Dobrogea Nouă, mai 1959 (Anul 12, nr. 3344-3368)

1959-05-03 / nr. 3344

rag* 2-a Cuvîntarea rostită de tovarășul IUGA ION, secretar al Comitetului regional de partid (Urmare dda pag. I-a) devenit clasă conducătoare in stat, stăpînă pe propria ei soartă. Oamenii muncii se hrănesc ți se îmbracă tot mai bine, au la dispoziție tot mai multe locașuri de cultură. Un indiciu grăitor în această privință este faptul că, în 1958, consumul de carne și zahăr a crescut cu 200 la sută față de 1938, iar consumul de grăsimi cu peste 350 la sută. În 1958, cîștigul mediu al muncitorilor a crescut față de 1957 cu 6,7 la sută. Dacă în anii regimului burghezo-moșieresc în stațiuni balneo-climaterice nu călca picior de muncitor, între 1950 ți 1958, au fost trimiți la odihnă ți tratament peste 2.500.000 de oameni ai muncii. Iată spre ce drum ne călăuzește partidul nostru, spre drumul bunăstării și fericirii celor ce muncesc, spre victoria socialismului in patria noastră scumpă - Republica Populară Română. Tovarăși, Ca un deosebit entuziasm și cu însemnate succese intimpină măreața sărbătoare de 1 Mai oamenii muncii din regiunea noastră. Pe primul trimestru al anului acesta, planul producției globale în industrie a fost îndeplinit ți depășit. Față de aceeași perioadă a anului trecut, in regiunea noastră, s-au produs cu 14 la sută mai multe bunuri materiale. La Fabrica de ciment „Ideal“ din Cernavoda, planul a fost depășit cu 6,1 la sută, la Trustul de amenajări și valorificări stuficole cu 13 la sută, la Fabrica de ulei „Argus“ cu 3,7 la sută, iar la întreprinderea piscicolă Jurilovca cu 34,4 la sută. Muncitorii, inginerii și tehnicienii Fabricii „Cimentul păcii“ din Medgidia, fabrică construită in anii regimului de democrație populară, au dat pe primele 4 luni ale acestui an 7.600 tone de ciment peste plan . Uzina de superfosfați și acid sulfuric din Năvodari a intrat în producție cu întreaga ei capacitate. In lupta de zi cu zi pentru îndeplinirea sarcinilor de plan s-au afirmat numeroși fruntași in producție. La Șantierul naval maritim Constanța, brigada de mecanici condusă de comunistul Soare Dumitru și-a depășit planul de producție cu 26 la sută, in cinstea zilei de 1 Mai, iar tovarășii Rădulescu Ioui, mecanic, Țugui Stan, constructor naval, și Dincă Victoria, vopsitoare, și-au îndeplinit cu mult înainte de termen angajamentele luate. Regiunea noastră se mîndrește cu cimentiști fruntași ca Guțu Aurel și Toma David de la Fabrica „Cimentul păcii“ din Medgidia, Lungu Lazar și Marin Ion de la Fabrica de ciment „Ideal“ din Cernavoda, precum și cu metalurgiștii Moldoveanu Toma, Bîrzan Aurel și Bucur Gheorghe de la Î.M.U.M. La Direcția regională a navigației maritime, tov. Orișefschi Alexandru, mecanic de macarale, și-a realizat planul în procent de 323 la sută, iar tractoristul Vîlcu Ilie, în procent cu 169 la sută, încercații marinari din flota noastră comercială au dobîndit și ei succese însemnate. Astfel, echipajul vasului „Berezina“ și-a realizat planul de transport în procent de peste 171 la sută, al vasului „Ardealul“, un procent de 132 la sută, iar al vasului „Plehanov", în procent de 122 la sută. Cu realizări însemnate intimpină ziua de 1 Mai pescarii din Jurilovca. Brigada de pescari condusă de tov. Persian Iran și-a realizat planul la pescuit în procent de 102 la sută, iar brigăzile ce lucrează în sectorul condus de tov. Durghin Gurei au recoltat peste 150.000 de maldări de stuf. Desfășurînd mai larg steagul întrecerii socialiste, antrenați cu elan în mișcarea patriotică pentru realizarea de economii peste plan, oamenii muncii din principalele întreprinderi ale regiunii au dat patriei noastre dragi în primul trimestru al anului peste 5 milioane lei economii peste plan. Numai cimentiștii din Medgidia au realizat peste plan economii în valoare de 1.898.000 lei, întreprinderea metalurgică de utilaj Medgidia - 527.000 lei, Fabrica „Solomir“ din Tulcea -477.000 de lei, iar Direcția regională a navigației maritime - 300.000 de lei. Economii însemnate au dat și muncitorii, inginerii și tehnicienii din Șantierul naval maritim Constanța, precum și din multe alte întreprinderi. Să urmăm exemplul fruntașilor din industria regiunii noastre. Să luptăm pentru produse mai bune, mai ieftine, să facem să crească producția și productivitatea muncii. ★ Harnicii noștri mecanizatori, ingineri, tehnicieni și colectiviști din agricultura regiunii au întâmpinat ziua de 1 Mai cu rezultate însemnate. Campania însămințârilor din primăvara aceasta a fost terminată cu mult inainte ,față de anii trecuți. Cu mult entuziasm participă oamenii muncii de la sate în acțiunea de irigații, la construcția și modernizarea drumurilor, la înfrumusețarea satelor. Au fost pregătite pînă în prezent pentru irigații peste 14.000 hectare și s-au scos din cariere și transportat pe șosele peste 150.000 metri cubi de piatră. Prin activitatea tot mai rodnică a colectiviștilor, gospodăriile agricole colective se dezvoltă și se întăresc neîncetat, cresc fondul de bază și bunăstarea colectiviștilor. Iată ce transformări mărețe s-au înfăptuit și se înfăptuiesc de către cei ce muncesc in fabrici, uzine și pe ogoare, sub conducerea partidului nostru. Tovarăși, întreaga omenire progresistă întimpină sărbătoarea zilei de 1 Mai 1959, sub semnul avintului nestăvilit al luptei pentru apărarea păcii, pentru găsirea căilor care să asigure coexistența pașnică și colaborarea între popoare. Lagărul mondial al socialismului, in frunte cu Uniunea Sovietică, constituie o uriașă forță materială și morală. El reprezintă principala stavilă în calea cercurilor imperialiste agresive, în calea uneltirilor lor la un nou război, îndeplinirea planului septenal și a planurilor celorlalte țări socialiste va face ca sistemul mondial al socialismului să devină atît de puternic, iicitmină și adepții cei mai înverșunați ai politicii de forță își vor da seama de întreaga primejdie pe care o prezintă pentru ei dezlănțuirea unui război împotriva țărilor socialiste. Actuala evoluție a evenimentelor arată că încă înainte de victoria deplină a socialismului în lume, în condițiile menținerii capitalismului intr-o parte a lumii, se va ivi posibilitatea reală de a se exclude războiul mondial din viața societății omenești. Popoarele din toate țările iu război. Mînia lor crește continuu împotriva imperialismului, care zadarnic încearcă să oprească destrămarea putredului sistem capitalist. In țările imperialiste, precum și în țările coloniale și dependente cresc și se întăresc tot mai mult forțele sociale care se pronunță pentru pace și securitatea popoarelor. In primele rînduri ale luptătorilor pentru pace împotriva pericolului unui nou război, pășesc partidele comuniste și muncitorești, care, împreună cu celelalte forțe democratice din țările lor, acționează într-un front unit al luptei pentru pace. Popoarele așteaptă de la Conferința miniștrilor Afacerilor Externe, ce va avea loc curînd, rezolvarea problemelor care să asigure o pace trainică. Tovarăși. planul creator al oamenilor muncii de toate naționalitățile din țara noastră este stimulat de încrederea de nezdruncinat pe care o au în partid, în Comitetul său Central, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Realizările obținute de oamenii muncii în anii puterii populare sunt o dovadă a capacității poporului nostru, a voinței lui de nezdruncinat de a infringe orice piedici, de a consolida necontenit regimul democrat-popular, de a construi minunatul edificiu al societății socialiste în țara noastră. Suntem convinși că și de acum înainte oamenii muncii vor lupta cu și mai multă abnegație, pentru a face din regiunea Constanța o grădină înfloritoare, dînd mai multe produse industriale, mai multe cereale și bunuri de consum, pentru a satisface într-o măsură din ce in ce mai mare nevoile crescînde ale populației. Ne stau în față perspective luminoase. Privim cu încredere viitorul, pentru că spre acest viitor fericit este călăuzit cu fermitate poporul nostru de încercatul său conducător - Partidul Muncitoresc Român. Pentru construirea socialismului în patria noastră scumpă, pentru pace și fericirea omenirii, călăuziți de iubitul nostru partid, in frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, să depunem și mai multe eforturi, pentru obținerea de noi victorii. Sub steagul marxism-leninismului, sub conducerea partidului, înainte, pentru construirea socialismului in scumpa noastră patrie - Republica Populară Romină I Trăiască 1 Mai - Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor din toate țările ! Trăiască bastionul invincibil al păcii și securității popoarelor, puternicul lagăr socialist, în frunte cu Uniunea Sovietică Trăiască Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej I DOBROGEA NOUA Nr. 3344 In rînduri compacte, grupuri de muncitori scandind lozinci închinate zilei de 1 Mai, se îndreptau, purtând în brațe portretele conducătorilor partidului și guvernului spre tribuna oficială, dornici să-și manifeste prin realizările lor dragostea și atașamentul față de partid și guvern. In foto: Un astfel de grup purtind portretele conducătorilor partidului nostru drag, 9.000 de gospodine Coloana femeilor gospodine din cartierele orașului nostru este de-a dreptul impresionantă. 9.000 de femei au lăsat deoparte treburile gospodărești și au venit astăzi să demonstreze alături de ceilalți oameni ai muncii din orașul nostru la marea sărbătoare. 9.000 de femei, care în timpul lor liber pun umărul cu nădejde la gospodărirea și înfrumusețarea orașului, efectuînd zeci de mii de ore de muncă voluntară, care contribuie din plin la răspîndirea culturii, la lămurirea în masa de femei a politicii partidului și guvernului nostru. In fruntea coloanei lor defilează membrele ansamblului comitetului de femei. Un ansamblu tînăr creat, dar care și-a cîștigat de acum un serios renume. In cinstea zilei de 1 Mai, aceste mii de femei care trec entuziaste prin fața tribunei au plantat pe străzi și în parcuri 3.800 de pomi, au amenajat 21 de spații verzi, au difuzat 13.778 de cărți prin bibliotecile de casă și au desfășurat o bogată activitate în cadrul celor 459 de grupe de citit din cartiere. Aceasta este expresia grăitoare a hotărîrii lor de a lupta pentru înflorirea vieții noastre noi, pentru apărarea păcii. Demonstrația oamenilor muncii din orașul Constanța (Urmare din pag. la) și firesc să fie. Această mare de bluze albastre demonstrează încă o dată uriașa forță și tărie a clasei muncitoare, cea datorită căreia omenirea cunoaște astăzi o nouă istorie, era desființării exploatării omului de către om, era deschizătoare de drumuri către limanul fericirii și libertăților, către visul de veacuri al omenirii, comunismul. , Ce mîndră și vitează ești clasă muncitoare ! Cine oare ți se poate pune în cale ? In marșul tău tot mai victorios, tu nu cunoști obstacole. Drumul spre țelul tău final, comunismul, se conturează tot mai luminos. Și tu acolo vei ajunge. Pășește viitorii!, mlădițele dragi ale patriei O pajiște de maci, un șuvoi de colorit, se revarsă acum în lungul străzii. Sunt pionierii, mlădițele tragi ale patriei, vlăstarele dragi ale oamenilor muncii din orașul nostru, ce poartă pe după gît năframe roșii, purpură din steagul de luptă al clasei muncitoare. In pas vioi, cadențat de ritmul tobelor și de sunetul trompetelor, ei trec prin fața tribunei ca un adevărat mesaj al păcii, al vieții tot mai înfloritoare. Pe umerii lor, un grup de pionieri duc portretul omului cel mai îndrăgit de oamenii muncii de pretutindeni, Lenin. Părintele celor obidiți și împilați, marele gînditor al omenirii, cel care a deschis lumii o nouă eră, Lenin, e purtat pe brațele acestor mlădițe tinere cu venerație. Cu buchete de flori, cu cărți in mină, simbol al setei de cultură, cu unelte, mărturie a dragostei lor de a deveni constructori de nădejde ai patriei, pionierii trec prin fața tribunei, raportînd părinților lor, partidului și guvernului despre succesele dobîndite de ei la învățătură, In pregătirea lor de a deveni in curînd cetățeni de nădejde ai patriei. Pionierii sportivi, în tricouri albe, se opresc în fața tribunei într-un exercițiu de educație fizică. Cu trupurile lor desenează în trec munci la comerț și o mare de drapele unduiește pe deasupra coloanei masive de muncitori ce-și încep demonstrația în urale prelungite. Sînt harnicii constructori navali de la L.N.M.C., purtînd în suflete sentimentul datoriei împlinite în întrecerea desfășurată cu entuziasm in cinstea zilei de 1 Mai. In primele rînduri pășesc cîțiva dintre cei mai buni muncitori, evidențiați în producție. Il caut Cu privirea pe comunistul Rădulescu Ion, unul din constructorii navali cu care am stat de vorbă cu cîteva zile în urmă. Atunci, ne-a mărturisit că este hotârît să obțină cele mai frumoase succese în întrecere și, dacă va reuși acest lucru, să-l caut de 1 Mai în fruntea coloanei, alături de tovarășii de echipă. Și s-a ținut de cuvînt , îmbrăcat sărbătorește, entuziast ca de obicei, manifesta în primele rînduri, în timp ce vocea crainicului confirma prin difuzoare că Ion Rădulescu și-a depășit planul cu 28 la sută la construcția pontoanelor-dormitor și la subansamblele șalupelor R.D.-35. Au trecut primiți de aplauzele frenetice ale asistenței alți mulți fruntași în producție, ca tînărul constructor naval Țugui Stan, vopsitoarea Dincă Victoria, candidată de partid, tîmplarii Hulubeanu Vasile și Vieru Constantin, lăcătușul Teseleanu Gheorghe și ceilalți oameni ai muncii de la L.N.M.C., mîndri de faptul că fiecare, în felul lui, și-a adus contribuția la intîmpinarea acestei mari sărbători cu succese în producție. Ucenicii școlii profesionale a șantierului, mulți dintre ei pășind poate pentru prima dată în rând cu muncitorii, au manifestat cu vioiciunea tinereții, încrezători în viitorul luminos ce ți se deschide larg prin grija partidului și guvernului. Cu același entuziasm manifestează prin fața tribunei muncitorii, inginerii, tehnicienii și funcționarii Întreprinderii regionale de electricitate Constanță, stradă numele acestei mari sărbători, la care sunt prezenți și ei, 1 Mai. Acestora le urmează echipele artistice pionierești. Orchestre de mandoline, coruri, echipe de dansuri naționale și ale minorităților naționale trec prin fața tribunei într-un mozaic multicolor. Din mîinile lor, în semn de dragoste și prețuire pentru viața fericită și lipsită de griji ce le-a fost creată, zeci de buchete de flori sau calea tribunei. Tot din minutele lor,în semn de nețărmuită dragoste pentru pace, își iau zborul spre văzduhul siniliu de mai stoluri de porumbei, își spune cuvîntul tinerețea In acordurile „Cîntecului partidului“ trec acum prin fața tribunei nesfîrșite coloane de tineri. Sînt brigăzile de muncă patriotică ale tineretului și în capul fiecărei coloane fîlnite într-un roșu aprins steaguri în ale căror falduri stau înscrise următoarele cuvinte : „Brigada U.T.M. de muncă patriotică“. In primele rînduri trec atemiștii de la D.R.N.M. Ei duc pe umeri un grafic din care desprinzi acțiunile lor patriotice întreprinse în cinstea zilei de 1 Mai. Utemiștii portuari se pot mîndri cu cele 2.500 ore de muncă voluntară, cu miile de kg de fier vechi strînse, cu succesele dobîndite în procesul de producție. Succese asemănătoare raportează și brigăzile de muncă patriotică ale tineretului de la cooperativa „Energia“, S.N.M.C. și din celelalte întreprinderi ale orașului nostru. In rînd cu utemiștii și tinerii din fabricile și întreprinderile orașului demonstrează și tineretul studios, utemiștii elevi din școlile orașului. Și ei se pot mîndri cu cele 3.000 ore de muncă voluntară prestate pe șantierul tineretului de consolidare și înfrumusețare a litoralului, cu succesele dobîndite in procesul de învățămînt. In această zi, toți tinerii orașului nostru, în frunte cu utemiștii, au raportat partidului și guvernului succesele lor, hotărirea lor de a deveni cu adevărat schimbul de nădejde de mîine ai părinților și fraților lor, constructori ai socialismului. impuferri transporturi . Pe brațele lor puternice, muncitorii duc portretele marilor dascăli ai proletariatului, Marx, Engels, Lenin. Pe un panou uriaș, distingem, concretizată în cifre, strădania acestui colectiv de a electrifica satele regiunii noastre. Printre cei 373 de fruntași ai unității se află Alexandru Temelia, Oprea Istrata, Gheorghe Dodin și Dragu Radu, pe piepturile cărora strălucește „Steaua fruntașului în producție" pe ramură de minister, lată-i pe inovatorii Gheorghe Gheleș, Călin Traian, Dragu Radu, Ion Contor și alții, manifestînd bucuroși că și-au îndeplinit angajamentul în activitatea lor de propagatori ai noului. Aplicarea inovațiilor propuse de ei în cinstea zilei de 1 Mai au adus întreprinderii economii de peste 35.000 lei. „Cu partidul nostru-n frunte, vom avea victorii multe !“ — așa rosteau cu glasuri puternice minerii de la I.M. „Dobrogea". In semn de dragoste și recunoștință pentru U.R.S.S., marea noastră prietenă, care ne sprijină permanent în lupta pentru construirea socialismului, minerii. Învâșmîntați în haine de lucru în subteran, poartă lozinca : „Trăiască Uniunea Sovietică, bastionul păcii și libertății popoarelor !“ In adîncul pămîntului sau în bogatele cariere ale regiunii noastre, mineri ca Ion Dumitru, Zevadin Aramir, Ion Vechiu, Omer Ramazan, Gheorghe Geantai, Omer Sarchiz, Dumitru Matei și alții s-au străduit ca în întîmpinarea marii sărbători de la 1 Mai să extragă mari cantități de materie primă, in semn de prețuire pentru munca lor cuvîntată, asistența îi întîmpina cu flori. • Inveșmîntați în costume albastre ca marea, se apropie de tribună marinarii flotei noastre comerciale, aceia care au dus pînă în cele mai îndepărtate porturi ale lumii pavilionul roșu, galben și albastru. Deși departe de patrie, ei au desfășurat larg întrecerea socialistă, cu gtadul la ani vărsarea Intîiului de Mai. După grupul stegarilor pășesc în rînduri strînse marinarii de pe vasul „Dimitrov", echipaj fruntaș, care, în frunte cu comuniștii, și-a îndeplinit planul de transport pe primul trimestru cu 30 de zile mai devreme. Cîntecul fanfarei este acoperit de glasurile sutelor de muncitori de port, scandind lozinca: „Partidul, să ne trăiască, Republica sânflor iscă !” Docherii, macaragiii, tractoriștii și mecanicii din portul Constanța se prezintă in această zi de sărbătoare cu un frumos bilanț , de pe graficul de producție, purtat de cîțiva dintre sutele de fruntași ai întrecerii socialiste, asistența află că planul pe trimestrul I a fost depășit cu 29 la sută. Docherii Nichifor Gheorghe, Iacobinschi Dionici și Ancuța Grigore, manipulatorii de utilaj Gheorghe Spiridonov, Olisevschi Alexandru, Ion Constantin, Vitcu Ilie și alții au contribuit în mare măsură la obținerea acestui succes... Ei au demonstrat alături de tovarășii de muncă, mulțumind partidului și guvernului pentru grija acordată dezvoltării portului. . Impunătoarea coloană a muncitorilor, inginerilor, tehnicenilor și funcționarilor din portul Constanța este încheiată de colectivul oamenilor muncii de la Atelierele navale „23 August". Tovarășii de muncă le-au acordat cinstea de a demonstra în frunte harnicilor muncitori Martin Silvan, Gheorghiu Jean, Sprinceană Gheorghe, Rusu Vasile și altora, drept prețuire pentru sîrguința depusă in procesul de producție. Din nou un grup de stegari se apropie în pas sprinten de tribună. El deschide coloana constructorilor de la I.C.H. Printre cei care flutură batiste roșii și stegulețe se află și candidatul de partid Plugar Dumitru, care, împreună cu brigada lul, a dat în folosință înainte de termen șoseaua de acces de la digul nr. 2 Eforie. De altfel, întregul colectiv de la I.C.H. a trecut prin fața asistenței mîndrii de depășirea de plan de 73 la sută, realizată în cinstea lui 1 Mai. Coloanele nesfîrșite de demonstranți din această zi de sărbătoare a solidarității internaționale a celor ce muncesc trec entuziaste, scandind lozinci, inundînd strada cu drapele roșii și tricolore, cu flori și stegulețe, purtînd portretele marilor dascăli, ale conducătorilor partidelor comuniste și muncitorești. Trec. oamenii muncii de la I.R.T.A., distinși cu diploma de evidențiați pe ramură, cei de la „Autoexpediții“, cei de la Poștă, telegraf și telefoane, cei din secția de drumuri și poduri, iată-i pe ceferiști. Coloana lor este deschisă de colectivul secției L-8, căruia i s-a decernat anul acesta diploma de fruntaș pe țară în întreținerea căii ferate. Deosebit de entuziastă este demonstrația ceferiștilor de la Depoul Constanța, de la Atelierele de zonă Palas și din stațiile de cale ferată ale orașului Constanța. Pe graficele de producție, săgețile roșii au săltat cu mult peste sarcinile de plan. 5 sute de glasuri scandează deodată lozincă : „Muncind bine zi de zi, patria vom înflori !“ Așa s-au angajat încă o dată muncitorii, inginerii, tehnicienii și funcționarii de la Baza III petro și de la Fabrica de ambalaje metali. In cadrul coloanelor ce demonstrează de 1 Mai în iureș năvalnic, entuziaste și pline de voie bârfă, distingem pentru prima dată colectivul Uzinei de superfosfat și acid sulfuric din Năvodari. Muncitorii, operatorii dinaiotii inginerii și tehnicienii din Năvodari au raportat recent partidului intrarea în funcțiune a acestei tinere și puternice unități industriale a regiunii noastre, cu întreaga sa capacitate de producție. !n primele rînduri ie distingem pe vrednicul maistru comunist Vasile Alexandru, pe cuptor drul . Truca Ion, pe operatorul chimist Felea Ion și pe inginerul Popescu Mircea, care, împreună cu tovarășii lor din celelalte compartimente, au reușit să Întîmpine 1 Mai cu o realizare deosebit de importantă : depășirea planului la producția de superfosfat simplu cu peste 2.300 tone, într-un timp foarte scurt. ★ Coloana oamenilor muncii din comerț și cooperație este deschisă de lucrătorii din T.A.P.L. Ei s-au prezentat la demonstrație Cu 1.iulie angajamente îndeplinite. Brigăzile de bună deservire demonstrează în frunte cu evidențiați în producție ca Fănuță Gheorghe, Barcasu Zaharia, Pisică Voicu și Dumitrescu Andrei. In acordurile orchestrei unite a muzicanților din localurile publice trec și lucrătorii O.C.L.-urilor. Cei de la O.C.L. „Alimentara" se mîndresc cu cele 17 colective de unități fruntașe. Printre cei de la O.C.L. „Produse industriale“ sînt și cei 20 de fruntași în producție confirmați în pragul zilei de 1 Mai. Desprindem în această coloană colectivele cooperatorilor meșteșugari de la „Energia", „înainte“, „întreținerea", „îmbrăcămintea“ etc. Cu toții au obținut succese de seamă in deservirea populației orașului nostru, iar asistența ii intimpină cu multă căldură. Printre zecile de mii de oameni ai muncii care s-au revărsat tumultuos in această zi de înălțătoare sărbătoare s-au numărat și lucrătorii din ramura bunurilor de consum, iată-i în primele rînduri pe cei de la Fabrica de ulei „Argus". Pe unii dintre ei i-am întîlnit cu cîteva zile în urmă în sala de festivități a L.N.M.C.-ului, unde au primit pentru a treia oară drapelul de unitate fruntașă pe țară, trec texiiislele de la „întrecerea socialistă“ și lucrătoarele de la Fabrica „Munca", colectivul fruntaș pe țară de la Î.C.I.L., oamenii muncii de la Abaor, de la „Vinalcool“, de la C. R.A.C.A., pescarii flotei de larg și cei de coastă de la I. P. Constanța, cercetătorii Stațiunii marine, purtînd în suflete sentimentul datoriei împlinite și manifestînd înflăcărat pentru frăția muncitorilor din lumea liberigă. Purtînd o imensă lozincă de pinză roșie, pe care stă scris cu litere albe „Trăiască 1 Mai“, își încep demonstrația constructorii de la T.R.C.L. Din Cei 2.500 de muncitori antrenați în întrecerea socialistă, 50 au fost confirmați fruntași. Constructorii s-au prezentat cu un bilanț al realizărilor mult mai frumos decit în anii trecuți, dînd în folosință înainte de termen <5 noi obiective numai în orașul Constanța. Mîndrindu-se cu realizări la fel de frumoase au trecut plini de entuziasm și constructorii de la T.R.C.L. In impunătoarea Coloană a unităților aparținînd sfaturilor populare au mai manifestat colectivele de la I.C.C., întreprinderea 1009, I.P.A.T., întreprinderea de panificație, I.A.M.C. I.L.L., I.R.P.C. și I. P.S.A.D. Cu un deosebit entuziasm au manifestat pionierii, tinerele vlăstare, care și-au testat hotărirea maride a fi fruntași la învățătură, cinstind în acest fel grija părintească pe care le-o poartă partidul și guvernul nostru. In foto: Coloana pionierilor manifestind in fața tribunei. Trec lucrătorii din agricultură Coloana lucrătorilor din agricultură este deschisă de harnicii muncitori de la Centrul mecanic Constanța. Scandind pentru partid, pentru prietenia cu U.R.S.S., pentru pace, ei trec mîndri de rezultatele obținute în întîmpinarea zilei de 1 Mai: și-au îndeplinit planul producției globale în procent de 116,3 la sută, iar cel al reparațiilor la tractoare cu 122,1 la sută. Printre demonstranți se află comuniștii Stoian Condei, strungar, inovatorul Gheorghe Petrescu și numeroși alții, cu care întreg colectivul de muncă se mîndrește. Urmează muncitorii de la Centrul mecanic Ovidiu si cei de la Centrul mecanic Nazarcea, la fel de entuziaști, de mîndri, pentru contribuția pe care și-o aduc la buna funcționare a tractoarelor mașinilor agricole, folosite pe ogoareșile complet colectivizate ale regiunii noastre. Lucrătorii din gospodăriile agricole, de stat din Agigea și Ovidiu — unități furnizoare ale orașului de legume și produse animale — sînt întîmpinați cu căldură pe tot traseul de populația orașului nostru, venită în număr covîrșitor de mare să asiste la demonstrația de 1 Mai. Brigadierul legumicol Coliu Stoianov de la G.A.S. Ovidiu și Ion Nichifor, șeful unei brigăzi de mecanizare completă de la G.A.S. Agigea, sînt numai doi dintre fruntașii în cinstea zilei de 1 Mai din cele 2 G.A.S.-uri din raza orașului nostru. Purtînd pe brațe grafice mari, frumos desenate, muncitorii, tehnicienii ■ * I * I și Cercetătorii de la Stațiunea experimentală zootehnică Palas raportează că în întîmpinarea măreței sărbători oamenilor muncii de pretutindeni și-au Îndeplinit și depășit planul la toți indicii. De pildă, de la începutul anului și pînă acum, stațiunea a dat cu 18 la sută mai multe ouă, planul la viței a fost depășit cu 17 la sută, la lapte cu 8 la sută, iar la miei cu 3 la sută. In fața tribunei au ajuns colectiviștii din Palazu Mare, în mijlocul cărora, harnicul lor președinte, tov. Gheorghe Bileca, este animatorul veseliei și entuziasmului, caracteristice acestor oameni noi. Din rîndurile demonstranților s-a desprins un grup de tineri colectiviști, membri ai formației de dansuri populare a G.A.C., care în aplauze la scenă deschisă, încing o bătută plină de foc. In acești tineri, plini de entuziasm, veseli și jucăuși, este greu, cu neputință, să recunoști pe urmașii foștilor argați fie moșiile de la marginea orașului, pe fiii lustragiilor de odinioară, care, în prezent, alăturîndu-se, după îndemnul partidului, marii familii a colectiviștilor, și-au făurit o viață nouă și luminoasă. Pentru viața nouă pe care trăiesc au demonstrat de 1 Mai și coolectiviștii din cartierele Viile Noi și Anadalchioi, cei din Techirghiol, lucrătorii de la Direcția silvică, O.R.I.F. și Baza de aprovizionare nr. 9 Ovidiu, cu care s-a încheiat coloana muncitorilor din agricultură . Purtînd pe brațe portretele marilor dascăli ai clasei muncitoare, Marx- Engels-Lenin, oamenii muncii au manifestat dragostea și atașamentul lor față de partid și guvern, au manifestat hotărirea de a obține rezultate și mai frumoase pentru construirea socialismului in patria noastră. Slujitorii artei Intr-o atmosferă de entuziasm și-a făcut apariția și a demonstrat coloana slujitorilor artei și culturii din orașul nostru — profesori și învățători, actorii Teatrului de Stat, lucrători din cadrul cinematografiei, din cadrul C.L.D.C.-ului, formații de artiști amatori din cadrul cluburilor, toți răspînditori pasionați ai culturii în masele largi de oameni ai muncii. Sînt sute și mii de oameni care, prin șî l a pi arta lor, înfăptuiesc revoluția culturală, îndeplinind sarcinile trasate de partid și guvern pentru ridicarea nivelului de cultură al poporului, pentru îmbogățirea culturii noastre noi. Ei au venit în această zi de sărbătoare a muncii să raporteze partidului despre succesele dobîndite în munca lor. Cadrele didactice din orașul nostru au reușit, de pildă, în trimestrul II al acestui an, să aibă în situația de promovați 85 la sută din numărul elevilor de pregătirea cărora se ocupă, adică cu 5 la sută mai mulți decît în perioada corespunzătoare a anului trecut. Invățămîntul seral și muncitoresc s-a dezvoltat și el considerabil. In ce privește asigurarea bazei materiale pentru desfășurarea procesului instructiv-educativ din școli, la un nivel din ce în ce mai înalt, sunt și aci multe lucruri de spus. Anul atesta, s-a terminat și dat în folosință Școala de 7 ani nr. 17, sălile de gimnastică de la Școala elementară nr. 12, de la Școala elementară nr. 21 și de la Școala elementară nr. 15. Alături de cadrele didactice, cei aproape 300 de actori și specialiști din cadrul Teatrului de Stat sunt primiți cu ropote îndelungi de aplauze. Acest colectiv, la fața a peste 1.100.000 spectatori, a prezentat peste 3.000 de spectacole. De la începuturile modeste făcute cu un mănunchi de actori, Teatrul de Stat din Constanța a ajuns prima instituție artistică complexă din țara noastră reunind azi peste 250 de artiști și numeroși specialiști și tehnicieni. In urma lor vin, agitînd pe deasupra capetelor baticuri roșii, lucrătorii din cadrul C.L.D.C.-ului. Ei au îndeplinit, în cinstea zilei de 1 Mai, planul de desfacere a cărții pe lunile ianuarie—aprilie a.c., încă de la data de 21 aprilie. Lucrătorii din cinematografie raportează și ei realizările însemnate dobîndite în cinstea acestei sărbători. Planul de producție pe trimestrul I a fost realizat pe întreprindere în procent de 101 la sută. Lemnarii Cristache, Oțeleanuu Gheorghe și Zburlea Cristache sunt numai cîțiva din fruntașii întreprinderii, care trec acum prin fața tribunei, purtînd cu mindrie fanioanele de fruntași în întrecerea socialistă desfășurată în cinstea zilei de 1 Mai. In cîntec și joc, au trecut prin fața tribunei fanfara muncitorilor de la D.R.N.M., laureată a celui de-al IV-lea concurs pe țară al formațiilor artistice de amatori, prima fanfară muncitorească creată imediat după 23 August 1944 la orașul nostru, corurile muncitorilor de la D.R.N.M., P.T.T.R., din sindicatul învățămînt, formațiile de dansuri populare de la Fabrica „Munca", de la Centrul mecanic Constanța, de la Casa tură a minorităților naționale, de, cullubul S.N.M.C. și multe altele. Și toți au venit în această zi de 1 Mai să-și aducă aportul la îmbogățirea atmosferei de sărbătoare.