Dacia, iulie-decembrie 1925 (Anul 12, nr. 143-292)

1925-09-15 / nr. 204

ANUL XII. No 204 Director Proprietar S. n. moscu Redac{ia și Administrația Strada Traian No. 22 ABONAMENTUL Pe 12 luni .... 6 500 lei 300 . DOI LEI EXEMPLARUL Constanta Marți 15 Sept.]182~ Manuscrisele nepublicate nu se — înapoiază —DACIA Director politic: ghionis delaistru TELEFON No. 42/3 Apare zilnic la ora 12 II Reclame după Illanna parti ni líra! din Constanta Nu este un secret pentru nimeni faptul că organizația partidului național-liberal din Constanța, a pornit spre povârnișul dezorganizării de vre-o doi ani încoace — și aceasta datorită neglijării elementelor intelectuale din partid, a tinerilor cu multe simpatii în oraș și județ, cu o recunoscută reputație ca elemente muncitoare și mai ales cinstite — și cocoțarea unor iluștri necunoscuți în situații nemeritate, din cari s’au îmbogățit, practicând incorectitudinea pe care au ridicat-o la rangul de dogmă. De mai bine de doi ani, pe fiece zi s-au retras elementele valoroase din rândurile militante ale partidului liberal constanțean, rămânând de o parte, spre a nu se restrânge asupra lor activitatea incorecta a celor cocoțați la situații rentabile, făcând în dese rânduri atent pe președintele organizației liberale de nemulțumirea populațiunei, care tindea să dezorganizeze partidul. D. Virgil Andronescu nu numai că n’a ținut seamă de sfaturile celor mai buni prieteni ai d-sale, dar înconjurându-se de o clică hrăpăreață, a tolerat aceste lucruri nepermise, lăsându-i să acapareze milioane în dauna populației și, implicit, a bunei reputații de care se bucura organizația național-liberală din Constanța. Rezultatul ? Izolarea fiecărui membru valoros al partidului, lăsând pe d. V. Andronescu și clica din jurul său, să opereze ca în cadrul Vlăsiei. Rândurile rărindu-se pe fiecare zi, președintele organizației liberale din Constanța nu numai că n’a vroit să întrevadă proporțiile ce va lua atitudinea d-sale, ci pe lângă că a permis oficiosului partidului să ia poziție împotriva deputatului guvernamental, d. Paul Dobrescu, însuși șeful liberalilor constanțeni într’un interview apărut în acest ziar, porni o șarjă împotriva promotorului organizației Național-Liberale, ilustrului Ioan N. Roman, senator guvernamental, calificându l „Tartuffe“ și „maniac“. Unde putea duce această atitudine a președintelui organizației liberale din Constanța, dacă nu la o complectă dezorganizare a unui puternic partid politic — dezorganizare care s’a evidențiat cu ocazia înfrângerei la ultimele alegeri? Acesta este crudul-tristul adevăr, recunoscut de marea majoritate a membriLr organizației liberale locale — adevăr pe sincer cât care, mărturisim regretăm, dar care nu poate fi ocolit de o presă cinstită. Ca organ independent, în afară și deasupra luptelor și frământărilor politice de partid, ne bucură ultimul svon care persistă, în sensul că va veni un alt om, capabil să reorganizeze partidul liberal din Constanța. Este vorba anume — de ce n’am spune-o ? — de d-l Vasile Sassu, fiu al Dobrogei, fruntaș al partidului liberal, fost și viitor ministru, care, solicitat de toți mocanii din partid, de elementele tinere neglijate de d. V. Andronescu, precum și de marea majoritate a membrilor din organizația liberală locală, s’a decis să se stabilească definitiv la Constanța, spre a strânge într’un mănunchi cele patru organizații liberale din întreaga noastră provincie,reorganizând în prima linie pe cea din județul Constanța. Sincer și cinstit vorbind, trebue sa recunoaștem cu toții că situațiunea d-lui V. Sassu în Partidul Central liberal, precum și autoritatea și solicitudinea de care d-sa se bucură în înaltele cercuri din Capitală, îl desemnează ca singurul element capabil să aducă liniște în organizațiile liberale din Dobrogea, precum și înflorire, îmbunătățiri și progrese incomensurabile în domeniul agriculturei, industriei și comerțului întregei noastre regiuni, lipsită până acum de un om cu puterea de muncă, de capacitatea și de valoarea d-lui Vasile Sassu. GH. DE LAISTRU -xxoxx- Cronica zilei Sunt grăbiți Sunt expresii, păreri, gânduri și idei cari se infiltrează -n viața noastră cea de toate zilele și pe cari le admitem cu ochii închiși, fără a se mai controla. , Printre altele și convingerea noastră, a tuturora, că, lumea de după război este anume, mai preocupată, mai nervoasă și, într’un cuvânt, mai grăbită decât cum era înainte de măcelul mondial. Lucrurile sunt de fapt astfel ? In aparență, da! Ea se mai poate, ca, fiecare din noi, sub imboldul, să zic așa, unei pseudo-autosugestii, să se considere și, prin urmare, să fie mai grăbit decât ar trebui să fie. Și, la dreptul vorbind, de ce-am fi astăzi mai grăbiți decât altă dată? Prin ce locuri ne vedem oare constrânși să umblăm acum, unde să nu fi fost ținuți să punem piciorul atunci ? Pentru motivul ce a fost cuprinsă de nervozitatea postbellică, doamna Popescu a încetat de a mai răspunde în mod politicos la saluturile ce i se adresează. Sub pretext că i s’a aprins sângele, de când cu războiul, domnul Ionescu nu mai face vizite. Și unul și altul răspund în mod invariabil: —N’avem timp, nu mai avem timp, suntem grăbiți. Apoi, ridicând ochii spre cer: —Ah! războiul! In calitate de cronicari,] noi, avem dreptul și chiar datoria, să scrutăm evenimentele mai de-aproape și să întrebăm : —De ce ești grăbit, musiv ? de ce alergi madam? Luându-i de scurt, vom constata—spre marea noastră mirare, —că doamna se duce după târgueli, prin Lipscani, iar domnul la club. Adică, și unul și altul, fac mai departe ceea ce au făcut, o viață întreagă și... înainte de agresiunea austriacă în contra Serbiei. Deși n’am posibilitatea să-i aud, simt cum numeroșii mei cititori mă întreabă: —Atunci ? Dar n’am timp, nu mai am timp, sunt grăbit nu pot răspunde. " AX. PONI -xxoxx-INSTITUTUL D-nei ANGHENE se primesc zilnic Înscrieri pentru efere interne și externe Odată cu noua organizare, „DACIA“ va da o mai mare extindere ultimelor telegrame din țară și străinătate, precum și corespondentelor din Dobrogea întreagă. În ce privește atitudinea politică, „DACIA“ remâne organ de PERMANENTA OPOZIȚIE DEMOCRATICĂ - linie de la care nu s’a abătut de la apariția ei. A sosit A sosit CĂRȚI Școlare. Primare Liceu și Externat la Librăria ALBANIA Strada TRAIAN 16—20 și SUCURSALA Str. Mangaliei 41 In jurul alegerei Camerei de Comerț din Constanța unde duce amestecul inoportun al nefastului guvern. Jignirea întregei populațiuni din Dobrogea. Eri dimineață urmând să aibe loc alegerea membrilor Camerei de comerț și industrie, localul era înconjurat de forțe militare neobișnuite ca număr până acum la noi, îmbrăcate în muniție de campanie și purtând cuști pe cap. Alegerea neputându-se efectua din lipsă de membri alegători, de prim președinte al tribunalului și președinte al biroului electoral, C. Rusescu, a început să pronunțe numele celor 25 membri numiți de guvern, făcând formalitățile de rigoare. p D-nii I. Theodorescu-Valahu, George I. Georgescu președintele Camerei, Florea I. Florea și alte personalități de marcă, au explicat d-lui președinte al biroului electoral, că conform legei numirea a 25 membri de către guvern, se face numai după o decizie a consiliului de miniștri și numai într-un anumit caz, când se dovedește că consiliul Camerei este alcătuit de persoane subversive, cari ar lucra împotriva intereselor superioare de Stat. Ori,cum noua Cameră de comerț din localitate nu este constituită, nu se poate anticipa de cine va fi compusă și cu atât mai puțin dacă elementele din consiliul de administrație vor lucra împotriva intereselor superioare de Stat— mai ales aci în Dobrogea, unde nu avem minorități—pentru cari s’a prevăzut în lege această dispoziție. C-i președinte al biroului electoral neluând în seamă această obiecțiune și adăugând că d-sa are ordin de la ministrul industriei și comerțului să procedeze la instalarea celor 25 membri numiți de guvern, mulțimea adunată în fața localului Camerei a fost invitată de Sfatul Negustoresc să vină la sala „Arena Grand” pentru ca prin discuții diferite să ia o atitudine pentru a opri această ilegalitate a ministrului de industrie și comerț. întrunirea Sfatului Negustoresc. Cuvântările Sala „Arena Grand” era neîncăpătoare de aproape toți negustorii adunați la orele 10 dimineață. A fost ales președinte al întrunirii comerciantul I. Bulgărea care, prin scurte cuvinte, arătând că acea întrunire e în interesul breslei, nimeni dintre vorbitori să nu alunece pe panta discuțiunilor politice. î ț [..| . Au vorbit d-nii D. Rizescu, C. N. Saru, I. Theodorescu Valahu, C. Zambaccian, Florea I. Florea, și Romulus Cocea, cu toții făcând apel la strângerea rândurilor negustorești întru apărarea comerțului, lăsând deoparte orice parime politice și luptând pentru înlăturarea nedreptății ce se face comercianților constanțeni, prin numirea de către guvern a 25 de membri din 50, precum și de jignirea ce se aduce populației dobrogene de către ministrul industriei și comerțului, care-i socotește ca minoritari, aplicându-le articolul 11 din noua lege a Camerelor de comerț și socotindu-i ca elemente periculoase siguranței Statului. Indignarea generală din sală, era prea mare. r ’ Expunerea domnului G. 1 Georgescu D. GEORGE GEORGESCU, președintele Camerei de comerț luând cuvântul, citește copia de pe adresa No. 4434 din 8 Septembrie a Camerei de comerț din localitate, câtre d. ministru de industrie și comerț din care reese că d-1 ministru e rugat să examineze situațiunea creiată prin proclamarea celor 25 consilieri fără contra candidați, din numărul total de 50 și a vedea că este exclusă posibilitatea aplicării articolului 11 din lege, cu privire la numirea de către minister a 25 delegați din numărul membrilor de ales întrucât din spiritul legiuitorului expus dar in desbaterile parlamentare, asupra interpretării acestui articol se poate vedea inoportunitatea aplicărei lui p Í După acest memoriu a spus d. George Georgescu—pomenindu-se cu adresa No. 60338, primită prin d. Inspector C. Văleanu la .10 Septembrie, din partea ministerului de industrie, relativ la numirea a 25 membri in consiliul de administrație al Camerei de comerț Constanța, i-a comunicat telegrafic cu No.4542, că întrucât comercianții și industriașii din circumscripția acestei Camere de comerț nu și-au manifestat niciodată intențiunea de a lucra împotriva intereselor Țărei și cum prin această măsură se produce o gravă perturbație deoarece 35 consilieri propuși fără contracandidați sunt expuși eliminării fără să existe un text de lege care să autorize această eliminare, roagă ministerul să revină asupra deciziei ministeriale No. 79235, cu atât mai mult, cu cât județul Caliacra, prin menținerea dispoziției luate, rămâne nereprezentat în Camera de comerț Constanța—contra intereselor acelei regiuni. r Drept răspuns la întrebarea d-lui C. N. Saru, dacă d-l Georgescu a luat contact cu d-l prefect Negulescu în acest interval de timp, d-sa afirmă că în calitate de președinte al Camerei de comerț s’a prezintat prefectului de județ, care i-a răspuns că intenția guvernului este de a nu se amesteca în aceste alegeri și că dorința d-sale personală, este de a se creia o listă pur comercială. După aceasta, s’a votat următoarea moțiune, pe care o gație a Sfatului Negustoresc cesedin localitate, urmează s-o prezinte la București, d-lui ministru al industriei și comerțului . Moțiune Comercianții și Industriașii din Constanța, întruniți în mare număr în sala „Arena Grand“ la chemarea Sfatului Negustoresc local. In urma expunerilor făcute și a desbaterilor urmate, luând cunoștință de faptul că ministru al industriei și comerțului a numit jumătate din numărul membrilor ce trebue să compună viitorul consiliu de administrație al Camerei de comerț și industrie, impunând numirea a 25 persoane. Considerând că această dispozițiune nu s-ar putea aplica comerțului constanțean, compus în majoritate de buni cetățeni români, fără a jigni profund negustorimea conștientă, care nu poate accepta introducerea politicei la Camera de comerț. Condamnă cu ultima energie acest sistem de siluire provocat mai ales de factorii răspunzători din localitate. Protestează în fața țărei pentru această ofensă ce se aduce Comerțului și Industriei și Invită pe fruntașii Comerțului și Industriei din întreaga țară să lupte pe toate căile legale, pentru apărarea demnităței noastre. In semn de protestare imediată, sfătuim negustorimea să se abține dela vot, cei aleși să-și depună mandat, iar acei numiți cari se bucură de întreaga noastră încredere, să renunțe la mandatul oferit de minister, asigurându-i de totalitatea sufragiiilor noastre. Fiul d-lui Prefect O nerușinată comedie, jucată cu concursul ministrului instrucției publice Sub acest titlu și subtitlu, excelentul nostru confrate „Cuvântul” scrie următoarele: „ „Ginerele d-lui prefect” e o piesă de teatru nu prea amuzantă. Fiul d-lui prefect” este o comedie politică din cale afară scandaloasă. Nu prin pornografie, ci prin nerușinare. Ziarele au vorbit Băiatul d-lui prefect de Constanța. Negulescu, a căzut la examenul de fine de an al clasei sale, rămânând corijent la două obiecte. Prefectul a plecat la București și amabilul doctor Angelescu, ministrul instrucției, i-a încuviințat imediat un examen ad-hoc și un examinator special care să-l promoveze. Profesorii liceului din Constanța au protestat cu vehemență contra acestui abuz. Ministrul instrucțiunei a făcut să se publice că s-a orânduit o anchetă în această chestie. Nimeni n’a mai știut de ea. In schimb, se anunță acum că fiul d-lui prefect s’a prezentat la liceul din Bazargic ca pregătit in particular pentru clasa următoare, ca și cum ar fi fost promovat din cea precedentă, iar in corijent și cĂ IN COMISIUNEA EXAMINATOARE FIGUREAZĂ ȘI D. NEGULESCU, prefect de Constanța, care este de meserie profesor. Chiar pentru această țară binecuvântată, paradis al proștilor și al potlogarilor politici, ni se pare că un asemenea scandal ar fi prea mult. Știrea din urmă cu examenul de la Bazargic, a apărut într-un ziar de informațiuni de dimineață, care, nu vedem de ce, n’a stăruit asupra ei în ediția politică de seară. Nu bănuim că a putut fi inventată. In orice caz de smințirea ei oficială, dacă ar fi așa, se impune. Iar dacă este exactă, nu se poate trata ca și un fapt divers, fără ecou, a doua ei. D. Negulescu, prefectul de Constanța, poate fi in stare de orie aberație din cauza excesivei dragoste părintești pentru odraslele sale puturoase la învățătură. Dar o înlăturare atât de categorică a legilor și regulamentelor școlare, practicarea unui fals atât de categorie, înseamnă un grav delict, pe care nici cel mai inconștient ministru de intrucție nu-1 poate tolera, or acoperi, de hatârul nici celui mai extravagant prefect. Chestia această trebue numaidecât lămurită. Prea se arată fantastică bătaia de joc. * 1 Și fiul d-lui prefect nu poate avea decât un avantaj trecător, căci afacerea va fi desgropată numaidecât după evacuarea desmeticilor abuzivi de azi.—și cu toate sancțiunile legale împotriva fabricanților de promovări false. ----------xox--------- Sosirea Reginei Maria la Constanța Astăzi la orele 10 dimineața, cu un tren regal, a sosit în localitate M. S Regina Maria, însoțită de Principele Nicolae, care urmează să se îmbarce pe crucișătorul englez „Fröbischer“ spre a pleca la Malta, unde Principele urmează cursurile școalei navale de acolo. La gară, Suverana a fost primită de către P. S. S. Episcopul Ilarie, d. amiral Scodrea, d. Negulescu prefectul județului, colonel Vasiliu comand, reg. 11 jandarmi, d. V. Andronescu primarul orașului, d. Grigore Ștefa prefectul poliției, d. maior Gheorghiescu și alții. De la gară, Regina și Principele, însoțiți de d. general Paul Anghelescu, mareșalul palatului, au plecat cu automobilul la Mamaia, unde au vizitat lucrările de construcție ale palatului regal. De acolo, Suverana s-a înapoiat în port fiind primită pe bordul crucișătorului „Frobisher*, de către comandantul acestui vas. Echipagiul crucișetorului a dat onorurile. S'au tras de pe bord, 21 lovituri de tun. M. S. Regina, a luat dejunul pe „Frobisher*. După amiază, în pavilionul regal de pe dig, va avea loc un ceas, iar seara M. S. va pleca cu trenul regal spre Bazargic. Suverana va vizita apoi Baleicul și Coasta de argint. *---------*4--------Groaznica nenorocire din trenul Constanța* București -- Un mort și doi rânifi — O telegramă sosită origărei locale, anunță că o nenorocire victime căreia au căzut trei persoane, s’a întâmplat în trenul 806 Constanța-București, în momentul când acesta traversa cu toată viteza triajul de la Chitila. Trei persoane, comerciantul Ștefan Andronic din Fetești, soldatul Maer Bereu din reg. 33 infanterie și un tânăr necunoscut, aflându-se pe scara unui vagon de clasa a 3-a și aceasta fiind putredă, s-au prăbușit. Tânărul necunoscut, căzu cu capul peste pietrișul ce era de-alungul liniei și sucombă imediat. Soldatul și negustorul deasemenea căzură, s’au ales caii cu grave confuziuni și au fost transportați cu acelaș tren în capitală, spre a fi internați într’un spital. --------CD--------" Cereți pretutindeni berea „AZUGA", care este cea mai delicioasă și fără rival. O misiune a Patriarhiei din Constantinopol in București Sâmbătă dimineață a sosit în București delegațiunea Sinodului Patriarhiei ecumenice din Constantinopol, compusă din mitropoliții Calcidonului și al Sardeonului, însoțit de un arhimandrit. Această delegațiune duce la Varșovia tomul sinodic pentru recunoașterea bisericei creștine ortodoxe din acea țară. Delegațiunea Patriarhiei din Constantinopol mai are cu sine și actele oficiale pentru înălțarea biseriei creștine ortodoxe din România la demnitatea de Patriarhiei. Pentru stabilizarea leului Ziarul „Financial News“ din Londra publică următoarele : „Wirtsschaftliche Nachrichten“ afirmă că, cu începere de la 1 ianuarie 1926, o treime din veniturile Statului român provenind din taxele pe articolele de lux, din cifra de afaceri, din participarea la beneficiile rezultând din producția petroleului și din cele rezultând din operațiunile cu Banca Națională, va fi întrebuințată pentru micșorarea treptată a cuantumului biletelor de bancă emise. Aceste dispozițiuni au fost luate în vederea stabilizărei leului. -xxoxx-Focul din Moreni a fost stins După 45 de zile de ardere continuă, sonda în sfârșit a putut fi stinsă, tot prin mijlocul tunelului, sistem întrebuințat la toate exploatările mari din lume. Fâcându-se o socoteală a pierderilor, în care intră miile de vagoane de țiței arse, pagubele cauzate vecinilor, și întreruperea lucrului la exploatările de petrol din împrejurimi, lucrările efectuate pentru stingerea etc. se poate spune că se cifrează la peste 500 milioane lei. Accident mortal din apropierea Constanței O nenorocire s'a întâmplat ori pe șoseaua Constanța-Murfatlar. Muncitorul Asan Gogoli din localitate fiind cu caii la pășune, voind să se urce pe cal, acesta îl trânti, fracturându-i piciorul stâng. Ducându-se la un țăran din Murfatlar, pentru a-i da primele îngrijiri, acesta îi spuse că piciorul se poate vindeca numai dacă pune piciorul într-o roată de la o căruță care mergea. f Cogoli ascultă pe țăran și puse piciorul în spițele unei roți, care il rupseră de la genuchi. Trasportat la spitalul comunal din localitate, victima a încetat din viață. r ' --------xxoxx--------- Un accident in port La încărcarea vaporului egiptean „Ninive” muncitorul Petre Argeșiu căzând de pe cheiu, între acesta și corpul vasului, s’a ales cu picioarele strivite. Accidentatul a fost internat in spitale | --------xxoxx------- Serbări cultrale la Ti^cea $1 Barattes O frumoasă serbare a avut loc în sala de conferințe, dată de membrii societății culturale sportive „Unirea”. ( La sfârșit a urmat un bal cu tombolă. I Din inițiativa d-lui lt.-colonel Cojocariu și sub patronajul d-lui general Jiteanu, având concursul asociației culturale „Dobrogea" din localitate, a avut loc o serbare culturală artistică în orașul Babadag. Scopul acestei serbări a fost de a se mări fondul pentru ridicarea unui monument al eroilor în acel oraș. - --------xxoxx--------- Sportive dri după amiază, a avut pe terenul sportiv din port, loc urmatch amical de foot-ball, între echipa s-a a crucișătorului ,Frobischer* și campioana Constanței ,.Victoria“ Rezultatul a fost 1-0 pentru „Frobischer*“ ----------------- DR. ELIZA I. GHEORGHIU Fostă internă maternitate Specializată în boli de femei și 1 -------faceri — — 1 Consultațiuni 3—5 p. m. Str. Plevnei No. 3