Dimineaţa, aprilie 1907 (Anul 4, nr. 1127-1153)

1907-04-01 / nr. 1127

Anul IV No. H27 BANI PUBLICITATEA 0OWCEDATĂaxCLOSSV AGENȚIEI DE PUBLICITATE CAROL SCHULDER & Cg. BUCUREȘTI 18, Strada Harageorgevici, 18 Telefon 3/4 TOI »m ! pentru Capital Ro» ,11ft 1GLUVR 1 provincie și Străinătate No. 12/40 5 Kant în toată, țara BummUa T AprHîe WOW • S> ÍRECT CrtE CONST. MILLE ABONAMENTE cu premii BANI x Apare zilnic la ora 4 dimineața cu ultimele știri ale mopței x Iiurourile ziarulule tr.lăriiâar l| Ultima oră telegrafică Prin FIR SPECIAL de la corespondenții noștri speciali din: LOSDRA, PARIS, BERLIN, VIENA și BUDAPESTA -»-4gw........—" Deraierea expresului Berlin groaznica deraiere de lingă Seghedin.— 3 morți și 30 răniți.— Cauzele deraierei.— Panica.— Salvarea căpitanului Olteanu.—Altă nenorocire.— Grigori Olănescu și soția sa uciși. Un student român grav rănit. Seghedin, 30 Martie.— In apropiere de Seghedin lingă stațiunea Torosma a deraiat &zi la ora 1 și jumătate trenul accelerat către vine dinspre Romînia, trebuind să sosească la ora 1 și jumătate după amiază la Budapesta. Trenul a plecat la ora 10 din Seghedin, iar la orele 10 jumătate a avut loc catastrofa. Țină acum s’au constatat 3 morți și 23 răniți. Hani amănunte Cauza deraierei.—Korțî și răniți.— Salvarea căpitanului român Olteanu Segedin, 30 Martie. — In apropiere de Segedin la stația Doroszma s’a întâmplat azi o mare catastrofă pe linia ferată. Trenul expres No. 103, care venea din București prin Vîrciorova spre Vioca, a plecat la 10 a. m. din Segedin. In această gară s’au urcat mulți pasageri în tren. După 3 minute trenul aijunse lingă cantonul din Doroszma unde sta cu steagul roș cantonierul Josef Baco. In fața acestui canton s’a întimplat nenorocirea. Cea din urmă roată a vagonului de poștă rupse acul care schimba linia și pe cînd locomotiva, tendera, vagonul poștal porneau drept înainte, celelalte vagoane trecură pe linia a doua unde se ciocniră cu două vagoane de cărbuni. Locomotivei vagonului poștal nu îi s’a întîmplat nimic. Vagonul poștal a fost răsturnat, pe linia, 2 sunt cele două Vagoane de cărbuni, sfarmate și tot în aceeași stare, zdrobite, se află mai toate Vagoanele trenului expres. Vagonul restaurant și vagonul de dormit sînt complect sfărîmate. Pasagerii au fost cuprinși de o panică indescriptibilă și după cum s’a spus mai tîrziu mulți din aceștia au izbucnit de spaimă in hohote de rîs nebun. Cel mai rău au stat pasagerii vagonului de dormit. O pereche, bărbatul și femeea, (el de 60 și ea de 50 ani), din Craiova au fost uciși pe loc. Numele lor nu sînt încă cunoscute. In același cuper de dormit se afla căpitanul român Olteanu cu soția sa, dar pe cînd perechea din Craiova se afa în partea în care s’a răsturnat vagonul, căpitanul cu soția sta în partea opusă și astfel au scăpat. Ei au fost acoperiți de sfărămăturile vagonului și nu putea i eși la suprafață. Căpitanul scoase din portofoliul să îi bani, scoase mina afară din dărâmături și striga după ajutor. Din întîmplare trecură pe acolo niște lucrători ai G. F. ungare. Unul din ei sări în ajutorul căpitanului și îl scoase cu soția sa. De bucurie că a fost scăpat, căpitanul a dăruit lucrătorului 1000 de lei. Numele altor răniți în vagonul restaurant se aflau puține persoane. Chelnerul Adolf Bauer a fost omorît, bucătarul Ferdinand Kunzo, și alt bucătar Ed. Fitzue, sunt grav răniți. Din toți ceilalți pasageri au fost 20 răniți, unii mai grav alții mai ușor. Pînă acuma au fost stabilite numele următorilor răniți: Lord Lorray din Londra, care se înapoia din București spre Londra spre a face un raport asupra răscoalelor, Franz Nousson inginer din Paris plecat din București, D-na Zoltán Vszly, Singer din Berlin, Iuliu Winter, Herman legător de cărți, Bacbitz, toți din Viena, Solomon Balyi din Craiova, dr. Álon Licek din Herculesbad. Altă nenorocire —Transportarea răniților.Ancheta Șeful stației a telefonat îndată după picior la Segedin. Imediat au sosit 19 medici, cari au început să panseze pe răniți și au dispus transportarea lor pa tărgî spre Segedin. Din cauza mulțimei care se adunase, a fost trimeasă poliție călare din Segedin, și se întîmplă o nouă nenorocire. Un cal se sperie și trînti pe călărețul său jos. Acesta rămase grav rănit. In urmă sosi judele instructor și procurorul din Segedin, și imediat se luă interogatoriul mecanicului și a mai multor pasageri. Mașinistul afirmă că după părerea lui cauza catastrofei ar fi ruperea unei osii. Un comunicat al direcției G. F. Ungare Budapesta, 30 Martie. — Direcția Cailor ferate ungare publică un comunicat asupra catastrofei. Afară de cei două soți morți în timpul catastrofei, și de căpitanul Olteanu nu pare a se fi aflat în trenul deraiat nici un alt român. 30 răniți Seghedin, 30 Martie.—Comisiunea de anchetă a direcțiunei trenurilor din Seghedin a plecat azi cu un tren special spre focul catastrofei. De asemenea a plecat și judecătorul de instrucție la Dorozsma. Primul vagon, vagonul de dormit și vagonul restaurant au fost cu desăvîrșire sfărămate. Persoanele, din vagonul de dormit, un domn în etate de 60 ani și soția lui și șeful vagonului, Bauer, au fost uciși pe loc. Al douilea vagon restaurant a fost și el sfărâmat. In el se aflau bucătarii și chelnerii cari au fost toți grav răniți. Numărul răniților nu a fost încă stabilit deoarece mulți au fost transportați pe cale particulară. Numărul lor se crede a fi de 30. Un român și soția snî uciși, și un student rănit. Budapesta, 30 Martie. — Direcțiunea căilor ferate ungare publică seara tîrziu Un nou comunicat în care se stabilesc următoarele : Au fost uciși un călător român în vîrstă și soția lui și șeful vagonului de dormit, Banei\ Intre alții grav răniți se affă și un student al facultăței de medicină din București, Dumitru Bossie, în etate de 24 de ani. Grigore Cionoson și soția sa, uciși Seghedin, 30 Martie. Perechea care a căzut victima groaznicei catastrofe dela Torosina, nu e din Craiova. S-a stabilit că cei uciși sunt Grigore Olănescu și soția sa. Grigore Olănescu este fratele senatorului și fostului ministru de finanțe junimist. El voia să plece cu soția sa la Riviera. „ Poliția din Seghedin a încunoștiințat pe consulul român din Budapesta, de tragicul sfirșit al lui Olănescu. Studentul universitar român Boss le e foarte grav rănit. Șicioarele ii sunt sfărîmate. El voia să plece la Paris. Căpitanul Marcel Olteanu a oferit salvatorului sau, Iosif Wig, suma de 1000 lei. Telegrama „Agenției române“ Budapesta, 30 Martie. — Trenul expres No. 703 care a plecat azi de la Orșova spre Budapesta a deraiat lingă stațiunea Doroszma. Aproape toate vagoanele au fost distruse sau rau sfărîmate. Un bărbat în vîrstă de 60 de ani din Craiova și soția sa a căror identitate nu a fost încă stabilită, au fost uciși. Căpitanul român Olteanu și soția sa sunt ușor răniți. Alte 20 de persoane sunt rănite mai mult sau mai puțin grav. Din personalul trenului unul a fost ucis și doi răniți. Ancheta.Numele morților și răniților romîni Budapesta, 30 Martie.— Rezultatul anchetei asupra derierei de la Doroszma zice că accidentul este datorit faptului că macazul s’a deplasat sub tren, astfel că trenul s’a despărțit în două intrînd fiecare pe cîte o linie deosebită. Printre cei uciși ar fi un căpitan român și soția sa, precum și senatorul Olănescu. Printre răniți cari sunt în număr de 30 se află și studentul în medicină Tonescu din Romnia, s’a făcut în persoana lui și lea asigurat că puterile și în viitor se vor ocupa cu aceeași bunăvoință de soarta Cretei. Călătoria importantă a principelui Ferdinand al Bulgariei Berlin, 29 Martie, — parele cari au apărut azi dimineață, spun că prințul Ferdinand al Bulgariei a fost în capitala Germaniei, în mod incognito, sub numele de contele Sarbos. In același timp a sosit și marele duce rus, Vladimir, cu care principele Ferdinand a avut o lungă întrevedere. După ce ducele Wladimir a vizitat pe împăratul Wilhelm, principele Ferdinand a fost în audiență la împărat. Ziarele adaugă că imediat după audiență, principele Bulgariei a plecat la Petersburg, ce dă o mare importanță acestei călătorii. Călătoria regelui Eduard loma, 30 Martie. ■— Ziarul „Tribuna“ aduce știrea că regele Eduard ar avea intenția ca în drumul sau spre Malta să atingă un port din Algeria, și de acolo să viziteze un port sicilian, probabil Palermo. Pedepsirea unui stenograf ungur Budapesta, 30 Martie.—Președintele Camerei ungare Just, are intenția de a pedepsi pe cale disciplinară pe stenograful care a trecut versurile citate de deputatul s Vaida în protocolul Camerei. Polemice Intre ziarele triplice. Boma, 30 Martie.— Ziarul „Tribuna“ polemizează cu ziarele germane și austriaca în privința comentariilor pe care aceste jurnale le fac cu privire la călătoria regelui Italiei în Grecia. Purtarea acestor foi n’ar putea avea alt rezultat decit să zdruncine tripla alianță. Măsuri contra serbare de 1 Main Berlin. 30 Martie.Ziarul „Vorwaertz“ află din Hamburg asociația muncitorilor din Hamburg-Altona a decis să excludă pe 10 zile pe toți lucratorii cari vor lipsi în ziua de 1 Maiti. Afară de aceasta se mai proectează să se ceară Senatului votarea unei legi care să interzică manifestația pe stradă în această zi, pe motiv că și cetățenii pacinicî au dreptul de a fi liniștiți. Supărarea ziarelor italiene Roma, 30 Martie.— Ziarele italiane sunt foarte iritate da întîlnirea suveranilor celor două țări Spania și Englitera, deoarece această prietenie seamănă mai mult a alianță. Bănuind că alianța s-a și săvîrșit între aceste două state și că ar putea constitui o amenințare a păcei, italienii cer să se publice ultimul tratat de alianță al triplicei spre a intimida pe nouăi aliați, în jurul afacerei Vajda Viena, 30 Martie.—Am avut ocazia de a vorbi în astă seară cu o persoană foarte apropiată de deputatul român Vajda, care mi-a dat următoarele relațiuni asupra scandalului din Camera ungară: Ungurii au provocat acest scandal pentru a distrage atenția publicului căci se intenționează de către ei să admită compromisul și să facă concesii militare umilitoare. Ca dovadă e faptul că cu acest scandal ei au căzut într’o contrazicere grosolană: pe de o parte spuneau că Wajda nu a citit în Cameră versurile, și-l numiau escroc pentru că a încercat să înșele pe stenografi ca să-i introducă în discurs acele versuri, iar pe de altă parte Taft admonestat pentru insulta adusă națiunei prin citirea, în ședința publică, a acelor versuri. De asemenea mi-a mai declarat că Wajda înainte de a se duce la Cameră regulase socotelile ziarului naționalist „Lupta“, deoarece nu era sigur că va scăpa cu viață. Prințul Ferdinand al Bulgariei în Berlin Budapesta, 30 Martie. — Corespondentul vienez al ziarului „Budapesti Hírlap“ spune : Aflu din sorginte autorizată că prințul Ferdinand al Bulgariei a fost acum trei săptămîni în Berlin și a stat la hotel Bristol. întîlnirea lui cu marele duce Vladimir a fost numai o întîmplare. Agitația studenților naționaliști Viena, 30 Martie.— Agitația pornită din sînii studenților naționaliști, împotriva proectului de lege școlar al lui Aponyi continuă. Studenții declară că poliția a interzis întrunirea lor din motive arbitrare, deoarece membrii unui stat liber nu pot fi opriți să ia poziție față de anumite chestii cari îi interesează. Convenția comercială cu Romînia Viena, 30 Martie.—Alinistrul agricultureî din Ungaria, Darany, a conferit azi cu baronul Aerenthal asupra convențiilor comerciale cu statele balcanice, înainte de a se încheia aceste tratate se va lua în discuție încheerea convenției cu Romînia. Se crede că delegații romîni vor fi schimbați în urma schimbărei guvernului din Romînia. Ciudățeniile procesului Thaw Londra, 30 Martie. —. Depeșele din New York aduc știrea că verdictul în procesul Thaw nu s’a dat încă. Judecătorul a declarat că jurații vor trebui să rămînă închiși în camera de consiliu pînă la darea verdictului. Compozitori francezi la împăratul Germaniei Berlin, 30 Martie. —. împăratul Wilhelm a invitat pe compozitorii francezi Masenet și Saint Saens la un dineu. Acești doi compozitori erau veniți în Berlin pentru a asista la debutul trupei de operă din Montecarlo care dă aci o reprezentație de gali. Relațiile economice austro-ungare Viena, 30 Martie.—Conferința asupra relațiunilor economice austro-ungare a fost terminată prealabil. S-a dobîndit o apropiere în unele puncte, iar alte diferende au rămas încă de discutat. Chestiunea tariful căilor ferate și veterinară vor fi discutate de comision speciale și apoi conferințele vor ține ședințe la Budapesta. Greva funcționarilor de la caile ferate engleze Londra, 30 Martie. —• Conflictul dintre societatea funcționarilor de căi ferata care numără 80.000 de membrii și marea asociație a trenurilor, continuă. Pentru ziua de 42 Marti, s’a convocat o întrunire, a tuturor funcționarilor de tren din Anglia și Wales, în care se va decide asupra grevei; la împrumut turcesc Viena. "30 Martie.—Ziarul"„Politische Cores,poncent se află din Constantinopol. Guvernul turc vrea să facă un împrumut de 1.200.000 lire turcești și în acest scop a intrat în tratative cu „Banca Otomană.* Ca garanție se va da Băncei 5 la sută din încasările taxei de 4 țări. O nouă victimă a procesului Thaw Londra, 30 Martie. —. In New-York domnește o mare agitație în spirite în așteptarea verdictului ce trebue să se dea în procesul Thaw. Aceasta afacere a rcostat deja viața unui om. Grow unul din membrii tinerime hige life din Pitsburg s-a împușcat aseară în loja sa din teatrul operei în fața publicului, exaltat fiind de peripețiile procesului Than. Amănunte asupra atentatului din Berlin Berlin, 30 Martie. — Cu privire la atentatul făptuit de un escroc mascat asupra comerciantului danez Redaman din Berlin, se mai comunică următoarele : Rodeman care a fost grav rănit cu 4 gloanțe se află în afară de orice pericol. Atentatorul se afla încă prizonier al poliției. Rănile căpătate în lupta cu Redeman sunt neînsemnate. tot contra lipsei unei adevărate justiții in Rusia. Deputatul Adjempff, membru al partidului cadeților, se adresă ministrului strigkid: Avem autocrație sau constituție ? Un mare zgomot s’a produs. Ministrul se știe ’la tribună pentru a doua oară și cu o voce strictă cere Dumei să-l atace pe dînsul dacă vrea, dar nu justiția. După lungi dezbateri propunerea ministrului este trimisă la comisiune specială ptin 197 voturi contra 175. Ședința a fost ridicată. Numiri în armata rusă Viena, 30 Martie.—Ziarul „Politische Corespondenz“ află din Constantinopol. Generalul Djevlad Pașa din cabinetul militar al sultanului va fi trimis la Adrianopol ca inspector al corpului 2 de armată. Restabilirea ordinei în Bacu Petersburg, 30 Martie. Baronul Taub, șeful corpului jandarmeriei, a fost chemat la Bacu pentru a lua măsuri pentru restabilirea ordinei tulburată de lucrătorii șantierelor. Zucăerări sângeroase la Lotz — 4 morți și 12 răniți — loov, 30 Martie.—Ere s’au produs încăerări sîngeroase între mulțime și trape. Sunt 12 răniți. Azi 4 lucrători au fost uciși. Șeful poliției a asigurat populațiunea evreiască că va face totul pentru menținerea liniștei. Csimînelui dintre Movili și Sta ligp Petersburg, 30 Martie. Primul ministru Siolipin a răspuns d-lui Golovfxi, președintele Duînei, că persistă în decisiunea sa de a nu chema experți să asiste în comisiunea financiară. El răspunde în termeni amicali pentru a evita un conflict. Dacă această interveniie nu va izbuti primul ministru zice că va ordona poliției să interzică experților să intre în Duma. Circulă zgomotul că se va proclama blocujul în Finlanda pentru a evita contrabanda revoluționară. Reprezentanții partidului opozițiunea au decis să retragă de la ordinea zilei proectul de lege depus de stânga pentru amnistie și suspendarea stărei extraordinare. Demisia unui ministru ras Petersburg, 30 Martie.— Ziarul „Veghinia“, organ favorabil Dumei, anunță că ministrul de justiție și-a dat demisia. Dra. Grav accident de automobil Neapole, 30 Martie. Aseară pe țărmul mării a avut loc un grav accident de automobil, care a costat viața mai multor persoane. Un automobil în care se aflau doi bărbați, s-a ciocnit de o trăsură, persoanele din trăsură au fost aruncate în aer. Automobilul trecînd în goană prin mijlocul publicului, a călcat mai multe persoane. O fată de 8 ani a fost omorîtă, un băiat de 10 ani rănit mortal, și alți 3 copii au fost răniți grav. Victor Emanuel și guvernatorul Cretei Atena, 30 Martie. Regele Victor Emanuel a primit orî în audiență pe guvernatorul general al Cretei, Zaimis, pe care lea felicitat pentru numirea ce Evenimentele din Rusia  de vase de războiu rusești Petersburg, 30 Martie.—Ajutorul ministrului marinei a declarat lucrătorilor fără lucru că ministrul va prezintă țara lui planul nourlor vase de războiu pentru a fi date în lucru. Arestarea unui impiegat suspect Petersburg, 30 Martie. — Curierul Bursei află că un impiegat al telegrafelor numit Beges a fost arestat la Gatchina și că asupra lui s’a găsit un revolver o depeșe cifrată și un orar al trenurilor imperiale. Memoriile lui Alexieff Petersburg, 30 Martie.—Admiralul Alexiei fostul vicerege al Asiei ruse, va publica în curînd memoriile sale. Aci ele sunt așteptate cu foarte mult interes. întăriri de garde lingă Tsarskoe Sello Petersburg, 30 Martie.—In urma atentatului plănuit erî asupra palatului Tsarskoe Sello, s’au întărit gardele de pe lîngă drumul de fier. Di Dumă Petersburg, 30 Martie.—Propunerea ministrului de justiție de a se exclude cîțiva deputați ,dați judecăței conform articolului 126 din codul criminal, a provocat dezbateri lungi. Deputatul Josef Hessen a stăruit asupra dreptului Dumei de a delibera, asupra fondului chestiunilor ce i se aduc în discuție și cere ca propunerea ministrului să fie trimisă în studiu unei comisiuni. Ministrul se opune și zice că Duma trebue să se conforme a visului magistraților instructori, căci altfel s-ar produce o confusiune între puterea legiuitoare și cea judecătorească. Cere să se respecte articolul 126 din codul criminal care se raportează la acuzarea de participare în societăți al căror scop a fost zdruncinarea regimului actual. Mai mulți deputați au atacat pe mi, îistru în termeni violenți și au protes Din Camera Ungară — Biscrita legei școlara — Budapesta, 30 Martie. — Camera deputaților a reluat discuțiunea asupra legei de organizare a școalelor primare. Ministrul instrucțiunei d. Appony a declarat că nu poate sacrifica nimic din principiile fundamentale ale proectului, dar că este gata să consimtă la modificări în sensul ca să exprime mai lămurit intențiunile adevărate ale proectului care vizează înainte de toate îmbunătățirea situațiunei materiale a institutorilor și apărarea intereselor statului și ale națiunei. Guvernul nu a putut face mai mult pentru acești institutori pentru că nu cunoaște viitorul economic al țărei și nu știe dacă se va izbuti să se realizeze autonomia economică pe cale de bună înțelegere sau dacă țara va avea de luptat pentru această autonomie. Guvernul se silește să întrerupă primejdia unei asemenea lupte dar nu știe dacă va izbuti. Obiecțiunîle privitoare la violarea autonomiei sînt cu totul nejustificate. Principiul capital al proectului nu este învățămîntul limbei ungare, ci facerea pe viitor cu neputință a agitațiunilor contra statului în școalele primare. In ceea ce privește luarea de către stat a acestor școli, ministrul este în principiu contra. Dar realizarea acestei idei ar costa pe stat 60 sau 70 milioane mai mult și ar spori în acest timp și agitațiunea contra proectului. Ministrul roagă Camera Să voteze proectul. (Vii aplauze) Ședința a fost ridicată și anunțată pe ruine. Comunicatul partidului naționalist român Budapesta, 30 Martie.—■ Partidul naționalist român a transmis presei un comunicat cu următorul conținut: Clubul deputaților naționaliști, în ședința de astă seară, luînd în discuție afacerea din cursul săptăminei a desemnat pe oratoriî care vor lua cuvîntul în dezbaterile proectului Apponyi. Constată ca ziarele din Capitală au interpretat greșit atitudinea deputaților naționaliști romîni în afacerea Vaida. Dezaprobarea partidului naționalist s’a referit numai la faptul că deputatul a citit în parlament două poezii cu conținut ofensator pentru poporul român și cel maghiar. Deci e mai presus de orice bănuiala că d. Vaida n’a citit cu intenții ofensatoare acele poezii și mai ales nu și-a apropiat înțelesul lor. Deputații naționaliști în vederea viitoarei activități politice au ținut să dea prin atitudinea lor o vădită expresiune considerațivmea pe care ■m o nutresc că nu este admisibil și e:în ine se va face astăzi la orele 3 p. m., neavenit chiar, fie și numai a se la cimitirul catolic, reproduce unele expresiuni menite a trezi sentimente ce ar împiedica o conlucrare a acestor două popoare menite a se ajuta reciproc. Considerațiile acestea au fost pe deplin împărtășite și de d. Vaida. Deputatul naționalist a mers pînă la marginea loialității peste care nu se poate trece. A atribui altă explicație atitudinea deputaților naționaliști ar fi greșit. Harta din streinătate Berlin, 30 Martie. — Renta austr. aur. 208.30;Reț. cred. austr. 214.10 banc. ruse 71.90; noü iaipr. ru3 94.75; ren. ung. aur—.— renta ung. cor. 142.50; 84.95; schimb Viena o. f. aus.-ung. Paris, 30 Martie.—Renta austr. aur 98.20;, renta franc. 94.52; renta ital. aur 102.95; îrnpr. rom. 92.75; Banqua otomane 689.—schimb Viena 103.62; schimb german 121.90; schimb Amsterd. 206.75 schimb Elveția lțl6. Frankfurt, 30 Mart.-Renta austr. g, cor. 9l>.—; renta ung. aur. 94.70; Acț cred. austr. 208.50; c. f. austr. ung, 142.75; schimb Londra 204.08; renta austr. cor 98.50; renta ung. eor. 94.58 schhnb Viena 849.25; schimb Paris 811.50 Alpina 303. Budapesta, 30 Martie, Grid Aprilie 7.86; Grid Mal 7.79; Grid Oct. 8.1*5; Porumb Maî 5.32; porumb Iulie 5.46; Ovăz Aug. 7.66; ovăz Maî 7.68 văz Oct. 6.69; Rapiță Aug. 13.85; Viena. 30 Martie.—Act. cred. austr. 667.25 Act. cred. ung. 782.—, C. f. austro-ung. 668.50; Alipine 607.— Rent. Mărci cor. 94.65; Lozuri tur. 181.95 rang. imed. 117.67; mărci uit. 117.65 Napoleon Renta rusă 83.50. SerafHa suin ih Cqftti — Nom amănunte — In numărul nostru de ere, am vorbit pe larg, despre tragica sinucidere din strada Păcea 7. D-ra Emilia Șubiac, și-a pus capăt vieței cu un glond de revolver, din cauză că amantul său, d. Riza-bey, atașat militar la legațiunea otomană din Capitală, era în preziua contractării unei căsătorii. Iată noul amănunte asupra acestei dramatice sinucideri. Continuarea cercetărilor. — Crimă sau sinucidere? In cursul zilei de oră, s’a continuat cu anchetarea cazului la circumscripția 9-a. S’au luat depozițiile servitorilor, care declara că n’au auzit detunătura, darau deosebit pe la orele 7 seara, un zgomot în salon unde se găsea sinucisa, ca și cînd ar fi fost produs de căderea unui obiect pe scindări. Asupra menajului celor doi amanți, servitorii spun că era din cele mai fericite și că numai era după amiazi a avut loc o mică discuție, după care atașatul a plecat la amicul și colegul său de legație, un colonel turc, domiciliat pe str. Sf. Spiridon. Prezumția unei crima a fost înlăturată întrucât toate cele petrecute stabileau actul disperat al suicidului. D. Riza bey, a declarat că la mijloc nu este decît o fatalitate și că va suporta cheltuelile înmormîntărea defunctei, și va ajuta pe nefericita mamă a Emiliei. Parchetul la locul sinucidere! D. prim-procuror al parchetului de Ilfov și medicul legist d. Nicolae Minovici, au fost era la locul sinucidere. Medicul legist, a constatat proveniența morței, care a fost instantanee. Parchetul a dat autorizația de inmormîntare, și a însărcinat cu desăvîrșirea anchetei pe comisarul șef al circumscripției respective. Actele dresate se vor înainta apoi parchetului. Convorbire cu mama și fratele Emiliei In camera din față am găsit pe mama sinucisei d-na Apolonia Czias și Ion Czias, fratele Emiliei. Fratele sinucise, mi-a spus că el, a vorbit cu maiorul, pe care l-a găsit într’o complectă dezolare. „Plîngea cu hohote maiorul. El m’a însărcinat ca pe cheltuiala sa să fac o nmormîntare frumoasă Emiliei. Toată mobila care se află în cele două odăi le dă mamei, de asemenea, a spus că o va ajuta“. Pe d-na Apolonia Dzias, am găsit’o în culmea disperare, era sfărșită de durere, de abia putea vorbi. „Am perdut o mare mîngîie. Și el și ea erau buni și trăiau bine. Era, ea, a venit pe la mine , n’a stat însă decît vre-o cinci minute, mi-a spus doar că s’au certat și atîta tot. Familia lui, ține cu orice preț să-l însoare, lucrul acesta mi l-a spus Emilia încă de acum trei săptămîni. Maiorul a spus că nu o părăsește și că ar vrea s’o ia cu el la Constantinopole. Nu știu însă, ce s’o fi petrecut- erî între ei. Vai de mine, ce mă fac eu, atîta fată am avut !"S’ mai spusa bătrîna și iacrămile o podidiră. Inmormîntarea nefericitei Emiliei Șu- Aseară am fost din nou la locul unde i s’a petrecut sfîșietoarea dramă. După dorința atașatului corpul Emilie, Șubiac a fost expus pe catafalc în salon, care este cernii;. Telegrame din țară ! ROMAN, 30 Martie. — La Todireni s’a dat foc moare de acolo și unul coșar cu porumb. Pagubele trec peste suma de 35.000 îeî. — Azi dimineață s’a trimis la Cordan o companie de soldați din reg. 22 Târgoviște spre a păzi acolo liniștea. — D. Eugen Herovanu, distinsul publicist din Iași se află în localitate concentrat fiind ca ofițer în rezervă cu ocaziunea revoltelor.—Fernando, IAȘI, 30 Martie.—Aseară de dr. Steuerman, venind din Bivolari, ajunsese în Piața Unirea. Aci după ce-și cumpără niște ziare se urcă din nou în docar pentru a se duce acasă. Caii pornind înainte de timp, d. dr. Steuerman fu trîntit la pămînt și fu greu rănit la o mină. D-sa a fost dus la farmacia Varner unde fa pansat de d. dr. Apoteker. Rana nu prezintă aici o gravitate. — Aseară tînărul Neculai Ionescu, elev la școala de bellE-arte, a încercat să se sinucidă trăgîndu-și un foc de revolver în coasta dreaptă. Intr’o stare gravă el a fost transportat la spitalul Sf. Spiridon. După o scrisoare găsită asupra lui rezultă că faptul disperat al tînărului elev provine din cauza dragostei. — Vasile Luca, apor, a fost găsit mort, într’un șanț de lîngă baia comunală. Era bolnav de mult. — Consiliul de revizie a început operațiile la secția I rezolvind mai multe cereri de aminare. — Femeia Paraschiva Grădinara "a fost găsită moartă azi dimineață Í0] strada Băloiu. — La comisia I a fost arestat Ștefan Adam, vestit spărgător. — Miine Sîmbătă se va juca la teatrul Sidoli de către trupa d-înî A. P. Marinescu frumoasa operetă „Vînt de primăvară“, iar Luni se va juca în folosul societății studențești. „Unirea“ opereta „Fata tamburului majiv“.—Dan CRAIOVA, 30 Martie.—Amicii decedatului Iancu Grecescu au hotărît strîngerea prin subscripției a unui fond pentru ridicarea unui monument. Prima listă a fost încredințată d-lui Iancu Pavlovici, consilier comunal. A strîns pînă acum una mie lei. A 2-a e în posesia primarului d. Mișu Kintescu și continuă ca adunare de fonduri. §§§— Azi s-a reîntors de prim provragi din județ unde a fost important:« cercetărî. Știri in străinătate Un membru al comisiunei de anchetă în afacerea hîrtiilor Montagneri a făcut următoarea declarație: „Nu trebue să sa creadă că publicarea documentelor de către ziare Va opri sau va jena opera comisiunei. Comisiunea a primit de la Cameră un mandat precis căruia i se va confirma. Ea se va întruni după procesul preotului Jouin și va lua cunoștință de originale, apoi raportorul comisiunei va redacta raportul său și e sigur că opera comisiunei nu va fi zadarnică. O importantă conferință, în care vor lua parte reprezentanți din Mexic, Costa Rica, San Salvador și Guatemala, a aavut loc la departamentul de stat, în Washington, pentru a negocia un acord care să asigure menținerea păcei în America centrală, acuma în plin războiu. * D. Charles Humbert, președintele Uniunea velocipedice din Franța, întrebînd pe ministrul de finanțe dacă în urma legal din 30 ianuarie 1907 cicliștii străini, care vin să facă excursiuni în Franța, sînt supuși impozitului asupra ciclelor, d. Caillaux a hotărît ca regimul de circulație să fie menținut în aceleași condițiuni ca în trecut. Prin urmare, cicliștii străini cari nu vor sta în Franța mai mult de trei loni, vor putea să circule fără placă de control, dar vor trebui să aibă asupra lor învoirea de circulație liberală pe cheltuiala lor pe hîrtie timbrată de 60 de bani. * Un meeting antialcoolic organizat îu concursul societăților de temperanță din provincia, a avut loc la Liege (Belgia). Guvernul, înconjurat de autoritățile locale, a prezidat meetingul, care adunase aproape 3000 de persoane. După numeroase discursuri rostite de oameni polițici, s-a votat o moțiune care va fi trimisă puterilor legiuitoare. Prin ea se exprimă dorința ca legiuitorii belgieni să voteze de urgență o lege, care să desființeze treptat cîrciumile din Belgia și să organizeze plasarea în azile speciale, publice sau particulare, a alcoolicilor recunoscuți ca primejdioși. „The Tribune“ afirmă că va fi încheiat un acord în Cartagena între regele Eduard și regele Alphonse, la care va adera și Portugalia, așa că el va lua un caracter de alianță defensivă. Oitițâ interesanta povestire UN GAZETAR CERȘETOR în Dîi'MIHECA die miine 1 Aprili'