Cuvântul Nou, octombrie 2009 (Anul 20, nr. 5501-5510 - Anul 1, nr. 1-2)

2009-10-01 / nr. 5501

■ Anul XIX Nr. 5501 Pagina 2 Au trecut luni bune de când pe raza judeţului nostru nu s-a mai comis vreo crimă. Iată însă că perioada liniştită s-a făcut ţăndări la începutul acestei săptămâni. Mai exact, luni, 28.09.2009, la ora 19.00, lucrătorii Postului de Poliţie din Bodoc au fost sesizaţi despre faptul că în satul Zălan a fost găsită decedată în casă o femeie în vârstă de 20 de ani. în plus, tânăra era însărcinată, deci o dublă crimă la urma urmei. Imediat la faţa locului s-a deplasat o echipă operativă complexă, condusă de procurorul criminalist de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Covasna şi au început cercetările. într-adevăr, în casă se afla victima, care era căzută la pământ, după cum ne-a relatat în cursul zilei de ieri purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie al judeţului Covasna, subcomisarul Buzsi Andrea, colaboratoarea noastră de specialitate. Din primele cercetări efectuate la faţa locului a rezultat că moartea victimei a fost violentă. Medicul legist a stabilit că femeia prezenta o plagă înţepată în zona hemitorace stâng. Cadavrul victimei a fost transportat la Serviciul Medicină Legală Covasna pentru stabilirea cu exactitate a cauzei decesului. Se caută autorul Poliţiştii au stabilit un cerc de suspecţi şi continuă cercetările sub coordonarea procurorului criminalist pentru identificarea principalului suspect, fiind, probabil, o chestiune de ore până la prinderea sa. Este însă cert că pentru fapta sa abominabilă autorul riscă între 15 şi 20 de ani de puşcărie. Horia C. DELIU Omor la Zălan O tânără de 20 de ani, însărcinată, a fost găsită moartă în propria casă Din primele cercetări rezultă că decesul a fost violent /v întrerupere de curent electric S.C. Electrica S.A. Sfântu Gheorghe ne informează că din cauza unor lucrări la reţelele electrice, se va sista furnizarea curentului electric vineri, 2 octombrie 2009 între orele 9,00 -18,00 în localităţile Arcuş, Şugaş Băi, PT 5 Valea Crişului-Dalia, PT Transcurier, PTATabara de vară, PTA Pompe Ape, PTA Orko PTA 157 cu străzile József Attila, Dózsa György, Budai Nagy Antal, Cișmelei, Furcii, Bolyai Janos, PTA 158 cu străzile Borviz, Debrec, PT 160 cu străzile Vânătorilor, Ghioceilor, Varadi József, Salcâmilor, Primăverii, Garoafei, PT 161 cu zona Kolza Tag. Apel sigur la 112 In cazul în care sunteţi implicaţi, stimaţi cititori, într-un eveniment sau aţ fost martorii comiterii unei infracţiuni, Poliţia vă recomandă să apelaţi cu încredere la numărul 112, apel unic de urgenţă gratuit, şi operatorul de serviciu va prelua imediat urgenţa semnalată. In felul acesta se acţionează operativ şi eficient pentru soluţionarea multor situaţii delicate. at Începând de la 1 octombrie a.c., un pic mai bine pentru pensionari. Creşte pensia socială minimă garantată şi valoarea punctului de pensie Pentru persoanele în etate care trăiesc doar din pensie, creşterea cuantumului lunar este mai mult decât o veste bună. De aceea orice spor, cât de mic, este bine venit. Potrivit d-lui Viorel Sălăgean, director coordonator la Casa Judeţeană de Pensii Covasna, începând de azi, 1 octombrie a.c. nivelul pensiei sociale minime garantate va creşte de la 300 la 350 lei, în conformitate cu prevederile OUG nr. 6/ 2009, beneficiază de pensia socială minimă garantată numai pensionarii sistemului public de pensii, cu domiciliul în România, indiferent de data înscrierii la pensie, dacă nivelul cuantumului pensiilor şi a indemnizaţiilor plătite în baza legii speciale, se situează sub nivelul pensiei sociale minime garantate (implicit cei care au beneficiat de la 1 aprilie a.c. de prima etapă a acordării pensiei sociale garantate). Această pensie nu reprezintă o categorie distinctă, de sine stătătoare, este de fapt o sumă calculată ca diferenţă dintre plafonul de 350 lei şi cuantumul pensiei rezultate din însumarea tuturor indemnizaţiilor şi pensiilor. Această diferenţă se suportă din bugetul de stat şi nu din bugetul asigurărilor sociale de stat gestionat de CNPAS. Pentru a beneficia de acest drept nu este necesară depunerea unei cereri din partea pensionarului. La terminarea calităţii de beneficiar a pensiei minime garantate se cumulează toate tipurile de pensie - inclusiv cele stabilite şi plătite de sisteme neintegrate în sistemul publicprecum şi indemnizaţiile, ajutoarele acordate în baza legii cu caracter special, ajutor lunar acordat văduvelor. în cazul solicitărilor privind acordarea unei categorii de pensii, începând cu 1 aprilie a.c. solicitantul completează o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte dacă beneficiază sau nu de o pensie din alt sistem, neintegrat în sistemul public de pensii (MAN, SRI, MAI, Casa de Asigurări a Avocaţilor, diferite culte religioase, altele decât cel ortodox). Trebuie accentuat faptul că pentru a beneficia de pensia socială minimă garantată persoana respectivă trebuie să fie pensionar al sistemului public. Aceste indemnizaţii nu sunt pensii, cu toate că sunt achitate similar pensiilor prin intermediul pensiilor, prin intermediul instituţiei noastre pe taloanele mandat de plată, asemănătoare cu taloanele de pensii. Persoanele care primesc numai aceaste indemnizaţii şi nu au o pensie - drepturi care se acordă pentru perioade efectiv lucrate fie de titular fie de susţinătorul decedat - nu pot beneficia de pensia socială minimă garantată, chiar dacă cuantumul indemnizaţiei primite este sub plafonul de 350 lei prevăzut de lege, mai sublinia dl. Viorel Sălăgean, director coordonator la Casa Judeţeană de Pensii Covasna, în judeţul nostru vor beneficia de pensie socială minimă garantată un număr de 3900 de persoane. Valoarea punctului de pensie creşte la 732, 8 Iei O altă veste bună venită din partea Guvernului, prin intermediul Casei Judeţene de Pensii Covasna este că începând cu aceeaşi dată, 1 octombrie a.c., valoarea puctului de pensie va creşte de la 718,4 lei (cât a fost începând cu începutul lunii aprilie) la 732,8 lei. Roxana GABOR Social - Politic Program de evaluare Recent o comisie a Uniunii Europene, din care fac parte reprezentanţi ai Secretariatului General al Consiliului U.E., ai Comisiei Europene, Europol, precum şi doi experţi din Austria şi Italia, s-a aliat în viziă oficială la Jandarmeria Română, în contextul organizării şi desfăşurării unui program de evaluare a Sistemului Naţional de Prevenire şi Combatere a Terorismului din România, membrilor Comisiei Uniunii Europene li s-au prezentat rolul şi atribuţiile Jandarmeriei în domeniul prevenirii şi combaterii terorismului pe teritoriul naţional. Gestionarea situaţiilor de siguranţă publică Programul delegaţiei Comisiei de evaluare U.E. la Jandarmeria Română a cuprins şi prezentarea de către luptătorii din cadrul Brigăzii Speciale a Jandarmeriei, Direcţiei Generale de Jandarmi a Municipiului Bucureşti, precum şi din cadrul Unităţilor Speciale de Jandarmerie din Capitală, a unei aplicaţii practice intitulate: „Gestionarea unei situaţii de siguranţă publică, evoluând în incident terorist, la un obiectiv din responsabilitatea Jandarmeriei Române”, ne-a informat lt.col. Sorin Barbu, purtător de cuvânt al I.J.J. Covasna Misiune comună pentru jandarmii şi poliţiştii din judeţ Creşterea gradului de siguranţă publică în toate localităţile covăsnene reprezintă principala misiune comună pentru poliţiştii şi jandarmii din judeţ. Poliţiştii şi jandarmii covăsneni reprezintă prezenţe active zilnic în stradă pentru prevenirea şi combaterea faptelor antisociale şi pentru asigurarea unui climat corespunzător de ordine şi siguranţă publică în toate localităţile judeţului. Asigurarea sentimentului de siguranţă publică pentru toţi covăsnenii reprezintă prioritatea zero poliţiştilor şi jandarmilor covăsneni. Măsuri susţinute pentru asigurarea liniştii şi siguranţei populaţiei Creşterea fenomenului infracţional stradal la nivel naţional a condus la inţirea de către conducerea MAI a unei acţiuni specifice intitulate,,,Strada 2009”, despre care am, mai relatat, ce se dovedeşte a fi un succes. Măsura a fost declanşată şi din cauza faptului că nu întotdeauna acţiunile forţelor de Poliţie şi de Jandarmerie au dat sentimentul populaţiei că este protejată, iar oamenii legii îşi fac simţită prezenţă aşa cum ar trebui. Aceste aspecte se referă, după cum spuneam, la nivel de ţară, nu neapărat pentru judeţul Covasna, unde la ora de faţă, ca şi până acum, situaţia se află sub control, populaţia manifestând respect faţă de litera şi spiritul legilor. Rubrică realizată de Horia C. DELIU