Cuventul, iunie 1931 (Anul 7, nr. 2194-2223)

1931-06-01 / nr. 2194

In numărul de Vineri al ziarului nostru, am publicat un articol în care se destăinuia un caz extraordinar: învăţătoarea Maria Rădulescu, din comuna Ghioroiu (Vâlcea) în interval de opt luni a fost suspendată şi reintegrată de vreo zece ori. Sesizându-se de acest abuz de excepţională gravitate, d. Iorga a cerut telegrafic să se facă dreptate şi să se aplice sancţiuni. Iată şi adresa oficială pe care ne-o trimite în privinţa aceasta direcţiunea învăţământului primar din ministerul Instrucţiunii publice şi al cultelor: D-LUI DIRECTOR AL ZIARULUI «CUVANTUL» , No. 72368/93]. In referire la articolul apărut în ziarul dv., din 30 Mai 1931, privitor la cazul învăţătoarei Maria Bădulescu, dela şcoala primară din corn. Ghioroiu, jud. Vâlcea, avem onoare a vă ruga să daţi publicităţii, spre lămurirea opiniei publice, următoarele relaţiuni: La începutul anului şcolar, ministerul a luat dispoziţiunea ca în locurile vacante din învăţământul primar, rămase neocupate de titulari, să fie numiţi suplinitori, numai normalişti cu diplomă de capacitate. Această dispoziţiune a fost comunicată în repetate rânduri, stăruitor, Directoratelor. Se vede că Directoratul Craiova nu a dat cuvenita atenţiune acestei măsuri, deoarece la şcoala din Ghioroiu, jud. Vâlcea, a numit un învăţător suplinitor, fără diplomă de capacitate. Ministerul, consecvent dispoziţiei luate, a menţinut în acest post pe d-ra Maria Bădulescu, normalistă cu diplomă de capacitate, originară din acea comună şi care îndeplinea deci condiţiunile. Ministerul, cu ordinele: 11776/931, 42095/931, 37015.931 şi 60175/931 a pus în vedere Directoratului să respecte şi să execute aceste dispoziţiuni legale, privitoare la susnumita. Directoratul, în loc să se dovedească un colaborator al atitudinelor legale, luate de minister, a fost refractar în acest caz, creiând ministerului dificultăţi nemeritate. Astăzi, în urma telegramei trimisă de d. ministru N. Iorga, din Craiova, s’a dat o nouă comunicare telegrafică, Directoratului, prin care se menţine d-ra Maria Bădulescu la postul său, cerând şi relaţiuni asupra celor cari au zădărnicit aceste dispoziţiuni, spre a fi pedepsiţi. Deasemenea, vă rugăm să înseraţi şi următorul cuprins al telegramei d-lui ministru N. Iorga, adresată din Craiova, tot cu acest prilej, d-lor directori din minister: «Orice numire, destituire şi suspendare, se face numai de către ministru şi secretar general. Orice acţiune independentă a dv., o voi considera ca un motiv pentru sancţiuni imediate din partea mea.» (ss) N. lorga P. director, Ap. CULEA Şeful serviciului, Indescifrabil. D. lorga face dreptate şi aplică sancţiuni Comunicarea ministerului instrucţiunii adresată ziarului „Cuvântul" Prefectura de Ialomiţa comunică: In ziua de 30 Mai ora 1, pe când d. Constantin Banu fruntaş al partidului d-lui George Brătianu, însoţit de două persoane, plecat din curtea locuitorului Ion Stan, din satul Eliza Stoeneşti, i-a eşit înaite locuitorul Constantin Alexandru, care fiind ameţit de băutură, a încercat să oprească automobilul, fără a fi îndemnat la aceasta. Şoferul a dat la o parte pe susnumitul sătean, iar d. Constantin Banu şi-a continuat drumul fără nici un alt incident. Prefect, ISTEATE Linişte în Odorhei Prefectura de Odorhei înştiinţează: Campania electorală se desfăşoară în ordinea cea mai desăvârşită. Nu s’a operat nici o arestare. Ştirile apărute în ziarele de opoziţie, privind incidente, ciocniri, sau arestări, sunt cu totul neadevă-Prefect, V. CUPANESCU D. Teianu nu a fost arestat Prefectura de Tighina comunică: D. Moise Zipstein fost senator, candidat pe lista ţărănistă la Senat, a fost arestat de Parchet, în urma reclamaţiunii semnată de locuitorii comunei Gârbovaţ, o reclamaţiune din care reeşea că a atacat Coroana şi a făcut instigaţii contra autorităţilor. D. C. Teianu, candidat pe lista ţărănistă n’a fost arestat, cum au anunţat unele ziare, ci a fost citat liber, de autorităţile judiciare. Vom raporta la timp mersul instrucţiunii, în ce priveşte pe d. Moise Zipstein. Prefectul jud.Tighina COL. VOINESCTI Dizolvările din jud. Făgăraş Prefectura Judeţului Făgăraş, comunică oficial. La telegrama de protest adresată d-lui Prim ministru şi ziarelor Dreptatea şi Patria din Cluj, de Dr. Solomon, am onoare a vă face cunoscut: cele relatate sunt de domeniul fanteziei şi făcute numai în scopul electoral. Nu am dizolvat decât patru consilii comunale şi nu am revocat decât cinci primari dovediţi că au făcut mari fraude în administraţia comunelor respective. Gestiunea lor este în cercetarea serviciului contabilităţii acestei prefecturi şi vor fi trimişi imediat Parchetului. N’am cerut înlocuirea decât a şefului de cabinet care transmitea opoziţiei ştirile secrete şi a unui alt funcţionar de la Casa Cercuală care umblau în propagandă cu candidaţii naţionali ţărănişti. Propaganda în judeţ este complect liberă, iar candidaţii Uniunei Naţionale fac cea mai civilizată propagandă. Prefectul Judeţului Făgăraş N. SLAVESCU Delapidările din Dâmboviţa Prefectura judeţului Dâmboviţa comunică oficial. In legătură cu campania ziarelor «Dreptatea» şi «Dimineaţa» se relatează oficial următoarele: In noaptea spre 28 Mai Preotul Ion Popescu Mărceşti, fost preşedinte al Camerei de Agricultură, Dâmboviţa, plecând de la Cabinetul judecătorului de instrucţie la Clubul Naţional Ţărănesc, întovărăşit de o bandă de bătăuşi, a fost agresiv cu mai mulţi cetăţeni, el a provocat scandal. Cetăţenii paşnici revoltaţi de atitudinea provocătoare a acestei bande au încercat să răspundă provocării. Intervenind autorităţile poliţieneşti spriritele au fost potolite iar preotul a fost condus sub paza autorităţilor la un partizan politic al său, fără să i se întâmple ceva. Cercetările instrucţiei constatând fraude delapidări şi falsuri în sarcina Preotului Ion Popescu, comise la Camera de Agricultură şi a emis astfel mandatul de arestare, iar preotul a fost depus la penitenciarul Târgovişte. In aceste fraude sunt implicaţi numeroşi membrii ai partidului naţional ţărănesc. Preotul Ion Teodorescu din Podul Eizil citat cu mandat de aducere la cabinetul de instrucţie ca informator în afacerea fraudelor de la Camera de Agricultură, jandarmii însărcinaţi cu executarea acestui mandat şi-au făcut numai datoria fără ca preotul să fi suferitvreo agresiune sau alt neajuns. Autorităţile veghează la buna liniştire a opiniei publice care este revoltată în contra campaniei demagogice şi de provocare pe care o fac naţionali ţărăniştii. Prefect de Dâmboviţa N. N. CIORNEI Armenii şi jubileul d-lui N. lorga CAIRO. — Adunarea Genera 14 a Armenilor din Egipt, ascultănd discursul preşedintelui său, d. Garo Balian, care a relevat, în termeni călduroşi, rolul pe care l-a jucat d. prof. N. lorga în studiile armeneşti, a votat cu unanimitate rezoluţia următoare: «Adunarea Eparhială Armeană din Cairo, în şedinţa sa extraordinară de la 21 Mai, ascultând cuvântul omagial al preşedintelui său cu ocazia jubileului de 60 de ani al marelui Român Prof. N. Iorga, şi având în vedere serviciile preţioase ale jubiliarului în domeniul armenologiei şi dragostea pe care a arătat-o totdeauna către poporul armean, a decis: I. Să prezinte omagiile sale, în numele Armenilor din Egipt, către Poporul român cu ocazia jubileului marelui său fiu; II. Să exprime telegrafic recunoştinţa şi felicitările sale către ilustrul savant român. III. Să delege pe preşedintele său a prezintă rezoluţia aceasta reprezentantului României în Egipt. Ploaia de cri seară, pe la orele şapte s’a deslănţuit o nouă ploaie torenţială asupra Capitalei, care a durat trei sferturi de oră. Ploaia a provocat mari ravagii în cartierele mărginaşe, unde apa inundat curţile, pătrunzând chiar în case. Echipe de pompieri au dat ajutor sinistraţilor. CUVÂNTUL 3 Noul destăinuiri in fraudele cu spirtul neam Cine a intervenit pentru muşamalizarea afacerii. Rolul fostului senator Simion Nemeş. Implicaţii au fost citaţi la parchet CLUJ 29. Destăinuirile făcute de d. avocat Moga, fostul primar al Huedinului, cu privire la «afacerile» cu spiritul negru patronate de fostul regim naţional-ţărănist, au produs o adâncă impresie în cercurile ardelene. D. dr. Moga este unul din întemeetorii organizaţiei «Chemarea» şi continuă a fi membru al partidului naţional-ţărănist. Cine a muşamalizat afacerea In corespondenţa anterioară am arătat că parchetul local şi-a îndreptat cercetările în scopul identificării personagiilor cari au intervenit pentru muşamalizarea afacerii. In denunţul său, d. dr. Moga dă următoarele indicii: «După condamnarea fraudatorilor la amenda de 450 000 lei, într’o zi sosesc la Huedin d-nii inspectori din ministerul de finanţe Duţulescu şi Becheru ÎNSOŢIŢI DE D. DR. SIMION NEMEŞ- FOST SENATOR. La primărie d. Duţulescu, mi-a cerut să eliberez spirtul, ameninţându-mă că voi fi dat în judecată, întrucât exista o decizie de amendare, am refuzat. După câteva zile primesc o adresă a ministerlui prin care sunt încunoştiinţat, că ministerul a clasat afacerea, şi că trebue să eliberez spirtul. Ordinul acesta mi-a fost comunicat prin adtorul financiar d. Tarţo, căruia i-am răspuns, că nu ascult nici de acest ordin, pentru că la mijloc este o pungăşie». Iarăşi dl Aurel Dobrescu şi denunţul său d. Moga afirmă că i s’a comunicat apoi din biurourile ministerului că afacerea s’a clasat la intervenţia d-lui dr. Mareş pe lângă d. Aurel Dobrescu, fostul subsecretar de stat la domenii. Instrucţia parchetului Dând curs cercetărilor, parchetul local a citat pentru ziua de 9 iunie la cabinetul II de instrucţie pe d-nii: Duţulescu inspector general în ministerul de finanţe, Tarţo administrator financiar din Cluj, Nagy, subadministrator financiar şi Ger, controlor, fiscal în afară de alte persoane ale căror nume se ţin în discreţie. Din primele cercetări ale parchetului, s-a stabilit că afacerea muşamalizării a fost operată la Bucureşti, iar dosarul cauzei se afla la ministerul de domenii. Şeful parchetului, d. prim procuror R. Filipescu, a cerut imediat ministerului să i se trimeată de urgență dosarul în interesul cercetărilor. Cererea a fost făcută de câteva săptămâni, însă dosarul încă nu a sosit la Cluj. Parchetul clujan se va adresa direct d-lui ministru al domeniilor, printr-o adresă în care îi va expune întreg istoricul afacerii. Anchete, cercetări şi percheziţii domiciliare la Oradea ORADEA. 29. Din ordinul ministerului de finanţe, se fac în localitate cercetări foarte serioase menite să descopere pe fabricanţii spirtului negru şi să-i dea pe mâna justiţiei. Preşedintele consiliului Perchezii domiciliare şi la A făcut mare senzaţie în oraşul nostru faptul că d. dr. Teodor Roxin, fost vicepreşedintele Camerei şi preşedintele consiliului judeţean, — care nu demult fiind acuzat că ar avea o fabrică de spirt negru s’a plâns în parlament spunând că e străin de afacerea spirtului negru, a fost citat acum de judecătorul de instrucţie la Cluj şi nici după două zile nu s’a reîntors la Oradea, fapt care a dat prilej să se răspândească svonul că a şi fost arestat. Percheziţii domiciliare şi la poştă Al doilea fapt care a produs senzaţie este că judecătorul de instrucţie d. dr. Liviu Popovici a primit ordin să facă o serie de Perceheziţii domiciliare la mai multe persoane distinse în oraş, între altele şi la d. dr. Teodor Roxin. De asemenea şi la poştă, unde au fost confiscate mai multe telegrame. Aceste telegrame documentează expedierea spirtului negru, de cine şi unde a fost expediat. La percheziţie au luat parte şi d. procuror dr. Nicolae Ieremia şi Laurenţiu Fodor directorul poliţiei. Rezultatul anchetei şi al percheziţiilor domiciliare se ţine în cel mai mare secret. Descinderi la fabricieri au sosit în oraşul nostru d-nii inspectori financiari Anghel şi Dobrota, caii iau parte la cercetările făcute de parchet. Au făcut descinderi în cele mai mari fabrici de spirt din Oradea. In legătură cu aceste descinderi s’a confiscat paşapoartele fabricanţilor de spirt Löble şi Hitter. De asemenea au fost confiscate şi registrele de întreprindere şi de cassă, pentru a se constata câte cereale au cumpărat şi consumat şi cât spirt au taxat. S-a constatat că nu corespund cantităţile de spirt taxat cu cantităţile de spirt fabricat din cerealele consumate. Au fost interogaţi şi mai mulţi comercianţi de cereale pentru a se constata câte cereale au furnizat fabricelor de spirt. Două arestări Comercianţii de cereale Mihail Klein şi Emil Rosenberg au fost arestaţi deoarece s-a descoperit că încercau să mistifice lucrurile. E probabil că vor fi puşi în libertate după terminarea cercetărilor, pe considerentul că comerciantul de cereale nu poate fi făcut răspunzător de ce fac fabricanţii cu cerealele cumpărate de el. Se aşteaptă şi alte surprize în afacerea spirtului negru. Programul desbaterilor şi al fesfivirafilor După cum am mai anunţat, între 6-14 iunie, va avea loc la Bucureşti cel mai important, eveniment aeronautic petrecut până acum la noi, Congresul Federaţiei Aeronautice Internaţionale (F. fl. I.) organizat de floro-Clubul Regal al României. Congresul va fi prezidat de Principele Bibescu, care în acest scop va sosi din Indii, în ziua de 4 iunie, de abia restabilit după accidentul suferit. (După cum au arătat telegramele, d-sa a și sosit în Europa). M. S. Regele Carol al II-lea va deschide congresul al cărui fastuos program îl dăm mai jos. Vor participa peste 100 personalităţi reprezentând 34 naţiuni din toate colţurile globului. PROGRAMUL Iată programul general oficial al recepţiilor şi festivităţilor organizate de floro-Clubul Regal al României în onoarea Federaţiei Aeronautice Internaţionale (F. Il. I.). Duminică 7 Iunie Ora 10: Şedinţa solemnă de deschidere a Conferinţei, la Fundaţia Universitară „Regele Carol I“, în prezenţa M. S. Regelui, a membrilor familiei regale, guvernului şi autorităţilor civile şi militare. Ora 13: Dejun la Cercul Militar oferit de flero-Clubul Regal al României. Ora 17: Inaugurarea la Aeroportul Băneasa a unei plăci, aşezate de flero-Clubul Regal al României, pe locul unde, în ziua de 8 iunie 1930 a aterizat avionul M. S. Regelui Carol al II-lea. Ora 22: Recepţii la Palatul Mogoşoaia, la Principele şi Principesa Bibescu. Luni 8 Iunie Ora 11: Porto de onoare al flero- Clubul Regal al României. Ora 17: Sosirea din Rallye-ul aerian internaţional organizat de flero- Clubul Regal al României, cu prilejul Conferinţei. Marţi 9 Iunie Ora 8.20: Plecarea spre Sinaia, cu tren special, a tuturor delegaţilor. Ora 11.30: Prima şedinţă de lucru a conferinţei în saloanele Palace-Hotel. Ora 13: Dejun la Palace-Hotel, oferit de Principele Bibescu, preşedintele F. fl. I. Ora 16: Al doua şedinţă de lucru a Conferinţei. Ora 21: Dineu oferit de Ministerul de Externe la Palace-Hotel. Miercuri 10 Iunie Ora 10: Şedinţa IlI-a a Conferinţei. Ora 16: Şedinţa IV-a a Conferinţei. Joi II Iunie Ora 13: Dejun la Palace-Hotel, oferit de Preşidenţia Consiliului de Miniştri. Ora 17: Vizitarea Palatului Regal şl Mânăstirei Sinaia. Vineri 12 Iunie Ora 10: Şedinţa de închidere a Conferinţei. Ora 12.10: Plecarea delegaţilor la Braşov cu tren special. Ora 13.45: Dejun oferit de Industria Aeronautică Română. Ora 15: Vizitarea Uzinelor Industriei Naţionale de Aviaţie. Ora 17: Plecarea de la Braşov. Ora 18.22: Sosirea la Sinaia. Ora 21: Dineu la Palace Hotel, oferit de flora-Clubul Regal al Romăniei. Sâmbătă 13 Iunie Ora 10.40: Plecarea delegaţilor de la Sinaia petru vizitarea Regiunei petrolifere. Ora 13: Dejun la Moreni. Ora 14: Vizitarea şantierelor petrolifere. Ora 16: Plecarea din Moreni. Ora 17.20: Sosirea la Câmpina și vizitarea Soc. Steaua Română. Ora 19.25: Plecarea din Câmpina. Ora 19.40: Dineu în tren, oferit de floro-Club. Ora 21.10: Sosirea la Bucureşti. nfei : : ifEMÉÉSÉ Astăzi începe în toată tara campania de propagandă pentru combaterea tuberculozei. Mormântul uriaș deschis in fiecare an în România pentru 50.000 de victime ale acestui flagel, va convinge publicul nostru că orice întârziere este un asasinat împotriva celor care ar putea fi salvaţi. Societatea pentru profilaxia tuberculozei răspândeşte acum TIMBRUL ANTITUBERCULOS. Acesta a însemnat în America, în Franţa, în Danemarca, o contribuţie uriaşă,, datorită căreia procentul mortalităţii de tuberculoză a scăzut şi scade zi cu zi. Noi suntem chemaţi să ne dăm obolul astăzi, când ne aşteaptă înfriguraţi atâţia muribunzi. TIMBRUL ANTITUBERCULOS înseamnă contribuţia la cea mai frumoasă luptă. Cariera unui hoţ internaţional CHISINAU 29. — Eri a fost adus sub o puternică excortă, faimosul tâlhar internaţional M. Tacsier, originar din Chişinău. Tacsier a fost arestat la Berlin, unde s-a stabilit în ultimul timp şi unde a comis o serie de tâlhării în stil mare. Din cercetările făcute rezultă că Tacsier a fost condamnat până în prezent la 40 de ani pușcărie. Alegerea d-lui Derussi anulată In legătură cu proclamarea d-lui Derussi ca senator al colegiului consiliilor comunale şi judeţean din Vlaşca, comisiunea centrală electorală a avut de judecat Vineri, două contestaţii: una a d-lui D. R. Ioaniţescu iar alta a d-lui C. Anastasiu. Comisiunea a respins contestaţia d-lui D. R. Ioaniţescu, ca neîntemeiată, admiţând-o numai pe cea a d-lui C. Anastasiu. Ca urmare a acestui fapt, Proclamarea ca ales, fără contracandidat, a d-lui Derussi, a fost anulată, urmând ca d-sa să se prezinte în alegeri. Azi nu vor fi întruniri electorale CÂRCIUMILE VOR FI ÎNCHISE IN ZILELE DE ALEGERI Dela ministerul de interne ni • w îftii'-Vv,.Wv*"• i -:-c :3-se comunica ? Pentru a se evita, pe cât posibil incidentele cu caracter electoral, s’a luat măsura de a se opri ținerea oricăror întruniri cu acest caracter, în toată ţara. Dispoziţiunea aceasta se referă exclusiv la ziua de azi, Duminecă. Deasemeni, bazat pe textele de lege ce-i conferă acest drept, ministerul de interne a dispus ca debitele de băuturi spirtoase să fie închise în zilele fie alegeri. „ D. Iorga la Cluj CLUJ 29. Astăzi s’a anunţat că Duminică va sosi aci d. lorga, care va vizita apoi şi Huedinul, precum şi alte centre mai mari ale judeţului nostru. In vizitele sale, preşedintele consiliului de miniştri va fi însoţit de d. ministru dr. Iuliu Haţiegan Contractul de gaj agricol Consiliul de miniştri a acordat următoarelor bănci, având un capital deplin vărsat de cel puţin 10 milioane lei, autorizaţia de a folosi dispoziţiunile legii asupra contractului de gaj agricol: Banca Românească, societate anonimă, cu sediul social în Bucureşti, strada Smârdan No.5, precum şi sucursalele sale; Banca de Scont a României, societate anonimă, cu sediul în Bucureşti, strada Eugeniu Carada No. 3, precum şi sucursalele sale. Aceeaşi autorizaţie a fost acordate băncii D. Stambuliu & Co., societate anonimă, cu sediul în Buzău, strada Regele Carol No. 162. --- Procesul spionajului sovietic Mereu pledoariile apărării Ziua XXIX Şedinţa se deschide la orele 8 a. 7 m., desbaterile fiind prezidate de d. gen. Costandache. Fotoliul ministerului public este ocupat de d. colonel Turbatu, comisar regal. După apelul acuzaţilor, d. preşedinte dă cuvântul d-lui avocat V. Lupu. PLEDOARIA D-LUI LUPU D-sa, care apără pe Cumpăn Avram, Kasler Bomb, Dobruskin, Halfin Simion şi Rozenfeld Matuş, după ce analizează în fapt activitatea pe care aceşti acuzaţi au avut-o în organizaţie de spionaj, critică ordonanţa definitivă şi rechizitoriul d-lui prim-comisar regal, citând actele a căror valoare din punct de vedere al secretului este nulă. Pentru a determina probele ce s’au administrat în cursul procesului şi valabilitatea lor, constată uşurinţa în alegerea lor şi preferinpentru prezumpţiuni. Constată lipsa complectă a bunei ştiinţe, element esenţial cerut de lege. Cere, din lipsa de probe achitarea, PLEDOARIA D-LUI RAUTU D. av. RAUTU, care apără pe acuzaţii Dobroschin, Halfin Kasler şi ing. Cumpăn, recunoaşte că din desbateri a reeşit existenţa unei organizaţiuni de spionaj, condusă de oameni cu inteligenţă şi cultură superioare, care prin mijloace abile speculând nemulţumirile unora, sărăcia altora, au obţinut colaborarea inconştientă şi deci nevinovată a unor elemente în majoritate aceste. Maurice Dekobra, într’una din lucrările sale, spune că spionajul este de natură a captiva mai avea elementele tinere. Atât ordonanţa definitivă cât şi rechizitoriul sufere un viciu iniţial, deoarece sunt concepute sub imperiul sentimentului de prejudecată. Analizând probele aduse de acucuzare, constată că după opt luni de instrucţie, singura probă se face prin interogatorul acuzaţilor. Discutând valabilitatea acestor probe şi aducând în sprijinul teoriilor susţinute, părerile doctrinarilor penalişti Garraud, Mauzzini şi Tanoviceanu, conchide că ea nu poate constata temeiul unei condamnare. PLEDORIA D-LUI BANU In acelaş sens vorbeşte şi d. avocat Gh. Banu, care apără pe Dezideriu, Szántó, Pop László şi Pauliuc. Susţine că acuzaţii n’a trimis nimic important. Numai literatură. Netrecându-se nimic subversiv, chiar dacă ar exista buna credinţă, nu poate fi penalizaţi. Şedinţa se ridică la orele 12 luni Cea viitoare Luni la orele 8 a. m, când va continua pledoariile apărării. It?fornaţiuni D-nii d-nn N. D. Staicovici şi Iosif Westfried au fost premiaţi în şedinţa de eri de către Academia Română cu premiul Demostene Constantinide pentru lucrarea scrisă în colaborare: «Istoricul Serviciului Sanitar al Municipiuui Bucureşti în lumina documentelor de la începutul secolului al XVIII-lea, şi până în zilele noastre». Raportor la acest premiu a fost d. profesor dr. D. Gerota, şi Pe viitor, consulatul onorar al României din Mannheim (Germania), va cuprinde pe lângă provinciile Baden şi Rheinische Pfalz şi Palatinatul Bavarez. Iar circumscripţiunea consulatului onorar al României din Mainz (Germania), nou înfiinţat, va cuprinde statul Hessa şi partea din statul Oldenburg, numită Birkenfeld; circumscripţiunea consulatului general onorar al României din Frankfurt a/M, care cuprindea şi ţinuturile acelea, rămânând pe viitor numai cu provincia prusiană Hessen-Nassau. D. Florin Zaharia a fost numit pe termen de trei ani, membru în consiliul de administraţie al Băncii Agriculturii Româneşti. D. inginer Eugen Cerkez a fost trecut în funcţiunea de director al Regiei Publice Comerciale a întreprinderilor miniere şi metalurgice din Ardeal. D. Iulian Ganea, director la Casa de depuneri şi consemnaţiuni, a fost numit comisar al guvernului pe lângă Casa generală de economie, în locul d-lui Victor Deleu. D. locotenent-colonel Mihail .Voia a fost numit în funcţiunea de prefect al judeţului Câmpulung, în locul d-lui I. Brăteanu. D. Christu Grecescu, fost preşedinte al înaltei Curţi de conturi, a fost numit, pe termen de 5 ani, membru în consiliul de administraţie al Creditului Judeţean şi Comunal, în locul d-lui S. Roşea, al cărui mandat a expirat. Vineri după amiază a avut loc şedinţa sectorului comunal de albastru la care a luat parte şi d. Gh. Banu, secretar general al ministerului muncii. In urma intervenţiei d-sale, consiliul a admis ca beneficiarii loturilor sau a parcelelor din lotul de pe B-dul Elisabeta al Casei Construcţiilor să suporte numai jumătate din cheltuelile edilitare, iar jumătate să le suporte primăria. Până acum au fost în întregime suportate de către proprietari. D. prof. dr. I. Bălăceanu a fost confirmat, prin decret regal, decan al facultăţii de medicină din Bucureşti, în locul d-lui prof. dr. Mina Minovic, demisionat. f au fost semnate decretele de definitivat ale învăţătorilor cari au reuşit la examenele de definitivat ţinut la şcolile normale din Caracal, Tg. Mureş, Cetatea-Allbă, Focşani, Târgovişte şi Deva. Ministerul instrucţiunii a conferit d-rei Marguerite Vasserean, profesoară agregată a învăţământului secundar din Paris, o distinsă filo-română şi autoarea volumului „Roumanie terre du Doc“ medalia „Rene Merenti“ cl. I-a. D-na Maria Stavrat a fost numită directoarea liceului de fete din Satu Mare. D. C. D. Iliescu a fost numit asistent la catedra de fizică de la şcoala politechnică din Bucureşti. D. D. Mareea, inspector şcolar primar al circumscripţiei Braşov, a fost pus în retragere din oficiu pentru limită de vârstă. r COZONACI SPUMOŞI FĂINĂ DE AUR HERDAN D. ing. I. I. Chiţulescu a fost numit la catedra de geometria descriptivă dela şcoala politechnică din Bucureşti. Lăptarii din Capitală s’au constituit într’un sindicat, care a obţinut personalitate juridică dela tribunalul Ilfov. Sărbătorirea sosirea Suveranului APELUL UNIUNEI OFIŢERILOR DE REZERVA In vederea sărbătoririi primului an de când Suveranul s-a reîntors în ţară, Uniunea Ofiţerilor de Rezervă a lansat un apel prin care cheamă pe toţi românii să-şi arate dragostea şi devotamentul pe care ţara îl păstrează pentru cel mai scump şi iubit fiu al ei. Uniunea Ofiţerilor de Rezervă din Capitală va sărbători această aniversare la 7 iunie 1931 ora 4 (16), la Ateneul Român. După cuvântările d-lui Nicolae Iorga şi ale altora, va urma o demonstraţie pentru a se arăta şi de astă dată dragostea şi devotamentul către Suveran. Uniunea Ofiţerilor de Rezervă din Capitală, adresează apelul ei către toţi camarazii, către toate societăţile corale, culturale şi profesionale, către studenţime şi către întreg poporul Capitalei, ca să ia parte la această măreaţă şi plină de însufleţire manifestare, . .m Examenul rabinilor Direcţia cultelor din ministerul instrucţiunii face cunoscut că numai rabinilor din Transilvania li s’a aprobat cererea de a se prezenta la examen în sesiunea din Aprilie 1932. Ceilalţi rabini din cuprinsul ţârii, cari au fost angajaţi cu începere dela 1 Ianuarie 1922, urmează să se prezinte la examen cu începere dela 8 Iunie a.c ., căci în caz contrar li se va anula angajamentul şi vor fi încorporaţi. Toţi aceştia vor trimie actele cerute cu adresa No. 5907016322.1 Congresul Ligii Culturale Liga Culturală, sărbătorind 40 de ani de existenţă, ţine anul acesta congresul său obişnuit la Focşani în zilele de 28 şi 29 iunie. Participanţii vor beneficia de reducere de 50% pe C. F. R. de la orice staţie la Focşani şi înapoi. Reducerea este acordată la ducere şi la înapoiere pentru toate trenurile, inclusiv Expresul Orient. Pentru încuartiruire, doritorii se vor adresa Ligii Culturale Secţia Focşani. Orice alte informaţiuni se pot obţine la sediu, B-dul Schitu Măgureanu No. 1 Tel. 310/60.