Dimineaţa, mai 1905 (Anul 2, nr. 445-475)

1905-05-01 / nr. 445

X D { R E C T O R const, mixn: A BOÁI A HEHVTE Simple (Dimineața) Un an ...... . ... lei 18. : 6 luni ...... I..................„ 9. .................................................................. „ 4.50 1 lună.......................................... . . . 1.50 M STRĂINĂTATE ÎNDOIT Combinate (Adeverul și Dimineața) • Un an ■ ... lot 32 , 3 luni . I . . 8. C luni . . . „ ' IG I 1 lună .... 3. IN STRAINATATE ÎNDOIT ■'•V Amila No. 445. BAU & isaBl m toată,, țara Duminică 1 PUBLICITATEA. Linia pe corp 7 pagina XlI-a bani 15 Hi! » » « IV-a „ 08 PUBLICITATEA UNITA In aceeași zi la ambele ziare , Linia pe corp 7 pagina IlI-a bani Sdj. » » » IV-a I. 15 « Inserții și reclame linia lei 2 Editura Societătei anonime pe acțiuni „Adevinul“ Capital sgratfftcIPXRIei ___ vfrA* 1 >. Telefon No. 260. Apare zilnic la ora 4L dimineața cu ultimele știri ale nopței Miuríín^ilev^l^tólkraí str. Sărindar 11 Războiul Ruso-Japonez Vase rusești Tokio, 29 Aprilie.—Se afirmă activ la 26 Aprilie două vase de război, probabil Rossia și Gromoboi, au fost zărite în dreptul punctului Aomori. Mare luptă în Manciuria Londra, 29 Aprilie. — Corespondenții de pe cîmpul de râzboiu sunt unanimi în a anunța că o nouă și colosală luptă este pe punctul de a se da în Manciuria. . . Rușii concentrează trupele anpei stingi, aruncînd mari întăriri pe partea aceasta. După mișcările de pină acum ale ambilor beligeranți nu se poate conchide cum se va desfășura lupta. Chestiunea păcei . Destăinuiri senzaționale — Londra, 29 Aprilie. — Din Tokio sosește următoarea telegramă senzațională : '. ' După înfringerea pe care rup au suferit-o la Mukden, au început tratativele de pace. . tic credea atunci că pacea va fi in curînd încheiată. In acest timp insă guvernul ri- a primit informațiuni că flota lui Rojdestvensky se află în stare bună. Imediat Rusia a întrerupt tratativle. Atac rus respins Tokio, 29 Aprilie.—Oficial. Rușii, în număr de două regimente de infanterie, 5 sotnii de cavalerie și o boierie, venind de la Nausandentsu, la 15 mile dein Hongceng, au atacat, în ziua de 9 Main st. n. pe japonezi lingă Yenceng- Infanteria rusă, protejată de artilerie, sa apropiat pină la o distanță de 100 metri de pozițiunile japoneze. Trupele japoneze au luat apoi ofensiva fugărind -sc inamic care a lăsat pe cîmpul de luptă 60 morți și 160 răniți, din cari mulți îmbrăcați în haine chineze. Pierderile totale ale inamicului în aceste lupte sunt de n00 oameni; japonezii au pierdut un ucis și 50 aritfiți. Ciocniri între detașamente inamice Potersburg, 29 Aprilie—Generalul Lineykî telegrafiază următoarele :Un detașament rus a fost atacat pe inimic, în ziua de 5 Mai, într un defileu și a fost silit să se retragă. In ziua de 6 Mai, un alt detașament rus a silit pe inamic să se retragă. Seara, inimicul a reînoit ofensiva sa, dar a fost respins. Primul detașament a luptat, la 7 Mai, st. n. zi și noapte lingă Siniaotse fără rezultat. Al doilea detașament s-a retras la 7 Mai st. n. în urma întăririlor primite de japonezi. Un al treilea detașament rus, înaintînd pină în defileul Tawangului, a fost atacat de inimic dar a ocupat totuși acel defileu. Atacul inimicilor din 7 Mai, st. n. îndreptîndu-se contra aripei drepte ruse a fost respinse. Vas japonez oprit de ruși Tokio, 29 Aprilie. Două vapoare de razboiu rusești au oprit la Yesso vasul japonez Nagatokumaru. După ce actele au fost examinate, vasul a fost pus in libertate. Cele două vapoare de războinic a dispărut apoi in negura ceței. Apropiata luptă navală Unde s’au unit flotele rusești Londra, 29 Aprilie.Vaporul englez Coromandel a întîlnit .Luni după amiază în baia Wanjong cea mai mare parte a flotei Baltice și anume 22 de vase de războiu și 10 transportoare de cărbuni. În aceeași zi, la miezul nopței, vasul englez a întîlnit alte patru vapoare rusești care, după părerea căpitanului comandant al lui Coromandel, aparțin escadrei lui Nebogatov. Unirea ambelor flote rusești pare a fi avut așadar loc Marți dimineața pe coasta inamului, cam la 100 kilometri spre Nord de capul Padarán. Vasul lui Togo înnomolit Londra, 29 Aprilie.—Știrea că vasul amiral al lui Togo ar fi dat peste un banc de nisip nu se confirmă pînă acum. Ea pare însă probabilă deoarece mai multe telegrame anunță că mai multe vapoare au remorcat în strîmtoarea Coreea un vas de războia. t Din cauza ceței groase acest vas i n a putut fi recunoscut. Noai vase rusești spre Asia . Hamburg, 29 Aprilie.— Eri după 11 amiază au plecat de aci pe vaporul Poseidon 220 de oameni angajați de “ guvernul rus. Ei s’au dus la Liban “ pentru ca să se îmirce pe cele cinci vapoare afkttg ac(d<? ș; cum parate de Rusia. Vasele de transport care sunt destinate pentru a patra escadră rusă vor părăsi Liban pe la mijlocul săptămînei viitoare. Conflictul franco-anglo-japoni Impresia la Paris Paris, 29 Aprilie.Se comentezărî în mod favorabil comunicat ministrului de externe japonez pe care acesta recunoaște că Franța procedat la menținerea neutralită. Ziarele recunosc buna intenție ministrului de externe japonez ci a căutat să liniștească populațiune Se crede că acum diferend franco-japonez este definitiv tratat mai ales că și escadrele rusei primit ordin din Petersburg să prească neutralitatea. Cartea galbenă franceză Paris, 29 Aprilie.—V'am anunț la vreme că guvernul de aci publica o carte galbenă în care expue chestiunea neutralităței ultimul conflict. Aflu acum că această carte glbenă va apare peste două săpt mâni. Japonezii mai liniștiți Londra, 29 Aprilie. — Telegram din Tokio : Ziarele japoneze apărute astăzi declară satisfăcute pentru moment < declarațiunea guvernului francez se vor lua cele mai riguroase măsti pentru ca să se menție în mod abolut neutralitatea față cu flota I Rojdestvensky. Lucru principal — spun ziarele - este ca funcționarii francezi din Idochina să asculte de ordinele ce vin din Paris. Până acum nu s’a ptut observa această. Japonezi și presa engleză Londra, 29 Aprilie. —Ziarelor aci li se telegrafiază din Tokio ca făcut o excelentă impresie acolo “atudinea presei engleze față cu Fran cînd aceasta a încercat să calce nutralitatea. Se relevă că pe cînd Franța ’șî călcat cuvîntul dat acum că va repecta neutralitatea, Anglia n’a zitat să’șî ție cuvîntul chiar cu preț de a plăti aceasta cu liniștea sa. Convorbire între Delcasse și ambasadorul japones Paris, 29 Aprilie. —D. Delcass ministrul afacerilor străine, a prin a zi după amiazî pe d. Motono, ambasadorul Japoniei la Paris. Convobirea a ținut o jumătate de oră. b se știe care a fost obiectul discuției ce a avut loc. Se afirmă că se pregătește o cale galbenă în chestiunea neutralii ței și că această carte galbenă a conține diversele rapoarte relații convorbirile dintre ministrul “japon* și d. Delcasse, ordinele telegrafii date guvernatorului general al )ndo chinei, telegrama amiralului Jonquâres relativă la rapoartele întreținut cu amiralul Rojdestvensky, depeși ambasadorilor Franței la Londr și Petersburg precum și ale ministrului Franței la Tokio. Carte galbenă va proba că Franța a depășit chiar obligațiunile ce i-au fos impuse de regulile neutralitate, determinând pe amiralul Rojdestvensky să renunțe la binefacerii mai multor prescripțiuni ale neutralității. Opinia japoneză și conflictul ei Franța. Tokio, 29 Aprilie.—Agenția Reiter află că recentele asigurărei dat le Franța cu privire la respectare reutralităței au ameliorat situațiunea ; poporul japonez însă continui i fi îngrijorat. Ziarele invită guvernul a lua o hotărire fermă Tați le Franța, care trebuește să expici faptele petrecute între 3 și 1 íain st. n. Răspunsul Franței la nota Japoniei Paris, 29 Aprilie.—In răspunsuranței la nota de protestare a Japniei, se amintește japonezilor că i s’au lăsat a fi sprijiniți în mod irg în apropiere de insulele Filiine și de Indiile Neerlandeze și au streținut o vie comunicație cu conentul. Mai departe se amintește guvernui japonez că de luni de zile făcut reprezentațiuni numai și imn a Franței, dar că el nu se unge nicî în potriva furnisorilor imanenți germani ai flotei ruse, ci în potriva Angliei, care după nu se poate dovedi a abordat de ii multe ori adăpost rușilor la trecerea lor pe lingă peninsule diaca. Evenimentele din Rusia a Lt.-colonel ucis ’* Nijni Novgorod, 29 Aprilie.—Locotenentul colonel Greshner, care se înapoia acasă venind de la teatru, a fost ucis cu mai multe focuri de revolver în poarta casei sale. Gardianul a fost grav rănit. Asasinul a fost arestat, el a declarat că este nobil și că se numește Nikiforov fi Atentata Ciustcia (guvernămîntul Lomza). 29 Aprilie. Patru oameni au fost surprinși pe cînd încercau să arunce în aer pulberăria regimentului 41 de cazaci. Cu toate măsurile luate ei au scăpat. Masacre între evrei și creștini 5 Litomir, 29 Aprilie.— Ordinea a fost restabilită și magazinele redeschise. S-a constatat 15 evrei morți și 8 creștini. 18 evrei și 8 creștini sînt grav răniți. Doi creștini au fost asasinați în momentul cînd eșează din restaurant. Asasinul a fost arestat. Țarul la Petersburg Petersburg, 29 Aprilie.—Din cauza tulburărilor cari au avut loc și a stărei de nesiguranță ce domnește aci, țarul n’a mai fost din ianuarie aci. Acum țarul a luat hotărîrea să-și viziteze de două ori pe săptămînă 3 capitala. Se vor lua măsuri extraordinare de siguranță, atît în jurul palatului de iarnă, cit și pe străzile ce împăratul va avea de străbătut. 1 Setul poliției și venirea țarului Berlin, 29 Aprilie.— Se anunță din Petersburg : Țarul a fost acela care a insistat ca să meargă la Petersburg. Șeful poliției sa opus la aceasta declarînd că nu-șî ia răspunderea pentru siguranța personală a împăratului. In cele din urmă a trebuit, să se a cedeze stăruințelor țarului și s-a hotărît ca să vie de două ori pe săptămină pentru citeva ore la Petersburg. . Măsuri contra exceselor antisemite din Rusia a Petersburg, 29 Aprilie. — „Mesagerul Guvernului“ zice că numărul relativ mic de victime la Litomir 1 se datorește măsurilor energice luate de guvern încă cu mult înainte. Chiar de la 21 Aprilie st. n. începînd, evreii au avut o atitudine provocatoare, trăgînd, spre pildă,, asupra imagine! împăratului ofent sind astfel pe creștini. La 25 Aprilie st. n., s'au împărțit la Zitomir - afișe de ale comitetului social revoluționar spunînd că, în caz de excese contra evreilor, responsabilitatea ar cădea asupra administrațiunei orașului, ceea ce a excitat o parte a populațiunei contra celei- ilalte. Atitudinea provocatoare a evreilor, influențată de propaganda revoluționară nu numai că a îngreuiat luarea de măsuri din partea administrațiunei spre a se împedica dezordine, dar a mai provocat și conflicte. 1 Cine a organizat excesele anti-semite Londra, 29 Aprilie.—Ultimele excese antisemite din Rusia au fost organizate chiar de autoritățî. Nouă mari excese antisemite Petersburg, 29 Aprilie.— In mai multe orașe din guvernămîntul Tauriei, și în special la Melitopol, au avut loc sîngeroase turburări antisemite. ‘ Mulțimea a jefuit casele și magazinele evreești. Poliția n’a permis evreilor nicî măcar să-șî apere casele cărora li s’a dat foc. Turburătorii au dărîmat stăzi întregi, și au dat foc cu gaz locuințelor evreești. 42 de prăvălii au fost devastate și prădate de mărfurile lor în valoare de un milion de mărci. Toată ziua au avut loc pe străzi , lupte sîngeroase, pînă cind în a cela , din urmă armata a restabilit ordinea, dar este de părere că puterile proteguitoare ale Cretei și principele George ar trebui să asigure pe Cretani că se vor face serioase reforme administrative și financiare. Nu pot acuma face declarațiuni mai detaliate în această privință, a zis ministrul, din cauză că negociațiunile se fac actualmente în această privință. . ® Tripla alianță, a zis apoi d. Tittoni, nu a perdut nimic din valoarea ei și întrevederea de la Veneția a restrîns încă și mai mult acordul cu Austria de cum era pînă acuma. D. Tittoni enumără apoi rezultatele obținute de agenții civili în Macedonia la toate enormele dificultăți de învins. Vorbind de chestiunea financiară a Macedoniei d. Tittoni este de părere că chestiunea aceasta să fie supusă controlului puterilor semnatare ale tratatului de Berlin și în consecință patru delegați financiari să lucreze de acord cu Hilmi Pașa și cu agenții civili. Această comisiune: să aibă sarcina de a supreveghea încasarea regulată a impozitelor și dijmelor prevăzute în budget, iar budgetele să nu devie definitive decît după aprobarea prealabilă a comisiunei care va putea numi și un inspector special. Cit despre Albania, la a cărei ocupațiune Italia și Austria au renunțat, districtele reunite acuma cu Macedonia vor fi reunite Albaniei propriu zise dacă elementul albanez va prevala. Conflict anglo-rus Londra, 29 Aprilie.Camera Comunelor.—Discuțiunea preliminară a chestiunei apărărei naționale! D. Balfour declară că nu trebuește luată în serioasă considerațiune ideea unei invaziuni a Angliei de către vecinii săi, cel puțin din partea Franței. Ci pentru ce privește apărarea Indiilor, este de un interes capital pentru Anglia ca în Afghanistan să nu fie construite drumuri de fier de către ruși. O încercare a rușilor de a construi drumuri de fer ar fi o acțiune direct ostilă Angliei. D. Balfour a zis că nu crede ca Rusia să aibă intențiunea de a construi o linie strategică actualmente și, nădăjduesc, a zis primul ministru, nici pe viitor. Expunerea făcută de d. Balfour a fost aprobată și de liberali. Prin fir special de la corespondenții noștri din : LONDRA, PARIS, BERLIN, VIENA și BUDAPESTA Explozie Londra, 29 Aprilie. — O explozie s’a produs pe cuirasatul Royal Oak, la Chatam. Un matelot a fost ucis și șapte răniți. Admiterea împrumutului roman Berlin, 29 Aprilie.— Comitetul Bursei s’a ocupat cu prospectul noului împrumut român. Este sigur că prospectul va fi aprobat. Țarina văduvă Petersburg, 29 Aprilie.— Țarina văduvă Maria Feodorovna va petrece vara aceasta la Gacina, localitate unde a murit soțul ei țarul Alexandru III. Țarina văduvă e stăpînitâ de o o mare frică. Situația în Ungaria Budapesta, 29 Aprilie.—Aci continuă starea de nesiguranță. Guvernatorul orașului Fiume aefuzat și el să accepta preșidenția ministerului. El este de părere că n Ungaria un minister nepolitic, de funcționari, nu va putea dăinui nici 24 de ore. Se afirmă că contele Tisza ar fi fătuit Coroana ca să cheme la pliere un minister al opoziției epuizate. " [ Partidul Lberal ungar , Budapesta, 29 Aprilie."—La votarea adresei numai cincizeci de destați liberali au votat contra pro reotului opoziției. Ziarele liberale susțin că restul deputaților liberali s’a abținut, pe când ziarele opoziționiste considerăț votul ca o dovadă că partidul liberal e în plină descompunere. Testamentul unui filantrop Hanovra, 29 Aprilie.— Defunctul consilier comercial d-ruî Lucy Montan, mare industraș, a lăsat prin testament pentru instituții de ajutorare a lucrătorilor, suma de două milioane de mărci. Boala unui mitropolit Belgrad, 29 Aprilie.— Mitropolitul Vincențiu este grav bolnav. Nu e nici o speranță de însănătoșire. Nemulțumirea opiniei publice din Serbia Belgrad, 29 Aprilie.—Reîntoarcerea bandelor sîrbești din Macedonia, în urma intervențiunei trimișilor Turciei și Rusiei, provoacă o nemulțumire generală. Ziarele spun că bandele au luptat cu succes și nu contra unor trupe puternice de armată turcească. Locotenent sinucis Petersburg, 29 Aprilie. — Locotenentul Alexiev, care a provocat la Moscova o revoltă de stradă prin insultarea unei femei, s-a sinucis, deoarece căpitanul său î-a făcut observații pentru acest fapt. Proectul de adresă al camerei ungare Budapesta, 29 Aprilie.—Camera a adoptat definitiv proectul de adresă care a și fost semnat de președintele Adunărea și va fi remis împăratului prin intermediarul ministrului președinte. Reîntoarcerea ministrului rus Chilkov Irkutzsk, 29 Aprilie. — Ministrul lucrărilor publice Chilkov a plecat pentru a se întoarce în Rusia europeană. Un mare scandal la Budapesta Budapesta, 29 Aprilie.— Comisarul general al imigrațiunei din Statele Unite, d. Marcus Braun, care se află de mai mult timp în Budapesta, observînd că e urmărit de destivul Kalman, l-a insultat. Din această cauză, Braun a fost condamnat la 50 coroane amendă pentru insulta unui polițist în exercițiul funcțiunei. In urma acestei sentințe detectivul a comunicat biroului presei prin intermediul poliției o notă prin care acuză pe Braun de escrocherie, șantaj și furt, delicte comise de Braun mai de mult. Afacerea provoacă aci mare senzație. Consulul general american Chester a luat apărarea lui Braun declarînd că e un om cinstit și de onoare, care se bucură de cea mai mare stimă în cercurile oficiale americane. El este deja 1892 cetățean al Statelor Unite și a fost numit ca inspector de imigrațiune în serviciul ministerului de comerț și industrie din Washington, bucurându-se asemenea de încrederea deplină a președintelui Roosevelt. Marcus Braun a primit, era o depeșă de la ambasadorul american din Viena, al cărei conținut e următorul : „Așteptați ordinele guvernului nostru și nu faceți pînă atunci nici un demers.—Störer“. Se așteaptă aci cu mare încordare desfășurarea mai departe a acestei senzaționale afaceri. Sinuciderea ambasadorului Corean din Londra Londra, 29 Aprilie.—însărcinatul de afaceri al ambasadei coreane, Jichungsang, s’a spînzurat azi dimineață. Cauza sinucidere e faptul că patria sa și-a pierdut în mod definitiv independența. Consulul general al Coreei a preluat actele ambasadei. *Tînarele furt de juvericale din Paris • Viena, 29 Aprilie.—Poliția aduce la cunoștință relativ la marele furt de bijuterii care a fost comis la Paris în ziua de 17 Aprilie, că s’a birat între altele un colier în valoare de 550.000 franci. Afară de aceasta s’au mai sus;ras șapte alte juraricale în valoare de 300.000 franci. s Se acordă o recompensă de 200 ml de franci aceluia care va aduce înapoi aceste juvaericale sau 1iare va da de urmele hoților. 1 Din parlamentul ungar Budapesta, 29 Aprilie —Astăzi a a vut loc la Cameră o conferință a șefilor de partide in care s’a hotăit să se înainteze regelui adresa repusă în Parlament. D. Kossuth exprimîndu-șî temeia că regele ar putea să refuze primirea adresei dacă ea nu-i va fi spusă cu formalitățile de vigoare )și că în cazul acesta națiu- S3 ar putea face cu greu altceva , decit să recurgă la arme. In urma acestui discurs, conferința a decis să transmită regelui adresa prin intermediul primuluiministru. 720 mii coroane cîștigate la joc Budapesta, 29 Aprilie. Săptămâna trecută d. Bela Just a pierdut la Casinul Național de aci suma de 720.000 de coroane, "jucind cu contele Paul Szapary și cu d. Nicolaus Szemere. După cum se știe, tot Szemere a fost norocosul adversar al contelui Iosef Potocki, care a pierdut acum un an la Jockey club din Viena suma de un milion de franci. Acord italo-austro-ungar Roma, 29 Aprilie.— Discursul de azi al ministrului de externe Tittoni e interpretat în sensul că între Austro-Ungaria și Italia ar exista un acord în privința politicei externe. Ciocnire între o bandă grecească și turci Belgrad, 29 Aprilie. O știre sosită din Monastir anunță că lângă Leșnitza a avut loc o sîngeroasă ciocnire între o bandă grecească și trupe turcești. Turcii au ucis pe șeful bandei grecești. Vizita prințului Bulgariei la Paris Sofia, 29 Aprilie.Plecarea prințului Ferdinand la Paris a devenit dubioasă. In tot cazul, vizita oficială la Paris poate avea loc în primele zile ale lunei Iulie, după ce prințul Ferdinand va vizita pe regele Spaniei. Manifestație contra unui pofesor Agram, 29 Aprilie. — Profesorul de limba și literatura ungară Kreska, venind astăzi la universitate spre așî țne prima prelegere, a fost primit de studenții croați cu fluerăturî și epitete injurioase. Kreska n’a putut să-șî facă cursul. Noul amănunte asupra catastrofei din America New-York, 29 Aprilie. Catastrofa de drum de fier de lîngă Starrisbourg s’a întîmplat din cauză că frîna unui tren de marfă, care vroia să apuce pe o linie laterala, a încetat să funcționeze. In același moment sosi trenul accelerat care s’a ciocnit cu vagoanele de mărfuri și a fost complectamente sfărîmat. Tot în momentul acela a explodat locomotiva trenului accelerat. Flăcările aprinseră o cantitate de 50.000 de prunduri de dinamită depozitate în două vagoane de mărfuri. Urmară două explozii teribile. Trenul curier fu sfărîmat în milioane de bucăți. Pasagerii fură aruncați în aer și căzură departe de teatrul catastrofei. In modul acesta fură ucise vre-o 17 persoane ; celelalte fură ranițe. Conducătorul locomotivei a fost găsit cu capul rupt de la trunchi, lîngă un rîu care curge în apropiere de linia ferată. In trenul accelarat se aflau 170 persoane cari toate dormeau, în momentul cînd s’a întîmplat catastrofa. Agitația printre albanezi Belgrad, 29 Aprilie.— Printre albanezii din Beber se observă o mare mișcare. Numărul răsculaților se urcă la 2000.‘ Trupele se îndreptă spre Ipek. Lîngă Prizrend au apărut de asemenea numeroase trupe. O bandă a pătruns în Orovica și a ucis pe șeful de bandă sîrb Ivanovici. In Ipek prăvăliile sunt închise. Grevă încetată Cluj, 29 Aprilie. — Greva lucrătorilor constructori s’a terminat. Wilhelm II despre ofițerii ruși și japonezi Strassburg. 29 Aprilie. " Ziarul „Strassburger Post“ anunță că împăratul Wilhelm a adresat, la o paradă militară, următoarele cuvinte corpului ofițeresc: „Tinerii trebue să lucreze în mod stăruitor în așa fel ca seara să fie atît de obositvicît să prefere a se culca decît să caute petrecerile. Corpul ofițeresc trebue să rămîe bine conservat, proaspăt, altmintrelea armata va suferi. Ceea ce ilustrează războiul acactual e faptul că corpul ofițeresc japonez e energic și capabil, ceea ce nu se poate spune de corpul ofițeresc rus. Fiul meu mi-a povestit că ofițerii ruși au cumpărat la Kiatciau întreaga provizie de spirtoase. Comandantul suprem nu trebue să meargă la front deoarece altmintrerea nu poate să observe cele ce se petrec pe cîmpul de războiu. Aceasta a fost greșeala lui Kuropatkin la Mukden. Reîntoarcerea tenorului operei din Pesta Budapesta, 29 Aprilie.— Tenorul operei de aci Bolinicek, despre a cărui plecare v’am anunțat la timp, s’a reîntors din Muenchen și a făcut cunoscut direcțiunea Operei că ișî reia angajamentul. O declarație a contelui Zichy Budapesta, 29 Aprilie.— Contele Eugen Zychy publică o declarațiune în care afirmă că, deși apreciază în modul cel mai înalt curajul și eroismul japonezilor, nu poate figura printre persoanele care formează deputațiunea ce va pleca în Japonia, deoarece e reținut de obligațiunile morale ce le are către țar pentru bunăvoința pe care țarul î-a manifestat-o adeseori prin fapte. Călătoria împăratului Wilhelm Metz,29 Aprilie.—împăratul Wilhelm a sosit abiazi dimineață și a trecut în revistă trupele garnizoanei. Ciuma în Persia Teheran, 12 Mai. — Trei decese din cauza ciumei au fost oficial constatate. Zvon de conflit ruso-persan Petersburg, 29 Aprilie.—Agenția telegrafică din Petersburg desminte, pe baza unor informațiuni din sorginte oficială, știrea cum că la 7 Mai st. n. o ciocnire ar fi avut loc la fruntaria persano-rusă între grănicerii ruși și soldați persani. Tariful vamal austriac Viena, 29 Aprilie.—Camera deputaților a adoptat neschimbat, conform dorinței guvernului, tariful vamal, după ce a discutat timp de trei zile articolele acestei legi. Demonstrațiuni anti-germane . Fiume, 29 Aprilie. — Astăzi s-a produs în localitatea Lusak o demonstrațiune anti-germană. La o producțiune muzicală pe cînd se cîntau niște șansonete germane, croații din sală au început să facă scandal, din care cauză producțiunea a trebuit să fie întreruptă. Condițiunile înțelegerei cu contesa Montignoso Drezda, 29 Aprilie.— Noua învoială cu contesa Montignoso care a fost acum aprobată de rege conține următoarele puncte principale: Contesa renunță la protecția statului saxon. Ea va elibera Curtea saxone pe princesa Pia Monica după un an de la intrarea în vigoare a înțelegere. Contesa va primi un apanagiu anual plătit lunar de 40.000 de mărci. (Pînă acum apanagiul era de 30.000 de mărci), iar Curtea saxonă va permite contesei să-șî vadă copiii! odată pe an, înțelegerea s’a încheiat printr’un schimb de scrisori între marele duce de Toscana și regele Saxoniei. Numai posibilitatea de a-șî revedea copiii a decis pe contesă să semneze înțelegerea. •^SaffeaaS5a$i £^ăr.^^ăgaiwa^E>a^maatB^jaEii> Politica externă a Italiei ___ r - Un discurs al d-lui Tittoni — ] Roma, 29 Aprilie. — Camera deputaților. — D. Titonni a ținut un lung discurs în care a expus polititica externă a Italiei. Motivînd sporirea cheltuelilor militare, ministrul afacerilor străine a î" zis că această sporire nu este de fel un incidiu de o schimbare , a politicei externe și nu trebuește să provoace nici alarmare, nici temeri. r< Tittoni anunță publicarea unei cărți verzi cu privire la situațiunea în ie Macedonia. Vorbind de Creta, ministrul declară că anexiunea acestei dinsuile de Grecia este cu neputință, ci Zvon de abdicare a regelui Petru Belgrad, 29 Aprilie.—Ziarul „Narodni List”” aduce știrea după care regele Petru c avea intenția să abdice in favoarea prințului moștenitor. Această abdicare ar fi fost pregătită de regicizi, pentru a putea avea în mîini toată puterea. Ziarul a fost confiscat din cauza acestei știri, care nu e luată în serios. Din țară Accident. — Incendiu CONSTANȚA, 29 Aprilie.— Soldatul marinar Georgescu Filip a fost grav rănit de trenul accelerat care l-a surprins pe linie. El a fost internat la spital într’o stare gravă. ‘ Un incendiu violent a distrus moara Canetti din Hîrșova, producînd pagube importante. Amănunte prin poștă. Citiți în pagina 2-a: Organizația militară. — Sinuciderea lui Nenoveanu.—Contenciosul administrativ.—. O sută mii leghe în aer.— Mișcarea brutarilor.— Casa de economie, credit și ajutor a întregului personal telgrafo-poștal. — Corpurile legiuitoare. Citiți în pagina 3-a: Feminine.—Ziua de crr. — Ultime informațiuni. Stiri judiciare. — Băncile populare.—Un caz Humbert al București.—împroprietărirea veteranilor.— Starea timpului și a semănăturilor din Bulgaria.— Bursa, Cereale, Oborul din Capitală. — Fapte diverse,—Starea civilă, etc., etc. Citiți în pagina II a Adeverului, începutul V romanului Eroul Pustiilor Americane Colonelul W. F. CODI DE