Dimineaţa, octombrie 1912 (Anul 9, nr. 3081-3111)

1912-10-26 / nr. 3106

0 de 5—6 camere, bar, bucată- DIMINEä^A liiinspie'í - "ifillirBii Efect frapant! — Doza 40 bani Succesul fără pereche obținut de „Forman“, a provocat ca de obicei imitatiuni. A se cere expres FORMAN BANI! BANI! BANI! Polițele Soc, de Asigurare f*ijmn3rd#l»P*rsoani I«e«in UUIlipai au rentit, cu ratei* nutminte. — Plates« «n bani I tim*>chat.*Im!»ruituuri pe gaguri, depozite, amanete. IdJBOBI ÍOLLEK Casă de achhimba Calea Victoriei 84, vis a-vis de poarta Bisencei Crețulescu, înștiințare Cantități mari de vinuri albe și negre, noui și vechi, provenind din diferite podgorii și vii bine repatate, sunt de vânzare la „Banca Viticolă Română“ Pasagiu Comoedia II. Amatorii se vor adresa Băncei, care le va da toate deslușirile. LOCAL MARE de fabrică cu magazii, șopron și curte spațioaă SE CAUTA cu chirie. Adresa la agenția de publicitate Carol Schnlder Co., București sub „S. 1914“ . Mutări complecte cu camioane mari pe arcuri prevăzute cu mușamale impermeabile angajează Sertficiul de Cam!.«! din Strada Cazărmel «! Alegerea lui Woodrow Wilson ca președinte al Statelor Unite e un fapt de o importantă excepțională in viata republicei americane. El consacră înfrîngerea plutocrației, veștejește opera nefastă a trusturilor, proclamă o nouă era economică și socială. El nu e numai un triumf personal al democraților, ci și o protestare vie și hotărit exprimată a claselor de mijloci și de jos contra sistemului protectionist sprijinit de republicani, care a avut ca urmare scumperea crescîndă a traiului. Wilson reprezintă pentru majoritatea populațiilor pe luptătorul democrat și intransigent, care vrea să opue un răgaz aglomerării de capitaluri, care vrea să introducă în instituțiile administrative, politice și judiciare spiritul democratic, care preconizează liber schimbismul ca singurul sistem eficace pentru orînduirea normală a traiului. De aceea învierșunata campanie dusă de Taft și Roosevelt nu le-a putut asigura simpatiile generale ale alegătorilor, cari, la momentul decisiv, shall dat voturile candidatului democraților. E și o lecție pentru republicani în această alegere. Divizați in două arte, cameră de servitori, sin. ripit una condusă de Taft, iar ceagur în curte. A se adresa la Ialta de Roosevelt, ei n’aîi făcut de Actrița ziarului. Kit să se sfîșie în mod sălbatar și liÄiÄ. Nutriment complect pentru copii, bolnavi și bătrâni Conține cel mai bem LAPTE din ALP13 S* «iude la toate drogheriile ți farmaciile din Cutia tel L» Repr. Sam. LSbl, Bocurești. Candidatul a fost New York,—240et. Agenția Renter comunică că d. Wilson a fost ales președinte al Statelor Uniunei. trivial. Va rămâne de pomină felul cum Taft și Roosevelt se insultau și opărau în întrunirile lor publice. Spectacolul era un adevăr respingător. Odată cu dînșiî, se dezlănțuise în campania prezidențială demagogia cea mai crasă. Alegătorii au voit să le probeze că sunt conștienți de toate aceste bufonerii și, cu toate că aurul trusturilor a curs din bielșng, au dat preferință candidatului democrat. De altfel, Wilson se bucură de însușiri personale, care îi dau o mare superioritate asupra lui Roosevelt și lui Taft. El e intelectualul prin excelentă. Intelectualul practic, care studiază de aproape organismul rietei publice, cunoaște pe oameni și dă in toate împrejurările măsura priceperei lui ca om de guvernamint. Candidatura lui a fost bine aleasă și bine venită. Iată și citeva amănunte biografice asupra noului președinte al Statelor Unite. Woodrow Wilson este fiul preotului dr Iosif A. Wilson și s-a născut la 28 Decembrie 1856 în orașul Staunton, statul Virginia. Studiile și le-a făcut la colegiul Davidson, iar mai pe urmă la universitatea din Princenton. Timp de 25 de ani a desfășurat o largă activtate ca profesor în colegii și universități. A fost profesor la universitatea din Princenton, una din cele mai mari universitați din Statele Unite. Cariera politica și-a început-o cu numirea sa ca guvernator al statului New Jersey, în 1892, chid a fost ales cu mare majoritate. La vîrsta de 22 de ani a publicat în „International Review“ primul său articol, în care arăta superioritatea sistemului de guvernămint englez asupra celui american. A scris mai multe volume de istoric remarcabile, dintre care cea mai importantă este lucrarea în cinci volume: „Istoria poporului american“, care i-a asigurat un joc de frunte printre scriitorii fruntași ai republicei. Are trei fiice: Margareta, Jessie și Nelly, născute din căsătoria sa, în 1885, cu d-șoara Eilen Louise Axon. Wilson contra trilurilo R CULAȚIILE NOULUI PREȘEDINTE Paris, 24 Octombrie, — Noul preecîrsie al Statelor Unite, Wilson, a declarat următoarele corespondent titlul din New-York al ziarului „Le Matin“ : Sforțarea mea de căpetenie va fi aceea îndreptată nn contra trusturilor. Nu se poate ajunge la realizarea unor reforme serioase pisă cind olutocrația ipi va fi zdrobita. Ca să ne realizăm vom lupta înainte de toate contra trusturilor. Pînă acum trusturile au avut tendința de a influenta asupra administrației și autorităților vamale. Tariful protectionist și trusturile au adus corupția. Aceasta trebue să înceteze și va înceta. Adversarii noștri susțin că noi voim sa pregătim revoluția. Acuzarea aceasta este absurdă. Voim să revizuim unele după altele articolele tarifului varial în folosul consumatorilor. Roosevelt este de părere că trusturile nu pot fi înlăturate și că ar trebui sa ne mărginim numai la regulamentarea lor. Aceasta nu este exact. Trusturile fiind ilegale noi trebue să le lovim ca să reclam libertatea comerțului Statelor Unite, In acest chip ne vom ocupa cu o chestie de legalitate și apoi vom porni la o reformă monetara. In ceea ce privește politica externa, noi vom continua o politică de pace și sinceritate. Motoarele Suedeze Originale £OLINDEE de țiței (motorinS) Se găsesc üp ai la representanța generail S. A. R. C. Societate Anonimă Romînă de Comerț fost NICOLAE FEUER &CIe — Furnisoare a Curței Regale —Brăila, Bulevardul Cuza 95 Botoșani, calea Națională, 185 București, strada Smârdan 10 Craiova, str. Kogâncearsa 22 și la agențiile Societăței în: Giurgiu, Buzău, ».Sărat, Călărași T.-Severin, Slatina, T.măgurele, Corabia, etc. Cu motoarele BOLINDER am obținut succese desăvârșite. Ele stârnesc adminittrația cumpărătorilor prin simplicitatea lor extremă, soliditatea lor neîntrecută și 1a economia cea mai desăvârșită în combustibil, care revine la iSCSlfSiîla de Iff cests și cai putere! g| • im vândut prin asfirul 50 Motoare HOLLIDER! SMintre cumpărătorii Mașiri numim pe: Directoarea generală a» Căilor Ferate Române i „ Navigației Fluvial» aiomâne „ „ Arsenalului Marinei Militare ” Galați. Societatea petroliferă Astra Română, Câmpia». Sir Alex. «hica-Delenî, Botoșani », T. Apostol, Muftiu, Brăila, Leon Popescu. Bălăcit», Ialomița. M. Stardia, l âmiene;ti, Român. Istoric» de Tâbacarie M. «elber.Jași lî-S 8. i>. En&chescu, Dobrotinet, OU. „ I. N. Voicule»eu, Stoenești, Vindea. „ Ing. S. Poenari-Jatan, Poiana, Ialomița gig . Iordache Miruțoiu, Rast, Dolj, îg.N „ Trnpcea Ligori Bărăgănești vlațea. si?! „ 1. 51. Știa. ii porcin, alt. * * „ Antonescu și sfl. Temelie, It.Vâlcea. V'iă „ fi. Melitescu, Brebăn, El.-Sărat. „ A. Schapira București, Cal. Rahovei S* Ks *• democraților ales EOOSEVELT progresist WILSON democrat TAFT republican conservator Vineri 26 octombrie 1012 medalia „Apărătorii independentei“. A mai obținut apoi urmtoarele distinction : comandor al ordinului „Coroana Romîniei” și „Răsplata Mineii pentru școala și biserică“. Sub supraveghierea directă a d-lui procuror Davidoglu și a d-lui judecător de instrucție Stamatopol, Soluția și jandarmeria cercetează și stăruie cu toată seriozitatea și în toate direcțiunile pentru aflarea criminalilor cari au răpus viața lui Stroe Belloescu. Imposibilitatea pentru moment da a se descoperi vreo urmă care să conducă la descoperirea criminalii ior pasionează în mod viu lumea bîrlădeană. Se pare totuși că, în curînd, parichetul va putea descoperi și prinde pe autorii acestei oribile crime care a produs cea mai profunda emoției în oraș. După cum sunt informat de către însuși d. judecător de instrucție ancheta a stabilit că făptașii au furat din cassa de fer, după săvîrșirea crimei, suma de 30.66Q lei, iar nu o sumă neînsemnată, după cum se credea la începutul cercetărilor.—Sulf. „Dimineața“ în țară — ---------— -----------------| ^ ^ ||||1^^|^| |g USSI Ea .. .——— *---- — Cine a fost Stroe Balcescu.—Binefacerile sale.—Notițe biografice. Inmomîntarea. — In căutarea asasinilor BIRLAD, 23 Octombrie După cum se știe din relațiile noastre telegrafice date la timp, o mină criminală a pus capăt vieței unuia dintre cei mai valoroși fruntași ai Bîrladului, bătrînul filantrop Stroe Belloescu. Pierderea lui în împrejurări atît de grozave stringa dureros mina fiecăruia, căci fiecare a cunoscut pe blîndul, bunul și mărinimosul „Moș Stroe“, după cum îl numea publicul. Munca, cinstea, dreptatea, extrema bunătate, credința, iubirea de neam și patrie, erau personificate în ființa lui. Poseda o inimă generoasă, și era blind și îndatoritor. Lumea bolnavă și flămîndă își găsea la dînsul protecție încuraja pe copii la învățătură, prin haine, cărți și hrană. Contribuia la luminarea țărănimei, prin înființarea de școli rurale. Era foarte popular. * Dintre bine facerile sale, săvîrșite cu banul propriu strîns prin muncă cinstită, ca fost profesor și în urmă pensionar, putem cita următoarele: A instituit un fond de 10.000 lei la liceul local, din care fond se dau burse elevilor săraci și merituoși. Susținea osebit 4 bursieri care își faceau studiile în străinătate. A înființat la liceul din localitate o bibliotecă pentru elevi și profesori. In preajma fierării anotimp friguros distribuia 10—15 stînjeni de lemne săracilor. A clădit, pe propria sa cheltuială, în satul Grivița, fără ca satul să fie proprietatea sa, ci numai pentru că poartă numele cetăței cunoscută în istorie prin victoria repurtată aci de soldații romîni, următoarele: Un local de școală după cerințele moderne, un local pentru locuința învățătorului, o biserică foarte drăguță și în fața acestor edificii monumentale a ridicat bustul în bronz al domnitorului Alexandru I. Cuza, pentru a eterniza memoria în mijlocul populațiunei rurale. A ridicat, in centrul orașului, pe propria i cheltuială „Casa Națională” ce-i poartă numele și care e un focar de lumină și cultură pentru orășenii Bîrladului. Clădirea a costat 60.000 lei A început, în ultimul timp, ridicarea unei clădiri pentru școală în satul Palermo, dar n’a avut zile să desăvîrșească și această operă de binefacere. In politică defunctul era un înfocat apărător al ideilor național-liberale, pentru care partizanii îi rezervau întotdeauna un loc de frunte. Acum în urmă era printre conducătorii comitetului executiv al partidului liberal local. Soldat devotat al acestui partid, el își făcea din convingerile sale o adevărată chestie de conștiință și-și punea, în mod absolut dezinteresat, toată inima și energia’a entuziastă în campania politică liberală, răspîndind multă simpatie chiar și în rîndurile adversarilor politici. Notițe biografice. Născut la 20 Martie 1838 la Cîmpina, a făcut școala primară la Cîmpina, iar cursurile secundare le-a urmat la București. La 1863 a obținut diploma de miner la Universitatea din Gan( Belgia). La 1884 a fost numit profesor și director al școalei reale din Brăila. La 1866 a fost permutat după cererea sa profesor de matematică la liceul din Bîrlad, unde a funcționat pînă la 1898, cind s’a retras la pensie. Conferințele publicate cari le începuse în Brăila la 1865 le-a continuat apoi și la Bîrlad. Este autorul unui curs de aritmetică, pe care l-a imprimat în 5 edițiuni. A fost în două rînduri ales membru în consiliul general al instrucțiunei publice. A fost în citeva rînduri deputat și senator trimis în parlament din partea partidului național liberal. A fost membru și președinte al consiliului general de Tutova, precum și membru și director al spitalului „Bîrlad și Elena Beldiman”. In timpul războiului pentru independență a servit în calitate de comandant de batalion în garda națională, pentru care i s-a conferit Incidentul de la o judecătorie din Brăila GREVA AVOCAȚILOR BRAILA, 24 Octombrie. — In urma unui incident dintre d. judecător Raiciulescu, dela ocolul urban, și d. aivocat Gheorghe Tomescu, în timpulședinței de azi dimineață, acesta a fost bruscat și amenințat de magistrat, fiind silit să părăsească sala de ședințe. Cazul a fost adus la cunoștința baroului. Astăzi după amiază corpul a vocii, tor s’a întrunit, hotărînd ca nici un avocat să nu mai pledeze la judecătoria ocolului urban pînă ce colegul lor d. Gheorghe Tomescu nu va obține satisfacție dela d. judecător Baiciulescu. Cazul a fost adus la cunoștința ministrului de justiție, iar mîine se vai întruni consiliul de disciplină al baroului pentru a lua și alte hotărîri relativ la acest caz. — Vemo, Viitorul primar al Iașilor, IAȘI, 24 Octombrie. — Consilierii comunali au ținut aseară o constituire intimă în care d. Dimitrie Greceanu, a comunicat că e cert că viitorul primar al Iașilor va fi tot d. Gh. Botez, actual primar al orașului nistru. — Dan. I împiedicarea unei descinderi la Brăila BARBA IN JUDECATA A RÎFACTORULUI FABRICEI DE CIMENT BRAILA, 24 Octombrie. — Doi subcomisari s’au prezentat la fabrici de ciment din ordinul judecătorului de instrucție pentru a face o deschidere și o perchiziție la cantina acesei fabrici. Această măsură a fost motivată de bănuiala că cantinierul fabricei de ciment ar fi depozitarul unor farfuri de coloniale de furat. Directorul fabricei, d. Bolorrey, căruia îi s’au prezintat întîi sute emisariî, i-a bruscat, izgonindu-i, din fabrică și nepermițindu-le să facă perchiziția. Faptul, foarte grav, a fost adus la cunoștința autorităților superioare. S’a dispus facerea unei ancheta, cu care a fost însărcinat de Gheorghe Gologan, directorul poliției. Din cercetările făcute stabilindu-se vinovăția d-lui Bolomey, d-sa a fost dat judecăței pentru ultrajul ofițerilor le poliție.La descinderea făcuta apoi cantinierului fabricei, nu s’a găsit nici un fel de mărfuri suspectate. Descinderea aceasta s’a făcut cu 24 ore mai tîrziu de la prima încercare a poliției de a pătrunde în fabrică. Venin y arestare interesanta la Focșani FOCȘANI. 24 Oct.Azi noapte a fost prins de către d. Cuțălachi, comandantul sergenților , însoțit de comisarii Viorea Dumitriu si V. Demitriu, vestitul pungaș și Spf de bardă Nicu Constantinescu zis Brînzaru care e urmărit da fű ani de către polițiile din țară. —Cor. Incendiul din Galați GALAȚI, 24 Octombrie.—Azi noapte la orele 2, a izbucnit un puternic incendiu la imobilul d-lui Sendel, în str. Portului, închiriat la etaj, d-rof Silberstein, bancher și Theodor Vlai comisionar, iar la parter, d-lof Dimitrescu debutant de tutun, și Iosif Solomon comerciant de coloniale. Focul a luat naștere de la acela din urmă și în scurt timp a consumat întreg imobilul. D-nii Silberstein și Vlad au avit mobilierul neasigurat. D. Dumitrșcu a fost asigurat pentru 6 mii li, iar d-lui Solomon care fusese asigurat pentru 30 mii lei i s’a anulat figurarea acum de curînd fiindcă îi plătise o fată. La locul incendiului au sosit dl.il prim-procuror Eugeniu Bonachi, pocuror Ciurea, Theodor Constantiescu, directorul prefecturei de poție și personalul polițienesc. S’a deschis o anchetă pentru a se stabili origina precisă a incendiului D. comisar Roșca de la circ. Torminuă cercetările, — Pedro. l