Dobrogea Nouă, octombrie 1955 (Anul 8, nr. 2239-2263)

1955-10-02 / nr. 2239

\ I * *"'* ' f* Ti! “»•**:*, PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ Organ al Comitetului Regional P. M. R. Constanța și al Sfatului Popular Regional Anul VIII Nr. 2259 Duminică 2 octombrie 1955 4 pagini 20 bani Armata R.P.R. — strajă de neclintit a cuceririlor revoluționare ale poporului nostru muncitor Minimale sunt victoriile pe care se obține Contraamiral SIMION TUDOR tribuție însemnată la zdrobirea armatelor poporul nostru muncitor sub conducerea partidului, în drumul său spre socialism Anii pe care-l trăim vor rămîne scriși cu o Ibiire de aur in marea carte a istoriei poporului nostru. Ei sînt anii luptei îndîrjite pentru industrializarea socialistă, pentru transformarea socialistă a agriculturii, pentru înfăptuirea revoluției culturale. De sub mîna harnicului nostru popor muncitor, ridică semețe hidrocentrale, fabrici și uzine. Unde pînă mai ieri erau locuri neumblate, azi cresc nestăvilite păduri de sonde. Pe ogoare înfsoresc colective. Tot mai multe tractoare și secerători iau drumul satelor, înflorește cultura patriei, crește bunăstarea celor ce muncesc. Dintr-o moșie a hohenzollernilor, dintr-o pradă ușoară pentru pirații marelui capital, România, eliberată de U.R.S.S., cu ajutorul acesteia și datorită luptei popo ului condusă de partid, a devenit o țară cu adevărat independentă și suverană, ,a devenit Republică Populară, — membră în marea familie a lagărului socialist. Țara noastră este astăzi patria omului muncii. Aici, pe pămîntul iubit, el s-a născut, a crescut, este educat, muncește și crează. Aici, în statul democrat-popular, el luptă pentru a infringe greutățile, pentru a consolida și dezvolta cuceririle obținute. In patria iubită, omul muncii se bucură de toate bunurile materiale și spirituale, de toate drepturile pe care i le oferă și i se garantează Constituția. Sub steagul gloriosului nostru partid, chezaș al victoriilor poporului muncitor, înțelept cîrmaci, inspirator și organizator al construcției socialiste, oamenii muncii depun toate forțele și cunoștințele lor în slujba propășirii și fericirii Republicii noastre, ei dedică patriei toată munca lor, în numele ei sunt gata de va fi nevoie să-și dea chiar sîngere picătură cu picătură. Izvorul acestei nețărmurite dragoste pentru patrie, a dîrzeniei cu care poporul este hotărît să-și apere marile sale cuceriri constă în patriotismul fierbinte de care sunt animați oamenii muncii, patriotism luminat de atot biruitoarele idei ale marxism-leninismului și care întruchipează în el cele mai nobile sentimente și năzuințe ale maselor. Minunată este patria noastră, minunat e clocotul luptei poporului nostru, nemărginită e dragostea lui față de țara sa ! Mare e și mîndria patriotică a mintarilor Forțelor noastre Armate. Și cum să nu fii mîndru cind stai de strajă patriei iubite ! Cum să nu fii mîndru cind știi ă atunci cind pun în funcțiune uzine și fabrici, cînd îmblînzesc forța apelor, cînd culeg rodul auriu al ogoarelor, oamenii roamii se gîndesc cu dragoste și încredere că ceea ce clădesc ei este apărat cu vigilență de Armata lor Populară, continuatoarea glorioaselor tradiții de luptă ale poporului împotriva jugului otoman, continuatoarea tradițiilor luptelor eroice duse de comuniști și uteciști împotriva exploatatorilor de tot felul, ale luptelor purtate de ostașii romîni înfrățiți cu ostașii sovietici la Debrețin, pe Gron și în munții Tatrei împotriva hitleriștilor. A apăra pămîntul scump, marile cuceriri ale poporului, viitorul lui, este datoria cea mai mare a militarilor Forțelor noastre Armate. Militarii noștri s-au legat prin Jurămîntul dat poporului că nu lor precupeți nici sîngele și nici chiar viața pentru apărarea independenței și suveranității patriei. Ei se străduiesc zi de zi, să îndeplinească întocmai legămîntul sfînt, se străduiesc să devină iscusiți infanteriști sau artileriști, iscusiți mînuitori ai tancurilor, marinari îndrăzneți, aviatori curajoși, apărători de nădejde ai pămîntului, cerului și apelor patriei. In opera de făurire și întărire a Armatei * 5 R.P.R. partidul nostru s-a căăuzit cu consecvență după glorioasa experiență dobândită de P.C.U.S. în crearea primei armate din lume a muncitorilor și țăranilor — Armata Sovietică. începutul procesului de făurire a Armatei noastre Populare l-a constituit înființarea pe teritoriul U.R.S.S. a diviziei de voluntari romîni „Tudor Vladimirescu“ la cererea prizonierilor romîni și în urma aprobării date de guvernul sovietic la 2 octombrie 1943. Pe pămîntul sovietic, prizonierii romîni au cunoscut adevărul despre țara socialismului victorios, s-au convins că socialismul înseamnă bunăstarea și fericirea oamenilor muncii. Ei și-au putut da seama că burghezia și moșierimea romînă, în frunte cu clica lui Antonescu vîndută lui Hitler, împingeau țara spre prăpastie, impotriva intereselor poporului. Acolo, ei au înțeles caracterul războiului și reacționarea antinaționale ale clicii scopurile antonesriene, care urmărea îmbogățirea unui pumn de profitori. Ostașii romîni, prizonieri in U.R.S.S., au înțeles necesitatea de a lupta cu arma în mînă împotriva ocupanților fasciști, și de aceea au cerut cu bucurie înființarea diviziei „Tudor Vladimirescu". După 23 August 1944, 15 divizii romînești au luat parte la lupta împotriva hitlerismului. Sub conducerea Inaltului Comandantént Sovietic, ostașii noștri au participat la eliberarea Ardealului, Ungariei și Cehoslovaciei, străbătînd prin lupte grele 12 masive muntoase eliberind 3831 localități, d'tre care 53 orașe, și capturînd peste 100.000 prizonieri dînd astfel oranhitieriste și Înscriind noi pagini de glorie în istoria poporului nostru. Armata noastră Populară este continuatoarea celor mai luminoase tradiții ale poporului român, care și-a dovedit de nenumărate ori de-a lungul veacurilor vitejia în lupta pentru apărarea și eliberarea patriei. Pilde insuflețitoare sînt pentru militarii armatei noastre faptele de arme ale înaintașilor lor în luptele glorioase duse împotriva cotropitorilor turci sau nemți. Neuitată pentru veșnicie va rămîne în mintea lor vitejia oștenilor lui Mircea cel Bătrîn, Ștefan cel Mare, Mihai Viteazu în lupta pentru independență. Vitejia și eroismul poporului nostru s-au manifestat din plin și în timpul primului război mondial. fn acest război, numele Ecaterinei Teodoroiu care a căzut eroic în fruntea ostașilor din plutonul său în luptele de la Jiu, numele căpitanului Ignat, care împreună cu ostașii companiei sale de mitraliere au tras pînă s-au înroșit țevile mitralierelor, căzînd eroic pe poziție, ca și numele grenadierului Mușat care avind mîna dreaptă smulsă de un obuz a continuat lupta, aruncînd grenadele cu mîna stingă, amintesc eroismul legendar cu care s-au bătut ostașii romîni pentru libertatea patriei lor. Neuitate vor rămîne pildele de eroism pe care le-au dat ostașii romîni în cel de-al doilea război mondial în luptele pentru cucerirea independenței patriei, pentru zdrobirea fascismului. Nu vor fi uitate niciodată faptele eroice ca aceea a pandurului Predescu Alexandru, care căz'nd rănit în mîinile hitleriștilor, cu toate chinurile cumplite la care a fost supus, nu a spus nici un cuvînt din care dușmanii să tragă vreun folos, sau fapta soldatului Eftimie Croitoru, care a salvat cu prețul vieții sale un pod de vase amenințat de o mînă plutitoare trimisă de hitleriști. Eroica, locotenentul Eremia Poppescu, ca sergentul Radu Moise ori căpitanul Racovițeanu vor trăi veșnic în inimile noastre. In luptele împotriva cotropitorilor, împotriva jugului otoman sau hitlerist, pentru apărarea pămîntului țării noastre au sîngerat deopotrivă ostașii romîni și ruși, dovedindu-se astfel, odată mai mult, că în clipele de grea cumpănă poporul nostru a avut în poporul rus un prieten și un aliat de nădejde. Tradițiile militare pe care Armata noastră le-a moștenit sunt scumpe poporului nostru. Eroismul cu care poporul nostru a luptat împotriva cotropitorilor străini, pentru libertate și independență, eroismul cu care comuniștii au luptat împotriva asupririi și exploatării burghezo-moșierești, pentru independența națională a Romîniei, constituie un puternic imbold în munca de zi cu zi a fiecărui militar al Armatei noastre Populare, în lupta pentru perfecționarea măiestriei militare, pentru creșterea nivelului politic, pentru întărirea ordinei și disciplinei militare și pentru ridicarea pe o treaptă mai înaltă a vigilenței revoluționare de clasă. Exemple de vitejie și eroism ale unor ostași ca: Radu A. loan, Ion Grămadă și Ioan Ștefănescu, căzuți la datorie în lupta cu dușmanul, Bogoceanu Marevei și Lenta Vasile, care și-au dat viața salvînd de la distrugere bunuri ale armatei și ale poporului muncitor, marinari ca micimani! Panica Teodor, cartnic șef Mladin Gheorghe, cartnic major Jokay Șefan, matrozul major Hărăscor Dumitru și toți acei care împreună cu ei au luptat cu furia apelor, punîndu-și în pericol viața, pentru a salva de la distrugere nava pe care se instruiesc, cu care învață să-și apere patria lor scumpă și liberă — sînt numai cîteva din numeroasele cazuri de eroism în condițiunile noastre de pace. Conștiința faptului că sunt chemați să apere o cauză dreaptă, cauza păcii și a construirii socialismului, este pentru ostașii noștri un imbold puternic care 1 îi îndeamnă să respecte cu sfințenie jurămîntul dat patriei. Poporul muncitor din R.P.R., condus de partid, luptă cu avînt pentru îndeplinirea primului nostru plan cincinal, pentru dezvoltarea producției bunurilor de larg consum, pentru traducerea în viață a hotărîrilor partidului și guvernului nostru. Oamenii muncii din patria noastră știu foarte bine că mai există încă anumite cercuri reacționare care uneltesc în fel și chip împotriva dreptului poporului nostru la o viață liberă, care amenință libertatea și rivntsc la bogățiile patriei noastre, care se opun din răsputeri dorinței unanime a popoarelor de a instaura o pace trainică în lume. Pentru aceasta, oamenii muncii din patria noastră privesc cu încredere la armata lor și o înconjoară cu dragoste. Ei nu se mai tem de „omul cu armă“, ca în trecut, pentru că ostașul de astăzi este fiul și apărătorul lor. La rîndul lor, militarii nu precupețesc nici un efort pentru a se arăta demni de cinstea de a face parte din Armata noastră Populară, strajă vigilentă a hotarelor țării, suveranității și independenei poporului român, a securității sale și a păcii. I ÎN CUPRINSUL ZIARULUI  IN SLUJBA PATRIEI pag. 2-a - DOBRESCU AUREL: Despre modul în care se desfășoară munca în industria locală pag. 3-a - Ing. GHERGHIȘAN GH. : Arăturile adînci de toamnă duc la sporirea producției la hectar pag. 3-a — Dr. SORIN MUȘAT : Să intensificăm activitatea educativ-sanitară în școli pag. 3-a — înscrierea pe ordinea de zi a Adunării Generale a problemei Algeriei — în semn de protest delegația franceză a părăsit incinta Adunării pag. 4-a — Populația orașului Pekin a sărbătorit cu entuziasm cea de a 6-a aniversare a proclamării R. P Chineze pag. 4-a Presa egipteană respinge cu indignare amenințările și presiunile americano-engleze 4-a Adunarea festivă cu prilejul zilei de 2 Octombrie—Ziua Forțelor Armate ale R. P. Române Ieri seara, împodobită sărbătorește, sala Teatrului Marinei Militare din orașul Constanța a găzduit Adunarea festivă închinată sărbătorii Forțelor Armate ale Republicii Populare Romîne. Adunarea a fost deschisă de căpitanul de rangul I Constantin Burada. Despre însemnătatea zilei de 2 Octombrie — Ziua Forțelor Armate ale Republicii Populare Române a vorbit căpitanul de rangul II Francisc Domocoș. Vorbitorul a spus printre altele: „Instituirea acestei zile ca sărbătoare a Forțelor noastre Armate are o deosebită semnificație. In această zi, acum 12 ani, în condițiile organizării luptei de eliberare a poporului nostru de sub jugul fascist, a luat ființă pe teritoriul U.R.S.S., cu sprijinul guvernului sovietic, prima mare unitate militarii romîneasca pusă în slujba poporului — Divizia de voluntari „Tudor Vladimirescu “.Creată la 2 octombrie 1943, la cererea prizonierilor romîni, dornici de a lupta pentru eliberarea patriei lor împotriva adevăratului dușman — fascismul german — Divizia „Tudor Vladimirescu“ reprezintă de fapt începutul istoriei Armatei noastre Populare. Divizia de voluntari „Tudor Vladimirescu“, a fost instruită după principiile științei și artei militare sovietice“. Continuînd vorbitorul a arătat: „In memoria poporului nostru va rămîne neuitată jertfa nobilă a ostașilor și ofițerilor romîni și sovietici, care și-au dat viața, și-au vărsat sîngele pentru eliberarea țării noastre, cucerirea adevăratei independențe și nimicirea fascismului. Poporul nostru nu va uita de asemenea niciodată jertfele și sacrificiile comuniștilor și uteciștilor romîni, ale muncitorilor și țăranilor, care și-au dat viața pentru ca noi să trăim astăzi în libertate și să construim socialismul“. Cei peste 600 participanți, delegați ai organelor de partid și de stat, oameni ai muncii din întreprinderile, șantierele și fabricile orașului nostru, marinari de pe vasele flotei noastre comerciale și militare au salutat fierbinte și au aplaudat furtunos în cinstea Armatei noastre Populare — pavăza de oțel a apărării independenței și cuceririlor revoluționare ale poporului nostru muncitor. Adunarea s-a încheiat cu un frumos și bogat program artistic. De asemenea, în cursul zilei de ieri, pe vasele militare din port au avut loc adunări festive ale marinarilor unde au fost evidențiați matrozii și cartnicii fruntași în pregătirea de luptă și politică. Marinarii Flotei Maritime Militare au primit în cursul zilei de ieri saluturi tovărășești din partea marinarilor de pe vasele comerciale de transport „Sulina“, „Berezina”, „Mangalia“ și „Libertatea”. Adunări festive în întreprinderi, instituții și școli La Energo-Combinat nr. 1 Peste 100 muncitori, tehnicieni și ingineri la Energo-Combinat nr. 1 au participat la adunarea festivă închinată zilei Forțelor Armate ale R.P.R.. Ei au ascultat cu atenție cuvintele rostite de ofițerul Scoarță Ion, care a conferențiat despre „2 Octombrie — Ziua Forțelor Armate ale R.P.R.“. Printre altele, vorbitorul a spus: „Armata noastră Populară este o armată nouă, pusă în slujba intereselor și năzuințelor nobile ale poporului muncitor. Ea se deosebește fundamental de vechea armată burghezo-moșierească“. Atmosfera care domnea în sală nu poate fi redată în puține cuvinte. Se poate spune însă, că aplauzele și ovațiile participanților au oglindit dragostea ce o poartă Armatei noastre Populare. La Școala profesională C. F. R. Palas Tinerii Școlii profesionale C.F.R. Palas au avut în mijlocul lor pe ofițerul Budă La 2 Octombrie, în fiecare an, poporul nostru muncitor sărbătorește tradiționala zi a Forțelor Armate ale Republicii Populare Române. In această zi, oamenii muncii salută fierbinte pe militarii armatei noastre, apărători de nădejde ai cuceririlor revoluționare și libertăților poporului, ai suveranității și independenței noastre naționale. Mai jos, relatăm cîteva aspecte de la adunările festive ce au avut loc în aceste zile în orașul nostru, închinate zilei de 2 Octombrie. Alexandru. Acesta le-a vorbit despre grija ce se acordă astăzi militarilor Forțelor noastre Armate, despre succesele ce le obțin. Cînd tovarășul Budă a amintit de faptul că „Militarii noștri studiază și își însușesc du, perseverență știința și arta militară care-i ajută să-și perfecționeze neîncetat măiestria militară și să învețe temeinic meseria armelor“, pe fețele tinerilor participanți se putea citi mîndria că nu vor mai trece mulți ani și se vor afla și ei în rîndul forțelor armate, îndeplinindu-și una din principalele obligații către patrie — satisfacerea serviciului militar. De asemenea, ei și-au putut face o imagine destul de vie despre armata noastră de astăzi ascultînd cuvintele : „înainte vreme, oamenii muncii considerau pe drept cuvînt serviciul militar ca o corvoadă din cele mai grele, iar cazarma drept o închisoare. Astăzi situația este cu totul alta. Tinerii veniți în armată simt din plin dragostea și grija părintească a partidului, guvernului și a oamenilor muncii. Și în alte părți Adunări asemănătoare au mai avut loc și la S.N.M.C., Petrol — Baza de export Constanța, Școala profesională S.N.C. sfatul popular orășenesc și altele. Peste tot, conferențiarii au fost îndelung aplaudați, o dovadă vie că oamenii muncii din orașul nostru, alături de cei din întreaga țară, țin cu drag la armata lor populară. Și-au reînnoit angajamentele Analizîndu-se concret în cadrul întreprinderilor noastre felul în care se pot da patriei cît mai multe acumulări socialiste peste plan, angajamentele au fost reînnoite. Astfel, lucrătorii Atelierelor C.F.R. Palas s-au angajat să dea pînă la sfîrșitul anului, acumulări socialiste în valoare de 1.325.000 lei în loc de 260.000. De asemenea, lucrătorii de la I.R.T.A. vor da pînă la sfîrșitul anului acumulări socialiste în valoare de 4.800.000 lei, iar cei de la C.N.M.C. și-au reînnoit angajamentul cu încă 6.000.000 lei. Suma pe care o vor realiza ei pînă la 7 Noiembrie, va fi de 6.500.000 lei. Reînnoirea angajamentelor au mai făcut-o și lucrătorii de la Petrol — Baza de export Constanța, I.C.R.C., Munca și altele. Ei vor lupta cu hotărîre în aceste luni, ultimele ale primului nostru plan cincinal, pentru a și respecta angajamentele, înregistrînd noi și valoroase succese. — a — Sprijinul dat de stațiunile de mașini și tractoare și folosirea atelajelor proprii au asigurat în gospodăriile agricole colective și în întovărășirile agricole din satele Tichilești, Crișana, Vadul Oii și Coruia, raionul Hîrșova, terminarea însămînțărilor de toamnă pe ziua de 30 septembrie a.c., pe suprafețele planificate. La gospodăria colectivă din Tichilești s-au însămînțat 200 ha. cu grîu, dintre care 60 ha, după metoda însămînțării în rînduri încrucișate. In afară că au desțelenit suprafața de 131 ha. colectiviștii din Crișana au însămînțat întreaga suprafață de 280 ha., cu grîu, întovărășiții din Vadul Oii 160 ha. cu aceeași plantă, iar cei din satul Coruja, 120 ha. cu grîu. Arăturile pentru însămînțările în întreg cuprinsul raionului Hîrșova au fost executate în întregime pe suprafața de 13.500 hectare. I. TIRNOVEANU, coresp. Gospodarii colective și întovărășiri agricole care au terminat însămînțările Folosesc îngrășăminte naturale Colectiviștii din satul Hagieni, raionul Negru Vodă, și-au propus să obțină în anul viitor recolte mult mai sporite la culturile de păioase. Pentru aceasta, ei cară la cîmp gunoiul de grajd și-l împrăștie pe locurile ce vor fi însămînțate. Pînă acum cîtva timp ei căraseră din platforme, gunoi de grajd pe o suprafață de 50 hectare. De asemenea, colectiviștii de aici au început treieratul florii-soarelui. Fruntaș la această acțiune se situează combinerul I. Stîncilă care treieră zilnic cîte 10 hectare. ABDULA AIDAR, coresp. ---------- Sărbătoresc zece ani de la înființarea F.S.M. In aceste zile, în întreprinderile orașului nostru toți cei ce muncesc sărbătoresc un deceniu de la înființarea Federației Sindicale Mondiale. Conferințele cu titluri ca : „Zece ani de luptă a F.S.M.“, „F.S.M. luptă pentru îmbunătățirea condițiilor de trai ale celor ce muncesc din țările capitaliste și coloniale, pentru pace, și altele, sunt audiate în adunări festive. Astfel de adunări au avut loc în majoritatea întreprinderilor și printre acestea se numără D.N.M.C., Atelierele C.F.R. Palas etc. In încheierea acestor adunări cei prezenți au adresat telegrame Federației Sindicale Mondiale prin care, se angajează să lupte și mai departe pentru un trai mai bun și viață înfloritoare. Insămînțează griul în rînduri încrucișate Membrii gospodăriei agricole colective din satul Șiriu, raionul Hîrșova, au hotărît ca în această toamnă să însămînțeze tot griul în cruce. Convinși că astfel vor obține recolte bogate au pornit fără întîrziere la muncă. Folosind atelajele proprii și sprijiniți de tractoriștii de la S.M.T. Horia, au însămînțat pînă în prezent 415 hectare cu grîu de toamnă după metoda arătată mai sus. Cu spor au lucrat și lucrează tractoriștii Popa Nicolae și R. Gheorghe. PREOTEASA CONSTANTIN, coresp Din munca colectiviștilor din Comana Colectiviștii din comuna Comana, raionul Negru Vodă, au însilozat pînă de curînd 40 tone de porumb asigurînd astfel hrana a 27 de vaci pe timp de 3 luni și îngrășarea a 30 de porci pe 2 luni. La însilozat au lucrat în mod deosebit colectiviștii Vasile Saplogu, Paraschiv Păun și alții. Tot în această colectivă s-au însămînțat pînă acum 400 ha. cu grîu în cruce și s-au recoltat 40 ha. floarea-soarelui realizîndu-se o producție medie de 1.200 kg. la hectar. Dintre brigăzile care au lucrat aici se poate aminti brigada I-a condusă de Gheorghe Borcan care a realizat cu 10 la sută mai mult decît celelalte brigăzi, iar dintre colectiviști s-au evidențiat Marin St. Nisloveanu, Constantin Ionescu și alții. S. MURVET, coresp. Continua intens cu însămînțările Pe ogoarele gospodăriei agricole colective „Drumul socialismului“ din comuna Limanu, raionul Negru Vodă, se muncește intens la executarea arăturilor și însămînțărilor de toamnă. Colectiviștilor le fac lucrările două brigăzi de tractoare de la S.M.T. Albești. Ambele brigăzi ajutate de colectiviști au arat pînă acum suprafața de 520 hectare și însămînțat 125 hectare cu grîu de toamnă. înainte de a semăna, tractoriștii execută lucrări de cultivație a terenurilor arate pentru sfărîmarea bolovanilor. Pe tarlalele pe care le însămînțează, colectiviștii folosesc sămînță de grîu recunoscută de soiul A. 15 în cantitate de 3 vagoane pe care au schimbat-o la baza de recepție. In sprijinul colectiviștilor pentru a-i ajuta să termine cît mai grabnic însămînțările, a mai fost trimisă o brigadă de tractoare care a pornit intens la însămînțări. Mai mult de 90 la sută au însămînțat din întreaga suprafață de păioase și membrii gospodăriei agricole colective din satul Cloșca, raionul Hîrșova. Cu mult spor au muncit pentru obținerea acestei realizări Iov. Nicolae Gheorghe, Z. Petre și alții. VLAD MIHALCEA și A. GRAMESCU corespondenți IÎL SKBMEiHHr dailssats;«* Din experiența agriculturii sovietice PE PLANTAȚIILE DE CEAI DIN GRUZIA 1* S*; Mașina de cules ceai tip „S. Chereselidze“ în plină activitate. RECOLTĂ BOGATĂ DE GRIU ȘI LEGUME Colhoznicii din artelul „Kalinin", situat în apropierea orașului Iaroslavl (la nordest de Moscova), au obținut o recoltă excepțional de bogată de grîu de soiuri hibride. Brigada condusă de Vladimir Mahov a recoltat de pe trei hectare cile 71,02 chintale de grîu de soiul „hibrid de grîu și pir 186“. Semănăturile de „hibrid de grîu și pir 186” au dat în total de pe o suprafață de 6,65 hectare o recoltă de cîte 47,5 de chintale la hectar. In colhozul „Partizanul Roșu" din districtul național Koreak se string în condițiile înghețului permanent recolte bogata de cartofi, varză și alte legume. Anul acesta s-au însămînțat cartofi după metoda cuiburilor așezate în pătrat, fiind prelucrați cu grijă. In prezent aici se culeg de pe fiecare hectar, cîte 100—120 de chintale de cartofi. In colhozurile din raionul Kur-urmisk s-a însămînțat pentru prima dată porumb pe o suprafață considerabilă de pămînt. Porumbul a dat o bună recoltă. (Agerpres) („Pravda“) PORUMB IN SIBERIA Anul acesta, pe loturile experimentale ale Institutului de cercetări zootehnice din Novosibirsk se cultivă peste 50 de soiuri de porumb. Colaboratorii științifici stabilesc soiurile cele mai productive și mai avantajoase pentru condițiile locale. Pe plantațiile institutului atrag atenția plante de porumb pe deplin coapte, care au dat tulpini înalte pînă la 3,5 metri. Recolta de masă verde la hectar atinge P00 de chintale în condițiile climaterice din Siberia. Instituțiile științifice siberiene țin legătura cu practicienii din colhozuri șî sovhozuri, sub supravegherea cărora porumbul este încercat în regiunea Novosibirsk pe o suprafață de aproape 200.000 de hectare. (Agerpres) (TASS) UN NOU PREPARAT PENTRU COMBATEREA DĂUNĂTORILOR BUMBACULUI Oamenii de știință din Uzbekistan au făcut bilanțul rezultatelor studierii noului preparat „Merkoproros“ pentru combaterea dăunătorilor bumbacului, folosit anul acesta pentru prima dată în colhozurile R.S.S Uzbece. Preparatul are proprietatea de a se infiltra prin frunze în țesăturile plantelor. Insectele dăunătoare, care se hrănesc cu seva bumbacului tratat di acest preparat, mor după cîteva ore. Acțiunea noii substanțe are un efect de cîteva ori mai lung decît a preparatului obișnuit din sulf. Totodată nu mai este nevoie să se efectueze tratamentul chimic multiplu al semănăturilor și stropirea pe ambele părți a frunzelor plantelor. Oamenii de știință au recomandat folosirea pe scară largă a noului preparat pe plantațiile de bumbac. (Agerpres) (TASS) NOI TRACTOARE SOVIETICE In anii viitori, în U.R.S.S. se vor fabrica tractoare de 23 de tipuri noi. In prezent, pe cîmpurile Țării Sovietice lucrează peste 1.400.000 de tractoare de cîte 15 CP. Numai în ultimul timp producția de puternice tractoare pe șenile a sporit de 14 ori. Primele trei tipuri principele grupează tractoarele ușoare și mijlocii. Ele sunt destinate mai ales prelucrării culturilor prășitoare — în special legume și cartofi, folosind pe larg mașini suspendate. Tractorul „Universal“ înlocuiește noile mașini ale uzinei de tractoare din Vladimir. Dintre acestea, principalul tip este destinat culturilor cu tulpini joase, sfecla, rădăcinoase, cartofi, recoltări separate a culturilor cerealiere și oleaginoase precum și strîngerii finului. Al doilea tip este destinat prelucrării plantelor cu tulpini înalte, iar al treilea tip se creează în mod special pentru cultura bumbacului. Tractorul „Belarus" va fi fabricat în două variante perfecționate. Un număr de șase variante de mașini de clasă mijlocie vor găsi aplicare la toate felurile de lucrări la cîmp, la vii și la cîmpurile de orez. Modele deosebite sînt destinate prelucrării sfeclei, bumbacului irigat, livezilor fructifere și un model special al lucrului pe soluri nisipoase. (Agerpres) (TASS)