Dimineaţa, mai 1927 (Anul 23, nr. 7331-7360)

1927-05-22 / nr. 7351

Duminică 22 Mai 1920 Arestarea jefuitorilor episcopului anglican in Ierusalim LONDRA, 20. (Rador) — Din Ierusalim se anunţă arestarea a trei indivizi care acum câteva săptămâni au jefuit pe episcopul anglican pe şoseaua Ierusalim-Nablus. Aranjamentul financiar italo-american — Telegramă particulară — NEW-YORK, 20. — Ambasadorul Italiei a predat azi subsecretarului de stat al finantei americane, bonuri de tezaur italiene în valoare de 2 miliarde 42 milioane dolari. In schimbul lor, subsecretarul de stat al Americei i-a înmânat obligațiunile împrumutului contractat de Italia în America, în timpul războiului. Bonurile de tezaur italiene sunt exigibile peste 27 ani. ....... ————^1 ■ ■■ — ■ ia îM luiî Depinedo ROMA, 20 (Rador). — Aviatorul Depinedo, plecat ori la orele 10,15 din Quebec, a aterizat la Rimuski Wharf, la orele 12,25, după ora canadiană. Distrugerea fortăreţelor germane BERLIN, 20 (Rador). — Din Koenigsberg se anunţă că toate lucrările de întărire ale fortăreţei Koenigsberg, în număr de 88, precum şi fundamentele lor de beton, au fost complect distruse, în conformitate cu obligaţiunile luate de Germania la Geneva, cu prilejul ridicării controlului militar interaliat. . .........■—■—— Avioane canadiene in căutarea lui Nungesser LONDRA, 20. (Rador).— Hidroavioanele canadiene au făcut cercetări în golful Saint Laurent si în Labrador, în căutarea lui Nungesser și Coli. Cercetăriie n’au dat niciun rezultat. -------- ' ■ ' ———9 ' ■ ......... Revizuirea procesului anarhiştilor Sacco Şi BUDAPESTA. „Pester Lloyd“ Itnanţă din New-York: se comunică, că guvernatorul Statului Massachusetts are intenţiunea să numerică o comisiune specială pentru a începe o nouă anchetă în afacerea anarhiştilor italieni Sacco şi Vanzetti, condamnaţi, după cum se ştie, la moarte. Prezidenţia acestei comisiuni a fost oferită fostului secretar de stat Hughes. •—Si» D. Mitilineu începe tratative cu d. Briand — Telegramă particulară — PARIS, 20. — După câteva ore de la sosirea d-lui Briand de la Londra, a sosit la Paris şi d. Mitilineu, ministrul de externe al României. La gară d. Mitilineu a fost întâmpinat de reprezentanţii diplomatici ai României şi ai Cehoslovaciei. Ministrul nostru de externe a declarat că va continua la Paris tratativele începute cu d. Briand în luna Septembrie la Geneva. O întrunire a ataşaţilor comerciali americani la Viena VIENA. — Corespondentul din Geneva al lui „Neue Freie Presse“ telegrafiază. Aflu din cercurile delegaţilor americani prezenţi aci, că din iniţiativa directorului departamentului de comerţ al Statelor Unite, Julius Klein, care e un mare amic al Austriei, s’a luat hotărîrea ca în cursul acestui an să se ţie la Viena adunarea anuală a ataşaţilor de comerţ americani. Intre 6 şi 8 iunie 40—50 de ataşaţi ai diferitelor legaţiuni şi ambasade americane se vor întruni la Viena pentru a discuta între altele diverse chestiuni administrative. Mai mulţi ataşaţi vor veni la Viena însoţiţi de membrii familiilor lor. Pregătirile pentru organizarea acestei conferinţe sunt făcute de către ataşatul comercial al legaţiunii americane la Viena, Mr. Groves. Directorul Klein, care participă actualmente la lucrările delegației americane din Geneva, va pleca la Viena imediat după terminarea tratativelor de act. Reîntoarcerea partidului laburist in Camera Comunelor VIENA. — Corespondentul din Londra al lui „Neue Freie Presse“ telegrafiază: partidul laburist a hotarit, in urma unei şedinţe a fracţiunii parlamentare, care a ţinut toată dimineaţa zilei de 17 Mai, să se reîntoarcă în Cameră pentru a participa la continuarea desbaterilor asupra paragrafelor din noul proect de lege privitor la sindicate. 0 catastrofă la minele de cărbuni din Karwin - 7 MORŢI - VIENA. — Corespondentul din Brünn al lui „Neue Freie Presse“ telegrafiază: La mina Barbara, aparţinând societăţii minere din Karwin s’a produs in după amiaza ziieî de 16 o teribilă explozie de gaz gresov, care a pricinuit moartea a 7 lucrători, un lucrător a fost grav rănit. O echipă de salvare a putut scoate la suprafaţă cadavrele oribil mutilate ale nenorociţilor muncitori. Mina Barbara se află situată la o adâncime de 410 metri. Se crede că alţi patru lucrători se mai află acoperiţi de dărâmături. Petroliştii la ministerul de industrie Dii dimineaţă o mare delegaţie de petrolişti din Bucureşti şi din regiunile petrolifere ale ţării, însoţită de parlamentari şi condusă de d. inginer Osiceanu, s-a prezentat d-lui Berlescu, ministru de industrie, rugându-l să soluţioneze cât mai curând doleanţele arătate în memoriul înaintat zilele trecute guvernului. Prin acest memoriu petroliştii cereau reducerea taxelor de transport, suprimarea taxelor de export şi reducerea până la suprimare a impozitelor şi taxelor judeţene şi comunale. * D. Berlescu a comunicat delegaţiei ca situaţia industriei de petrol a fost discutată în delegaţia economică a guvernului şi că în curând guvernul va veni cu măsurile cerute de împrejurări. Până atunci d. ministru Berlescu a cerut petroliştilor să se suspende orice concedieri de personal şi oricare alte măsuri de represiune faţă de muncitori. Delegaţia a dat asigurări că va suspenda suprimările şi că petroliştii aşteaptă în linişte măsurile guvernului. * Tot azi dimineaţă s'a prezentat d-lui Berlescu o delegaţie de muncitori şi maeştri sondori din industria petroliferă, care a expus ministrului de Industrie şi comerţ situaţia critică în care ■ se găsesc muncitorii din cauza crizei. D. Berlescu a cerut delegaţiei să aştepte in linişte măsurile guvernului, care vor fi luate probabil Mărfi dimineaţă când se întruneşte delegaţia economică a guvernului. Ştiri diverse S-a hotărât ca proedul de lege, votat în şedinţa de eri dimineaţă a Camerei, prin care se stabilesc drepturile generalilor in rezervă numiţi capi de regimente, să fie modificat la Senat. Şi anume se vor aduce proectului modificările cerutte de opoziţia unită la Cameră. După părerea celor iniţiaţi, tratativele cu Germania în vederea rezolvării tuturor litigiilor, ar fi fost cu mult facilitate, în urma unui raport primit de guvernul nostru şi din care rezultă că, referitor la renta română aflată în Germania, guvernul Beleham face propuneri mult mai favorabile. Auspiciile sub care pleacă dar astăseară la Berlin d. Lapedatu, în puternienul guvernului sunt, se pare destul de bune. Delegaţia maeştrilor sondori şefi, a fost primită la 18 cor. în audienţă de d. ministru al muncii căruia i-a înmânat cele două memorii întocmite care privesc întâmpinările lor: anteproiectul de regulament de poliţie mineră, criza şi şomajul din industria petrolului. D. ministru al muncii fiind în filmul plecării la Geneva la conferinţa internaţională a muncii, a spus că este în cunoştinţă de criza petrolului şi nemai având timp acum va recomanda delegaţiunii economice a guvernului propunerile formulate de maeştri sondori şefi. Audienţa la d. ministru al industriei va avea loc astăzi când este întrunită şi delegaţia economică. Cu această ocaziune se vor prezenta şi reprezentanţii micilor şi marilor exploatatori precum şi alte delegaţiuni de meseriaşi din industria petrolului, loviţi de şomaj. Delegaţiunile, vor fi însoţite de parlamentarii de Prahova şi Buzău. Toate ziarele, inclusiv oficiosul guvernului, au publicat, acum două săptămâni, ştirea că suveranul va acorda, cu ocazia sărbătorii de 10 Mai, nouă graţieri şi reduceri de pedepse. Ştirea era din sursă oficioasă. Totuş faptul nu s’a adeverit. Mulţii din condamnaţii aflaţi în recurs, în speranţa că vor fi pe tabloul graţierilor sau al celor cu pedepse reduse, au renunţat la recurs ca să poată beneficia de graţie şi astfel şi-au înrăutăţit situaţia. Credem că guvernul ar trebui să se intereseze de această chestiune. Plecarea d-lor Doumerge şi Briand din Anglia LONDRA, 20 (Radar). — Preşedintele Doumergue şi d. Briand au fost salutaţi în gara Victoria din Londra de numeroase şi distinse personalităţi. Regele George, prinţul de Walles, prinţul Henry şi ducele de Connaught au fost prezenţi. Sir Austen Chamberlain a avut o ultimă conversaţiune cu d. Briand, în timp ce preşedintele se întreţinea cu regele George. Preşedintele Doumergue era vădit satisfăcut de deosebita şi strălucita recepţie care i-a fost acordată peste tot locul în timpul celor trei zile ale şederii sale în Londra. La Dover, reprezentanţii militari şi civili, au făcut o manifestaţie de simpatie preşedintelui Doumergue. Vasul pe care se afla îmbarcat preşedintele a fost escortat pe parcursul canalului de către o flotilă britanică de distrugătoare. Funeraliile lui Chiril Popoff SOFIA, 20 (Rador). — Eri au avut loc la Sofia funeraliile lui Kiril Popoff, fostul delegat bulgar în conferinţa economică internaţională. Kiril Popoff este fondatorul statisticii biogare şi mare animator al mişcării cooperatiste din Bulgaria. La înmormântare a participat o numeroasă asistență, dintre care numeroase delegațiunni ale instituţiunilor cooperatiste din provincie. „OfminEAT Declaraţiile cancelarului Seipel VIENA, 20 (Rculor). — Consiliul National aprobat cu 94 voturi contra 70 voturi ale social-democraţilor, lista noului guvern Seipel, aşa cum a fost propusă de comisiunea principală. CANCELARUL SEIPEL Cancelarul Seipel, prezentând Consiliului National noul guvern, a făcut o expunere in care a relevat ca guvernul se va strădui să consolideze si să desvolte raporturile amicale cu toate statele. In legătură cu ştirile alarmante privitoare la anumite tensiuni între două din ţările vecine cu Austria, ştiri cari au provocat mare nelinişte într-o parte din Austria, cancelarul a arătat că din fericire, ele erau exagerate. Guvernul austriac speră cu toată încrederea că cele două ţări vor reuşi să menţină pacea. Scopurile anunţând că Burgenlandi ar fi ameninţat de către Ungaria erau lipsite de temei. Dificultăţile de natură politică comercială nu au adus în nici un caz tulburări în raporturile diplomatice. Negocierile pentru un tratat de comerţ cu Cehoslovacia continuă şi permit să se spere că vor fi în curând încheiate. Cu Italia şi Franţa sunt în curs negocieri pentru asigurarea progresului economiei naţionale. „Relaţiuniie noastre cu conaţionaalii din Reichul german, — a declarat cancelarul Seipel. — formează o deosebită preocupare a guvernului. Voim să favorizăm comunitatea de rasă, cultură şi istorie, pentru a face şi mai strânsă apropierea dintre cele două state, atât pe domeniul economic cât şi in celelalte domenii. Ne vom sili să mergem înainte pe această cale cât de mult posibil in situaţia actuală. Pentru rest, politica noastră externă nu se va schimba nici in scopuri, nici in metode. Cât priveşte conferinţa economică de la Geneva, deşi nu credem într’o revoluţie imediată a politicii economice mondiale, îi aşteptăm însă cu încredere rezultatele. Ungaria ratifică pactul ităşio-ungar Protestul socialiştilor IVDAPESTA, SO. — Camera ungară a ratificat astăzi pactul italoungar. Şedinţa a fost destul de furtunoasă şi adesea întreruptă de incidente violente. Raportul, deputatul Illés, a accentuat asupra însemnătăţii acestui tratat. Discursul raportorului a fost des întrerupt de deputaţii socialişti, cari au protestat in contra tratatului. A luat apoi cuvântul deputatul Ludwit Beck, care a arătat necesitatea, pentru Unitaria, de a se apropia de sfera, politică anglo-italiană. Un alt deputat majoritar a vorbit despre atitudinea prietenească a Italiei faţă de Ungaria, lăudând pe Mussolini care a declarat că Ungaria nu este responsabilă de izbucnirea războiului. La pronunţarea numelui lui Mussolini, toţi deputaţii guvernamentali au aplaudat cu entusiasm. PROTESTUL SOCIALIŞTILOR In numele partidului social-democrat a luat cuvântul deputatul Daniel Barnagi, care a declarat că socialiştii sunt în contra tratatului cu Italia şi că acest tratat provoacă inamiciţia faţă de Ungaria a Statelor din Mica înţelegere. Ar fi fost de datoria Ungariei să intre mai bine în relaţii amicale cu statele din Mica înţelegere. Pactul itaioungar leagă Ungaria cu un sistem de guvernământ insect. Acest atac în contra Italiei din partea deputatului socialist a provocat o furtună de protestări din partea majorităţii guvernamentale. . Deputatul Barnagi a criticat apoi aspru regimul fascist invinuindu-l că provoacă în întreaga Europă un sentiment de ură şi de dispreţ. Italia se va folosi de Ungaria în contra Iugoslaviei, fiindcă e clar că fascismul italian se pregăteşte de război. Oratorul a amintit apoi atitudinea Italiei din 1915, când a declarat război Austro-Ungariei. Poporul maghiar, a spus Barnagi nu se poate identifica cu pactul de prietenie pe care contele Bethlen l-a încheiat cu Mussolini. Politica guvernului italian este o politică de oprimare şi de asasinat. Aceste declaraţii ale deputatului socialist au provocat protestări vehemente din partea majorităţii guvernamentale. De câteva ori, socialiştii şi guvernamentalii erau aproape să se încaere. Preşedintele Camerei a propus trimiterea deputatului Barnagi înaintea comisiunii de disciplină. Deputaţii socialişti au strigat: trăiască poporul italian, jos Mussolini! DECLARAŢIILE PRIMULUI MINISTRU Contele Bethlen, a intervenit în discuţie, scoţând în evidenţă meritele d-lui Mussolini. Bethlen a addogat: se pare că d-nii socialişti n’au nici un pic de sânge maghiar în vinele lor. Această remarcă a provocat din nou un zgomot infernal. Socialiştii protestează vehement în contra primului ministru. Preşedintele Camerei s-a adresat d-lui Bethlen, rugându-l să nu mai întrebuinţeze asemenea fraze jignitoare. Scandalul a durat mai bine de un sfert de oră. După ce spiritele s’au mai liniştit, contele Bethlen a putut continua, arătând că pactul italo-maghiar găseşte simpatia deplină nu numai a Ungariei, dar şi a Italiei. Acest tratat va trăi în viitor, oricine ar fi şef de guvern în Italia, fiindcă el este înrădăcinat în sufletele celor două popoare. Contele Bethlen şi-a exprimat mulţumirile sale faţă de Italia şi Anglia, care au dat posibilitate Ungariei ca să se consolideze. Tratatul italo-maghiar, a adăugat contele Bethlen, nu obligă Ungaria la fapte concrete în cazuri concrete. Acest pact are numai un caracter de amiciţie, nu tulbură pacea şi nu e îndreptat contra nimănui. Ratificarea a fost adoptată cu o mare majoritate. Contra el au votat numai socialiştii. A produs surprindere faptul că opoziţia liberală a votat pentru ratificare. ■■■ ' —■ I w- Conferinţa colonială britanici LONDRA 19 (Rador). — Conferinţa colonială s'a întrunit ori din nou. Mijloacele de transport mecanice au fost luate In discuţie, ludndu-se tn examinare diferitele puncte de vederi expuse de către experţii comisiunei speciale. Chestia trupelor de ocupaţie din Renania BERLIN, 19. — Ziarul „Berliner Tageblatt“ află că d-nii Briand şi Chamberlain s au ocupat cu chestiunea trupelor de ocupaţie din teritoriile germane. Cotidianul berlinez crede a şti, că d. Chamberlain a promis d-lui Briand sa sprijine politica rhenană a Franţei mai cu seamă în ce priveşte chestiunea trupelor de ocupaţie. Există speranţa, că trupele de ocupaţie vor fi reduse de la 3 la 2 corpuri de armată, adică cu vreo11 mii da soldaţi. o patrulă fascistă atacată cu focuri de armă lângă graniţa austriacă VIENA. „Neue Freie Presse“ anunţă din Roma: la frontiera de la Adelsberg, o patrulă de miliţieni fascişti a fost atacată Luni cu focuri de armă dintr-un adăpost ascuns. Un soldat miliţian a fost lovit de 12 gloanţe in partea inferioară a corpului și de alte 8 gloanţe in picioare. In timp ce un camarad al său se dusese după ajutoare, s-au tras asupra celui rănit alte trei gloanțe, după care atentatorii au fugit. Rănitul a fost ridicat în stare foarte gravă. O CATASTROFĂ DE CALE FERATĂ IN CANADA TREI MORŢI ŞI 21 RĂNIŢI BERLIN. — Din Fort William se anunţă că, în urma tmei alunecări de teren lângă Nipigon, în apropiere de lacul superior, a deraiat un tren aparţinând societăţii Canadian-Pacific. Trei impiegaţi ai căii ferate fură ucişi, iar alţi 4 impiegați și 17 călători fură răniți. Vagonul poștal a fost in întregimedistrus. incendiu la ziarul „Revei du Nord“ PARIS. — Se anunţă din Lille . Un incendiu, izbucnit în atelierele de imprimerie ale ziarului „Le Revei! du Nord“, a distrus complect atelierele şi utilajul, foarte modern, care fusese instalat în strada Paris, în fosta capelă a redemptoriştilor, cu prilejul lichidării congregațiunilor religioase. Pagubele sunt considerabile. Raidul aerian ParisMoscova fără escală PARIS, 20. (Rador). — Locotenentul Thoret a plecat ori din Paris, începând raidul aerian Paris- Moscova, fără escală. Din cauza unui accident de motor, a fost însă silit săăă aterizeze lângă Berlin. Amânarea congresului presei latine MADRID. — Congresul presei latine, care trebuia să se întrunească la Madrid în ziua de 20 Mai, a fost amânat din cauza festivităţilor aniversării încoronării regelui. Congresul va avea loc în cursul lunei Iunie. Situaţia gravă la Hankow LONDRA 19 (Rador). — Din Shanghai se anunţă că situaţia la Hankow este extrem de critică. Trupele anti-comuniste ale generalului Ciang-Kai-Sek se afla la 20 km. distanţă de zidurile oraşului. Trupele formate din armatele generalilor Wu-Pei-Fu şi Ciang-So-Lin sunt la 70 km. de Hankeou. Populația chineză se refugiază in concesiunile străine. Procesul atentatului contra tenorului Grozăvescu VIENA 19 (Rador). — Procesul atentatului comis de d-na Grozăvescu asupra soțului, se va judeca in a doua jumătate a lunii iunie, întrucât d-na Grozăvescu a fost găsită responsabilă de fapta comisă. D-sa va fi judecată pentru crimă cu premeditare. Grav accident de automobil lângă Passau MAI MULŢI COPII RĂNIŢI. BARONUL DE ROMBERG UCIS BERLIN. — „Berliner Tageblatt“ anunţă din Passau, că in localitatea învecinată Pohl, s’a produs Duminică un groaznic accident de automobil. Automobilul contelui Wollf- Metternich, venind din Neuwied, s’a răstrunat, în urma unei derapări, şi a pătruns in mijlocul unui grup de copii cari se jucau. Doi copii au suferit grave fracturi craniene şi mai mulţi alţii răni mai mult sau mai puţin serioase. Baronul von Romberg, care se afla în automobil împreună cu soţia sa, a fost scos mort de sub sfărâmăturile vehiculului. Soţia sa a fost rănită mortal. Şoferul s-a ales numai cu mai multe tăeturi la obraz, iar contele Metternich, care conducea automobilul, a rămas reatins. Distrugerea fortificaţiilor germane din Est BERLIN, 19. Ziarul „Vosische Zeitung“ anunţă că cele 88 de întărîturi ale fortăreţelor de la Koenigsberg şi Kuestrin au fost distruse complect, aşa cum a cerut conferinţa Ambasadorilor. PagTha 9-a Inaugurarea institutului de jurnalistică din Heidelberg BERLIN. — ,,Berliner Tageblatt" anunţă din Frankfurt pe Main. Duminică a fost inaugurat la Heidelberg, in aula Universităţii, institutul pentru jurnalistică. Ceremonia ianugurării a avut un caracter foarte solemn Prorectorul Universităţii, profesorul dr. Liebmann, a ţinut cuvântarea inaugurală in numele rectorilor facultăţilor. In urmă a luat cuvântul profesorul dr. Weber, care a arătat rolul ziaristului in viaţa socială şi politică a statelor, accentuând că noul institut creiat pe lângă universitate are menirea de a desvolta pregătirea culturală a jurnalistului, care trebue să atingă un nivel căt mai inart, pentru ca ea să se poată manifesta în mod cât mai eficace in exercitarea practică a profesiunii jurnalistice. Au mai luat cuvănt mai mulţi reprezentanți ai presei si ai institutelor de editură. 3r.Vîrt,Lcuvăntărilor a fost '.încheiată de profesorul dr. W. Eckhardt directorul noului institut. —--- IUGOSLAVIA AGITĂ LA FRONTIERA ALBANIEI? — Telegramă particulară — ROMA, 20. — „Giornale d’Italia“ publică o telegramă din Tirana, în care se spune că agenţii iugoslavi continuă opera de agitaţie împotriva lui Ahmed Zogu la graniţa de nord a Albaniei. Activitatea bandelor devine din ce în ce mai mare. Ele sunt puse sub conducerea a doi generali. Un nebun a aruncat in aer şcoala din Bath BERLIN, 20. (Rador). — Explozia de dinamită care a aruncat in aer şcoala primară din localitatea Bath, în provincia americană Michigan, provocând moartea a 34 copii, a fost pusă la cale, după cum a stabilit ancheta, într’un moment de nebunie, de un fermier, care era în ceartă cu conducătorul școalei. CONGRESUL PAN-IDIAN LONDRA, 20. (Rador). — Comitetul executiv al Congresului national pan-indian, întrunit la Bombay a adoptat o rezoluţie prin care se propune boicotul mărfurilor britanice ca mijlocul cel mai eficace pentru dobândirea dreptului de auto-administrare. lsac şi Dica Finkelstein, fiu şi noră; Rubin şi Bella Finkelstein fiu şi noră; avocat Iancu Finkelstein fiu; au durerea să anunţe moartea scumpului lor Iosif Filin Finkelstein fost comerciant veteran al războiului Independenţei 1877—1888, în etate de 75 ani, decorat cu „Trecerea Dunării“ și alte ordine. înmormântarea a avut loc Vineri 20 Mai, orele 5 d. a. la ÎL Sărat.