Dimineaţa, august 1921 (Anul 18, nr. 5349-5374)

1921-08-18 / nr. 5363

Pentru publicitate de orice fel: SOCIETATEA GENERALA DE PUBLICITATE Societate Anonimă , Concesionara exclusivă a publicităței ziarelor ADEVĂRUL" ȘI „DIMINEAȚA" Directori : CAROL SCHULDER și S. BERGER Str. Karag Steorgevici 9 Et. I. Telefon l|84 ' Kismarr Se garează și se spală AUTOMOBILE cu prelar tomantice la Soc. „Seel“ Calea Griviței 187 - 191 Harfl Prapet Rubin Admis în spitalele din Paris Futaii Iníuite ai sinului net«», aosseier la copii, notați surugiul isislistauL te toate Paa stsasisle $i Drogu«r3ila Vanamanpros Vânzare engros wtiuri avant pioase, urmare imediată: Siearä de Manila originali Sesfeî de Capra orlglaal Marca „Siruyara^ er.gleias: garanție* 99,4«.'., * ~ S©C. MHECmH@ÎS BIROULUI MAGAZIN1. Str. Kmgheorghevici Noi Ocazive taranii La Societatea „Omnium“ Strada Lipscani 84.—Telefon 30/3 [ Au sosit «Unsiana Dormitoare speciale pentru hoteluri Sufragerii, Biblioteci etc. și se vând cu preturile cele mai reduse CIMENT DE PRIMA CALITATE Societatea Franco-Sfomână CIMENTUL TITAN FABRICA LA BUCUREȘTI Se livrează în 12 ore. 1) La biroul socioloJil, calea Victoriei No. 203 între 9—10 a. m. 3 și 7 ore p. m. 2) La fabrica șoseaua Vergului la orice oră. Telefon 21/47. Corespondenta căsuța poștală No. 581. Manuale de Cauciuc Pentru domni și d lamne se gâ‘>2 de vânzare en gros și etiluri la Fabrica Bernard Strada . . taf 20 etaj. Jafuri de 5erafuri de tren-t faiuri de Copii fabrica deJTlobile Salmon <3 flarcus 72..>i.SfuJ postolir2 străine ic Stoc, diverse dimensiuni si culori pune In vânzare cu preturi convenabi e Casa de Engros si Orgidan SF in București Str. P&nzari lo. U 1 ■ ..—■ ii—a Tom mask BORHOT de PRUNE de vânzare la moșia MAGURENI j«j. Prahova Adua CANTACUZINO București Str. General Buduteanu No. 22 O uzină mare de primul, rang de fierărie, engros caută un bun stpai - Ost in branșa fermstal ca conductor adminstratorul sucursalei din Hotmirua Ofertele se vor adresa cu Indica« apoxit'rinei «»le până in prezent și pretențîuneft salarului. Oferta sub cifra „W. L.* Administru Ü« stavulir Mito|ot Albastru“ Deplositarii generali DEPOZITUL Str. Justiției No. gj gâ*tila 9 DIMINEAȚA Duminecă 1* August a apărut LITERAR ADEVERULU si No. 38. ARTISTIC Tip&r%c lui Ioan Imtov Barbu Lazăreanu Un drum, (achiță) M. Lungianu. . Ploaie de vară, (versuri) A. Toma. Ce este intelectualitatea (problemă văzută din punctul de vedere al filosofilor și sociologilor ruși) ‘ 7 Dr. 1. Dascian Expresionismul în literatură (Decadența Dramei) In voia visului, (versuri) Intdile alegeri, (schiță) Acelea care va veni, (versuri) Cea din urmă întâlnire (schiță) In noaele, (Ada Negri), (versuri) Sonet. Estompe, (O stradă.—Furtună.— Noapte Note" pe un memento. Cărțile. —Revistele.— Insemnări: Teatrul Scandinav. Octave Feufileti —Societatea de Geografie. Mizeria literaților ruși, etc. — Sportul. — Șahul. Ilestrațiuni. Reproduceri după Preziosi. έn leu Exemplarul — Ion Sân-Giorgiu. Dinu Geoglovan. Eugen Darzeu. 0. Narly. eitimiu Poparad. de E. Berea Alice Soare. Teodor Solacolu, B. Fundoianu. Două mari incendii in Jud. Fălciu (Prin fir telegrafic) HUȘI. 16. — Două puternice incendii s’au declarat erî în cuprinsul ind. Fălciu. Primul datorit neglijentei, a izbucnit la atelierul de lemnărie, proprietatea d-nfil Nicolae Parhon, din Berezeni. . . Din cauza lipsei de apă focul nu a putut fi împiedicat la timp astfel că a ars întreg atelierul cu sculele de lemnărie. Pagubele se urcă la o sută mii lei.Al doilea incendiu a izbucnit în pădurea Statului Lunca Banului pe o întindere de douăzeci hectare. Cauzele incendiului se datorase imprudenței unor locuitori cari au aruncat țigarea lângă o clae de fân. Pagubele sunt considerabile. Prefectura a deschis o anchetă. LEONTIN întrunirea dela satul negustoresc* Târgul Ion mc6ÎTe din Cluj La sediul central al Sfatului negustoresc din calea Victoria! No. 60, s’a Intim me 'Vineri comitet»*! »ui> president!« d-lui E. D. Maftea, reîntors din vilegiatură, restabilit de indispoziția auterită, asistat de d. T. P. Niculescu, secretarul Sfatului. La ordinea zilei, Raportul comisiunei, ce a luat parte la inaugurarea târgului de mostre de la Cluj, compusă din d-nti: Coetimxr, Niculescu, Lazăr și Zăgănescu (Cernăuți), târg organizat acolo de Camera de comerț, din inițiativa și cu pcmciursul secției locale a Sfatului. D. LAZAR arsut 8. rolul important și delicat ce a avut de îndeplinit oceastă delegațiune la inaugurarea târgului de mostre, în special în aplanarea gravului conflict dintre românii și ungurii de la Cluj, pe această chestie., D-sa mai arată cu d. Niculescu secretarul Sfatului central a știut să convingă comitetul de conducere al Camerei de comerț din Cluj, în interesul unei bune propășiri a industriei și comerțului, să primească propunerea d-lui ministru Cudalbu pentru a reorganiza această Cameră de comerț și anume: din 61 membri să fie 32 unguri, 32 români, iar ca președinte să fie un român. D. COSTINER arată că a doua zi după inaugurarea târgului de mostre, d-sa, cu prețiosul concurs al d-lui secretar Niculescu, au reușit să fuzioneze la Cluj „Uniunea comercianților romdni“ la Sfatul Negustoresc, cooptăm du-se 7 membri din această Uniune in sânul comitetului Sfatului, In care un vicepreședinte român, ca secretar general pe dl. Adi Son (român), așa încât s’a realizat înfrățirea tutuAii negustorilor din Cluj, Comitetul, constatând însemnătatea actului săvârșit de delegațiunea sus numită, îi aduce mulțumiri prin d. președinte Mitrea, care zice că acest act va avea o repercusiunie fericită la Ardeal, cimentând legăturile de solidaritate dintre comercianții și industriașii de acolo cu ce din vechiul Regat. D. COSTINER ca delegat, a centralei Sfatului Negustoresc pe lângă Biroul Central, de organizarea recepțiunei esau a și unei naționale italiene. depune adresa No. 30146 a Ministerului de Industrie și comerț, prin care se arată că se rezervă Sfatului o zi din care trei zile cât vor sta în Capitală pentru recapțiurea acestor escursioniști și roagă Comitetul de a accepta cu mulțumiri această onoare și a lua hotârâri in consecință. Comitetul deliberând, hotărăște de a se serba împreună cu escursioniștii această memorabilă zi, alegând în acest scop o comisiune compusă din d-nii: E. D. Mirea, S. Cos iner A. Argeșiu, G. P. Niculescu, F. Michelsohn, I. L. Laazăr și I. Constanțiu pentru a întocmi programul acelei zile și pentru a aranja banchetul ce se va da in onottrsa excursioniștilor, la care vor fi invitați: autoritățile, comeșcialitatea și alte persoane insurosate. Orale fiind înaintate, celelalte chestiuni la ordinea zilei, precum: organizarea unei școli practice de comerț, congresul Sfaturilor Negustorești, târgul de mostre din București, etc., se amână pentru altă ședință. Me prețuri maximale Alimente!« au început să dispară ! Pe ziua de eri au intrat în vigoare nouă prețuri maximale, mult mai scăzute decât vechile prețuri, care au avut ca, urmare, necurtderea alimentelor. Sătenii si producătorii care n’au cunoscut furuflș prețul, în cea mai mare parte au refuzat sa vândă alimentele și le-au încredințat speculatorilor care le-au auctmis. Prețurile maximale de câte ori au varit, au făcut piețele să le resimtă, iar populația a trebuit să plătească mai scump. Seceta pare încă bantuc, a adus unor pagube grădincilor de legume, așa că o scădere bruscă, va determina pe producător să îșî îndrepteze produsele Uriașilor, fabricanților de conserve și diferiților precupeți care le vor vinde prin contrabandă și pe preț de speculă. Azi dimineață, în hale și in piața de legume nu s’a găsit aproape nimic. Puii si păsările, pentru care s'au fixat prețuri maxinsate au dispărut din lude. De asemenea ouăle ?! carnea de prima calitate. * Delegați! primărie!, care au vizitat halefe au rămas supuși Se .de lipsurile constatate și a rămas să avizeze comisia de aprovizionare. De la S. M. R. Vaporul ..România sosește la Qalarî din Neapole la 2Q August cu călători și mărfuri. .Vaporul „Principesa Maria“ va pleca în cursă regulată de la Dailatî la Constantinopol la 23 August cu săîători și mărfuri. Darostor“ face de patru ori pe luna curse regulate între Constanța Balc’c via Mangalia. ’ Lipsa apei din Capitală Comunicările d-Iois dr. Gheorghian și Katz. D-nii dr. Gheorghian și ing. Katz, au făcut eri .ziariștilor,o expunere, în legătură cu lipsa apei în Capitală, arătând in același timp, și măsurile luate de comisia interimară, în legătură cu lipsa apei. Ambii vorbitori, au arătat, că lipsa‘debitului de apă se datorește, defectuozităței filtrelor dela Bâcu- Arcuda, care sunt în număr de patru, scăderea debitului de apă cum și marilor cerințe, ale ’ nlației dublate a Capitalei. D. Katz, făcând un istoric al filtrelor dela Arcuda, spune că două din fitre au fost stricate, iar că astăzi au fost pe deplin reparate, și de astăzi chiar vor fi puse în funcțiune. Debitul de apă până astăzi a fost de 65 mii metri cubi zilnic, iar de azi înainte debitul a fost sporit la 75 mii metri cubi. Potrivit lucrărilor în curs, d. Katz declară că cel mai târziu în cinci luni. Capitala va avea un debit de apă de 100 mii metri cub zilnic. D. dr. Gheorghian vorbește despre viitoarele lucrări, spunând că va face toate sacrificiile posibile, ca populara să aibă apă suficientă. D-sa arată ca nedreaptă campania ce s’a dus contra d-sale pe chestia apei, și spune că venind la primărie unde n’a găsit nici un ban a trebuit să lupte întâi pentru a asigura primăriei venituri, iar azi când le are, le va întrebuința pentru nevoile urgente ale populației. Joia August Itni INFORMAȚII! II I» ministerul de agricultură s’a făcut următoarele numiri și înaintări : D. G. Ionescu-Sisești director general clasa II în centrala obștiilor sătești și a exploatărilor agricole a Oasei centrale a cooperației și împroprietăririi a fost înaintat director generl clasa I a direcțiunii generale a agriculturei. D. D. Cărunta, director general, a fost confirmat pe ziua de 1 August a. c. în drecțiunea generală a agriculturei ca dictor general clasa II al direcțiuii ploatarMor agricole. D. Ion C. Eustația, director clasa I până la 31 August a. e. a fost numit pe ziua de 1 Septembrie a. c. director general clasa II în administrațianea centrală a Carsei centrale a cooperației și împroprietăririi a fost însărcinat cu conducerea: A rămis creditului ipotecar. D. V. Roman subdirector clasa I inspector general clasa I în direcțiunea centralei obștiilor sătești și exploatărilor agricole a Casei centrale a cooperației și împroprietăririi a fost înaintat pe ziua de 1 Septembrie a. c. director clasa I inspector general clasa I. D. inginer inspector general clasa I Voiculescu Vasile, a fost însărcinat cu începere de la 1 August a. c. cu irispecțiunea și controlul lucrărilor de refacere ce se execută de către direcțiunea generală de poduri și șosele și a refacerii regiunilor dăinuate de război și de către direcțiunea lucrărilor de reclădire urbană. roagă săpu' Liga Chiriașilor ne b'băro uni hărtoarele. Se aduce la cunoștința chiriașilor că odată cu înființarea „Oficiilor de închiriere“ pe ziua de 1 Septembrie a. c„ toate închirierile se vor face numai prinj aceste „oficii“, CU chirie ’egală. „Liga liriașilor'’ atrage atenția chiriașii a orice închirieri in afara de „Oiff’e". —■ cu sau fără filodorma — sunt nu... proprietarul și chiriaș«*! având a suferi și amenzi mari“...„vi«« La școala superioară de arte și fermelor și ex-meserii din laș sunt vacante 37 rburse pentru a căror ocupare se va ține concurs în ziua de 26 Septembrie. Candidații trebue să aibă minimum două clase liceale sau o școală inferioară de meserii, înscrierile se fac de la 15 August până în seara zilei de 24 Septembrie. Pentru orice alte lămuriri doritorii se vor adresa sus numitei direcțiuni Direcția VI-a sanitară invită pe medicul locot. în rezervă Isvoreanu N. să se prezinte imediat la regimentul 35 infanterie în, garnizoana Silistra fiind concentrat. - ... - ■ ■ * Persoanele cari au de făcut propuneri sau oferte în legătură cu spectacolele și atracțiile din Parcul Carol, pe durată expoziției și a târgului de mostre, sunt invitate să se adreseze, de urgență, la societatea «RECLAMA» Strada Sărindar No. 7. -A emisiumea d-lui inginer inspector general - clasa II Einem B. Lazarovici, din postul de subdirector de studii și constricțiuni, din ministrul lucrărilor publice, a fost primită pe ziua de 16 Mai a. c. D. inginer-șef clasa I Ceaicovschi Eugeniu, șef de divizie în direcțiunea de studii și constricțiunii a fost înaintat, pe ziua de 16 Mai a. p. în postul de subdirector. MliMit Viena, Schottenring No. 8 COMANDIT Bancei Române de Comerț și de Credit din Praga București. Face toate operațiunile de bancă și facilitează în special transacțiunile comerciale ale comercianților și industriașilor din toată România. Au fost numite în administrația regiei monopolurilor statului următoarele ’persoane : D. P.andele subdirector clasa I în postul de director clasa III pe ziua de 1 Aprilie a. c. D. Ion I. Dumitrescu, postul de șef de serviciu clasa I pe ziua prezentămi la serviciu. PLACI de PAIANTA albe en-gros și en-dentail Comp. Anglo-americană I București, Carol 50 Tel. 37/41 Din oficiul pentru transport al produselor de petrol la vagoanecisterne pe C. F. R. (oficiul O. R.Z) vor face parte următoarele persoane : D. inginer N. Alexandrescu, subdirector regional, delegat al ministerului de comunicații; . D. Ștefan Corciova, chimist, directorul petrolului, delegat din partea acestei direcțiuni; ■ [UNK] D. C. M. Ivan, director, delegat din partea direcțiunii generale a minelor; D. M. Zender, directorul societății „Distribuția“, delegat din partea acetei societăți,„ , Doctorul în medecină MARCEL PERELMAN, cunoscutul dentist <%i Iași s’a stabilit în București în Strada Dionisie 16 lângă Batiștei. in Monitorul. Oficial de eli s'a publicat o deciziune a consiliului de miniștri, prin care s-a aprobat trecerea cașcavalului producția anului 1920 de la tabela I a articolelor prohibite la export, la tabela No. III a articolele exportabile pe bază de autorifecțiunii. IV Traian Alexandrescu fost judedecător de instrucție In Turnu-Măgurele a fost însărcinat să primească și să poarte ordinul „Legiunea de onoare“ în gradul Careler) l-a fost conferit de președintele republicei franceze. Se aduce la cunoștință că publicațiunea No. 4990/921 relativă la ținerea licitațiunei în ziua de 1 Septembrie 1021 ora 11 dimineața pentru darea în întreprindere a lucrărilor de refacere a unui cuptor la Manutanța Militară din Constanța în valoare de lei 90.000 se anulează. iile tarife vamale Domnii comercianți care au fost surpinși de nouăle tarife vamale și care au făcut cereri la Ministerul de finanțe pentru reducerea taxelor sunt rugați a luat parte în număr cât mai mare la întrunirea de protest colectiv ce am convocat pentru zina de Duminecă 21 August, curent ora 10 a. m. la Camera de Comerț din București în sala arbirală. Atragem atenția d-lui primar al Calafitalei contra festului cum știa măturătorii de stradă să-și facă datoria. Așa de pildă în strada Vlaicu Vodă în viața casei cu No. 130 de mai bine de două săptămâni zac mai multe momiâne de gunoi care din cauza ultiimilor zile călduroase exală un miros pestilențial periclitând sănătatea locatarior. Feerii fetru și păroase a fost bogat Asortiment Deposited „Speranța“ Str. General FMfl 11 Cea mai senzațională noutate berlineză „Voiajul de despărțire“, se joacă astă-seară pentru prima oară la Grădina Astoria, cu debutul Celebrei Subrete ruse , Eugenia Trousée. Se aduce la cunoștința tuturor meseriașilor, mici patroni, maeștri conducători și lucrători, dă congresul general al meseriașilor, care a fost anunțat că va avea loc în București în zilele de 19, 20 și 21 August sin., s-a amânat pentru finele lunei Septembrie, dată pentru care o vor face cât mai solide pregătiri pentru perfecta reușită a doleanțelor întregei clase de meseriași. Reducerea pe căile ferate de 7Ș la sută, sperăm că vom obține și pentru luna Septembrie. La expoziția și târgul de mostre din Parcul Carol, Bancile de Credit Român și Chrissoveloni participă cu un grandios pavilion special, alături de pavilionul oficial, la care se lucrează cu multă febrilitate și in care pavilion vor expune toate industriile finanțate de aceste două Bănci. D.„ P. P. Negulescu, ministrul insrucțiunei, întorcându-se din concediu, a încetat pe 7hiai de 13 August 1921 interimatul acelui departament cu care fusese însărcinat d. C. Argetoianu ministrul de interne. Loc. invalizilor de război „General Averescu“ filiala Craiova, va da în ziua de 28 August o serbare la Parcul Bibescu din Craiova, cu care ocazie va avea loc și botezul drapelului societății. Rozalia Temer lancu Mürschrein LOGODIȚI București Rebeca Steinfeld Hugo Tender Logodin 14 August 1321 București Rachelíe Rabinovici Samy W. Segall LOGODITriuși Tecuci