Dimineaţa, septembrie 1905 (Anul 2, nr. 568-597)

1905-09-01 / nr. 568

Anul n No. aci* IM BANI PUBLICITATEA Linia de corp 7 pagina IH-a bani 2Ö * n « n n IY-a „ lf PUBLICITATEA UNITA In aceeași ai la ambele ziare Linia pe corp 7 pagina Ii-a bani 3” . » » « IT-a „ «* Inserții și reclame linia lei ” Editura Societatea anonime pe acțiun „Adeverit“ Capital social 600.000 Ieî Telefon No. 260.Apare zi Inie Basil îki toată țara la ora 4 dimineața cu ultimele știri ale Exopiei Joi 1 septembre 1905 DIRECTOR CONST. MILLI: ABONAMENTE Simple (Dimineața) Un an .•«••■.*«*. Lei lui 6 Inni * . * I . * * . • « B 9. t „ ...... r • . 1.50 1 lună.........................................................1.3 IN STRAINATATE ÎNDOIT Combinate (Adevărul și Dimineața) Un an ... lei 38 luni . . . 9 luni . . . „ 16 . 1 lună . . . IN STRAINATATE ÎNDOIT BANI ISimoniile ziarului str. Sărindar 11 ...................................................................... .»—' " ' ..............................." »•" .........." ""' ■ ■ ■ ...........". .........■ [UNK]»■ [UNK] [UNK] — -vidiin i ...... ULTIMA ORA TELEGRAFICA ,i J*F Prin fier special de la corespondenții noștri din: LONDRA. PARIS, BERLIN, VIENA și BUDAPESTA EF’~----= porturi mai amicale. Știrea aceasta a fost aflată de „Times“ din cartierul principal al lui Nogi. In repetite rînduri, ofițerii ruși au făcut vizite, sub ocrotirea steagului alb, inimicilor lor de pînă acum, și s’au bucurat de cea mai prietenească primire. Evenimentele din Rusia Groaznica situație de la Șușa Odessa, 30 August.Știrile noastre în Tiflis, de la Șușa conțin amănunte îngrozitoare asupra celor 5 zile de teroare. Orașul nu mai există în realitate. El formează numai o masă de ruine inegrite de fum. Bisericile, școlile, clădirile publice sunt complectamente distruse și făcute bucăți. In afară de trupe nimeni nu mai locuește orașul. Numai puțini locuitori eu reușit să se refugieze în munți de teama bandelor mahomedane de ucigași. Doar osemintea foștilor locuitori aî Șuseî acoper străzile devastate. Arestări într’o sinagogă Berlin, 30 August.— Depeșe din Varșovia . Prefectul poliției a dat o ordonanță prin care dispune ca toate prăvăliile, chiar și cele în cari se ’aud alimente, să fie închise la orele 9 seara. Din seara marea sinagogă evreiască a fost ocupată de trupe. Credincioșii au fost supuși unei perchiziții corporale și mulți dinți în șir au fost arestați. Autoritățile au disolvat ori o întrunire a părinților de copii de școală în care trebuia să se discute chestiunea boicotănei școlilor. Din cauza stărei de asediu, au asistat puțini oameni. Temeri de uciderea tuturor armenilor din Rusia Petersburg, 30 August.—Știri oficiale din Tiflis descriu situația ca foarte îngrijitoare. Deși luptele la Baku au încetat, totuși mișcarea revoluționară e îmbrățișată de toată populațiunea mahomedană din provinciile Caucasului. Armenii se tem de complecta distrugere a rasei lor. Toate satele de lîngă Baku sunt transformate în ruine. Orașul Baku a fost înconjurat cu un lanț de tunuri, spre a face imposibilă o năvălire a tătarilor. Numărul tătarilor uciși chiar în Baku se cifrează la 2.000. Măsuri militare la Baku: mizeria populației Odesa, 30 August. — Depeșe din 2 iulie : La Baku au fost concentrate o întreagă divizie de trupe și puternice forțe de artilerie. Totuși nu poate încă fi vorba despre restabilirea ordinei. Anarhia continuă să domnească și ordinele guvernatorului român vorbe goale. Printr’un manifest s’a făcut cunoscut că incendiatorii și jefuitorii vor fi imediat uciși fără milă, indiferent dacă vor fi tătari sau armeni. In populațiunea muncitoare domnește o mizerie îngrozitoare. Ea duce lipsă de pline și chiar de apă de lăut. Suspendarea comerțului cu petrol Petersburg. 30 August — Agenția rusă află din Zalizyn că comerțul cu nafta a fost mai în general suspendat; situațiunea consumatorilor este critică. Negustorii de nafta și astrachan au suspendat azi li , warlie.CISSfjSv . Se așteaptă oaspeți dar ga transporturilor ttfai Ii tffpfy S# Proprietarii de vaf fi grati p- ț. sunt siliți a suspenda ceiíin, nicâfia vapoarelor și a -i media pe mateloți și luci^por^O Atentatul de la Peterhoff^ M Paris, 30 August.—La Peterhoff unde se află familia țarului, s’a tromis un atentat în contra fostullui ministru de războiu Saharotv. c Noi măceluri la Baku Petersburg, 30 August. — ^ Alaltăeri au avut loc din nou măceluri sîngeroase la Baku. Un redactor al unui ziar armenesc a fost ucis pe stradă. Evenimentele în Japonia Reapariția ziarelor la Tokio Londra, 30 August.—Orașul Tokio și-a reluat din nou aspectul sau obicșnuit. Toate ziarele zilnice, cari fuseseră suprimate, au primit permisiunea de a reapare. S-a făcut însă excepție pentru ziarul Atachi, Incendiu și explozie pe un cuirasat japonon: 599 victime * Torcio, 30 jUigust.—Departamentul Wnamabeî anunță că cuirasatul „Mikasa“ a luat foc în noaptea de 1O.col. Cauza incendiului este necunoscută : înainte ca echifagiul să fie salvat, flăcările s-au întins pînă la vnatraziu cu praful de pulbere, pfiX lucîna astfel explozie, victime, printre chiîși ’ marinarii altor vapoare.Afiați au căutat să dea ajutor.$’a deschis o anchetă îspre ate afla cauza incendiului. Demisia ministrului de interne japonez Tokio, 30 August.— Se confirmă că demisiunea ministrului de interne nu a fost acceptată. După usajul japonez toți miniștrii înaintează împăratului un document cerînd deciziunea sa dacă ministrul trebui să rămînă în funcțiune, sau trebue să se retragă. In același tii ip a vi relevat necesitatea proclamărea stărea de asediu. împăratul a răspuns că miniștrii trebue să rămînă la postul lor. Anarhist arestat Zurich, 30 August. — Poliția a arestat pe un periculos anarhist internațional care locuia aci, sub numele de Kobanan și Mayer. Curent pacific la Tokio Londra 30 August. — »Evening Standard“ află din Tokio că populațiunea se mai liniștește. Publicul a revenit la sentimente cu desăvîrșire contrariu. In popor domnește un curent opus celui de mai înainte se fac subscripții spre a se reclădi bisericile creștine dărîmate cu ocazia turburărilor. Familia lui Komura asasinată Londra, 30 August.—Din Tokio se comunică că toată familia baronului Komura a fost ucisă prin gîtuire. Dezordine la Tokio Tokio, 30 August. — Meetingul ținut la Osaka a adoptat resoluțiunea ca tratatul de pace să nu fie sancționat și ca ministerul să-șî dea demisiunea. Cu această ocaziune a meetingului s-a produs dezordine ; o persoană a fost grav rănită iar alte 40 de persoane mai ușor. Boala lui Komura Paris, 30 August. După ziarul Matin, Komura e bolnav de catar intestinal. Medicul săi a declarat însă că maladia nu e gravă și că Komura va putea pleca joia viitoare. Accidentul unui tren aerian 61 morți, 50 răniți Paris, 30 August. „Matin“ află din New-York că în accidentul de tren aerian, a alunecat și un al treilea vagon, care însă nu a căzut jos, deoarece partea lui de dinainte a rămas atîrnată de balconul unei case. Vagonul avea înfățișarea unui viaduct. Lumina electrică, din cauza circuitului părea scurtă și avea o culoare verde. Pasagerii cari se aflau în vagonul al treilea, s’au salvat prin balconul de care era prins vagonul. Imediat s’a venit în ajutorul pasagerilor. S’a constatat că accidentul a survenit din cauză de supra-încărcare. Splotiunile accidentului sunt în număr de 61: 11 morți și 50 grav răniți*aistro care 8 sunt pe moarte. ' . . V: K * j ■ Noul amănunte Brerlin, 30 August.—Cu privire la accidentul trenului aerian din New- York, mai sosesc următoarele amănunte : Trenul era format din 5 vagoane încărcate cu lucrători și lucrătoare. Vagoanele parcurgeau linia ferată așezată în mijlocul străzei „Avenuegaft la o înălțime de trei etaje. La „Avenue 53“ linia se bifurcă. In acest punct se afla un tren de pază, un fel de canton pentru macaz. Macagiul luă trenul acesta drept altul destinat pentru Avenue 5 și deschise macazul. Observînd însă repede că a greșit, închise imediat macazul. Totuși primul vagon apucase că treacă pe linia falsă. Vagonul al douilea, din cauza repedei închideri a macazului sub dînsul, deraie, sărind de pe șine și căzu cu toți călătorii jos pe pavajul străzei unde înmormîntă zdrobind sub greutatea lui pe un trecător și un camion, distrugînd totodată și fațada unei case. Primul vagon deraia de asemenea și se opri agățat de un balcon. Vagonul al treilea fu și el avariat, deși nu apucase să intre pe linia falsă. Pacea încheată la amintirea păcei Berlin, 30 August.—Se comunică din New-York că Witte a sădit la mormîntul lui Washington un arbore simbolizînd pacea. Acest arbore va fi adus mai tîrziu în Italia. , publice au reînceput să funcționeze, unele prin mijlocul stradelor, altele prin entreurile caselor. Se anunță că regele va veni mîine să viziteze orașul. Camera de comerț a votat ■ 6000 lire, invitînd și pe celelalte Camere de comerț din Italia să concureze la opera de caritate. Osenza, 30 August.Se zvonește că regele va sosi tot spre a vizita Marano. Nou cutremur Marchesano 30 August.—Un nou cutremur s’a produs la Bisignano; sunt 41 de comune care au suferit stricăciuni. Pînă acum s’a constatat 47 morți. Populațiunea continua să doarmă sub cerul liber. . I. Vapor aruncat în aer 3 Helsingfors. 30 August—Un vapor necunoscut, de 300 tone a sosit o aseară la ora 7.09 minute pe coasta finlandeză în apropiere de Ja G cebstad. In urma unei care foarte * dese, vaporul s’a izbit de o stîncă, producîndu-se explozie atfel că vaporul a fost aruncat în aer cu tot a echipagiul. Vaporul a fost încărcat cu puști și munițiune. După explozie, suprafața apei a fost acoperită de paturi de puști, plutind 1500 precum și trei lăzi umplute cu revolvere. In vapor au fost găsite de către vaporul de salvare steaguri , englezești și germane; se presupune că vaporul purta drapel american. Vase închiriate de Suedia Luebeck, 30 August. — Guvernul suedez a închiriat de la niște societăți germane de asigurare șapte vapoare cari la 1 Octombrie vor trebui să fie în Karskiana. . Suspendarea recrutărilor în [ Dantzig, 30 August. — Ministerul de razboiu a decis să se suspende recrutările din cauza bol rei. • Activitatea lui Hillerand , Paris, 30 August.—Fostul minis■tru de comerciu în cabinetul Walldeck Rousseau, d. Millerand, a plecat Duminica la Berlin spre a studia instituțiunile de stat pe terenul social-politic și în special chestiunea asigurării pe viața a lucrătorilor. Aceasta în vederea că după vacanță Camera franceză va discuta legea în sensul acesta opusă de ’ guvern. La 13 Septembie Millerand se va duce la Viena spre a reprezenta guvernul francez la conkgresul penttru asigurarea ‘■Socială''. "V. % Escadra engleză Copenhaga, 30 August.—Escadra 1 engleză a plecat azi dimineață în direcțiunea dinspre nord. Ofițer sîrb ucis Belgrad, 30 August. — Ministrul de interne a primit aseară un raport din partea comandantului de la frontieră zicînd că în ziua de 10 Septembrie st. n. înaintea lui Blokhaus, subofițerul Javor a fost omorît de arnăuți. Cu ocazia evenimentelor de la frontiera sîrbă ministrul de război, a ordonat întărirea gardelor de la frontieră. Două companii de infanterie au sosit la Kusumulje. Guvernul sîrbesc va protesta energic contra violărilor de la frontieră în ultimul timp. Regele Carol la Munich Munich 30 August. — Regele Romîniei a sosit aci spre seara. A fost primit la gară de perechea moștenitoare a Romîniei. Perechea moștenitoare va pleca seara la București. Mersul holerei Berlin, 30 August. — „Reichsanzeiger“ zice că dela 11 pînă la 12 Septembrie la amiază st. n., a fost în Prusia opt cazuri suspecte de holeră : trei au murit de holeră. In total sunt 166 cazuri de holeră dintre cari 61 morți. * Marienwerder, 30 August.— Nici un nou caz suspect de holeră nu a fost semnalat azi în districtul Marienwerder. Accidente la manevre Budapesta, 30 August.Regimentul I de infanterie de honvezi, a făcut manevră azi după amiază. A murit 1 om și s’au îmbolnăvit 65. Din al doilea regiment de honvezi care de asemenea a luat parte la manevră, au murit 3 oameni și s’au îmbolnăvit 105. O afacere senzaționala la B-Pesta Budapesta, 30 August Autorul broșureî semnată cu pseudonimul de Tengsig, al cărei scop era ca amestecînd dinastia lohenzollern, să ponegrească coaliția în fața regelui a fost descoperit în persoana ziaristului Arpad Zigany. El a fost arestat pentru înaltă trădare. Pamfletul său, apărut acum cîteva săptămîni, a produs mare senzație, deoarece se presupuneau că autori mai mulți demnitari politici. Persistă încă părerea că Zigany ar fi un om de paie, în dosul căruia se ascund înalți actori politici, pe care poliția îi cunoaște, dar nu voește să-i facă cunoscuți, în interesul cercetărilor. Boala unei artiste Viena,30 August.—Actrița Curieî, doamna Katharina Schratt, este de două zile bolnavă de pneumonie, în vila Shguer din Ischl. Ea îîngepot preparativele de plecare în Italia, cînd, deodată, căzu bolnavă la pat. Actrița nu e în primejdie de moarte, căci boala ia un curs normal. Congresul anti-alcoolic Budapesta, 30 August.— Congresul contra alcoolismului a fost deschis azi dimineață. Congresul criminalist s Hamburg, 30 August.—Congresul Union Internațional criminalist a fost deschis azi. Lupta la granița sîrbo-turcă Semjin, 30 August. ■— Întreaga presă sîrbă cere a se face bine paza la graniță. Din Kursiunlje a sosit vestea unui nou atac. De astă dată o armată regulată turcă a trecut granița în punctul Vrela, întărindu-se pe teritoriul sîrb. In urma unei salve reciproce, un nizam, un caporal sîrb, a fost ucis. Locuitorii fug în toate direcțiunile. Situațiunea e serioasă. Din Niseh au fost trimise trupe la Kursumlje, spre a opri violarea graniței. Astăzi se va ține la Belgrad un consiliu de miniștri, în care se va discuta în această privință. Prințul Alexandru pleacă săptămîna aceasta în Rusia. Vas scufundat Hamburg, 30 August. — Vapoarele „Pretoria și Hanette" s-au scufundat în largul mării cu un echipaj de 38 de oameni. Trupe sîrbești la granița turcă Belgrad, 30 August. — Consiliul de miniștrii a decis trimeterea de trupe la granița turcă deoarece albanezii învinși de vizami au trecut granița violînd teritoriul sîrb. Originalele acestor telegrame sunt expuse la magazinul de muzică Jean Feder din calea Victoriei. — Mulțumită frumosului succes pe care l-a obținut la prima reprezentație piesa „Femeile noastre“, ea se va reprezenta din nou pe scena teatrului „Imperial“. Joi la 2 Septembrie-De astă dată, „Femeile noastre“ se vor da în beneficiul simpaticului artist I. Gardi. Scînteie Numirile în magistratură. — Zvon neîntemeiat IAȘI, 30 August. — Spre seară au sosit decretele de numire in magistratură întocmai după cum a arătat ziarul Adevirul. — Zvonul despre aminarea alergărilor de cai este absolut neîntemeiat. Dan Luarea Griviței —Cursa Galaț-Constantinopol.—Elevi sosiți.—Conflictul dintre muncitorii din docuri.— Congresul evreior pămînteni.—Ingrijearea comercianților de cereale. GALAȚI, 30 August.—Azi fiind aniversarea luărci Griviței, unde-Deum s’a oficiat la biserica Mavromol, apoi d. general Sergiu Băicoianu a primit defilarea unei companii a regimentului 11 comandată de d. căpit. Jipescu. Sublocot. Votocrat Petre a ținut o conferință la batalionul 3 de vînători, vorbind despre luarea Griviței. Vaporul „Basileu Georgios“ care făcea cursa Galați-Constantinopol, a fost vîndut spre a face pe viitor cursa Constantinopol-Alexandria, iar în locul sau pentru cursa Galați-Constantinopol va fi ales vaporul „Ergastolo“. — Pe canoniera „Bistrița“ au sosit aci elevii școalei de räzboiu cari se reîntorc de la Constanța la București. — Conflictul dintre muncitorii cu ziua și cei cu acordul din portul nostru nu s’a aplanat încă. Mai mulți lucrători s’au dus azi la căpitănia portului și au spus că peste 600 de muncitori n’au de lucru din cauza acaparărei vapoarelor de către cei cu acordul. — Evreii pămînteni din Galați și Brăila proictează ținerea unui congres la Brăila, în luna Septembrie. “ Comercianții de cereale de aci sunt foarte îngrijorați de faptul că peste 200 de șlepuri încărcate cu cereale staționează actualmente pe Prut și nu pot veni la Galați din cauza scăderea apei. De asemenea la Bărboși și in alte stațiuni zac numeroase cantități de cereale din pricina lipsei de vagoane. Mulți cumpărători, avînd nevoe de marfă, amenință că se vor duce la Brăila ca să cumpere. Sylvius Panică între evreii din Chișinău.—Moartea Anotei Maucăș. — Serbarea patronului reg. 13. — Patronul d-lui lădură Ü.—Examenul de ofițeri. iAși, 30 August..— Eri a fost mare panică la Ghișinăul. Populațiunea israelită credea că se apropie un nou măcel. S’a liniștit însă în urma asigurărilor date de Sandino, ajutor de primar. — Azi a murit Aneta Mancaș distinsa elevă a conservatorului și gagistă în teatru, victimă a scarlatinei. — Regimentul 13 a plecat azi la Șipote. Tot azi, fiind patronul regimentului, înainte de plecare, căpitanul Ghidionescu a vorbit soldaților, arătînd însemnătatea zilei. — La serviciul divin de la mitropolie au asistat autoritățile civile și militare. — Azi find patronul d-lui ex. Bădărăîi, nenumerate telegrame ua felicitare au fost expediate ministrului de justiție. Clubul conservator a trimes o călduroasă telegramă, semnată de toți membrii săi. — Azi a început examenul ofițerilor de artilerie, aspiranți la gradul de maior. Din Germania Războiul ruso-japonez J împăcarea pe cîmpul de război. Londra, 30 August.—De cînd s’a ncheiat tratatul, între rîndurile ruși sior și cele ale japonezilor domnesc rau Catastrofa din Italia Cutremur la Messina Messina, 30 August. — O ușoară zguduiturä s’a produs ori după amiazi la ora 1.07 minute. Catastrofa din Calabria Monteleone, 30 August.—Regele a vizitat erî după amiazi cîteva locuri foarte vătămate; după ce a ji traversat Tropea, s’a urcat pe yachtul regal, îndreptîndu-se către Stromioli. Populațiunea înspăimântată de cutremur este acum mult mai liniștită. Mai toate cadavrele au fost ■ îngropate. S’a început a se construi colibe. In apropiere de Monteleone s’au constatat 609 morți. Ajutoare pentru victime: Dispărut Paris, 30 August. — Banca din Paris de Pays-bas a votat 5000 franci pentru victimele din Calabria. ■— Un soldat atașat ca copist pe lîngă ministerul de război a dispărut și i se presupune că ar fi furat niște terese militare. » Regele la Monteleone Monteleone, 30 August. — Contrucțiunea caselor de lemn, se urmesză __ cu mare activitate. Birourile Criza din Ungaria Demisia guvernului maghiar iminentă • Viena, 30 August.— Hotărîrea în chestiunea crizei ungare se așteaptă pentru ozi după amiază. Se crede că regele va respinge programul lui Fejervary. Demisiunea cabinetului ar fi deci o chestie de ore. Reîntoarcerea lui Fejervari Viena, 30 August.—Ministrul Fejervari se va înapoia mîine dimineață la Budapesta. Demisia cabinetului maghiar Viena, 30 August. — Președintele consiliului de miniștri, baronul Fejervar, și-a dat astăzi demisiunea. Jttegele va primi mîine mai mulți oameni politici. Criza: consultarea oamenilor politici . Viena, 30 August.—Ministrul Fejervary a demisionat. Se asigură că împăratul va invita pe șeful coaliției pentru a vedea opiniunea lor în ce privește formarea unui cabinet. Criza ministerială din Ungaria Viena, 30 August. — împăratul Francisc Joseph a primit azi dimineață în audiență pe ministrul Fejervary ; pînă în prezent rezultatul este încă necunoscut. După amiază ministrul Fejervary a fost primit din nou de împărat. Fejervary rămîne aci pînă inline. După jurnale împăratul ar fi primit azi dimineață de asemenea și pe Gautsch și Golubiwski. IN ȚARA Atentat la viață.—Incendiu.—Crimă—Abuz de încredere. — Hoți de cai prinși. Falsificare de acte. — Tentativă de omor.—Țărani răsvrătiți.—Teatrale. Cit A IOVA, 30 August.—Din dușmănie, Niță Bărbulescu a încercat astă noapte să omoare pe fostul său prieten Nicoae Mitulescu. El l’a pîndit în strada Neptun și a dat mai multe lovituri. Din fericire, victima a fost readusă la viață și, deși grav rănită, starea sănătăței sale nu e desperată. Din cauza focului prea mare ce s’a făcut în sala cafenelei de sub hotelul „Calafat“, un incendiu s’a declarat astă noapte acolo. Cu mare greutate, focul a putut fi localizat înainte de a pricinui pagube însemnate. — Marin D. Duciu păstra o ură neîmpăcată împotriva vecinului său Dumitru Dincă, din strada Salvatorului. Eri, relațiunile dintre cei doui vecini s’au înrăutățit și mai mult, astfel că Duciu a hotărît să o netezească odată pentru totdeauna cu Dincă. Ocazia i s’a prezintat lui Duciu astă noapte. Știind că Dincă se va înapoia turiu acasă, el s’a înarmat cu un drug de fier și s’a pus la pîndă. Cînd victima s’a apropiat de lîngă locul unde Duciu erea ascuns, acesta i-a zdrobit capul. Dumitru Dincă a fost ridicat din stradă în agonie. El a fost transportat la spital. Nicolae Mateescu, supraveghetor la lucrările de la Domeniul coroanei Segarcea, fusese trimis în Craiova ca să angajeze lucrători. In acest scop, i se încredințase suma de 600 lei. In loc de a angaja lucrători și de a da bănii ca arvună acestora, Mateescu le-a găsit o întrebuințare mult mai potrivită. El s’a pus pe chef și a cheltuit toată noaptea. Minunea a fost ca in loc să se îmbete, Mateescu s’a trezit... la poliție. Aci a fost silit să mărturisească de unde „vînase“ leii și a fost trimis apoi în Segarcea, sub excortă. . — Vestiții hoții de cai Pătru Ion, Crăciun Ilie, Costică Mihalache, Nicolae Nițu și Ion Radu Ilie au fost prinși și înaintați parchetului.— Ion R. Fata, secretarul comunei Predești, și ajutorul de primar St. D. Petea au falsificat o carte de judecată în prejudiciul locuitorului Vasile Burteăcu. Falsificatorii au fost dați judecăței. Din răzbunare, locuitorul Elefterie M. Stoica, din comuna Galicinica a încercat astă noapte să omoare pe consăteanul sau Gheorghe St. Petre, trăgînd asupra-a două focuri de revolver. Din fericire, Gheorghe a scăpat neatins de gloanțe. Părîndu-li-se că au fost nedreptățiți de către administrația moșiei Negoiu, sătenii Marin Săceanu, Florea M. Săceanu și Marin Săceanu, au pătruns afără în curtea conacului înarmați cu furci de fier și au încercat să omoare pe administratorul G. Vasilescu. Mulțumită interveneai oamenilor conacului, răsvrătiți țărani au fost împiedicați la timp de a comita crima. Hîrtia timbrată și scrierea actelor Calitatea colilor timbrate Este în general cunoscută marea importanță a actelor de notariat, ca: actele de vinderi de imobile, actele de ipotecă, testamentele, foile dotale, contractele de arendare, etc., etc; extractele de pe actele de stare civilă, diversele certificate și o infinitate de alte acte. In vederea importanțelor, natural, că, aceste acte, trebuesc să fie scrise pe cit se poate de bine pronunțat, de durabil, de citibil și de frumos. Este de asemenea cunoscut, câ, calitatea hîrtier are o influență directă și considerabilă asupra producerei grafice a scrierei, bună ori rea, după cum calitatea relativă a hîrtiei e bună ori rea și că legea timbrului obligă ca actele de felul celor mai sus indicate, să fie scrise pe hîrtie timbrată, așa cum o dă statul ; prin urmare, alegerea 6 absolută imposibilă. De cîtva timp, însă—nu pot să știu din care cauză—hîrtia timbrată ce se găsește pe la diferiții debitanți, în loc să se afirme prin calități din ce în ce mai perfecte, cum se afirmă cea mai mare parte din alte specii de fabricate și chiar hîrtia ordinară, în acest secol de progres general, din contră, a ajuns la cea mai inferioară calitate. Hîrtie sugătoare Pentru orice specie de cerneală ce se găsește în comerciu, hîrtia în cestiune, ce se debitează de cîtva timp, e atit de permeabilă, încît, n’are nici o deosebire de hîrtia numită „hîrtie sugătoare“. Orice precauțiune ar avea cînd scrii, cerneala totuși se revarsă în lături în așa chip, că mai cu seamă vocalele, devin de necunoscut; și, deosebit de acestea, contrapagina, pe care adesea trebue să urmeze restul actului ori legalizarea lui, nu prezintă decit negativul sau scrierea inversă din față. Dacă continui a scrie și aci, atunci, ambele fețe prezintă o confuziune de litere, încrucișate unele cu altele, atit de mare. Nncit unele nici nu 80 mal U3 iha ■tv hy.. * I disting: iar întregul assânții prezintji: o maculatură bizară și ah ’.ch .i.’v Acte-maculatinß vs Ceva mai grav: s?. . ’ " Dacă o asemenea parodie sSgiplatina, va fi expusă cîtva timp influențe u* mezelor, atunci cerneala se va revărsai și mai mult și va ajunge o maculatură complectă !... Față de aceste grave inconveniente, cred că administrația timbrului ar trebui să ia urgente măsuri de remediere Pînă atunci, cred util a recomanda tuturor acelora cari se țiu ceva pe hîrtie timbrată cu defectele semnalate mai sus, să amestece în cerneală părți egale de praf de gumă arabică și de piatră ■ [UNK]că (alaun) pînă va da la încercare o scriere de o fixitate convenabilă. Ioan P. Cârpinișeanu :V Știri din jumrâmătate Regimul comercial actualmente în vigoare între Franța și Bulgaria, va fi prelungit pînă la 31 Decembrie a. col. st. vechiű.* Mai multe ziare franceze s’au făcut ecoul unor zvonuri cari spun că marele, universalul industriaș Dufayet, lucrînd țară de socoteală în industria petrolului, se vede silit de a-și lichida afacerile, și de a-și vinde toate proprietățile și fabricele. Secretarul general al Casei Dufayel, dezminte cu energie aceste zvonuri. * Mister Stefan d’Obrien, șeful Siguranței din New-York, a sosit în vizitǎ, la confratele sǎu din Paris, spre a studia la fața locului diferitele servicii ale Siguranței pariziene, voind să reorganizeze „Siguranța“ poliției din New-York. El a vizitat deja Anglia și Belgia și va pleca în urmă la Berlin și Viena. Ministerul de externe din Rusia, a anunțat oficial că în urma vizitei șahului la Petersburg, s-a luat deciziunea de a se lărgi tratatul comercial între Rusia și Persia, aceasta din ordinul țarului. La Hamburg e o grevă generală a mateloților. Cincisprezece corăbii sosite în port nu-șî pot descărca mărfurile și transporturile particulare din această cauză.• In curînd vor începe lucrările construirea unei linii ferate internaționale de la Peshawar (India) pină în portul Shilman. Această linie va înlesni mult transporturile de import și export și va servi mult pe acele state europene care fac un comerț întins ca și în India. Ea se construește în urma insistențelor Angliei. Congresul internațional studențesc din Liege, a ținut ori o ședință rezervată în chestia păcei ruso-japoneze. ❖ Conformîndu-se deriziunea de a se suspenda ședințele conferinței suedo-norvegiene, membrii conferinței au părăsit ori orașul Carlsbad. din Saliani Bogățiiile Macedoniei Macedonia încă din timpurile cele mai vechi a fost cunoscută ca cea mai bogată țară în aur. Din bogatele mine de aur și argint, Filip Macedoneanul a găsit mijloace de întreținere ale armatelor sale atît de numeroase. Exploatarea minelor se făcea de autoritatea militară, așa că pe guvern nu-1 costa aproape nimic. Dar această exploatare era prea mică in timpurile vechi și după cum vorbesc oamenii speciali, în Macedonia se găsesc și astăzi mari izvoare de aur. Ca cea mai bogată parte în aur se consideră partea de lîngă rîul Galie, care vara avea prea puțină apă și se vîrsa în golful Salonic. El e bogat în aur, pe partea de sus a cursului lui, unde populațiunea bulgară din aceste părți strînge aurul. Aurul sub formă de solzi și filoane în greutate de 10 grame găsește pe o întindere de 20 km pătrați. Metodul întrebuințat de aurari pentru a spăra aurul cu totul primitiv. Nisipul aurifer se pune pe marginea unei scînduri, lungă de 2 lam. metri, prevăzută cu cite o dungă de o parte și alta, făcută în formă de uluc și pusă oblic pe pămînt. In partea mai ridicată a scîndurei se toarnă necontenit apă, care în cursul ei duce tot nisipul mai măricel la vale , iar aurul și nisipul mărunt este oprit de niște scindurele pusa transversal. Acest nisip rămas este spălat apoi în un nou uluc unde se stringe aurul bine, și deoarece conține și magnetită, acesta este aleasă prin diferita magnete. Ca să se spele nisipul aurifer cel mai principal lucru este să fie apă multă. Nisipul însă care este adus cînd apa e mică, conține o cantitate prea mică de aur și numai cînd plouă la munte și vine apele mari atunci ele aduc nisip din vîrful munților care e foarte bogat în aur. Sate întregi se ocupă cu culegerea aurului, și în fiecare an se estrage în valoare de 400.000 de lei aur și acesta este vîndut evreilor din Salonic. * 5 Comerțul Bulgariei în luna Iulie, este de 10.558 de lei pentru export, iar da la 1 Ianuarie și pînă acum 74.707.951 lei. Importul în cursul lunei Iulie a atins suma de 8.004.204 lei, iar de la 1 Ianuarie și pînă în această lună 68.263.303 lei. Pivot. Aseară între ofițeri și public s’a întîmplat scene violente. Cauza acestor certuri, a fost că un ofițer fiind beat a lovit pe un civil, d’aici s’au luat la bătae. Sofia. Agentul diplomatic al Bulgariei d-nul M. Sarafolf, a venit din Viena în Sofia.