Dimineaţa, mai 1906 (Anul 3, nr. 800-830)

1906-05-01 / nr. 800

Anul III No. 800 BANI TELEFOM{ PUBLICITATEA : Concedată exclusiv AGENȚIEI DE PUBLICITATE CAROL SCHULDER & Co. București, Str. Karageorgevici 18 Telefon Sl. Pentru Austria, Ungaria și Germanicii A se adresa: d-ror M. Dukesnach?. Max Augenfeld & Emerich Lessner.— wies concesiune exclusivă 5 SI ani grat ® în 4ă tara ggigs&am; C^TÎStfefey DIRECTOR CONST BHRILE ABONAMENTE Simple (Dimineața) Cara .... . . i ... . Leis.— Sleni ........... „ 5 * .. ......... „ 1.50 1 Inna ........... „ 1.50 IS STRAINATATE ISB91T Combinate (Adevĕrul și Dimineața). Oain .... lei 83 I 3 luni . ... 1 Slimî .... „ ISI 1 lună . ... I ,^iBJÎTBAIWATATE ISDOLl BARI entsru Capitală, No. 14/10 Provincie și Străinătate No. 12/40 Apare ziliare la ora A dimineața în ultimele știri ale nopți ISisarosir^Ie ziar alui str. Sărindar 11 “• ■* ii ‘L'i'fo [UNK] z. Dual 1 Mai« iWö ^5^ ASTAZI: 39 Aprilie (13 II) 1906 CALENDAR.—Ortodox : Assost: Iacob și Sons patrul Catolic : Servațiu Răsăritul soarelui la 4 și 53 m. Apusul soarelui la 7 și 31 m. Ploi parțiale au căzut alaltăeri după amiază în cea mai mare parte a Moldovei și în multe localități din Muntenia, ele au fost însoțite de puternice manifestațiuni electrice și pe alocuri de trăznete și puțină grindină. La Vasluiu, Tg.-Frumos și S.-Sărat, ploae foarte repede și abundentă, dînd de la 20 la 35 mm. de apă. Acum cerul posomorit și timpul liniștit mai pretutindeni. Temperatura a variat intre 25 gr. ziua la T.-Severin și Baia de Aramă și 8 gr. noaptea la Rucăr și Cîmpulung. Barometrul a crescut cu 2 la 3 mm. A plouat la: Broșteni 8 mm., Odobești 5, Balș 1, Costești 11,Zătreni 10, Panciu 3, Celar 2, Ferbinți 2, Dorohoiu 7, Botoșani 2, Fălticeni 4, Tg.-Neamț 3, P.Neamț 1, Tg.-Frumos 25, Huși 4, Roman 9, Vasluiu 21, Bacau 5, Tg.-Ocna 1, R.-Sarat 24, Buzau 5, Cimpina 3, T.-Magurele 5, Pitești 6, T.-Severin 3 mm. de apă. SlPPta Pfus» Expoziția istorică din str. Ion C. Brătianu: Vederi din razboiu.Supcuiaiiulb Grădina Oppler : Concert zilnic dat de o orchestră militară.—Teatrul Bulevard.— Reprezentație dată de cinematograful automobil al ziarului „Le Petit Journal“—Parcul Oteteleșeanu . In fiecare seară concert dat de o orchestră sub conducerea d-lui Skohoutil. — Sala Bragadiru. In toate serile reprezentațiuni date de artistul I. Nicolau. — Palatul Ateneului. „Junimea studioasă medicală“ dă o reprezentație de gală la orele 2 p. m. MEMENTO Autorități. — Toate autoritățile sunt închise judiciare. — Instanțele judecătorești închise. Expoziții.—Palatul Ateneului.— Expoziția de pictură a soc. „Tinerimea artistică“ a Serbări.—In parcul Oteteleșeanu are loc marea serbare a reporterilor. Sîntineri.—„Uniunea studenților evrei“ dă un matineu intim muzical și dansant în saloanele ei din str. Corbului 17 (școala Moria). ___ 11 leii dorobanți Micii dorobanți reprezintă pe fiii veteranilor. Ei au fost aduși din comuna Greaca-Ilfov, de către d. I. Luțescu, președintele societăței „ Coroana de Oțel“. Au servit de model pictorului Vermont, pentru tabloul ce vor da veteranii regelui de 10 Mai. De la stînga spre dreapta: primul este sergent și se numește Vasile Ivanovici; al doilea este fruntaș și se numește Cazacu Nicolae ; al treilea este soldat și răspunde la numele de Tomuleasa Ion SSSSSam. Ultima oră fEi Bgrsîles Beta eurespeți. noștri «Llondra, Paris, Berlin, Wena și Buda Pesta iar jurul descreiderei Dumei lui Meița președintelui Dumei la far Petersburg, 29 Aprilie.—Președintele Dumei a fost primit era in audiență de țar la Peterhof. Audiența a durat mai bine de o oră și juni. Țarul a evitat a discuta chestiuni politice, totuși președintele a adus vorba despre amnestie. Țarul a promis că va face totul în această privință, pentru a mulțumi pe membrii Dumei. Președintele la rîndul său a promis, că nu va pune în ordinea de ei această chestiune. A doua ședință a Dumei Petersburg,§29 Aprilie. — Președintele Muromzew a deschis astăzi înainte de amiază la orele 11 și 30 m. a doua ședință a Dumei. Înainte de toate s-au citit 244 telegrame și scrisori de felicitare printre cari din partea Landtagului l<inlandez, a prințului de Muntenegru a consiliului comunal din Praga, a numeroase universități și societăți științifice, precum și a numeroase ziare. Am produs mare senzație mai multe telegrame trimise din închisoare sau din exil de către arestați sau exilații politici. Citirea acestor țepeși a fost cerută în mod zgomotos, și după orice telegramă deputații strigau „Vrem amnistia Duma a hotărît să oblige pe președinte, răspunde imediat fiecărei telegrame în parte. Alegerea biroului Sumei * Petersburg, 29 Aprilie.—„Agenția Westnik“ spune că Duma a primit cu aplauze telegramele de felicitare ale Dietei Finlandeze și ale principelui Muntenegrului. Principele Petre Dolgorukov și profesorul Gredeskul din Kharkow au fost aleși vice-președinți cu o mare majoritate. Duma a ales pe principele Chakhowski secretar cu 300 voturi. înainte de a se începe aceste alegeri, s-a ridicat o discuțiune cu privire la modul de alegere, cîțiva oratori manifestând dorința ca modul de procedare să fie cît mai simplu pentru a se trece cît mai neîntârziat la chestiunile la ordinea zilei. Un orator a imputat Dumei că vrea să inoveze. Președintele Dumei l-a întrerupt imediat chemîndu-i la ordine și cerîndu I a nu întrebuința asemenea cuvinte, deoarece Duma imperiului este mai înaltă decît orice altă autoritate în stat și poate inova. (Aplause). După propunerea președintelui, aegerea biroului s-a făcut la fel cum se procedează în celelalte parîaente europene. Moromzov la Țar.—Deputații și amnistia Petersburg. 29 Aprilie.—„Agenția Westnik“ spune că audiența la țara președintelui Dumei d. Muromzev a ținut o jumătate de oră. D. Muromzev a eșit din aceasta audiență cu convingerea că se cunoaște perfect de bine în cercurile diriguitoare spiritul societăței rusești și a membrilor Dumei și că satisfacțiune complectă se va da acestor cereri. Membrii Dumei au refuzat invitațiunea administrațiunei orașului Petersburg care voia să dea o serbare în onoarea membrilor Dumei. Refuzul este motivat prin faptul că înnainte de publicarea amnistiei generale, nu poate avea loc nici o serbare. Plecarea ducesei Teodorovna Petersburg, 29 Aprilie. — Ziarul Duma anunță : Marea ducesă Maria Teodorovna, văduva asasinatului mare duce Sergius, a trebuit să se reîntoarcă la Moscova, deoarece cercurile Curiei nu i-au permis să asiste la serbările pentru deschiderea Dumei, care este o consecință a mișcărilor pentru libertate a căror victimă a căzut soțul ei. Evenimentele din Rusia Witte și Muntenegrul Belgrad,29 Aprilie.—Ziarul Stampa, totdeauna bine informat asupra chestiunilor muntenegrene anunță că de la numirea lui Witte, Muntenegrul n’a primit nici o subvențiune de la guvernul rus. Aplanarea unui Incident Varșovia, 29 Aprilie.— Guvernatorul general Skalon a apărut era însoțit de un ofițer sus pus și de 16 cazaci la consulul general austro-ungar Ugrón, care a fost insultat în stradă acum cîteva zile de un soldat, și-e exprimă în numele vitregei armate cele mai adinci regrete. Politica externă a Rusiei Viena, 29 Aprilie. — Sunt toate speranțele că noul ministru de externe al Rusiei va continua politica predecesorului său, special în chestiunea Balcanică. O schimbare desclusă, deoarece interesele Rusiei cam in anul 1895 și 1903, au condus la inaugurarea acestei politici, continuă a fi aceleași, și deoarece țarul Nicolae este și el de partea acestei politici care a servit la menținerea păcei in Balcani și care e menită a o ocroti. Se recunosc în mod complect meritele pe cari contele Lambsdorf le-a cîștigat spre a stabili relațiuni amicale intre Rusia și Austria și nu se nutrește nici o îndoială că d. Isvolski nu se va depărta prin ocrotirea intereselor ce ii s’au încredințat și că în această direcțiune va urma tradițiunea predecesorilor săi. Sosirea împăratului Frantz Josef la Budapesta Budapesta, 29 Aprilie. Împăratul Frantz Josef va sosi la Budapesta în ziua de 20 Maiü și va ramine aci 2—3 zile. Kossuth, așteptat la expoziție Budapesta, 29 Aprilie. — Telegrama care anunță cum că Kossuth este așteptat la expoziția națională din București sună astfel : La expoziția națională din București, a cărei deschidere este anunțată pentru ziua de 23 Maii, este așteptat și ministrul de comerț al Ungariei Franz Kossuth. El va avea aci o primire deosebită. Ginerele lui R Roosevelt deținut la poliție New York, 29 Aprilie.Senatorul Longswort, ginerele președintelui Roosevelt și cu soția sa au făcut o escursiune cu automobilul. Ei au fost opriți intr’un oraș nu departe de New York de către polițiști pentru că mergeau cu o viteză prea mare și aceasta la ora 12 noaptea. Eli au fost deținuți la poliție și automobilul confiscat. Numai după depunerea unei mari cauțiuni li s-a redat automobilul și au fost puși în libertate. Șeful consiliului sie rasboiü francez Paris, 29 Aprilie. — In locul generalului Rouger, care se va retrage din cauza vîrstei înaintate, va fi numit comandant suprem și șef al consiliului de rǎzboi, generalul Hagron, care acum este comandantul corpului 20. Gorki amenințat cu exilarea Petersburg. 29 Aprilie.Guvernul a înștiințat prin ambasadorul american din Petersburg pe Gorki, că i s-a intentat un nou proces pentru agitațiuni revoluționare și i se pune tot deodată în vedere că dacă nu se va prezenta la proces va fi exilat Conflict singeres Rekhemberg (Austria), 29 Aprilie.—într-un hotel de aci a avut loc un conflict sîngeros între locotenentul Reinhart și un inspector al unei Societăți de asigurare Hiller. Locotenentul a tăiat cu sabia pe inspector, care în urma duelului avuse n’a voit a-î întinde mîna desprețuindu’. O sinucidere Salzburg, 29 Aprilie.— la pri un hotel de aci s’a sinucis un mare comerciant din Praga anume Teodor Lux. El era însoțit de un medic. Profitînd de absența acestuia luă o otravă din geamantanul lui, pe care o bău apoi se împușcă. Un cadavru în geamantan Frankfurt, 29 Aprilie. Poliția a descoperit un omor îngrozitor. De cîteva zile un străin luînd un hamal să-i ducă geamantanul, pe drum îl rugă să i’i păstreze 2 zile la el acasă, pretextând o afacere într’o comună din apropiere. Deoarece peste un timp oarecare din geamantan începu să se răspîndească un miros de cadavru, hamalul anunță poliția. La deschidere în adevăr se găsi cadavrul unei femei. Doctoriî stabiliră că cadavrul trebuia să fie de 4—5 luni. Numele femeei este Maria Lang născută Vogel în vîrstă de 74 ani. Ea emigrase de mult în America. Atentatorul este un negustor din Westfalia anume Wilhelm Maier, care fugise cu această feree spre New-York pe vasul „Graf Walder-SOi“. S’a telegrafiat numaidecit consulului german din New-York. Soul proces Dreyfus Paris, 29 Arrilie. — Uri s’a publicat că noul proces Dreyfus va fi judecat începînd de la 20 iunie. Vor fi 10 ședințe, din care 5 rezervate procurorului pentru acuzare și 2 aparări. E probabil că procesul se va termina la jumătatea lui iulie. Ziarele „Gaulois“ și „Echo de Paris“ taxează procesul ca un proces politic. Agitațiuni contra germanilor In Londra Londra, 29 Aprilie.—„Daily Mail“ publică următoarele: Mai mulți indivizi îmbrăcați în haine de infanteriști circulă prin oraș purtând niște placarde cu inscripția : „Einfall in England im lare 1910“. fîî sunt în legătură probabil cu cei de la sus numitul ziar, care a anunțat într’un articol că Germania va ataca Anglia în anul 1910. In ședința de erî a Camerei s'a făcut o interpelare în acest sens, rugînd guvernul a interzice purtarea acestor placarde, cari, nu sînt decît o agitație politică organizată în vederea sosirea unui grup de primari și prefecți germani, cari sînt așteptați in Londra. O afacere interesantă Budapesta, 29 Aprilie.— Se anunță din Oradia Mare . Colonelul de honvezi Géza Lucacs va fi în curînd scos ia pensiune. Această pensionare e in legătură cu o afacere Kossuth. Colonelul ar fi condamnat pe un locotenent pentru că acesta ar fi cîntat într-un local public imnul lui Kossuth. Lucaci a refuzat de a pronunța condamnarea și a motivat achitarea cu faptul că intonarea imnului lui Kossuth de către un militar nu constitue un delict. naționaliștii și Clemence au Paris, 29 Aprilie.—S’au răspîndise diverse svonuri că guvernul Sarrien- Clemenceau ar fi pe cale de a se remania și că primul ministru Sarrien are intențiunea de a deveni președinte al Camerei, iar Clemenceau va deveni președinte al cabinetului, care se va constitui din nou sub șefia sa. Presa naționalistă atribue lui Clémenceau o ambițiune puternică, pe care de altfel a arătat-o în toată cariera sa politică. Ea ii atribue intențiunea de a răsturna pe primul ministru și al lua locul, apoi să alunge pe d. Etienne din guvern spre a lua portofoliul războiului. Industriașii și greva lucrătorilor de metalurgie Berlin, 29 Aprilie. Printre membrii societății industriei metalurgice purea se si ivit neînțelegeri în urma concedierii lucrătorilor. Unii din membrii sunt hotăriți a recurge la măsuri extreme. Grupul acesta care se pare că are preponderenți: consideră cererile lucrătorilor ca nerealizabile, încetarea grevei la Roma și Roma, 29 Aprilie.— Toți lucrătorii din Roma și Neapole au reluat lucrul. Tramvaele și trăsurile circulă. Municipalitatea din Roma a adresat mulțumiri trupelor și celor cari au salvgardat ordinea publică. * Viena, 29 Aprilie.— Se anunță în mod oficial „următoarele: împăratul a primit pe președintele consiliului de miniștrii ungur, d. Wederle, într’o audiență privată care a ținut 2 ore. Contele Wedel, ambasadorul Germaniei la Viena, a făcut azi după amiazi o vizită d-lui Wckerle. Președintele consiliului ungar a vizitat astăzi după amiazi pe contele Goluchowski. Papa și preoții marianici Lemberg, 29 Aprilie. — Deoarece în capul sectei marianiților se află numeroși preoți concediați, aceștia au fost invitați printr-o enciclică papală ca să se supună cu toții autorităței supreme bisericești, ceea ce n'au făcut pînă astăzi. Arhiepiscopul Gobiel din Varșovia a primit ordine de a pleca la Roma, unde se vor hotărî alte masuri pentru înăbușirea acestei mișcări periculoase. O declarație a generalului Moltke Berlin, 2» Aprilie. — Ș fiii statuluimajor general, generalul Moltke, a făcut corespondenta lui«Lui—*#Neue Freie Presse“ o declarațiune asupra călătoriei sale la Viena. Moltke a spus că voiajul său n’are nici un caracter politic și că singurul său scop este de a se prezenta ca șef nou numit al statului-major general șefului statului-major al țarei aliate, baronul Beck Călătoria lui Moltko nu are nici o legătură cu voiajul la Viena al împăratului Wilhelm și încă iarna trecută s’a decis vizita sa. Moltko trebuia să plece in cursul iernei, dar călătoria nu amînată din cauza conferinței de la Angesiras, pentru ca alte puteri să nu tragă concluzii greșite din această călătorie. Ar fi o prostie să se pună plecarea sa în legătură cu pericolul unui razboiu, care a absolut exclus din toate părțile. Pe vremea conferinței marocane un rǎzboiu era posibil. Totuși conferința a ajuns la înțelegere și orice posibilitate de rǎzboiu a dispărut. Deputațiune croată Budapesta, 29 Aprilie. — Azi a sosit aci o deputațiune a partidului rezoluționist croat. Deputațiunea se compune din deputatul Marcovich, președintele partidului rezoluționist Pușkin și deputatul Potocki. Ea a fost primită la orele 5 in audiență de ministrul de comerț Kossuth. Parlameafearea cafenlei șiind Viena, 29 Aprilie. — Tratativele prințului Hohenlohe Schillings, cu șefii partidelor naționaliste asupra reformei electorale iau o turnură foarte favorabilă. Se afirmă că s-a încheiat o înțelegere cu clubul polonez și că deputații Dorschatta, Palak și Dziedusicki vor intra săptămâna viitoare în cabinet, care cu modul acesta va realiza parlamentizarea, împăratul Wilhelm și situația din Ungația Budapesta. 29 Aprilie. Ambasadorul german din Viena, contele Wedel a făcut o vizită d-ruluî Wekde, primul-ministru ungar. Acestei vizite i se atribue o mare importanță în cercurile nudite din Viena. Se vede într’hisa o aprobare a politicii maghiare, deoarece germanii au avut pînă acum păreri eronate asupra situației din Ungaria, dezaprobînd atitudinea coalițiunei. Era voința împăratului german ca Wedel sä facă o vizită contelui We Icerle, deoarece împăratul voia să arate că s’a înșelat apreciind în mod defavorabil situația politică. Demisiunea deputaților socialști ilaneal ^Itoixia, 29 Aprilie. — Președintele Camerei dă citire scrisoare celor 15 deputați socialiști din Cameră cari insistă pentru primirea demisiunei lor. Demisiunile sunt primite. In tarpilare la Samara Italiană Roma, 29 Aprilie.— Camera deputaților. Răspunzînd unei întrebări ministrul poștelor și telegrafelor a declarat că poșta austriacă din Constantinopole a exercitat un drept legitim ci refuzînd ziarul „Curierul Balcanilor“ tipărit la Roma. Ministrul a adăugat că se va creia birouri poștale italiene la Constantinopole și în alte localități din Orient. Roma grevă a minerilor germani Halle,29 Aprilie.—In urma nouilor neînțelegeri, greva minierilor din Germania centrală a isbucnit din nou. 5000 de lucrători sunt în grevă. „ Incident la frontiera rusogermană Kattowitz, 29 Aprilie. — Poliția rusă de la frontieră a atacat cu focuri de armă și a rănit grav pe un funcționar de la granița germană anume Bache care patrula cu mai mulți soldați pe lângă graniță. S'a ordonat o cercetare severă. Dezmințire Berlin, 29 Aprilie.—Contrariu știrilor din Londra că la sfirșitul lunei Mai va avea o întrevedere între împăratul Wilhelm și țarul. In apropiere de granița ruso-germană, se afirmă în cercurile competente că programul călătoriilor împăratului german este stabilit pînă la începutul lunei Iunie și că o întâlnire cu țarul nu este de loc prevăzută în acest program. Incendiul din Paris Paris, 29 Aprilie.—Incendiul de la halade pielărit nu fusese stins încă azi la 4 dimineața. Este temere ca materialul îngrămădit în pivnițe și untdelemnul și grăsimile din pivnițe să nu ia foc, ceea ce ar putea fi un mare pericol pentru casele vecine. Socialiștii și balotajele Paris, 29 Aprilie. — Comisiunea socialiștilor uniți din departamentul Senei a hotărît să respingă verice compromis cu clericalii conservatori la alegerile în barotagia de mîine. S’a hotărît ca să se facă tot posibilul de candidații în barotagiu pentru a asigura victoria candidaților radicali. Moartea unui diplomat Londra, 29 Aprilie. — D. Currie, fost ambasador englez la Constantinopole, a murit. Succesorul lui Sidi-Bey Tunis, 29 Aprilie.—Succesorul lui Simi Bey este vănl beiului Tunisului Elagar. Fraudele a m marina italiană Roma, 29 Aprilie. — Abia și-a făcut aparițianea comisia pentru ancheta asupra fraudelor rușinoase de la marină și numeroase influențe de toate soiurile au și început spre a zădărnici destăinurile anchetei parlamentare și a le zugrăvi ca niște simple intrigi. " Politicianii și organele cari se dedau la aceste influențe aparțin partidului care a fost pînă acuma de curind la putere și cari nu se mai pot bucura de avantagiile guvernului. Aceste personagii cari de decenii au administrat budgetele nenorociților contribuabili italieni și cari sînt vinovate de. starea critică de azi a marinei sînt astăzi foarte indignate și scandalizate, dar nu asupra delictelor comise, ci în contra acelora cari au îndrăznit a descoperi fraudele comise de numeroase personaje sus puse. Cabinetul Sonnino a comis după părerea acestor politiciani, o mare crimă asociindu-se la comisiunea de anchetă. Toate ziarele mai importante, Corriere dela Sera, Giornale d'Italia, Stampa sunt in favoarea acestei anchete. Unele ziare însă acoperă comisiunea de anchetă cu insulte. Stampa zice, scurt și cuprinzător: „Marele vinovat al decăder al marinei este însuși creatorul acestei marine, ministrul Brian, care cu scurte întreruperi a fost ministru de la anii 1848—1898. El a primit daruri de milioane și o singurul culpabil“. Se zice că fabrica „Storm“ a primit în patru ani avansuri de două milioane și că din cele 11.200 tone de fier comandate, a furnizat numai 1600 tone. In anul 1888 Bria făcu la această fabrică o nouă comandă de 30.000 de tone din cari au fost furnizate numai 9600 de tone. Deși în anul 1884, prețul fusese stabilit, Brinn acordă un plus de 230 lire pentru tonă. Brinn e acuma mort și nu se mai poate apăra in contra acestor acuzațiuni. Totuși la a doua anchetă ce se va face, vinovații — oricine ar fi ei — nu va scăpa nepedepsiți. Pentru aceasta vor stărui deputatul socialist Enrico Ferri, care a cucerit mari merite ridicind această chestiune. O epidexale de sinucideri Budapesta, 29 Aprilie. — Erî dimineață s’a împușcat la Bekes-Csaba un elev de gimnaziu în vîrstă de 18 ani. Acesta este al optulea elev ,care se sinucide în Bekes-Csaba, în timp de patru săptămîni. Nenorocire groaznică Eger, 29 Aprilie.—Aseară, înainte de culcare, o femea anume Tereza Willbling, soția unui restaurator, voind să stingă lampa, petrolul explodă și se răsturnă pe hainele ei, cari într'un moment fură în flăcări. Soțul ei sărind să o scape, căpătă arsuri grave. Nenorocita alergă arzînd pe stradă, unde căzu în nesimțire, încetând din viață. Starea bărbatului ei este disperată. Prințesa Chimay la mama lni Rigg Budapesta, 29 Aprilie. Fosta prințesă Ghimay a făcut o vizită mamei fostului ei soț Rigo laaesi, în Pakazd. Ea a sosit din Paris împreună cu succesorul lui Rigo, fostul conductor al trenului vezuvian Prințesa Xhf&ay arată ‘Íperbi^pnare dragoste penfr^tga'ma' lui RL^și cînd acum vre o jun»^e:$9 $%spunse tatăl lui Rigo ca adresafek.feMhtVSi o călduroasă scrisoare de condoleanțe. Acum de curînd d-na Rigo primi de la prințesă o iadă cu stofe de mătase și o scrisoare în care anunța vizita. Natural, că întregul sat a alergat să admire pe prințesă, care imediat după sosirea ei se duse în mahalaua țigănească și acolo luă prînzul, la bătrina țigancă. Ea declară bătrînul că iubește încă pe Rigo, că nu face decît să glumească cu noul amant, și cînd a aflat că vioara pe care o dăruise lui Rigo fusese sechestrată de creditori, a trimis imediat telegrafic bani pentru ca Rigo să plătească datoria. Prințesa se duse apoi la cimitirul din Pakodz și depuse o coroană pe mormintul bătrînului Rigo. Seara ea se reîntoarse la Budapesta. Accident Kornneuburg, 29 Aprilie. — Soldatul bacalaureat Johann Kepovicî, din regimentul de geniu de aci, vizită era seară un șlep ancorat în apropiere. IjigPoräsind vasul, el căzu în Dunăre și se înecă. Tratativele cu tinerii cehi Viena, 29 Aprilie. — După cum am anunțat, se crede în cercurile parlamentare ca tratativele prințului Hohenlohe cu tinerii cehi asupra compromisului în chestiunea reformei electorale, continuă. Dacă în cursul săptămînei viitoare propunerile președintelui vor fi acceptate, atunci șefii partidului german al poporului, partidele polonezilor și al tinerilor cehi vor fi numiți miniștrii fără portofoliu. Mare luptă cu o bandă bulgară , un sat în flăcări, 15 victime Belgrad, 29 Aprilie.—Initatul Kozlis, aproape de Ues- Icueb, o bandă bulgară s’a ciocnit cu trupele turcești. Cei trei șefi ai bandei bulgare au fost uciși. Un al patrulea s’a refugiat într’un sat vecin. Armata turcă îl fugări și incendie satul. Șeful de bandă fugit și o parte a populațiunei satului, 159 de persoane, au pierit în flăcări. Viene (Tiere) Franța 29 Aprilie.— Anarhistul lafiort a fost arestat pentru inculpațiunea de a fi fabricat bombe la Lyon. Votatul Lui Wilhelm Strasburg, 29 Aprilie. — împăratul Wilhelm a plecat la Metz. Ducele de Kalstein în Bulgaria Sofia. 29 Aprilie. Ducele și duca sa Ernest Gunther de Schleswig Holstein au sosit azi dimineață la Kazanlik, salutați fiind la graniță de principele Bulgariei. Ducele însoțit de principele Ferdinand, au vizitat cîmpul de luptă al răsboiului ruso-romîno-turc. Mîine ducii vor sosi în Sofia unde se vor da mari serbări în onoarea lor. Conținutul cistal M Gajwa Betersburg, 29 Aprilie.—„Agenția Westnik“ spune că procurorul și judecătorul de instrucție s-au dus astăzi la Creditul Lionez pentru a constata care este conținutul casetei depuse de preotul Gapon la această instituțiune. S’au găsit în casetă 14.500 ruble în efecte publice ruse și 14.000 franci în bilete de bancă franceze. Avocatul Margoline a fost invitat să asiste la această cercetare. Decizia In chestia armamentului Serbiei Belgrad. 29 Aprilie. — Azi dimineața comisiunea de artilerie și-a depus raportul în mîinile ministrului de rǎzboiu. Ea a propus în prafunî rînd habrica Krupp, în al doilea fabrica Skoda, apoi fabricele Erhardt și Creuzot. Ministrul de rǎzboiu va invita fabricele Krupp și Skoda ca să-și împartă între dînsele comenzile. 55.000 oameni fără lucru Viena, 29 Aprilie. Azi înainte de amiază au fost concediați 35000 de muncitori constructori de clădiri, că retrage trupele turcești și consimte la regulamentarea chestiunei fruntariei de căita o comisiune mixtă. Boarfa face însă obiecțiuni cu privire la suveranitatea ei și rezerve cu privire la posturile engleze de pe frontarie pe viitor. Ambasada engleză nu este satisfăcută nici de concesiunile Turciei nici de tonul Bârsei, totuși Turcia speră că Anglia va primi propunerile sale. Retragerea trupelor turcești * Berlin, 29 Aprilie. „Agenția ITolff“ află din Constantinopole că Foarta a declarat într'o notă că nu a avut niciodată în ghid să modifice statul quo m peninsula Sinaia ci voia numai să-și salvgardeze drepturile după ce ar fi dobîndit asigurarea oficială că nici Egiptul nu va tinde a ocupa punctele în litigiu. Poarta a hotărît să-și retragă trupele și a înștiințatt despre aceasta pe kediv. * Londra, 29 Aprilie.—„Agenția Reuter” spune că Poarta a primit sub condițiune revendicările Angliei. Neapoi austriac Mieefs importante Anarhisl arestai Conflictul anglo-turc Ultimatul la conflietul anglo-iure Londra, 29 Aprilie.—Termenul de 10 zile acordat ca ultimat Turciei de guvernul englez expiră mîine la ora 12 noaptea. Dacăl sultanul nu va ceda, amiralul Veresforă este însărcinat a lua măsuri coercitive prin flota mediterană și o flotilă de torpiloare. El va ocupa un teritoriu turcesc, dar în orice caz nu insula Mitilene, cum s’a zis, ci probabil orașul Smirna. Se crede că sultanul în ultimul moment va ceda. pisami Forței Constantinopole, 2 9 Aprilie. J Poarta a răspuns ambasadei engleze printr’o notă anunțînd Bursa din străinătate Cereale Efecte (închidere) Budapesta 29 Aprilie.—Gnn Aprilie —.— idem Maiu 16.02; idem Octomb. 16.42; Secară Aprilie —idem Octombrie 13.52; Porumb Mai 13.20; idem Iulie 13.66; idem Maiu 1907 11.76 ; ovăz Aprilie —ira Oct. 13.20; rapiță Aprilie. 28.20. Viena 29 Aprilie.—Alpine 578.—; renta ung. cor. 95.70; loturi turcești 153. — ; mures a ^vista 117.35 ; mărci ultimo 111740.; Napoleon —.— Berlin, 29 Aprilie.—Renta austr. aur ; Bancnote ruse 215.95; nouă renta ung. aur 96.50; renta ung. cor. —,—; schimb Viena 85.25. Paris. 29 Aprilie.— Renta austr. aur 99.30; Renta rom. —.—; Banca otomană 6.60 Schimb Viena 103 56 ; Piața germane 121.57; Cek L ..Ion 251.80; Renta ung. aur. 97.05 ; Loturi turcești 143; Schimb Amsterdam 205.3.1; Schimb Elveția 132; Privat diskont 2^a. Ii fără OOSISTASIXA. 29 Aprilie —Toți fantașii comercianți locali au intervenit de mult la minister pentru înlocuirea vătafilor hamalilor străini de origină cu vătafi români. În special s’a cerut îndepărtarea unui airmean anume Calust, șeful hamalilor de la vama Constanța. Miniștrii avînd în vedere că numitul supus străin a aprobat înlocuirea lui cu d. Vasile Vasilescu încă de acum cîteva luni de atunci și pînă azi d. Rădulescu șeful vămeș nu execută acest ordin categoric al ministrului, și după cît mi se afirmă—caută pe toate căile să zădărnicească această lăudabilă măsură. Ar trebui însă că d. Manicati de președintele Camerei de comerț, membrii acestei camere, și d. maior Negru căpitanul portului, să nu cedeze insistenților din afară și să contribue la îmbunătățirea soartei hamalilor romîni, stăruind la înlăturarea celor străini. Atît deocamdată. Cazul de care ne ocupăm erea important, și vom reveni cu însemnate detalii. — Comisiunea instituită conform art. 46 din regulamentul de construcțiuni și compusă din inginerul comunei d. D. Uzescu, consilier comunal colonel Zisa, comisarul Minovici, șeful siguranței și proprietarul Gh. Șerbanescu, a avizat pentru dărîmarea localului hotel „Terasa“ care nu mai corespunde destinațiunei ce vreaște a i se da, fiind complect ruinat și amenințînd siguranța vieței publice. In acest local se intenționa a sa instala un teatru de varietăți,—însă autoritățile nu vor permite aceasta. Vom reveni. 1 — Trupa de comedii a Teatrului Național din Craiova sub conducerea artistului Constantin Gh. Radovici, va reprezenta Duminică 30 Aprilie comedia „îngerul “Casei“, în beneficiul simpaticului artist Ionescu-Sassy. Biletele se găsesc la beneficiant și librăria Nicolaescu. KitKsseu Licitație.—Rectificare. CONSTANȚA, 29 Aprilie. — Azi s’a ținut la primăria de aci licitație publică, pPB tri; buS&alu^treiKzta'VoűiT'Tmmportante lucrări. Școala mixta No. 2 a fost adjudacată provizoriu antreprenorului Losep ■var, iar biserica din partea de sus a orașului în valoare de 120 mii lei, a fost adjudecată asupra conductorilor Ioan Eneiulescu și Mangoianu. — D. Boiangioglu Kirițescu berar mă roagă să arăt că nu d-sa a luat parte la scandalul provocat de greci la cafea „Panaiot“, ci frații Boiangioglu chiristigiu. Fac cuvenita rectificare, Nițesca Un interview al d-iai Economii CRAIOVA, 29 Aprilie.—D. Nicu Economu vice președintele senatului și șeful partidului conservator din Craiova mi-a acordat un interesant interview pentru „Adevărul“ asupra situațiunoi generale a guvernului, inaugurarea noului local de club, chestia liniei ferata Craiova-Gruia vizita la Constantinopola și la Patriarhat. Amănunte detaliate prin poștă. B. e^^OTi Kjjaffiaa HSJ Ba 0 sentință.—Un primar asasin GALAȚI, 29 Aprilie. — Se comentează foarte mult sentința dată de Curtea de Casație prin care se ordonă’ștergerea din listele electorale a d-rului I. Miras, fruntaș conservator și medic comunal. I’ D-sa n’a putut dovedi împămîntenirea și pe aceasta se bazează sentința Curtei de Casație. Citiți palpitanta istorisire y - • vr «rea ^ ^ __ ISPRÄYILE 6IHDEI „MINA lEMf In „DUMINECĂ“ de azi 30 Aprils