Dobrogea Nouă, ianuarie 1959 (Anul 12, nr. 3243-3267)

1959-01-03 / nr. 3243

■ CEN" PROLETART DIN TOATE ȚĂRILE, UNITIVA! Organ al Comitetului Regional P. M. R. Constanța și al Sfatului Popular Regional ANUL XII Nr. 3243 | SÎMBĂTĂ 3 IANUARIE 1959______________4 pagini 20 bani mb ihm ciiii sin rostită la posturile de radio cu prilejul Anului Nou Cu prilejul Anului Nou, tovarășul Chivu Stoica, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române, a rostit în noaptea de 31 decembrie 1958 la posturile noastre de radio, următoarea cuvîntare : Tovarăși și tovarășe, cetățeni și cetățene. Ne aflăm în pragul Anului Nou, al 15-lea an de cînd poporul nostru a devenit stăpîn al propriului său destin. In anul care s-a sfîrșit, pe întinsul țării noastre s-au înălțat noi fabrici, uzine, sonde, centrale electrice, locuințe, școli și spitale, s-a lărgit și s-a consolidat sectorul socialist al agriculturii, s-a îmbunătățit traiul oamenilor muncii de la orașe și sate, înfăptuirile rodnice ale acestui an sunt rezultatul muncii creatoare a eroicei noastre clase muncitoare, a harnicei țărănimi muncitoare, a oamenilor de cultură legați de popor. Ele sunt rodul politicii marxist-leniniste a partidului nostru care conduce cu mînă sigură poporul muncitor pe drumul socialismului. Succesele pe care le-am obținut au cerut poporului nostru muncitor eforturi susținute, abnegație și elan patriotic în lupta pentru înfrîngerea greutăților inerente perioadei de mari transformări social-economice și de lichidare a înapoierii în care a fost ținută țara noastră de burghezie și moșierime, însuflețiți de victoriile repurtate, încrezători în viitorul luminos al patriei noastre, strîns uniți în jurul partidului și guvernului, oamenii muncii vor manifesta și în anul care vine același avînt creator în lupta pentru îndeplinirea planului de stat pe anul 1959, pentru traducerea în viață a sarcinilor mărețe pe care partidul nostru le-a pus în fața poporului. Ne apropiem tot mai mult de acel stadiu de dezvoltare cînd rezultatele eforturilor noastre vor fi și mai evidente, asigurînd un nivel tot mai ridicat al bunăstării materiale și culturale a tuturor celor ce muncesc. Trecînd în revistă realizările obținute de poporul nostru în anul ce s-a scurs, ne bucurăm totodată de marile realizări ale popoarelor frățești din Uniunea Sovietică și din celelalte țări ale lagărului socialist. Realitatea vie, înfăptuirile materiale și spirituale ale sistemului socialist mondial demonstrează în fața întregii lumi superioritatea socialismului asupra capitalismului. In lumea capitalistă noul an începe pentru oamenii muncii sub semnul fenomenelor tot mai acute ale crizei economice, sub semnul devalorizării și inflației, al agravării șomajului, al atacului reacțiunii împotriva libertăților democratice, lupta oamenilor muncii pentru interesele lor vitale, pentru democrație și progres social capătă o amploare și o intensitate tot mai mare. Poporul nostru este doritor de pace și știe că această năzuință a sa este împărtășită de toate popoarele lumii. Popoarele vor să fie eliberate de povara goanei înarmărilor și a cheltuielilor militare, de primejdiile grave ale politicii „pe marginea prăpastiei“, dusă de agresorii imperialiști, dornici să cotropească pămînturi străine, să subjuge alte popoare, să le răpească independența națională și dreptul de a dispune de soarta lor. Succesele însemnate obținute de popoarele iubitoare de pace în anul 1958 justifică convingerea noastră, că anul care vine va fi anul ușor noi biruințe ale forțelor păcii, care sunt în măsură să împiedice orice tentativă a cercurilor imperialiste, îndreptată împotriva păcii și securității popoarelor. Umăr la umăr cu celelalte țări ale lagărului socialist în frunte cu Uniunea Sovietică, laolaltă cu toate forțele ce luptă pentru pace, Republica Populară Romînă își va aduce și pe viitor contribuția activă la rezolvarea celei mai arzătoare probleme a timpului nostru — asigurarea unei păci trainice în întreaga lume. In numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, al guvernului Republicii Populare Romîne, al Prezidiului Marii Adunări Naționale, urez din toată inima oamenilor muncii din patria noastră, bărbați, femei, tineri, care muncesc cu dragoste și devotament în uzine și fabrici, în mine, pe ogoare, în instituții și lăcașuri de cultură, noi succese în activitatea lor, în lupta pentru construirea socialismului, pentru propășirea țării și fericirea poporului, pentru pace în lumea întreagă, și le adresez tradiționala urare a poporului nostru : LA MULȚI ANI! ---------------■ [UNK] ...........—■----------—— sxsxx Repară șoseaua Fiind mobilizați de comitetul executiv al sfatului popular, consiliul de conducere al G.A.C. și cu sprijinul organizației de partid, colectiviștii din Esichioi, raionul Adamclisi, au ieșit la repararea șoselei Esichioi-Gîrlița. In cîteva zile, ei au scos și transportat pe șosea peste i.top m.c. de piatră. Alături de comuniștii I. Amet, Amoi Mustafa, A. Bratu și alții, au muncit cu mult entuziasm și utemiștii Gheorghe Bălașa, P. Topalu, V. Dinaru, precum și colectiviștii Niculae Brangă, Gică Pacă, Gheorghe Ioniță și mulți alții. VASILE VACARU, coresp. la li, Fdifilii uri iai 111 Cu cîteva zile înainte de sfîrșitul anului 1958 a avut loc adunarea lărgită a Consiliului de conducere al U.R.C.M., cu participarea președinților și tehnicienilor din toate cooperativele regiunii noastre, precum și a tehnicienilor din activul Uniunii, cu care prilej s-au trecut în revistă realizările obținute în anul 1958 și s-au prelucrat sarcinile ce ne revin pe anul 1959. Adunarea a fost deschisă de tov. Petre Bucur Tlie, președintele U.R.C.M. Constanța, care a scos în evidență că rezultatele obținute în anul 1958 de către colectivele cooperativelor din regiunea noastră ne dau posibilitatea de a privi cu încredere spre viitor. S-a dus în acest an o luptă continuă pentru atragerea în cooperative a meseriașilor particulari, reușindu-se ca în linii mari această acțiune să se apropie de sfîrșit. Sarcina de deservire a populației, obiectivul de bază al activității cooperativelor meșteșugărești, a fost îndeplinită în acest an cu mult mai bine decît în anul 1957, dechizîndu-se noi centre de deservire a populației : cabinet dentar, ateliere de artă populară, cu specific regional și magazine de desfacere a acestor produse, ateliere de încadrat tablouri cu rame, sustragerii, unități de reparat și de închiriat biciclete, birou de vînzări-cumpărări de terenuri și imobile etc. S-a extins rețeaua de ateliere de tîmplărie, cizmărie și altele, pentru a satisface nevoile populației. In primul trimestru al anului 1959 vor fi deschise noi unități cu noi activități în piața Achile Mihail, în piața Nicolae Filipescu și în piața Filimon Sîrbu. De asemenea, în anul 1959 va începe construcția unei noi fabrici de tîmplărie pentru cooperativa „Arta lemnului“ Constanța, care va spori cu mult aportul cooperației în producerea de mobile pentru populație. Avîntul cu care membrii cooperatori au muncit pentru realizarea sarcinilor ce se reveneau în anul 1958 s-a concretizat prin realizarea înainte de termen a planului de producție anual în multe cooperative. Printre primele cooperative care și-au îndeplinit planul anual înainte de termen sunt : „Progresul““ Tulcea (25 noiembrie), „Drum nou“ Constanța (28 noiembrie), „înainte“ Constanța și „înfrățirea“ Medgidia (6 decembrie), „Arta încălțămintei“ Tulcea (15 decembrie), „Arta lemnului“ Constanța (16 decembrie) etc. Pe întreaga Uniune regională, planul producției globale pe anul 1958 a fost îndeplinit la data de 26 decembrie. In noul an în atenția cooperatorilor trebuie să stea acțiunea de îndeplinire a planului pe sortimente, dînd populației produse tot mai multe, mai bune și mai ieftine. In cuvîntul său, tov Rufei Acatiu vicepreședinte al U.C.E.C.O.M.-ului, a subliniat faptul că s-au obținut rezultate frumoase de către cooperativele meșteșugărești din regiunea noastră, însă ele trebuie continuate și dezvoltate și în anul 1959. Conducerile cooperativelor trebuie să se preocupe permanent de rentabilizarea secțiilor și unităților, de activitatea tot mai economică a cooperativelor noastre, de realizarea de economii și beneficii tot mai mari. Fiecărui membru cooperator îi revine sarcina de a executa produse de calitate superioară, în concordanță cu cerințele populației. Conducerile cooperativelor vor trebui să analizeze împreună cu comitetul executiv U.R.C.M. și cu organele sfaturilor populare, sub îndrumarea comitetelor de partid locale și raionale, amplasarea teritorală a unităților de deservire a populației, iar acolo unde este cazul ele sa fie redistribuite teritorial. Referitor la planul de producție pe anul 1959 s-a subliniat că, avînu-se in vedere rezultatele obținute și posibilitățile existente în cooperativele noastre, acesta marchează un însemnat pas înainte în activitatea cooperației meșteșugărești. Tov. Simion Anton, președintele cooperativei „Drum nou“ Constanța, a lansat apoi chemarea la întrecere către toate cooperativele pentru realizarea unor succese superioare în anul 1959. Ing. CORNEL GIUGLEA, dispecer la U.R.C.M. Constanța In cinstea Conferinței regionale de partid Nici un rebut Antrenat în permanență în întrecerea socialistă, harnicul colectiv de muncă de la Șantierul naval maritim Constanța a obținut tot mai multe succese în producție. Un aport însemnat în realizarea planului de producție l-au adus și tinerii din brigada condusă de candidatul de partid Vlădăreanu Ion, care in fiecare lună își depășește planul de producție cu 15 la sută. Muncind cu multă însuflețire, frezorii acestei brigăzi au executat toate lucrările prevăzute în pan cu mult înainte de termen. In cursul anului trecut brigada a avut în plan să prelucreze numeroase și variate piese navale de mare tonaj cum sunt: paleți și tacheți de turbină, roți dințate pentru grai de bărci, iubîCliri pentru vase și multe altele. Acum, în preajma Conferinței regionale de partid, brigada raportează că n-a înregistrat nici un rebut. La obținerea acestui succes și-au adus contribuția tinerii Boldea Gheorghe, Mocanu Ioan și Tătara Nicolae. E. FIRICĂ, cercsp. Din activitatea unei grape sWeare Pentru a obține și mai bine succese în producție, colectivul secției mecanice de la S.N.M.C. și-a făcut zilele acestea bilanțul activității sale în cadrul grupei sindicale. Majoritatea șefilor de echipă, împreună cu echipele lor, au înregistrat frumoase succese în îndeplinirea și depășirea planului de producție. Astfel, șeful de echipă Micu Toma, împreună cu lucrătorii lui, a obținut o depășire a planului pe luna decembrie de 23 la sută. De asemenea și echipele conduse de Frîncu Constantin și Soare Z. Dumitru au depășit planul de producție în proporție de 20 la sută, dînd lucrări de bună calitate. Un rol important în obținerea acestor succese s-au avut consfătuirile de producție pe secție, datorită cărora s-au eliminat anumite deficiențe ce existau și care au contribuit la buna aprovizionare cu materiale a locurilor de muncă. GH. RUSU, coresp. Importante economii Tot atît de frumoase sunt și succesele pe care le obțin muncitorii din cadrul brigăzii „Gheorghe Gheorghiu-Bej“. Priceputul zidar Boberco Teodor, șeful brigăzii, a obținut cu întreaga sa brigadă însemnate economii. Numai în luna decembrie, s-au confecționat din depourile de azbest cărămizi în greutate de 2.000 kg., valorificate la suma de 30.000 lei. Brigada a făcut economii pe întreg anul în valoare de 63.333 lei, succes pe care membrii brigăzii îl dedică Conferinței regionale de partid. I. VARU, coresp. tacă zidnică Cu multă însuflețire muncesc și pescarii din secția piscicolă Jurilovca, care întâmpină Conferința regională de partid cu frumoase realizări în producție. Numai in ultimele două zile ale anului 1953 pescarii acestei secții au predat oficiului de valorificare a peștelui cantitatea de 72.900 kg. pește. Succese frumoase au obținut și pescarii din brigada condusă de comunistul Donose Gheorghe, care au pescuit cantitatea de 13.200 kg. pește. Cuvinte de landă li se pot aduce și echipelor de pescari conduse de comunistul Dementei Hapes și Ferfion Ivan, care și-au îndeplinit planul anual în proporție de 103 la sută. Se mai evidențiază în mod deosebit motoriștii Cosma Dîba și Mircea Gheorghie. A. EFIMOV, coresp. -i Constituirea Comitetului regional pentru sărbătorirea a 100 de ani de la Unirea Țărilor Române Anul acesta oamenii muncii din țara noastră vor sărbători un mare eveniment istoric : împlinirea a 100 de ani de la Unirea Țării Romînești cu Moldova. Această dată memorabilă va fi aniversată ca o mare sărbătoare națională, ca un eveniment deosebit de important în viața poporului muncitor. In acest scop zilele trecute a avut loc la Constanța constituirea Comitetului regional pentru sărbătorirea a 100 de ani de la Unirea Țărilor Române. La ședință au luat parte membri ai comitetelor regional și orășenesc de partid, ai sfaturilor populare regional și orășenesc, conducători ai organizațiilor obștești, muncitori și țărani colectiviști, oameni de artă și cultură, militari etc. Din Comitetul pentru sărbătorirea a 100 de ani de la Unirea Țărilor Române fac parte tovarășii: Vîlcu Vasile, membru supleant al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului regional de partid, Tudose Vasiliu, președintele Comitetului executiv al Sfatului popular regional, Nicolaescu Ioan, vicepreședinte al comitetului executiv al Sfatului popular regional, Iliescu Ion, președintele Consiliului regional sindical, Ionescu Petre, secretar al Comitetului regional de partid, Mihai Nicolae, șeful secțiunii de învățămînt și cultură a Sfatului popular regional, Popescu Gheorghe, directorul bibliotecii centrale regionale, Tănăsuică Anghel, redactor șef al ziarului „Dobrogea nouă“, Coroveanu Dumitru, secretar al comitetului de partid Petrol, Chiriță Maria, președinta Comitetului regional al femeilor, Coman Teodor, prim-secretar al Comitetului regional U.T.M., Conțescu Jean, director al Teatrului de Stat Constanța, Pricop Iosif, ofițer, Gurenco Constantin, secretar al Comitetului orășenesc de partid Isaceea, Stoenescu Constantin, primsecretar al Comitetului raional de partid Adamclisi, Oprescu Vasile, președintele comitetului executiv al Sfatului popular raional Tulcea, Ionescu Mic, prim-secretar al Comitetului orășenesc de partid Constanța, Dumitrescu Constantin, președintele Uniunii regionale a cooperației de consum, Orban Mihai, ofițer, Sălceanu Grigore, secretar al cenaclului literar „Filimon Sîrbu“ Constanța, Miumteanu Gheorghe, directorul Casei regionale a creației populare, Duoulis Grigore, directorul Casei de cultură raionale Tulcea, Guță Alexandru, secretar al Comitetului raional de partid Istria, Coleasă lamm, director al liceului seral Constanța, Minișan Nicolae, președintele Comitetului regional (Continuare în pag. a II-a) . ->OOOOQOOOCV300000<KiOO(XiOOOOOOOOOOOOOOOOCX(X)OCCO»| _____________ i Au sărbătorit vestirea noului an In sala cantinei lor, frumos amenajată, muncitorii și funcționarii Fabricii „Cimentul păcii“ Medgidia au sărbătorit împreună revelionul. In jurul meselor îmbelșugate, bravii cimentiști din Medgidia, împreună cu familiile lor, au ciocnit pahare cu vin în cinstea noului an, au trecut în revistă succesele obținute în anul ce a trecut, și-au luat noi angajamente pentru înscrierea de noi și noi realizări în anul al cărui prag l-au sărbătorit. Cu această ocazie tov. Florea Gheorghe, din partea comitetului de partid al fabricii, i-a felicitat călduros și a urat noi succese muncitorilor fruntași ca Iorcea Ion, de la secția cuptoare, Anușca Ion, de la atelierele mecanice, Mihalache Dumitru, de la secția mori și celorlalți muncitori. : 4 VA <M -1 ' REVELIONUL TINEREȚII <•X30000000000000000000000004 eooceoooca X OCOOOCOOOOOOOOOOOOC* Din întreprinderile orașului și ale regiunii, din G.A.C.-un, G.A.S.-uri și S.M.T.-uri, din tot cuprinsul regiunii noastre, numeroși tineri și tinere s-au adunat în seara zilei de 31 decembrie 19Wft îin film mocnit "Palat al tunilor din Constanța, spre a participa la revelionul tineretului, îmbrăcați de sărbătoare, cu chipurile îmbujorate de fericire și voie bună, cei peste 800 de tineri, ce făceau să freamăte de veselie marea sală a Palatului Sporturilor, au aplaudat mai întâi frumosul program artistic, au ciocnit pahare de vin și au răsplătit cu îndelungi aplauze cuvîntul tovarășului Chivu Stoica, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne, rostit, la radio cu ocazia Anului Nou. Apoi au ascultat cuvîntul tovarășului Vîlcu Vasile, membru supleant al C.C. al P.M.R., primsecretar al Comitetului regional de partid, care, împreună cu numeroși membri ai Comitetului regional de partid, ai Comitetului regional U.T.M., membri ai comitetului executiv al Sfatului popular regional, în frunte cu tov. Vasiliu Tudose, președintele Sfatului popular regional, au ținut să fie prezenți la această sărbătoare a tinereții, închinată sosirii noului an. „Dragi tovarăși, și-a început cuvîntul tov. Vîlcu Vasile, au trecut doar câteva clipe de cînd am ciocnit cu toții un pahar la cinstea noului an. Fermitsți-ml ca în numele Comitetului regional de partid, acum când sîntem întruniți la primul revelion al tineretului din orașul și regiunea rViridtant,a că formit rl.in toată inima pentru rezultatele obținute în anul ce a trecut și să vă urez noi succese în anul acesta. In lupta pentru realizarea sarcinilor de mare răspundere trasate de partid tineretului, s-au întărit spiritul de abnegație și răspundere, curajul și încrederea în forțele proprii, entuziasmul și hotărîrea de a învinge greutățile, se creează o nouă generație, care nu mai cunoaște exploatarea și teama zilei de mîine. Dovadă sînt realizările deosebit de frumoase ale celor 302 brigăzi de tineret din întreprinderile regiunii, economiile de peste 4.500.000 lei, obținute prin aplicarea diferitelor inițiative tinerești și a celor 360 inovații care au contribuit la creșterea producției și productivității muncii, descoperirea inepuizabilelor rezerve interne ale întreprinderilor și reducerea prețului de cost. O contribuție importantă a adus-o tineretul de la sate prin participarea în număr mare la întreținerea și recoltarea culturilor. Tinerii au strîns și predat statului 300.000 kg. boabe din spice, au însilozat cantitatea de 80.000 tone furaj, contribuind din plin la întărirea economico-organizatorică a G.A.C.-urilor, una din sarcinile noastre de bază. Pretutindeni unde s-au deschis șantiere, la Iezer, Luciu-Giurgeni, Gîrliciu-Dăieni și în alte locuri, atît tinerii muncitori din industrie, cit și tinerii colectiviști au răspuns cu abnegație la chemarea Comitetului regional de partid, pentru a reda noi terenuri circuitului agricol, realizând prin muncă voluntară economii în valoare de circa 2 milioane lei. In aceste clipe deosebit de frumoase, primul nostru gîind să-l îndreptăm către cel ce ne-a călăuzit pașii zi de zi pe drumul acestor minunate realizări — Partidul Muncitoresc Român, Comitetul său Central, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu- Dej, închei aceste cîteva cuvinte urîndu-vă din toată inima un călduros la mulți ani !“ In timp ce tov. Vîlcu Vasile își rostea cuvântarea, pe chipul tinerilor Chirvașu Zile, secretar al comitetului U.T.M. port, al atemiștilor Ciobanu Aurel, muncitor fruntaș la cooperativa „întreținerea“ și sportiv fruntaș, al lui Mihai Gutureanu, inginer la G.A.C. Topraisar, Leoveanu Ion de la G.A.S. Bordușani, Bobiță Ion, brigadier la Iezer, Bojogă Aurica, de la G.A.C. Petroșani, raionul Adamclisi, Maria Naca, muncitoare fruntașă la Topitoria de in din Fetești, Ivănescu Constantin de la G.A.C. Cumpăna, al matrozului Marinescu Gheorghe și al altor zeci și zeci de tineri și tinere puteai citi îndreptățită mîndrie ce le umplea sufletul la auzul succeselor obținute de tineretul regiunii noastre în lupta și munca de a traduce în viață sarcinile partidului și guvernului patriei noastre. Aplauzele și ovațiile lor entuziaste, la încheierea cuvântării tovarășului Vîlcu Vasile, nu au fost altceva decît hotărîrea și angajamentul ce și-l luau în fața Comitetului regional de partid de a obține noi și noi succese în munca pașnică și creatoare a construirii socialismului pe anul 1959. Până în zori, tinerii și tinerele regiunii noastre au petrecut, au dansat, au urmărit frumosul program artistic, s-au întrecut la concursul „Cine știe, cîștigă“, concurs dotat cu numeroase premii, au sărbătorit sosirea noului an intr-un revelion cu adevărat al tinereții. Tineri și tinere din regiunea noastră cinstind pentru succesele ce se vor dobindi în noul an. jj Un instantaneu din numerele programului artistic. In fund, mem- Un grup de tineri și tinere întreținîndu-se cu tov. Vîlcu Vasile, Ibrii orchestrei Teatrului de Stat, prim-secretar al Comitetului regional P.M.B. 8 tooooűOOoooooeooooooooocooocooxooocooooooocooooooococOGOOOOacjúooocoooooooooooűoooü x>c»ccoc<poo©c»3o330oW(»c»ocooooooocoooűc»ooooooooooocooooooooooexjooocoooooccx>ooi-^oooooooocooooooooooooooocooooíX)cJÍ