Dobrogea Nouă, august 1958 (Anul 11, nr. 3115-3140)

1958-08-01 / nr. 3115

ANUL XI Nr. 3115 VINERI 1 AUGUST 1958 4 pagini 20 bani iii nu muu suinul, 23 AUGUST Muncesc cu însuflețire Zi de zi, întrecerea socialistă în cinstea zilei de 23 August are tot mai mulți participanți. Peste tot, incepînd de la cel mai mic atelier, pînă la cea mai mare fabrică, muncitorii, simțind răspunderea pe care o au față de sarcinile de plan, lucrează cu mai mult elan, cu mai multă pasiune. Să urmărim pe scurt felul în care muncitorii de la cooperativa meșteșugărească „Energia“ din orașul Constanța întîmpină măreața zi. La atelierul de tucerie încă de la începutul lunii iulie, muncitorii acestui atelier și-au luat angajamentul ca, în întîmpinarea zilei de 23 August, să realizeze în cursul acestei luni 15 tone tucerie comercială. Pentru aceasta, muncitorii au luat unele măsuri. De pildă, și-au organizat cît mai bine lucrul la locul de muncă, eliminînd timpii morți din procesul de producție. Ca urmare au dat peste plan 17 tone de tucerie comercială, ceea ce înseamnă o depășire a planului de 13 la sută. Printre muncitorii demni de evidențiat sunt Păiș Gheorghe, candidat de partid, și Molnar Tudor, care dau zilnic cel mai mare randament. Patru tone piese peste plan și la atelierul 1 piese mecanice s-au înregistrat pînă acum rezultate deosebite în muncă. Avînd în plan să realizeze piese pentru 5 abrubturi și pentru o mașină pendulă circulară, muncitorii din acest atelier, din care fac parte și atemista Zudului Stanca și Zahora Dionisie, datorită bunei organizări a muncii și elanului cu care au lucrat, au putut realiza și chiar depăși planul cu cîteva zile înainte de sfîrșitul lunii, dînd în loc de 20 tone, care erau planificate, 24 tone. Cu 5 zile înainte de termen Demni de remarcat pentru eforturile depuse în realizarea planului sînt și muncitorii din secția mecanică a cooperativei „Energia“. Avînd de realizat în luna aceasta o cheî mașină de tîmplărie, echipa condusă de comunistul Mertoiu Gheorghe, datorită organizării bune a locului de muncă, a confecționat această mașină cu 5 zile înainte de termen. Tot în acest timp, echipa a mai reușit să realizeze ca sortiment de plan și 5 abruhturi pentru tîmplărie. La secția auto și secția auto e o secție importantă a cooperativei. Ea se poate mîndri cu rezultatele obținute pînă acum. Ținînd seamă de importanța pe care o are pentru G.A.C. și G.A. S. repararea la timp a mașinilor, muncitori ca Belgun Marin, Pasăre Ștefan și Nichifor Ion au acordat atenția cuvenită acestui lucru. Timp de o lună, ei au efectuat 3 reparații capitale, 6 reparații, mijlociu și 15 reparații mici, toate de bună calitate. O. IVAN După primele 6 luni ale anului AM REALIZAT planul la toți indicii Chiar de la începutul anului, colectivul de conducere al Fabricii de conserve de pește Tulcea, îndrumat de organizația de bază, în colaborare cu comitetul de întreprindere, studiat în mod temeinic ce măsuri a tehnico-organizatorice trebuie luate pentru realizarea planului la toți indicii. După un studiu amănunțit, s-a întocmit un plan de măsuri cu obiective precise, cu sarcini și termene de executare, care a fost dezbătut în cadrul unei adunări generale a organizației de bază, pentru cunoașterea obiectivelor lui de către toți membrii și candidații de partid. De asemenea, în consfătuirile de producție, acest plan a fost dezbătut în mod temeinic de către toți muncitorii. Aceasta a contribuit in mod hotărîtor la îndeplinirea planului pe semestrul I, întrucît propunerile prețioase făcute de muncitori au fost aplicate în procesul de producție. Pentru realizarea planului de producție, ca primă măsură, s-a organizat aprovizionarea ritmică cu materie primă și auxiliară de bună calitate, s-au creat condiții optime de muncă muncitorilor, dîndu-se astfel posibilitate organizării întrecerii socialiste, care a cuprins întreaga masă de muncitori. In vederea ridicării productivității muncii, s-a construit o mașină de tăiat aripioarele la pește, o mașină de sărat pește, lucru ce se făcea manual, s-au pus la punct benzile transportoare, s-a mecanizat turnarea sosului în cutii, s-a îmbunătățit sistemul de așezare a cutiilor în coșurile de sterilizare, s-a modificat sistemul de prăjire a peștelui. Toate acestea au prilejuit o reducere de personal, economii la fondul de salarii și creșterea productivității muncii. In privința aplicării micii mecanizări, s-au evidențiat în mod deosebit inovatorul Baldău Petre, candidat de partid, Coman Petre, Cristea Fierea și alții. Pentru realizarea prețului de cost, accentul s-a pus pe economii la cheltuielile productive și un mod cu totul deosebit pe economii la materia primă, materii și materiale, fără însă a diminua calitatea produselor. Dacă în anul trecut consumul specific a fost depășit la materia primă (pește), acum, prin modificarea prăjitorului, la pește și la ulei nu mai avem depășiri peste consumul specific, ceea ce a mărit volumul producției de conserve. S-au făcut economii simțitoare și la combustibil și energie electrică: peste 35.000 lei. In semestrul I al anului acesta, secția de ambalaje metalice a produs cutiile cu 0,13 lei mai ieftine fiecare, prin raționala folosire a tablei cositorite la ștanțare, la croială etc. S-au valorificat în proporție de 80 la sută capetele de pește, iar restul, care s-au dovedit necorespunzătoare, fiind provenite de la (Continuare în pag. a IlI-a) mm üli de m illí PIOIIIISPIIIEII ill Concomitent cu lucrările de recoltare și treieriș, una din principalele lucrări care trebuie executate în această perioadă și care pune bazele unei recolte sporite în anul viitor este arătura de vară. Prin arătura de vară, o serie de semințe de buruieni și semințele scuturate de la plantele recoltate, îngropate și puse în condiții bune de germinație, încolțesc și prin lucrările ulterioare sunt distruse. De asemenea, o serie de cuiburi de insecte dăunătoare, ouăle și larvele lor, prin scoaterea la suprafață o dată cu arătura, sînt distruse de păsări sau de razele soarelui. Prin arătura de vară se înmagazinează in sol întreaga cantitate de precipitații care cad în timpul verii, aerul și căldura pătrund în pămint, intensificînd activitatea microorganismelor aerobe. Executînd această lucrare 1 • î cercetările stațiunilor experimentale agricole din regiunea noastră, Valu Traian și Mărculești, precum și după practica unităților G.A.S. și G.A.C. fruntașe, se obțin sporuri însemnate de recoltă. Astfel, pe terenurile eliberate timpuriu și unde s-a executat arăturand încă la 20 cm. Imediat după recoltare, urmată de cultivație toamna, s-a obținut un spor de producție de 688 kg. grin la I.C.A.R. Valu Traian și 446 kg. la I.C.A.R. Mărculești, față de o singură arătură executată toamna. De asemenea, tot prin executarea arăturii de vară, s-a obținut la porumb un spor de producție la I.C.A.R. Valu Traian între 404 și 598 kg. la ha., iar la Mărculești între 788 și 823 kg. la ha., față de o singură arătură executată superficial toamna. Cînd și cum trebuie executată această lucrare Arătura de vară trebuie să se execute în mod diferențiat, în funcție de starea de umiditate a solului, gradul de îmburuienare și cultura ce urmează a fi însămînțată. Pe terenurile care urmează a fi însămințate cu griu și care se eliberează timpuriu, dacă terenul are suficientă umiditate, cum este anul a(Continuare în pag. a II-a) Mii de locuitori din Düseldorf, Recklingshausen și Dortmund au protestat împotriva înarmării Bundeswehrului cu arme nucleare și a instalării de rampe pentru lansarea rachetelor atomice americane în Germania de vest. UN CLIȘEU : Tineretul purtind placarde pe care se pot citi : „Are Strauss o conștiință?“ „Arme nucleare fără noi“, „Vrem să atingem și noi vîrsta lui Adenauer“. CINSTIRE ȘI TRADIȚIE Există multe tradiții scumpe și prețuite de popor. Una dintre ele va fi sărbătorită zilele acestea. Prima duminică din luna august este declarată Ziua Marinei R.P.R., zi pe care o cinstesc, alături de întregul popor muncitor, marinarii flotelor noastre militare și comerciale, precum și muncitorii, inginerii și tehnicienii din șantierele noastre navele fluviale și maritime. Ca o cinstire a acestei tradiționale sărbători, marinarii din flotele militare și comerciale îi închină succesele lor. La una din danele portului nostru maritim se află și vasul romînesc „Constanța“, care se pregătește pentru un nou voiaj, pentru o nouă biruință. Pe vas e o forfotă, fiecare îndeplinește o misiune precisă. Numai în cabina comandantului e ceva mai multă liniște. Conștiincios, comandantul navei, Lerescu Adrian, studiază în liniște (fotografia de sus) traseul noului voiaj. Multă forfotă, forfota firească a muncii, se află și re navele militare. Fotoreporterul, însă, a ajuns intr-un moment de răgaz. Pe una din nave, echipajul se destinde ascultînd programul cunoscutei formații artistice militare „Albatrosul". In fotografia de jos, ansamblul militar „Albatrosul“, Popoarele Orientului Arab să fie lăsate să-și hotărască singure soarta IACUB MEHMET, șeful cultului musulman din R.P.R., membru al Comitetului național de luptă pentru pace din R.P.R. Am aflat cu îndreptățită indignare despre intervenția militară a forțelor armate ale S.U.A. în Liban, intervenție care a fost urmată imediat de invazia trupelor engleze în Iordania. Acțiunile acestea agresive ale armatelor S.U.A. și Angliei au atras ura și disprețul tuturor popoarelor lumii, care au reacționat imediat, protestînd împotriva intervenției brutale în viața popoarelor arabe, pentru sugrumarea aspirațiilor spre libertate și independență națională. Popoarele arabe, sătule de autea oprimări coloniale și hotărîte să-și dobîndească independența națională nu se vor lăsa însă intimidate de nici o forță. Voința lor de libertate este de nestăvilit și acest lucru îl știu prea bine imperialiștii occidentali din lecția pe care au primit-o la Suez. Dar, în setea lor neasumpărată după cîștiguri și în furia neputincioasă în fața hotăririi popoarelor Orientului Arab, cercurile de afaceri din Apus împing guvernele lor la acte nesăbuite, ceea ce atrage ura și disprețul tuturor popoarelor iubitoare de pace. Pentru îmbunătățirea atmosferei internaționale, atît de înveninată în urma intervenției militare anglo-americane în Liban și Iordania, cerem imediata retragere a trupelor intervenționiste din țările arabe. „Milostivii“ reprezentanți ai cercurilor occidentale să lase popoarele din Orientul Arab să-și hotărască singure soarta, deoarece acestor popoare le simt intr-adevăr scumpe pămînturile unde numai ele au interese naționale de apărat. Ca cetățean al Republicii Populare Romíne și ca islam, deci coreligionar al popoarelor din Orientul Arab, mă solidarizez cu lupta sfîntă a acestor popoare pentru libertate și independență națională și îi asigur în numele credincioșilor cultului musulman că vom fi alături de lupta lor dreaptă. —------------------- " Acțiuni ale comitetelor de luptă pentru pace din raionul Negru Vodă Comitetul de luptă pentru pace al raionului Negru Vodă popularizează larg documentele adoptate la Congresul mondial pentru dezarmare și colaborare internațională, care a avut loc la Stockholm, prin organizarea unor manifestări la căminele culturale. Cu ocazia lor, comitetele de luptă pentru pace au informat pe cetățeni de evenimentele ce se petrec în momentul de față pe arena internațională și în special de cele privitoare la agresiunea angloamericană în Orientul Arab. La cele 48 manifestări, organizate duminică 27 iulie, cu care prilej s-au prelucrat documentele Congresului de la Stockholm, au participat peste 13.600 de cetățeni. ci toate zonuri pentru terminarea oralmica a TREIIlATtUI Au terminat treieratul Datorită bunei organizări a muncii și dorinței colectiviștilor de a întîmpina ziua eliberării patriei cu tot mai multe succese, în multe gospode Ziua Marinei R.P.R. dării agricole colective, zilele acestea s-a terminat treieratul. Colectiviștii raportează cu mîndrie îndeplinirea acestei datorii patriotice. Zilnic sosesc la redacție zeci și zeci de scrisori prin care corespondenții noștri ne informează despre succesele obținute de colectiviști. Iată numai cîteva. Prin întrecere socialistă Corespondentul Chiran Aurel ne informează că gospodăria agricolă colectivă „Dobrogeanu Gherea“ din satul Strachina a terminat treieratul. Colectiviștii au treierat 477 hectare griu, 57 hectare orz, 60 hectare ovăz, 30 hectare muștar etc. Terminarea grabnică a treieratului a fost posibilă datorită faptului că cele patru brigăzi de cîmp ale gospodăriei, care au fost încă de la începutul campaniei în întrecere, nu au pierdut nici un minut bun de lucru. La sfîrșitul campaniei, fruntașă pe gospodărie s-a situat brigada a II-a, condusă de Bîrligea Gheorghe, care a primit și drapelul de brigadă fruntașă. Ea a treierat zilnic 20.000—22.000 kg. griu. Cei mai harnici s-au dovedit a fi colectiviștii Costea Ochiuleț, Nedelcu Tigău, Bița Chiran, Marița Miciu, Maria Cristea și alții. Concomitent cu treieratul, s-au predat către stat cele 15 vagoane contractate, precum și plata muncilor S.M.T. In curînd, în gospodărie se va da avansul de 40 la sută. Rezultatele muncii politice In gospodăria agricolă colectivă din Corbu de Sus — ne informează tov. Manolache Marin — a fost dusă o muncă politică susținută în vederea terminării la timp a campaniei de treierat. Iată rezultatele : colectiviștii au terminat treieratul încă de pe ziua de 29 iulie, cu 3 zile înainte de data planificată. In timpul campaniei de treierat, brigăzile de cîmp ale gospodăriei au fost în întrecere. Titlul de brigadă fruntașă a revenit brigăzii I-a, condusă de Trașcă Alexandru. Printre fruntașii brigăzii se află Perlea Gheorghe, Gîlbinașiu Dumitru, Mustățea Marin, Vasile Lica, Vasile Niculina și alții. 33.000 kg. pe zi la o batoză In ziua de 30 iulie, colectiviștii din gospodăria „Răscoala din 1907“ din comuna Corbu de Jos au terminat treieratul griului de pe suprafața de 1.034 hectare, al orzului de toamnă de pe suprafața de 100 hectare, al orzului de primăvară, mazării etc. Brigăzile gospodăriei aflate in întrecere au reușit să treiere zilnic o cantitate însemnată de cereale. De nenumărate ori s-a ajuns la 33.000 kg. pe batoză. Drapelul de brigadă fruntașă a fost deținut pe tot timpul campaniei de brigada I-a, condusă de candidatul de partid Dimos Enache. MARIN ION, coresp. Sa întîmpinăm ștafeta nautica A.V.S.A.P. In ziua de 2 august, la ora 17, pe digul din larg de la plaja „Muncitorul“, va avea loc primirea ștafetei nautice A.V.S.A.P. Ștafeta a fost organizată de A.V.S.A.P. în cinstea Zilei Marinei R.P.R. Tinerii din cercurile de marină fruntașe ale organizațiilor A.V.S.A.P. de la D.R.N.M., C.M.C., cooperativele „Energia“ și „înainte“, Atelierele C.F.R. Palas, Trustul Panificație, Petrolul vor ieși în întîmpinarea ștafetei cu diferite ambarcații. Cu această ocazie, se va manifesta dragostea populației orașului nostru pentru bravii marinari, apărători de nădejde ai scumpei noastre patrii. MIHAI RADACOVICI, coresp. \ iji de După Consfătuirea la Constanța,ți care a trasat ca sarcină gospodăriilor agricole colective să dezvolte și să mărească numărul de SJț animale, colectiviștii din G.A.C. „Pro Xureșul“, comuna Fărcăieni, raionul Feg tești, au însămânțat îk cu nutrețuri pentru a asigura hrana animalelor o supragfață de peste 500 ha. ^ Astfel, se va asigura 2 hrana celor 2.200 oi, 6 160 porci, 42 vite *? cornute și a celorlalte animale, în cursul anului igș8 și în primăvara anului £ igșg. In afară de asigurarea nutrețurilor necesare hranei și vitelor, conducerea G gospodăriei a asigurirat pentru toate fermele de vite oameni permanenți și pricepuți pentru îngrijirea vitelor. Brigada zootehnică este condusă de tov. Zamfir Nae, brigadier școlarizat. Pentru buna îngrijire și dezvoltare a creșterii Pentru dezvoltarea creșterii animalelor vitelor, sectorul zootehnic din G.A.C. este îndrumat, controlat și ajutat în permanență de tov. Botez Gheorghe, inginer zootehnist. Numai în cursul acestui an, sectorul zootehnic a crescut cu 450 oi cumpărate și 1300 oi din prăsila sf. anului igș8, 120 porci din prăsila Marele Alb și 8 vaci din prăsila. In cursul acestui an, din valorificarea a 600 miei, 2.140 kg. Slină, 26.500 litri lapte de oi, 8 boi, plus carne, brînză, lapte și alte produse, s-au încasat 254.160 lei. Din sectorul zootehnic s-au evidențiat Zamfir Nae, brigadier, Sima Gheorghe, Vasile Dumitru, de la ferma de oi, Uță Constantin, de la ferma de vaci, Nenciu Nicolae și Chivu Stan, de la ferma de porci. FRINCU C:, coresp. ♦ [UNK] [UNK] în curînd se va aprinde lumina electrică A fost o dorință unanimă. In timpul adunării populare pentru stabilirea contribuției voluntare și a lucrărilor ce se vor efectua cu aceste sume, toți locuitorii comunei Eschibaba au hotărît ca anul acesta să electrifice comuna. „Vom munci voluntar, cit va fi nevoie, numai să avem lumină electrică !“, răsunau în sală voci hotărîte de bărbați. S-a alcătuit un comitet de inițiativă. Comitetul executiv a studiat cu atenție propunerea sătenilor. O delegație din cîțiva deputați a plecat la mina Altîn-Tepe. „Vă cerem ajutor să electrificăm satul. Materialul, lucrările și tot ce va mai fi nevoie vom face noi folosind fondurile din contribuție, prin muncă voluntară“. Muncitorii au fost de acord să-i sprijine pentru înfăptuirea propunerii. In sat, deputații au pornit să-și adune alegătorii pentru marea la Acțiunea de înfrumusețare a satelor regiunii noastre se bucură de o largă participare a oamenilor muncii. Folosind cu pricepere formele organizatorice de legătură cu masele și sprijinul voluntar al cetățenilor, comitetele executive înfăptuiesc an de an tot mai multe lucrări, care contribuie la înfrumusețarea satului dobrogean. Mai sînt însă și locuri unde nu se depun eforturi pentru mobilizarea cetățenilor la înfăptuirea lucrărilor gospodărești și de înfrumusețare. j crare. In primul rînd, ei i-au sfătuit pe cetățeni să-și achite sumele din contribuția voluntară, astfel, că în scurtă vreme s-a încasat aproape 98 la sută din suma stabilită. Ca urmare, s-a putut trece la începerea lucrărilor de electrificare. La ora actuală, prin contribuția voluntară a cetățenilor, lucrările de electrificare sunt executate în procent de 75 la sută. In curînd, și pe ulițele comunei Eschibaba vor străluci luminile electrice. Baie populară în sat Baie populară intr-un sat dobrogean. Da. Nu e vorba de nici o fantezie. Nevoile și cerințele mereu crescînde ale celor ce muncesc pe ogoarele înfrățite sunt satisfăcute din ce în ce cu mai multă promptitudine de către partid și guvern. La numeroasele înfăptuiri în folosul oamenilor muncii, realizate cu fonduri alocate de stat, sfaturile populare adaugă și ele înfăptuirile lor obștești, realizate cu sprijinul și contribuția voluntară a maselor. Baia populară din comuna Beidaud este construită cu sprijinul nemijlocit al cetățenilor, care au prestat multe ore muncă voluntară. Construcția băii și darea ei în (Continuare în pag. a II-a)