Dimineaţa, decembrie 1921 (Anul 18, nr. 5452-5478)

1921-12-22 / nr. 5470

Ultime informații Cursul leului n(a sosit ieri de la Paris. B. general St. Holban noul ministru de război a lucrat erl dim. cu d. general Rășcanu, fostul ministru — în ce privește lucrările curente ale departamentului. Majoritatea prefecților și prima lor din țară și-au părăsit funcțiunile și au venit în Capitală să se intereseze de desnodămăntul crizei. Administrația întregei țări a rămas astfel pe mâna funcționarilor fără răspundere, dintre care o mare parte au venit în Capitală pentru diferite stăruinți și afaceri personale. Au mai demisionat prefecții de Brăila, Botoșani, Buzău și Bihor. Prefectul de Ilfov, d. Mircea Poenaru-Bordea a demisionat o dată cu fostul guvern și demisia i-a fost primită de d. Argetoianu. D l G. Micomescu, ministerul invstrucțiunii, de avand cu consiliul profasonal al faculatții de . .drept. dip Iasia Instrctmet pe d.' profesor S. Tatacovici, să suplinească catedra de ..tatona dreptului, vechio românesc“ dela acea facultate. D. D. Mototolescu, fost F”"'’1',rrt tor, impus de ministerul Instrucției, dar respins de consiliul facultății a fost lăsat în disponibilitate. Cu această numire noul ministru al instrucției a curmat diferendul dintre autoritatea centrală și facultatea de drept din Iași care durează de aproape jumătate de an. D. prof. C. Stoicescu a fost confirmat ca delegat al favoriltati de drept din București în senatul universitar. Se aduce la cunoștința vechilor membrii ai societății funcționarilor publici că ultimul termen acordat pentru plata cotizațiilor expiră la 28 Decembrie curent. Lafayette, 20. — Yu Peng, primul ministru chinez și-a remis demisia președintelui republicei care a acceptat’o. D. Ștefan Mirea, directorul general al aviației civile, s’a Înapoiat de la Paris, unde a luat parte ca delegat oficial al României la congresul internațional de navigație aeriană. Ia trecerea ea a vizitat și Instalațiile aeroporturilor dela Berlin și din sudul Suediei. Membrii comitetului ziariștilor s'au întrunit ieri la o masă comună, in onoarea colegului lor, d. Stelian Popistcu, numit ministru de justiție. Au luat parte d-nn: Const. Dacalbașa, S. Pauker, I. Posenthal, Iosif Nădejde, Al. Mavrodi, C. Demetrescu, N. Dascovici, H. Durand și M. Negru. „Școala Devlarif" din Paris a cerut ministerului instrucțiunii din România să confere diplomaților acestei școli dreptul de liberă practică a dentisticei. Facultatea de medicină, al cărei aviz s-a cerut de către ministerul instrucțiunii, a opinat pentru respingerea cererii pe motivul că art. 83 din legea sanitară prevede că dentistica nu se poate profesa decât de doctor î tn medicină. In legătură cu cele hotărîte la conferința dela Porto-Rose, dela 1 ianuarie cor. parcul de vagoane, care a aparținut monarhiei austro-ungare, va putea să circule In toate statele far fi nici o restricționa Știrea că s'ar fi Hotărât numirea d-lui Barbu Știrbei ca guvernator al Băncei Naționale, nu se confirmă. S’a propus postul de guvernator d-lui C. Hlottu, care insă a refuzat. Eüil dimineață s’a întrunit la primăria Capitalei, d-nn amiral Coamdă, Racoviceanu prim procuror, Anghel Atanastu vicepreședinte al comisii interimare, Bercovici din partea sindicatului bancherilor și Chiriță Mihăescu, cari au verificat biletele de câștig ale loterii Împrumutului de 100 milioane al primăriei și care urmează să se tragă in ziua de 1 Ianuarie. Cu privire la articolul reprodus din noi după ziarul America, din Cleveland, articol în care se relevă acuzațiile de corupție pe care ni le aduce în ziarul The World un american care a fost prin România, s’au prezentat ori la redacția noastră d-nii atașați ai legațiunilor austriece și ungare, și ne-au rugat să arătăm că cele spuse de călătorul american despre viza pașapoartelor de la aceste legațiuni, sunt pure VLventhmi. Niciodată mi s’a acordat nici un fel de favoare la aceste legațiuni, la tiza pașapoartelor, nici unei persoane și deci nu poate fi vorba de nici o încercare de mită din partea nimănui. Ordinea la viza pașapoartelor este observată cu strictețe, la ambele legațiuni de atașații respectivi. _____ D. Nicolaescu, sub-director C. F. R., a fost însărcinat cu măsurile ce sunt de luat în portul Constanța pentru îndrumarea transporturilor de export prin acest punct. In editura „Viața Românească“ a apărut un voluim de „Poezii postume“ ale mult regretatului «mrdilui Andrei Naum, mort pe front in timpul marelui război. Luni a fost înmormântată la danittrul Reînvierea, părintele loan Muraru, un vajnic și neobosit luptător al Românilor din Prund. Unul din întemeetorii liceului român din Etolia părintele Muraru și-a închinat întreaga viață propășirea naționalismultul printre Aromâni. Om de bine, cât a condus capela greco-ortodoxă din Budapesta, a încurajat pe toți tinerii și românii din Ardeal, și caii au avut la el un bun sfătuitor. El a murit la vârsta de 74 ani și ultimi ani ai vieței i-a consacrat traducând cărți bisericești din grecește. A fost un savant elenist și adânc cunoscător al Incuriilor din Orient Timpul BULETINUL INSTITUTULUI METEOROLOGIC GENTRU de art 20 Decembrie 1921 Observațiunile dim. 20, ora 1a. m LA BUCUREȘTI Presiunea atmosferică 763 mm. temp. aer, minus 4 gr. Umezeala 96 la sută. Cerul puțin noros iar vântul a suflat dela vestnord-vest cu 4 metri pe secundă. Temp. maximă plus 4 gr. temp, minimă minus 5 gr. IN ȚARA Lapovița care în ultimile 2 zile a căzut prin nordul extrem al țărei a încetat, iar prin Banat și câteva localități din Oltenia în cursul ultimilor 24 de ore a mai plouat, măsurându-se cantități variabile de apă (8 mm Caransebeș). Temperaturile au fost cuprinse aproape ca și în ziua precedentă, iar noaptea înghețul s-a semnalat mai mult prin sudul și estul țărei. Valorile extremelor absolute au fost cuprinse ziua între plus 8 gr. la Craiova și 3 gr. la Cernăuți și Cocorozeni, iar noaptea între minus 5 gr. la București și plus 1 gr. la Chișinău și Timișoara. Presiunea atmosferică a avut o creștere generală de 5—10 mm, variind azi între 757 mm. la Cernăuți și 765 mm. la Severin. Prin nord-vestul țării vântul a suflat destul de tare dela nord-vest, iar în celelalte părți, potrivit de la nordvest și sud-vest. La Sulina marea a fost moderată și cerul noros Palatul Justiției CHESTIA CUPOANELOR DE RENTA EXTERNA Am relatat că d. procuror Vlădescu, a făcut amănunțite cercetări cu privire la o pretinsă contrabandă săvârșită de Banca Mayer și Aftalion din str. Lipscani No. 10. D. procuror bănuind că este vorba de introducerea în țară a unor cupoane de rentă străină, și crezând că are de a face cu o contrabandă un stil mare, a început cercetările în felul cum am arătat la timp, căutând să descopere contrabanda cu ocazia prezentării cupoanelor la ministerul de finanțe pentru a le schimba. Insă, din cele stabilite până acum, și din faptele așa cum s’au petrecut ele, rezultă următorairele: Banca Mayer și Aftalion a cerut ministerului de finanțe să-l achite cupoane de rentă română în valoare de un milion de lei, pe care sucursala băncii din Paris le-a cumpărat pe piața de acolo și i le-a trimis centralei din București. Cum însă la minister, se întâmpinau multe dificultăți, banca a primit propunerea unui funcționar de la Banca Agricolă Vasile Panaitescu, care asigură că poate obține achitarea de la minister în schimbul unei sume de 10 la sută. La acest fapt, d. Panaitescu a avut concursul lui Edward Swiezinski și al M A. Antoniu. Casierul ministerului de finanțe însă nevoind, să i se preteze, a anunțat pe procuror, care a prins pe Panaitescu tocmai în efipa când aducea cupoanele spre achitare. Insă cercetările parchetului nu au dat nici un roșu tot cu privire la descoperirea contrabandei, fiindcă în speță nu poate fi vorba de contrabandă. Instrucția a trebuit, să se reducă la un simplu trafic de influență exercitat de d. Panaitescu. De aceea d. procuror a deschis acțiune publică în contra acestuia și a celorlalți 3 cari l’au ajutat. Rămâne ca azi d. judecător dela cabinetul 7 de instrucție să le ia interogatoriul pentru a vedea dacă arestarea lor este necesară. UN PROFESOR UNIVERSITAR LA PARCHET La cabinetul V, d. judecător Cernescu, instruește o afacere care iese din cadrul celor obișnuite, fiindcă este vorba de un fapt penal atribuit unei persoane care ocupă o înaltă situație socială. Este vorba de profesorul universitar d. Eugen Melic. D. procuror Petrescu a deschis acțiune publică, înpotriva d-lui Eugen Melic, pentru excrocherie și sustragere de acte, și a trimis dosarul cabinetului, cu rechizitor introductiv. DIMITTEAÎA Mimi avocaților din provinciile alipite In zilele din urmă s’a patentate delegațiune a candidaților de avocat din Bucovina d-lhil Dobrescu, decan al baroului de Ilfov, senator și președinte al congresului avocaților. Delagațiunea a prezentat un memoriu cerând o cât mai urgenta agaltoare a juriștilor din Bucovina cu acel din negat. Pentru a fi înscris ca avocat la Bucovina se cere doctoratul la drept și șapte ani de stagiu. Numai ia urma trecerea acestui extraordinar stagiu, doctorul la drept e inscris ca avocat. Legea din 26 iuie 1921 a dat dreptul tuturor avocaților Înscriși la unul din barouri să se transfere la oricare alt barou din țară. Candidații de avocați (concepienții la Bucovina) cari nu împliniseră cei șapte ani de stagiu, au cerut înscrierea la Doroihoi, Fălticeni, sau aiurea la regatul vechi, unde au fost primiți cu diploma de doctor. De aci ei au cerut transferarea la unul din barourile din Bucovina, eludând astfel condițiunile de admitere prevăzute de lege» austriacă de organizare a avocaților la vigoare acolo. Camiera avocaților din Bucovina a respins cererea de strămutare a comciptențiilor .bucovineni, considerând înscrierea la un barou din regat ca un expedient pentru a fi primit ca avocat în Bucovina. Pe de altă parte însă, licențiații din regat, cari nu au decât trei ani de studii, obțin înscrierea lor ca avocați la Bucovina la baza legii din 1907 și acelea din 26 iulie 1921. Prin aceasta se crează însă o situațiune grea concipienților din Bucovina, care deși cu doctoratul la drept și cu 3—5 ani de practică nu sunt admiși ca avocați și sunt luați înainte de alții, cu stadii inferioare și ca practică inexistentă. m CIXB^ÍA PAl'MB PALACB üwcaai 37 sala de sus— marele match .i. box sala de jos Dempsey- Carpentier Dramă, de aventuri ln 6 acte ® » A /4k ■*" UT T W 3 acte i G* , B. .. Ji ^ vederi colorate după natură Bătrânețe înflorită DuS^Taden" O deghizare rău aleasă fu ° 0TA EL HELEAFORD Arcuri din față Lei 1.200 Arcuri din spate Lei L800 «ȚAPI ** D________a. Calea Victoriei No. 117 București Calea Griviței No. ±&7 Iată faptele așa cum s’au pertractat. Lu ocazia unei adjudecări a imobilului d-nel Ana Melic din str. Spătari U 1912, tribunalul a injudecat imobilul d-lul Eugen Melic. In ’untra ordonanței de adjudecare, d-na Melic a făcut remis în Casație. Imtre timp însă intervine o transacție, prin care d. Melic renunță la imobil In schimbul unei sume de bani. Cum, depusese suma în baza căreia i se adjudecase imobilul. In urma acestei transacții, a făcut o petiție prin care cerea tribunalului notarial să i se restitue suma depusă. . Intervine războiul și acum în urmă, murind d-na Melic, d. Eugen Melic a cerut și a obținut în Casație perimarea recursului. Merge în urmă la tribunal și In baza adjudecării din 1912 depune suma cu cara i s’a adjudecat imobilul. La dosar însă erau actele din cari reeșea că a mai depus și retras acea sumă. De data aceasta actele au dispărut din dosar, și prezumția este că nu le putea face să dispară decât acel care avea Interes. Ori In speță interesul U avea d. Eugen Melic. D-sa neagă de a fi făcut această faptă. Cercetările sunt în curs. Deocamdată, în contra d-lui Melle s’a deschis acțiune publică pentru excrocherie și sustragere de acte. RECURS INADMISIBIL Eri s’a judecat la Curtea de Casație secția II, In divergență, recursul făcut de portărelul Panait Dimitriu. Fiind dat in judecată pentru luare de mită a cerut tribunalului să fie judecat de o instanță specială portăreli fiind asimilați cu judecătorii. Tribunalul a respins acest Incident și Panait Dimitriu a făcut recurs în Casație. In Casație s’a discutat In primul rând admisibilitatea recursului, fiind vorba de un recurs făcut în contra unei hotărâri nedesăvârșite. Casația a hotărât că recursul este inadmisibil respingându-l ca atare. Memoriul prezentat d-îul decan al barardul Ilfov cere votarea de către parlametrt a următorului proect de lege: „Până la unificarea legii avocator, prevederile legii din regat din anul 1907 să fie extinse asupra întregului cuprins al României-Mari, în ce privește cxmdițiile cerute pentru obținerea dreptului de a profesa avocatura. In provinciile totari n’au existat până acum avocați stagiari, acest artaghi să fie înlocuit prin trio practică efectivă de doi ani la un avocat. Credem că este o elementară exigență a dreptății ca să se dea cât mai curând satisfacțiune dreptelor cereri a conceptetților, pentru ca cetățenii aceleiași țări să nu fie supuși ca două regimuri atât de deosebite pentru practicarea aceleiași profesiuni. De altfel d. Dobreeau făgăduit tot sprijinul pentru împlinitrea cererea companaeților bucovineni. B. W. Mult Întristații: Ecatherhn Procopie-Dumitrescu, Floricel Pr. Dumitrescu, Eugeniu și Ana Pr. Dumitrescu, Julieta și Eugen Teodorini cu Ilea, Maria și Ion I. Pillat cu copii, Maria Simionescu și Ecaterina Dr. Manolescu, Părintele Damian Dumitriu, Maria Dr. Stănculeanu, Alexandru Simionescu, Victor Simionescu cu soția, Dr. D. Manolescu cu soția, Ion Manolescu Strunga cu famulia, Manole Manolescu, Maria Dr. Colbert cu familia, Ștefan și Olga Marinescu-Bolintin cu copii, Irina și Qhida Antoniou, Ștefan Iliescu, Gheorghe Iliescu cu soția, Maria Dr. Cont Iliescu cu fiul, Alexandru Ghenea, Zoe Colintineanu, Iancu Gavrilescu cu familia, Polixenia , Const. Hamangiu, Irina și Ion Staicovici, Corneliu Colintineanu cu familia, Aurel și Natalia Dumitrescu cu copii, precum și familiile I. Pillat, O. G. lonescu, Rasidescu, Al. Ștenescu, Brăilățeanu, Nanoescu, au durerea de a anunța pierderea în ziua de 20 Decembrie a. c., orele 2 am. p. m. a prea iubitului lor 100 MIM și In vârstă de 77 ani Președintele consiliului de cenzori al Băncii Naționale a României, fost vice-președinte al Senatului, fost prefect de poliție și primar al Capitalei, etc. etc. și vă roagă să binevoiți a lua parte la ceremonia religioasă care va avea loc Joi 22 Decembrie a. e., ora 1 jum. p. m. precis la locuința defunctului, strada Batiște 25, de unde cortegiul va pleca la cimitirul Belu, unde va avea loc înhumarea. Aceasta servă drept orice altă încunoștiințare. Opera Română Astă seară Miercuri 21 Decem Lohengpin Joi 22 Decembrie Boema Vineri 23 Decembrie . Belaedie Sâmbătă 24 Decembrie Lohengrin Duminică 25 Decembrie Boema Teatrul REGINA MARIA Comp. Dramatică „Bulandra“ A*t*zî Miercuri 21 Decembrie 1921 MARGELUS Joi 22 Matineu prețuri reduse MARGELUS Vineri 23 Dec. Premiera 7-a HERO și LEANDRU Tragedie în 5 acte de Grillparzer Sâmbătă 24 MATINEU GLASIC cu Prețuri Reduse HERO și LEANDRU Biletele la casa Teatrun Teatrul Carol cel Mare (EFORIE) — UZINA PROPRIE — Compania Lirică română Leonardo Marți 20 și Mercuri 21 Decembrie Mazurca Albastră Joi 22 Decembrie. Pntru prima oară celebra dramă muzicală Pacele de Befehstadt de Victor Leon Muzica de Stojanovits Duminică Matineu ora 2 jum. Buete de Befehstadt (Regele Romei) Biletele se găsesc de vânzare la Agenția Teatrală Română din Pasagiul Imobiliara. Sticluțe de irnă Aranca și de cerneală, un vagon. Imediat. Adres i%: „UNDERWOOD“ Pasagiul Român: 24-26. 450 lei pălării ăi dană ultimile creațiuni la î I T/DÎ T Calea VIOLU V riUTORIE 40. Biroucrata bună care să aibe scriere frumoasă, și să cunoască limba română și germană SE CAUTA la Fabrica NESTOR CINCU soc. Pandurilor No. 6 (prin 13 Septembrie); Contabil Bilanțier prima forță, angajează imediat Societate anonimă. Oferte cu certificate și referințe sub „Construcție“ la Agenția Publicitate D. Adania, Strada Sărindar No. 4.____________ BUTOAIE STEJAR depozit comandă și reparațiuni ateliere proprii. LB.f Jh Go. Str. Cățel «s Telefon. 56|92. Briliante, DIAMANTE și tot felul de pietre prețioase precum platină și aur plătește prețurile cele mai mari, vechea Ceasornicărie Ismer Str. Academiei Gustilăna Majestic Mperuri Fine SPECIALITĂȚI NEÎNTRECUTE CA ED Dftl pentru sărbători, logodna, nunți, botezuri ți diferita ecasiuni A sosit un mare transport de: Obiecte de artă și fantezie Jucării En gros și en detail Librăria Socec & O ®. S. A. Calea Victoriei 21 (Etaj I) GALOȘI Calea Victoriei 55 (lângă Pasagiul Român) mm Nu cumpărați, până nu vizitați vechiul magazin de încălțăminte The American Shoe-Palace Gale și bărbătești Lei 85. 1 Actors 11R- Original - Americanei » ■ ” iii . ” <ir‘ 3000 perechi sosite „ „ și flanele „ 135. .cum Demi-soșoni „ 175.(Regele Romei) livrabil 1g ” * 526. I