Cuventul, mai 1927 (Anul 3, nr. 748-772)

1927-05-04 / nr. 750

[Si Na ie pili si Ineiili tei -----OU 7:00--— Oaspeţii vizitează ţara şi instituţiile culturale. Vizita va fi prelungită pînă la 23 mai Duminecă la orele 4 d. a. au sosit în gara de Nord, cu trenul expres un grup de profesori şi intelectuali olandezi, — veniţi sa viziteze tara noastră şi instituţiile noastre culturale. Grupul de profesori şi intelectuali este compus din 16 persoane, în frunte cre d. profesor dr. Spesman, de la universitatea din Haga. In gara Sinaia, oaspeţii au fost întâmpinaţi de d-l şi d-na dr. Dozzi, consulul general al Olandei, în România. Primirea in gara de Nord In gara de Nord oaspeţii Olandezi, au fost întâmpinaţi de d-nii: profesori universitari: Dinu, Flavian şi ing. Băltşanu, secretarul general al Academiei de comerţ. D. ing. Bălteanu, a urat bun sosit în ţară, oaspeţilor. A răspuns d-l dr. profesor Soesman, arătând dragostea care i-a călăuzit, să vie în ţară, pentru a cunoaşte în amănunţime frumuseţile şi bogăţiile ţărei. De la gara de Nord, au plecat în automobile la hotelul Athenée Palace, unde li s-au reţinut camere. La orele 9 seara, a avut loc o masă colegială la restaurantul Enescu, la care au luat parte şi d-nii: Amiral Coandă, inspector general administrativ, d-l prof. dr. Marinescu, d nele Pantazi şi Sihleanu şi ing. Bălteanu. La mormântul «Eroului Necunoscut» dri dimineaţă la orele 9, grupul de profesori şi intelectuali au fost la Parcul Carol I, şi au depus o frumoasă Coroană de flori naturale pe mormântul eroului necunoscut. La orele 10 jun. au vizitat instituţia Băncii Naţionale, iar la orele 11, au vizitat «Fundaţiunea universitară Carol I». A urmat apoi un dejun la restaurantul Athénée Palace. Alte vizite După amiază la orele 2 luni, grupul de intelectuali au vizitat parcul Cişmigiu, şoseaua Kaselef şi vila d-lui dr. Minovici de la şosea. La orele 5 seară, oaspeţii au luat un ceai, oferit de clubul sportiv «Country» de la şoseaua Kiselef. Seara a avut loc, o masă colegială la grădina «Leul şi Cernatul». Vizitele de azi Marţi dimineaţa, oaspeţii vor vizita regia de tutun, facultatea de medicină, institutul dr. Babeş. Dejunul îl vor lua la Athénée Palace. După amiază vor vizita Patriarhia, ranmn«n JanvenfilA. 1ft «rn vuuivji. t* rat ia vii cro vf • t* avea loc o recepţie la legaţiunea olandeză. Seara oaspeţii vor lua parte la banchetul oferit de ministerul de instrucţie, care va avea loc in localul şcoalei de menaj Filipescu. Vizitele pe valea Prahovei şi Transilvania Miercuri dimineaţa oaspeţii vor pleca în excursiune pe valea Prahovei unele vor vizita regiunile petrolifere, Moreni, Câmpina ş. a.• Grupul de profesori şi intelectuali vor face apoi în zilele următoare o călătorie în Transilvania, vizitând întâi localităţile, Vălenii de Munte, Slănic, Breaza, Sinaia, trecând apoi în Braşov, Sibiu, Deva, Bran, Alba Iulia, înapoinduse prin Călimăneşti, Curtea de Argeş. • Oaspeţii se vor înapoia în Capitală la 9 Mai, şi vor lua parte la serbările jubilare, care vor avea loc în ziua de 10 Mai. Vizita la Constanţa A doua zi, vor pleca la Constanţa, unde vor vizita portul şi împrejurimele, mergând şi în întreagă Dobrogea. Grupul de profesori şi intelectuali vor rămâne în ţară, până la 23 Mai. .. -potic-oo- Peste opt gospodării distruse de foc.- Trei victime omeneşti.-' Noui amănunte CLENAUl 1. — După cum v’am anunţat telefonic un incendiu violent care a luat proporţiile unui adevărat dezastru a izbucnit ori în comuna Bosancea (distanţă numai de câţiva chilometri de târgul Suceava). Iată toate amănuntele asupra acestui catastrofal incendiu care a făcut şi câteva victime omeneşti Isbucnirea incendiului Nu se ştie încă prin ce anume împrejurări, focul a luat naştere de la casa locuitorului Vasile Constantin Aliman. Din cauza vântului puternic ccânteiele au căzut pe acoperişul casei femeiei Ioana David care a ara complect. Flacările au cuprins apoi şura şi grajdul în care se aflau o vacă, 3 porci şi întreg nutreţul. Au mai ars gospodăriile locuitorilor Vasile Mihai Axinte, Izidor Weber şi prăvălia acestuia cu toată marfa. Florea Papadine, Gh. Teminesc, Leiba Giugold şi Niculae I. Gavrilovici. Victimele omeneşti Dar acest catastrofal incendiu pe lângă imensele pagube ce a pricinuit, a făcut şi câteva victime omeneşti. Nu mai vorbim de marele număr de animale, cai, boi, vaci, porci şi alte ce au pierit în flăcări fiind surprinse în şuri şi grajduri. A suferit arsuri grave pe întreg corpul femeia Ioana David care în agonie a fost transportată în spitalul din Suceava, de asemenea Vasile Arinte. Vasile Nichifor au fost şi ei internaţi in spital având arsuri la mâni şi gât. Ajutoarele Graţie măsurilor luate imediat de reprezentanţii autorităţilor din Suceava cari au plecat la faţa locului cum şi jandarmior din comună, focul a putut fi localizat abia a doua zi pe la orele 16. Pagubele anchetate notat este faptul că lucrurile scoase din casă n’au putut fi salvate. Parte din aceste obiecte au fost stricate iar restul distruse de incendiu. Pagubele sunt foarte mari. S-a deschis o anchetă pentru a se stabili precis dacă focul e datorit unei imprudențe sau dacă a fost pus de mâini criminale. Încăerare pe motive ! Naufragiul unui vas politice Organizaţia partidului naţional ţărănesc din culoarea de negru, sectorul Obor, a dat Duminecă seara o agapă în sala JBrăescu, în cinstea muncitoilor din acest partid. Agapa a fost prezidată de d. Virgil Madgearu, şeful organizaţiei Capitalei. Un număr de vreo 30 inşi, conduşi de institutorul Popescu-Răcari şi avocat Miţulescu, membri în partidul d-lui dr. Lupu, au încercat să facă o manifestaţiune ostilă spre a zădărnici agapa A fost o scurtă încăerare în urma căreia liniştea a fost restabiltă şi agapa a putut continua. Conferinţa teologilor români de la mănăstirea leamfu gie din ţară participând cei trei decani ai facultăţilor din Bucureşti, Cernăuţi şi Chişinău însoţiţi de numeroşi profesori de la toate facultăţile. S-a hotărît următoarea ordine de zi: învăţământul teologic universitar. Situaţia facultăţilor de teologie în biserica ortodoxă română. Studiul caracterelor distincte ale ortodoxiei. Congresul teologilor ortodoxi din toate ţările. O revistă ortodoxă internaţională. Lucrări pregătitoare în vederea unui sinod ecumenic. Participarea la congresele interconfesionale-universitare. Discuţiile vor continua mâine la ora 10 dim. Tot în şedinţa primă s’a citit telegrama de adesiune la lucrările conferinţei din partea d-lor profesori: Cioban, Tomescu, Constantinescu-Iaşi, Loichiţă, etc., iar din partea participanţilor s-au expediat telegrame către I. P. S. S. Patriarh Miron şi I. P. S. Mitropolit al Moldovei. --------po-îfcco------ in fierea tagra Constanţa. 2. « Vaporul petrolifer Smirna» sub pavilionul grec plecat din portul Constanţa Sâmbătă, seara încărcat cu produse petrolifere cu destinaţia Franţa a naufragiait în dreptul punctului Sabla din cauza ceţei. Vasul fiind rău eşuat a cerut intrare la Constanţa şi Constantinopol. Pentru salvarea vasului au plecat vasele «Sempti» şi «Faratus» din Constantinopol. Mâine seară pleacă din portul nostru vaporul «Principesa Maria». ---------COSIŢ-CO------— Sovietele participa la conferinţa economică Geneva, 2 (Rador). — Litvinoff a anunţat oficial secretariatul Ligii Naţiunilor, că în urma aplanării diferendului cu Elveţia, Sovietele au posibilitatea de a aduce concursul ior Conferinţii economice interna* In ziua de 28 Aprilie crt, la orele 4 p. m. s’a deschis la Mănăstirea Neamţ prima şedinţă a conferinţei profesorilor universitari de teolo-1 ţionale. n-ic din tn,a nadininăr,^ +-~.*• In consecinţă, Litwinoff anunţă sosirea unei delegaţiuni sovietice* compusă din 16 membrii. * Berlin, 2 (Rador). — Din Riga se anunţă că delegaţia Sovietelor la Conferinţa economică internaţională a primit instrucţiuni să nu îngădue luarea in discuţie a monopolului comerţului exterior. --------oc-încop-------- Siegon incendiat în timpul mersului Un vagon de clasa III, din garnitura trenului accelerat No. 205 ■Sibiu-Bucureşti, a luat loc în apropiere de staţia Drăgăşani. Dânduse alarma, trenul a fost oprit, iar incendiul localizat. N’a ars decât acoperişul vagonului. Focul pare a se datori defectuozităței unei lămpi cu ulei de răpită. Accidente de persoane n’au fost. Călătorii s’au ales doar cu panica--------es-M es------- LEUL BURSA Londra 776. Paris 16. Zurich 332. Piaţa calmă, devizele fară mişcare. Puţine afaceri. Paris 657. Elveţia 3220. Londra 810-812. Italia 890-800. New-York 168. Praga 5- Viena 2370. Berlin 3925. BURSA DIN P. : Bucureşti 16. Londra 12401. New-York 2552. Germania 60552. Belgia 35512. Praga 7575. Serbia 4625. Elveția 49125. Viena 357. Grecia 3325. Olanda 1021. BURSA DIN Bucureşti 3.32. Berlin 1234. Amsterdam 20805. New-York 519 1/8. Londra 3525 Paris 2037. Milano 2712. Praga 1540. Budapesta 9060. Belgrad 913. Viena 58122. BURSA RIN LONDRA București 776. New-York 485 K. Paris 124 Bruxelles 3493 14. Italia 2525 X. Elveţia 1213. Olanda 169. Praga 164. Germania 2049. Viena 5451. Budapesta 278 Belgrad 276. bursa de ACŢIUNI Petrolifere fără schimbare. Rentele mai uşoare. Banca Naţională opt. 59001. Banca Naţională pui 5450. Banca Blanck 1020/30. Banca Românească 695/704. Banca de Scont 735. Banca Minelor 605/10. Steaua Română 2100/15. Astra Română 4000. Speranța opt. 1400. Petrol Block 400. L R. D. P. opt 800/805. Concordia 1400. Creditul Minier opt. 2038,2050. Sirius 1345/75. Reşiţa 535/40. Mica 530. Renta Impr. 49 jum.. 'LTD uUVAfilTUL INFORMATIUNI Abonamente la „Cuvântul“ E.ESI 700 pe an w 350 „ 6 luni •» 200 M 3 M Pentru Bănci, Instituţiuni şi Admiistraţii Publice, 1000 anual. . Pentru străinătate, un an 170% 6 luni 800, 6 luni 500. Abonamentele încep la 1 gi 15 ale fiecărei luni Cu trenul simplon, Duminecă, la orele 23, a sosit în Capitală, venind din Transilvania. Principesa Elena. Politice D. general Averescu a avut Duminecă dimineața o lungă întrevedere cu d-l Anibal Teodorescu, primarul Capitalei. D. N. Ionescu-Râmniceanu, secretarul general al ministerului lucrărilor publice, care fusese suferind, restabilindu-se, şi-a reluat ori postul în primire. D-l Manoilescu, subsecretar de Stat la finanţe se reîntoarce joi în Capitală, venind de la Viena. D. general Averescu a lucrat ori la preşedinţia consiliului cu d. Chr. Simionescu, secretarul general al ministerului de finanţe. Fiecare joi la orele 9 dimineaţa se va întruni la ministerul de finanţe comisia centrală fiscală. Universitare D-nii profesori universitari: dr. Dragomir Hurmuzescu (Bucureşti), Augustin Maior (Cluj) şi E. Bădărău (Cernăuţi) au fost numiţi membri în comisia examenului de docenţă în specialitatea «undele electro-magnetice şi radiotelegrafia» la facultatea de ştiinţe din Iaşi, examen cerut de d. Al. Cişman. Şcolare Excursiunea concurenţilor Societăţii «Tinerimea Română» va avea loc anul acesta la Călugăreni Duminecă 22 Maiu. Acolo se va face defilarea concurenţilor în costume naţionale originale. Concurenţii vor aduce din localităţile de unde vin un braţ de fiori de câmp spre a le aşterne înaintea celor cari vor primi defilarea. Concurenţii vor aduce de asemenea câte un săculeţ cu pământ din localitate spre a-l depune la Călugăreni, făcându-se o movilă pe care se va aşeza o placă comemorativă reamintind reunirea acolo a reprezentanţilor şcoalelor din toate unghiurile ţarei. Termenul pentru cereri de transferări în învăţământul primar expirând, ministerul instrucţiunii nu mai primeşte nici o nouă cerere. Toate cererile trimise după 15 Aprilie sunt tardive, începând de ieri ministerele au adoptat orariul de vară, adică de la 7 şi jum. la 1 şi jum. d. p. Direcţiunea horticulturii din ministerul de agricultură dorind să ştie dacă culturile de pruni «D’Agen» au dat rezultate bune, roagă pe proprietarii cari au făcut asemenea plantaţiuni, să comunice ministerului rezultatele obţinute. Sărbătorirea distinsului profesor şi literat Petre Dulfu a fost amânată la 29 Mai. Ministerul artelor a stabilit ca închiderea «Salonului Oficial» să se facă pe ziua de 1 Iunie. Astăzi Marţi 3 Mai ora 4 p. m. va avea loc la cimitirul Sf. Vineri înmormântarea mult regretatului dr. George Maior fost profesor la şcoala de la Herăstrău. „ D-l EDGAR RICE BURROUGHS autorul celebrului roman «Tarzan care apare în limba română sub titlul «Voevodul Codrilor» în traducere de d. Alex. Filotti,a obţinut marele premiu de 5060 de dolari, din partea Societăţii Romancierilor din Washington. Suntem rugaţi să atragem atenţia tuturor celor cari adresează petiţiuni la autorităţi, că aceste petiţii, conform nouei legi a timbrului, trebuesc timbrate cu timbre în valoare de opt lei. Toate cererile care nu vor fi astfel timbrate nu vor fi luate în consideraţie. Duminică 8 Mai ora 9 seara, va avea loc în sala mare a Ateneului, o mare manifestare pentru aviaţie. D. general Mircescu, ministru de război, şi preşedintele «Asociaţiei române pentru propaganda aviaţiei», va ţine o cuvântare de deschidere, după care d. general liudeanu, inspectorul general al aeronauticei va ţine o conferinţă: «România faţă cu progresele aviaţiunei». Această manifestare este începutul unei serii de conferinţe de propagandă în toată ţara. Intrarea liberă. D. M. Manoilescu, subsecretar de stat al tezaurului care urma să sosească Duminică seara în ţară şi a amânat sosirea cu câteva zile. D-sa va sosi în Capitală Joi seara. întrunirea negustoreasca in sala nada Olpers© Sărbătorirea d-lui dr. Manoilescu Dii dimineaţa, negustorimea Capitalei a sărbătorit, în sala Dacia, printrun meeting pe d. M. Manoilescu, pentru faptul că a modificat legea impozitului pe lux şi cifra de afaceri. A prezidat d. Nae Butnaru, care a arătat că d. Manoilescu s’a ţinut de cuvânt şi a desfiinţat acest impozit, contra căruia organizaţiile comerciale din capitală au dus o luptă comună. D. Temistocle Alexandrescu, luând cuvântul spune că ziua de 1 Mai va fi o dată memorabilă pentru ne- gustorime. L. C. Stoenescu a urat deplină sănătate pentru rege. D. Gogu Râşcanu vorbeşte de meft militare Elevii şcoalelor militarizate (politechnice şi de arhitectură) nu vor mai fi concentraţi cu ocazia zilei de 10 Mai ne mai făcându-se defilarea obişnuită. Astăzi soseşte în Capitală venind din inspecţiile făcute în ţară, d. general Mircescu, ministrul de război. Avansările în armată ce urmau să se facă fie ziua de 10 Mai, sau hitele ce şi-a câştigat d. Manoilescu amânat pentru o dată care se va Prin măsura luată şi propune fixafixa ulterior.rea unei zile să se organizeze o mare sărbătorire a d-lui Manoilescu. D. G. Paraschivescu face apel cu Sindicatul artiştilor dramatici şivernului să vie în ajutorul neg.istoriei anunţă pe membri săi, că adul crimei. . . „ . D. Ion Gavrilescu îşi exprima dorinţa ca d. Manoilescu să înlăture şi legea speculei. Au mai vorbit d-nii C. Dobrescu, C. Puţureanu, Gh. Lupu (Tulcea). Marea generală va avea Ioc irevocabil. Luni 9 Mai c. ora 1 p. m. la sala teatrului Popular, şi ca ataşe sunt rugaţi a se pune la curent cu cotizaţiile spre a putea lua parte la discuţiuni. D. I. Petrovici, ministrul instrucţiunei, soseşte astăzi în Capitală venind de la Chişinău unde a prezidat congresul centrelor culturale basarabene. D. Gr. P. Carp, secretarul general al ministerului de agricultură, s’a înapoiat în Capitală, venind de laŢibăneşti. M. Constantinescu, Argeşiu, deputat. Apoi d. Temistocle Alexandrescu după ce critică acţiunea d-lui Vintilă Brătianu dă citire telegramelor adresate d-lor general Averescu şi M. Manoilescu, în cari se cere abrogarea legii speculei. întrunirea ia sfârşit cu o moţiune pe care o citeşte d. Temistocle Alexandrescu. —-----ooloo—---- SMSLI CAPITALA Trei sinucideri Femeea Diamant Aneta, în etate de 64 ani, dornic, în str. Raion 20, s’a spânzurat în spitalul, israelit. Nenorocita fusese internată cu câteva zile înainte în acest spital. Profitând de lipsa personalului, s’a legat cu fașa pansamentului care i se făcuse la un ochi. Cadavrul victimei a fost depus în camera mortuară a spitalului. — Duminică noaptea la orele 12, s’a mai sinucis, spânzurându-se în closetul casei Samuel Lozis, funcționar comercial, domiciliat în str Traian 50. Cauza care l’a determinat să ia această hotărâre, este neurastenia. — Tot Duminică noaptea s’a sinucis otrăvindu-se cu sodă caustică Ileana Marin, în etate de 35 ani, domiciliată în str. Vlădoeni 5. In stare gravă a fost transportat la spitalul Colțea unde a fost internată. Accident mortal provocat din imprudenţe Duminică la orele 9. A. Economu, supus grec, în etate de 55 ani, funcţionar, domiciliat în calea Moşilor 60, venind cu tramvaiul etecric No. 9, a sărit din mers, în dreptul str. Făurari, căzând sub remorcă Roţile remorcei, trecând peste picioarele victimei, i le-a retezat. In stare gravă a fost dus și internat la spitalul Colentina, unde după câteva ore a încetat din viață. Grav accident de automobil Şoferul Aurel Calomfirescu pe când conducea maşina No. 3337 taxi de piaţă, venind pe şoseaua Nise’lei, din cauza unui viraj greşit, s’a tamponat de un copac de pe marginea şoselei. Accidentul s’a petrecut în faţa şcoalei de agricultură. Pasagerii care se aflau în automobil s-au ales cu leziuni. Cea mai gravă rănită a fost d-na Olga Simionescu, domiciliată în str. Vospasian 42, care a fost pansată la spitalul Filantropia Ceilalţi pasageri au plecat la domiciliul lor, fiind mai puţin grav răniţi. Şoferul a fost arestat. Incendiul de la fabrica Lemaitre Un incendiu a izbucnit ori la ora 5 :La, la fabrica Lemaitre, din splaiul Maior Giurescu. Focul care a fost observat la timp incendiase acoperişul sălii maşinilor. S-a anunţat pompierii şi la locul incendiului au sosit posturile «Central» şi «Radu Vodă», cam după o oră au stins focul. A ars o parte din acoperiş. Din ancheta întreprinsă de autorităţi reese că focul se datoreşte unei supape defecte a motorului care a incendiat acoperişul. Jo I Crimă din gelozie Eridim, locuitorul Constantin Pete, din corn. Principele Nicolae, fiind divorţat de soţia sa Maria Maior, a venit la domiciliul părinţilor săi, unde locuia Maria Maior, să aibă o ultimă convorbire. In curtea caselor din str. Fântănica No. 46, unde este domiciliul părinţilor fostei lui soţii, a fost întâmpinat de mama ei. Mai târziu apărând în curte Maria Maior, fostul ei soţ, n’a mai aşteptat nici o discuţie* şi a tras trei focuri de armă de revolver, asupra fostei lui soţii. * Nici unul din gloanţe, însă n’a nimerit victima. Criminalul însă văzând că gloanţele nu au nimerit ţinta, s’a repezit cu un cuţit asupra ei, dându-i trei lovituri, una în abdomen şi celelalte două în partea stângă a spatelui. Rănita grav a căzut într’un lac de sânge, de unde a fost ridicată şi dusă în grabă la spitalul Colentina, unde i s’au dat ajutoarele medicale. Criminalul după săvârșirea faptei a dispărut. -esteop - In chestia împrumutului municipal Eri dineaţă au continuat la primăria municipiului tratativele începute cu reprezentanţii consorţiului american, relativ la efectuarea împrumutului comunal, care se intenţionează a se efectua. D. Anibal Teodorescu, primarul municipiului ne-a declarat că discuţia tratativelor va continua şi azi va da spre publicare faza, la care au ajuns aceste tratative. In şedinţa de azi, a consiliului municipal, această chestiune va fi pusă în discuţie. Se pare că din discuţiile, urmate cu reprezentantul consorţiului american, venit dela Angore, în acest scop, nu s’a putut ajunge la nici un rezultat. Propunerea aranjamentului, contractărei împrumutului prin condiţiunile cerute de consorţiu, nefiind acceptabile, majoritatea comiterilor cari au luat parte la şedinţele intime care au avut loc ori, nu au cerut de acord. ------00--1--00----Sărbătoarea muncii a trecut în deplină linişte Ziua de 1 Mai, s’a petrecut în linişte, în întreaga Capitală. Ordinele comandamentului corpului II de armată, au fost respectate în întregime fără să se producă vreun incident. Astfel în Capitală a avut loc numai întrunirea socialiştilor democraţi care fusese autorizată, de către autorităţile militare şi civile. Membrii societăţii comuniste din strada Mihai Vodă No. 10, nu s’au întrunit la sediu, deoarece fusese înştiinţaţi că autorităţile nu vor permite întrunirea, întrucât organizaţiunile comuniste au fost deferite parchetului, de ministerul muncii, pentru a fi desfiinţate. Conform tradiţiei câţiva din muncitori, au petrecut întreaga zi la cunoscuta grădină numită Bordei, din şos. Jianu. întrunirea socialiştilor democraţi Asistenta împiedică pe d. Ilie Moscoviţi şi fie cuvântarea Cu prilejul zilei de 10 Mai sărbătoarea muncitorimei, a avut loc, la clubul din strada Sf. Ionică No. 10, o întrunire publică. întrunirea la care au luat parte numeroşi partizani, a fost prezidată de d-l advocat Titel Petrescu. D-sa deschizând şedinţa, a arătat însemnătatea zilei de 1 Mai, pe care întreaga muncitorime trebuie să o sărbătorească cu multă dragoste. D. V. ANAGNOSTE, a arătat însemnătatea internaţionalismului şi a zilei de 1 Mai. D. I. MIRESCU, secretarul confederaţiei muncei, spune că ziua de 1 Mai, trebue să fie un prilej pentru unirea muncitorilor de pretutindeni. D. ILIE MOSCOVICI, luând cuvântul spune că, «anul muncitoresc care se încheie, a fost un an de înfrângere pentru muncitorime». In momentul când a spus ultimele cuvinte, o parte din cei aflaţi în sală, au început să fluere, şi să huiduiască, pe cuvântător, cerând să vorbească Imbre Aladar. Sgomotul produs în sală a împedecat pe d. Moscovici să-şi continue cuvântarea. Scandalul a fost aplanat prin intervenţia celor din sală care nu se asociase la protestare şi după ce grupul care provocase scandalul a fost evacuat din sală, d-l Ilie Moscovici și-a continuat cuvântarea. IN PARCUL VESELIEI După cum fusese aprobat de comandantul corpului II de armată, membrii clubului socialist democrat s’au îndreptat, câte unul, spre parcul Veselied, unde urma să aibă loc o serbare câmpenească. Serbarea a avut loc într’o linişte perfectă. Nu s’a ţinut nici un discurs. _t_=C0jjo IN STREIN AT A T E In Franţa totul s’a desfăşurat în linişte PARIS, 2. (Rador). — Ziua de 1 Mai s’a desfăşurat în liniştea cea mai complectă la Paris şi în toată Franţa. Toate serviciile publice au funcţionat normal, cu excepţia taximetrelor, cari n’au circulat. Organizaţiile comuniste au ţinut întruniri la Paris şi în provincie, dar nu s’a înregistrat niciun incident, graţie măsurilor luate. Pretutindeni s’a remarcat mai puţină afluenţă decât în alţi anii, din partea militanţilor, în participarea la cortegiile manifestaţiilor. In Bulgaria Sofia- 2 (Rador). — Ziua de 1 Mai a decurs în linişte. Autorităţile opriseră orice manifestaţie sau întruniri pe străzi. . _____ In Ungaria ? — Budapesta, 2 (Rador). — Ziua de 1 Mai a decurs în toată .Ungaria fără incidente. in Anglia Londra 2. (Rador). — Demonstraţiile de protest împotriva procutului de lege al trade-Unionurilor, au decurs în ziua de 1 Mai fără incidente. Timpul frumos a favorizat pe demonstranţi atrăgând mulţimi considerabile. Majoritate dintre demonstraţii au luat forma de procesiuni urmate de întruniri în aer liber, unde s’a manifestat îndelung împotriva noului proect de lege. In Germania Berlin, 2 (Rador). — Ziua de 1 Mai a fost serbată în chip obişnuit la Berlin de organizaţiile sindicale socialiste şi comuniste. S’au ţinut întruniri pentru ziua de 8 ore de lucru şi s’au dat serbări cu caracter socialist, fără să se înregistreze vreun incident. In Austria Viena, 2 (Rador). — Sărbătoarea naţională de 1 Mai a decurs la Viena şi în toată Austria fără incidente. Socialiştii au organizat meetinguri, cortegii şi serbări sportive, toate în perfectă ordine. Vagonet sfărâmat de tren Trei răniţi Trenul de marfă No. 5445 s’a ciocnit alaltăeri pe linia curentă, între staţiunile Caefea şi Strigoaia, cu un vagonet în care se afla o echipă de lucrători. Vagonetul a fost sfărâmat cu desăvârşire, iar trei lucrători gravăniți "7 b- H.,. Organele c. f. fr. locale au deschis o anchetă pentru stabilirea răspunderilor. — flolfeoo-----— Daci doriţi a cumpăra MOBILE de lemn, fer şi hmz PIANE Sosendorfer, Stingi, wirth şi Producţia genossenschaft de primi calitate, să nu vă pară rău de un drum la târgu Mureş şi căutaţi Székely Keti Fabrica de Mobile Ardeleană S. A. MIRE OCAZIUNE Tablouri splendide. — Pictori cunoscuţi. Expoziţie permanentă, colecţie bogată. Vând cu preţuri excepţional de eîtine. Vizibil zilnic numai între 2—4. Duminica şi sărbători toată ziua. STRADA TURTURELE 3, prin Labirint, Tramvaiul electric 16 (stația Tabacu). MINISTERUL JUSTIŢIEI Comisiunea de naturalizări Conform art. 23 din legea privitoare la dobândirea şi pierderea naţionalităţii române, se publică următoarea cerere de naturalizare, spre ştiinţa acelora cari ar voi să facă vreo întâmpinare, p potrivit dispoziţiunilor art. 23 din zisa lege. Domnule Preşedinte, Subsemnatul dorind a deveni cetăţean român, în baza actelor aci alăturate sub A. J., cu onoare îfi rog să binevoiţi a-mi acorda după examinarea actelor depuse cetăţenia română cu dispensare de stagiu. Cu perfectă stimă, Maximilian Hein, com. Berveni, jud. Sălaj. „Citit , Domnule Ministru, , Subsemnatul Stecher Ernest, din Sibiu, strada Şcoalei de Gimnastică No. 10, voind a deveni cetăţean român am respectul a vă depune aci alăturat actele cerute de lege, notate pe contra pagină, rugânduvă să binevoiţi a-i acorda cetăţenia română cu dispensă de stagiu. Cu stimă, Stecher Ernest. * Domnule Președinte, : * Subsemnata Văd. 1. Blener Hermann, născută Ulmer Carolina, domiciliată actualmente în Arad, str. Colonel Paulian No. 1, cu onoare vă rog, prin advocatul meu legitimat în procura de sub A, să binevoiţi a-mi acorda cetăţenia română prin naturalizare, având în vedere că toate interesele le am în România, unde stau la fiica mea şi ginerele meu şi pentru care motiv voese a mă stabili definitiiv în această ţară. Din actele de sub 18 se constată că întrunesc condiţiunile prevăzute în art. 7 din lege. Primiţi, vă rog, domnule Preşedinte expresia supusei mele stime. Arad, la 14 August 1926. Văd. I. Blener Herman, născută Ulmer Carolina.  YITE ALTOITE furnizează mai avantagios ca ori și cine li. Ml Cpe linia Velus Citst)