Dobrogea Nouă, noiembrie 1958 (Anul 11, nr. 3193-3217)

1958-11-01 / nr. 3193

A PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA! Organ al Comitetului Regional P. M. R. Constanta si ai Sfatului Popular Regional ANUL XI Nr. 3193 SÎMBĂTĂ 1 NOIEMBRIE 1958 4 pagini 20 bani Crește rentabilitatea G.A.S.-urilor Producții bogate —preț de cost scăzut Gospodăria agricolă de stat din Peștera, raionul Medgidia, obține an de an succese tot mai însemnate pe linia creșterii rentabilității și reducerii prețului de cost al roadelor livrate statului. Realizările de pînă acum din toate domeniile de activitate ne dau garanția obținerii pînă la sfîrșitul anului a pestei ocol oco lei beneficii peste plan. Dacă am lua de pildă sectorul producției vegetale, G.A.S. Peștera a realizat o producție medie la hectar de 1.354 kg. grîu, 1.578 kg. orz și 1.800 kg. ovăz, la toate culturile depășindu-se sarcinile de plan. Datorită muncii politice desfășurate de organizația de partid și exemplului comuniștilor și utemiștilor, prin folosirea rațională a tractoarelor și mașinilor agricole, executarea lucrărilor agricole în termenele stabilite și în bune condiții, cheltuielile planificate au fost reduse la toate produsele vegetale. Recoltatul și treieratul au durat de fapt la G.A.S. Peștera numai n zile, mecanizatorii Apostol Dima, Gheorghe Ștefan, Tudor Dima, A. Constantin, Ștefan Banu și alții depășindu-și cu mult sarcinile de plan pe campania agricolă de vară. Prețul de cost per hectar arătură normală a fost de altfel redus față de plan cu 10 lei, fapt care dovedește hărnicia, entuziasmul și interesul manifestat de mecanizatori în ce privește îngrijirea raționala a mașinilor și folosirea lor cu maximum de randament.Succese de seamă s-au obținut și în sectorul creșterii animalelor. La lapte de vacă, de pildă, s-au realizat pînă la 1 octombrie a. c. 1.809 hl., în loc de 1.779 SI- <dtefa planul. Pe cap de vacă furajată, s-au realizat pînă la aceeași dată cîte 2.918 1. lapte, ceea ce dă garanția că pînă la sfîrșitul anului se va ajunge la cel puțin 3.800 t. de fiecare vacă. Cele 5.000 oi ale gospodăriei au dat, datorită îngrijirii lor atente și bunei întrețineri, cîte 4.100 kg. lună fiecare, planul în acest sector realizîndu-se în procent de 120 la sută. De asemenea, în loc de 2.395 purcei cîți trebuia să realizeze gospodăria, pînă la începutul acestei luni, se realizaseră 2.499 capete, prolificitatea pe cap de scroafă fiind de 8,4 purcei, față de 7 oit era planul, cu o medie la înțărcare de 15 kg. greutate. Deși planul anual de consum în unități nutritive este la taurine și porcine sub cel planificat, creșterea greutate a animalelor este pînă în prezent cu mult peste plan. Gospondăria agricolă de stat din Peștera a livrat in acest an statului 153 vieruși, 560 scrofite și 243 mioare pentru prăsilă, constituind astfel un bun exemplu pentru gospodăriile colective care au primit materialul de prăsilă. In ceea ce privește produșii vii obținuți, gospodăria și-a realizat planul la toate speciile de animale. Fruntași în sectorul creșterii animalelor s-au situat muncitorii Tudor Iordan, Vasile Vatră, Nicolae Bogdan și alții. Mergînd pe aceeași linie, hotărîți să obțină noi și însemnate succese în toate domeniile de activitate, muncitorii și mecanizatorii de la G.A.S.. Peștera sînt hotărîți ca sub îndrumarea organizației de partid să contribuie din plin la creșterea necontenită a rentabilității gospodăriei și reducerea prețului de cost al produselor pe care aceasta le livrează statului: IANCU GÎLCĂ, G.A.S. Peștera ----------- "........ICXX.% "■--■=-------------- Vești de pe ogoarele țării . Gospodăriile agricole de stat din întreaga țară continuă acțiunea pentru redarea de noi terenuri agriculturii. Pînă acum au fost desțelenite 17.000 ha, reprezentînd peste 50 la sută din suprafața planificată. Mari suprafețe de teren au fost desțelenite în regiunile Constanța, Galați și Timișoara. • In regiunea București, cea mai mare regiune cultivatoare de orez din țara noastră, au fost identificate 3.400 ha. terenuri noi pentru orezării. și In Regiunea Autonomă Maghiară au terminat însămînțatul cerealelor de toamnă toate gospodăriile agricole de stat. Peste 90 la sută din suprafața totală a fost însămînțată cu mijloace mecanizate. Pe terenurile însămînțate au fost administrate pînă acum 7.284 de tone îngrășăminte naturale și 115 tone îngrășăminte minerale. Mecanizatorii din cele 18 S.M.T.-uri ale regiunii Craiova muncesc cu avînt pentru a-și îndeplini angajamentele luate în cinstea lui 7 Noiembrie. Străduindu-se să folosească la maximum capacitatea tractoarelor și acordînd o bună îngrijire mașinilor, mecanizatorii de la S.M.T. Corabia, Laloșu, Poiana Mare, Caracal și Zănoaga raportează îndeplinirea sarcinilor anuale de plan înainte de termen. Pînă de curînd mecanizatorii din S.M.T.-urile regiunii Craiova au îndeplinit peste 90 la sută din sarcinile anuale de plan. • Colectiviștii din comuna Cenac, regiunea Timișoara, care in anul viitor vor cultiva pentru prima dată orez, au amenajat cu forțe și mijloace proprii o orezărie de 100 ha. Printre gospodăriile agricole de stat care au obținut producții mari la culturile tîrzii se numără și aceea din Ițcani, regiunea Suceava, care a recoltat în medie trei vagoane de cartofi la hectar. • Pînă de curînd în regiunea Cluj au fost executate arături adînci pentru insămințări de primăvară pe o suprafață de 68.000 ha. Pe ogoare s-au transportat aproape 70 la sută din îngrășămintele naturale prevăzute. 430 întovărășiri agricole din regiune execută lucrările de pregătire pentru campania agricolă de primăvară în comun. • In gospodăriile agricole colective din raionul Botoșani s-au asigurat pentru fiecare taurină cîte 4 tone de nutreț. Cele mai mari cantități de furaje s-au înslorat în gospodăriile colective din comunele Bozna și Vînători. Intovărășiții din comuna Bucecea au însilozat numai în ultimele zece zile 270 tone furaje. Citiți în numărul de azi: Luna prieteniei rouino-sovietice Și-au îndeplinit toate angajamentele din contractul colectiv Crește și se întărește gospodăria din Gîldău Pe urmele materialelor publicate »M. liMli In cinstea zilei de 7 Noiembrie Crește numărul fruntașilor la Centrul mecanic Tulcea Activitatea muncitorilor de la Centrul mecanic Tulcea este zilnic încununată de succese. Angajamentele luate de ei, care prevăd creșterea productivității muncii, îmbunătățirea calității reparațiilor și reducerea prețului de cost sunt în multe secții zilnic depășite. S-a reușit, ca urmare a avîntului cu care se întrec pentru îndeplinirea și depășirea angajamentelor, să se reducă simțitor timpul de staționare a tractoarelor în reparații, ajutîndu-se în acest fel mai concret unitățile agricole de stat să-și îndeplinească sarcinile ce le au privind executarea arăturilor adinei de toamnă. Muncitorii Haralambie Ștefan și Bumbac Ion, de la secția strungărie, lucrînd la suporțirolă K.D., reușesc să-și îndeplinească zilnic norma în producție de 110—115 la sută. La secția lăcătușerie, care se află în întrecere cu secția strungărie, sunt muncitori ca I. Cristea și Calinovschi Mihai care realizează zilnic peste plan 20—25 procente. Datorită rezultatelor bune obținute de secțiile strungărie, lăcătușerie și turnătorie, care pregătesc piesele și materialele necesare executării reparațiilor la tractoare, secția montaj a reușit ca în cinstea zilei de 7 Noiembrie să execute un volum mai mare de lucrări și să termine înainte de termen reparațiile la unele motoare. Numărul fruntașilor în producție la această secție a crescut simțitor, apărînd la panoul de onoare nume noi, cum sînt: Ceapiraga Petre, Vidovicenec Gheorghe, alături de cunoscuții muncitori fruntași Radion Ivanov, Petre Simion, Stan Aurel și alții, care-și depășesc zilnic sarcinile de plan cu 15-20 la sută. M. ȚUȚUIANU, coresp, Cota Filip, Fronea Tănase, Vizitiu Dobre și alții care își însuflețeau tovarășii de muncă. După o oră și jumătate de muncă intensă a fost încărcat cu fier vechi un vagon de 15 tone. Alte echipe s-au ocupat cu aranjarea pieselor pentru vagoane și au curățit exemplar incinta atelierelor. Cînd am plecat de pe toți erau veseli și bucuroși, șantier. Un muncitor îi spunea unui tovarăș de-al lui : „Dacă te uiți acum pe șantier, simți că intr-adevăr se apropie o zi mare : 7 Noiembrie !“. A BIRU PETRE, coresp un stafia Constanța-port în trecerea socialistă organizată între cele trei ture ale stației C.F.R. Constanța-port se desfășoară cu succes. După primele două decade ale lunii octombrie, totalizîndu-se rezultatele indicativilor, fruntașă este tura impiegatului de mișcare Chetraru Vasile. Staționarea vagoanelor la încărcare și descărcare a fost micșorată cu 2,3 la sută, iar regularitatea circulației, cel mai important indicativ, a fost îndeplinită în proporție de 100 la sută. Se evidențiază acarul Lămureanu Gh., revizorul de ace Leca Nicolae, șeful de manevră Nedelcu C., șeful de manevră David Vasile, manevrantul Leva Gheorghe și magazinerul C. Vaida. PĂCURARU m. Au colectat un vagon de fier vechi încă nu se terminase lucrul stația de radioamplificare transmiși t ca un apel către toți muncitorii Atelierelor C.F.R. Palas : „Să răspundem chemării tovarășilor noștri de la „Oțelul Roșu“, colectînd fierul vechi. Comuniștii și utemiștii trebuie să fie în primele rînduri ale acestei acțiuni, antrenînd prin exemplul lor și pe ceilalți tovarăși la această acțiune patriotică !“. Cînd am ajuns pe locul unde era vagonul ce trebuia încărcat cu fier vechi, munca era în toi. îndemnurile apelului au găsit un puternic ecou în sufletele comuniștilor Tudose Constantin, Teleanu Grigore, Frezorul fruntaș Seceleariu Aurelian, de la Centrul mecanic Constanța, este preocupat de descoperirea unor metode care să-i permită o mai rapidă prelucrare a pieselor executate. De curînd, tînărul candidat de partid a confecționat un dispozitiv de prindere a pieselor ce se prelucrează la freză. In foto : Frezorul Seheleanu Aurelian executînd operațiunea de frezare cu ajutorul dispozitivului său, care îi permite să-și depășească norma zilnică cu 7 la sută. 868 kg. țevi peste plan Printre tinerele muncitoare de la Fabrica „întrecerea socialistă“, care întîmpină ziua de 7 Noiembrie cu succese deosebite în producție, se numără și candidata de partid Ruxandru Elena. Țesătoare fruntașă, Ruxandra Elena, pe care o vedeți în fotografia de față, și-a depășit sarcinile de plan pe primele două decade ale lunii octombrie cu 868 kg. țevi. ) După primele trei trimestre de producție te, față de anul 1957. Sub îndrumarea organizației de partid, cu sprijinul conducerii tehnico-administrative și comitetului sindical, colectivul și-a propus să ia cele mai eficace măsuri pentru îndeplinirea sarcinilor de plan sporite. In acest sens, s-a reorganizat procesul de producție dîndu-i-se acestuia linia tehnologică cea mai potrivită și mai avantajoasă, în ordinea succesiunii fiecărei operațiuni în parte, nncit să se elimine stagnările în producție din lipsa materiei prime (pește) și materialelor auxiliare (tablă pentru cutii, mele de cauciuc, cositor etc.). Toate aceste măsuri, completate cu elanul și activitatea creatoare a muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor au făcut ca întreprinderea noastră să se claseze pe locul II în întrecerea unităților din ramura industriei peștelui și să cîștige pentru a doua oară drapelul de întreprindere fruntașă pe raion al Consiliului sindical local. Printre cele mai importante realizări obținute în primele trei trimestre ale anului acesta, colectivul fabricii noastre a dat oamenilor muncii, de la începutul anului și pînă la 1 octombrie a.c., cu 148,1 tone mai multe conserve sterilizate decit în primele 3 trimestre ale anului 1957. Din această cantitate, 79,7 tone reprezintă conserve in ulei, de calitate superioară. In primele trei trimestre ale anului acesta valoarea producției globale a fost depășită cu 937.000 lei, iar productivitatea muncii crescut, numai în semestrul I, cu a 1,1 la sută. Datorită muncii pline de abnegație a întregului colectiv, bunei aprovizionări tehnico-materiale, cât și unei organizări superioare a procesului de producție, planul pe întreg anul 1958 a fost depășit cu 8 tone la sortimentul conserve în ulei. N. STAICU, șeful serviciului planificare Fabrica de conserve de pește Tulcea încă de la începutul anului, colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni de la Fabrica de conserve de pește din Tulcea, analizînd planul de producție ce le revenea pe 1958, a constatat că acesta a crescut cu 409 tone conserve steriliza- LA I.M.U. Medgidia sarcinile de plan se îndeplinesc în mod ritmic Realizarea sarcinilor de plan a devenit pentru oamenii muncii de la I.M.U. Medgidia chestiune de onoare, strîns legată de conștiința muncitorească a fiecărui om in parte, ca o confirmare a dorinței și voinței întregului nostru popor de a construi cu succes socialismul, încadrat în angrenajul economic al țării noastre, colectivul întreprinderii metalurgice de utilaj din Medgidia contribuie din plin la sprijinirea agriculturii din regiunea noastră și din întreaga țară. In trimestrul III al acestui an, colectivul de muncă de la I.M.U.M. a obținut realizări superioare celor din trimestrul II, datorită unei mai bune organizări a procesului de producție. Mașinile unelte au fost reamplasate, aprovizionarea cu materii prime și materiale s-a îmbunătățit, schimburile au fost organizate judicios, întrecerea socialistă s-a desfășurat mai intens, defalcarea planului a fost făcută pe om, pe schimb și pe mașină, iar autoritatea și responsabilitatea maiștrilor s-a întărit considerabil. In cifre, situația realizărilor la principalii indicatori pe trimestrul III, în comparație cu trimestrul II din anul acesta, se prezintă astfel : Prețul de cost so,17 +3,44 —4,29 -8,81 . Dar pentru a se vedea mai sugestiv avîntul cu care muncitorii uzinei răspund sarcinilor încredințate, trebuie menționate o serie de fapte care dovedesc dragostea lor fierbinte pentru progresul economic al unității. Astfel, sarcina la prese mecanice de balotat paie pe anul 1958 a fost defalcată pe trei trimestre. Insă, harnicii constructori de la I.M.U.M, înțelegînd că palele din recolta bogată a acestui an nu pot aștepta îndeplinirea rigidă a unor sarcini de plan, au pornit cu avînt, uneori făcînd acte de adevărat eroism, pentru realizarea la timp a acestei sarcini de importanță deosebită. La sfîrșitul trimestrului II ei au raportat livrarea către unitățile agricole din țară a întregii cantități anuale de mașini de balotat paie. O dată cu livrarea lor, conducerea uzinei a trimis în agricultură și 44 muncitori și tehnicieni cu înaltă calificare, pentru a-i instrui și a-i sprijini pe mecanizatori în vederea exploatării corecte și cu maximum de randament a acestor mașini. Printre cei mai buni dintre cei buni care și-au adus contribuția la îndeplinirea acestei sarcini sunt : strungarul Marian Vasile, lăcătușii Chiriac Dumitru Marin Ioan, montatorul Chiriță Iaroslav, ingișinerul Sorcaru Carol, maiștrii Tătaru Nicolae, Enache Martin, Szebeli Ștefan și mulți alții. De asemenea, la poziția „piese de schimb pentru tractoare“ la sfîrșitul trimestrului II. I.M.U.M. avea de livrat agriculturii o restanță de 37 repere. Făcîndu-se o analiză temeinică a posibilităților concrete de producție, colectivul de muncă al uzinei și-a luat angajamentul de a lichida aceste restanțe in cursul lunilor septembrie și octombrie 1958. La finele trimestrului III, din aceste restanțe mai rămăseseră de livrat 7 ^ din principalele repere, care au fost recuperate integral în luna octombrie a. c., prevăzîndu-se și importante depășiri. Printre cei care s-au evidențiat în mod deosebit în realizarea de cit mai multe piese de schimb pentru agricultură se numără strungarii Mitu Dumitru și Popică Iancu, ajustorul Ali Agi Mubin, inginerul Constantin Constantin, maistrul Vasu Gheorghe și mulți alții. De menționat este și munca plină de abnegație a oțelarilor. Pentru a ilustra aceasta trebuie să precizăm că sarcina anuală la poziția „piese brut turnate pentru I.T.B.“ a fost realizată încă din luna aprilie, iar de atunci se lucrează în contul anului viitor. Aceasta, în afară de faptul că muncitorii secției I-a metalurgică au livrat înainte de termen piesele necesare montării preselor de balotaj și remorcilor auto. Dintre oțelarii cu care se mîndrește uzina noastră fac parte : Bratu Marin, Moroianu Trifan, Oancea Ion, maistrul Bănulescu Dumitru și mulți alții. Mergînd în pas cu realizările de pînă acum și menținînd ritmicitatea producției prin măsuri tehnico-organizatorice eficace, mobilizați de comitetul de întreprindere și sub conducerea organizației de partid, muncitorii de la I.M.U. Medgidia sunt hotărîți ca în cinstea zilei de 7 Noiembrie să raporteze partidului și guvernului noi succese, RADU AVRAM, economist LM.U. Medgidia Trim. II Trim. III Producția globală 104,44% 106,23% Producția marfă 102,11% 103,78% Remorci auto 3 tone 20,39% 146,03% Piese schimb tractoare 89,65% 111,81% Plan Realiz. Plan Realiz. i- Se dezvoltă gospodăria colectivă din satul Coroana Situat în sud-estul regiunii. Coroana este unul din cele mai mici sate ale raionului Negru Vodă. Veștile pătrund aici mai greu ca în alte părți, iar oamenii, membrii gospodăriei colective înainte, sînt tare bucuroși cînd vreun străin poposește în satul lor pentru a-i cunoaște. Pe cit de ospitalieri, pe atît de harnici sînt colectiviștii din satul Coroana. Gospodăria lor colectivă se dezvoltă în fiecare an, iar viața membrilor ei se schimbă și ea neîncetat. Folosind creditele pe termen lung acordate de stat, colectiviștii din Coroana au cumpărat în acest an 12 vaci de lapte și 15 oi. Acum gospodăria are în total 21 vaci, 1.534 oi și aproape 150 porci. Ei au vîndut statului pe bază de contract și la piață 12.000 litri lapte, 3.000 kg. brînză, 460 miei, 1.600 kg. lină și alte produse animale care au adus mari venituri bănești gospodăriei colective și colectiviștilor. Ca urmare mai zilele trecute colectiviștii din Coroana au primit în loc de 4 lei avans la ziua muncă, «te 6 lei pentru o zi-muncă, fapt ce a constituit un prilej minunat de a munci cu și mai multă hotărîre pentru dezvoltarea sectorului creșterii animalelor. De aceea în ultima adunare generală, mulți colectiviști s-au ridicat și au criticat pe membrii consiliului de conducere care nu se preocupă suficient de dezvoltarea efectivelor de păsări, terminarea și asigurarea furajelor necesare animalelor pe timp de iarnă. NIȚĂ OPRIȘAN, coresp. în atenția sfaturilor populare în raionul Negru Vodă trebuie intensificat ritmul preluării porumbului contractat In raionul Negru Vodă recoltatul porumbului se apropie de sfîrșit. Din cele 26.648 ha. cu porumb de recoltat, pînă la 27 octombrie, prin munca însuflețită a colectiviștilor, s-a reușit să se recolteze 22.876 ha., ceea ce înseamnă un procentaj de 86 la sută. O dată cu accelerarea ritmului de recoltare a porumbului, o seamă de gospodării colective îndrumate de organizațiile de partid și de sfaturile populare și-au achitat cantitățile de porumb contractate cu statul. Sfaturile populare din comunele Cerchezu, Amzacea și altele s-au ocupat îndeaproape de îndrumarea consiliilor de conducere ale gospodăriilor colective din comunele respective în organizarea muncii de recoltat și transportat porumbul contractat cu statul. Astfel, gospodăriile agricole colective din Cerghezu, Căscioarele, Amzacea, Vâlcele au terminat complet predarea cantităților de porumb contractate. Dar aceste cîteva exemple sunt prea puține pentru a acoperi decalajul serios care s-a creat în ultima vreme între recoltat și achitarea contractelor. Dacă pînă la 27 octombrie se recoltase 86 la sută din suprafața cu porumb, pînă aceeași dată nu se reușise să se preia ia din cantitatea contractată de gospodăriile colective din întreg raionul Negru Vodă, decit 23 la sută. Situația rămînerii în urmă la predarea porumbului cop(Continuare In pag. a 3-a)