Dobrogea Nouă, iulie 1955 (Anul 8, nr. 2160-2186)

1955-07-01 / nr. 2160

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ! Organ al Comitetului Regional P. M. R. Constanța și al Sfatului Popular Regional Anul VIII Nr. 2160 Vineri 1 iulie 1955 4 pagini 20 bani Să asigurăm o cît mai bună asistență medico-sanitară la ariile de treier Pe lingă sarcinile ce se ridică la sate perioada actuală, una din cele mai de seamă este și asigurarea unei asistente medicosanitare apropiată de locul de muncă și cu un nivel calitativ cît mai ridicat. Pe primul plan al acestei activități se află asistența medicală de urgență a oamenilor muncii la ariile de treier, asigurată prin posturile de prim ajutor deservite de activiști sanitari. Ca și în anii trecuți organizarea posturilor de prim-ajutor la ariile de treier dovedește necesitatea unei pregătiri temeinice. Aceasta cu atît mai mult cu cît rolul posturilor sanitare la aici este nu numai acela de a acorda primul ajutor în caz de accidente ci și de a desfășura, prin activiștii săi, o muncă de agitație în problemele de igienă și profilaxia bolilor infecto-contagoase. Anul trecut acolo unde organele sanitare au fost sprijinite temeinic de către organizațiile de partid, de organele locale ale puterii de stat — sfaturile populare, — w acolo unde acestea au colaborat cu organizațiile de masă n-au existat arii neprevăzute cu posturi de prim-ajutor temeinilc utilate. Organizate la timp și utilate cu inventarul necesar, avînd cadrele necesare, posturi de prim-ajutor ca cele de la Zebi, Castelu, Cobadin, au funcționat temeinic asigurînd o bună și permanentă asistență medico-sanitară. Dar, anul trecut au fost destule lipsuri pe linia pregătirii și asigurării în condiții bune a asistentei medico-sanitare la ariile de treier. La Siliștea, Țepeș Vodă, Satul Nou, n-au funcționat anul trecut posturi de prim-ajutor despre a căror activitate să se poată spune fără a se grei și că este dusă la nivelul sarcinii pusă de partid și guvern în fața organelor sanitare regionale și raionale. Este necesar, ca problema asistenței medicale la aici să fie privită cu toată seriozitatea și să fie rezolvată urgent. Din pregătirile de pînă acum făcute de secția sanitară regională (șef dr Nichita Octavian), Casa de cultură sanitară regională (director dr. Sorin Mușat), comitetul regional de Cruce Roșie (secretar rov. Nicolae Vasile) cît și din cele făcute de secțiile sanitare raionale nu se poate spune că această problemă a constituit o preocupare de bază .Sunt în prezent arii la care se treieră răpită secerată și unde nu există organizate posturi de prim-ajutor. Asemenea cazuri poți întîlni spre rușinea sfaturilor populare comunale și a medicilor de circumscripții care răspund, la ariile din Cuza Vodă și Bărăganu unde se treieră rapița. Astfel, deși o bună parte a ariilor de treier au fost fixate — unele fiind chiar amenajate — cei ce răspund de problema asigurării unei asistențe medico-sanitare nu au vegheat ca ele să aibă posturi de prim-ajutor dotate cu baremurile de medicamente necesare, deși aceste haremuri au fost trimise la sfaturile populare încă de la începutul lunii iunie a.c. Din vina secției sanitare regionale, a celor raionale, a Centrofarmului, batozele unor unități agricole au fost anul trecut lipsite de trusa de prim-ajutor, o bună parte a campaniei. O verigă a acestui lanț al slăbiciunilor a ajuns și în acest Început de campanie de vară, îndrumate de organizațiile de partid sfaturile populare au sarcina să vegheze ca fiecare arie să fie prevăzută cu adăpostul necesar acestui post de prim-ajutor. Să nu se admită „construirea“ de adăposturi superficiale, unele fără acoperiș, altele fără pereți protectori etc. Organele sanitare trebuiesc sprijinite temeinic pe această linie cum și mai ales pe linia pregătirii temeinice a activului sanitar de masă care urmează a deservi posturile de prim-ajutor de la aici. Absolvenții cursurilor G. P. A. S., activiștii sanitari din anii trecuți, sunt factori importanți în asigurarea asistenței sanitare la arii. Ca și în anii trecuți la fiecare arie de treier se va organiza de către medicul de circumscripție în colaborare cu organele locale de Cruce Roșie și cu sprijinul organizațiilor de masă (U.T.M. Sindicatul agricol, comisiile de femei etc.) un post de prim-ajutor deservit de un colectiv format din 2—3 activiști sanitari. Acest activ va fi condus de către un responsabil. Este condamnabilă lipsa de interes manifestată pînă acum în ceea ce privește pregătirea temeinică a lectorilor și a cadrelor sanitare pentru alți. Secția sanitară regională împreună cu Crucea Roșie să urgenteze măsurile pentru pregătirea activiștilor sanitari de pe lingă posturile de prim-ajutor. Este de preferat ca responsabilii posturilor sanitare să fie recrutați dintre cadrele care se găsesc permanent ia arii (botezari, tractoriști, etc.) și care să fie absolvenți ai unui curs sanitar de masă. Să se pună bază în primul rînd pe antrenarea activiștilor care în anii trecuți au obținut rezultate bune în munca posturilor de primajutor de la aici. Sub îndrumarea și cu sprijinul organizațiilor de partid și al comitetelor executive ale sfaturilor populare, organizațiile de Cruce Roșie, medicii de circumscripție au sarcina de a sprijini îndeaproape munca activiștilor sanitari de la aici dîndu-le îndrumări cu privire la folosirea coltului sanitar și a metodelor de agitație și propagandă sanitară (felul în care să facă difuzarea și afișarea materialului educativ-sanitar, lozinci, afișe, broșuri etc., cît și citirea cu glas tare a unor materiale de educație sanitară). In pregătirea activiștilor, în numărul necesar posturilor sanitare de la ariile de treier, cursurile instructaje sanitare trebuiesc ținute cu simț de răspundere de către medicii și cadrele medii însărcinate cu aceasta. Intîrzierea pe această linie trebuiește lichidată de urgență. Căminul cultural trebuie să-și dea și el contribuția în această direcție ca și școala. Medicului de circumscripție îi revine sarcina să controleze cursurile, să îndrumeze pe lectori în ceea ce privește predarea materialului și verficarea cunoștințelor, respectarea programului analitic. Materialul didactic editat de Ministerul Sănătății (broșurile în ajutorul sectorului „Primul ajutor în accidentele de muncă“ și „Igiena muncitorului la treieriș" editate în 1954), trebuiesc folosite temeinic. Secțiile sanitare, regională și cele uaionale, vor îndruma și urmări, prin secțiile de educație sanitară și prin Sanepid (șef secție dr. Petrovici Pompiliu) modul în care se desfășoară acțiunea de pregătire a activiștilor sanitari și activitatea acestora la arii. Baremul privind înzestrarea colțului sanitar de la arii cu medicamente trebuie urgent stabilit în condițiile regiunii. Posturile de prim-ajutor trebuiesc dotate cu căni, ligheane, săpun, șervete etc. In cadrul asigurării asistenței o preocupare de seamă trebuie să o constituie controlul și asigurarea aprovizionării cu apă potabilă. Neprecupețindu-și eforturile, muncitorii sanitari vor putea asigura o bună asistență medico-sanitară în perioada actualei campanii de vară, dîndu și astfel contribuția lor la realizarea unui belșug de produse agricole. 3CS3—— Un nou transport de bumbac din U. R. S. S. Ajutorul sovietic dat țării noastre este foarte prețios. In baza relațiilor comerciale dintre Republica Populară Româna și U.R.S.S., a sosit de curînd în portul Constanța un transport de 1.500 tone bumbac brut aduse de vasul sovietic „Tula". Vasul a fost ancorat la dana 6, după care mai multe echipe de docheri au început descărcarea lui. Ei folosesc la descărcarea bumbacului stivuitoare „Molotov“ de tip sovietic. C. Ș., coresp. Simppozion pe ierna Zilele acestea, sub auspiciile comitetului de luptă pentru pace al orașului Constanța, a fost organizat în sala mare a Cazinoului sau simpozion consacrat Adunării Mondiale a Păcii de la Helsinki. In cadrul simpozionului, tovarășul filip Niculescu, jurist, a tinut conferința intitulată „U.R.S.S., bastion al păcii și securității popoarelor”; tovarășa Dragu Voichița, profesoară, președinta comitetului de luptă pentru pace al orașului Constanța, a vorbit despre „Politica de pace a luptei pentru pace R.P.R.”, iar tovarășul Vasile Vasiliu, medic emerit al R.P.R., a făcut comunicarea „Despre importanța Adunării Mondiale a Păcii”. In încheiere a fost prezentat un program artistic la care și-au dat concursul orchestra I.C.C. și echipa artistică de la I. L. L. Conferințele și programul artistic au fost urmărite cu mult interes de cei peste 300 de oameni ai muncii, care au fost prezenți la simpozion. C. SODOLEANU și E. IOANID, coresp. Rapiță din noua recoltă adusă la bazele de recepție Pe măsură ce la gospodăriile agricole colective se continuă cu treieratul rapiței, acestea duc în fiecare zi importante cantități la bazele de recepție în contul caselor ce se datorează statului pe anul în curs. La baza de recepție ConstanțaObor au fost aduse aproape 100 tone rapiță de către gospodăriile agricole colective din comunele Bărăganu și Cochirleni. Cea mai mare cantitate de rapiță a predat-o gospodăria agricolă colectivă din Bărăganu. O altă bază de recepție care a primit în cîteva zile aproape 150 tone rapiță de la gospodăria agricolă colectivă din comuna Comana, G. A. S. „Costache Burcă” din satul Amzacea și din alte unități, este și aceea din comuna Negru Vodă. I BIBLIOTECII UNIVERSIT .A IN NUMĂRUL DE AZI —TACHE GHEORGHE — pin toată atenția creșterii tineretului gada permanentă de producție — Dvin în timpul verii pag. 3-a verigă de bază în organizarea _ ALEXANDRU GREBANOS — muncii în gospodăriile agricole cu urme materiale care vorbesc respective pag. 2-a pre viața la Dobrogea antică — — Dr. SAVU TIMARIU. — Să dăm feudală : Marea Neagră — pag. 2-3 — In atenția activiștilor culturali pag. 2-a — Note externe: O uneltire sortită eșecului pag. 4-a — Comunicatul de presă al C.C. al Partidului Comunist din India pag. 4-a ADUNAINEA MONDIALĂ A PĂCII Apelul de la Helsinki Datorită eforturilor opiniei publice se vor intîlni pentru prima oară după zece ani, in condițiile unei lumi scindate, șefii celor patru mari puteri. Lumea întreagă își îndreaptă speranțele spre ei. Prima lor datorie este de a învinge neîncrederea reciprocă. Adunarea Mondială a Păcii, care a reunit ,pe reprezentanții a 68 de țări, a creat certitudinea că, cu toate divergențele profunde și diversitatea opiniilor, un acord asupra unor probleme importante poate fi realizat și numeroase probleme pot fi rezolvate astăzi prin tratative. Opinia publică mondială s-a ridicat împotriva politicii de forță, împotriva blocurilor militare, împotriva cursei înarmărilor și a înspăimîntătoarei primejdii a războiului atomic. Acordurile de la Geneva, încetarea războiului în Indochina, conferința de la Bandung, neutralitatea Austriei consfințită printr-un tratat, declarația de la Belgrad — toate acestea sînt roade ale trezirii opiniei publice care și-a găsit expresia în poziția guvernelor. In problema dezarmării și a armelor atomice care a rămas nerezolvată din cauza unor contradicții ireductibile pînă în prezent punctele de vedere s-au apropiat atît de mult încît un acord nu mai este decit o chestiune de bunăvoință. In problema securității principiile adoptate la conferința de la Bandung au arătat că pe un întreg continent colaborarea pașnică între țări cu orînduiri sociale diferite poate fi întemeiată pe concepții de felul acelora care au fost proclamate de China și India. ■ ■Adunarea de la Helsinki a demonstrat că dacă conferința celor patru va ține seama de opinia publică, ea va constitui o primă etapă tn construirea unei Europe în care să fie garantată securitatea tuturor statelor europene, în care acestea să pășească pe calea unei strînse colaborări economice și culturale. Această operă este legată de reunificarea Germaniei, în afara oricărei coaliții militare, a unei Germanii ferite de renașterea militarismului. Tot în acest spirit, conferința celor patru puteri are misiunea de a pregăti prin tratative evacuarea trupelor străine de pe insula Chineză Taiwan (Formoza). Conferința trebuie să vegheze la stricta respectare a acordurilor de la Geneva cu privire la Indochina. Ea trebuie să dea Organizației Națiunilor Unite posibilitatea de a dobîndi un caracter cu adevărat universal, prin includerea Republicii Populare Chineze. Mai există însă forțe cărora le convine războiul rece și acționează împotriva unei apropieri între cele patru mari puteri. Adunarea de la Helsinki cheamă opinia publică a tuturor națiunilor lumii să se împotrivească acestor forțe și să sprijine pe participanții la tratative. Cauza păcii va fi pînă în cele din urmă încununată de succes dacă forțele iubitoare de pace, care au țeluri comune, și îndeosebi diferitele mișcări pentru apărarea păcii, marile organizații pacifiste de orientare creștină și social-democrată vor întreprinde acțiuni unite pentru a risipi neîncrederea și a apăra pacea. Contradicțiile internaționale pot fi rezolvate, pas cu pas. Speranțele popoarelor pot fi împlinite. Să folosim cît mai multe agregate și cupluri în campania de vară Mecanizatorii din multe S.M.T.-uri muncesc intens pentru pregătirea a cît mai multe agregate și cupluri ce vor fi folosite la recoltatul și treieratul cerealelor. • Dacă anul trecut S.M.T. Fetești nu a folosit în campania de recoltat agregate, apoi în acest an, conducerea stațiunii a luat din vreme măsuri ca să fie confecționate aici mai multe agregate și cupluri. împreună cu brigada sa, tov. N. Brighinovici a lucrat cu mult interes și a terminat de curînd confecționarea a 4 agregate care se compun din secerători-legători și discuitoare. Acestora li s a făcut și proba. Ele vor fi tractate de tractoare K.D.P.-35. Agregatele vor fi trimise să lucreze pe tarlalele gospodăriilor agricole colective din comuna Maltezi și satele Stelnica și Retezatu pe care le deservește stațiunea. Avantajul pe care-l prezintă folosirea agregatelor în campanie, constă în faptul că odată cu recoltatul se execută și dezmiriștitul, lucrare foarte importantă pentru sporirea producției agricole la hectar. In același timp se folosește și întreaga capacitate de lucru a tractoarelor. Tot în această stațiune se confecționează in prezent 4 cupluri, fiecare cuplu compunându-se din cîte două secerători-legători, lucrare care este executată în procent de 60 la sută de catre mecanizatorii din brigăzile a VII-a și a XI-a. • O atenții, deosebită se dă confecționării de agregate și cupluri și la S.M.T. Babadag. In stațiunea respectivă s-au confecționat pînă acum două agregate, fiecare agregat fiind compus dintr-o secerătoare-legătoare, un discuitor și o greblă mecanică. Aceste lucrări au fost executate cu multă pricepere de tov. B. Florea și P. Gheorghe. De asemeni, aici s-au mai confecționat două cupluri formate din câte două secerători-legători, două cupluri pentru acționat bătozele la treier, 4 cupluri pentru transporturi cerealelor la batoze și s-a modificat o batoză cu care se poate lucra după metoda sovietică a graficului orar la treierat inițiată de Nikolai Brediuk, Prin contractări Acțiunea de încheiere a contractelor cu producătorii agricoli, pentru lapte, brînză și lînă, a dat rezultate pozitive la cooperativa din Cobadin. Consiliul sătesc se străduiește să obțină cît mai frumoase rezultate în munca pentru îndeplinirea sarcinilor de plan. Față de cantitatea de 4.800 litri lapte de vacă planificat la contractări pe cooperativă s-au realizat pînă acum 41.400 litri lapte datorită măririi numărului de contracte încheiate. Și la laptele de oaie s-a depășit cantitatea planificată cu 60.400 litri. Depășirea cantităților planificate prin contractări se datorește și felului cum consiliul sătesc se ocupă cu aprovizionarea cu diferite mărfuri din comerțul de întîmpinare a acelor care vin să-și vîndă surplusul lor de produse vegetale și animale prin cooperativă. Acțiuni pionierești Elevii școlilor de 7 ani romînă și tătară din comuna Cobadin, raionul Negru Vodă, au pornit la distrugerea cuiburilor de ciori, dăunători ai agriculturii. Astfel, ei au distrus și omorît peste 850 cuiburi și ciori precum și ouăle acestora. In afară de aceasta ,ei se mai îngrijesc și de creșterea viermilor de mătase, care sînt în urcare observîndu-se formarea lor. POPA R. I. GHIȚA corespondent Centrala electrică pe bază de energie atomică a academiei de științe a U. R. S. S. In Uniunea Sovietică funcționează prima centrală electrică pe bază de energie atomică cu o capacitate de 5.000 kw. Prin punerea în funcțiune a acestei centrale electrice proiectată de oamenii de știință și inginerii sovietici, a fost făcut primul pas real în opera de folosire a energiei atomice în scopuri pașnice. Dirijarea reactorului atomic și a tuturor celorlalte agregate se efectuează de pe pupitrul general de conducere, (clișeul din stingă). Diametrul părții superioare a reactorului atomic are dimensiuni relativ mici și este separată cu o puternică perdea de protecție din beton armat care apără personalul stațiunii de acțiunile radiației radioactive. (Clișeul din dreapta). Minereu peste plan Minerii de la Altîn-Tepe, antrenați în întrecerea socialistă și folosind metoda sovietică de împușcare la mai multe fronturi, au reușit ca în numai 12 zile din cursul lunii iunie, să îndeplinească planul la extragerea minereului în proporție de 102,5 la sută. Șeful de abataj Simion Finiș, precum și șefii de echipă Drăgoi Nicola, Chițu Iosif și Radu Vasile s-au situat în fruntea celorlalți mineri, depășind cu 40-50 la sută norma zilnică la extragerea minereului. Asemeni lor, minerii Gheorghe Beșliu și Gheorghe Chelaru, lucrînd la deschiderea abatajului nr. 1, orizontul 125, au obținut frumoase depășiri de normă. Datorită aplicării metodei de mai sus și minerii Dumitru Sava și Dumitru Chereni, de la orizontul 300 care lucrează la deschideri au înregistrat succese frumoase privind îndeplinirea sarcinilor de plan, —• — Muncă rodnică în colectivă La gospodăria agricolă colectivă „8 Mai” din comuna Cobadin, pe lingă seceratul orzului, colectiviștii muncesc cu toată însuflețirea la executarea celei de a 3-a prașile pe suprafața de 495 hectare cu porumb și floarea-soarelui. In scopul creării unor condiții bune de muncă colectiviștilor, consiliul de conducere al gospodăriei, îndrumat de organizația de partid a înființat aci o grădiniță sezonieră, care găzduiește aproape 40 de copii. Și în alte sectoare ale gospodăriei, ca de pildă cel al construcțiilor, zootehnic etc., colectiviștii Nicolae Fătu, Ștefan Dache, Constantin Chiper și alții, participă la lucrările ce se fac la zi pentru dezvoltarea și întărirea gospodăriei colective. CONSTANTIN CIOCAN, coresp. 91 La G.A. C. Secerătorul“ Pînă la data de 29 iunie a. c. la gospodăria agricolă colectivă „Secerătorul” din Topalu, raionul Hîrșova, a fost secerată și treierată rapița de pe o suprafață de 29 hectare, obținîndu-se o cantitate de 14.000 kg., cu 2.900 kg. mai mult decît se prevăzuse. In fruntea muncilor care s-au executat în bune conditiuni s-au situat comuniștii Pandele Stanciu, Ion Cocoș, Tudor Enache, Constanța Rada, Crudu Rada, Chiva Cocoș și Rada Putină. ★ Cu ajutorul mașinilor de la S.M.T. Horia, la aceeași gospodărie au fost prășite pentru a treia oară 100 hectare din cele 200 însămînțate cu porumb. S-a evidențiat tractorisul Marchizan Nicolae. FERFELEA MARIA, coresp. NUCLEUL ATOMIC - PRIETEN GENEROS AL OMENIRII de acad. A. F. IOFFE Din momentul cînd oamenii de știința au descoperit pentru prima oară posibilitatea degajării unei mari cantități de energie la reacțiile nucleare, fizicienii sovietici și-au propus să folosească această energie spre binele poporului. Ce-i drept, ei au fost nevoiți să se ocupe și cu producerea bombelor atomice și termonucleare. Ei au fost însă siliți să facă aceasta din cauza politicii agresive a imperialiștilor americani care caută să-și subordoneze întreaga lume și amenință fățiș popoarele cu arma atomică. Oamenii de știință sovietici nu uită nici o clipă consecințele nefaste ale folosirii acestei arme și împreună cu întregul popor sovietic sprijină eforturile guvernului U.R.S.S. îndreptate spre interzicerea necondiționată a mijloacelor barbare de purtare a războiului, spre distrugerea stocurilor de bombe atomice și cu hidrogen și încetarea producției lor. Cunoaștem perfect binefacerile pe care energia nucleară le poate aduce omenirii. De aceea, oamenii de știință sovietici muncesc fără preget pentru ca această posibilitate să devină fapt. In Uniunea Sovietică a și intrat in funcțiune prima centrală atomo-electrică din lume , într-un viitor apropiat vor fi, puse în funcțiune alte centrale, mai puternice. Problema folosirii energiei atomice în scopuri pașnice poate fi soluționată în diferite feluri. In ultimii 100 de ani oamenii au învățat să transforme orice formă de energie în energie electrică — forma cea mai adecvată pentru folosirea ei în producție. Fizicienii sovietici caută cu perseverență metode eficiente pentru obținerea energiei electrice la reacțiile nucleare. Calea cea mai simplă care este legată de tehnica mașinilor termice, apropie o centrală atomică de termocentralele obișnuite. Pot fi folosite însă și alte căi, cum ar fi utilizarea sarcinilor electrice care iau naștere datorită radiațiilor radioactive emise de nuclee. Totodată, imensele concentrări de energie, puternicele reacții chimice provocate de particulele nucleare pun în fața fizicienilor, chimiștilor și inginerilor obiective atrăgătoare — de a căuta noi metode, neîncercate încă, de transformare a energiei nucleare în energie electrică. Este de presupus că în această privință vor avea un rol însemnat semiconductor. Există de pe acum aparate în care produșii radioactivi servesc drept surse de energie electrică. In aceste aparate razele radioactive creează în interiorul semiconductorului un mare număr de electroni suplimentari, așa cum acest lucru se produce sub acțiunea luminii în fotoelementele semiconductoare, de mult cunoscute.. Trecînd neîncetat în sectorul vecin al semiconductorului care are un alt potențial, electronii dau curent. Energia electrică obținută în felul acesta nu este mare, dar în schimb ea se degajă fără cheltuială de muncă în decurs de ani întregi, iar aparatul este portativ și poate fi ușor întrebuințat în orice condiției pentru alimentarea aparatelor , de radiorecepție, pentru satisfacerea nevoilor sociale și de trai ale oamenilor, printre care și iluminatul. In toate sectoarele cunoștințelor științifice, în numeroase domenii ale practice se manifestă vieții tot mai mult influența binefăcătoare a fizicii nucleare. Nu încape nici o îndoială că această influență se va intensifica pe măsură ce oamenii de știință vor obține noi victorii în lupta lor pentru a pune în slujba omului uriașele forțe ale naturii. („Nauka i Jizn“) (Agerpres) - * ♦ *+*+:+***£.fj*£: I 1