Dimineaţa, octombrie 1909 (Anul 6, nr. 2015-2045)

1909-10-01 / nr. 2015

1 Octombrie 1009 a » 0 ocfomiT 1909) SF. DDIÍTBÜ Se va face în public de către reprezantanții camerelor de comerț din BUCUREȘTI, IAȘI și BEAILA Trapa Mir Ui Acordate GIBATUIT abonaților Ziarului „DIMINEAȚA” oeaipuse din: 1 CASA din IAȘI 1 Str. Romană 9 —— —- ® |t --------LIBERA BE ORA DE SAlîuma Situata în cea mai frumoasă poziție a orașului —6 încăperi.^ Tramvaiul electric în fața casei —Strada canalizată și luminată electric. — Valoarea casei este de lei 20 000. În; ohiriată cu lei 1.000 anual. ** UM DOBM2TOR COMPLECT DE MUC, O SUFRAGERIE COMPLECTA La Marele magazin de mobilă „LA CONSUM“ — U gpecial com,B&nate la București, Strada J Doamnei Sin. 9, Etap Jii* 1 50 ABONAMENTE la ziarul „ADEVERUL“ Valoarea totala a acestor Premii este de peste 25.000 JLei «3*S»aTM ® í?caE^jsEKKOTmcaw:fi32Ci3^a^aaEa*sauaa^^ «renta*/ «BST* Toți abonații nari nu vor ciștiga la această tragere, participă cu Bouurnie rămasa, la tragerile următoare a caselor din București și Brăila și a celor gralte premii in valoare totală de * ! Costul abonamentului rămtne același: Pe un an Lei 20, dînd dreptul la 20 cupoane de participare; pe 6 luni Lei 11, dînd dreptul la 11 cupoane de participare; pe 3 luni Lei ©, dînd dreptul la 4 cupoane de participare. mmm# SIROP de SIZCOZA pentru Orreațuri, Cogopoturi, Marmelade Este foarte economic Fructele păstrează gustul. Toți ’1 întrebuințează Împiedecă zaharisirea ÎÎU i s a găsit rival de vînzare în bidoane cu metoda de întrebuințat la toate băcăniile, cea mai albă și economică. O găsiți pretutindeni în pachete și cutii Scrobeala COSMUIH Societatea Anonimă „DE li COLENTINA“ Fribrieft «le OLVIOZA și SCITOSEALI —BUCUREȘTI (Herastrăft)— Telefon 18/9e Espr. Generali: mn P3IJENSR0EE & de DECKER Strada Sferescu-Năsturel No. 9 Telefon I/II Case a închiriat și vînzare Administrația CăminuIU! PropraM oferă onor. Public cu chiria și un vînfzars csss de locuit de la 2—6 camere cu dependințele lor precum și locuri virane cu străzi pavate, canalizate, apă, gaz, potrivite pentru Fabrici, Ateliere, etc., etc. Legăturile practice ale liniilor de tranvai fac plăcută locuirea in acest cartier. Atît casele cît și locurile virane se vînd cu prețuri reduse și modul de plată avantagios. Doritorii se vor adresa Splaiul maior Giurescu Eo. 2. Centru oprirea fierberei mustului și transportarea lui lesnicioasă recomandăm Dr. A. URBEANU Analizat de Onor, Institutul de chimie al Statului și Permis de noul Regulament Sanitar. Oferte la cerere : F.SISIVA OR. fr. URBEANU Bucures Awm cotfcit muLTOitiKx Oi« de Untdelemn de Măsline CEREȚI NUMAI UNTDELEMNUL „P tIGET“ Cel stai par, cel mai plăcut și cu gust la întrebuințare încercați numai odată și vă veți convinge!! Reprezentant General pentru Romînia ADOLPHE MORDLER, Galați-București RENUMITELE MOTOARE Atașat! flori, fabricie furnizează imediat din depozit : W. STAADECKER BUCUREȘTI, Brăila, Craiova, Botoșani ANTIFERMENTUL în loe Titan în Strada Duzilor 22 — București — de 1200 m. p. Reciuzare A se adresa D-na Mateescu Str. Ceres 58 Dr.iÄMSCH De la Facultatea din Paris fost elev al profesorului fournier Specialist în Soarele de Piele și Sifilis BOALELE PARULUI Calea Victoriei 120 (Hap bis. flliiă Consult. 8—10 a. m. A 2—5 p. m. Casa de Schimb FiuRels București, Str. Lipscani 8 are trebuință de un Comptabil Corespondent — germana și franceza — Doritorii se vor adresa direct Casei prin oferte scrise. ie închiriat Locuințe, Birouri și Prăvălii Calea Victoriei 101,103,105 Posiție bună, Asphalt ASTAZI: 30 Sept. (13 Oct) 1909 Ortodox: Muc. Grigorie. Catolic: Eduard. MEMENTO Autorități deschise. Toate autoritățile judiciare. — Toate tribunalele deschise. SPECTACOLE Teatrul National. — Se va juca: Brîndușa, comedie în 3 acte de d. Brieux, tradusă de Emil Gîrleanu, Teatrul Lyric. — Compania dramatică Davila. Se va juca: Măgarul lui Buridan, comedie în 3 acte de Flers și Caslavet, tradusă de Al. Bufiescu. Sala Eforiei. — In fiecare seară reprezentațiuni date de teatrul cinematograf Ceser. Circul Sidoli. — Teatru de varietăți. Teatrul de varietăți imperial, str. Cimpineanu 16.—In toate serile reprezentațiuni pentru familii. Program artistic din nou aranjat pentru stagiunea de vară. Debutează S. Bernardo, primul și cunoscutul cupletist comic român, Mlle Poucette, Étoile de Paris. Vocul ca comic german și alti artiști noul angajați. Duminicile și sărbătorite matinest cu intrarea liberă. Sala Volta (str. Doamnei No. 7)__ Zilnic reprezentațiuni de cinematograf. Noua mișcare de la Onanie Pe ziua de 1 Octombrie s-a făcut următoarea mișcare în serviciul exerior general al finanțelor: D. N. Lambru, administrator financiar la Teleorman și Marin Stoicescu, șef de secție la administrația financiară a județului Ialomița, au fost puși in retragere din oficiu pentru ai-și regula drepturile la pensie. Au fost numiți administratori financiari cl. III. (D. șef de secție B. Căpitănescu de la administrația financiară a județului Vaslui), I. I. Simionescu dela Muscel și Al. Costescu dela Teleorman în locurile rămase vacante prin punerea în disponibilitate a d-lui M. Cornea dela Dororhoiu, Napoleon Niculescu dela Muscel și N. Lambru dela Teleorman. Cu această ocazie s-a făcut următoarea transferare și repartizare între administratorii financiari : D. Al. Constantinescu dela Ialomița la Constanța , Al. Busuioceanu dela Constanța la Buzău; I. Dudescu dela Buzau la Vasluiul; P. Negel dela Vasluiu la Dorohoi; Al. Costescu s’a repartizat la Ialomița I. I. Simionescu la Muscel și B. Căpitănescu la Teleorman. Au fost numiți șefi de secție cl. III d-nii: P. G. Parizianu, actual sub-șef de secție la administrația financiară a județului Bacău, la Gorj. N. G. Malancescu, actual subșef de secție la administrația financiară de Iași, to. Vasluiu. C. I. Dobrescu, actual subșef de secție de la Prahova, la Teleorman. Har. Vasilescu, controlor fiscal la administrația financiară a Capitalei la Ialomița, în locurile d-lor Al. Costescu, B. Căpitănescu înaintați, I. Popovici, dela Teleorman, demisionat pentru a-și regula drepturile la pensie, Marinache Stoicescu dj*la*TSÎ0Tfilia pus în retragere din Oficiu și M. Zamfirescu dela Gorj, trecut la Creditul agricol și viticol. D. G. Chiriță a fost transferat la Teleorman. Au fost numiți subșefi de secție, actualii impiegați cl. I. G. G. Stoiceanu din direcția contabilităței generale a statului, la administrația financiară a județului Ilfov. I. Niculescu, din administrația financiară a județului Brăila, la Bftcaü. I I. Serafim, dela Neamț, la Iași. C. I. Nacian, din administrația financiară a județului Prahova, tot la Prahova. Au fost numiți impiegați cl. 31 d-nni. Apostol Constantin, actualulpiegat clasa I la Argeș, repartizat la administrația financiară a județului Putia, în locul d-lui N. Petrescu, transferat la Neamț în locul d-lui V. C. Caramian înaintat și transferat la Argeș. Ci I. Ionescu Ghinea, bacalaureat repartizîndU-se la Fälciu, în locul d-lui N. Ciuidin, transferat la Neamț, în locul d-luil I. Serafim înaintat. V. Constantinescu, bacalaureat, repartizîndu-se la Brăila, în locul d-lui I. Niculescu transferat în altă funcțiune. D. D. Goguiescu, actual șef de secție clasa 11 In serviciul Creditului Agricol și Viticol (administrația Dorohoi) a fost numit In aceiași funcțiune In serviciul exterior general al finanțelor, repartizîndu-l la administrația financiară a județului Muscel, în locul d-lui I. I. Simionescu, înaintat administrator financiar. D. M. Zamfirescu, actual șef de secție clasa III In serviciul exterior general al finanțelor (adm. fin. Gorj) a fost numit șef de secție clasa II în serviciul exterior al Creditului Agricol și Viticol la administrația financiară Dorohoi în locul d-lui D. Gogulescu. D. N. C. Săulescu, impiegat cl. II în direcția contabilitate generale a statului a fost înaintat de cl. T. I D. C. ThorAnd, impiegat clasa II în serviciul exterior general al finanțelor din administrația financiară a Capitalei, a fost numit impiegat clasa II in direcția contabilităței generale a statuilui și datoriei publice, în locul d-lui G. C. Stoiceanu. Au fost înaintați la clasa I a funcțiune ce ocupă d-nii Emilian Bratu, actual șef de secție cl. II la administrația financiară a județului IlfoV; P. Enăceanu, actual impiegat clasa II la administrația financiară a județului Brăila; V. C. Caramilău, impiegat clasa II la Neamț, și Sterie Zlătescu impiegat auxiliar clasa II în Capitală, repartizîndu-se unde funcționează, afară de d. Caramlău, care se transfră la administrația financiară de Argeș în locul rămas vacant prin trecerea d-lui N. Niculescu la Constanța. D. I. C. Teodorescu,actual impiegat clasa II In serviciul exterior al Creditului agricol și viticol din administrația financiară a județului Prahova, a fost înaintat la clasa I a funcțiune ce ocupă, în locul vacant, tot la Prahova. D. I. M. Niculescu, impiegat auxiliar la Prahova (secția Creditului) a fost numit impiegat clasa II în acelaș serviciu, repartizîndu-se tot la aceiași administrație în locul d-lui Cezar I. Nacian trecut In altă funcție. D. Frumușache Constantinescu, actual impiegat auxiliar clasa II în serviciul exterior general al finanțelor din administrația financiară a județului Prahova, a fost numit impiegat auxiliar cl. I în serviiciul exterior al Creditului agricol și viticol, repartizîndu-se tot la județul Prahova, în locul "d-lui I. M. Niculescu trecut în altă funcțiune. D-niî: Ion Popovici și Nicolae B. Hristu, absolvenți a patru clase secundare au fost numiți impiegați clasa II în serviciul exterior general al finanțelor, repartizîndu-se la adm. fin. Prahova în locul d-lui Frumușache Constantinescu a trecut în altă funcție, și cel de al doilea la administrația financiară de Argeș, în locul d-lui Apostol Constantinescu, înaintat și transferat. D. Nicolae Constantinescu, impiegat auxiliar în direcția generală a vămilor,a fost înaintat impiegat definitivei. N. D. V. Butnarin, impiegat auxiliar cl- II în serviciul exterior general al finanțelor, a fost trecut agent auxiliar cl. II în serviciul exterior al vămilor. D. Nicolae Costeanu, licențiat în științele fizico-chimice, actual impiegat cl. II la vama București- Poșta, a fost numit verificator la serviciul de marcare, București. ECOURI Renumitee bandage „BARERE“ pentru hernii, se află în permanentă în depozit și se aplică de un specialist la «Gomptuarul General de Optică din București, calea Victoriei No. 104. Pentru provincie broșura «explicativă se trimite la cerere. I» Ceylonul, posesie engleză, este incontestabil unicul teren unde ceaiul se cultivă în perfecție. Societ. „Lypton“, posedînd acolo cele mai întinse terenuri, face azi cea mai mare vînzare de ceaiuri din lume. răsplata Mancel S’a conferit medalia „Răsplata Muncel” pentru Biserică cl. I. d-a lui C. I. Argentoianu,, secretar de legațiune la Viena, pentru pioasa faptă că a clădit cu 15.000 lei biserica din satul Breasta, și a ajutat cu 5.000 lei la clădirea bisericei din satul Fărcașa, Roman’ați. D-lui Eug. E. Stătescu, pentru pioasa faptă că a făcut reparațiunea și pictura bisericei din Petrești, Ilfov, cu a sa cheltuială de 21.000 lei. Cucernicului preot N. Filip, parohul parohiei Varatec din județul Botoșani, pentru stăruința sa pentru bisericile din parohie și pentru activitatea extrabisericească. S’a conferit medalia „Răsplata Muncei” pentru biserică cl. II-a: d-lui Grigore Maximovici, proprietarul moșii Hălcenî din județul Iași, pentru pioasa faptă că a contribuit cu 3.000 lei la repararea bisericei din satul Hălcenî. Cucernicului preot T. V. Popescu, parohul din Poiana Lungăde Sus, județul Dîmbovița, pentru pioasa faptă că a contribuit cu 1.000 lei la reparația bisericei și pentru activitatea sa extrabisericească. Cucernicului preot Ghiță Scărlătescu, din comuna Deagu, județul Argeș, pentru pioasa faptă că a contribuit cu 1.500 lei pentru repararea bisericei din Cornățelui, și cu 1.000 lei, pentru școala din Deagu. Prea cuviosului arhimandrit Dionisie A. Simionescu, superiorul monastireii Sinaia, pentru deosebita prea cuvioșiei sale activitate bisericească. D-lui. dr. Anibal Teohari, proprietar în comuna Ciocănești, județul Romanîti, pentru pioasa faptă că a clădit cu a sa cheltuială de 30.000 lei o biserică in localitate. Din tîrgoviște Accident. — Luni de dimineață Ioniță Radu Banu din comuna Butoiu, umblînd cu un revolver pe care vroia să-l curețe și neobservînd că e încărcat, a atins trăgătorul, arma s’a descărcat și glonțul l’a lovit în brațul sting. El a fost adus la spital. Rănire. Luni a fost adus la spital Niculae Soare Vintilă bătut grav și rănit la cap de Marin Pavel, ambii din comuna Picior de Munte. Bătaia a provenit dintr’un schimb de cuvinte la horă. Arsă de vie. — Copila Maria Gheorghe Radu, de 3 ani, din comuna Crîngurile, fiind lăsată în casă singură de părinții săi, s’a apucat să se joacă împrejurul sobei. Din nenorocire, hainele de pe dînsa au luat foc, «arzînd-o atît de grav, că după șease ore a murit. Inspecție. — Duminică și Luni «d. Protopopescu, inspector poștei, a inspectat oficiul poștal din localitate. Militare. — Noul local al școalei de cavalerie de pe bulevardul Carol I fiind complect terminat, în primele zile ale lui Octombrie se vor instala în el elevii și ofițeriî-elevi. — Tot în acest timp va sosi și divizionul din regim. 10 roșiori, care se va instala în vechiul local al școalei de cavalerie, rămînînd ca restul regimentului să vie la primăvară. Revocați. — Notarii Arghirescu din comuna Runcu și G. Manolescu din com. Valea Lungă au fost revocați din funcțiune, pentru abateri. Rică. Artistul Leonescu escrocat BRAILA, 29 Septembrie.— Artistul Leonescu s’a plîns azi parchetului local că a fost escrocat de un individ Leon Rosenberg, care s’a dat drept cumnatul directoruului Bancei Marmorosch, Blank din Brăila, cu suma de 1000 lei.—Per. Duminică, 11 Octombrie, vor fi convocat acasă la d. Take Ionescu, președinții cluburilor conservator-democrate din țară, și deputații și senatorii partidului, pentru a ține o consfătuire. D. Toma Stelian, ministrul justiției, a sosit astăzi dimineață în Capitală, venind din Constanța. Prin Predal a intrat d în țară d. Mohamed Ali, fiul ministrului persan din București. Regele a aprobat proectul de orare și programe pentru școlile de arte frumoase, întocmit de consiliul general al învățămîntului. D. Heikuro Miyamoto, profesor universitar la Tokio, a părăsit erî țara prin Giurgiu. D. Titu Maiorescu, profesor Universitar, fost ministru, s’a înapoiat în țară și a sosit aseară în Capitală. D. Gogu Ștefănescu, fost primar al Cîmpinei a fost decorat cu medalia „Răsplata muncel pentru învățămînt" clasa I-Ia, pentru ajutorul dat ]n construirea școalei din acel oraș. D. N. Istrate, institutor la școala de băeți No. 2 din Birlad,a fost numit revizor școlar de clasa I-a. La ministerul cultelor și instrucțiunei publice s’a făcut următoarea mișcare, pe ziua de 1 Octombrie. D. I. Bibiri, șef de biurou la registratură, a fost trecut la învățămîntul secundar și superior, în locul d-lui T. B. Vlădescu. D. Al. Crivețeanu, sub-șef de biurou la registratură, «a fost înaintat șef de biurou în acelaș serviciu, D. Șt. Eftimescu, sub-șef de biurou la învățămîntul secundar și superior, a fost trecut la registratură. D. Ion M. Ionescu, secretar la inspectoratul secundar, a fost înaintat sub-șef de biurou la direcția învățămîntului secundar și superior. Erî după amiază s-a făcut la cimitirul Bellu, înmormîntarea pictorului Apcar Baltazar. Constatîndu-se mai multe focare filoxerice pe teritoriile următoarelor comune, ele au fost declarate ca filoxerate, astfel că proprietarii viilor respective au libertatea de a le replanta cui viță americană. Comunele în chestie sînt: Țigănești, cătunul Perieni, județul Iași; Răchita, județul Bacäu; Mihăeștii de Sus, județul Olt, Răduleasa, județul Teleorman. «D. Filasta, șeful serviciului secretariatului primăriei, terminînd Concediul, a sosit în Capitală și și-a reluat postul în primire. Medicul veterinar al orașului Galați a confiscat 1000 kgr. pește stricat sosit din Astrahan (Rusia). Comisiunea instituită pentru supravegherea lucrărilor nouilor locuințe, pe cari le construește primăria pe strada Lînăriei, se va întruni spre a lua o hotărîre definitivă asupra modului de închiriere a acestor locuințe. Mîine se va întruni la primărie, comisiunea însărcinată cu rezolvarea cererilor de scăderi de impozite pe exercițiul anului trecut. D-nii Alex. Borcea și Ștefan Borcea, foști revizori de vite, au fos trimiși de direcția sanitară în județul Constanța, pentru combaterea duzinei. Medicul veterinar al orașului Tecuciu a confiscat comerciantului î. Lăpușneanu 66 kg. de brînză stricată. Contravenientul a fost dat judecatei. Conferința generală a profesorilor de religie, de la toate școalele secundare din țară, care urma să se tină la Ploești. In ziua de 1 Octombrie, s'a amânat pentru o dată ce se va fixa ulterior Zilele acestea va apare în „Monitorul Oficial” noul regulament și orariul școalelor de belle-arte din țară. • D. C. Don a fost numit copist în direcțiunea învățămîntului profesional.PD. I. Catojan a fost numit copist în direcțiunea învățămîntului secundar în locul d-lui C. Gheorghiu, destituit. Ministerul instrucțiunei a aprobat modificarea statutelor băncei școlare „Lumina” a școalei din comuna Botești județul Suceava. E fapt îndeplinit numirea d-lui Filakti ca ministru al țărei la Belgrad, în locul d-luij Cuciureanu, trecuțt la pensie. Numirea va apare zilele acestea în „Monitorul Oficial". D-na Ecaterina Ioanin, a fost numită garderobieră la azilul „Elena Doamna” în locul di-șoarei Smeu. Direcțiunea generală a porturilor și căilor de comunicație pe apă înștiințează că în seara banchetului ce a avut loc la 27 Septembrie a. c., cu ocazia inaugurărea portului Constanța, s’a găsit în sala de banchet o sumă de bani în numerar, pe care o ține la dispoziția persoanei ce a pierdut’o. Cu ocaziunea reînceperea cursurilor școalei industriale a Bursei Muncel, ce va avea loc în Octombrie curent, dându-sa o desvoltare și mai mare cursurilor de desemn industrial, desemn arhhitectonic și desemn ornamental și decorativ, cum și modelajului,, direcțiunea școalei a laut măsuri a se amenaja una din sălile cele mai mari ale Bursei Muncel, în mod special, pentru acele cursuri de desemn necesare foarte mult tuturor ucenicilor de orice specialitate. Cu predarea acestor cursuri, atit de importante pentru formarea meșteșugarilor au fost mimite d-nni ingineri V. C. Budeanu, Agripa Popescu, architect Paui Smărăndescu și sculptor Aristide Iliescu. Ziarele din New-York ne aduc știrea că piesa „Copiii Nimănui“ a confratelui nostru Emil Nicolau a fost reprezentată in acel oraș de 320 ori. Dat fiind succesul ei, aflăm că d. Al. Davila a pus-o în studiu. Wa äsrüüit hipicl Erî la orele 4 d. a„ a avut loc la primăria Capitalei, adunarea consiliului de higiena sub preșidenția d-lui dr. Orleanu, medic șef al Capitalei. D. dr. Ioanițescu, dă citire mai multor rapoarte, ale medicilor comunali, rapoarte cari au fost supuse rezolvirea consiliului. Luîndu-se în discuție chestiunea anchetelor sanitare d. dr. Orleanu a propus, ca pe viitor să se impună frigorifere și negustorilor de unt. Relativ la regulamentarea lăptarilor d. dr. Boiescu, a opinat să se numească o comisiune, care să studieze amenajarea celor 105 localuri de lăptari, atîtea cîte există în Capitală. D-sa a propus pe d-nii dr. Gorăneanu, Gornea și Dumitrescu, cari împreună cu medicii dela controlu laptelui să studieze această chestiune, D. dr. Orleanu, vorbind despre rezultatul ultimilor «anchete sanitare arată a ce stare »au fost găsite latrinele de pe la localurile de consumațiune alimentară și propune ca prin o lege specială să se impună construirea a unui anume model de latrine. D. dr. Emphele, a fost de părer ca primăria să-și ia asupră-și chestia latrinelor și să împue proprietarilor de case, planuri model pentru construirea latrinelor. Tot în această chestiune iau mai vorbit d-niî dr. Miron, Fischer și Goilav. Societatea de higiena publică D. dr. Botescu, a propus să se întocmească o societate de higiena publică, care să fie compusă din medici ingineri și alte specialități. Această comisiune să se întrunească la diferite epoci și să rezolve chestiunile de higiena socială. Tot odata această societate să-și aibă libertatea ei, formată din operile cele mai bune, cari se referă la higiena publică. D-sa a comunicat că d. Vintilă Brătianu, primarul Capitalei, a făcut o donațiune de 2000 lei, pentru procurarea de cârti privitoare la higiena publică. Consiliul a hotărît numirea unei comisiuni care să redacteze statutele nouei societăți. Ședința s’a ridicat la orele 6.și jum. seara, G. C. Elevi admiși la școala de marina militară Au fost admiși — pe ziua de 15 Octombrie— în ordinea clasificarei următorii elevi în anul I al școalei de marină militară din Constanța: Penciu Alexandru, ■ Calonfirescu Florian, Bontescu Basile, Gagină Petre, Georgescu Gheorghe, Antorescu Aurel, Constantinescu Alexandru, Gabur V., Gheorghiu Mircea, Păun Nicolae, Rădulescu Dumitru, Ghețu Victor, Dragomirescu Dumitru, Tomolescu D., Popescu Alexandru, Axente Tiberiu, Bogdan Mihail, Ionescu Nicolae și Constantinescu Constantin. Deraiare în stația Cosmești FOCȘANI, 29 Septembrie, — In stația Cosmești, jud. Tecuci trenul 31 care sosește la ora 9.20 în stație a suferit o ușoară deraiere. Din cauza vitezei foarte micșorate a trenului în stație, «deraierea n’a avut consecințe. Mașina a apucat pe linia I în loc de linia II și din această cauză a deraiat cu roatele de dinainte de pe linie. Nici un accident de persoane n’a avut loc, călătorii s’au ales numai cu panica. După o întîrziere de o oră și jumătate mașina a fost reașezată cu mari dificultăți pe linie, după care și-a urmat călătoria. PROPRIETARI de MORII Transformați morile D v. actuale în mori cu benzină și procurati-vă renumitele moi NATURAL — de la — Societatea Anonimă Română de Comerț Farnisoarea Curței Regale Bucureșiti Brăila " Craiova Str. Smârdan 10. Bulev. Gaza 95 Str. Kogălniceanu 22 Ultime informii din Călărași Băiuț grav. — Locuitorul Ivn. Ursaru din com. Găunoși, a fost bătut grav de către d. loan V. Nicolescu, tot din acea comună. Mobilul e răzbunarea. Victima, într’o stare disperată, a fost internată la spitalul din Călărași. Dispariție. — Stanca Tudor Neagu din comuna Ciocănești — urîndu-ise, se vede, cu traiul ce ducea cu bărbatul sau—a dispărut de la domiciliul conjugal dimpreună cu 2 copii ai săi, după ce a avut grija să ia tot cea a fost mai bun în casa soțului. Acesta a reclamat secției respective de jandarmi. — Vion. ȘTIRI ARTISTICE Cunoscutul pianist Sergiu Tănăsescu, va da Duminică 4 Octombrie în sala „Clubul German“ din strada Brezoianu, un frumos matineu dansant. Plecarea suveranilor din Constanța Ofițerii ruși la rege.—La peronul din port.—Azistența.— Despărțirea de principesele Maria și Ileana.—Plecarea.Banchet la cercul militar CONSTANȚA. 29 Septembrie— Aseară, după dineul care a avut loc pe vaporul „Dacia“ în onoarea ofițerilor ruși, aceștia au înoptat pe acel vapor. Astăzi, la orele 9 și jumătate dimineața, în trăsură, conduși de d-nii prefect Vîrnav și general Culcer, au plecat la reședința regală unde au fost primiți în audiență de rege, fată fiind și principele Ferdinand, care era îmbrăcat în uniformă de general rus. Audiența a durat aproape 3 sferturi de oră. Apoi ofițerii ruși s-au reîntors în port și au luat loc pe polenul construit ad-hoc, de unde urmează să plece trenul regal care va duce pe suverani la Sinaia. Printre acești ofițeri sunt următorii generali: Kaulbars, guvernatorul Odesei, Romanenko, Besrodewski, Hlaholef și Cernota Baiar. La orele 10 și jumătate începu să se populeze peronul cu persoane oficiale și învitați, cari vin să salute plecarea suveranilor. Strada Portului era populată de o mulțime imensă. Dealungul trotuarelor erau înșirați elevii și elevele tuturor școalelor din localitate, iar o companie din batalionul 5 vînători, cu drapel și muzică, sub comanda d-lui căpitan Stănescu, dă onorurile militare. In distinsa asistentă remarc pe: d-nele Vîrnav, Boteanu, let. Dimitriu, Bruteanu, Mavrovani, căp. Țîntu, căp. Georgescu, col. Fotescu Grigoriu, col. Ghenea, căp. Magheru, maior Florescu, Cristescu, dr. Caljcel, precum și multe alte doamne, cari au prezentat frumoase jerbe de flori suveranei. Pe peron se mai găsesc d-nnî prim ministru Brătianu, miniștrii Costinescu, Morțun și Djuvara. Printre domni am notat «p.e: d-nn. Cottescu, directorul general al c. f. r„ general ,Boerescu, colonel rea. Niculescu șef de vamă, dr. Pîrlescu medicul orașului, Paul Pașa revizor școlar, dr. Danu secretarul primăriei, maior Lupescu, avocat Furtună, N. Țigani, Virgil Andronescu ajutor de primar, dr. Tălașescu, general Culcer, contra-amiral Eustațiu Sebastian, primarul Boteanu, colonel Sănătescu, Titorian, Costacea Tănăsescu, aceștia trei din urmă directori de școli primare, ingineri Bușilă ,Erbiceanu, Popovici, Wenerth, Grigorescu, toți de la construcția portului, în cap cu d. Anchel Saligny, director general al porturilor, d-ni. A. Frenchian, Grig. Grigoriu, col. Drăgotescu, consulul austro-ungar dr. Hachmann, Hacl Efendi Papazian consulul otoman, colonel Ghenea, colonel Fotescu, loan Bănescu, maior Lupașcu, Tozzi agent italian, Brancovici, președintele Camerei de comerț, An Cadîr. dr. Marinescu Sadoveanu, maior Florescu, colonel Caretaș, Cristescu, directorul prefecturii, maior Jiteanu, muftiul și cadiul județului, comandor Cătuneanu, maior Șendrea, comandor Boerescu, subdirectorul serviciului maritim Mavrogani, etc La ceasurile 11 și jumătate se anunță sosirea cortegiului regal care își face apariția la capătul străzii și înaintează pînă la scara peronului in uralele multireel. Garda de onoare prezintă armiă și muzica militară intonează imnul regal. Suveranii sunt întîmpinați de d-nii miniștrii, general Culcer, prefect Vîrnav, general Kaulbars și toate persoanele marcante aflătoare acolo. In acest timp își face apariția și automobilul princiar din care descind principe la Ferdinad și principesele Maria și Elisabeta. Suverana și principesa Maria se se întrețin cu d-nele prezente, iar regele cu d. Saligny și inginerii construcției portului, precum și cu ofițerii ruși, în special cu generalii arătați mai sus.După aceea regele și principele trec la grupul ofițerilor fără trupă și trec în revistă garda de onoare. Apoi se reîntorc pe peron, unde regele, regina și principele Ferdinand se înbrățișează de mai multe ori cu principesele Maria și Elisabeta care rămîn iaci, după care au luat loc în vagonul regal La orele 11 și 35 minute trenul se pune în mișcare în aclamațiunile multime. Muzica intonează imnul regal, inr în crueișatorul „Elisabeta" salută plecarea cu 21 salve de tun. Trenul regal e condus de d. Cottescu, directorul generali al c. f. r., inspectorul general Mareș și subinspectorul Voiniescu, și va ajunge la Sinaia la orele 7.25 seara, Prefectul Vîrnav însoțește trenul pînă la Cernavodă.In urma plecării trenului regal, ofițerii ruși «nu merg la cercul militar, unde aț luat parte la un ban ehet dat în onoarea lor. S’a servit de către casa Capș?‘ următorul meri: » Caviar Fruis Deuffs bronillé.s aux Trüffel Ch'alot a la Russe Sauce Saint Germain Filet de Boeuf, Pommes phäteau Chapon róti a la Brocbe Saladé Verte Bombes pralinées Gaufrett.es Bonbons, Tourte,9 Caps« Fruits Vieux Dragasanî G. H. M. Mumm americain (monopolé) Café Cointrea Triple-Sec Cell dinal a toastat d. general Culcer, care a băut în sănătatea țarului și prosperitatea armatei ruse. A răspuns d. general Kaulbars bind pentru rege, dinastie și armata română. Ei vor pleca astăzi la orele 4 cu un tren special spre București, iar principesele Maria și Elisabeta, precum și micii principi Nicolae și Ileana vor pleca mîine seara la ora «le 10. — Sylvian. Mm lini ISPOZIȚIUNILE LEGII RELATIVE LA DIVORȚ SUNT DE ORDINE PUBLICA? In procesul de divorț dintre preotul G. V. Niculescu din Tulcea și soția sa Maria, tribunalul local pronunțase sentința prin care admite divorțul în favoarea soțului Soția dă o declarație formală că renunță la dreptul de apel. Mai în urmă se respîndește și fiind încă în termen, face apel înaintea Curtei de Galați. Această Instanță respinge apelul soției, motivînd respingerea «pe faptul că apelanta a renunțat la dreptul de apel, renunțare asupra căreia nu mai poate reveni». Afacerea a ajuns înaintea Curtei de Casație grație recursului făcut de soție. Și atunci chestia de drept pe care suprema instanță era chemată să o tranșeze, pentru prima oară, este următoarea: dacă în materie de divorț se poate renunța la dreptul de apel înainte de expirarea termenului fixat de lege. Nu se poate renunța, «pentru că dispozițiunile relative la divorț sunt de ordine publică și ca atare părțile nu pot transige cu ele — susține recurența prin d. avocat p. Poni. Pentru teza contrarie și deci pentru respingerea recursului, a pledat din partea preotului, d. avocat Borș. La o precedentă înfățișare, Curtea de Casație a făcut divergență, fixînd ziua de erî pentru judecarea din nou a recursului, de către secția complectată. Erî, după largi dezbateri și o lungă deliberare, s’a făcut din nou divergență, astfel că chestiunea se va judeca de Curtea de Casație, în secțiuni unite,care va stabili astfel o jurisprudență utilă și interesantă în cauză. DIVERSE D. judecător V. Popovici dela cabinetul 4, a continuat era instrucția în afacerea sinuciderea fostului casier dela gara de Nord Dumitrescu, care precum se știe, a distrus 79.000 lei înainte de a se omorî; — cel puțin așa spunea defunctul într-o scrisoare lăsată parchetului. Cu toate străduințele instrucției, se prevede că va rămîne un mister dispariția celor 79.000 lei, adică modul cum au dispărut au fost delapidați, au fost distruși și Iace moid ? etc. — Tribunalul a redus erî pedeapsa lui Moritz Grünberg, de la 6 luni la 45 zile. Numitul pungaș pîndise în fața sălii de cinematograf din strada Academiei, cînd lumea eșea după sfîrșitul spectacolului și în mijlocul îmbunzeleî șterpeli portofelul unui domn. H. Întrunirea muncitorilor din Cîmpina Duminică 4 Octombrie cor. orele 3 p. m., va avea loc în sala sindicatelor din strada Lascar Catargiu din localitate ,o mare întrunire publică de protestare contra scumpirei traiului. De asemenea se va protesta contra «diferitelor nedreptăți ce au de suportat muncitorii sindicaliștii din partea autorităților administrative. Vor participa la aceasta întrunire delegații din diferite orașe ale țări. ------ •• DIMINEAȚA ÎN AUGUIAREA. monumentului din Rast (Dolj) CRAIOVA, 29 Septembrie, — Duminică 27 corent au avut loc inaugurarea monumentului din comuna Rast, ridicat prin subscripție publică, din inițiativa d-lor Bălăcescu și Mirițoiu, în memoria soldaților N. Bistrițeanu și Costache Moțățeanu, morți în războiul pentru Independență. A azistat din Craiova o delegație a societății „Smîrdan“, precum și întreg regimentul 31 Calafat sub comanda d-lui colonel Tarnoschi. ■Monumentul 1, care e lucrat de pietrarul Georgetti din Calafat, a fost «așezat în curtea școalei primare. La orele 10 dimneața, a fost oficiat un serviciu divin de către preoții Ilie Turcu, Ștefan Băileșteanu și Petre Pădureanu. La ora 1 a sosit în Rast și de Vercescu, prefectul județului. Au vorbit învățătorii Bălăcescu și Mirițoiu, primarul comunei I. Giuru și veteranii Costică Garda și Grig. Nemțeanu, cari au spus că ridicarea monumentului este reîmprospătarea recunoștinței fată de cei cari si-au vărsat singele pentru libertatea țarei noastre. După aceste cuvîntări, veteranul Grigore Nemțeanu a depus o frumoasă coroană pe monument. A mai luat cuvîntul d. colonel Tarnoschi, care a descris scena din lupta de la Smîrdan și viața regelui în timpul războiului. Răspunde d. prefect Vereescu, care și-a exprimat mulțumirea sufletească acelora cari știO să comemoreze amintirea celor căzuți în războiu. A mai vorbit d. Bulat, student în teologie, după care solemnitatea se încheie, la orele 2 după amiază, s X&m. Congresul chelnerilor ORDINEA DE ZI Mîine Joi 1 Octombrie se deschide al lll-lea congres al lucrătorilor chelneri din Romînia în sala Grand-Hotel din Ploești. După cum se știe congresul e convocat de „Uniunea generală a chelnerilor din Romînia“. Iată care este ordinea de zi definitiv stabilită: 1) Darea de seamă morală și materială a „Uniunei generale a chelnerilor din Romînia“; 2) Chestia salariilor; 3) Care e cel mai bun mod de organizare; 4) Birourile de plasare; 5) Centralizarea fondurilor; 6) Necesitatea continuă de organizare; 7) Prelungirea apariției, ziarului de breslă „Uniunea". 8} Diferite chestiuni. Sîmbată seara, după închiderea congresului, va avea loc în sala Grand-Hotel din Ploești o serată literară dansantă organizată de „Uniunea chelnerilor“ și la care vor participa toți congresiștii.—Alb. 0 sufragerie de stejar, complectă pentru 12 persoane de Vânzare, 67, Str. Poloni.