Cuventul, septembrie 1927 (Anul 3, nr. 852-881)

1927-09-01 / nr. 852

«iii la Satu-Mare -----odl^oo—-- Cum au decurs dezbaterile Satu Mare 28-29? — Eri şi azi a avut loc în oraşul nostru a IX adunare generală ordinară a Asociaţiei învăţătorilor din Ardeal şi a Vil-a adunare generală a soc. «Gheorghe Lazăr». Şedinţele s’au ţinut în sala teatrului «Nottara». Cu ocazia acestui congres la care au luat parte un număr de peste 500 învăţători, oraşul nostru copleşit de streini, a căpătat pentru zilele congresului, o înfăţişare pur românească. Connesiştii au fost primiţi în gară de autorităţile locale. D. Al. Gălănescu revizorul şcolar al judeţului Satu Mare, le-a urat, în cuvinte bine simţite, «bun sosit», la care a răspuns d-l Traian Şuteu preşedintele asociaţiei învăţătorilor din Ardeal. Te Deţinut Dimineaţa la orele 9 s-a oficiat un Te-deum la biserica ortodoxă, de către P. S. Protopopul Răutu, care a ţinut şi o însufleţită cuvântare, arătând rolul dăscălimei în promovarea culturală a neamului românesc. Deschiderea congresului După Te-deum, congresiştii au trecut în sala teatrului «Nottara», unde au avut loc desbaterile congresului sub preşedinţia d-lui Traian Şuteu. D. Traian Şuteu, deschide şedinţa la orele 11 a. m. salutând pe congresişti şi într’o desvoltată şi interesantă conferinţă istorică a adus elogii memoriei marelui rege Ferdinand. Conferinţa a fost ascultată cu mult interes iar conferenţiarul a fost răsplătit cu mii de aplauze. Vorbeşte apoi d. George Bota inspectorul şef al regiunei şcolare Oradia, care salută pe congresişti în numele d-lui ministru al Instrucţiunei Publice, dr. C. Angelescu, care fiind reţinut de chestiuni importante n’a putut lua parte la desbaterile congresului. D. George Bota vorbeşte apoi de rolul important al învăţătorului care este depozitentul de lumină pentru massele mari ale poporului românesc. Arată munca intensă a corpului didactic din vechiul regat, care, în orice vreme, a muncit la pregătirea elementelor de care ţara a avut nevoee de la independenţă şi până la mărirea ei în largile-i hotare, — apoi jertfa şi contribuţia învăţătorilor ardeleni care au păstrat contactul de naţionalitate şi au pregătit poporul păstrându-i conştiinţa trează — în aşteptarea marilor evenimente — înfăptuirea idealului naţional. Rolul învăţătorilor este azi mai greu ca în trecut şi mai ales după marele război, când mentalităţi bolnăvicioase vor să propage anarhismul, învăţătorul ardelean azi liber trebue să treacă mai activ la terenul de activitate, având în faţă duşmani pe care cu priceperea lui trebue să-i învingă. D. Bota a fost răsplătit cu ropote de aplauze. Vorbeşte, după aceia părintele Protopop Dragoş Aurel, în numele preoţimei, care trebue să lucreze mână în mână cu dascălul pentru desăvârşirea operei la care sunt chemaţi cei doi factori — Preotul şi învăţătorul. Primarul Ferenţiu Augustin, salută pe congresişti în numele cetăţenilor din oraşul Satu Mare. D. Dr. Eugen Seleş, directorul liceului «M. Eminesscu» din Satu Mare şi preşedintele asociaţiei «Astra» salută congresul în numele profesorilor secundari şi în numele «Astrei», care are rolul de a contribui la munca învăţătorilor pentru răspândirea luminei în masele poporului. D. V. Matei directorul şcoalei normale salută în numele şcolilor normale pe dascălii ardeleni. D. Toni a vorbit despre drepturile şi datoriile dascălului în general, care în vremurile de azi în special, are un mare rol pentru răspândirea luminei şi culturei acolo — în massele largi ale ţărănimei unde reclamă o urgentă şi conştientă educaţie naţională în spirit monarhie dată fiind propaganda periculoasă şi inconştientă a neamului din răsărit, răspândită pe tot globul pământului Au mai vorbit d-nii Medve, învăţător din Baia Mare, Triuteu şi Eneica din Cluj, care într’o foarte interesantă conferinţă a tratat despre «Politica culturii la graniţa de Vest». Banchetul După aceasta a avut loc un banchet la care au luat parte autorităţile şi congresiştii. Autoastat d-nii Tr. Şuteu preşedinte pentru MS. Regele Mihai, George Bota pentru d. dr Angelescu ministrul instrucţiunei, Şt. Pop, M. Ogreanu, primar Ferenţiu, Bochiş, prof. Răuţiu, Nistor revizor şcolar de Turda, Albu, etc. După banchet, s’au ascultat rapoartele Comitetului Central, Casierului general care a prezentat şi proectul de buget pe anul 1927 — 1928, raportul administraţiei revistei «învăţător nl», etc., etc., după care d. Şuteu a declarat închisă adunarea generală a asociaţiei generale a învăţătorilor din Ardeal, mulţumind autorităţilor şi colegilor din Satu Mare pentru frumoasa şi entuziasta primire ce li s’a fălăcut. Epidemia de poliomielită -eo.1;-oo---- Din rapoartele sosite la ministerul sănătăţii, situaţia epidemiei de paralizie infantilă, pe ziua de 28 August este următoarea : IN CAPITALA: 124 cazuri vechi 12 noui, 1 vindecat, rămaşi 135. JUD. ARGEŞ: 2 cazuri în comuna Câineni. JUD. BUZĂU: 3 cazuri (2 în comuna Zilişteanca şi 1 în comuna Salanga). JUD. CONSTANŢA: 2 cazuri (1 în oraşul Constanţa, 1 la Cernavodă). JUD. CLUJ: 1 caz în oraş. JUD. COVUN CLUI: 2 cazuri (1 Galaţi şi 1 în judeţ). JUD. GALIACRA: 1 caz în comuna Ceata Iar. JUD. DAMBOVIŢA: 12 cazuri (1 în comuna Branişte, 2 la Crovu, 1 la Bagdaua, 2 la Slobozia-Moaşa, 1 la Răcari, 2 la Conteşti). Iu Titu 3 cazuri mortale. JUD. ILFOV: 3 cazuri (2 la Cocile, 1 la Saliteşti). . JUD- IALOMIŢA 1 caz în oraşul Călăraşi (la spital). JUD. MUSCEL: 13 cazuri 1 la CLung, 10 în com. Drăghici şi 2 la Valea Popii). JUD. OLT: 1 caz la Slatina. JUD. PUTNA: 6 cazuri (5 în comuna Crucea-de-Jos şi 1 la Suraia). JUD. PRAHOVA: 2 cazuri (1 la Ploeşti şi 1 la Habrud). JUD. R.-SARAT: 4 cazuri (1 la Criteşti şi 3 la Plaineşti). JUD. SUCEAVA: 3 cazuri în corn. Bosancea. JUD- VLAŞCA: 7 cazuri (1 la Comana şi 1 la Babele). * In vederea unificării măsurilor de combatere a epidemiei şi izolării bolnavilor ministerul sănătăţii a trimis azi o circulară tuturor medicilor practicieni şi oficiali prin care li se dă instrucţiuni privitoare la combaterea, izolarea şi tratamentul acestei boli. » D. dr. Vişoianu, secretar general al ministerului sănătăţii făcând or, o razie pe la spitalul de copii şi Colentina, a constatat că starea bolnavilor de poliomyelită internaţi în aceste spitale s-a îmbunătăţit• Institutul Cantacuzino a primit două transporturi cu servettit prin avion. Vânătoarea urşilor Dispoziţiunile ministerului de domenii Publicându-se în ziarele şi revistele germane anunţuri că pentru împuşcare de urs, în munţii Carpaţ, sa percepe o taxă de 2900 mărci aur, plus cheltueli diverse, şi constatămdu-se de ministerul de domenii că în anul 1926 au venit în ţară diverse persoane cari au împuşcat 6 urşi, consiliul permanent al vânătoarei din ministerul de domenii a ţinut ori şedinţă spre a discuta această chestiune, întrucât venirea străinilor în locuri strategice, fără prealabila autorizare a forurilor competinte, este interzisă, iar pe de altă parte, că prin acest sistem de devastare a munţilor noştri, de urşi, se distruge această specie de animale foarte rari în Europa, s’a hotărât ca vânatul urşilor să fie admis numai cu autorizaţii speciale şi nominale eliberate de direcţia generală a vânătoarei. In ceea ce priveşte pe urşii stricători, ministerul de domenii a luat dispoziţii pentru prinderea lor. -------exo-----— Statistice veniturilor hartilor In ultima şedinţă a membrilor consiliului de administraţie al pescăriilor, s’a hotărât strângerea datelor pentru a se stabili valoarea veniturilor bălţilor statului. Numai după ce vor fi culese aceste date, consiliul va lua în considerare diversele cereri de arendare. Tratatul comercial rusoprusac Paris, 30. — Tratatul comercial ruso-prusac va fi semnat la 9 Septembrie. Londra 7.87 m i Zurich 321 hl. Uh paris 1570. Piaţa staţionară. Devizele rute la cursurile precedente. BURSA DIN PARIS Paris 637 Belgia 2260 Elveţia 3130 Londra 789 Italia 885 New-York 162 Praga 481 Viena 2285 Berlin 3880 Bucureşti 1570 Londra 12402 New-York 2550 Germania 607 Belgia 35525 Italia 13850 Praga 7570 Elveția 49175 Olanda 1022 BURSA DIN ZON București 321 Berlin 12340 Amsterdam 20775 New-York 518 1/2 Londra 2521 Paris 2033 -------Coo—I R SA Milano 2819 Praga 1537 Budapesta 9075 CC Belgrad 913 Viena 58 BURSA DIN LOG7. București 787 New-York 486 7/32 Paris 12402 Bruxelles 3492 1/8 Italia 8995 Elveţia 2521 1/4 Olanda 1213 9/16 Praga 164 Germania 2044,in Viena 3449 Budapesta 2780 BURSA DE ACŢIUNI Petroliferele susţinute. Rentele uşoare. B-ca Românească 800 B-ca Minelor 530 Soe. Steaua Română 1825 Soc. Astra Rom. 3475 Soe. Petrol-Block 400 Soc. I. R. D. P. 690—700 Soc. Concordia 1200 Soc. Cr. Minier opt. 1495 Soc. Reşiţa 480 Soc. Mica 450 Soc. Renta Impropr. 46 1/2 Abonamente la „Cuvântul" IEI 700 pe an « 350 „ 6 luni „ 200 „ 3 „ Pe anni Bănci, institut luni şi Adoth al Biraţii Publice, 1000 anual« Pentru străinătate, uu an 1700, 1 luni 850, 3 luni 500. Abonamentele încep la 1 ai 10 ala fiacărei luni Politice In tot timpul lipsei din ţară a d-lui dr. N. Lupu, interimatul ministerului muncei, va fi ţinut de d. dr. C. Anghelescu ministrul Instrucţiei. Vineri este ultima zi pentru depunerea candidaturilor pentru alegerile parţiale. Sanitare Ministrul muncei a dat delegaţie d-lor Mişu Enescu director general al Casei Centrale a Meseriilor şi dr. Prejbeanu pentru a face cumpărările de medicamente necesare dispensariilor pendinte de această direcţiune Agricole Comisiunea de încadrări a ministerului de Domenii a numit o serie de absolvenţi ai şcolilor de agricultură, în funcţiunile noul create pendinte de acest departament, din întreaga ţară. Diverse La paralizia infantilă se recomandă desinfectarea gurii şi a foselor nasale precum şi a locuinţelor cu Lysoform. Cereţi astăzi la toţi chioşcarii şi vânzătorii de ziare COMEDIA Ziar de teatru, muzică, sport şi film D. C. Căldurescu, inspector general al ministerului sănătăţii a pornit delegaţia de a inspecta aşezămintele sanitare şi cele de asistenţă, din întreaga ţară. Cercul cultural «Progresul» organizează pentru Duminecă 4 Septembrie a. c. o mare kermezâ urmată de dans în grădinile coloseu- lui «Gib» din strada Isvor No. 112, începutul la ora 5 p. m. In caz de ploae serbarea va avea loc în salonul cel mare al grădinii. Biletele se găsesc de vânzare la membrii cercului, precum și la depozitul de cântare «Cumpăna» din hala de Fructe No. 5. Teatrul CĂRĂBUŞ Director C. Tănase In fiecare seară este jos din Corcoduș Cu excentricul dansator american Jose Bonell Pentru prima oară în România -------0X0------- CUVANTUC Şomaj în Ardeal Ministerul muncii a fost anunţat, către direcţa Întreprinderilor pentru industria lemnului «Czeiler şi Comis» din Arad că va concedia un număr de 150 de muncitori motivând că sunt nevoiţi a o face în vederea micşorării producţiei din cauza aplicării noului tarif cu taxe prea mari pentru transportul butucilor pe c. f. r. Inspectoratul muncii din Ardeal a făcut un raport ministerului muncii asupra situaţiei grele ce se crează întreprinderilor de cherestea în genere, prin aplicarea noului tarif de transport pe c. f. r. din care cauză şi alte întreprinderi vor fi nevoite să facă concedieri de muncitori. Ministerul muncii a hotărât să intervină la direcțiunea generală a c. f. r. pentru reducerea acestui tarif. Un tată îşi bate copila în mod barbar Chişinău 30. — Lucrătorul Iancu Goldiş şi-a bătut fiica în vârstă de 15 ani în aşa fel că a trebuit să fie internată în ospiciul din Coştiugeni. S’a deschis acţiune contra tatălui barbar. oxo De la Direcţia generală a vămilor Dircţia generală a vămilor face cunoscut tuturor vămilor din ţară ca să se atragă atenţiunea taxatorilor operatori, ca la referatele ce o depun la ordinele de scutiri, pentru mărfurile operate în scutire de taxe, vor arăta în referate pe lăngă felul şi cantitatea mărfei și taxele ce s’ar fi cuvenit, care reprezintă scutirea acordată, cât și cota și articolul din tarif la care s’ar fi cuvenit să fie impuse mărfurile importate pe baza acelor ordine. —^pxp------ Publicaţiune Vânzare de pădure Se vinde prin licitaţie publică în ziua de 12 Septembrie 1927, orele 11 a. m. la Cassa Pădurilor în bulevardul I. C. Brătianu No. 57 bis, Bucureşti, pădure seculară, întindere 1512 hectare, situată în comuna Câineni- Vâlcea. Cantitatea materialului lemnos este circa 771.820 metri steri lemn de fag pentru foc şi 104.606 m. c. stejar, paltin, frasin şi ulm lemn de lucru. Pădurea este amenajată şi licitaţia fixată de Cassa Pădurilor la preţul de lei 23.288.385. Plata preţului rezultat la lcuaţie se va face în felul următor: patru milioane la facerea contractului, iar restul în zece rate anuale, egale şi consecutive începând din al treilea an de la facerea contractului. Termenul de exploatare este de douăzeci ani. Procesul de condiţiuni sub care se va ţine licitaţia este publicat în «Monitorul Oficial» No. 229 din 2 Octombrie 1926, pagina 15.022 şi în dosarul No. 107 din 922 aflat la Cassa Pădurilor, Dir. amenajărilor. Amenajamentul pădurii ce se vinde cu toate informaţiunile de detalii se pot cere la administraţia obştei Moşnenilor Câineni-Vâlcea în orice zi, cu care ocazie se poate vizita şi pădurea. Preşedintele Obştei, Iosif I. Popescu Mari fraude la Temişoara ovRop- Arestarea consilierului agricol Alex. Mihăilescu Ministerul de domenii sesizat că la consilieratul agricol din Timişoara s’au comis fraude, abuzuri şi nereguli, a trimis acolo un Inspector pentru a cerceta temeinicia denunţurilor. Inspectorul ministerului de domenii prezentându-se la Timişoara în timpul lipsei consilierului agricol Alex. Mihăilescu şi verificând numai o parte din activitatea acestuia a putut stabili fraude întemeiate, abuzuri cu pământurile sătenilor şi nereguli în acte. Ministerul de domenii informat de cele constatate la Temişoara a dat ordin telegrafic pentru arestarea consilierului agricol Al. Mihăilescu. Un comisar special s-a prezentat ori dimineaţă la Tehirghiol, unde îşi făcea «cura» consilierul fraudator şi declarându-l arestat, la condus până la Temişoara unde la predat parchetului. Instrucția din Timişoara a început cercetările. Fraudele deia divizia ll-a Neregulile comise de maiorul Intendant Berceanu ------po-.r.----- Craiova 30- — In urma anchetei făcută de d. colonel Ionescu din ministerul de război la divizia II, a constatat fraude comise de maiorul Intendant Timoteiu Berceanu verificatorul reg. 1 Dolj. Maiorul împreună cu ajutorul său locat. Popescu, azi condamnat la un an închisoare, aveau un registru vechi cu recipise rămas din Basarabia cu care făceau încasări. Evaluarea sumelor este în curs. Maiorul arestat posedă o avere de 8 milioane. D. General Dumitrescu comandantul corpului 1 a ordonat verificarea la toate corpurile din raza sa. * Se dezminte știrea publicată despre evadarea căpitanului Sinescu. HARELE ORI! K. KLUDSKI LA MOŞE C OBOR Şi-a început reprezentaţiunile cu un program destul de bogat Pentru prima oară şi nemaivăzut In România REPREZENTAŢIUNI IN FIECARE SEARĂ LA ORA 8 */2 Sărbătorile şi Duminecile MATINEU In fiecare zi de la ora 10 dimineaţa se poate vizita menageria de animale. Luni seară, D-nii Duca ministru de interne şi Franasovici subsecretar de stat, au luat parte la reprezentaţia circului, vizitând totodată şi menageria de animale, rămânând mulţumiţi de cele ce au văzut nul a mutat ie Un tânăr s’a aruncat înaintea expresului Iaşi 30. — Astă seară pe la orele 10 juni, pe când expresul No. 63* Bucureşti-Iaşi înainta cu viteză spre staţia Iaşi în dreptul cantonului No. 1, din faţa cartierului ceferist Nicolina s’a petrecut o impresionantă sinucidere. Tânărul Savai Doiciu originar din Galaţi, în etate de 18 ani, s’a aruncat înaintea trenului, fiind rupt în mai multe bucăţi de locomotivă cari au fost aruncate la distanţă. Au sosit la faţa locului reprezentanţii autorităţilor cari au deschis ancheta. Intr’un buzunar dela haina victimei au fost găsite 2 scrisori şi o carte de vizită. Una din scrisori era adresată părinţilor din Galaţi. Acestora fiul lor le face aspre observaţii pentru că nu l-au ajutat să-şi termine studiile. Arată că din cauza studiilor incomplecte i s-a refuzat mâna d-rei Viorica Ionescu din Iași, cu care voia să se logodească. Cadavrul a fost depus la morgă. ------posRop----- Fostul prefect dat în judecată pentru fals în acte publice Ancheta întreprinsă de d-l inspector general administrativ Paul Nanian, referitor la gestiunea fostului prefect averescan din Teleorman, C. Iliescu, a fost terminată. Raportul depus tribunalului împreună cu dosarul de acte constată că d-nii Nae M. Hristescu, fost şef de cabinet al prefecturei C. Iliescu, fost prefect, s-au făcut vinovaţi de fals în acte publice. Pe baza acestui raport, d-1 G. Vasiliu, prim procuror al tribunalului Teleorman a dechis acţiune publică împotriva acelor doi inculpaţi pentru faptul de fals în acte publice. D-l judecător P. St. Popescu căriua i s’au dat spre instruire aceste fraude a emis mandat de arestare împotriva lui Hristescu, care a și fost depus în penetenciarul din Turnu-Măgurele. -------exp- — Greva lucrătorilor tipografi continuă Consfătuirea de conciliatiune de la ministerul muncii -cosco----- Dii seară la orele 7 a avut loc la ministerul muncii a treia consfătuire de conciliatiune a conflictului ivit între patroni şi lucrătorii tipografi, prezidată de d. Constinescu secretar general al ministerului muncii. Din partea patronilor a participat aceeaşi delegaţie de alaltăeri, iar din partea lucrătorilor au participat două delegaţii una a sindicatelor unitare şi alta a sindicatului Gutenberg. Delegaţii lucrători de la sindicatele unitare au declarat de la început că nu pot începe tratative până când foştii delegaţi Niculescu, Gabor, Schweiter nu vor fi puşi în libertate. Delegaţia lucrătorilor sindicatului Guttenberg a declarat că ar primi începerea tratativelor de împăciuire fără obligaţiunea de a relua lucrul înainte de încreerea unui acord. Delegaţia patronală a declarat că este imposibilă o mărire a salariilor şi că s’au prezentat la minister numai în urma invitaţiei d-lui secretar general. Cu toate acestea ar putea trata un eventual spor ce s’ar acorda de la 1 Octombrie numai în cazul când lucrătorii tipografi grevişti ar intra în ateliere pe ziua de 1 Septembrie. Necăzându-se de acord, numai delegaţia lucrătorilor a fost invitată de d. C. Dinescu secretar general, La o nouă consfătuire azi la orele 9 dimineaţa. Trei înnecări la Constanta Constanţa, 30. — Eri d. a. mecanicul Zamfir lou de pe vaporul «împăratul Traian» însoţit de doi marinari, ducându-se în comuna Tatlageac, cu o barcă pentru a se aproviziona cu alimente, la întoarcere, din cauza valurilor, barca s’a răsturnat, iar mecanicul neştiind să înoate, s’a înecat. Ceilalţi marinari s’au salvat. Victima a fost pescuită azi de dimineaţă. • Constanţa, 30. — Soldaţii Mihai Jeliu şi Popa Ion din regimentul 84, detaşaţi la o companie de c. f., care lucrează linia din Mamaia, ducându-se să facă baie, au fost daţi de curent şi înecaţi. Cadavrele lor au fost pescuite şi transportate la morga spitalu nr. I I -------030-----— Un ziarist rus expulzat din Franţa Paris 30 (Radar). — Corespondentul agenţiei telegrafice sovietice «■Tass-,, a fost expulzat din Franţa fiindcă a trimis telegrame în Rusia prezentând într’o lumină cu desăvârşire falsă recentele dezordini comuniste din Paris. Autorităţile au intenţia să ia măsuri analoage împotriva tuturor ziariştilor streini cari ar denatura adevărul in corespondenţele lor. ---------exp-------- Raidul Canada-Europa n’a izbutit New-York 30 (Rador). — Cei doi aviatori canadieni, plecaţi eri din orăşelul Londra (Ontario) pentru a încerca zborul peste Atlantic, s’au înapoiat la locul plecărei, din cauza ceţei groase şi a ploilor torenţiale cu care au avut de luptat. Pentru turneul de propagandă organizat de d. Ion Livescu cu începere dela 30 August până la 31 Decembrie, se face o reducere de 50 la sută din taxele tarifare punându-se la dispoziţie un vagon el. III-a care va ataşa la trenurile personale sau accelerate. *• Dela 1 Septembrie intră în vigoare taxa redusă de 100 şilingi de 100 kg. pentru coletărie expediată cu trenuri accelerate de la Viena la Bucureşti-Intrepozite. • Direcţiunea generală C. F. R. a aprobat o reducere de 50 la sută vizitatorilor cari se înapoiază dela târgul internaţional de mostre din Lwow care are loc dela 4—15 Septembrie 1927.* Direcţiunea Generală a aprobat o reducere de 50 la sută la C.F.R. din taxele tarifare la toate trenurile de persoane şi accelerate vizitatorilor târgului internaţional de mostre din Viena, numai la înapoere. Târgul are loc dela 4—11 Septembrie cor, iar staţiunile vor vinde jumătăţi de bilete, de la 6—14 Septembrie, celor cari se înapoiază cu legitimaţii de la Dir. Târgului. • Cu începere de Luni, din ordinul Direcţiei Generale, vagoanele acoperite pot fi încărcate cu lemne de foc regie pentru orice serviciu al administrației.* Pe linia Leorda-Dorohoi, la podul Bolteț, s’a observat o crăpătură defectată din cauza apelor. Din această cauză toate trenurile vor trece prin pilotare. * Pentru transporturile de cherestea expediate dela oricare statie la Galati-Bazinul Nou, taxele de transport tarifare se vor socoti până la Galați. Moartea misterioasă a unui călugăr «i ' I CHISINAU 30. — Lumea bisericească din Orhei a fost impresionată de moartea unui apreciat călugăr, Chiriă Zelensky. Despre moartea sa a fost sesizat parchetul, deoarece simt curioase împrejurările în care şi-a găsit sfârşitul acest călugăr. Ceilalți călugări spun că s’a aruncat de pe o clopotniță. ----—oxo- Timbrarea facturilor De asemenea Direcţia generală constatând că unele vămi nu au înţeles îndeajuns instrucţiunile date cu privire la timbrarea facturilor, face cunoscut că toate facturile a- anexate, fie chiar şi copiile lor, precum şi orice alte anexe care sprijină interesele firmelor, asupra celor solicitate, se vor timbra fiecare cu timbru de un leu. Pentru orice anexe netimbrate se va pretinde timbrul dublu de 2 lei. Tot astfel se va proceda și pentru cererile cari se timbrează cu 8 lei, fără de care se refuză cursul lucrărilor. —o I &-------- Achiziţionarea de mobile e o chestiune de încredere Dacă doriţi să cumpăraţi mobile bune, să nu vă pară rău pentru o călătorie la TAROEIM&IR13S şi să priviţi magazine de mobilă ale firmei SZEKELY&RETI FABRICA ARDELEANA DE MOBILE S. A. Reprezentanta fabricilor de PIANE şi PIANINE Bösendorfer, Stingi, Wirth şi Hoffmann Persoanele de încredere condiţiunii favorabile de plată CAUT Ucenic de librărie posedând limba germana și ungara având 3—4 clase gimnaziale sau medie. ~A se adresa Librăria. FILIP BANCIU olnAmureșului