Dimineaţa, septembrie 1911 (Anul 8, nr. 2692-2721)

1911-09-15 / nr. 2706

Joi 15 Septembrie Ion Polițiștii din IV Neamț UN ELEV DE LICEU LOVIT Animal vorbit de apucăturile căzăcești ale polițiștilor din F-Neamț. O persoană de seamă din acel oraș nu se plinge acum in privința următoarei întîmplări. După cum se știe acum cîteva seri urma să se joace la P.Neamț piesa „Pantelimon*1 pe care publicul din acel oraș ținea foarte mult să o vadă. Poliția însă a interzis d-lui Victor Antonescu, directorul trupei, să joace. Totuși un public foarte numeros a umplut literalmente sala. Au urmat o serie de incidente violente pe cari le-am relevat la timp și cari au stîrnit indignarea publicului care ținea ca piesa să se joace pină la sfîrșit. Cu acest prilej directorul poliției Manoliu care s'a relevat în dese rînduri prin brutalitatea lui, văzînd un elev de Uceu, în uniformă reglementară, fiul d-lui V. A., stînd lîngă garderobă unde își aștepta părinții, l’a bruscat și înjurat absolut fără nici un motiv, lovindu-1 și dîndu-1 apoi în brînd afară. Intervenind părinții elevului, polițaiul Șoarec, recunoscînd vina brutalului director de poliție, a dat cîteva... lămuriri părinților celui lovit, și d. V. A. numai din considerație pentru polițaiul Șoarec, cu care e prieten personal — nu și-a luat satisfacția cuvenită de la bătăușul director de poliție. Cărți didactice aprobate Ministerul instrucției a admis ca manual didactic lucrarea d-lor: Gh. loan, institutor și C. Nazare, profesor, din Galați, „Aritmetica pentru clasa I urbană și divizia I rurală, cu motto: „Problemele sunt baza aritmeticii“, (2 manuscrise), aceasta in urma modificărilor introduse de autori. Ministerul a tolerat pentru un an (1911 pînă la 1912), să se utilizeze în școalele primare manualul didactic elaborat de d. Nicolae C. Verdeș, învățător, comuna Doftana, județul Bacău, și anume: „Geografia județului Bacău“, deoarece pentru județul Bacäu, la concursul dela 1 iunie 1911, nu s’a admis nici un manual de geografie din cele prezentate . A mai admis ca manual didactic lucrarea d-lor: Florea Dumitrescu, Dima Cristescu și I. G. Savu, institutori în București: „Geografia județului Ialomița, pentru clasa II-a urbană și divizia II-a rurală" anul I—II, cu motto: „Bărăganul“, aceasta în urma modificărilor introduse de autori. Lucrările d-lor: G. Simionescu și C. Teodorescu, institutori in București, „Geografia Continentelor“ cu motto: „Pămintul este centrul activităței omenești“, aaceasta în urma modificărilor introduse de autori. No. 60.601. ~ ' Școlare D-ra Ecaterina Moisiu, învățătoare la școala din comuna Ciorlești, a fost transferată la Muntenii de sus, jud. Vaslui. Ministerul cultelor a anulat certificatul, eliberat pe numele Gheorghiu Gheorghe, de către direcțiunea orfelinatului „Principesa Elisabeta“, din Focșani, deoarece a dat titularului duplicat în locul certificatului. *. Locuitorii din comuna Provița de Jos, jud. Prahova, au cerut și au obținut de la ministerul cultelor voia de a da o serbare în localul școalei din localitate. Produsul acestei serbări este rezervat școalei. * D-ra Ecaterina Gheorghe, conducătoarea grădinei de copii din Ghizdărești, a fost transferată la grădina din com. Toscaf, jud. Constanța. Se aduce la cunoștința generală că la școala soc. „Căminul Romînesc“ .Încep cursurile regulat la 19 Septembrie. Toate elevele inerne, din anii trecuți, vor trebui să se instaleze de Duminică 18 cor., iar acele înscrise anul acesta, pentru locurile de bursiere și solvente, se vor prezenta la concurs la 19 Septembrie, orele 8 dimineața la sediul societăței, strada Dorului No. 4; Dobrogenii la rege Erî a Sosit în Capitală și inline se duce la Sinaia comisiunea mixtă, care s-a constituit pentru a se prezenta regelui și a cere să se facă dreptate acelor cărora comisiunile le-au răpit pe nedrept cetățenia romînă. Delegațiunea această numără este un reprezentant din fiecare categorie a populațiunei dobrogene și se compune din următoarele persoane: Ion Rădulescu, din Parachiv, soldat sub Cuza-Vodă, stabilit în Dobrogea de la 1868, membru în cel dintîî consiliu județean de la 1880 și apoi în repetite rînduri ,actualmente membru în comisia regională. Chiriac FrangopoL consilier comunal la Constanța. Sava Dancei, din Tulcea, mare proprietar, fost consilier. Doctor I. Bizamcer, fost consilier comunal și județean din Tulcea. Șt. Mamuțea, proprietar din Hîrșova. Hristu Farmachi, mare proprietar, fost primar al orașului Cerna-Vodă. Eduard Brenner, proprietar Brunißieä În Septembrie tipare prima faschoist a romanului ORFANA, datorit penel unuia dintre cei mai populari romancieri Sperman. Rrareori literatura populară a înregistrat apariția uunui roman mai mișcător și mai șe nasație mai ca acesta și - areori o publicație de acest fel a avut un succes mai strălucit. Cereți, prin urmare, la aminte că, 18 Septembrie ia toate chioșcurile de stare, romanul ORFANA Prima fascicola se împarte gratuit. Fascicolele următoare se vasad cu 5 bani în toată țara. Șt. Băncilă, proprietar din Hîrșova. Efem Șerif, proprietar din Cerna-Vodă, fost consilier comunal . Delegațiunea va prezenta regalui un memoriu foarte documentat in care se enumeră fapte, se expun acte și date, cari fac deplină dovadă că ambele comisiuni — atit cea din Tulcea cît și cea din Constanța — au săvirșit nedreptăți, au fost părtinitoare, au avut două măsuri: pentru unii o toleranță neîngăduită, pentru alții o asprime nejustificată. -------------$$----------- Cărți și reviste A apărut No. 159, anul al 5-lea,din interesanta revistă Lupta Economică, de sub direcțiunea confratelui nostru d. Constantin C. Bacalbașa, deputat, cu următorul bogat sumar: Cooperativismul, reacționăm și poporaniștii: scumpirea traiului în Austria. Chestiunea locuințelor eftine; In chestiunea asigurărilor; Situația bugetului; Lucrări vechi ;Cronica financiară; Viticultura în Ungaria; știri din străinătate; Cursuri cooperative în Bavaria; Știri din țară; Partidul conservator și instituțiunile sătești; Eftenirea hîrtiei; Greva dela „Ruleta“; Informațiuni, Bănci și asociațîuni nou; Tribunalul Ilfov (acte de notariat) etc. Hr a apărut No. 420 din interesanta revistă „Romînia Argricolă“ cu un bogat sumar. Situația sergenților de oraș — Sergenților din Galați nu li s’a plătit primele de reangajare — Conform legii polițiilor din țară făcute de fostul ministru Vasile Lascar, sergenților de oraș cu un stagiu de mai mulți ani li se cuvine un premiu de reangajare a șase lei pe lună afară de leafa fixă de 57 lei, totuși sergenților din orașul Galați în număr de 46, nici pină azi nu li s’a achitat suma de 54 lei și ceva pe timp de 9 luni de zile din anul 1908, ce se cuvenea fiecărui sergent. Sergenții de oraș întrebînd pe d. primar al orașului Galați, dacă s’a prevăzut acea sumă, d-sa le-a răspuns, prin ziarul Galați No. 166 din 2 August, că prin bugetul comunei este prevăzută suma de 290.000 lei pentru întreținerea poliției, și în această sumă se află mai bine de 3000 lei trecută cu titlul de premiu sergenților de oraș, adăugînd însă că primăria nu mai are nici un amestec, și nu poate răspunde de acea sumă, ci numai direcția generală a polițiilor din ministerul de interne poate să știe ce s’a făcut cu acei bani. Sergenții din Galați au făcut atunci mai multe plingeri verbale și în scris atît prefectului de județ cît și celui de poliție, dar nu li s-a făcut nici o dreptate și chiar salariul nu li se plătește regulat. Ei fiind oameni nevoiași suferă mult din această cauză. Din Călărași SALARAȘI 13 Septembrie Rănire. — Zamfir Niculae și Ion Dinu aflînduse în circiuma lui Ioachim Nicolescu din comuna Mihai Viteazu s’au luat la bătae. In timpul bătăei Zamfir Niculae a aplicat mai multe lovituri cu un cuțit celui de al doilea în pulpa piciorului drept. Victima în stare gravă a fost transportată la spital. Incendiu. Un incendiu a distrus prăvălia manufacturistului Ion Mitroi din comuna Frumușica, cauzîndu-i pagube de 500 lei. Accidente mortale. — Marin Cinea de 32 ani, aflîndu-se în dreptul punctului pescăriei din Călărașii-Vechi, a căzut de pe mal rămănînd mort pe loc. Defunctul era din Turtucaia. — Pe cînd copilul Panait Toma în etate de 13 ani se afla pe cîmp, împreună cu tatul sau, a căzut într’o groapă de producte de lîngă comuna Cosîmbești împreună cu 2 cai. Copilul a murit. — Coresp. HOLERA Revolta lipovenilor din satul Risen (Brăila) BRAILA, 13 Septembrie. — In cătunul Piscu, pendinte de comuna Izlas, s’a semnalat după amiazi autorităților sanitare existența unei femei bolnave de holeră. D. dr. Petrovan S’a dus ia localitatea indicată însoțit de jandarmii secției Izlas. Aci a găsit pe bolnavă in locuința ei, într’o chilie din mănăstirea satului locuit exclusiv de lipoveni. La sosirea autorităților, la oraîs 5 seara lipovenii, în număr de peste SCO, se aflau adunați în curtea mănăstirei. Mulțimea, având în frunte pe preotul comunităței, s’a opus la ridicarea bolnavei pentru a fi izolată în spital. Din ordinul medicului, pacienta a fost urcată în trăsură. Populațiunea însă, revoltată, a izbutit s’o scoată din mîinile jandarmilor cu forța. Asupra d-lui dr. Petrovan s’au descărcat din mulțime 3 focuri de revolver fără a-1 atinge însă. In fața situației extrem de gravă, autoritățile s’au retras. C. prefect al județului, Hlotin înștiințat de cele petrecute, la orele 10 noaptea a ordonat concentrarea jandarmilor rurali și a corpului de pompieri, cu armele, in comuna Mas . Reprezentanții autorităților, însoțiți de forța armată, au pătruns la orele 11 în satul lipovenesc Piscu, înconjurînd mînăstirea situată în mijlocul comunei. Un puternic detașament de soldați și jandarmi, Împreună cu șefii autorităților sanitare și administrative, au pătruns tn curtea mînăstirei, înainte ca locatarii să prindă de veste. Aci într’o mică chilie, era femeia holerică, decedată cu două ore înainte. Cadavrul a fost luat in trăsură și transportat la morga spitalului din oraș, după care armata s’a retras în ordine iară să se mai întîmple incidente. Populația va afla probabil abia azi dimineață procedarea emergică a autorităților. Din autopsia cadavrului făcută azi noapte la orele 9 de către d. dr. Lupu s-a constatat pe deplin că bătrîna lipoveancă a murit de holeră. Azi dimineață la orele 9, d. dr. Felrován, avind la disposițiune forțe suficiente, a primit însărcinarea să aplice în localitatea contaminată măsurile profilactice impuse de regulmentele sanitare. — VERNO. ANCHETAREA REVOLTEI DIN PISCU Autoritățile s;au prezentat azi din nou in cătunul Piscu pe unde au ridicat vre’o 4 persoane ce veniseră eri tn contact cu Colerica Vasa Andrei. Comandantul jandarmilor, d. căpitan Condeescu, împreună cu medicul primar al județului, d. dr. Baroncea, au anchetat azi la primăria din Islaz actul de rebeliune săvârșit ori de populația cătunului Piscu care s'a dedat la acte agresive contra d-lui dr. Petrovan și a însoțitorilor săi chid au încercat să ridice pentru a o izola, pe femeia Vasa Andrei, bolnavă de holeră. Au fost chemați și interogați azi la primăria din Islaz preotul comunităței lipovenești din Piscu și încă vreo a câțiva locuitori cari se aflau in fruntea manifestanților. ANCHETAREA INCIDENTULUI DIN PORTUL BRAILA La căpitănia portului s'a continuat ancheta, cu afacerea incidentului provocat de un grup de muncitori din port in momentul cind personalul serviciului sanitar debarcase un bolnav le ho Ură din Ghecet. Cei L inși arestați ori continua să fie deținută la căpitenia portului pină la terminarea anchetei.— Verno, medic Roca, comunal s*,ü d-luT dr. Două nouă cazuri la Brăila BRAILA, 13 Septembrie. — Examenul baeiereeloț fite făcut lui Ignat Balș din Ghecet a dat rezultat pozitiv. De asemenea același rezultat l’a mai dat și examenul făcut femeei Vasa Andrei din cătunul Piscu care a fost adusa moartă azi noapte la morgă. Ion Juguncanu din comuna Latina mort erî în comuna Islaz NU prezintă urme de holeră.— Verno. Xasr. /r -------- Un caz suspect la Piatra-N. PIATRA-N., 13 Sept. — Dumitru Surugiu, în etate de 45 ani, venit din Galați, s’a Îmbolnăvit subit, prezentînd toate simptomele holerei. Izolat în rezerva spitalului, a încetat imediat din viață. Medicii Cosereanu și Emil, asistați de agentul sanitar Stavăr, au facut autopsia cadavrului. Locuința decedatului, din str. Domescu, a fost radical desinfectată. S’au luat măsurile sanitare de rigoare. Intestinele au fost trimise institutului chimic din Iași, spre analiză. Direcțiunea generală a serviciului sanitar a fost avizată telegrafic despre acest caz suspect. — George. Două cazuri la Galați — UN CAZ MORTAL — GALATI, 13 Sept. — Azi s’au ivit in comuna Rogojeni din județul nostru, două cazuri suspecte dintre cari unul mortal Cadavrul este al unei sătence Maria Cri 70s. D. medic primar al județului a plecat azi în comuna Rogojeni, unde a luat măsuri întinse de apărare. S’au desinfectat locuințele și s’au izolat bolnavii și persoanele cari au venit în atingere cu ei Situația la Brăila INSPECȚIA D LOR D-RI OBREJA ȘI MINOVICI. — MIȘCARE PRINTRE MEDICII BRAILENI. — ANCHETAREA REVOLTELOR DIN PORTUL BRAILA ȘI CĂTUNUL PISCU BRAILA, 13 Septembrie. —D-nii d-rn Obreja și Minovici, membrii în consiliul sanitar superior, au fost azi în localitate unde vizitînd portul, orașul și împrejurimile s’au interesat de mersul epidemiei de holeră precum și de modul cum se aplică măsurile profilactice. — Medicul primar al județului, d. dr. Baremcea, aflu că va fi numit în curînd inspector sanitar. In locul d-sale va trece d. dr. Iorgandopol, medicul primar al orașului. Postul de medic primar al Brăilei va fi încredințat, după Ivactuat —--------------------------, inforBUtiBB! înscrierile la școala superioară de științe de stat se pot face numai pînă la finele lunii Septembrie. Pentru a fi înscris ln școală se cere candidaților să aibe terminate cel puțin 4 clase secundare. La 1 Octombrie, începe sesiunea examenelor pentru vechii studenți cari nu au trecut examenul în seziunea de Iyttie. Nu vor fi examinați decit cei ce vor avea făcută reînscrierea pe anul 1911—1912. In dimineața examinare candidații vor prezenta carnetul de frecvență, avînd fotografia ștampilată. Consultațiunile gratuite ale clinicei boalelor nervoase dela ospiciul Mărcuța, vor reîncepe Miercuri, 14 Septembrie cor., și vor continua regulat în fiecare Miercuri la ora 2 p. m. Ni se atrage atențiunea că în str. Trinitățea 49, unde este loc viran, s’au stabilit de curând niște țigani salahori cari prin bar Iul de murdărie în care se effü j periclitează sănătatea locatarilor învecinați. Alăturat acestui loc viran se află școala comunală de 7 fete. ■ Serviciul sanitar al Capitalei nu va întîrzia, desigur, să ia mărșurile de rigoare. I ■itetul „Casei de cetire , 'orghe Lázár” din T.Măgurele, ne roagă să aducem mulțumiri persoanelor cari au sub- 1 scris în folosul „Casei de cetire” pe lista No. 1 încredințată , d-lui Christ. Ch. Milian, membru fondator. Suma subscrisă este de 20 lei și 80 bani. Din München ni se scrie că d. Emil Cazimir, fiul colonelului Cazimir, fost aghiotant regal, a trecut, cu un strălucit succes, examenul preliminar pentru doctoratul în chimie de la școala tehnică superioară bavareză. Examenele de admitere la conservatorul din Capitală vor avea loc în zilele următoare. Joi 15 Septembrie orele 8 jum. dim. Piernul; Vineri 16 Sept. orele 8 jum., dim. Dramă și Comedie; Sîmbătă 17 Sept. orele 8 jum., dim. Vioara; Luni 19 Sept. orele 8 jum. dim. Chitul.; Marți 20 Sept. orele 8 jum., dim. Armonia; Mercuri 21 Sept. orele 8 jum., dim. Muzica de cameră. D. C. Capșa a fost numit agent de control la percepția comunală, în locul d-lui Pandele Condea destituit Consiliul comunal al Capitalei se va întruni Vineri dimineață sub președinția d-lui Dobrescu. Intre altele se vor face comunicări cu privire la societatea comunală de tramway și se va proba modificarea proectului de regulament al abatorului comunal. Au fost numiți medici auxiliari în Capitală în vederea aplicării măsurilor luate pentru prevenirea de holeră d-un d-r. Anghel ȘtefSfiescu, I. Georgescu, Dumitru Dinulescu, Ilie Baulescu, Tito Georgescu și Mihail Georgescu. D. Pandele Dinulescu a fost numit agent sanitar-D. G. S. Pătrășcanu a fost numit grădinar ajutor la divizia plantațiilor și d. G. Bălan, mecanic la serviciul contoarelor diviziei apelor. D. Călinescu, inspector comunal, însoțit de d. Mișu Negrea, comisar, a inspectat era piața Bibescu-Vodă. D. Călinescu a interzis zarzavagiilor de a mai dormi prin barace. Azi fiind sărbătoare, înanțarea Sf. Cruci, ministerele nu vor lucra. Regele a semnat decretul prin care ministerul cultelor și instrucțiunei publice a fost autorizat să accepte donațiunea făcută, de d. Al. Marghiloman, d-nă El. Ch. Phorekyde și d. M. Marghiloman, constînd din suma de 50.000 lei pentru desăvîrșir’ca polificării internii,titlul de pcîngă liceul din Buzău. CAPITALA Plaga tripourilor Nenumărate victime pe fiecare zi — Care e datoria poliției de mult nu se mai vorbise prin ziare, de tripourile Bucureștilor. E. „drept că astă-primăvară, poliția, cine știe din ce motive, operase oarecare închideri și luase oarecare măsuri pentru stăvilirea răului. Cu cîtva timp însă, au reînceput să funcționeze o sumă de tripouri și numărul victimelor lor crește pe zi ce merge. Am întilnit erî după amiază pe un tînăr pe care-l știam funcționar la una din cele mai importante case de bancă din București. Avea o înfățișare lamentabilă: purta haine vechi, foioase și avea ghete rupte în picioare. Eram foarte intrigat de înfățișarea cunoscutului meu. Dintr’un sentiment de delicateță, lesne de înțeles, am ezitat de a’l întreba asupra cauzelor stărei sale. Dar tînărul, fie că a priceput ce se petrecea în mine, fie că a simțit nevoia de a mi se destăinui, a început să mi se plingă: — Să nu te miri că mă vezi în halul acesta.. Nu mai sunt în slujbă... De altfel, dac’așî fi fost în slujbă, nu m’ar fi văzut liber la oră ăsta... — $i de ce... nu mai ești în slujbă! Ai demisionat? ~nu M’au demisionat, îmi răspunse cunoscutul meu, cu un surîs trist... Mă jenam să mai continuu cu indiscretele mele întrebări. Interlocutorul meu reluă însă: — M’au dat afară de la bancă, pentru că am făcut citeva greșeli intenționate în registre și am.... iscălit pe unul din directori... Aveam nevoe de bani.. S’au purtat încă destul de bine cu mine... In loc să mă dea pe mîna parchetului... Ce vrei ? încăpusem intru’n mediu rău... Intrasem într’un... club și mă cuprinsese patima jocului de cârti... Am pierdut, în două luni, vre-o opt mii de lei — trei mii, bani economisiți de mine, din leafa mea, și restul de cinci mii cu cari furasem banca... „M’am nenorocit pentru toată viața... Nu mai pot găsi nicăiri o slujbă și nu știu nici ciac’ași mai fi în stare să muncesc ca înainte...“ — Cine mai vine în... clubul acria ? — Intreabă-mă cine nu vine p’acolo... Funcționari de prin ministere, negustori, ofițeri, — mai cu seamă ofițeri... Mă uit la dînșiî și se strînge inima de durere. Oameni tineri, cărora, le surîde viitorul, cari ar putea trăi liniștiți, fără grijă, vin să se nenorocească acolo... și cei mai mulți nu joacă cu banii lor. Funcționarul particular sau public isprăvește repede provizia sa de bani și se atinge, fatalmente, de banii străini ce-i trec prin mină...“ ■”nT’ * Cunoscutul meu mi-a înșirat apoi, numele acelora cari s’au nenorocit în ultimul timp, în triplul ce-l frecventează. E o grozăvie. Și poliția nu ia nici o măsură." Astă primăvară, cum am mai spus, făcîndu-se o descindere la un tripou care funcționa în centrul orașului, parchetul a făcut uimitoarea constatare că un comisar de poliție dădea, în clipa aceea banc de baccarat. Se teme oare poliția că dacă va face vreo nouă descindere ar risca să găsească pe vre-un alt comisar... sau vre o față mai simandicoasă în exercitul funcției ? Se șoptesc tot soiul de lucruri ciudate, cu privire la toleranța ce se acordă, de către autorități, tripourilor ce exploatează lumea în mijlocul Capitalei. Tolerarea mai departe a acestor localuri de perdițiune, ar însemna că șoaptele sunt îndreptățite și că poliției îi e într’adevăr frică să procedeze așa cum trebue. Cercetau 10.000 ele se ridică la aproape de lei . Din partea autorităților au sosit la fața locului d. Mitilineu, prefectul poliției Capitalei, d. inspector Biliani, d. căpitan Arhip comandantul sergenților și d. comisar Rizeanu, șeful circ. 3 de periferie. Ancheta nu a putut stabili precis cauzele izbucnirea incendiului. Se crede, însă, că focul a luat naștere din neglijența vreunui servitor, care a aruncat o țigare aprinsă pe scînduri. Cercetările continuă accidentul de automobil de la șosea Aseară pe la orele 9, un accident de automobil s’a întîmplat la șosea în dreptul restaurantului Georgescu. Automobilul cu No. 109 al d-lui Samuel Sari, din str. Alexandru Lahovary No. 48 s’a izbit de un pom și a suferit însemnate stricăciuni. Șoferul a avut de suferit o rană destul de gravă la piciorul drept. Alt accident de persoane nu s’a întîmplat. Accidentul s’a întîmplat din cauză că șoferul a voit să evite de a călca un cîine care traversa șoseaua. Spargerea din Str. Ștefănescu-Tei In str. Ștefănescu-Tei No. 5, la îemeca Paraschiva Văduva, s’a săvîrșit erî noapte o îndrăzneață spargere. Dintr’un sertar i s’a furat suma de 355 de tei. Hoții, au pătruns in casă, spărgînd o ușă dosnică. Focu! din sos. Herăstrău 4. O FABRICA DE PETROL CUPRINSA DE FLĂCĂRI Aseară pe la orele 8 și jumătate, un incendiu s'a declarat la fabrica de petrol de pe șoseaua Herastrau, dincolo de bariera Capitalei. In oraș se zvonise că întreaga fabrică este cuprinsă de flăcări și că toate clădirle de prin împrejurimi sunt amenințate. Pentru acest motiv au pornit imediat posturile de pompieri Cometa și Bulevard sub comanda d-lui căpitan Urlățeanu. Focul a izbucnit în aripa dreaptă a fabricei, unde se află instalate motoare și un mare cazan pentru rafinarea petrolului, la început s-a aprins acoperișul acestei dependințe și flacările fiind alimentate de un vînt puternic se întindeau cu o repeziciune uimitoare și amenința întreaga fabrică. La sosirea pompierilor, focul se afla în toată furia lui. După o muncă. Obositoare de aproape o oră, pompierii, au reușit să localizeze complect focul A ars acoperișul camerei mașinelor și o parte din acoperișul fabricei p propriu zise. Motoarele și celelalte mașini nu au suferit nici o stricăciune. Cu toate acestea, însă, pagubele sunt destul de însemnate. După Un preot amenințat de... Pantelimon ? Preotul Iancu Ionescu din str. Vultur No. 3, a primit erl o scrisoare prin care îl făcea cunoscut să pună într’o cutie suma de 1000 lei și acea cutie să o vîre într’un burlan dela casă. — Dacă nu vei depune această sumă, să-ți iei adio de la viață. Astfel termină scrisoarea Semnat, Pantelimon. Preotul, îngrijit s-a dus de a adus cazul la cunoștința poliției. Cei de la poliție au asigurat pe preot să fie liniștit deoarece la mijloc trebue să fie o farsă a vreunui amic al sau. Spargerea dela comerciantul Sipariss Erî noapte o spargere s’a săvîrșit la comerciantul Sipariss din str. Gabroveni No. 26. Hoții s’au introdus în prăvălie cu ajutorul unor chei potrivite și au forțat tejgheaua. Negăsind nimica în tejghea, îndrăzneții hoți au dispărut. Se fac cercetări peintru dovedirea lor. Arestările siguranței Era a fost arestat, Traian Troceanu din strada Cobâlceanu No. 4, care acum cîteva seri, prin chei potrivite, s’a introdus în locuința d-lui Demetru Bunescu din strada Scripturei No. 26 și a furat mai multe cărți dintr’o bibliotecă. El a fost înaintat parchetului. r— Servitoarea Maria Topolog, pe cînd se afla în serviciul d-nei Aneta Niculescu din str. Romană No. 31, i-a furat suma de 40 lei și mai multe lucruri din casă. Necredincioasa servitoare a fost înaintată poliției. Oseminte găsite Pe șoseaua Mihai-Bravul No. 115, s’a făcut ori după amiază săpături pentru ridicarea unei case de lux Theodor Costo viei. In timp ce se faceau acest săpături, un lucrător a dat peste niște oseminte la o adîncime doar de 30 de centimetri. Se fac cercetări Moartea unui academician încă unul din nemuritorii Franței, încă un academician a murit: Henry Houssaye. El a fost ales la Academie în locul lui Leconte de Lisle, la 1895. Născut la 1848, a luat parte la războiul de 1870. A colaborat la Journal des Débats și la Revue des Deux-Mondes. A scris multe volume. Din operile lui istorice s-au remarcat mai ales acele asupra sfîrșitului regimului lui Napoleon I: 1814— 1815. ——— Henry Honssaye Moartea subita dela circomseripția 3 a de periferie Eri la 11 ore dimineața, d. Petre Niculescu, constructor, domiciliat în strada Puișor No. 17 se duse la comisariatul circumscripției a 3-a de periferie, spre a reclama împotriva zidarului Ion Ionescu, care- făcea scandal la o clădire din șoseaua Colonel Mihail Chica No. 39. D. comisar Rizeanu, șeful ace- declarația funcționarilor fabricei lei circumscripții, a luat notă de reclamația d-lui Niculescu și se pregătea să plece în anchetă, cînd acesta din urmă se simți räu și căzu jos. Transportat în grabă la spitalul Filantropia, nefericitul constructor nu și-a mai putut reveni în fire și a murit după cîteva minute. -------------*------------Prădiciunile din comuna Simionești (Roman) ROMAN, 12 Septembrie. — O serie de prădăciuni făptuite de o bandă de îndrăzneți răsfăcători s’au comis în noaptea de Vineri 9 Septembrie cor. in com. Simionești. Prima victimă, bulgarul Gh. Canker, a fost prădat de o sumă de lei 180, un ceas și mai multe obiecte. In urma acestei isprăvi răsfăcătorii s’au introdus apoi în etreiuma lui Niță Hristu. Insă în momentul când voiau să fure banii din tejghea au fost surprinși de circiumar, astfel că au rupt-o la fugă. Unul dintr’înșir a fost recunoscut, e un anume Gh. Ciobotaru, care a și fost arestat. Pe la orele 12 noaptea o a treia tilhărie a fost comisă la circiumarul Uie Ruginosu dela care s’a furat suma de lei 90, mai multe sticle cu licheururi și alte mărfuri. S’au luat Întinse măsuri pentru descoperirea Îndrăzneților răufăcători.—Fernando. -------------JJHjt_________ ------— (In zvon grav CRAIOVA, 13 Septembrie.)In oraș continuă să circule cu multă psizisență zvonul că un grup de soldați din regimentul 26 Rovine voind să treacă peste podul dela Filiași s’au înecat. Dais știrea sub toată rezerva. .. ........Urlfc-- —1 Indivizi urmăriți Polițiile și autoritățile administrative din țară au fost avizate să prindă pe următorii indivizi: Kis Ianoș supus ungur, care a fiind isgonit din țară s’a reîntors fără autorizație, evadînd de sub escortă cînd era dus pentru a fi reisgonit, are semnalmentele: etatea 33 ani, talia potrivită, corpolența subțire, obrazul prelung, fața oacheșă, ochii căprui, urechile mici, barba rade, păr și sprîncene castalan Gheorghe Gheorghief, pretins dezertor bulgar, de meserie fierar, a dispărut din orașul Ploești, mai înainte de a se aviza asupra șederei sale în țară, are semnalmente: etatea 20 de ani, talie 1,6Ș cm. corpolența slabă, obrazul prelung, fruntea mare, ochii căprui, nasul concav, barba rade, părul și sprîncenile castanii. Pe indivizii Niță Florea Bucur Spătaru Nicu, Cristea Constantin, Dumitru Chiriță, Marin Florea Bucur și Marin Ion Crăciun toți țigani din orașul Caracal, cari pe lîngă meseria lor de alămarT, se îndeletnicesc și cu escrocheria așa numită „dintr’un leu doar“. Pentru prinderea autorilor necunoscuți care introducîndu-se în locuința d-uli dr. N. Standoff din Sofia, i-au furat următoarele obiecte: una tabachere de aur cu marca (Patera) Vulturul rusesc, avînd gravat pe în interior pe unghiul sting numele N. I. Stoiceff cu litere bulgare; un ceasornic de aur din firna „Potec” cu embla M. S. R. Ferdinand și monograma lui; un ceasornic de argint fără capac; un ceasornic negru oxidat fără capac; una cutie mică de argint avînd pe capac o figură axica în email; una broșă de aur în formă de potcoavă cu briliante și alte pietre prețioase albastre; una broșa cu trei pietre; una broșă cu o piatră albă în formă de lună; una de briliant; una roșie și sitele albastre; una broșă fclrmată,din mici pietre; doua broșe de monede de aur; una broșă cu pietre prețioase albe și roșii; un lanțț de aur lung de aproape 100 cm. atîrnat de ceas și o sumă de 10—12 lei Pentru aflarea fetei Milika Boliova din Rusciuk, care a dispărut fiind ademenită de o femee bătrînă, are semnalmentele: are 15 ani, oacheșe, înaltă, avînd o cicatrice pe frunte. De asemenea pentru aflarea individei Dumitriu Costache Ioana care a dispărut de la domiciliul sau din Galați, str. Columb 98, are semnalmente: etatea 50 de ani, statură potrivită, fața blondă, părul castaniu și puțin cărunt în față și ochii verzi.----------------------------- hm *1? nvsniaíor remin Tînărul Stelin Dimitrescu din București strada Cheiul Sting al Dîmboviței No. 14. Cărămidarii de Sus, care studiază de mai mulți ani mașinele de sburat, a reușit în ultimul timp să conttruiască o mașină de sburat care — după cum susține d-sa poate fi întrebuințată și ca Biplan și ca Monoplan și-și poate lua zborul pe o distanță mică și pe stradă sau alt drum putînd rula ca orice trăsură. In caz de accident produs de motor în aer, mașina poate aterisa pe apă și va putea să-și continue drumul ca și pe uscat. Invenția este brevetată cu numerile procesului verbal. (Brevetul fiind la minister) Jurnal No. 1007, Dosar No. 2609. Mașina mare este aproape terminată, lipsindu-i cîteva piese și motorul care necesită o sumă de trei mii lei (3000). Inventatorul fiind lipsit de mijloace pentru ași termina mașina, face un călduros apel, fugind pe fiecare om de inimă, care va avea buna voință să dea concursul Pînă acum au subscris d-nile Colonel Hepites Constantin 10; Predescu Gheorghe 5; Scărlătescu Constantin 4; Constantinescu Uie 2; Spinzi F. 1. - jfc- —1 Repaosul duminical — CUM E APLICAT LA TG.OCNA — Din Tg.Ocna ni se scrie că dela votarea actualei legi a repaosului duminical complect se comit abuzuri revoltătoare în aplicarea ei. Așa de la 1 Ianuarie, de când a început campania electorală pentru alegerile generale, s’a admis comercianților să țină deschise magazinele Duminica dimineața pînă la amiazi, iar de la 1 Iunie curent, sub pretext că Tg.Ocna e stațiune climaterică, s’a permis comercianților să țină magazinele deschise Duminica și sărbătorile întreaga zi. La reclamațiunile funcționarilor comerciali din localitate, adresate prefecturei de Bacǎu, li s’a dat asigurarea formală că începînd de la 1 Septembrie, sfirșitul sezonului de vară, legea va fi aplicată în conformitate cu prevederile regulamentului. Insă de la 1 Septembrie, în urma unei noui „convenții“ intre comercianți și autorități, s’a stabilit ca magazinele să fie deschise Duminica numai o jumătate zi, dimineața. Acest sistem de a nesocoti legile în vigoare, ar trebui să înceteze și autoritățile superioare c n primele îndatorirea să veghe• a ca asemenea abuzuri să nu se mai săvîrșească. ,, r-jmMTA Mizerii omenești Printre toate durerile omenești, nici una nu-i mai grozavă ca aceia a mamei, o văduvă care își vede copiii fără de pline, fără d’o haină, tremurînd cu piciorușele goale în noroiul toamnei de p’acuma așa de rece. D’aceea, cu toate că ochii mei au început să se deprindă cu atîtea mizerii, totuși lipsa grozavă din căsuța văduvei Sevasta Georgescu ce locuește în șoseaua Panduri 15 (Dealul Spirei), mă mișcă daunăzi pînă în suflet. Simpatică, palidă și slabă biata femee mi arătă cei patru copilași din care cel mai mare are deabia 12 ani și -mi spune plîngînd : —■ Peste cîteva zile vom fi dați cu toții afară un drum. Proprietarul ne cere chiria pe trecut, și eu mi-am nici măcar d’o pline. ,Ce să mă fac, doamnă ? Copiii trebuesc dați la școală, și nu am cu ce să le iau ghete. Cine pare să-și facă pomană cu o biată văduvă ca mine? Cine ? m’-am pus și cu greaua întrebare. Desigur că se vor găsi mame care cu gîndul și în numele copiilor lor, vor ajuta pe micuții goi și fometoși. La mamele bune, la cititori generoși fac un călduros apel și sper că vor ajuta pe nenorocita văduvă din șoseaua Panduri 15. — Ful. ------------------------------ « < ,la TIMPUL Marți 13 Septembrie IN ȚARĂ. Ploaia a continuat și în cursul zilei de ieri în partea de apus a țărei și numai pe alocuri în restul ei, la Baia de Aramă, T.Severin și Glogova. (Mehedinți) au mai căzut respectiv 47,54 și 59 mm de apă. Timpul relativ tot rece, termometrul a trecut de 20 gr. numai în unele localități din partea centrală și de pe lingă Dunăre, ajungînd pînă la 24 gr. la Galați și R.Sărat și 25 gr. la Buzau. Noaptea termometrul s’a coborît mult, cu deosebiră la munte și în nordul țărei unde s’au înregistrat cele mai mici valori, plus 2 gr. la Dorohoi, Hîrlău și Sinaia. Astăzi dimineață cerul mai mult Senin în partea de sus a țărei, iar în cea de jos acoperit; în unele localități de cîmpie vîntul tare de la E și NE continuă să sufle. Presiunea atmosferică a crescut de ieri cu. 4 și 5 mm., fiind în mijlociu către 766 mm. IN EUROPA la 12 Septembrie. Presiunea a fost în creștere în toată Europa, aîră de centrul Rusiei, Peninsula Balcanică și cea Iberică unde a descrescut puțin. Regimul de înaltă presiune domină Rusia și vestul Continentului unde este peste 765 mm; în Adriatica, Peninsula Balcanică și sudul Italiei perzistă depresiunea sub 760 mm. A plouat mai în toată Europa. Temperatura s’a coborît puțin. ------------**--------- Monumentul lui Cuza- Vodă PLOEȘTI, 13 Septembrie. — Fiind urgente chestiuni de discutat și rezolvat, relativ la ridicarea monumentului domnitorului Cuza dia orașul nostru și a înființărei unui azil pentru copii abandonați, cee va purta numele acestui mare domnitor, d. dr. C. Vasiliu, pronintele comitetului de acțiune, convoacă pe toți membrii pentru ziua de Joi, la orele 4 d. a., la sediul respectiv de la hotel „Victoria“, (salonul No. 2). î. H1 Consiliul județului Dorohoi — CONSTITUIREA CONSILIULUI — DOROHOL 12 Sept. — In saltf de recepție a palatului administrativ s’a efectuat alegerea biroului definitiv al consiliului județean pentru toate seziunile anului. Membrii consiliului au B ales președinte pe d. senator Gh., M. Stroici, vicepreședinți pe d-nil Cajetan de Zadarovici și Al. Giurgiuvanu și secretari pe d-nil: Mihai Degeratu și Ghe Puiu. In delegația județeană au fost aleși d-nil: colonel Procopie Ionescu, maior N. Florescu și Petru P. Balinschi, iar supleanți d-nil: Dumitru Hulban, avocat X. Foca și Sebastian Z. Dron. In consiliul de higienă și salubritate a fost desemnat d. Sebastian Z. Dron, iar comisia pentru fixarea tarifelor de rechiziții militare au fost desemnați d-nil. Cajetan de Zadarovici și M. Degeratu. — G. >