Cuvântul Nou, noiembrie 2007 (Anul 18, nr. 5022-5042)

2007-11-01 / nr. 5022

C pagina 2 ■ Anul XVIII Nr. 5022 ALEGERILE EUROPARLAMENTARE ŞI/SAU REFERENDUM: Lipsa spaţiului generează probleme Apropierea datei de 25 noiembrie generează destule semne de întrebare pentru autorităţi. Cea mai acută vizează spaţiul în care să aibă loc scrutinul. In urma chestionării primăriilor a rezultat faptul că majoritatea localităţilor se confruntă cu o acută problemă de spaţiu, fie că se doreşte instalarea urnelor în una şi aceeaşi încăpere, fie în locaţii separate. De asemenea, există dificultăţi şi în ce priveşte asigurarea personalului pentru dublarea personalului din secţiile de votare, inclusiv a preşedinţilor acestora, ba chiar şi a Biroului Electoral Judeţean. In rest, după cum ne informa prefectul György Ervin la săptămânala conferinţă de presă, judeţul Covasna se află în grafic în ce priveşte pregătirile, dar se așteaptă în continuare precizări din partea Guvernului. Lege pentru... urmare din pagina care aminteşte de Ungaria Mare; autosesizarea Parchetului cu ocazia organizării de referendumuri locale pe criterii etnice vizând separatismul; interzicerea concursurilor pentru ocuparea unui loc de muncă cu condiţia cunoaşterii limbii maghiare şi declararea acestuia nul de drept. Expunerea de motive a senatorului Funar porneşte de la anumite fapte ce au avut loc în ultimii 17 ani, amintind numeroase acţiuni antiromâneşti ale UDMR sau altor organizaţii neguvernamentale, imposibil de negat, însă cu toate acestea demersul legislativ al peremistului depăşeşte normele europene admise. Cum să interzici o serie de drepturi pe care însăşi Constituţia le admite! Oricât n-am fi de acord cu UDMR, nu este posibil să interzici etnicilor maghiari să facă parte din Guvernul ţării ai cărui cetăţeni sunt sau să ocupe funcţii de demnitate publică. Chestiunea se pune, însă, în alţi termeni: cât serveşte pentru liniştea românilor un astfel de proiect legislativ? Îi mod cert, conduce la un deserviciu uriaş nu numai PRM, dar şi restului populaţiei pusă în faţa unui adevărat conflict interetnic. Interzicerea a numeroase drepturi unei părţi importante a populaţiei ţării converge spre un astfel de deznodământ, fără a mai vorbi de ecourile ce le-ar provoca la Bruxelles şi în alte cercuri importante. La aşa ceva senatorul Funar nu s-a gândit sau dacă da, atunci este vorba de o gândire strâmbă. O lege atât de restrictivă privind drepturile unei etnii aduce foarte mult cu cele adoptate de Germania nazistă, chiar dacă ea a fost generată în parte de UDMR şi acoliţii săi, dar nu ne putem coborî la nivelul ideilor extremiste promovate de cercuri ultrareacţionare. Cu alte cuvinte, în loc să ne liniştească, senatorul peremist ne îndeamnă la reflecţie privind partidul domniei sale. PENTRU PREVENIREA TĂIERILOR ŞI SUTRAGERILOR DE MATERIAL LEMNOS S-A DERULAT O: Acţiune silvică încununată de succes la Vâlcele, Hăghig şi Belin Cum sezonul rece bate tot mai insistent la uşă, este de aşteptat, la fel ca şi în alţi ani, să crească tăierile şi sustragerile de material lemnos, de aceea au început activităţi de prevenţie în anumite zone, organizate în comun de către poliţişti şi silvici. La fel ca şi în cazul furturilor de produse agricole de pe tarlale - un fenomen în descreştere la ora de faţă - măsurile „profilactice” dau roade atât pe termen scurt, către lucrători din cadrul Serviciului Poliţiei de Ordine Publică din cadrul Inspectoratului de Poliţie Covasna, împreună cu agenţi de la Posturile comunale Vâlcele, Hăghig şi Belin - localităţi unde au loc frecvent asemenea infracţiuni generate de populaţia rromă - efectuându-se o acţiune de control pe linie silvică, nea informat ofiţerul de presă, insp. pr. Buzsi Andrea. Gorunii la pământ Cu această ocazie poliţiştii i-au identificat pe P. Ferencz şi pe T. Geza, ambii domiciliaţi în comuna Hăghig, care au tăiat fără drept doi arbori, esenţă gorun, provocând un prejudiciu de aproximativ 250 lei. De asemenea, a fost surprins în flagrant şi L. Alexandru, domiciliat în comuna Hăghig, care a pus la pământ şi a sustras un număr de şase arbori, esenţă gorun, cauzând un prejudiciu de cca. 150 lei. In ambele cazuri materialul lemnos a fost ridicat şi lăsat în custodia Ocolului Silvic Tălişoara. Persoanele surprinse în flagrant urmează să fie sancţionate conform prevederilor Legii nr. 31/2000. Horia C. DELIU cât şi în timp. Cea mai recentă acţiune s-a derulat acum trei zile de RECORD PE LINIE: ALCOOL ŞI VITEZĂ Inconştienţă sadea Periodic se înregistrează pe şoselele din judeţ adevărate recorduri negative privind viteza şi consumul de alcool, realizându-se la anumite intervale un fel de „top” al indisciplinaţilor. In după-amiaza zilei de 29.10.2007, în jurul orelor 15.30, un echipaj din cadrul Serviciului Poliţiei Rutiere Covasna a depistat un asemenea caz pe Drumul Naţional 11, tronson de tranzit foarte solicitat. Pe raza localităţii Chichiş, un conducător auto pe nume K. Z., în etate de 31 de ani, domiciliat în Tg. Mureş, pilota în mare grabă un autoturism, fiind înregistrat de aparatul radar cu o valoare mare, aşa că l-au oprit. Numai că mirosul fin al oamenilor legii atunci când vine vorba de alcool i-a făcut să fie mai circumspecţi cu şoferul vitezoman şi aşa s-a dovedit că se afla la volan sub influenţa băuturii. Testat cu aparatul etilotest acesta a indicat valoarea de 0, 95mg/l alcool pur în aerul expirat, o valoare foarte mare. Ca atare, tânărul bărbat a fost condus la spital pentru recoltarea de probe biologice în vederea stabilirii alcoolemiei în sânge, ne-a precizat comisarul-şef Marian Ioniţă, din cadrul Poliţiei Rutiere Covasna. Se definitivează dosarul Se continuă cercetările sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de către o persoană care are în sânge o imbibaţie alcoolică ce depăşeşte limita legală. Horia C. DELIU Infrastructura şcolară... urmare din pagina 1 programul PRIS, se va derula şi reabilitarea vechii clădiri a acestei unităţi de învăţământ, care constă într-o serie de modificări interioare, cu schimbări de tâmplărie, cu micşorarea înălţimii sălilor de clasă, cu toalete în interior, până la schimbarea mobilierului, într-un cuvânt unitatea şcolară de la Valea Mare va atinge pretenţiile celor din Uniunea Europeană. Doamnă director, am vorbit despre infrastructura unităţilor de învăţământ, vă străduiţi împreună cu autorităţile locale să creaţi condiţii cât se poate de moderne pentru elevi şi cadre didactice. Ce aşteptaţi de la aceştia pe viitor şi mă refer la rezultatele copiilor obţinute la învăţătură? Şcoala noastră a avut rezultate bune şi anii anteriori, spre exemplu anul trecut promovarea a fost de sută la sută, iar din cei zece copii care au terminat gimnaziul opt sunt la liceele şi şcolile din Sfântu Gheorghe. Ceilalţi doi au fost împiedicaţi de părinţi să-şi continue şcoala, rămânând în sat la muncile agricole. Eu, în calitate de pedagog, pledez pentru ca elevii să-şi continue şcoala, însă cei opriţi pe lângă gospodăria părinţilor sunt cei cu o situaţie materială precară. In sat problemele sociale încă persistă. Familiile tinere îşi întreţin copiii la şcolile de la oraş. Satisfacţiile muncii noastre le regăsim în semnalele primite de la liceele şi şcolile din oraş unde copiii noştri sunt cotaţi printre cei care fac faţă cerinţelor şi dau dovadă de respect şi mult bun simţ. Lucrări de întreţinere în zona Chichiş- Băcel în data de 2.11.2007, între orele 8-16.00, datorită unor lucrări de întreţinere a trecerii la nivel cu calea ferată de pe Drumul Comunal 27A între localităţile Chichiş-Băcel circulaţia pe acest tronson va fi închisă. Traseul de deviere a circulaţiei este Chichiş- Ozun-Dobârlău-Lunca Mărcuşului-Băcel. (H.C.D.) Social - Politic Au continuat activităţile pentru combaterea sustragerilor de produse de pe tarlale După cum ne-a precizat purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Judeţean de Jandarmi "Gheorghe Doja” Covasna, lt. col. Sorin Barbu, sustragerile de produse agricole de pe tarlale sunt atent monitorizate, efectuându-se activităţi de prevenire şi depistare a celor vinovaţi. Poliţia şi Jandarmeria colaborează foarte bine, antrenându-i şi pe minii proprietari agricoli să ia parte la asemenea acţiuni, după cum s-a întâmplat recent în mai multe localităţi din judeţ. Unii hoţi au fost surprinşi chiar în timp ce scoteau cartofi sau sfeclă, alţii pe când transportau produse agricole cu căruţele de pe câmp, aplicându-li-se prevederile legale. E bine de ştiut In scopul de a preveni noi acte de încălcare a legii, precizăm că lăsarea in libertate ori fără supraveghere a animalelor, care pot prezenta pericol pentru persoane sau bunuri, mai ales pe drumurile publice - atât ziua, dar mai ales noaptea - reprezintă abateri sancţionate de către poliţişti şi jandarmi. Totodată, consumul de băuturi alcoolice pe străzi, în parcuri, săli de spectacole, stadioane sau alte locuri publice, ca şi provocarea ori participarea efectivă la scandal in locuri sau localuri publice sunt pasibile de amendă. Cum poţi încălca legea ? Trebuie ştiut că tulburarea fară drept a liniştii locuitorilor prin producerea de zgomote cu orice aparat sau obiect ori prin strigăte ■ sau larmă se sancţionează. La fel se întâmplă în cazul refuzului unei persoane de a da relaţii pentru stabilirea identităţii sale, de a se legitima cu actul de identitate sau de a se prezenta la sediul Jandarmeriei la cererea sau invitaţia justificată a organelor de urmărire penală sau de menţinere a ordinii publice. Rubrică realizată de Horeia C. DELIU " Opriri neregulamentare ! In Sf. Gheorghe s-a acţionat în primele trei zile ale săptămânii în curs pentru depistarea şi sancţionarea conducătorilor auto care opresc sau staţionează neregulamentar, stânjenind astfel traficul rutier şi pe cel pietonal, aplicându-se 21 de amenzi. Poliţiştii rutieri recomandă conducătorilor auto să-şi pregătească autovehiculele pentru sezonul rece pentru a putea circula în condiţii de siguranţă în condiţiile unui carosabil umed. (l.c.d.)