Cuventul, ianuarie 1930 (Anul 6, nr. 1687-1716)

1930-01-01 / nr. 1687

Altstativ mie de cale ferată se Pianusse aeraaea ini tren personal In noaptea de 28 spre 29 c. La ora 11.30 noaptea, d. Cruceami făcând revizia arcelor înainte de a trece trenul personal No. 269, a găsit linia 2-a barată cu patru bucăţi de stâlpi de piatră şi o bucată şină de fer. Toate acestea erau puse crea-curmesişul liniei de o mână criminală, cu intenţia vădită de a provoca deracrea trenului de mai sus, care trebuia să treacă pe acea linie. S’a deschis imediat o anchetă, după ridicarea stâlpilor şi a şinei cu ajutorul lacarilor, dar nu s’a putut stabili cine sunt atentatorii şi cum i le-au putut bara linia cu obiecte atât de grele, fără să se fi putut simţi ele personalul staţiei. 0EOHd bomba in stafia Beta O telegramă venită din Braşov dri dimineaţa direcţiei generale a c. f. anunţă că în staţia Beta, de pe linia principală Braşov- Cluj, a fost găsită de băiatul cantonierului o bombă, pe linia a 3-a, în ziua de sf. Ştefan. Obiectul găsit a fost transportat din ordinul şefului staţiei, la Caţa, unde o comisiune ancheta găsirea celeilalte bombe înainte de Crăciun. Alte amănunte lipsesc. w «s Arestările din Capitală ori după amiazi, organele Sigurantei făcând o descindere în str. Răscrucei No. 12, la locuinţa unei anume Ilona Văduvov, au făcut o descoperire interesantă. In camera ocupată de către Ilona Văduvov s’au găsit nu mai puțin ca patru geamandane cu manifeste, broşuri şi corespondenţă comunistă. Originară din Călăraşi — (Lăpuşna) Ilona Văduvov a venit în Capitală de scurt timp, fiind trimisă de către una din organizaţiile comuniste din Basarabia ca să înteţească propaganda în Capitală. Din coresponden ■a găsită asupra ei, reiese că organizaţia avea ramificaţiuni în ţară■ Odată cu Ilona Văduvov a fost arestat şi un complice al ei, a cărui nume se păstrează deocamdată secret. Organele siguranţei generale au dat măsuri pentru arestarea întregei organizaţiuni. P ~ I lífÉTllllMlíl il|||MÎIWBMWai«BiM»ES» mmssmBEB  Suntem cu toţii, mai £ § mult sau mai puţin § superstiţioşi. Precum după proverbul românesc:^ „Zimt bună de dimineaţă se arată”, tot astfel avem credinţa că tot anul va trece cu bine, dacă-1 Începem In dispozifiunti bune. Citiţi de anul nou când luaţi dejunul ii iminenta, o revistă frumoasă, bucuraţi-vă tip flutoraţiunile ei artistic executate şi amuzaţi-vâ de textul ei beletristic ţi spiritual ţi veţi păţi tn anul care Începe cu o imsrt de luminit in inima, care nu vă va mai părăsi. Cumpăraţi deci numărul de anul nou al GAZETEI NOASTRE ILUSTRATE tipărită in 86 pagini, cu 2 coperte în cinci culori. Veţi găsi în ea 100 de ilistraţiuni artistice, executate în offset, şi un text pe eflc de bogat pe atât de interesant şi de distractiv. Şedinţa comisiei interimare a sectorului lI (Negru) întocmirea proectului de BUGET PE ANUL 1930. — LUCRARILE EDILITARE EFECTUATE IN ANUL TRECUT Membrii comisiei interimare a sectorului II (negru) s’au întrunit ori dimineaţă la orele ia, în şedinţă publică, sub preşidenţia d-lui Protopopescu, asistat de d. Rioşanu, secretar. D. PROTOPOPESCU, preşedintele comisiei interimare, face o expunere privitoare la modul cum s-a alcătuit noul proect de buget, care prevede atât la venituri cât şi la cheltueli suma de 167 milioane lei. D-sa arată că actualul buget este în plus, faţă de bugetul expirat cu suma de 45 milioane Iei. D. preşedinte mai comunică, că prin noul buget a hotărât desfiinţarea maşinilor de turism care serveau până acum funcţionarii. Prin noul buget s’a sporit fondul pentru serviciul înmormântărilor D. CRUŢESCU, arată că s’au pavat în cursul anului trecut 900 străzi şi s’au reparat 120. In total sau lucrat 302201 m. p. de pavaj, în total 47.817 metri liniari. S’au împărţit la săraci, 120 vagoane lemne, sau reparat şcolile şi bisericile, şi s’au dat vestminte bisericeşti la preoţii din sector. In piaţa Obor, s’a şi clădit 40 de magazii, prin concesiunea unui teren în întindere de 300 m, pe care se va înfiinţa o piaţă nouă, denumită piaţa Iancu. Tot în cursul anului trecut s’au mai construit grajduri pentru trebuinţele serviciului de salubritate a sectorului, şi locuinţe pentru şoferi. După această expunere, s’a examinat procesul de buget pe capitole, după care consiliul a votat cu unanimitate bugetul prezentat de d. Protopopescu. După ce s’au mai discutat câteva chestiuni de ordin edilitar, şedinţa s’a ridicat la ora 12 a. m. xxooxx Toate liniile C. F. deschise circulaiei In urma încetării viscolului şi a lucrărilor efectuate în punctele înzăpezite, pe ziua de ieri toate liniile de cale ferată închise până ieri pentru traficurile de mărfuri şi călători au fost redate circulaţiei. CAPITALA CRIMA DIN SOS. BASARAB Ion Gh. Vocu, proprietarul unui autobuz, reclamă că ori la orele 16, pe când staţiona pe B-dul 1 Basarab, a venit la dânsul Alexandru Constantin, însoţit de fosta sa concubină Ioana Chiriţă Radu, de fel din comuna Şerban, jud Argeş. Alexandru Constantin după ce a provocat o discuție violentă cu Ion Vocu, i-a aplicat acestuia patru lovituri de cuţit. După comiterea crimei a furat din buzunarul victimei suma de 8760 lei, pe care a dat-o fostei concubine. Femeia Ioana Chiriță, a fugit cu suma luată, iar criminalul a fost arestat. SPĂRGĂTORI ARESTAŢI Au fost arestaţi la circumscripţia de poliţie a 12-a de către comisarul Bolintineanu, spărgătorii Ion Nicolae, Teodor Boş, Anghel Lefter, Flueraş Tănase şi Ghiţă Gheorghe, care au dat câteva lovituri în Capitală, furând obiecte de îmbrăcăminte şi mobile din casă-După terminarea anchetei, spărgătorii vor fi înaintați la parchet. -----xxooxx—---- Rezultatul general a campionatul de şah din Bucureşti D. CAPITAN I. GUDJU A FOST PROCLAMAT CAMPION PE ANUL 1930 Concursul campionat de şah ce s’a desfăşurat între 30 Noembrie — 27 Decembrie a. c. în localul cercului de şah Bucureşti (Palatul Camerii de Comerţ şi Industrie) s’a terminat cu victoria d.-lui chimist căpitan Gudju I. Rezultatul technic Totalizându-se punctele s’a obţinut rezultatul: Premiul I. D. chimist căpitan I. GUDJU cu 9 partide câştigate din 10 jucate. Premiul al II-lea. D. Sigmund Herland cu 8 jum. puncte câştigate. Premiul al III-lea şi IV-lea, (egali). D-nii ing. B. Taubman şi Josef Mendelsohn cu 8 puncte. Premiul al V-lea. D. Max Wechsler cu 6 puncte. Urmează d-nii: Astalosz cu 5 puncte; G. Ungureanu cu 4 puncte; Gh. Alexandrescu cu 3; I. Dumitrescu şi G. Dosenzwitt cu 1 jum. puncte; I. Negruţac cu o jumătate punct. D. ing. L. Loewenton s’a retras din cauză de boală după runda V, cu rezultatul 1 jur. puncte, câştigate din S jucate. «In consecinţă juriul de arbitri proclamă şi decerne titlul d-lui chimist I. GUDJU titlul de campion de şah al Bucureştiului pe anul 1930». «Conform art. 10 din regulament de căpitan Cudin menţine acest titlu indiferent de orice alt rezultat obţinut într’o luptă ulterioară până la o nouă proclamare de campion cu ocazia concursului de la finele anului viitor». «CUVANTU » Ministerul Finanţelor niccfiintea Jojbrile a puiior fuliafine Se aduce la cunoştinţa generală că termenul de predare a declaralunilor de impuneri pe anul 1930 începe la 1 Ianuarie 1930 şi expiră la 31 Ianuarie 1930. Acest termen se prelungeşte pentru marile întreprinderi până la 15 Februarie, iar pentru societăţile anonime până la aprobarea bilanţului de către adunarea generală însă nu peste data de 30 Aprilie 1930. Se atrage atenţiunea celor obligaţi la facerea declaraţiunilor că nu se vor mai acorda alte termene peste cele mai sus prevăzute. împlinirea drepturilor Statului pentru anul 1930 pe trimestrele Ianuarie şi Aprilie, până la stabilirea impunerilor de către prima instanță, se va face cu titlu provizoriu pe baza debitelor anului 1929 conform dispoziţiunilor art. 5 din legea pentru compleetarea unor dispoziţiuni ale legii contribuţiunilor directe din 15 Noembrie 1927. CUM SE FUG DECLARAŢIUNILE? Declaraţiunile se fac: a) Pentru impunerea veniturilor din comerţ, industrie, profesiuni şi alte ocupaţiuni necomerciale, pe formularul No. 4, iar pentru societăţi anonime şi pentru comercianţii şi industriaşii cari au registre în regulă şi bilanţ întocmit pe formularul No. 4 bis. b) Pentru impunerea venitului global pe formularul No. 5. c) Locuitorii satelor fac aceleaşi declaraţiuni pentru impunerea venitului global, însă acei săteni cari au avut în anul 1929 un venit sub 20 000 lei nu vor mai face declaraţiuni pe formularul No. 5 (A se vedea titlul: Dispense, de mai jos). Formularele 4, 4 bis şi 5 se procură dela percepţii. Se menţionează că aceste declaraţiuni trebuesc completate cu toate datele prevăzute în formulare; în caz contrariu ele se consideră incomplecte şi declaraţiile cad sub sancţiunile prevăzute pentru cei ce nu dau declaraţii. Instrucţiunile pentru întocmirea şi predarea declaraţiunilor se găsesc pe acele formulare. CE SE DECLARA? Veniturile din imobile, fie ele proprietăţi agricole, fie clădiri fiind impuse la recensământ nu se mai declară decât pentru impunerea venitului global, trecându-se în declaraţiunile No. 5, veniturile aşa cumle se găsesc aşezatepentru impositele elementare. Pentru imobilele neimpuse încă, declaraţia trebue dată pentru aşezarea impozitului elementar pe formular No. 3, iar pentru global în declaraţia No- 5 se va arăta locul unde este situat imobilul cu indicaţia că e neimpus. Celelalte venituri impozabile anual se declară astfel cum ele s'au încasat de contribuabil sau sunt de încasat pe anul precedent 1929, după arătările prevăzute în instrucţiunile aflate pe formulare de declaraţiuni. Dacă unele din veniturile cuvenite pe anul 1929 cum sunt dividendele şi tantiemele nu se cunosc, se declară ce s’a încasat în acel an pentru anul 1928. Scăderile legale din impozite, pentru sarcini familiare şi sarcini ipotecare, urmează a fi cerute prin declaraţiuni conform art. 66 din lege, deci acei cari nu vor face declaraţia pe rol dreptul la asemenea scăzăminte. Contribuabilii cari nu pot completa ei înşişi declaraţiunile le vor face la percepţiile fiscale unde li se vor completa declaraţiunile de către funcţionarii percepţiei şi vor semna, după ce vor fi lămuriţi asupra dispoziţiunilor legii. DISPENSE 1. Contribuabilul care are venit sub 20.000 lei in total atât din veniturile sale proprii cât şi ale soţiei sau altor membrii ai familiei sale şi pe cari le are la dispoziţie, este depensat de darea declaraţiunei de impunere la venitul global. Dacă însă are de cerut vre-o scădere legală din impozite, pentru sarcini ipotecare sau familiare cari se acordă anual, va trebui să facă cerere tot pe formularul No. 5. Scăderea pentru micile venituri se va face şi fără declaraţie atât în comunele rurale cât şi în cele urbane. 2. De asemenea e dispensat de darea declaraţiunei pentru venitul global contribuabilul care nu are decât un singur venit din comerţ, meserie sau profesie care se exercită în cuprinsul percepţiei reşedinţei sale şi pentru care face declaraţie separată, însă cu condiţiunea să menţioneze pe declaraţiunea făcută pentru acea impunere la impozitul elementar că nu mai are alt venit nici el, nici membrii familiei aflaţi în sarcina sa. Această menţiune echivalând cu declarația pentru global, scăderea pentru membrii familiei se va cere prin declarație la impozitul elementar. Pentru orice alte scăderi din venitul global va face cerere separată pe formularul de declarație No. 5. Dacă are venit numai din salariul sau mobiliar, va face declaraţie pe acelaş formular (No. 5). Se atrage atenţiunea contribuabililor care au venituri din salarii că nu se vor considera complete acele declaraţii dacă nu vor fi însoţite de adeverinţa Model 19, relativă la salariile, indemnizaţiile, fie în bani, fie în natură etc. primite în anul 1929, completată de cei cari au plătit asemenea venituri. Aceste adeverinţe se găsesc la Percepţii şi Administraţiile financiare. 3. Contribuabilul al cărui venit impozabil, fie global, fie elemen- tar, judecat după cel din anul precedent, este acelaş ca şi în anul anterior şi dacă nu are nici un scăzământ de cerut şi nu şi-a schimbat reşedinţa, nici nu şi-a modificat felul întreprinderii sau al profesiunii poate să nu mai facă declaraţie şi în acest caz se presupune că a menţinut declaraţia din anul precedent în ce priveşte veniturile, nu însă şi în ce priveşte scăderile pentru sarcini familiare sau pentru datorii ipotecare ori chirografare, pentru cari se cer dovezi în fiecare an. Deci spre a obţine pe anul 1930 aceleaşi scăderi, trebue să facă declaraţie şi să aducă acele dovezi la efectuarea impunerii când va fi citat. (A se vedea şi § 172 b. din Instrucţiunile oficiale). De această dispensă nu pot beneficia cei obligaţi la ţinerea registrelor comerciale şi la încheerea bilanţului, întrucât cifrele din registre nu pot fi aceleaşi ca în anul precedent şi deci veniturile în tot cazul diferă. SANCŢIUNI Contribuabilii cari nu se află în condiţiunile de dispensă sus prevăzute sau ale căror venituri s’au modificat şi nu vor face declaraţiile de impunere in termen sau io vor face incomplete vor fi impuşi din oficiu şi li se vor aplica amenzile prevăzute de art. 96 de legea pentru unificarea contribuţiilor directe şi cele prevăzute de legea pentru represiunea evaziunei fiscale la contribuţiunile directe. STABILIREA IMPUNERILOR Impunerile se vor efectua la Percepţii în zilele can se vor publica şi afişa la localurile percepţiilor. Contribuabilii cari au făcut declaraţiuni vor fi citaţi- Cei impuşi din oflean nu se citează. Contribuabilii vor trebui să fie prezenţi la impunere cie «otologi registrele ce au a prezenta în zilele în cari vor fi citaţi’ iar cei ce nu se citează vor treburi să se prezinte în zilele publicate, în interesul lor spre a evita impuneri eronate. DISPOZIŢUIUNI SPECIALE Legea pentru represiunea evaziune! fiscale la contribuiţiuni directe publicată în «Monitorul Oficial» No. 288 din 25 Decembrie 1929 intrând în vigoare la 1 Ianuarie 1930 se aduce la cunoştiinţa generalia următoarele: Contribuabilii cari pentru ultimii cinci ani au omis a face declaraţiunea anuală de impunere sau nu au fost impuşi, vor fî dispensaţi de orice penalitate dacă vor declara în cursul lunei Ianuarie 1930 toate veniturile lor neimpuse, în aceşti cinci ani. In caz contrariu li se vor aplica amenzile prevăzute de lege. Contribuabilii cari au de plătit amenzi din contraventiuni definitiv constatate la contribution directe, vor fi scutiţi de aceste amenzi dacă vor plăti impozitele datorate pe baza proceselor verbale de contravenţiuni până la 1 Aprilie 1930. Contribuabilii, care au de plătit rămăşiţa din impozite şi taxe, vor fi scutiţi de plata dobânzii de întârziere de 15 la sută dacă se vor achita până la 30 Iunie 1930. Ministrul finanţelor (ss) Virgil Madgearu p. Director, (ss) Iordan Ştefan eseu ------xxooxx------ Franţa şi conferinţa de la Haga PARIS 30 (Rador). — «Le Matin» constată că închiderea sesiunii parlamentare va permite d-lui Tardieu să consacre câteva zile pregătirii conferinţei de la Haga. Ziarul observând că au mai rămas de rezolvat vreo douăzeci de chestiuni, în legătură cu această reuniune, arată că noua conferinţă din Haga nu va fi nicidecum o simplă formalitate de semnare a unor acorduri. Dimpotrivă, dat fiind timpul scurt de care se dispune şi problemele grele şi serioase ce se vor pune în discuţie, se va cere din partea negociatorilor o sforțare foarte încordată. Preţul cerealelor la Brăila LUNI 30 DECEMBRIE 1929 Grâu bun curat (79—80 kg. la hl.) 2% corpuri străine, cuta kgfr. 630 lei. Grâu mijlociu (77—78 kg. la hl.) cu până la 10% corpuri străine 610. Grâu (75—76 kg. la hl.) 480, 30% secară. Secară (74—75 kg. la hl.) 3% corpuri străine 400. Orz (62—63 kg. la hl.) cu până la 3% corpuri străine 820. Orz de Moldova şi Basarabia (6—8% corpuri străine) 280. Ovăz (42—43 kg. la hl. 3% corpuri străine) 275. Porumb corcitură condiţiune bună 820. Porumb jilav şi corcitură jilavă 240— 300. Fasole comună de Moldova şi Muntenia 1000—1100. Moiu 275. Linie de Mâncare 900—1100. Mazăre furaj 400. Răpită sălbatică curată 500. Prețurile sunt cele plătite la Brăila- Obor, magazie sau linie. ——ooxoo------Varsa PARIS 15.15 ZURICH 3074 LONDRA 816.20 Devize fără schimbare. Paris 6.5S% Belgia 2343 Elveţia 3253 Londra 815 5/8 Italia 876 New-York 166 Praga 4.97 Viena 23.55 Berlin 4005 Bursa de acţiuni calmă. Transacţiuni puţine. Atac bandiese pe soseaua Zadobrouwska-Rubrannu CERNAUTL . Comercianţii Michael Terletzki şi Moses Berches ambii din Cernăuţi, au plecat în ziu de 24 ort, la Zastawna, acolo fiind zi de târg,cu o căruţă cu doi cai plină cu diferite mărfuri. După târg, au încărcat restul mărfei, în valoare de 40.000 lei şi au plecat spre Cernăuţi. Ajunşi la Zadobrowska, au fost atacaţi de bandiţi înarmaţi, cari ameninţând pe negustori cu revolverele, i-au silit să se dea jos din căruţă. Legându-i pe amândoi, au percheziţionat vicitimele luându-le unuia suma de 11.000 lei iar, la celui de al doilea suma de 3.000 lei. Apoi au dispărut cu căruţa cu marfă în întuneric. După câtva timp, Terletzki şi Berches au fost găsiţi de un negustor care se întorcea şi el la Cernăuţi. Ajunşi la Jucica victimele au reclamat cazul jandarmilor, cari au început cercetările. —.—oooxxxooo----- 3 tf. FURCI 1 9*9 -CRETOfflE Asortiment sascwwt LA MARELE MAGAZIN Atamsm&ct STR CAROL 76-78-80 STRBAZACA 1-3 - 5TR HALELOR 21 I informaţiuni -------.exi Ministerul instrucţiunii aduce la cunoştinţa publicului, că noua organizare a ministerului, reclamând unele transformări şi mutări de birouri, toate audienţele atât la secretarul general, cât şi la d. ministru, vor fi suspendate până la 8 ianuarie. Un ziar de seară anunţă că un funcţionar din serviciul presei ministerului armatei, ar fi fost numit în urma recomandaţiei d-lui general Preşan. Ministerul armatei desminte categoric această ştire. D. Coriolan Barhat, doctorand un drept şi ofiţer de poliţie judiciară, şi d-ra Sylvia Codan — logodiţi. Felicitări. S-a aprobat deschiderea a 4 târguri anuale de vite şi produse de industrie casnică, în gara Berheci, pe teritoriul comunei Nărteşti din judeţul Tecuci, care se vor ţine câte 8 zile, la datele de 25 Martie, 21 Mai, 15 August şi 26 Octombrie, precum şi a unui târg săptămânal care va funcţiona în ziua de Sâmbătă!•••----Comisiunea de încadrare a personalului dela Inspectoratele generale şcolare, cari vor deveni, dela 1 Ianuarie directorate, a lucrat ori la ministerul instrucţiunii sub preşidenţia d-lui Al. Borza, secretarul general al ministerului instrucţiunii. D. Ioan Tapu, inginer agronom inspector cl. I, suspendat din serviciu, a fost lăsat în disponibilitate pe ziua suspendărei, d-sa făcându-se vinovat de grave abateri de la datorie pe timpul când era consilier agricol al judeţului Neamţ. Ministerul afacerilor străine aduce la cunoştinţă că guvernul Estoniei a aderat la convenţia de la Haga din 17 iulie 1905, privitoare la procedura civilă. Această convenţie va intra în vigoare în ziua de 22 Ianuarie 1930, între Estonia, de o parte, şi celelalte State semnatare, cu excepţia Franţei, de altă parte, şi anume: Ţărilede jos, Belgia, Luxemburgul, Spania, Portugalia, Italia, Elveţia, Austria, Ungaria, România, Suedia, Danemarca, Germania, Norvegia, Polonia, Oraşul liber Danzig, Cehoslovacia şi Finlanda. Noui miniştri polonei î VARŞOVIA 30 (Rador). — Ziarele publică biografiile nouilor miniştri. D. Maximilian Mutakiewicz, noul ministru al Lucrărilor Publice s’a născut în anul 1975 în localitatea Niepolomice. Liceul l’a făcut la Cracovia, iar apoi a urmat cursurile şcoalei Politechnice din Peopole, obţinând titlul de doctor în ştiinţele technice. La 1908 a fost numit profesor agregat la şcoala politeehnică din Lepol, iar în 1911 a fost numit profesor definitiv. D. Matakiewicz a fost membru al Consiliului municipal din Lepol, fiind primul înlocuit al comisarului guvernului din Lepol. Ulterior d-sa a fost numit membru al Academiei de ştiinţe technice din Varşovia şi membru al Societăţii de ştiinţe din Lepol. Noul ministru al Lucrărilor Publice este comandor al ordinului «Polonia restituită». La 1919 a fost prim rector al Politechnicei din Leopol, autor al multor lucrări ştiinţifice publicate în limbile polonă, franceză şi germană. D. Felician Dutkiewicz, noul titular al ministerului de Justiţie s-a născut în anul 1972. A început să studieze dreptul la Varşovia. Din cauza participării la o manifestaţie făcută pentru aniversarea revoluţiei, a fost deportat în Siberia unde a sfârşit studiile sale de drept. La 1904 a fost numit judecător de instrucţie la Irkutek, ocupând apoi diferite posturi în magistratura rusă. La 1917, d-sa se afla la Chişinău ca membru de Voevod al Volhyniei, al Dietei locale din Basarabia, Dietă care a votat unirea Basarbiei la România. La 1918 s-a înapoiat în Polonia, unde a ocupat postul de Vice-Preşedinte al tribunalul de primă instanţă. La 1920 a fost numit Vice-Preşedinte al Curţii de Apel din Varşovia. La 1924 d. Dutkiewicz a fost sub-secretar de Stat la ministerul de Interne în Cabinetul prezidat de d. Grabski. In 1929, în cursul lunei Ianuarie, d-sa a fost numit preşedinte al Curţii de Apel din Varşovia. D. Victor Lesniewski, titularul Ministerului de Agricultură, era născut în anul 1886 la Varşovia. D-sa este unul din leaderii tinerime polone, care a luptat pentru școala polonă. D-sa a studiat dreptul la Universitatea din Petersburg. D-sa a intrat în guvern ca ministru al Agriculturii, întrucât de la constituirea acestui minister (14 Mai 1928) ocupa postul de sub-secretar al acestui minister. D. Henri Jesewski, noul ministru de Interne,, s-a născut la 1892 la Kiev, unde după ce a terminat liceul, a studiat matematicile. La 1914 se afla în fruntea mişcării tinerimei polone progresiste. In Decembrie 1914 a ajuns şeful organizaţiei polone-militare. La 1920 s’a înapoiat în Polonia. In Mai 1926 a fost membru și apoi șeful Cabinetului Preşedintelui Consiliului, până la 1928, dată dela care a ocupat până astăzi postul