.” în drum spre Sărămaş, se înapoia de la mănăstire către casă o femeie firavă, mică de statură, destul de în vârstă, însoţită de o fetiţă care aveam să aflăm ulterior că este nepoata acesteia. “Dacă Loredana nu venea, nu veneam nici eu pentru că singură mi-ar fi fost greu să mă deplasez până aici - relatează doamna Maria Baciu din Floroaia Mare. Aşa, fiind împreună, am stat la ocazie şi ne-a luat cineva cu maşina până în întorsura Buzăului, apoi am venit aici cu altă maşină.” Doamna Domnica Pandra locuieşte în Bucureşti şi de vreo trei ani vine destul de des la mănăstirea din Valea Mare pentru că aici se simte cel mai bine şi liniştită. “Mi-a plăcut foarte mult slujba şi tot ce s-a petrecut aici - afirmă domnia sa. M- a impresionat faptul că Prea Sfinţitul a spus că “Am venit pe praf şi plecăm pe noroi!” şi aşa a fost; nu au plecat bine oficialităţile că a venit un nor puternic şi a început să plouă. ” Mama Viorica stă mai tot timpul în mănăstire şi la orice oră îi întâmpină cu o vorbă bună pe cei care vin aici sau le oferă o masă caldă, greu însă se lasă intervievată pentru că este de părere că nu dumneaei reprezintă persoana care ar avea ceva de spus despre mănăstire, ci dumneaei este o simplă muncitoare care face ceea ce poate ca să-i ajute pe cei de-aici. “Mi-a plăcut astăzi că a fost foarte frumoasă venirea Prea Sfinţitului şi foarte multă lume a venit la hram - rupe la un moment dat tăcerea Mama Viorica, aşa i se spune în mănăstire. Veneau maşinile tot una după alta şi lume multă venea pe jos, pe toate dealurile coborau oameni spre mănăstire. Suntem bucuroşi că multă lume ne ajută la treabă aici şi sunt mulţi credincioşi care aduc câte ceva pentru mănăstire, aşa din câte au şi din ce pot, mai ales alimente. ” Despre fiul dumneaei, adică despre ceea ce a fost capabil părintele stareţ Gheorghe să realizeze în această mănăstire, Mama Viorica nu vrea să vorbească prea mult pentru că dumneaei consideră că : “Mănăstirea este o lucrare Dumnezeiască şi o cruce pe care a trebuit s-o ducă fiul meu. Prin necazuri şi suferinţă a ajuns el la această cruce, dar este o lucrare a lui Dumnezeu şi a Maicii Domnului pentru că un om singur nu poate să realizeze aşa ceva. Poate că Dumnezeu a vrut ca să-l aleagă pe fiul meu !”. Doamna Livia, mama tânărului preot Ilie, este din Lădăuţi şi a venit deseori pentru rugăciune la mănăstirea din Valea Mare şi, la îndemnul părintelui stareţ, din luna ianuarie a acestui an stă permanent aici. “Am încuiat uşa la casă şi am venit aici, că mi-a fost tare greu să stau singură de când l-am pierdut pe soţul meu - spune doamna Livia. Din Lădăuţi vin foarte mulţi oameni la muncă aici, vin şi fete tinere la curăţenie, adică la spălat covoare, geamuri. Pentru mănăstire, poate să facă oricine ceva dacă are bunăvoinţă!” încununarea sărbătorii de la Mănăstirea “Sfântul Ioan Botezătorul” a venit aşa cum trebuie, avea să remarce părintele stareţ, cu soare şi-apoi ploaie. Cupa Confederaţiilor Franţa are cele mai mari şanse de a ajunge în finală Ediţia a VI-a a Cupei Confederaţiilor a trecut de faza grupelor, care a făcut o victimă cu totul neaşteptată. E vorba de reprezentativa Braziliei, care, în chiar primul meci, a fost învinsă de Camerun. Ulterior, deţinătoarea titlului mondial a învins echipa Statelor Unite, dar s-a împiedicat de cea a Turciei, căreia i-a surâs nu numai norocul, ci şi arbitrul Markus Merk, transformat, spre final, în apărător al culorilor celor de pe malurile Bosforului. Franţa, Columbia (grupa A), Camerun şi Turcia (grupa B) continuă însă competiţia, dintre ele urmând să se aleagă în această seară finalistele. Prima semifinală se dispută la Lyon şi opune formaţii de pe continente diferite, cu potenţialuri şi stiluri de joc diferite. Columbia e mai tehnică, deşi nu-i mai are pe Valderrama, Valencia, Rincon şi Asprilla. Antrenorul Francisco Maturana contează îndeosebi pe Oscar Cordoba, Ivan Cordoba, Mario Yepes, Gonzalo Martinez, proveniţi de la cluburi puternice din Europa, şi Victor Aristizabal, de la Cruzeiro, cu care speră să ajungă departe. Misiunea sud-americanilor nu va fi însă uşoară, pentru că, în ciuda absenţei unor senatori de drept (Wome, Lauren, Olembe, Patrick Mboma etc), selecţionata Camerunului e tare ca stânca, Brazilia simţind pe propria-i piele acest lucru. Fiind vorba de un meci eliminatoriu, e firesc ca Winfried Schaeffer şi Francisco Maturana să arunce în luptă tot ce au doilea la ora 22. (S. NICOLAE) mai bun, ceea ce înseamnă că ne putem aştepta la o dispută între Kameni-Ndoumbe, Song, Mettomo, Tchato, Geremi, Foe, Idrissou, Djemba-Djemba, Emana, Eto'o şi O. Cordoba-Martinez, Yepes, I. Cordoba, Bedoya, Velasquez, Lopez, Hernandez, Patmna, Becera, Aristizabal. Cealaltă semifinală le are ca şi protagoniste pe Franţa şi Turcia, care au promovat în penultimul act al competiţiei prin forţe proprii, dar şi ajutate de arbitri. Campioana Europei este singura care a obţinut numai victorii. Ea are şanse mari de reuşită şi în această seară, cu toate că medaliata cu bronz la ultima ediţie a Campionatului Mondial nu este un obstacol uşor de trecut, în lipsa lui Zidane, Trézéguet, Vieira şi Makeleie, antrenorul Jacques Santini va apela pentru partida de pe Stade de France la Barthez-Sagnol, Desailly, Gallas, Lizarazu Pires, Dabo, Dacourt, Wiltord, D. Cisse şi Henry, cărora li se vor opune, după toate probabilităţile, Rüsta-Fatih Akel, Bülent Korkmaz, Alpay, Ibrahim Usulmez, Selcuk, Volkan, Bastürk, Ergün, Okan Yilmaz şi Tuncay. Programul confruntărilor Lyon: Camerun-Columbia Paris, Franţa-Turcia Primu meci începe la ora 19, 0l