Dobrogea Nouă, februarie 1957 (Anul 10, nr. 2653-2677)

1957-02-01 / nr. 2653

Lui 3 februarie cu toții la vot! PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂI Organ al Comitetului Regional P.M.R. Constanța și al Sfatului Popular Regional Anul X Nr. 2652 VINERI 1 februarie 1957 4 pagini 20 bani PENTRU PACE, PENTRU BUNĂSTARE PENTRU SOCIALISM ! . .VOTAȚI candidații Frontului Democrației Populare ÎNTÎLNIRI INTRE CANDIDAȚII F. D. P. ȘI ALEGATORI O VIE MANIFESTARE A hotărîrii maselor largi populare de a sprijini politica partidului și guvernului nostru de construire a socialismului Alegătorii își exprimă adeziunea lor față de politica partidului și guvernului — întîlnirea tov. Simion Bughici cu alegătorii — Miercuri după-amiază au venit la Cazino numeroși oameni ai muncii, reprezentanți ai organizațiilor de partid, U.T.M., sindicate și alte organizații de masă din raza circumscripției dlectorale Constanța-nord pentru a se intilni cu candidatul lor, propus în alegerile de la 3 februarie, tov. Simion Bughici, membru al C.C. al PM.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri. întrunirea aceasta, la care au participat peste 1.500 de persoane, a constituit o dovadă grăitoare a atașamentului și încrederii pe care oamenii muncii o poartă partidului și guvernului nostru, cîrmuitori înțelepți ai poporului muncitor pe drumul construirii socialismului. In sala mare a Cazinoului, alături de harnicii muncitori, care înalță marele Combinat de superforsfait și acid sulfuric de la Năvodari, puteau fi văzuți și muncitori de la termocentrala electrică Ovidiu II, muncitori, tehnicieni și funcționari din întreprinderile și instituțiile orașului, gospodine din cartierul Tăbăcărie, colectiviști de la Năvodari ori de la Valea Neagră etc. Oare cine i-a chemat pe toți acești oameni să vină în număr așa de mare? Conștiința lor cetățenească i-aa îndemnat să vină aici. Au venit cu toții pentru a-și manifesta adeziunea lor la politica partidului, pentru a asigura partidul că-și vor închina munca construirii socialismului în patria noastră. , Mă îndreptam spre sala mare. O bătrînică, sprijinindu-se de balustradă, urca și ea către sală. Venise la întîlnire. In timp ce suia, i se adresa unei femei: „Cine putea în vremurile de altădată să pună piciorul pe acest covor ? Noi nici nu ne puteam apropia cel puțin de acest Cazino unde huzureau bogătanii“. Acum, această clădire aparține poporului. El se bucură de ea, iar bătrînica aceea a spus un adevăr pe care mulți alegători l-au repetat în timpul adunării cînd au luat cuvîntuil. De pildă, în cuvintul său, muncitorul Stere Constantin de la termocentrala electrică Ovidiu II, după ce a vorbit în cîteva cuvinte despre așa-zisele „libertăți“ acordate cetățenilor în alegerile de pe vremea burgheziei, a subliniat caracterul profund democratic al alegerilor de azi, cînd este asigurată pe deplin universalitatea votului. In numele muncitorilor de la termocentrala electrică Ovidiu II, Stere Constantin a arătat că luînd cunoștință de sarcinile reieșite din Rezoluția plenarei C.C. al PM.R. muncitorii de la Ovidiu II simt hotărîți să dea un avînt mai mare întrecerii socialiste pentru a asigura traducerea în viață a acestor importante măsuri menite să ducă la îmbunătățirea nivelului de trai al celor ce muncesc. In numele colectiviștilor din Valea Neagră, comună care face parte din raionul Medgidia, de curînd cooperativizat în cinstea alegerilor de deputați în Marea Adunare Națională, a vorbit colectivista Băncescu Maria. „Pentru ce votăm noi la 3 februarie? — a început ea. Iată, pentru ce votăm noi, cei din Valea Neagră. Votăm pentru viața nouă, îmbelșugată, făurită cu ajutorul partidului. Pentru școala nouă, pentru electrificarea comunei, pentru tot ce am realizat și vrem să mai realizăm în folosul nostru și al copiilor noștri“. "„Eu sînt pensionar, s-a ridicat din sală moș Tudor Teodor. Viața noastră, a bătrînilor, era pe timpul burgheziei o viață mizeră, lipsită de orice ajutor și sprijin. Atîta timp cît puteam munci, eram ținuți de moșieri și capitaliști in muncă, iar cînd nu mai puteam, eram asvîrliți în stradă, fără nici un ajutor. Astăzi însă, mulțumesc partidului că s-a îngrijit și de noi asigurîndu-ne bătrinețea. In octombrie, anul trecut, partidul ne-a venit din nou în ajutor prin hotărirea dată pentru mărirea pensiilor. Pentru aceasta și multe alite măsuri luate de partid și guvern în folosul nostru, al celor mulți, voi da cu încredere votul meu la 3 februarie candidaților F.D.P.“. „Cetățenii care aparțineau naționalităților conlocuitoare nu se bucurau de nici un drept pe timpul burgheziei — și-a început cuvintul tov. Maria Leonte. Astăzi, datorită politicii naționale juste a statului nostru, s-a înfăptuit unitatea poporului, acordîndu-se drepturi și libertăți egale tuturor naționalităților conlocuitoare cu poporul român. Pentru noi s-au creat școli în limba maternă, case de cultură, reviste, ziare etc. Pentru această cucerire a statului nostru democrat-popular voi da cu toată încrederea și dragostea mea votul celor mai buni fii ai poporului propuși candidați în alegerile de deputați în Marea Adunare Națională“. Au urmat la discuții și alți alegători, muncitori ori intelectuali, ostași, gospodine, țărani muncitori colectiviști , și toți cei care au luat cuvintul, și-au exprimat adeziunea la politica partidului și guvernului nostru, de construire a socialismului și apărare a păcii și s-au angajat să lupte pentru traducerea în viață a importantelor măsuri elaborate de plenara C.C. al P.M.R. din 27—29 decembrie 1956 pentru continua înflorire și prosperare a vieții noastre socialiste. Cu mare însuflețire a întâmpinat adunarea pe tov. Simion Bughici, membru al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, care a făcut o amplă expunere a politicii interne și externe a partidului și guvernului nostru. (Continuare în pag. a ll-al Adunarea cetățenească de la Cazinoul din Constanța tovarășul Simion Bughici vorbind în fața alegătorilor la întâlnirea care a avut loc miercuri, 30 ianuarie 1957 la Cazino. Continuare în pag. a II-al Dăm votul nostru pentru fericirea poporului, pentru pace întîlnirea tov. Zaharia Viorica cu alegătorii — Am cunoscut-o pe Viorica Zaharia, bobinatoare fruntașă la I.M.U.M., cu o lună și ceva în urmă la o adunare cetățenească. Parcă o văd. Mică, slăbuță, cu ochii verzi, sclipitori. Cînd tov. Vasu Gheorghe, muncitor fruntaș în producție la I.M.U.SM., i-a făcut caracterizarea și a propus-o în numele muncitorilor, tehnicienilor, inginerilor și funcționarilor să-i reprezinte în sfatul țării, Marea Adunare Națională, Viorica, timidă și emoționată, nu a vorbit mult. Le-a mulțumit tovărășiilor ei de muncă pentru încrederea acordată. Au venit atunci la adunare aproape 1.000 de muncitori, ingineri, funcționari, colectiviști, bătrîni, tineri și femei. Astăzi, cînd Viorica Zaharia se înlonește cu reprezentanții alegătorilor din întreaga ei circumscripție, numărul participanților atinge din nou mia. De data aceasta alegătorii s-au adunat să se sfătuiască cu candidata lor, să-și manifeste dragostea lor față de candidații poporului, să-și exprime atașamentul lor față de politica partidului și guvernului nostru. La începutul adunării a vorbit tovarășul Toma Gheorghe, prim-secretar al comitetului raional de partid Medgidia. In continuare au luat cuvîntul numeroși alegători. V Fruntașul în producție de la T.M.U.M., Buligescu Alexandru, a vorbit despre realizările regimului democrat-popular, despre condițiile ce sunt create astăzi muncitorilor. „Eu — a spus vorbitorul — lucrez într-o întreprindere construită în anii puterii populare, înzestrată cu utilaj nou și modern, unde îmi pot folosi cu pricepere puterea mea de muncă, întreprinderea noastră ne-a asigurat. Adunarea cetățenească de la Medgidia nouă, muncitorilor, condiții bune de cazare, de trai, împreună cu membrii familiei mele ce se compune din 7, locuiesc într-un apartament la blocurile întreprinderii și pot spune că «sunt foarte mulțumit pentru că am tot confortul necesar. Intr-adevăr, astăzi pentru mine și pentru ceilalți tovarăși ai mei, munca constituie o chestiune de onoare. Lozinca : „In ziua de 3 februarie să nu lipsească nimeni de la vot“ să fie înfăptuită de toți oamenii muncii diin raionul nostru și din întreaga patrie, pentru că astfel vom vota pentru binele nostru, pentru pace și libertate“. In încheiere, tovarășul Buligescu a făcut, propunerea ca ilinita de electrificare de la întreprindere și orașul nou să se execute cît mai urgent, deoarece se simte extrem de mult nevoia ei. Doctorul Lazarovici a vorbit printre altele despre ocrotirea sănătății oamenilor muncii. „In anii regimului democrat-popular — a spus vorbitorul — s-au creat condiții mulțumitoare pentru ca țărănimea muncitoare să aibă o ocrotire sanitară calificată. In raionul nostru au luat ființă 4 case de nașteri, s-a mărit capacitatea spitalului, în raion numărul paturilor a crescut de 5 ori, iar în orașul Medgidia de 10 ori. Au fost înființate laboratoare, serviciul de salvare, casa copilului și alte unități sanitare menite să asigure asistența medicală celor ce muncesc. Este necesar să se lupte mereu pentru a se asigura, condiții și mai bune. Față de nivelul de dezvoltare a raionului, numărul paturilor la spitale este încă insuficient, mai sunt necesare creșe pentru copii etc.“. Văstlache St., de la fabrica „Cimentul păcii“, îm numele muncitorilor, inginerilor și funcționarilor a mulțumit partidului și guvernului pentru viața nouă pe care le-au creat-o și pentru grija ce le-o poartă la nivelul lor de trai să crească necontenit. El propune ca în cartierul Tăbăcărie din orașul Medgidia să se extindă rețeaua de apă și lumina electrică. In încheiere, el a asigurat participanții la adunare că toți cei ce muncesc la fabrica„Cimentul păcii“, împreună cu familiile lor, nu vor lipsi în ziua alegerilor de la vost. Din partea naționalităților conlocuitoare a vorbit tov. Anifei Aii, de- 1 Politica partidului — politică în folosul maselor populare — întîlnirea tov. Vîlcu Vasile cu alegătorii — Toți alegătorii din circumscripția electorală Constanța-vest aflaseră prin agitatori ori prin casele alegătorului din raza circumscripției că miercuri 30 ianuarie în sala de festivități a Atelierelor C.F.R. Palas are loc întîlnirea centrală a alegătorilor din circumscripția electorală Constanța-vest cu candidatul lor, tovarășul Vîlcu Vasile, prim-secretar al comitetului regional P.M.R. Constanța. Această veste s-a răspândit repede de la tînăr la bătrîn, de la muncitor la casnică. In după-amiaza zilei de miercuri, sala de festivități care-i de altfel destul de încăpătoare a fost în cîteva minute plină pînă la refuz. Oamenii stăteau și pe scări ținînd cu orice preț să ia parte la întîlnirea cu candidatul pe care-l vor vota la 3 februarie. Zumzetul din sală — erau doar aproape o mie de participanți: muncitori din Atelierele C.F.R. Palas, de la „Energia“, „Munca“ și din alte întreprinderi, locuitori ai cartierelor Palas, Medeea, Filimon Sîrbu, Km. 5 și altele — a încetat o dată cu urcarea tovarășului Vîlcu Vasile, la tribună. Era și acesta un semn de stimă și prețuire. In cuvintul său, tovarășul Vîlcu Vasile, candidat F.D.P. în circumscripția electorală Constanța-vest, a vorbit despre importanța alegerilor de la 3 februarie, alegeri pentru Marea Adunare Națională, despre înaltul democratism al alegerilor noastre, despre drepturile pe care le au cetățenii în regimul democrat-popular, drepturi consfințite și garantate de Constituția R.P.R. Apoi, vorbitorul a arătat, în antiteză cu trecutul, realizările obținute în acești ani de regimul nostru democrat-popular, de masele largi de oameni ai muncii conduși sigur și cu înțelepciune de către partidul nostru. Țara noastră — a spus printre altele tovarășul Vîlcu Vasile în cuvîntul său — a obținut în acești cîțiva ani de zece ori mai mult decit a putut face burghezia în cîteva decenii. Numai, în regiunea noastră, regiune înapoiată și uitată de mai marii vremii de pe atunci, s-a realizat astăzi ce nu putea face burghezia decenii de-a rîndul. Orașul Medgidia, de pildă, tîrg de moșieri și comercianți, s-a schimbat cu totul astăzi. Locul bordeielor l-au luat sutele de blocuri muncitorești; tot aci a răsărit în stepa dobrogeană întreprinderea metalurgică de utilaj Medgidia, fabrica „Cimentul păcii“, create în anii puterii populare. La Tulcea, ca de altfel în întreaga regiune, au luat ființă sau au fost renovate și utilate complet zeci de întreprinderi noi care au făcut din Dobrogea săracă și înapoiată, o regiune puternică și avută. După ce tovarășul Vîlcu Vasile a scos în evidență cele mai însemnate realizări atît pe plan local cît și pe întreaga țară din toate domeniile de activitate, au luat cuvîntuil numeroși participanți la adunare, alegători din circumscripția electorală Constanțavest. Muncitorul ceferist Bucur Marin, de pildă, a vorbit despre vremurile cînd domnea burghezia, despre mizeria pe care o îndura el și ceilalți ca el și în antiteză cu acele vremuri, despre condițiile de muncă pe care le au cei care muncesc în regimul nostru, condiții de muncă și de viață create prin înțeleaptă conducere a partidului și guvernului nostru. Vorbind despre realizările obținute de oamenii muncii în regimul nostru democrat-popular, alegătorul Prodan Ion s-a angajat în numele alegătorilor din cartierul Filimon Sîrbu să răspundă la toate inițiativele, ca împreună cu viitorul lor deputat să înfăptuiască cele ce le mai lipsesc în cartier. Din mulțime s-au ridicat alții la cuvînt. Dintre aceștia au vorbit și Bereu Cornelia, Neamțu Maria din cartierul Medeea, Panta Vasile și Radu Vasile din cartierul Filimon Sîrbu, precum și muncitorul petrolist Ciroitoru Ion care a spus printre altele : „ La 6 februarie îmi voi da cu toată inima votul meu candidatului F.D.P. pentru că am încredere în el, am încredere în politica partidului nostru. Partidul și guvernul nostru ne duc cu pași siguri spre socialism, spre bunăstare. Roadele acestei politici le și trăim de acum. Nu mai departe, Rezoluția plenarei C.C. al P.M.R. din 27—29 decembrie 1956 aduce pentru muncitorul și țăranul nostru, pentru noi toți o creștere mare a nivelului nostru de trai. Dar toate acestea trebuie să le răsplătim prin munca noastră. Și o vom răsplăti. Cuvintele tuturor vorbitorilor au însemnat o puternică manifestație a unității de nezdruncinat dintre popor, partid și guvern. In încheiere cei prezenți au manifestat îndelung pentru victoria deplină în alegerile de deputați în Marea Adunare Națională de la 3 februarie. Adunarea cetățenească de la Atelierele C.F.R. Palas I MANIFESTUL F.D.P. ÎN IMAGINI fi*^ m.*ma mm 'mmr mmni «s rmmi -im h« 0 - în întîmpînarea alogerilor ÎNSUFLEȚITE SCHIMBURI DE ONOARE Oamenii muncii din fabricile și uzinele de pe cuprinsul regiunii noastre, dornici să întîmpine alegerile de deputați în Marea Adunare Națională cu noi succese în producție și cu angajamentele îndeplinite, se întrec cu însuflețire în cadrul schimburilor de onoare organizate in fiecare întreprindere. AIn primele ore ale schimbului de onoare Metalurgiștii de la I.M.U.M. s-au avîntat în întrecere pentru a sărbători așa cum se cuvine apropierea zilei alegerilor de deputați în Marea Adunare Națională. Rezultatele obținute în primia zi a schimbului de onoare pînă la ora 11,30 confirmă cu prisosință acest lucru. La secția I metalurgică, forjării Paraschiv Gh. și Baranciuc Dumitru și-au depășit normele de producție cu 237 la sută. Dumitru Vasile cu echipa sa de forjări, cu 150 la sută, sudorul Odaie Gheorghe, cu 162 la sută, iar curățitorul Murtasagas Akibai a obținut o depășire de 116 la sută. Sunt realizări care fac cinste colectivului secției și de aceea ei se străduiesc să sporească succesele lor. Cu deosebit elan muncește colectivul secției a II-a prelucrătoare, unde muncitori ca ajusorul Buligescu Alexandru, rectificatorul Buciu Gheorghe au obținut depășiri de peste 400 la sută, alții, ca Pantelimon Stana, roctor, și Bărbat Marin, strungar, și-au depășit normele cu 350 și respectiv 325 la sută. Dar nici secția a IlI-a reparații nu s-a lăsat. Aici, cu toate condițiile de muncă deosebite de celelalte secții, muncitorii au obținut succese îmbucurătoare De exemplu, mecanicul Chiriac Dumitru și-a realizat norma în proporție de 270 la sută, Mîndruță Stan cu echipa sa de mecanici, cu 260 la sută, strungarii Drăgușin Florin, cu 270 la sută și alții. Schimbul de onoare , continuă cu intensitate, realizările crest mereu. PACHEF GH., cor esp. La fabrica „Munca14 In cadrul schimbului de onoare organizat în întîmpinarea zilei de 3 februarie, la fabrica „Mun-Rezultatele deosebite pe care le obțin dovedesc atașamentul lor față de regimul nostru democrat-popular, dovedesc adeziunea maselor largi populare față de politica partidului nostru și confirmă încrederea acordată candidaților F.D.P. pe care-i vor vota în ziua de 3 februarie, ca“ s-a realizat cantitatea de 786 kg. biscuiți peste plan. Faptul că în această zi toți muncitorii și-au depășit cu mult normele de producție denotă entuziasmul cu care colectivul fabricii întîmpină mărețul eveniment de la 3 februarie. Conștienți că acordă votul lor candidaților vieții noi, muncitorii fabricii au luptat cu abnegație pentru a-și îndeplini cu cinste angajamentele luate. Etemistele Muru Victoria, Fripcea Niculima și Vasile Ancuța, împreună cu candidata de partid Safta Elena au ambalat fiecare între 125 și 195 kg. biscuiți peste plan. Importante depășiri de normă au realizat în schimbul de onoare frămîntătorul Bormambet Eșat și văltarul Geavidan Serif. La I. R. P. L In ziua de 29 ianuarie au fost organizate schimburi de onoare la fabricile de gheață. Rezultatele au fost deosebit de frumoase. Astfel, la fabrica nr. 1 schimburile conduse de comuniștii Marin P. Marin și Luca Nicolae au reușit, printr-o mai bună întreținere a mașinilor, să dea cu 700 kg. mai multă producție. La fabrica nr. 2 rezultatele au fost și mai însemnate. Așa, de exemplu, schimburile conduse de candidatul de partid Leo Ion și tov. Li^enco Adam au dat peste plan în 4 ore 2.550 kg. gheață artificială. Printre cei care s-au evidențiat in mod deosebit sînt membrii de partid Iova Petre, maistru electrician, Badea Ilie, manipulant și Iți muncitori ca Rauzer Erenfried ;i Ghencea Alexandru. Avînd , în vedere cerințele mari de gheață ce există mai ales în timpul sezonului, colectivele de muncă de aici s-au angajat să permanentizeze rezultatele nute cu ocazia schimburilor obțide onoare pentru a da mai multă producție și să îndeplinească planul pe trimestrul I pînă la 15 martie 1957. A SĂ VOTĂM CU TOȚII CANDIDAȚII F. D. P GHEORGHE HOSSU, membru al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, candidat în circumscripția electorală Cernavoda. TRAIAN STOIAN, maistru strungar la S.N.M.C., candidat în circumscripția electorală Constanța-sud DOBRIȚA DIMA, președinta G. A. C. din comuna Platonești, candidată în circumscripția electorală Țăndărei. MIHAI NICOLAE, contraamiral, comandantul Forțelor Maritime Militare ale R.P.R., candidat în circumscripția electorală Tulcea. HUDIȚEANU N. președintele G.A.C. din comuna Comana, candidat în circumscripția electorală Negru Vodă.