Dobrogea Nouă, mai 1958 (Anul 11, nr. 3038-3062)

1958-05-03 / nr. 3038

BIBLIOTEGASTRALĂ UNIVERSITAR; EMINESCU“ IAȘI Trăiască 1 Mal, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc! Proletari din toate țările, uniți-vă! Sărbătoarea primăverii, î Mai, și-a deschis larg porțile. Prin ele se vor revărsa in această zi cei peste 35.000 de muncitori, tehnicieni, ingineri și funcționari care au venit la demonstrație cu bucuria în suflet să raporteze partidului și guvernului că angajamentele luate în cinstea marii sărbători au devenit fapte împlinite. Pe străzile din apropierea tribunei oficiale, grupuri compacte de oameni ai muncii așteaptă începerea demonstrației. Prin graiul cifrelor înscrise pe graficele de producție ei prezintă tabloul realizărilor din fiecare întreprindere, fabrică ori șantier. Mulți dintre muncitorii din grupuri poartă pe brațe tablouri ale conducătorilor partidului și guvernului nostru, ale conducătorilor de partid și de stat ai Uniunii Sovietice și țărilor de democrație populară. Ei poartă, de asemenea, pe brațe, portrete ale fruntașilor în producție din întreprinderile unde lucrează. Acești fruntași, purtători ai noului în procesul de producție, sunt tradița fiecărui colectiv de muncă. Minutele trec. Se apropie ora cind se vor deschide mitingul și demonstrația oamenilor muncii din orașul nostru. In fata tribunei s-a aliniat un irup de stegari care vor deschide demonstrația. Cei din jur ii recunosc cu ușurință. Se aud nume de oameni. Unii întorc capul, zîmbesc ori fac semn cu mina în chip că au înțeles. In acest grup al fruntașilor întrecerii socialiste sunt muncitori ca pilotul Gardei Filip, mecanicul Teodorescu Gheorghe, marinarul Vintilă Iulian, fierarul Borsan Gheorghe, electricianul Băncilă Alfred. Cei distinși în întrecerea socialistă închinata Zilei internaționale a celor ce muncesc, cei care prin puterea minții și a brațelor, au dat patriei, alături de ceilalți muncitori, mai multe produse, mai bune, mai ieftine, sunt mult mai numeroși. Am notat și numele altor fruntași, oameni ai zilelor noastre, luptători harnici și hotărîți în frontul muncii noastre pașnice, de construire a unei vieți noi: Gh. Belea, comandant de șalupă, R. Ismail, marinar, Ivăniță Petre, brigadier, Răducan Ioniță, lăcătuș și Rădica Ștefan, de la Întreprinderea „Petrol“, Vergheș Mihai, Ciocan Paraschiva și Pirvu Ion, constructori de vase la S.N.M.C., Ardele Virgil, Toma Ion, Marinov Dumitru, docheri și mulți alții. La tribuna frumos pavoazată cu drapele roșii și tricolore iau loc tovarășii: Vîlcu Vasile, prim-secretar al comitetului regional de partid, Nițescu Anton și Iuga Ion, secretari ai comitetului regional de partid, Soare Noroc și Calotă Ion, șefi de secții la comitetul regional de partid, Tudose Vasiliu, președintele sfatului popular regional, Ionescu Ilie, prim-secretar al comitetului orășenesc de partid, Stancu Marin, președintele sfatului popular orășenesc, Coman Teodor, prim-secretar al comitetului regional U.T.M., fruntași in producție, activiști de partid și de stat, ofițeri ai Forțelor Armate ale R.P.R. A fost de față de asemenea tov.V. D. Antipov, consul general al Consulatului General , al U.R.S.S. la Constanța. .E ora, 16 dimineața. . Fanfara Marinei Militare intonează Imnul Republicii Populare Romîne. De la tribuna oficială ia apoi cuvîntul tov. Ionescu Ilie, prim-secretar al comitetului orășenesc de partid, care deschide mitingul și demonstrația oamenilor muncii din orașul nostru cu prilejul zilei de 1 Mai. După aceea, ia cuvîntul tov. Soare Norve, membru al biroului comitetului regional de partid, care felicită călduros, in numele comitetului partid, pe muncitorii, regional de tehnicienii și funcționarii din regiunea Contanța pentru succesele remarcabile obținute in cinstea marii sărbători. Publicăm mai jos cuvîntarea. tov. Soare Norve. Aspect de la tribuna oficială Cuvîntarea tovarășului Soare Noroe membru al biroului comitetului regional de partid TOVARĂȘI ȘI TOVARĂȘE. Poporul nostru muncitor, alături de oamenii muncii din întreaga lume, sărbătorește ziua de 1 Mai, ziua frăției și solidarității internaționale a celor ce muncesc, cu entuziasm și bucurie, mîndrindu-se cu realizările sale mărețe in opera de construire a socialismului. ’ Cu acest prilej, în numele și din Însărcinarea comitetului regional de partid, felicit călduros pe muncitorii, inginerii, tehnicienii, funcționarii și intelectualii legați de popor în orașul și regiunea Constanța, care prin munca lor neobosită au contribuit la succesele noastre. Fericit pe muncitorii, inginerii și tehnicienii din agricultura regiunii noastre, pe harnicii noștri colectiviști. TOVARĂȘI. Sărbătorirea zilei de 1 Mai a devenit o tradiție scumpă pentru oamenii muncii din toate țările. In această zi, ei trec în revistă succesele și victoriile obținute. Milioane de oameni ai muncii flutură steagurile roșii, simbolul unității în lupta pentru libertate și democrație, pentru o viață nouă, lipsită de exploatare. De la istorica chemare lansată acum 110 ani de Marx și Engels, in Manifestul Comunist, „Proletari din toate țările, uniți-vă“, solidaritatea internațională a celor ce muncesc s-a întărit neîncetat, devenind forță uriașă unită sub steagul lupotei pentru libertate și socialism. O treime din omenire, sfărîmînd lanțurile robiei capitaliste, strîns unită în marele lagăr al socialismului, în frunte cu Uniunea Sovietică, merge pe drumul deschis de Marele Octombrie, drumul construirii socialismului și comunismului. In anul care s-a scurs, popoarele sovietice au obținut realizări de o importanță uriașă pentru succesul construirii comunismului in U.R.S.S., pentru întărirea lagărului socialist, pentru consolidarea păcii în întreaga lume. TOVARĂȘI. Poporul nostru sărbătorește ziua de 1 Mai anul acesta cu noi realizări în opera de construire a socialismului. Ca urmare a eforturilor depuse, poporul muncitor, sub conducerea partidului, a realizat importante succese în dezvoltarea industriei socialiste, în dezvoltarea și transformarea socialistă a agriculturii, în știință și cultură, în creșterea nivelului de trai, material și cultural. In anul 1957, planul producției globale a fost îndeplinit în proporție de 106,7 la sută, iar productivitatea muncii în proporție de 104,5 la sută, realizîndu-se o creștere cu 8,3 la sută față de anul 1956. In cursul anului 1957 au fost puse în funcțiune numeroase obiective industriale, ca marele laminor de țevi din Roman, o baterie de cocs și două cuptoare electrice la Combinatul siderurgic din Hunedoara, unul la uzina „Victoria“ din Calan, unul la Combinatul siderurgic din Reșița etc. Numeroase sunt realizările obținute de oamenii muncii din industria energiei electrice, petroliferă, chimică, a materialelor de construcții, din industria bunurilor de consum. Succese remarcabile au fost obținute și în agricultură. Peste 45 la sută din numărul familiilor de țărani muncitori din țara noastră fac parte din sectorul cooperatist al agriculturii. Oamenii muncii din patria noastră, trecînd în revistă succesele dobîndite pînă acum, sînt hotărîți să traducă în viață programul de dezvoltare a economiei naționale și de ridicare a nivelului de trai elaborat de Congresul al II-lea al partidului nostru. TOVARĂȘI. Oamenii muncii din regiunea noastră au reușit ca în întîmpinarea zilei de 1 Mai să obțină importante succese în înfăptuirea politicii partidului de construire a socialismului. Muncitorii din industrie, transporturi, construcții, din agricultură, antrenați în întrecerea socialistă în anul care a trecut, au depășit planul producției industriale cu 6,6 la sută, 5 întreprinderi mari din regiunea noastră, ca D.R.N.M., „Cimentul păcii“ Medgidia, Fabrica de ulei „Argus“ Constanța, I. P. Tulcea, Centrul mecanic Constanța, au primit drapele de întreprinderi fruntașe pe țară în ramura respectivă. Muncitorii, tehnicienii și inginerii au întîmpinat anul acesta ziua de 1 Mai cu noi realizări. La 38 aprilie, Fabrica „Cimentul păcii“ Medgidia a raportat depășirea angajamentului luat în cinstea lui 1 Mai cu 4,4 la sută, întreprinderea „întrecerea socialistă“, S.N.M.C., Energo-combinat, „Speranța“ Medgidia, „Solomit“ Tulcea. Halele frigorifere altele și-au realizat planul de proiducție pe luna aprilie cu 5 zile înainte de termen, realizînd economii de sute de mii lei, întrecerea socialistă în cinstea lui . Mai a scos în evidență zeci și sute de fruntași în toate domeniile de activitate. Cinste muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor care fac să sporească producția și productivitatea muncii, care contribuie la reducerea prețului de cost și la ridicarea rentabilității întreprinderilor ! (Continuare în pag. a II-a) Gărzile muncitorești trec prin fața tribunei (Continuare în pag. a H-a) începe demonstrația Cîteva comenzi, rostite prelung dar sigur, și gărzile muncitorești, patriotice, pornesc, în acordurile fanfarei, în același marș al izbînzii. Participanții aplaudă, scandează lozinci pentru 1 Mai, pentru partidul nostru, pentru prietenia cu marea Uniune Sovietică și cu întregul lagăr al păcii și socialismului. Prin fața tribunei continuă să defileze, în pas cadențat și cu o ținută impecabilă, gărzile muncitorești, care au constituit, alături de armata populară, brațul înarmat al poporului nostru. Cinste vouă bravi fii ai masei muncitoare ! Vin pionierii! Prin fața tribunei a trecut și ultimul pluton al gărzilor muncitorești înarmate. La cîțiva pași după el vin pionierii - viitorul patriei noastre. Pe fața fiecăruia flutură un Zombot de fericire. La apariția lor, entuziasmul mulțimii crește. Cîntecul pionierilor răsună voios de parcă ar vrea să se împletească cu cel al fanfarei. Iată-i acum ajunși în fața noastră. Primul grup salută pe cei din tribună. Apoi un alt grup, după care vin membrii diferitelor cercuri ale Casei pionierilor. Ei arată cu acest prilej cîteva din preocupările lor, care sînt foarte diferite și foarte frumoase, din timpul lor liber pe care și-l petrec la Casa pionierilor. Unii se ocupă de studiul chimiei, alții de radiofonie, în timp ce o mare parte sînt încadrați în formațiile artistice ale Casei pionierilor, care pregătesc programe ce le prezintă în fața micilor spectatori. Sunt sigur că mulți din cei care au asistat la demonstrație și-au amintit de succesul obținut de ansamblul artistic al Casei pionierilor cu spectacolul „Zîmbiți copii“. Iată-i în această zi alături de oamenii muncii și de ceilalți pionieri din orașul nostru încadrați în entuziasmul general. Bucuria de pe fețele lor este îndreptățită pentru că viitorul le aparține. Demonstrează muncitorii portuari Animație, voioșie. Asistența aplaudă prelung. De-a lungul străzii, împodobită și ea cu ghirlande și steaguri fluturînde, trec, în coloane, muncitorii portuari — D.R.N.M.-ul. In fruntea lor, un grup de muncitori tineri și vîrstnici duce portretele marilor dascăli ai marxismleninismului și portretele membrilor Biroului Politic al C.C. al P.M.R. Fanfara docherilor și navigatorilor dă multă măreție, iar stegarii și coloanele nesfîrșite dau grandoarea solemnă, sărbătorească. La această sărbătoare a muncitorilor de pretutindeni, colectivul de lucrători al D.R.N.M.-ului vine cu oglinda hărniciei lui concretizată în panoul din care am desprins : producția globală 121 la sută, productivitatea muncii 104 la sută, iar prețul de cost a fost scăzut față de cel planificat cu 2,95 la sută. Demonstranții duc buchete de flori, simbol al tinereții și prospețimii, al vieții noi; duc și flutură stegulețe, balonașe; duc ca cea mai de seamă cinstire portretele propriilor lor tovarăși de muncă, fruntașii secțiilor, atelierelor. Veselia ia forme multiple, fiecare și-o exteriorizează direct, spontan, așa cum o trăiește. Unii cîntă și strigă lozinci, alții înmînează conducătorilor noștri de la tribună — activiști de partid, de stat și ai organizațiilor de masă — buchete de flori, ca un simbol, ca una din formele de manifestare a unității de nezdruncinat dintre partid, guvern și popor. Muncitorii din divizia a VI-a de docheri trec pe strada in sărbătoare cîntînd din instrumente. Aspect din timpul demonstrației