Cuventul, iunie 1932 (Anul 8, nr. 2553-2581)

1932-06-01 / nr. 2553

MIERCURI I IUNIE 1932 III ll HIM Will III SuSpenuarea ii-îui grădişÎ6.inlj.ru. FOrţdl Vă fi dat judecăţii In urma întrevederii dintre d. prof. N. Iorga, ministrul instrucţiunii şi părintele N. Popescu, d. primministru a hotărât să aplice sancţiuni împotriva principalilor vorbitori de la congresul corpului didactic. SUSPENDAREA D-LUI BRADIŞTEANU In primul rând, d. Iorga a suspendat pe d. Stancu Brădişteanu din postul de director general al cultelor pentru că, în calitate de preşedinte al Federaţiei salariaţilor publici, a adus atacuri guvernului. Contra d-lui Brădişteanu s'a instituit şi o comisie de anchetă. MASURI ÎMPOTRIVA D-LUI FORŢU S'a cercetat situaţia membrilor corpului didactic cari au rostit cuvântările vehemente din congres. Deocamdată, după câte suntem informaţi, s'a hotărît trimiterea în judecata comisiei de disciplină a ministerului ad-hei prof. Gr. Forţu. D-sa va fi trimis şi în faţa instanţelor judiciare pentru instigaţie contra ordinei în stat şi pentru alarmism. E mai mult ca probabil că şi d. Forţu va fi suspendat. Asupra celorlalţi membrii ai corpului didactic cari au rostit cuvântări vehemente, se vor lua măsuri în cursul zilei de astăzi. Ionel Ghica moare trist de o moarte pe care sufletul lui cutezător nu o va fi presimţit. Acest tânăr care a înfruntat globul pământului, cutreerându-l, tăindu-l în meridiane, care măsurau un vis de cuceritor, ar fi vrut poate să-şi trăească ultimul ceas în maşina lui de zburat. Ar fi căzut din văzduh, simbolic, sacrificat, supus destinului lui de vultur orgolios. Pe care probabil plămada noastră de oameni obişnuiţi nu l suportă micită vreme. E o moarte tristă. Pentru sufletul lui Ionel Ghica. Şi pentru aşteptările noastre. Era entuziast, decis, gata de orice nebunie, pornit pe drumul unei glorii care se anunţa mare şi care se întorcea şi asupra noastră, a tuturora. Nici o victorie a lui nu ne-ar fi surprins- Toate ne-ar fi bucurat. Aviaţia noastră care a suferit un an greu, de sumbru şi repetat doliu, primeşte această nouă pierdere cudurere, ştiind că sunt locuri pentru care nu există doi oameni chemaţi să le ocupe. Ionel Ghica să se odihnească in pace, după această scurtă viaţă sclipitoare şi frământată pe care a trăit-o. Dr. Ionel Ghica, aviatorul care de curând a realizat cea mai frumoasă performanţă aviatică românească (raidul Bucureşti-Saigon-Bucureşti), a încetat din viaţă ori dimineaţa la orele 9, în clinica d-rului Mamulea de la spitalul «Colentina». Ionel Ghica fusese Duminică după amiază la curse unde asistase la disputarea «Derbyului Român», însoţit de un grup de prieteni, Ionel Ghica, s’a dus seara la un restaurant, unde a rămas până după miezul nopţei, când a vrut să meargă în Moşi. Ionel Ghica a pornit de la şosea şi s’a oprit în faţa casei unui prieten invitat şi el la Moşi. Părea intoxicat. A luat un drog şi s-a urcat din nou în maşină pornind mai departe. IN FATA SPITALULUI Maşina trecea tocmai prin faţa spitalului Colentina, când Ionel Ghica, pe care puterile îl slăbiseră, a căzut cu capul pe volan.. Prietenul ce-l însoţea, a dat alarma. Ionel Ghica a fost scos din automobil şi transportat în spitalul Colentina. Erau orele 1 dimineaţa. Un intern i-a făcut o injecţie, şi a anunţat pe şeful secţiei d. dr. Mamulea, de cele petrecute. UN CONSULT MEDICAL La orele 6 dimineaţa a avut loc la spitalul Colentina un consult medical. Acest consult nu a avut însă nici un efect, starea lui Ionel Ghica agrapăndu-se. Medicii au anunţat familia lui Ionel Ghica precum şi cercurile aviaţiei. SFÂRŞITUL LUI IONEL GHICA La orele O0 dimineaţa lei,sl Ghica şi-a dat sfârşitul. O primă constatare făcută de medici lăsa să se înţeleagă că moartea lui Ionel Ghika se datoreşte unei intoxicări. Se pare însă că, sfârşitul bravului aviator e legat de o seamă de împrejuări, intre cari, cea mai importantă e aceea a efortului depus de Ionel Ghika în ultimul său raid. In adevăr, raidul Bucureşti-Saigon-Buicureşti, a cerut pilotului un antrenament extrem de sever şi un supra efort de sbor care au făcut ca Ionel Ghica să resimtă după aceea o slăbiciune generală, li slăbise inima şi se plângea ades prietenilor săi că va fi nevoit să se supună unui regim special. Totuş , Ionel Ghica nu a înţeles să abdice de la sbor şi a continuat cu vigoare antrenamentul. Ultima oară a fost văzut sburând în public cu prilejul zilei de 10 Mai. In cursul dimineţei, M. S. Regele s-a interesat la spitalul Colentina de starea lui Ionel Ghica. DIN ISPRĂVILE LUI GHICA Ionel Ghica moare în vârstă de 26 ani. El şi-a luat brevetul de pilot acum patru ani la Paris,unde a urmat şcoala de pilotaj a unei fabrici de avioane. Reîntors în ţară, s-a dedat cu pasiune sborului, cheltuind restul averei sale pentru aviaţie. A întreprins un reuşit raid african, anul trecut la Kartoum, când când a avut de înregistrat şi un accident, fără urmări grave. Indigenii l-au maltratat cu acest prilej. A executat numeroase sboruri pixne de risc, între cari e de remarcat un aterisaj la Sinaia, pe un loc imposibil, — şi un decolaj în acelaș loc, în condiţiuni fantastice, cu coada legată de un pom. La începutul carierei sale de pilot a executat faimosul raid Lobdra-Bulgaria pe o avionetă poreclită de specialişti «bicicletă». Un accident stupid în Bulgaria a pus capăt acelui raid care avea să constituedupă încă două ore de sbor recordul mondial. Dar cea mai reuşită performanţă a lui Ionel Ghica rămâne raidul Bucureşti-Saigon-Bucureşti realizat cu avionul pus la dispoziţie de M. S. Regele. Ionel Ghica se prepara pentru o altă mare ispravă: raidul de distanţă şi durată Bucureşti-Capetown. Ionel Ghica era înscris şi într’o competiţia ce urma să se desfăşoare în curând: circuitul de turism aerian al Micei înţelegeri — o probă aviatică la care participau aviatorii civili. Ionel Ghica era speranţa echipei româneşti. ’ , , , , Pentru meritele sale aeronautice, Ionel Ghica a fost distins în două rânduri cu „Virtutea aeronautică” cu baretă. LA INSTITUTUL MEDICOLEGAL Eri după amiază, rămăşiţele pământeşti ale lui Ionel Ghica au fost transportate la institutul medico-legal pentru a li se face autopsia. Un monstruos asasinat, — urmare a unei îndrăsneţe tentative de furt, — a fost înregistrat ori, în zorii zilei, în cartierul Teiu, şi anume Pe liniştita stradă Gheorghe Şerban la No. 29. La această adresă locueşte, ocupând două odăi modeste, încasatorul de la S. T. B. Marin Crăcan, în vârstă de 39 ani,împreună cu soţia sa, Gherghina, în etate de 36 ani, şi un copil al lor, în etate de 10 ani. Din cele două odăiţe, una servea drept bucătărie, iar în cealaltă odăiţa care răspundea la stradă, dormeau, Intr’un six^Mf pat mare, tatăl, mama şi cop^ii^. lit Urăşti calar bandiţilor Eri, în zorii zilei câţiva bandiţi, — care aflaseră, probabil, că Marin Crăcan fusese de serviciu până la ora 1 noaptea şi că, deci, la ora aceea, dormea dus — au venit la casa lui Crăcan, pe care, deşi aparenţele nu pledau astfel, îl ştiau de om gospodar şi cu oarecari economii. In timp ce tovarăşii cu care venise îl aşteptau în faţă şi în spatele casei, ocupaţi cu paza, unul dintre bandiţi a deslipit cu atenţiune un geam, a deschis astfel fereastra şi încetişor, s’a introdus în casă. Procedând cu băgare de seamă, banditul a început să strângă lucrurile din casa lui Crăcan. Lucruri modeste şi vechi. Hoţul le-a ales pe cele pe care le-a crezut mai de folos s’a strecurat în antreu, aci a găsit un geamantan, a înghemuit lucrurile în el şi apoi s’a îndreptat spre fereastră. Banditul executând toată această operaţie, fără să provoace cel mai mic sgomot, astfel că, la un pas de el, Crăcan soţia şi copilul dormeau, fără a simţi ceva. Ajuns la fereastră, hoţul s’a aplecat să predea unuia din tovarăşilor care îl aşteptau afară, geamadanul cu lucrurile furate. Banditul e surprins Grăbindu-se, a lovit cu catul în fereastră. Sgomotul a trezit-o din somn pe Gherghina Crăcan, care s’a dat jos din pat, să vadă ce s’a întâmplat. Văzând un străin în casă, a izbucnit în strigăte disperate: — Hoţii! Hoţii! Surprins, banditul, care tocmai se pregătea să escaladeze fereastra, a făcut semn femeiei să tacă. Gherghina Crăcan, însă, complect buimăcită şi cuprinsă de groază, a continuat să strige: — Hoţii! Hoţii! Asasinatul Banditul s’a retras dela fereastră, şi în timp ce femeia, tremurând de spaimă, făcuse un pas înapoi, a descărcat asupra ei două focuri de revolver. Unul din gloanţe a nimerit-o în antebraţul stâng, iar celălalt în regiunea pieptului. Femeia s’a prăbuşit la pământ şi declarându-se o puternică emoragie internă, a încetat imediat din viaţă. Banditul a fugit pe fereastră. Toate acestea s’au petrecut cu iuţeala fulgerului. Deşteptându-se, Marin Crăcan şi-a văzut soţia prăbuşindu-se şi pe bandit sărind pe fereastră. Până a eşit după ei, bandiţii dispăruseră. De fapt, — pentru a constata dacă nu sunt în pericol, — ei se ascunsese în spatele casei şi dacă Marin Crăcan iar fi căutat cu femeia, i’ar fi descoperit. Autopsia a fost făcută de d. dr. toHin Irmicf wu I u uivuâv Jivyj,'1 * Rămăşiţele pământeşti ale lui Ionel Ghica au fost apoi depuse în capela institutului medico-legal unde vor rămâne până astăzi după amiază. Ele au fost depuse într’un sicriu, în care vor fi transportate la moşia Ghergani unde va avea loc înmormântarea. La căpătâiul lui Ionel Ghica a fost un adevărat pelerinaj. Numeroşi aviatori, prieteni, rude au trecut prin faţa rămăşiţelor lui Ghica. S-au depus numeroase jerbe de flori. „Aero-Clubul Regal al României a cărui membru eraGhica, a arborat doliul. Defunctul fiind distins cu ordine aeronautice, i se vor da onoruri. CERCETĂRILE JUSTIŢIEI D. Al. Procop Dumitrescu, primul procuror al Tribunalului de Ilfov şi d. I. Rosnovanu, judele instructor al cabinetului 4, s’au ocupat ori în mod intens cu cercetarea cauzelor morţii aviatorului Ionel Ghica. D-lor au căutat să stabilească în mod precis, mai întâi cum aviatorul şi-a petrecut timpul nopţii până în momentul sucombării. In ceea ce priveşte autopsia rămăşiţelor — făcută deasemenea în vederea precizării cauzelor morţii, — se aşteaptă rezultatelecauzei chimice a organelor, spre a se putea trage ultimele concluziuni cu privire la moartea lui Ionel Ghica. Dar Crăcan s’a întors repede în casă, cu gând să dea ajutor soţiei Nefericita femeie murise însă. Cercetările antesuitaţilor Intre timp au prins de veste vecinii şi au fost anunţate autorităţile poliţieneşti, în frunte cu d. inspector Frânculescu, şeful siguranţei Capitalei, care a început imediat cercetările. Se crede că, în cel mai scurt timp, bandiţii vor fi prinşi. Cadavrul victimei a fost transportat la institutul medico-legal, spre a i se face cuvenita autopsie.„ Rezultatul primelor cercetări, indritueşte să se creadă că bandiţii fac parte dintr’o îndrăsneaţă bandă de spărgători, care opereaza de mai multă vreme în cartierul Teiu. Moartea aviatorului Ionel Olt ca Dravul aviator a încetat din viața eri dimineaţa Asasinatul din cartierul Teiu liniatMil refaeşte casa unui nevoiaș și surprins, ucide femeia acestuia •» j.vtrr-'snr*.-»'*»■■ ■■■ r-RJWft*. ■ V| i ;. s-fe'V/, - ; ' • ! îr-S In partidul „Liberal-Democrat“ Comitetele capitalei, împreună cu comitetul executiv al Grupării „Omul liber”, de sub preşedenţia d-lui Ion Th. Florescu, deputat, fost ministru, s-a întrunit Sâmbăta trecută în casele d-lui Florescu, din str. Batiştei. Scopul convocării a fost transformarea grupării într’un partid unitar pe întreaga ţară, completarea noului program şi adoptarea unei titulaturi adequate noului partid. C. I. Th. Florescu luând cel dintâi cuvântul face o scurtă expunere a situaţiei politice, arătând că bunele intenţii ale guvernului Iorga, au fost învinse de greutăţile unei crize fără precedent. Actualul guvern copleşit de evenimente şi neavând nici o legătură cu masele, nu poate face faţă împrejurărilor grele de azi. Frontul naţional trebue imediat realizat. Este o crimă imprescriptibilă, — zice d. Florescu, — că ambiţiile personale ale şefilor partidelor vechi, îi împiedică de a întinde o mână frăţească tuturor conducătorilor, pentru închegarea unei colaborări generale, pe care o doreşte ţara şi factorul Constituţional Suprem, Regele Oricâtă valoare ar avea d. Iorga şi oricâtă dibăcie ar arăta d. Argetoianu, actele lor sunt primite cu antipatie de opinia publică, ajunsă la disperare. Intre alte soluţii precizează un guvern de largă concentrare sub presidenţia d-lui Titulescu. Intr’o altă ordine de idei d. Florescu comunică partizanilor săi, că s’a constituit la Ialomiţa, Teleorman Vlaşca şi Prahova, organizaţiuni cari au aderat la programul d-sale în afară de organizaţiunile deja existente din Lăpuşna, Orhei şi Tighina, iar în judeţele din Transilvania există puternice organizaţiuni în Târnava-Mare, Odorhei şi Someş. Organizarea va continua pe toată ţara până la 19 iunie, când va avea loc în Capitală congresul partidului cu delegaţi din provinciile organizate. D. Florescu roagă comitetel c. Să se pronunţe asupra noii titulaturi a partidului, d-sa propune pe aceea de „liberal-democrat". D- C. Sipsom, prof. universitar, felicită pe d. Florescu pentru reînceperea unei lupte atât de necesare şi susţine că un guvern naţional cu Titulescu în frunte, ar avea un mare credit în străinătate. Aprobă titulatura de „liberal-democrat”, căci azi mai mult ca oricând, trebuie să guverneze cu voinţa liberă a naţiunei şi cu simpatia mulţimii. Adunarea a aprobat în unanimitate noua titulatură. O comisiune de jurişti şi economişti sub preşedinţia d-lui C. Sipsom, va complecta programul, care va fi supus spre aprobarea congresului ce se va ţine la 19 iunie. CONSTANŢA. 30. — Navigatorii sosiţi în ultimele zile din porturile ruseşti ne aduc ştirea că flota de război sovietică face manevre în apele teritoriale, desfăşurând numeroase forţe navale, cari efectuiază exerciţii de lup Deasemenea, din Ukraina, se trimit in Georgia numeroase unităţi roşii. Aceste trupe sunt a sirsbarcate în porturile Kirck şi Odessa şi sunt debarcate în porturile Tuapore Ş' Baturn. Pretutindeni se observă pregătiri febrile în rândurile armatei roşii. La Manevrele Halei sovietice in Marea Neagră Transporturi de trupe şi muniţiuni în Georgia om a fost Introdus in ţară un asasin Urce O interesantă captură a poliţiei Constanţa CONSTANŢA. 30 — La sosirea vaporului «Constanţa» al S. M. R.ieri de dimineata în portul nostru a fost arestat supusul grec Nicolae Petre zis Bulgaru, recunoscut de comisarul Comanici Traian, în momentul când era să intre în oraş. CINE E ARESTATUL? Nicolae Petre a trăit vreme îndelungată la Brăila unde a venit din Grecia. Aci, el a legat prietenie cu o femeie măritată, cu care a trăit o vreme în concubinaj, până când soţul acesteia a prins de veste. Pentru a putea continua convieţuirea cu femeea, Nicolae Petre s-a hotărât să omoare soţul acesteia, lucru pe care l-a şi făcut. A fost condamnat la 20 ani muncă silnică. Pedeapsa a executat-o în România, timp de 13 ani, de rest fiind graţiat. EXPULZAREA Fiind considerat ca indizerabil în ţară, Nicolae Bulgaru a fost expulzat anul trecut în Grecia. Aci, autorităţile greceşti nu l-au primit şi neavând ce face, a hoinărit un timp prin oraşul Pyreu. INTRODUS IN TARA FRAUDULOS Cu ocazia sosirii vaporului «Constanţa» la Pyreu, Bulgaru, a convenit cu bucătarul vasului, anume Mircea Georgescu, ca în schimbul unei sume de bani să 1 îmbarce clandestin pe vas şi să 1 introducă, în ţară. Bulgaru a fost urcat pe vas de bucătar, fără ştirea nimănui şi timp de opt zie, 1 a ţinut ascuns într’o «cambuză». Bucătarul, avea grije şi-i aducea pe ascuns mâncare. Cum am spus, când vaporul a ajuns la Constanta, Bulgaru a fost recunoscut și arestat, după ce scoborâse de pe vas. ARESTAREA BUCĂTARULUI In urma mărturisirilor lui Bulgaru, Mircea Georgescu bucătarul vasului, a fost arestat și el, fiind vinovat că a contribuit la întoarcerea unui pasager în mod fraudulos. Azi, cei doi arestaţi vor fi predaţi micului parchet pentru judecare. Bulgaru urmează să fie din nou expulzat. Explozia unei granate UN SERGENT SI DOI SOLDAŢI RĂNIŢI CÂMPULUNG (Muscel), 30. — Astăzi sergentul Ion Preda, din compania I-a a regimentului 30 Muscel, căutând să demonteze,o granată, a atins din greşală focosul care a luat foc, producând explozia granatei. Sergentul s’a ales cu mâna stângă ruptă, iar doi soldaţi, cari se aflau în apropiere, au fost răniţi la faţă. Starea sergentului Preda, care a fost internat la spitalul diviziei Piteşti, este foarte gravă. CUVÂNTUL Noul preşedinte al Academiei Române Membrii Academiei Române s-au întrunit,eri d. a., în şedinţa intimă pentru alegerea unui nou preşedinte în locul d-lui prof. I. Bianu al cărui mandat a expirat. Au fost mai mulţi candidaţi. Cu majoritate absolută a fost ales d. prof. L. Mrazek, fost ministru de industrie şi director al institutului geologic. Vicepreşedinţi au fost aleşi d-nii I. Bianu, Andrei Rădulescu şi prof. I. Simionescu. Şedinţa Academiei fiind intimă nu am putut afla numărul de voturi obţinut de fiecare dintre candidaţii la preşidenţie, urmând ca el să fie publicat pe cale oficială. D. L. MRAZEO Examenul de capacitate la şcoalele normale La 5 iunie va începe examenul de capacitate la şcoalele normale din întreaga ţară. Ministerul instrucţiunii face cunoscut că la acest examen sunt admise următoarele categorii de candidaţi: Absolvenţii clasei a VIl-a normală, cei căzuţi de două ori în sesiunile trecute; învăţătorii ajutori cari fac dovadă că au funcţionat, cu acest titlu, un an în învăţământul primar; cei căzuţi de trei ori la acest examen şi licenţiaţi în litere şi ştiinţe cu practică în învăţământul primar şi cari prezintă ordine speciale din partea ministerului. O nenorocire s’a întâmplat ori dimineaţa, în staţia B. M. Pe la orele 6 dimineaţa, tânărul loan Ionescu, casier la staţia B. IA., s’a suit pe o locomotivă izolată, care făcea manevre pe linie. La un moment a sărit în timpul mersului. S’a împiedicat şi a căzut sub roţile locomotivei, care i-au tăiat piciorul drept. In cădere s’a ales şi cu o leziune profundă la cap. In stare extrem de gravă a fost internat la spitalul witting C. F. R. ÎNCERCARE DE SINUCIDERE Muncitoarea Jeana Florescu, in vârstă de 28 de ani, domiciliată in strada Pandurilor No. 28, fiind ameninţată cu divorţul de soţul ei, lucrător la atelierele C. F. R. Griviţa, a băut 100 grame de oţet aromatic. In urma îngrijirilor, care i-au fost date de către un intern al Salvării, e în afară de orice pericol. ACCIDENT DE MUNCA Tâmplarul Hideg Sandor, în vârstă de 49 ani, domiciliat in strada Pericle Gheorghiu No.44, în timp ce lucra pe terenul Oficiului Naţional de Educaţie Fizică, la construirea tribunei de lemn, şi-a fracturat piciorul drept, căzând de pe o scară. A fost internat la spitalul Brâncovenesc. INCENDIU Un început de incendiu s-a declarat ori după amiază, în Calea Rahovei No. 366, la proprietatea d-lui Simion Gh. Anghelescu. Focul a luat naştere din neglijenţa unui servitor care a aruncat un chibrit aprins, într-oşură de pae. Datorită intervenţiei grabnice a Postului Central de Pompieri, focul a fost stins înainte să fi luat proporţii. Pagubele nu sunt mari. ÎNECAT IN TEU Şoferul Gheza Niculae, în vârstă de 27 ani, domiciliat în strada Teiul Doamnei No. 47, scăldându-se în lacul Tei şi neştiind să înoate, s’a înecat. ACCIDENT DE AUTOMOBIL Un automobil care a dispărut înnainte să i se fi putut lua numărul, mergând cu viteză vertiginoasă pe strada Buzești, a lovit pe Mihu Cernic, din strada Dr. Boicescu No. 42. •• * Victima a fost internată la spitalul Filantropia. joi , CAPITALA Nenorocirea din stafia D.M. — Un curier călcat de tren — SS5 Curierul judiciar -COOOProces de atentat la buinele moravuri, prin presă In faţa Tribunalului Ilfov, secţia I c. c. urma să se judece ori un in- teresant proces literar. E vorba de a se şti dacă literatul poate fi făcut răspunzător pentru sensul imediat al cuvintelor întrebuinţate, sau dacă este scutit de această constrângere prin aceea că el le întrebuinţează ca findu-i neapărat necesare desvoltării temei pe care şi-a propus-o. Numărul pe Decembrie al Revistei de literatură modernă «Unu», a adus un material a cărui îndrăzneală a făcut să se sezizeze organele poliţiei, şi o echipă de agenţi au confiscat toate exemplarele răspândite în Capitală. Teancul de exemplare a fost înaintat parchetului, iar judele-instructor al cabinetului V. d. Manoilescu, a fost , însărcinat cu instruirea cazului. Astfel, acesta, din urmă are prilejul să cerceteze la cabinetul său — pe lângă galeria comună a asasinilor şi celorlalţi infractori — un delicvent nou, puţin obişnuit: un poet, Ed. Geo Bogza, autorul unei cărţi de poeme erotice intitulate «Jurnal de sex», şi a altor lucrări literare impregnate de acelaş spirit. Chemat la instrucţie, d. Bogza a recunoscut că este autorul pieselor din revista confiscată, susţinând că nu poate fi învinuit de pornografie şi că textul său nu poate — a susţinut d-sa — să fie supus judecăţii unui tribunal. Judele instructor, însă, a dat ordonanţă definitivă de urmărire, pe baza art. 262 c. p. (atentat la bunele moravuri prin presă), — reeditând astfel pentru oraşul de pe malul Dâmboviţei cazul Beaudelaire. Ori, procedura nefiind complectă, Tribunalul a amânat judecarea procesului pentru ziua de 28 Noembrie anul curent Cererea de suspendare a hotărârilor adunarea Băncei Naţionale La secţia I-a a tribunalului Ilfov, sub preşidenţia d-lui preşedinte Victor Şerbănescu, s’a judecat ori cererea d-lui avocat Const. Bercuş de a se suspenda executarea hotărârilor luate de adunarea generală a acţionarilor Băncei Naţionale ţinută în ziua de Duminică 14 Februarie. Pe lângă intervenţia cenzorului Băncei Naţionale, d. N. Georgescu alături şi pentru conducerea Băncei Naţionale, care s’a produs la precedenta înfăţişare în şedinţa de eri s’a produs o nouă intervenţie, de astădată, alături de a d-lui acţionar avocat C. Bercuş, şi anume intervenţia făcută de d. Ion Ionescu. D. avocat Mitiţă Constantinescu, din partea primului nostru institut de emisiune, a susţinut că intervenţia aceasta e inoportună şi prematură, deoarece intervenientul nu are un interes actual, legitim şi născut. D-sa a desvoltat motivele de drept şi de fapt cari tind la înlăturarea acestei intervenţii. Din partea intervenientului, d. avocat C. Bercuş a combătut această cerere a reprezentantului Băncei Naţionale. Tribunalul, după o scurtă deliberare, a constatat că interesul că intervenţia d-lui I. Ionescu este îndreptăţită şi a admis în principiu această cerere de intervenţie. Reprezentantul Băncii Naţionale cerând să ia cunoştinţă de conţinutul cererei de intervenţie, tribunalul a amânat dezbaterea acestui proces la 18 iunie. DAREA IN JUDECATA A UNUI AVOCAT D. procuror Caton a deschis acţiune publică împotriva d-lui avocat Alex. Teodorescu din str. Logofătul Tăutu, pentru fals (art. 125 cod. penal) şi abuz de încredere, prin aceea că, în calitate de fost preşedinte al Uniunei conducătorilor din România, a deturnat suma de 827.000 lei, bani pe cari, în loc să-i verse în cassa societăţei ce o conducea, şi i-a însuşit. Mai e învinuit că, prin falsuri, şi-a însuşit suma de mai sus. CONDAMNAREA UNUI AVOCAT Secţia I-a a tribunalului Ifov a condamnat la o lună închisoare corecţională pe d. avocat C. Anghelescu, pentru că, încredinţându-i-se suma de 70 mii lei de către un client al său, Anghelof, şi-a însuşit această sumă. Suma trebuia depusă ca preţ pentru un imobil adjudecat asupra acestui domn Anghelof. RECHIZITOR INTRODUCTIV IN AFACEREA BĂNCEI FRANCOROMANE ( Pe baza cercetărilor ce sau făcut la cabinetul 2 instrucţie de către d. judecător de instrucţie Horia Bogdan, d. procuror Caton a deschis acţiune publică împotriva conducătorilor băncei d-nii I. D. Protopopescu şi Tache Protopopescu, foşti administratori delegaţi, apoi d-nii I. N. Antonescu, Panait Panaitescu şi Aurel Lupşan, foşti directori ai băncei, pentru bancrută simplă şi împărţire de dividende fictive (art. 245 cod comercial. Dosarul a fost înapoiat cabinetului 2 instrucţie, spre a se desăvârşi cercetările. DAREA IN JUDECATA A UNEI MOAŞE D. procuror Caton a deschis acţiune publică pentru provocare de avort împotriva moaşei cu diplomă Tudora Ţone din comuna Hotarele, judeţul Ilfov şi împotriva femeei Anica Manea, căreia i s’a provocat acest avort fără urmări, pentru crima de lepădare de copil. UN RECIDIVIST IN CONTRABANDA D. procuror Al. Răşcanu a deschis acţiune publică împotriva cunoscutului contrabandist Leon Coler din strada Saul, prins în momentul când ridica din halta Griviţa un pachet cu 16 kilograme de mătase de provenienţă străină. Aplicându-i-se art. 19 din legea vămilor, Leon Coler a fost repartizat spre a i se cerceta această nouă contrabandă la cabinetul 7 instrucţie. D. judecător de instrucție I. Stănescu va emite azi mandatul de arestare. FRAUDELE DE LA C. F. R. Camera de punere sub acuzare a judecat ori opoziția făcută de către comerciantul Adolf Maiman din Cernăuţi, — implicat în afacerea fraudelor de la c. f. r. — împotriva ordonanţei de respingere a cererii sale de eliberare de către judele instructor al cabinetului 4, însărcinat cu cercetarea afacerii. Se ştie că Adolf Maiman, este învinuit de escrocherie şi uz de fals. DIVERSE Secţia I c. c. a Tribunalului de Ilfov a condamnat la 3 luni închisoare corecţională pe Maria Călinescu, în lipsă, — pentru escrocherie * Trib. Ilfov, secţia 3-a c. c., a condamnat la 1000 lei amendă pe comerciantului Olvis Spucker, din Bucureşti strada Sf- Apostoli, pentru bancrută simplă.