Dobrogea Nouă, septembrie 1956 (Anul 9, nr. 2523-2548)

1956-09-01 / nr. 2523

Anul IX Nr. 2523 SÎMBĂTĂ SEPTEMBRIE 1956 4 pagini 20 bani ÎN NUMĂRUL DE AZI — Viață de partid: Să asigurăm aplicarea întocmai a hotărîrilor partidului pag. 3-a — Ai înșelat încredea tovarășilor tăi: Scrisoare deschisă tov. Rudu Dumitru, colectivist, comuna Sudiți pag. 3-a — Pentru creșterea în continuare a productivității muncii pag. 3-a — Programul manifestărilor sportive din zilele de 1 și 2 septembrie 1956 pag. 3-a — Comunicatul agenției T.A.S.S. cu privire la noile experiențe cu arma nucleară în Uniunea Sovietică pag. 4-a — Interzicerea P.C. din Germania este o chestiune a întregii clase muncitoare internaționale. pag. 4-a — Egiptul nu va renunța la drepturile sale legitime asupra Canalului de Suez. pag. 4-a Cauza Partidului Comunist din Germania este cauza întregii omeniri democrate și iubitoare de pace . Marele miting al oamenilor muncii din orașul Constanța " Oamenii muncii din orașul Constanța și-au spus răspicat cuvîntul: să se anuleze criminala sentință de la Karlsruhe După-amiaza zilei de 31 august 1956. Orașul Constanța parcă și-a chemat toți viețuitorii în piața Independenței. De pe mai toate străzile principale se revărsau ca o mare de flăcări pancartele, lozincile, purtate de peste 30.000 de oameni spre piața Independenței. Aici avea să se adune întreaga suflare a Constanței, inimile tuturor oamenilor muncii care aveau să-și spună răspicat cuvîntul, să se anuleze criminala sentință de la Karlsruhe. Veneau muncitorii constructori de la L.N.M.C., docherii, funcționarii, tehnicienii de la D.R.N.M., ceferiștii de la Atelierele Palas, lucrători ai O.C.L. „Alimentara“, muncitori și muncitoare de la fabrica „Munca“, mii, zeci de mii de oameni ai muncii din toate întreprinderile și instituțiile orașului nostru. La orele 17, piața Independenței tremăta într-un singur glas: „Jos cu acei ce vor război, pentru pace luptăm noi!“. Lozincile scandate făceau să se înalțe din zeci de mii de piepturi protestul hotărît și vehement împotriva sceleratei sentințe a noilor hitleri în slujba dolarului, care prin mîrșava mascaradă de la Karlsruhe au interzis existența țarului conducător al poporului german, Partidul Comunist. Steagurile și pancartele pe care erau scrise cuvintele de protest, cu roșul lor aprins, acopereau cerul ca o purpură aprinsă, desfășurau peste bolta sinilie un uriaș steag de luptă în ale cărui falduri ședeau mărturie jertfele tuturor fiilor clasei muncitoare căzuți pentru libertate și fericire. Un singur glas erau muncitorii romîni, minoritățile conlocuitoare ale orașului nostru — tătari, turci, bulgari, greci, armeni — și toți scandau într-un singur glas : „Trăiască Partidul Comunist din Germania !“. Apoi, de sus, de pe terasa sfatului popular orășenesc, în numele celor peste 30.000 de oameni ai muncii, și-au spus cuvîntul numeroși reprezentanți ai lor, au trimis într-un singur glas răvașul plin de indignare împotriva celor de la Karlsruhe, a mercenarilor de la Bonn, care vor să sugrume și să răpună tot ceea ce are mai scump poporul german, gloriosul său partid de luptă, partid călăuzitor spre năzuința de veacuri a celor mulți :■ libertatea și fericirea. Cuvîntul rostit de tovarășul Vîlcu Vasile, prim-secretar al Comitetului regional de partid In aceste zile, pe întreg cuprinsul patriei noastre, în întreaga lume, oamenii muncii, prin mitinguri și demonstrații, prin moțiuni și telegrame, își exprimă indignarea față de hotărîrea ilegală a autorităților vestgermane de interzicere a Partidului Comunist din Germania. In ultimele zile, în fabrici și uzine, în întreprinderile și instituțiile din regiunea noastră, întruniți în mitinguri, oamenii muncii au protestat cu hotărîre împotriva actului samavolnic al autorităților din Germania peLa , 17 august, Tribunalul din Karlsruhe din Republica Federală Germană a pronunțat o sentință samavolnică, ilegală, prin care Partidul Comunist din Germania Occidentală a fost pus în afara legii. Interzicerea Partidului Comunist din Germania reprezintă un atentat împotriva clasei muncitoare, a întregului popor german, a forțelor democratice din R. F. Germană. In prezent, cînd pe arena mondială forțele păcii și democrației au obținut unele succese în lupta pentru slăbirea încordării internaționale, interzicerea Partidului Comunist din Germania lovește în cauza păcii și democrației. Ceea ce se petrece astăzi în Germania Occidentală amintește tuturor popoarelor de zilele întunecate ale fascismului hitlerist. Ianuarie și februarie 1933 sunt încă proaspete în memoria noastră, și acum hitleriștii au pornit la devastarea organizațiilor Partidului Comunist aruncînd în închisori și lagăre de concentrare pe cei mai buni fii ai poporului din Germania Occidentală, au început crunte represiuni împotriva forțelor democratice. Acum, ca și atunci, poliția a pornit o vastă campanie de arestări împotriva tuturor celor bănuiți de așa-zisa activicidentală, care au scos în afara legii pe conducătorul scump și încercat al poporului german — Partidul Comunist — care luptă pentru pace, libertate, democrație, pentru independență și unitatea Germaniei. Scoaterea în afara legii a Partidului Comunist din Germania, acțiunile polițienești, teroriste, de prigonire și arestare a membrilor partidului comunist și a altor militanți ai organizațiilor democratice din Germania apuseană, fac parte din planurile imperialiste de pregătire a unui nou măcel, ele sunt îndreptate tate politică ilegală. Germania Occidentală cunoaște în aceste zile o atmosferă apăsătoare, de teroare polițienească. In marile centre industriale ca Hamburg, Bremen etc., au fost atacate sediile Partidului Comunist, redacțiile ziarelor comuniste au fost devastate, au început perchezițiile și raziile în masă. In același timp, în Germania Occidentală se aude din nou sinistrul pas de gîscă al soldaților Wehrmachtului refăcut împotriva voinței poporului, împotriva păcii și securității popoarelor. In cuvîntul lor, la mitinguri, prin moțiuni și telegrame către guvernul Republicii Federale Germane, Bundestag și Tribunalul federal, oamenii muncii au protestat și cerut grabnica anulare a hotărîrii nedrepte și samavolnice a Tribunalului de la Karlsruhe, au manifestat o dată mai mult solidaritatea lor cu poporul german și cu gloriosul său partid, Partidul Comunist. Deschid mitingul oamenilor muncii din orașul Constanța. Heusinger, Manteufel, Speidel etc., faimoase căpetenii militare hitleriste, fac din nou planuri de cotropire a țărilor Europei. Orice om cu judecată sănătoasă se întreabă astăzi plin de revoltă: cum mai pot fi cu putință asemenea acte nesăbuite ? Răspunsul la această întrebare firească îl dă , însăși desfășurarea situației politice din Germania Occidentală sub conducerea lui Adenauer. Se știe de altfel că în ultimii ani, sub protecția puterilor occidentale, a fost restabilită în ritm rapid puterea financiară și economică a monopolurilor vest-germane, a fost refăcută industria germană de armament și, prin acordurile de la Paris, s-a dat mînă liberă cercurilor revanșarde din Germania Occidentală, care se proclamă de mult și fățiș drept „noii cuceritori“. Militariștii germani, încurajați de protectorii lor de dincolo de ocean, au mers mai departe. Prin Bundestag a fost strecurată legea cu privire la serviciul militar obligatoriu, în virtutea căreia, în prezent, tineretul vest-german este încazarmat. Autoritățile vest-germane au făcut un nou pas pe calea fascismului și militarizării, interzicînd partidul comunist. Reacțiunea germană a lovit în partidul comunist, pentru că acesta este adevăratul reprezentant al intereselor poporului, pentru că el a desfășurat și desfășoară consecvent și dîrz lupta împotriva militarizării țării, pentru unificarea Germaniei pe baze pașnice și democratice, pentru că el este apărătorul cel mai hotărît al păcii, libertății și democrației Partidul Comunist din Germania s-a pronunțat și se pronunță cu toată fermitatea împotriva introducerii serviciului militar obligatoriu, împotriva cursei înarmărilor, pentru pace și prietenie cu toate popoarele. Tocmai acestea nu convin militariștilor revanșarzi germani. Acțiunea autorităților vest-germane împotriva Partidului Comunist din Germania apare și mai sinistră dacă ținem seama că mai înainte au fost interzise,în Germania Occidentală organizații de masă ca Organizația partizanilor păcii, Tineretul liber german, Organizația femeilor democrate, Asociația pentru prietenia germano-sovietică și altele. In același timp însă, sub protecția autorităților guvernante, au luat ființă și își intensifică activitatea diferite organizații militariste, care cer în mod fățiș revizuirea frontierelor și ocuparea teritoriilor cotropite de Hitler. Este și firesc ca în lumina acestor fapte, interzicerea Partidului Comunist din Germania să provoace neliniște în rîndurile tuturor popoarelor iubitoare de pace. Interzicerea Partidului Comunist din Germania face parte din programul cercurilor imperialiste agresive îndreptat împotriva unificării pașnice a Germaniei, spre menținerea și adîncirea scindării poporului german. Ea are ca scop să netezească drumul planurilor imperialiste de război. In spatele sentinței de la Karlsruhe stau aceiași oameni care au tîrît în trecut Germania pe calea catastrofei. Nu este deloc întîmplător faptul că postul de radio al trupelor americane din Germania Occidentală a anunțat sentința de la Karlsruhe cu mult înainte ca ea să fi fost dată publicității. E limpede că, în ce privește această sentință, cercurile agresive internaționale au jucat un important rol inspirator. Aceste cercuri, interesate în menținerea și adîncirea desmembrării Germaniei, văd în mișcarea muncitorească cel mai înverșunat vrășmaș al planurilor lor de dominație mondială, forță puternică ce se situează în fruntea mișcării popoarelor pentru pace și destindere internațională. Aceste cercuri au exercitat și exercită grosolane presiuni asupra guvernelor din Apus pentru reprimarea mișcării muncitorești. Este cît se poate de clar că după interzicerea Partidului Comunist din Germania, după teroarea dezlănțuită împotriva membrilor săi, autoritățile de la Bonn vor recurge la aceleași persecuții împotriva Partidului social-democrat, a sindicatelor și a celorlalte organizații democratice. Nu poate fi nici o îndoială că atitudinea pasivă, rezervată, pe care o adoptă astăzi unii dintre liderii socialdemocrați față de ofensiva anticomunistă constituie de fapt o încurajare a reacțiunii, care nu va întîrzia să ia în viitor alte măsuri împotriva organizațiilor democratice rămase încă legale. Politica revanșarzilor vest-germani și a inspiratorilor ei trebuie să sufere și va suferi un eșec datorită faptului că împotriva ei se ridică cu tot mai multă hotărîre populația vest-germană, care urmează Partidul Comunist din Germania, datorită succeselor pe care le obține în construcția pașnică Republica Democrată Germană, datorită faptului că forțele lagărului socialismului, ale păcii și democrației sunt mai puternice decît forțele războiului. Poporul german și celelalte popoare nu se pot împăca cu situația creată. Revanșarzii vest-germani și forțele reacțiunii internaționale fac numai iluzii dacă socotesc își că prin interzicerea Partidului Comunist vor putea să închidă gura poporului german, să-l facă un sclav docil și să-l transforme în carne de tun. Istoria a arătat că ideile socialismului nu pot fi lichidate prin nici o măsură polițienească și prin nici o interzicere arbitrară. Interzicerea Partidului Comunist din Germania nu este un semn de forță, ci de slăbiciune din partea reacțiunii. Ea vădește frica acesteia în fața mișcării populare condusă de Partidul Comunist din Germania, mișcare îndreptată împotriva militarismului, împotriva ațîțătorilor la război; ea exprimă teama față de forța de atracție tot mai mare pe care o au ideile socialismului, care se traduc în viață în R. D. Germană, stat care duce o politică corespunzătoare intereselor vitale ale poporului german și năzuințelor sale naționale. Astăzi, forțele patriotice din Germania au crescut mult. Poporul german a avut de suferit în ultimii cincizeci de ani de două ori de pe urma politicii nefaste a militarismului german. De aceea, el nu poate admite repetarea trecutului. Poporul german înfierează cu mînie acțiunile nesăbuite ale autorităților vest-germane, unindu-se și mai strîns în jurul comuniștilor, sprijinind acțiunile R. D. Germane, în care el vede bastionul unificării Germaniei pe baze pașnice și democratice. Metodele folosite de cercurile reacționare din R. F. Germană nu strălucesc prin noutate. Hitleriștii au procedat la fel, dar hitleriștii s-au dus la lada de gunoi a istoriei, iar Partidul Comunist din Germania a existat, există și va exista în ciuda tuturor persecuțiilor. Măsura fascistă a guvernului de la Bonn nu va putea distruge mișcarea comunistă din Germania, pentru că eroicul Partid Comunist din Germania are rădăcini adînci în clasa muncitoare, în poporul german, pentru că el apără interesele poporului muncitor, pentru că astăzi forțele democratice din lumea întreagă sînt mai puternice decît oricînd. In aceste zile, în întreaga Germanie au loc numeroase mitinguri și manifestații de protest prin care se înfierează mîrșavul atentat împotriva clasei muncitoare germane, se manifestă simpatia și solidaritatea cu Partidul Comunist din Germania, se cere restabilirea drepturilor legale ale acestuia. Popoarele lumii, și mai ales popoarele Europei, interesate în apărarea păcii, nu pot uita învățămintele trase de pe urma evenimentelor antebelice din Germania și în special învățămintele războiului trecut. Interzicerea Partidului Comunist din Germania a provocat un uriaș val de proteste în întreaga lume. Indignarea nu a fost exprimată numai de partidele comuniste. Membrii marcanți ai partidelor socialiste și progresiste, organizații de masă, personalități politice, din viața literară și artistică, s-au regăsit împreună în puternicul glas de protest ridicat împotriva actului samavolnic de la Karlsruhe. Vocile de solidaritate și simpatie ale popoarelor față de Partidul Comunist din Germania au răsunat cu toată puterea conștiinței unei opinii publice hotărîtă să împiedice repetarea unor noi pagini sîngeroase de istorie, a unei opinii publice înarmată cu o profundă experiență și conștientă de forța ei. Voința milioanelor de oameni care își exprimă protestul lor mînios trebuie să silească pe militariștii de la Bonn să dea înapoi, iar hotărîrea lor să fie sfîrtecată în bucăți. Poporul nostru, care a suferit de două ori în decurs de 25 ani agresiunea și ocupația militarismului german, pierzînd sute de mii de fii, își dă seama foarte bine de semnificația, cauzele și perspectivele actului ilegal de la Karlsruhe. Alături de opinia publică progresistă mondială, considerăm că interzicerea Partidului Comunist din Germania nu este un act îndreptat numai împotriva acestuia, ci și o manifestare de ostilitate față de forțele progresiste, iubitoare de pace, o sfidare adusă dorinței de progres în condiții de pace și libertate. Sîntem încredințați că poporul german, care în decurs de 30 de ani a cunoscut două prăbușiri, va ști de astădată să bareze calea fascismului și militarismului și să lichideze pentru totdeauna adenauerii, așa cum a lichidat pe Hitler, Göring și înaintea lor pe Bismark și Wilhelm al II- lea, care la rîndul lor au vrut să facă același lucru pe care l-a făcut tribunalul Bonn-ului. Oamenii muncii din Republica Populară Romînă sînt alături de poporul german. In întreaga țară se desfășoară mitinguri și adunări în care muncitorii, țăranii, intelectualii își exprimă indignarea față de interzicerea Partidului Comunist din Germania. Ridicînd glasul nostru de protest împotriva sentinței ilegale de la Karlsruhe, asigurăm pe comuniști și clasa muncitoare germană de solidaritatea noastră frățească în lupta pentru restabilirea drepturilor legale ale Partidului Comunist din Germania. (Continuare în pag. II-a) Cuvîntarea tovarășului Dumitru Simulescu, membru supleant al C. C. al P. M. R., ministru al Poștelor și Telecomunicațiilor Aspect din timpul mitingului din piața Independenții Clișeele noastre, de la stingă la dreapta, prezintă pe tovarășii: Vîlcu Vasile, prim-secretar al comitetului regional de partid, deschizînd mitingul, Simulescu Dumitru, membru supleant al CrC. al P.M.R. și ministru al Poștelor și Telecomunicațiilor, Lungu Ion, profesor, Simionescu Eugenia, medic, vicepreședinte al sfatului popular oraș, și Andrei Ion, muncitor la Atelierele C.F.R.- Palas, rostind cuvîntările în fața oamenilor muncii prezenți la miting în piața Independenței, % 9