Dobrogea Nouă, iulie 1958 (Anul 11, nr. 3088-3114)

1958-07-01 / nr. 3088

* -y )DOBROGEA NOUĂ br. 30BB i Întâlnirile cu deputații, alegătorii fac propuneri importante menite să ducă la o mai bună gospodărire a comunelor și satelor, la întărirea economico-organizatorică a G.A.C., în general la crearea unor condiții mai bune de muncă și viață pentru cei ce muncesc. Aceasta reprezintă o manifestare a adâncului democratism al regimului nostru, prin atragerea maselor largi la conducerea treburilor obștești, dezvoltarea inițiativei creatoare a acestora. Această problemă — felul cum se ocupă sfaturile populare raional și comunale de rezolvarea propunerilor alegătorilor — a făcut obiectul unei ședințe de analiză în cadrul biroului comitetului raional de partid Tulcea. Cu acest prilej, comunistul Secăreanu Florea, președintele comitetului executiv raional, a prezentat o informare de felul cum stau lucrurile în această direcție în raion. A reieșit atât din informare, cât și din discuțiile purtate de membrii biroului că comitetul executiv raional, sub îndrumarea comitetului raional de partid, a orientat într-o măsură însemnată sfaturile populare orășenești și comunale pentru a da Curs propunerilor alegătorilor. Ținerea evidenței propunerilor, analizarea lor temeinică, antrenarea in rezolvarea lor a deputaților, comitetelor cetățenești de circumscripție și de stradă și a alegătorilor au făcut ca în perioada de la alegeri și pînă acum să fie rezolvate 485 propuneri făcute de alegători. Iată cîteva din aceste realizări:Au fost terminate recent căminele culturale din Malcoci, Frecăței, Periprava, și Valea Nucarilor. In cursul, vor fi gata căminele culturale din Agighiol, Beibugeac, Sarinasuf, Bîahmudia, Somova etc., începute mai de mult și s-au început lucrările de construcție la cele din C. A. Ecsetti, Chilia Veche, Isaccea. Au fost reparate cinematografele din NeaHțel, Salina și Isaccea. Peste 150 de propuneri, privind probleme legate de întărirea econoîrico-organizatorică a G.A.C. (construcții, organizarea muncii, dezvoltarea ramurilor ajutătoare etc.), s-au rezolvat sau sunt in curs de rezolvare. S-a îmbunătățit sistemul de aprovizionare a satelor din deltă și asistența sanitară. La o și mai bună aprovizionare a satelor, situate în ostroavele Letea și Popina, va contribui construirea unei șosele noi și a unui canal între Sulina și satul Letca, pentru care au fost aprobate fondurile necesare. S-a dat o atenție deosebită problemei gospodăririi și înfrumusețării satelor. Astfel, au fost reparate 2 șosele și 23 ulițe la sate și 17 străzi la orașe cu o lungime de peste 4.090 m.L, s-a extins rețeaua electrică cu cca. 1.400 metri, s-au plantat peste 10.000 pomi de diferite specii, s-au amenajat 6 spații verzi, o plajă la Sulina și altele. Cu toate acestea, în ședința de birou, mai mult din discuțiile purtate și mai puțin din informarea prezentată de tov. Secăreanu, care a fost puțin autocritică, a reieșit că realizările obținute sunt încă nesatisfăcătoare. Peste 250 propuneri făcute de alegători sunt nerezolvate. Mai grav este insă faptul că nu s-a dat răspuns la problemele ridicate de alegători. Nu în suficientă măsură au fost atrași cetățenii în rezolvarea propunerilor, folosirea comitetelor cetățenești de stradă în această acțiune fiind de asemenea sporadică, ca de pildă la Periprava și Agighiol. In orașul Twice», nici pînă în prezent comitetul executiv orășenesc (președinte Turațiu Artiom), nu a luat măsuri eficiente de alegere a 46 comitete de stradă contând tot pe cele din legislația trecută. Principala cauză a acestor lipsuri constă in efectuarea unnui slab control din partea comitetului executiv raional asupra felului cum sunt rezolvate propunerile alegătorilor. Biroul comitetului raional de partid, în baza celor analizate, a elaborat o hotărîre în care recomandă comitetelor executive raional, orășenești și comunale să se ocupe cu mai mult simț de răspundere de rezolvarea propunerilor alegătorilor. Deputații să țină în cel mai scurt timp dări de seamă pe circumscripții electorale în care să dezbată această problemă. Organizațiilor de partid, membrilor și de partid li s-a trasat candidaților sarcina de a fi în fruntea acestor acțiuni, de a îndruma mai temeinic activitatea sfaturilor populare în studierea și rezolvarea propunerilor alegătorilor, de a mobiliza toate forțele (utemiști, comitete de femei, agitatori, cetățeni) în realizarea acestor propuneri. GH. MARIN Informație de partid REZOLVAREA PROPUNERILOR ALEGATORILOR - O DATORIE IMPORTANTĂ A SFATURILOR POPULARE lui pentru curățirea miriștilor pentru a se putea începe imediat aratul are o importanță deosebită sporirea producției agricole în anii viitori. Ba, mai mult. In terenurile arate imediat se pot însărțiința plante de nutreț care să asigure o hrană abundentă și corespunzătoare animalelor pe timp de iarnă. In foto : La G.A.S. Amzacea, raionul Negru Vodă, Ion Seceleanu, tractorist, și mecanicul Petre Nițu, candidat de partid, folosind o manină romînească de strîns și de balotat paie, lucrează la strînsul paielor în urma combinelor. Ei string paiele care sînt și balotate în același timp, de pe ș6 hectare zilnic, fj OO OO Oo 00 CAPOO Cjv CO OO 00 UOOOÄO OO OO « lui ; înainte de obținerea untului, maistrul Constantin Mărgărit și ajutoarea sa controlează temperatura smintind adunată în vana de maturație. Noul utilaj modern și de mare randament, cu care a fost dotată Fabrica de produse lactate din Constanța, permite lucrătorilor să-și desfășoare munca în condiții optime. . IN FOTO : Aspect din secția de fabricare a untu Fapte din S. M. T. Cobadîn peate brigăzile și-au îndeplinit planul An de an și campanie de campanie S.M.T. Cobadin a reușit să-și depășească cu mult sarcinile de plan, fiind mereu una din stațiunile fruntașe din regiunea noastră. Pentru primăvara acestui an, S.M.T. Cobadin a avut planificat să execute 12.159 hectare arătură normală și a realizat 21.721 ha., depășindu-și planul cu 78 In sulă. Din cei 89 tractoriști ai stațiunii, £ 5 și-au îndeplinit și depășit sarcinile de producție, lucru care dovedește o bună organizare a muncii, faptul că mecanizatorii, educați de organizația de partid, se preocupă de ridicarea nivelului lor tehnico-profesional și de însușirea celor mai bune metode de muncă. De asemenea, toate cele 14 brigăzi de tractoare ale stațiunii și-au îndeplinit și depășit sarcinile de plan, în frunte fiind brigada condusă de comunistul Cosma Mitran, care și-a depășit sarcinile de plan cu 128 la sută. Dintre tractoriști cele mai mari depășiri au fost realizate de Bafane Constantin,, Lazăr Ion, Veiicu Vasile și Grecu Constantin, care ,au realizat clte două și chiar trei planuri în campania de primăvară. Mari economii realizate în timpul executării lucrărilor agricole de primăvară, toți tractoriștii stațiunii au acordat o atenție deosebită îngrijirii tractoarelor și a mașinilor agricole, ceea ce a dus nu numai la creșterea randamentului tractoarelor și menținerea lor în bună stare de funcționare, ci și la realizarea unor importante economii atît la piese cît și la carburanți. Numai la carburanți economiile se ridică la peste 600.000 lei. Depășirea planului de producție și realizarea unor asemenea economii au rntribulț la o reducere considerabilă a prețului de cost per hectar nrătriră normală. Astfel, campania agricolă de primăvară prețul de cost per hectar arătură normală a fost redus de la 118.18 lei, cit era planificat, la TOT.24 lei. Crește nivelul de viată al îradtarișîlor In cursul lunilor cuprinse în campania agricolă de primăvară mecanizatorii stațiunii au primit salarii foarte mari, ca urmare a creșterii productivității tractoarelor și depășirii sarcinilor de plan. Șeful de brigada Cosma Mitran a primit în luna mai 3.992 lei, tractoristul Bafane Constantin, 3.652 lei, și așa mulți alții, , pe stațiune fiind peste 60 tractoriști care au primit în luna mai salarii de peste 2.000 lei. In zilele care au trecut de la încheierea campaniei agricole de primăvară, mecanizatorii stațiunii din Cobadin au continuat seria successor lor pe linia măririi productivității tractoarelor și a economisirii pieselor și carburanților. Astfel, majoritatea mecanizatorilor care au lucrat la întreținerea culturilor prășitoare și-au depășit zilnic normele cu 15-25 la sută, și chiar cu mai mult, stațiunea fiind fruntașă pe regiune la întreținerea culturilor. R. NEDELCU, coresp. J Isit Unire ce de petalei De curînd, și în cirscumscripția nr. 118 a orașului Constanța a avut loc o întâlnire între alegători și deputata Alexe Elena, în cadrul căreia s-a discutat felul cum s-a muncit in circumscripție pînă acum. Din analiza făcută a reieșit că prin contribuția cetățenilor s-au obținut o seamă de realizări frumoase. Printre altele, s-au sădit pe străzi 236 pomi, s-au organizat 6 grupe de citit și o bibliotecă de casă. Cu acest prilej alegătorii au mai făcut și alte propuneri, ca de pildă : amenajarea unui ...Apritzrir“ în circumscripție și totodată construirea a încă două clase la școala de 7 ani. DANIELESCU MAX, coresp. OO OO OO OO OO OO OO OO OO OO OO OO OO OO OO OO OO OO OO OO OO OO OO OO OO OO OO w‘ti Direcția sanatoriului balnear Eforie, în colaborare cu Societatea Științelor Medicale din București, a organizat sîmbătă la Eforie la clubul C.C.S. o ședință de lucru în care s-a vorbit despre lacul helioderm creat artificial la Techirghiol. Tinerii din cadrul organizației de bază U.T.M. a gospodăriei agricole colective „13 Decembrie“, comuna Filimon Sîrbu, raionul Negru Vodă, au adunat în timpul lor liber cantitatea de ș.000 kg. fier vechi pe care au predat-o cooperativei Filimon Sîrbu. (Iliaș Muchin, coresp.1) . Pe plaja „Muncitorul“ s-a amenajat un punct farmaceutic înzestrat cu medicamente de primă necesitate. ★ In grădina de vară a clubului C.F.R. Fetești, numeroși tineri au participat zilele acestea la un concurs „Cine știe cîștigă“ dotat cu frumoase premii, organizat de comitetul orășenesc U.T.M. Fetești. Concursul a fost urmat de un program distractiv. (N. Stan, coresp.). Pe lîngă sortimentul de timbre străine sosite recent în magazinul „Filatelie“ din Constanța, acum cîteva zile au mai fost puse în vînzare aici ultimele emisiuni romînești „Marile aniversări culturale 1957“, serie formată din 7 valori la prețul de 6 lei, și „F.D.I.F.“ - o valoare de 55 bani. In curînd filateliștii își vor îmbogăți albumul de timbre românești cu o nouă și frumoasă serie de 8 valori închinată centenarului timbrului romînesc. Pentru muncitorii de la mina Antîn-Tepe vor fi date în folosință nu peste mult timp încă 3 noi locuințe a cite 2 apartamente fiecare. (Jora Vasile, coresp.). ★ După învățămînt, terminarea anului de corpul didactic al școlilor elementare din comunele raionului Negru Vodă au organizat tabere locale și excursii cu pionierii și școlarii la G.A.S.-uri, S.M.T.-uri, și gospodării colective, unde au avut loc întîlniri cu fruntași ai recoltelor bogate, cu ingineri și tehnicieni. Gospodăria de stat din Negru Vodă a terminat în întregime praștia a lll-a la culturile care necesitau această lucrare și reparatul utilajului agricol pe care-l vor folosi în campania de recoltare. (Gugea N., coresp.). In strada I.V. Stalin au fost deschise 2 magazine speciale - unul cu articole de plajă și celălalt cu articole de tricotaje. i Simbătă la S.M.T -urile Ostrov, Băneasa și Adamclisi au avut loc sfaturi S.M.T. la care au participat președinți de sfaturi populare comunale, președinți de gospodării, colective, ingineri și tehnicieni, șefii brigăzilor de tractoare, secretarii organizațiilor de Partid, și ai comitetelor comunale de partid. S-a analizat stadiul lucrărilor de pregătire a campaniei de recoltare și întreținere a culturilor. I LOQOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO1QCOOOOOOCCO OOOOOO OOOO OŰOO00000000000000OOOOOOOOOOOCOOOŰ OOOOOO OOOOOOOO OOOO OOOOOOC.Í) Abonamente la ziare Datorită muncii depuse de către tovarășul Mustafa Salie, la G.A.S. Bordușani s-a făcut pe luna iunie un număr însemnat de abonamente. Foarte mulți muncitori s-au abonat la diferite ziare și reviste. Ca să dăm câteva exemple, trebuie să arătăm că la „Scânteia“ s-au făcut 63 de abonamente, la „Munca“, 61, la „Dobrogea nouă“ 54 și așa mai departe. m | JAFp'i/f i fLLAr*V '‘4 q IÎ/bKKÎ*LAE, coresp. «ț, S-A APRINS LUMNA-N SAT Se inserase de-a binelea. La întretăierea drumurilor și pe ulițele mai lungi, cite o „stea“ îți lumina calea. Nu poposisem niciodată pe aceste meleaguri. Totul era nou și frumos. La un colț de stradă mă întîlnii cu doi bătrîni. Le-am prins o frîntură din discuție. ...Sînt fericit că am ajuns și zilele să văd lumină electrică și difuzoare în satul meu, spuse unul din ei. Le-am întrerupt „conversația“. - Sfatul popular nu știți pe unde este ? - Cum de nu. Doar sîntem băștinași. Iaca, mergi mata drept înainte și, acolo unde sînt luminile cele mari și multe, acolo este. Le-am mulțumit și m-am îndreptat spre sfatul popular. In seara aceea erau adunați la sfat mulți cetățeni. Și am aflat că în fiecare seară vin cu treburi, să stea de vorbă, sau să asculte muzică... M-am apropiat de un grup. - De cînd aveți lumină ? - Apoi nu de mult. La 2 martie s-au aprins două becuri - la sfatul popular și la secția de votare- iar în aprilie, în tot satul. Acțiunea a pornit de lant în februarie a.c. Mai mulți deputați au venit la sfat să aducă la cunoștință propunerea alegătorilor, de a se electrifica comuna. Cei de la sfat au studiat posibilitățile și s-a stabilit că de la G.A.S. se poate trage lumină și în comună, mai ales că materiale erau pag-----plan local. Și imediat a început treaba. S-au săpat gropile, s-au adus stîlpii și s-au plantat, specialiștii au făcut instalațiile tehnice. Despre istoria electrificării din Valea Rea îți poate vorbi Rădulescu Fetre, deputat, Voicu Petre, brigadier la G.A.S., care a transportat materialul de la Cobadin, Ion Dragu și Vasile Uzună, care au adus stîlpii, Niculae Giurgiu, Dordea Ion, Stamate Dumitru și ciți alții. Și într-o seară de primăvară, după aproape două luni de la acțiunii, începerea grupuri, grupuri, cetățenii se adunaseră pe la colțuri, în dreptul stîlpilor, pentru a intimpina lumina. Becurile s-au aprins. Un ropot de aplauze, strigăte de bucurie au izbucnit din piepturile tinerilor, bătrânilor, femeilor și ale copiilor. ba O altă bucurie a celor din Valea a fost radioficarea: „De ce numai la G.A.S. să cînte muzica spuneau cetățenii. Vrem și noi să avem difuzoare pe ulițe și în case“. Și dorința lor a fost îndeplinită. Deputatul Mărtineanu Ion a venit special la Constanța după sîrmă. S-a zbătut mult pentru aprobări, dar pînă la urmă a izbutit. Acum, pe uliți și în case, pe lîngă lumina electrică, sînt și difuzoare. De curînd, rețeaua de radioficare s-a extins și în satul Cetatea. Fină acum 146 colectiviști au difuzoare în casă. G. CLARA «1? H3înd propunerile muncitorilor se bucură de atenta cuvenită însemnări pe marginea îndeplinirii planului de producție semestrial la Fabrica „9 Mai“ Saligni Vorbind despre factorii care au influențat realizarea sarcinilor de plan ce au revenit colectivului Fabricii „9 Mai“ pe primul semestru al anului în curs, inginerul Durgheu Aurel, directorul întreprinderii, îmi spunea în urmă cu cîteva zile: „Cel mai important factor care a contribuit la îndeplinirea planului a fost străduința depusă de întregul colectiv de muncă1. începutul a fost greu. Datorită faptului că unele întreprinderi furnizoare nu au livrat la timp laminatele, în lunile ianuarie și februarie, deși valoarea producției globale se realizase în procent de 101 la sută, planul la sortimentele cerute n-a fost îndeplinit. In fața acestei stări de lucruri conducerea Fabricii „9 Mai“ Saligni, îndrumată de organizația de partid, a luat hotărârea ca într-un termen scurt să lichideze rămînerea în urmă față de plan. Acest lucru a fost înțeles de fiecare om în parte, participând cu însuflețire la înfăptuirea sarcinilor. O primă problemă ce trebuia rezolvată în scopul mînerii în lichidării reperfecționarea urmă era procesului cuțirea tehnologic. Alcapetelor de freză pentru filetat la alte întreprinderi din țară necesita mult timp și era costisitoare. Productivitatea secției de caperie (curățirea fierului de oxizi) era mică. Se impunea deci măsuri practice, concrete. Fiecare muncitor, inginer și tehnician se frămînta, studia. Roadele nu au întârziat să se arate. Prin punerea în funcție a mașinii de ascuțit freze de filetat, la propunerea și cu participarea efectivă a muncitorilor Toma Jean, Anghel Nicolae și a ing. Mircea Melu, productivitatea muncii a crescut cu 10 la sută. Pierderile de timp provocate din lipsa bacurilor de rulare au fost evitate. Iur In altă zi, cu prilejnei consfătuiri, muncitorul fruntaș Dan Nicolae a făcut propunerea ca în secția de caperie, în scopul creșterii productivității muncii și al înlăturării efortului fizic al muncitorilor, să se instaleze un pod rulant. In afară de faptul că el a făcut propunerea, a arătat și mijloacele prin care se poate executa. Și aceasta, ca și prima propunere, și-a găsit rezolvare. Astfel, începînd cu luna martie a. c., lucrul în secția de caperie se face mai repede, mai bine. Sfîrșitul lunii martie, cînd fiecare muncitor a aflat cu îndreptățită bucurie că planul s-a realizat în proporție de 129 la sută, a dovedit tuturor că atunci cînd propunerile muncitorilor sunt studiate cu atenție, se obțin realizări importante. Această însemnată realizare a constituit un minunat prilej de intensificare a luptei pentru plan. Avînd îndrumarea tehnică necesară, muncitorii au trecut cu îndrăzneală la simplificarea operațiilor în procesul tehnologic. Dacă în trecut un șurub cu creastă pentru batoză, de pildă, se executa din două presări consecutive la cald, astăzi, prin aplicarea în practică a unei matrițe (inovație a tovarășului Cucu Gheorghe), șurubul se presează în formă finită la rece. Prin această reducere de operații, în 24 ore productivitatea muncii a crescut de 30 ori. Și așa, lună de lună, strădania muncitorilor a dat roade. In luna aprilie s-a înregistrat , o creștere a producției de 10 la sută, în luna mai creșterea este de 10,27 la sută. Acordînd atenția cuvenită mobilizării muncitorilor în lupta pentru plan, conducerea întreprinderii, sprijinită de comitetul de întreprindere, a acordat o grijă deosebită muncitorilor și nevoilor lor. Pentru merite în producție, mulți muncitori fruntași au primit din fondul întreprinderii premii în bani. Valoarea sumelor plătite în semestrul I al acestui an ca premii se ridică la peste 28.000 lei. Prin mijloace locale fost rezolvată problema a transportului muncitorilor la fabrică și acasă cu un autobus ale cărui reparații au fost făcute în fabrică. In concluzie se poate spune : preocuparea întregului colectiv de muncitori, stimularea morală și materială a acestora au adus succesul. * Vroiam să închei. Un lucru însă îmi stăruie în minte. Din discuțiile purtate cu o parte din conducătorii întreprinderii am aflat că deși sîntem la sfîrșitul celui de-al doilea trimestru al anului, unele întreprinderi furnizoare întârzie cu livrarea laminatelor necesare bunului mers al producției. In scopul continuării succeselor obținute, al realizării planului în mod ritmic și pe mai departe, conducerea întreprinderii este datoare să urgenteze aducerea prefabricatelor, rezisînd de această problemă ministerul de resort. Acest lucru înfăptuit, alături de preocuparea colectivului, va face ca într-un viitor scurt să aflăm noi vești îmbucurătoare de la Fabrica „9 Mai“ Saligni. GH. NICULESCU tag. 3P5 însemnări de sezon de cartiere nu e cald ? întrebarea aceasta mi-am pus-o în urma unor peregrinări prin cartierele orașului Constanta. Și poate că nu mi-aș fi pus o asemenea întrebare dacă undeva, pe vreo stradă, într-o stație de autobus a și fi putut să-mi sting setea cu un sirop ori cu o limonada. Am căutat însă în zadar acest lichid răcoritor. La capătul liniei de autobus nr. 3 din cartierul Coiciu m-am uitat la câțiva cetățeni și-i compătimeam, își ștergeau cu batista fruntea asudată. Poate că și aceștia doreau în clipa aceea să se răcorească servind un sirop ori o limonada de la gheață. Dar de unde ? In tot cartierul Coiciu nu există un chioșc care să poată satisface această cerință de sezon. Dar nu numai în cartierul Coiciu locuitorii sunt vitregiți de o asemenea posibilitate de a-și potoli setea pe vremea aceasta călduroasă, ci și în celelalte cartiere ale orașului nostru. De pildă, nici în cartierul Palas, în Km. 4, în Anadolchioi nu se găsesc chioșcuri cu răcoritoare. In urma unor asemenea constatări se nasc nenumărate întrebări. Oare cei de la secția comercială a sfatului popular orășeni se consideră că razele soarelui sunt îndreptate, prin cine știe ce minune, numai pe plajă și în centrul orașului ? Și în cartiere e cald.. Locuitorii acestor puncte mai îndepărtate ale orașului nu pot să servească sirop, limonada, sucuri și alte răcoritoare în cartierele lor pentru că secția comercială nu s-a gîndit că și aci este tot atâta nevoie de chioșcuri de răcoritoare ca și în centru. S-ar putea ca cei în drept să considere numai în jurul orașul Constanța pieței Ovidiu. După situația actuală privind aprovizionarea cu răcoritoare a populației din cartiere, oricine este îndreptățit să creadă așa. Ne aflăm încă la puțin timp de la deschiderea sezonului. Căldurile abia de acum vor începe și sfatul popular al orașului Constanța, prin este în măsură secția comercială, să rezolve problema aprovizionării populației din cartiere cu răcoritoare, prin deschiderea unor chioșcuri în punctele cele mai aglomerate. Trebuie să se înțeleagă că raza orașului Constanța nu cuprinde numai centrul. C. V. , I. ‘Vezi dragă, ce-nseamnă cînd visezi... chioșc de răcoritoare în cartierul Tăbăcărie...