Dimineaţa, octombrie 1905 (Anul 2, nr. 599-628)

1905-10-12 / nr. 609

JisUys Bau BANI DIRECTOR CONSTINLLE ABONAMENTE SImple (Dimineața) Un an...................• Lei 19.—» • Inni .«••••••••• n 9— 3 n ................................ • •• • »» 1 luna .................................................. «* 1*50 IN STRAINATATE ÎNDOIT Combinate (Adevărul și Dimineața) Un an .... lei 32 I 3 luni .... 3 ș Iuni .... „ 16 1 1 luna .... 3 O AJUNT IN STRĂINĂTATE ÎNDOITRI An« A Telefon No. 260. Apare zilnic la ora 4 dimineața en ultimele știri ale nopței Diurcurile ziarului str. @ărind»r li PUBLICITATEA bifaia de corp 7 pagina ]13-a bani 30 » it n » n rv-a „ 10 PUBLICITATEA UNITA In aceeași zi la ambele ziare Linia pe corp 7 pagina HI-a bani 35 » j» w a » IV-a „ 18 Inserții și reclame linia lei 2 Editura Societățeî anonime pe acțiuni „AUEVERUL“ Capital social 600.000 Lei ORA TELEGRAFICA Prin fir SPECIAL din: LONDRA, PARIS, BERLIN, VI EN A și BUDAPESTA de la corespondenții noștri speciali Evenimentele din Rusia Certuri în familia țarului Petersburg, 10 Octombrie. — In familia țarului certurile sporesc mereu. Marele duce Vladimir a rupt orice relațiuni cu țarul și luptă acum chiar contra lui. Cu Ciril țarul a rupt de asemenea orice relație, deși nu a putut să-șî realizeze amenințarea de a-i retrage marele apanaj ce i se servește. In schimb, cu toate inzistențele marelui duce Vladimir, care a amenințat chiar cu plecarea în străinătate și demisionarea din toate demnitățile, țarul n'a vroit să-l primească pe Ciril. întrunire la Odesa Odesa, 10 Octombrie. — La universitatea de aci a avut loc o întrunire politică în care s’a hotărît ca duma imperială să fie boicotată și ca în ziua convocărei sale să se proclame greva generală în toată Rusia. Scumpetea cărnos în Moscova Moscova, 10 Octombrie.—Aci domnește o mare scumpete a articolelor de hrană. Prețul cărnei s’a urcat în mod enorm. Bandiți înarmați jefuesc ziua nameaza mare Riga, 10 Octombrie.— In trei magazine de arme s’au prezentat astăzi niște bande înarmate și au silit pe comercianți să le dea arme. Cîteva debite de băuturi spirtoase au fost jefuite. Grevă generalizată * Petersburg, 10 Octombrie. ■— Agenția Westnik află că și la gara Niculae s’a proclamat greva. La Chakow aproape toate uzinele au încetat lucrul. Mulțimea oprește vagoanele tramvaelor. Trupele păzesc diferitele cartiere ale oraș.La Balașon toți impiegații drumului de fier s-au pus de ele în grevă. Comunicațiunile au fost suspendate. Greva a fost proclamată de asemenea în toate uzinile și morile. Liniștea nu a fost tulburată pînă în prezent. La Kirsanov, greva este generală. Comunicațiunea pe liniile Moscova-Briansk-Wiasma-Rjaesandrei au fost cu totul suspendate. D-na Witte la Țarina - Petersburg, 10 Octombrie. — Contesa Witte a fost prezentată împărătesei. La Charkow Charkow, 10 Octombrie. — Greva generală a izbucnit azi dimineață la căile ferate, și birourile au aderat la greva impiegaților. Populația uvbieră din Petersburg in agitație Petersburg, 10 Octombrie. Numeroase patrule de armată au fost trimise ori prin cartierele în car sunt situate fabricile de aci, pentru a împiedeca pe lucrători sa pătrunză în oraș. Se afirmă că lucrătorii de la uzinele Putilov, vor să înceteze luciri cu începere de azi. Proiectele lui Witte Petersburg. 10 Octombrie—Contele Witte s’a pronunțat pentru constituirea mai repede a consiliului de miniștri. Se dă ca neîndoelnică numirea lui ca prim-ministru. Totuși Witte nu va primi postul de cit dacă i se vor acorda puteri extraordinare, fapt în contra căruia unii miniștri protestează. Se asigură că Witte va căuta să amîne deschiderea Dumei cu cel puțin două luni mai tîrziu decît termenul fixat pînă acum, pentru ca în timpul acesta să supună legea electorală a lui Bulygin unei radicale modificări, așa încît să corespundă mai mult nevoilor și dorințelor poporului. Situația foarte gravă în Odessa și în alte orașe.Temeri de revoluție.Avertismentele date populației Petersburg 10 Octombrie.— Știrile sosite din Rusia de sud sînt foarte neliniștitoare. Autoritățile se tem iarăși de izbucnirea unei mișcări revoluționare. In Odessa și in mai multe alte orașe au avut loc manifestațiuni revoluționare foarte întinse și puternice. Guvernul a înștiințat populația prin publicațiuni oficiale că armata și poliția au căpătat ordinul de a trage oriunde s’a forma o îngrămădire de lume, și aceasta fără a ține seama de numărul persoanelor ce ar fi ucise în acest mod. Mai cu deosebire poliția are cele mai stricte ordine ca să nu tragă niciodata în aer, ci totdeauna în carne vie. Mare meeting la universitatea din Odessa Odessa, 10 Octombrie. La universitate a avut loc era primul mare meeting, la care au luat parte vreo zece mii de persoane. In locul politiei, care nu trimesese la întrunire nici un reprezentant al ei, au menținut ordinea studenții Colosala grevă din Moscova Greva lucrătorilor c. î. din Moscova Berlin, 10 Octombrie. — Din Petersburg »I se telegrafiază lui „Berliner Tageblatt“ : In Moscova greva lucrătorilor și funcționarilor de la căile ferate a luat proporțiuni mai mari. Eri, Duminică, toate liniile cari răspund în Moscova au voit să declare greva generală. Circulația trenurilor oprită —Aspre măsuri polițienești Moscova, 10 Oct.—Mișcarea grevistă care sporește din moment în moment a și cuprins mai toate liniile ferate ce răspund în Moscova. După întreruperea complectă a circulațiunei pe linia Moscova-Cazan, greviștii au stins lumina electrică și au oprit mașinele. Pe linia Iarosland a încetat cu desăvîrșire de ori dimineață la 10 ore circulația trenurilor de marfă, iar aceea a trenurilor de persoane a încetat cu totul de la amiazi. ♦ Pe alte linii circulațiunea a fost suspendată totalmente la orele 2 și la orele 6 din care cauză , trenurile pornind de la Moscova sunt întrerupte în cinci direcțiuni. Marea majoritate a funcționarilor din administrațiunile de mișcare, precum și de pe căile ferate ale Moscovei au încetat lucrul. Lucrătorii se asociază la revendicările politice și sociale anunțate. Deocamdată stau deoparte numai funcționarii de pe linia Nicolae. Nu numai stațiunile și diversele ateliere, dar și liniile pe distanțe de mai mulți kilometri în apropiere de gări cari sînt păzite de cazaci. Ciocniri mai mari nu s-au produs pînă acum. Totuși greviștii au fost de mai multe ori atacați de către poliție, cazaci și de către populațiunea instigată în contra lor. Proporțiile uriașe ale grevei.—Cererile greviștilor Berlin, 10 Octombrie. — Depeșe din Moscova . Greva de la căile ferate se întinde din ce în ce mai mult. Circulațiunea a încetat pe 11 din 13 linii. Fiece tren care pleacă din Moscova este păzit pînă la Kiev de către soldați. Lucrătorii cer opt ore de muncă, nepedepsirea greviștilor, ridicarea stărei de asediu, a pedepsei cu moartea amnistia generală și votul universal. Greviștii continuă greva . Moscova, 10 Octombrie.—Agenția Westnik spune că o întrunire a greviștilor, ținută erî, a hotărît continuarea grevei pe căile ferate pînă ce toate cerințele lucrătorilor vor fi îndeplinite. .Membrii federațiunei arestați erî au fost puși în libertate. Un detașament al batalionului de geniu a sosit spre a asigura serviciul pe linia Moscova-Kasan. Ministrul comunicațiunilor d. Chil-otoiv, a încercat ori să facă pe mecanici să reia lucrul. Numai unul s-a lăsat a fi convins și a condus locomotiva trenului ministerial la Rjasesan, Două atentate Un paznic domenial și un Inspector polițienesc omorîți Riga, 10 Oct.—Alaltăeri paznicul domenial de la „ Solitude“ a fost rănit în mod mortal în apropiere de Riga, și aseară inspectorul de poliție al coloanei a fost omorît pe stradă dincolo de localul vămei, pe cînd trecea însoțit de o patrulă militară și de mai mulți sergenți de oraș. Criza din Ungaria Acțiunea coaliției Budapesta, 10 Octombrie.—Comitetul diriginte al coalițiunei a înfierat cabinetul Fejérváry ca ilegal constituit și a hotărît să ia o pozițiune mai energică în contra guvernului. Acțiunea stîngei coalizate Budapesta, 10 Octombrie. — Comitetul executiv al partidelor stînge coalizate a ținut ședință astăzi în localul clubului partidului independent. A prezidat Franz Kossuth. 1 Președintele descrise într’o cuvîntare situația politică. O vie discuție urmă apoi asupra reactivărei cabinetului Fejervary și anume în chestiunea dacă comitetul diriginte al coalițiunei trebue să ia pozițiune de pe acum, ori trebue să aștepte pînă ce programul cabinetului va fi cunoscut. Nu s-a luat însă nici o hotărîre. Fr. Kossuth în călătorie electorală Budapesta, 10 Octombrie.— Francisc Kossuth a înștiințat pe deputatul Pero Cingina că va vizita Dalmația. întrunire slovacă Budapesta, 10 Octombrie.—Intr’o întrunire publică ținută de slovaci la Cracovanî, deputatul Milan Hodja a vorbit despre sufragiul universal. Ei au hotărît a lua o atitudine față de dreptul electoral: întrunirea romînilor din Zalathna Budapesta, 10 Octombrie.— La întrunirea ce au ținut-o romînii în Zalathna deputatul Pop luînd cuvîntul recomandă întrunirea ca să voteze o rezoluție prin care se exprimă încrederea in deputații naționaliști și se cere ca fiecare cetățean care a atins vîrsta de 20 de ani să fie alegători iar alegererile să se facă prin vot secret în fiecare sat. S’a admis o moțiune de neîncredere la adresa deputaților liberali. Noul ministru de agricultură Budapesta, 10 Octombrie.— Fostul ministru al agriculturei d. Andreas Georgy și-a luat astăzi rămas bun de la funcționarii săi. Noul ministru, baronul Arthur Feilitzsch a fost primit astăzi cu solemnitate la minister. El a ținut o cuvîntare în care a spus că va avea totdeauna în vedere binele statului și îmbunătățirea stărea funcționarilor. Hedervary la împărat Viena, 10 Octombrie. — Fostul prim-ministru contele Khuen Hedervary a fost primit astăzi în audiență de împărat. Din redacția lui „Yorwaerts“ Berlin, 10 Octombrie.—In redacția ziarului „Yorwaerts“ a izbucnit o criză destul de serioasă. Șase membri ai redacției au declarat că au demisionat, din cauză că comitetul executiv al partidului a concediat doi colaboratori. Ceilalți membri ai redacției s-au declarat solidari cu colaboratorii concediați. In realitate demisiunea acestor redactori însemnează că elementele radicale din redacție au triumfat asupra celor moderate. Mișcarea rezerviștilor Viena, 10 Octombrie.—Telegramă din Praga. Iuri două sute de rezerviști și milițieni au ținut o ședință în care au hotărît să pornească o acțiune în sensul ca guvernul să despăgubească pe rezerviștii concentrați pentru instrucție și manevre. Puterile și controlul financiar . Constantinopole, 10 Octombrie.Poarta a protestat pe lîngă baronul de Galice, ambasadorul Austro-Ungariei, decanul corpului diplomatic, de prezența și deliberările delegaților financiari la Yeskuel. Se zvonește că ambasadorii Ru ] siei și Angliei ar fi atins chestiunea controlului financiar în Macedonia în cursul audienței ce a avut-o la sultan al altăerî și au spus sultanului că o acțiune comună a puterilor se pregătește. ] Wilhelm II la Borna Berlin, 10 Octombrie. — Ziarul „Germania“ anunță că împăratul Wilhelm a anunțat pe papa că va vizita la primăvară Roma. Dinastia coreeană în primejdie ! New York, 10 Octombrie.— In Coreea niște conspiratori voiesc să de- iclare dinastia ca decăzută de la tron. Execuțiunea unui șef de bandă * ? Donetft Butso Dol, 10 Octombrie. Condamnarea la moarte a șefului de bandă Kote din Castoria a fost pronunțată de comisiunea extraordinară din Monastir și a fost confirmată printr’o iradea. Execuțiunea s’a făcut deunăzi la Monastir. Nu sa produs nici un incident. Atentatul contra sultanului.— Ancheta sfîrșită * Constantinopol, 10 Octombrie.— Ancheta ordonată pentru a se găsi autorul atentatului contra sultanului s-a sfîrșit. Contesa de Witte la curtea imperială Petersburg, 10 Octombrie. — Doamna contesă de Witte a fost reprezentată țarinei și a căpătat astfel dreptul de a fi primită la Gurte. Contesa de Witte este de origină israelită. Revistă japoneză . Tokio, 10 Octombrie.—Agenția Reuter află că Miradoul a trecut astăzi în revistă flota japoneză și vasele rusești capturate sau scoase din apă. . . După revistă, împăratul a primit pe bordul cuirasatului „Alama“ mai mulți ofițeri englezi și americani. Eliberarea englezilor capturați în Maroc * Gibraltar, 10 Oct. Știri sosite noi spun că ofițerii englezi au fost puși în libertate contra liberărea a cinci deținuți prizonieri ai guvernului marocan. Tas scufundat * Le Havre, 10 Oct.— Vasul de pescari „Gambetta" s’a scufundat lîngă Dogerbank cu tot echipajul sau de 24 oameni. Din Storthing * Christiania, 10 O * “»Stortingul a hotărît să omîie discuținea propunerilor privitoare la plebiscit, această propunere avînd a fi discutată simultan cu un eventual proect al guvernului în acest sens. Mulțumiri lui Roosevelt de la țar și de la Mikado Londra, 10 Octombrie. — Lin New York se telegrafiază ca țarul și mikadoul au adresat președintelui Roosevelt telegrame de omagii în cari îi mulțumesc pentru silințele ce șî-a dat în interesul păcei. Onoruri princiare * Postdam, 10 Octombrie.—Principele moștenitor a fost numit a„ la suite“ în regimentul de cuirasier „Koenigin". Chestia controlului financiar în Macedonia : o notă a Porței către puteri Constantinopol, 10 Octombrie. — In chestiunea controlului financiar al puterilor străine în Macedonia. Poarta a adresat ambasadorilor o notă în care se spune că guvernul imperial nu poate permită amestecul unor agenți străini în afacerile interne ale imperiului și ca cererea puterilor este o insultă adusa tratatelor încheiate, drepturilor sultanului și intereselor imperiului. Banditismul din Maroc Berlin, 10 Octombrie.—„Vossische Zeitung“ află din Tanger că trimisul sultanului neputînd sili bandiții să pună în libertate pe ofițerii englezi capturați, marele șarof Ahmed Mulef a plecat la Ceuta pe bordul vaporului „Pathfinder“ spre a exercita asupra bandiților influența sa confesională. Schimbare în diplomație . Berlin, 10 Octombrie.—Agenția telegrafică berlineză Wolffs Bureau află din izvor competente că împăratul Wilhelm a admis, retragerea ambasadorului Germaniei la Petersburg, contele d’Alvensleben, care o ceruse din motive de sănătate, împăratul a conferit coptelui ordinul Vulturului Negru. Ministrul Germaniei la Copenhaga d. W. de Schoen, este desemnat ca succesor al contelui d’Alvensleben. Mare scandal la Universitatea din Belgrad Belgrad, 10 Octombrie.O mare demonstrațiune s-a produs azi la Universitate. Studenții hotărînd să nu mai vină la cursuri, profesorii le-au suspendat. Astăzi rectorul Universitățea Lozonitsch veni să-și țină cursul de chimie deși în sala de cursuri își făcuseră apariția doar un student și studentă.îndată se adunară în fața sălei numeroși studenți cari voiră să se dedea la violențe în contra rectorului. Acesta reuși să se ascundă. Cei doi auditori însă fură maltratați de colegii lor. Universitatea a fost închisă. Loubet în Spania La Escurial * Madrid, 10 Oct.—D. Loubet a sosit la Escurial. A vizitat palatul și mînăstirea ; a depus coroane pe mormîntul regelui Alfons XII și al principesei Asturiilor. Președintele republicei franceze a plecat apoi la Madrid aclamat pe tot parcursul. Manifestațiuni pentru Loubet , Madrid, 10 Octombrie.Locuitorii Madridului manifestează cu entusiazm bucuria lor pentru vizita președintelui republicei franceze. Toate casele particulare sunt mult pavoazate cu culorile franceze și spaniole. Întreg orașul este foarte frumos decorat și în special cartierul Puerta del Sol. Toată presa urează bună-venire d-lui Loubet în articole elogioase și entuziaste. Loubet la regină * Madrid, 10 Octombrie.—D. Loubet și d. Rouvier cu suita lor au făcut o vizită reginei mame, care era înconjurată de rege, de infanta Maria Tereza și de principele Ferdando. Regina Cristina a făcut d-lui Loubet o primire din cele mai grațioase, convorbind îndelung cu dineul. Vorbind de incidentul care a marcat călătoria regelui Alfons la Paris, regina a mulțumit cu emoțiune președintelui de toate dovezile de atențiune ce a dat cu această ocaziune regelui. După ce d. Loubet a prezentat persoanele din suita sa, președintele a făcut o vizită infantelui Don Carlos și infantei Isabela. Primirea lui Loubet la Madrid .Madrid, la Octombrie.D. Loubet a sosit la Madrid la ora 3 după amiază. Recepțiunea făcută președintelui republicei a fost grandioasă. Președintele era așteptat la gară de rege, principele Ferdinand de Bavaria, principele Asturiei. Cortegiul a fost întîmpinat pe tot parcursul cu aclamațiuni entuziaste. Cînd d. Louber și regele au intrat în palat, aclamațiunile mulțimei au devenit și mai entuziaste. Regele a însoțit pe președintele republicei pînă în apartamentul ce-i fusese rezervat. D. Loubet a mulțumit în diverse rînduri de primirea ce populațiunea din Madrid, l-a făcut. Atentat la o vînătoare Budapesta, 10 Octombrie. Proprietarul de moșii baronul Georg Stoyanovici, de origină germană, fost deputat in Reichstag, a fost împușcat pe la spate de către un braconier pe cînd se afla în apropiere de Nagyzsam la o vînătoare. El a fost lovit în cap. Catarama șepcei sale de vinătoare făcu să ricoșeze cea mai mare parte a încărcăturei. Vreo cincisprezece alice pătrunseră totuși în cap producîndu-i o mare hemoragie. Medicii reușiră să extragă plumbii. Atentatorul a dispărut. Din Skupștină , Belgrad, 10 Oct. — In ședința de eră a Skupștinei trei proecte de răspuns la adresă au fost citite. Proectul partidului guvernamental, care aprobă declarațiunile guvernului cu privire la politica externă și la măsurile de siguranță a frontierei; proectul vechilor radicali, care reclamă o soluțiune mai urgentă în chestiunea reînoirea armamentului și adaugă că Skupștina nu poate aștepta în liniște soluțiunea, chestiunea noului armament căci nici situațiunea politică generală și evenimentele ce se petrec în țările din vecinătatea Serbiei nu permit ca Skupștina să rămîie liniștită. In sfîrșit proectul de răspuns la adresă a partidului național, se plînge că nu se iau măsuri pentru siguranța vieței și a proprietăței în diferite regiuni ale țărei; atrage atențiunea guvernului asupra stărei morale a armatei, adaogă că regretă a nu putea aproba politica externă a guvernului în special în ceea ce privește interpretarea ce o dă situațiunea din Macedonia, cere restabilirea relațiunilor diplomatice cu Anglia regretând adînc, declarațiunea pusilonimă a Siberiei care va continua să facă sacrificii din cauza nesiguranței fruntariilor. Experiențe ca balonul dirigiabil . „Le Journal” anunță că cu balonul cu cîrmă al lui Lebaudy s’au făcut Sîmbottă niște experiențe importante. Din balo s’au asvîrlit niște i bombe și s’au făcut reproducțiuni fotografice. Experiențele au reușit. Moartea unui compozitor Budapesta, 10 Octombrie. Cunoscutul compozitor Iosef Konti autor al mai multor operete populare, a încetat astăzi din viață. Distincțiuni franceze *Paris, 10 Octombrie.—D. Loubet a trimis însemnele marei cruci a legiunea de onoare principelui Ferdinand de Bavaria și alte distincțiuni marilor personagii și miniștrilor spanioli. Primirea unui diplomat * Cetinge, 10 Octombrie.— Noul agent diplomat bulgar, d. Toncef, a fost primit era în audiență de principele Muntenegrului. Discursuri foarte cordiale au fost schimbate cu ocaziunea prezentărei scrisorilor de acreditare. Importantă discuție în Skupștină , Belgrad, 10 Oct.— Skupștina a început discuțiunea răspunsului la Mesagiu. D. Stojan Bibarac, șeful naționaliștilor a declarat că trebue să protesteze contra aserțiunea guvernului ca raporturile Serbiei cu statele străine sunt corecte, atunci cind se știe că relațiunile cu Anglia sunt întrerupte de doi ani. . .. Toate statele, a zis oratorul, se silesc a stabili nouă legături , singură berb,a crede că poate sta izolată , pe cind principele Bulgariei vizitează rînd pe rtnd curțile europene, se pare că misiunea regelui Petru trebue să sfîrșeasca cu vizita făcută la Sofia. Oratorul cere explicații guvernului de ce Anglia a rupt relațiunile sale cu Serbia și întreabă care sînt condițiunile Angliei pentru ca relațiunî normale cu aceasta putere să fie reluate. Vorbind de raporturile Serbiei cu Turcia, d. Ribarac a zis că trebuește să se reamintească Turciei că Serbia a fost aceea care a început îmbunătățirea imperiului turcesc și că ea ar putea continua opera începută. D. Andra Nicolici, vechuul radical spune că mărturisirea făcută de noul guvern cum că a găsit situațiunea financiară și politică externă a Serbiei într’o stare satisfăcătoare, dovedește că lupta contra vechilor radicali nu este motivată. D. Rafailovici, naționalist, fost 12 ani ofițer in armata activă, declară că indisciplina in armată este mare. Oratorul a invitat guvernul să restabilească disciplina căci altfel partidul național va reda în vileag toate defectele armatei. Viitoarea ședință a fost amînata pe mîine. Sănătatea Papei Pin X Roma, 10 Octombrie — Contrariu aserțiunei ivite din diferite părți cum că papa ar fi greu bolnav de inimă, un personaj din anturajul imediat al lui Pin X declară acea știre ca falsă. Papa a fost cam răgușit în zilele din urmă, dar er a vorbit cu voce limpede și cu mare vioiciune trei ore cu trei sute de persoane. Asemenea este neadevărat că ar suferi de inimă. Singura lui boală este guta, dar și aceasta într-un grad ușor. Dificultăți în chestia ocupării tronului norvegian Berlin, 10 Octombrie. — O telegramă din Copenhaga vestește că Frithhof Nansen, care a sosit acolo, are din partea guvernului norvegian misiunea de a înlătura greutățile ce se întîmpină cu privirea la suirea pe tron a prințului Carol de Danemarca, deoarece în sînul guvernului danez se ivesc două concepțiuni divergente : concepțiunea care crede admisibilă suirea pe tron numai după ce un plebiscit va fi avut loc în Norvegia în favoarea prințului Carol, iar cealaltă care se manifestă în sensul că Storthingul poate să reguleze succesiunea tronului fără plebiscit. Originalele acestor telegrame sunt expuse la magazinul de muzică Jean Feder din calea Victoriei. IAȘI, 10 Octombrie.—Ministrul justiției a sosit azi dimineață. Astă seară pleacă la București. — D. Stavar a fost numit director al Eforiei spitalelor Sf. Spiridon. — Numeroase familii părăsesc orașul din cauza scarlatinei. Dan GALAȚI, 10 Octombrie a.» , imineață cînd dc dim»Sina „Dobro”,.,/ J*8? din dcP30 servă că sind«0,.. . TMocinicul nu ob Â tint8"1 °"b",U * ” Un în divid anume Nicoho Sieoin niște “reț ț aU n,rmit P ° str. Traian, niște porci-au mincat nasul — Mime are loc la Bucirgtada GoeU.geErIS 3 în:tionar’ilor fabrice! „lipett . Ei vor veni aci, aDoli spre a inspecta depozitele fabrice! magazinul Benciu Toplan la care se pusese sechestru, s’au căsit! noapte ușile deschise. ” “ Silviu» Deoarece :S’a fixat termenul e aproape de sărbătorile evreești si n’i Wzraelite, dezgroparea nu sa făcut. 1 colului T18,nuprezrlntata judecătoria odavrul unul necunocut?1 Ca 8’A Säst ca* ■ Sylvius Intră Plecarea ministrului olandez.—întrunirea cercului Presa.—O donațiune.— D. Filiposen in Iași.—Teatru. IAȘI, 10 Octombrie.—Azîd. Kuyper, ministrul olandez, a părăsit localitatea, plecînd în Rusia. — Aseară membrii Cercului Presa, intrunindu-se, au votat proiectul de statute. Marți se va proceda la alegerea noului comitet. Mercur seara membrii cercului se vor întruni la o agapă, în saloanele restaurantului Buch. — Societatea izraeliților pămînteni a donat 46 lei, în folosul școalei profesionale de fete. — D. Nicu Filipescu va sosi negreșit în cursul acestei saptămîni. D-sa va vizita, între alții, și pe d. Nicolaide, șeful grupărei paniste, în vederea congresului carpist ce se proectează. — Aseară trupa Marinescn a jucat pentru a treia oară opereta Curse-Grătare șa un succes deosebit. Dan o fermă ILRA 1.0_0d— Bi«ta cerealelor lor crific^arsă Pe pS0nri,d6e cereale din străinătate sunt mai dese esacto °!n Iid a Căpăta Armații mai Ctaroiß am fi? mituh'eI con8'fi ° ruJul Oiorom, am aflat următoarele • D. Oiorom spune că în adevăr anri 100 Í a * Hag‘ i>0P °’*ici un a doilea , dar că era înțeles cu cei alti .1 comisionol 1 mers să predea acești bani parchetului Astfel,a WStata încercarea de mituire. Astfel a fost surprins de d. polița! Urs eseu in momentul pe cînd primea ban/ .nicob,toli parfe, D-nul Nistor Constantinescu consilier comunal și Georgescu, membri in comisiune confirmă doct d-luî Cioroiu. ~ta a fostc Înaintată parchetului Tof V“ bani.1 ca corp al delictului. Tot astăzi a sosit în localitate d. pro,»r.r„corr‘Ti“*TM ^ Fisher și soți! Rottenberg. Pentru ca Noienmbrie, 3Cte’Proc’s'a amînat la 14 Marg CRAIOVA, 10 Octombrie.—D. sub. comisar G. Tescoveanu de la circ. I-a fiind înștiințat că în str. Tîrgolui Nou, servitoarea Maria C. Gînsac, născind un copil azi, a aruncat în latrină. Transportindu-se la fața locului, cu ajutorul PehTe" “aj0r de gardiști Săvoin Petre care a scos pe mititel din latrină viu, a constatat denunțul arestînd pe mama criminală. Primarul și ajutorul de primar al comunei Predești, Dinu Vintilă si Stan D. Peteu in unire cu secretarul primăriei Nicolae Gogoșeanu, sustrăgînd mai multe acte din arhivă, le-a falsificat, pumndu-le pe urmă la loc. Observindu-ne falsul de către inspectorul comunal, abuzivii funcționari au fost arestați și dați judecăței. a “m rînV am ,teleg‘aflat că numita Ana M. Vișan sa otrăvit cu accid azotat in cimitirul Dorobănția din localitate. Fiind transportată la spitalul central, £*£ «grairile date, azi a încetat Agentul sanitar Mihail P. Ionescu ducîndu-se în corn. Horezu-Poenarul vaccineze pe copilul lui Petre Licu M. Birtu a fost luat la bătae de acesta. Cu ?’f,d.,pâ 06 fusese acoperit de răni, bietul agent a putut scâba din mumie agresorului.Starea sa inspiră serioase îngrijiri. Scânteie Duminică 16 Octombrie .DIMINEAȚA’ VA ÎNCEPE PUBLICAREA MARE ROMAN de Sofia Nădejde »»