Dobrogea Nouă, septembrie 1959 (Anul 12, nr. 3446-3471)

1959-09-01 / nr. 3446

A- f ADUNAREA FESTIVA PENTRU INMINAREA ORDINULUI „STEAUA R. P. R.“ HALA I A REGIUNII CONSTANȚA Ieri după-amiaza, in Sala sporturilor din orașul nostru, a avut loc adunarea festivă pentru înmînarea de către Prezidiul Marii Adunări Naționale a R.P.R. a ordinului „Steaua Republicii Populare Române" clasa I-a regiunii Constanța, pentru înfăptuirea colectivizării agriculturii întregii regiuni, pentru succesele obținute în întărirea economico-organizatorică a gospodăriilor colective, în sporirea producției la ha, contractarea și livrarea către stat a unor însemnate cantități de produse agricole. La adunare, au participat membri ai Comitetului regional de partid, deputați în Sfatul popular regional, directori de G.A.S.-uri și S.M.T.uri, președinți de gospodării agricole colective și secretari ai organizațiilor de bază din G.A.C., activiști de partid și de stat și alți oameni ai muncii. A fost, de asemenea, de față tovarășul Ion Gheorghe Maurer, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P.R. La masa prezidiului adunării, au luat loc tovarășii Ion Gheorghe Maurer, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P.R., Vîlcu Vasile, membru supleant al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului regional de partid, Iuga Ion, Mindreanu Constantin și Petre Nicolae, secretari ai Comitetului regional de partid, Nicolaescu Ion și Ionescu Nicolae, vicepreședinți ai Sfatului popular regional, Eroul Muncii Socialiste Nicolae Hudițeanu, președinte bus din comuna Comana, raionul Comitetului regional al femeilor, și In ropote de aplauze care nu sile, prim-secretar al Comitetului rea și dă cuvîntul tovarășului fondiului Marii Adunări Naționale a Prezidiului Marii Adunări Naționale „Steaua Republicii Populare Romivarașul Ion Gheorghe Maurer vimî Viliu Vasile. Au loc calde îmbrăți participanților la adunare freamătă, tumult, care durează minute în șir. In încheiere participanții la festi mulțumire și recunoștință C.C. al și Prezidiului Marii Adunări Națio în numele oamenilor muncii din ora neobosiți pentru consolidarea succe noi succese în opera de construire ae gospodăriei colective „Filimon Sir- Negru Vodă, Chirița Maria, președinta activiști de partid și de stat, mai contenesc, tovarășul Vîlcu Varegional de partid, deschide adina Gheorghe Maurer, președintele Prezi-R.P.R. După ce se citește Decretul a R.P.R., de conferire a Ordinului ne clasa I-a regiunii Constanța zonează înalta distincție tovarășului sări și stringeri de mîini. Aplauzele umplînd marea sală de un adevărat uitate, au trimis o caldă scrisoare de P.M.R., Consiliului de Miniștri al R.P.R. nare a R.P.R., prin care s-au angajat șui și regiunea Constanța, să lupte selor de pîna acum și dobindirea de a socialismului în țara noastră. Cuvîntul tovarășului Ion Gheorghe Maurer, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale Vă rog să iertați emoția unui comunist bâtrîn, care participă la una din cele mai de seamă festivități, atît de deosebite pentru mine, cit și pentru dumneavoastră : îmbinarea primei distincții primei regiuni din țara romînească. In numele C. C. al P.M.R., al guvernului Republicii Populare Romîne și al Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P.R., vă felicit cu căldură pentru înalta distincție pe care ați primit-o cu prilejul celei de-a XV-a aniversări a eliberării Romîniei de sub jugul fascist. Ea este răsplata acordată muncii dumneavoastră pentru înfăptuirea sarcinilor trasate de partid privind transformarea socialistă a agriculturii. Intr-adevăr, pe aceste plaiuri dobrogene, unde burghezia și moșieriimea au cultivat in măsura cea mai mare mizeria, ignoranța, neștiința de carte și una din cele mai înapoiate agriculturi, s-au înfăptuit în cei 15 ani care au trecut de la eliberarea patriei adevărate minuni. Unitățile agricole înfloritoare care au apărat, construcțiile uriașe, litoralul - un loc minunat al oamenilor muncii veniți la cură și odihnă - sunt rezultatul muncii noastre, rezultatul ajutorului permanent și multilateral primit din partea partidului și statului nostru. Toate acestea sunt adevărate baze ale construcției socialiste, create de voi sub conducerea organelor și organizațiilor de partid, sunt contribuția cea mai deplină la ridicarea nivelului de trai material și cultural al poporului nostru muncitor ; voi ați scris una din cele mai frumoase pagini în istoria vremurilor pe care le trăim. In felul acesta, constituiți un exemplu pentru celelalte regiuni, care vor să vă ajungă din urmă și fiți siguri, să vă întreacă. Ingăduiți-mi să vă urez cu acest prilej noi succese in muncă, pe care sunt sigur că le veți obține, pentru că sunt tot așa de sigur că veți munci și mai bine, pentru că aveți deja o bogată experiență în lupta pentru construirea socialismului. Aș dori să ne mai intilnim în viitor la solemnități asemănătoare, cu care prilej să facem noi bilanțuri ale realizărilor dv. și să primiți noi distincții de acest fel. (Aplauze furtunoase. Sala ovaționează în picioare). Cuvîntul tov. Nicolae Hudițeanu, președintele gospodăriei colective „Filimon Sîrbu“ din Comana, raionul Negru Vodă, Erou al Muncii Socialiste din Alături de ceilalți oamenii ai muncii regiune, colectiviștii din Comana au simțit o adîncă bucurie, atunci cînd au aflat vestea conferirii Ordinului „Steaua Republicii Populare Romîne” clasa I-a regiunii Constanța, pentru înfăptuirea colectivizării agriculturii întregii regiuni, pentru succesele obținute în întărirea economico-organizatorică a gospodăriilor colective, în sporirea producției la ha, contractarea și livrarea către stat a unor însemnate cantități de produse agricole. Această înaltă prețuire ne va mobiliza pe noi, colectiviștii din Comana, să obținem noi și însemnate succese in muncă. Pentru a răsplăti așa cum se cuvine cinstea ce ni s-a făcut, ne angajăm să realizăm în anul viitor producții medii de 2.500 kg de grîu la ha și 4.000 kg de porumb la ha, 3.000 l lapte pe cap de vacă, 3,5 kg lină pe cap de oaie și să vindem statului 1.000 tone de cereale, 80 tone de carne și alte produse agricole. Cuvîntul tov. Dumitru Dumitru, directorul G. A. S. Pietroiu, raionul Fetești Mă simt și eu mindru alături de ceilalți oameni ai muncii din prima regiune cu agricultura complet colectivizată, pentru marea cinste ce se face regiunii Constanța prin conferirea înaltei distincții. Ea vine să răsplătească munca desfășurată pe linia înfăptuirii importantelor sarcini trasate de plenara C.C. al P.M.R. din 3-5 martie 1949 și Congresul al ll-lea al P.M.R. Muncitorii din G.A.S. Pietrosu sînt martorii unor transformări utrope ce au avut loc pe pămîntul dintre Dunăre și Borcea. Astfel, de la 300 de oi, 2 perechi de boi, 2 tractoare și o casă dărăpănată, cu avea gospodăria noastră la înființare, astăzi, avem 82 de tractoare, 58 de combine, 24 000 de oi, 22.000 de păsări, 300 de bovine și multe alte bunuri. Pentru a răspunde cu fapte înaltei distincții acordate de Prezidiul Marii Adunări Naționale a R.P.R., regiunii Constanța, noi ne angajăm să obținem in anul 1960 o producție medie la grîu de 3.500 kg la ha, iar pe po rumb de 5.000 kg la ha. Cuvîntul tov. Stroe Stan, directorul G. A. S. Moșneni, raionul Negru Vodă Conferirea Ordinului „Steaua Republicii Populare Romîne" clasa I-a regiunii Constanța constituie pentru mecanizatorii, tehnicienii și inginerii G.A.S.-ului din Moșneni un imbol în munca de creștere a rentabilității gospodăriei, de obținere a unor producții din ce în ce mai mari. Astfel,pentru anul viitor, noi ne angajăm să obținem 3.000 kg de grîu la ha și 3.600 kg de porumb la ha, iar pină la sfîrșitul acestui an, să realizăm o producție medie de cel puțin 4.000 litri lapte pe cap de vacă. Suntem siguri că, alături de celelalte realizări ale oamenilor muncii din regiunea Constanța, succesele noastre vor contribui la continua ridicare a nivelului de trai material și cultural al poporului muncitor, la înflorirea scumpei noastre .patru, Republica Populară Romina, ’••••«•••••it#« •§• •§•»§• ••••»• ••«*•«•§• **'j Mîndrie, entuziasm, hotărîre , aplauzele celor prezenți la această sărbătoare, în Sala sporturilor, mărturisesc încă odată abnegația și devotamentul oamenilor muncii din regiunea Constanța de a face din Dobrogea o regiune tot mai înfloritoare. Distincția primită e însăși chezășia acestui angajament. Clipe de neuitat Pe pieptul Dobrogei, alunii noastre, piept in care bate regiinima unei singure familii, marea familie colectivistă, partidul și guvernul, prin Prezidiul Marii Adunări Naționale și in numele întregului popor muncitor, a aninat in semn de adincă cinstire cea mai înaltă și strălucitoare răsplată a patriei noastre. Ordinul „Steaua Republicii Populare Romîne" cl. I-a. Iată-te, Dobroge, din nou prețuită pentru strădania fiilor tăi, care numai in 15 ani te-au făcut de nerecunoscut. Iată-te pentru a doua oară fruntașă pe țară, fruntașă in transformarea socialistă a agriculturii, fruntașă in primirea celei mai înalte distincții conferite pină acum unei regiuni. Deci, truda fiilor tăi n-a fost zadarnică. Neobosiții tăi fii, cei dinții, comuniștii, cei care știa înfrunta greul și știu vindeca rănile lăsate de trecut, fiii tăi cu rădăcini adinei Inglie, nepoții și strănepoții celor căzuți in 1907, astăzi stăpinii de drept ai pămintului, te-au făcut, Dobroge, să fii astăzi mlndria întregii noastre patrii. Un Hudițeanu Nicolae, serigă pe moșiile boierești, azi Erou siual Muncii Socialiste, deputat In Marea Adunare Națională, un Gaidagiu Nicolae, altădată cioban năpăstuit pe la chiaburi, azi președinte de gospodărie colectivă și purtător a Ordine ale Muncii, un Dumitră două Dumitru, odinioară muncitor exploatat la singe, acum director de G.A.S. și pildă din care scriitorul iși conturează eroii cărților sale, o Dima Dobrița, o Marie Răciuceanu, dn Grigore Constantin sau Gurel Terente și ca ei mii și mii ți-au adus ție, Dobroge, această înaltă prețuire. Oamenii aceștia noi, Dobroge, oameni crescuți, căliți și avtritați de partid, ei ți-au schimbat viața, ei te-au făcut și se vor face și mai înfloritoare. Mulțumește deci, Dobroge nouă, părintelui întregului popor muncitor, Partidului și păstrează eternă recunoștință harnicilor și neobosiților săi fii, cei care ți-au vindecat rănile, cei care prin trăda lor ți-au încununat azi chipul cu cea mai înaltă prețuire și cinstire a patriei, a întregului popor — Ordinul „Steaua Republicii Popu lare Romine" cl. I-a. I. DRAGANESCU Cuvîntul tovarășului Vîlcu Vasile, prim-secretar al Comitetului regional de partid Tovarăși, i Oaițienii muncii din orașul și regiunea Constanța au luat cunoștință cu deosebită bucurie, de conținutul Decretului prin care Prezidiul Marii Adunări Naționale a R.P.R. a conferit regiunii noastre Ordinul „Steaua Republicii Populare Romîne“ clasa I- a. Această înaltă prețuire acordată regiunii noastre pentru succesele pe care le-a obținut în întărirea economico-organizatorică a gospodăririlor agricole colective, în sporirea producției la hectar, contractarea și livrarea către stat a unor însemnate cantități de produse agricole, ample de emoție și mîndrie inimile oamenilor muncii. Ei sînt mîndri că sub conducerea partidului noastru au reușit într-un timp relativ scurt să schimbe înfățișarea regiunii, să-și făurească bunăstarea și fericirea. In cei 15 ani ,care au trecut de la eliberarea țării, ca rezultat al grijii și ajutorului permanent al partidului și guvernului, s-au creiat în regiune 35 unității industriale puternice, care au făcut ca producția globală industrială pe ansamblul regiunii să crească de peste 4 ori. In acești ani, o puternică dezvoltare a cunoscut agricultura. Aplicînd cu consecvență plenarei C.C. al P.M.R. din hotărîrile martie 1949 și ale Congresului 3—5 al II- lea al P.M.R., îndrumați și sprijiniți permanent de conducerea partidului și guvernului, Comitetul regional de partid și Sfatul popular regional au organizat și condus o largă muncă politică de masă la sate, pentru lămurirea, convingerea și atragerea țărănimii muncitoare pe drumul agriculturii socialiste. Datorită muncii pline de abnegație a miilor de activiști de partid și de stat, muncitori, țărani muncitori și intelectuali legați de popor, sub conducerea organizațiilor de partid, în luna octombrie 1957, s-a încheiat cu succes lupta pentru colectivizarea agriculturii. In istoria patriei noastre, regiunea Constanța a intrat din acest moment ca prima regiune colectivizată a țării. Aici, în Palatul sporturilor, sa desfășurat în aprilie 1958 Consfătuirea pe țară a țăranilor și lucrătorilor din sectorul socialist al agriculturii. Aici, de la tribuna consfătuirii, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej a rostit, în numele Comitetului Central al Partidului și al Consiliului de Miniștri, calde cuvinte de felicitare și de îndemn pentru colectiviști, ca și pentru toți oamenii muncii din regiune, mobilizîndu-i la lupta pentru consolidarea și dezvoltarea succeselor obținute. Sub conducerea Comitetului regional de partid, a încetnit activitatea pentru organizarea și mobilizarea tuturor forțelor, în vederea realizării sarcinilor reieșite din Consfătuirea de la Constanța. Organele și organizațiile de partid, sfaturile populare au pus în centrul activității lor problema întăririi economico-organizatorice a G.A.G. prin organizarea muncii, pentru lucrări de un înalt nivel agrotehnic, pentru creșterea producției la hectar, pentru dezvoltarea zootehniei și a celorlalte ramuri anexe. Pentru a răspunde sarcinii de dezvoltare multilaterală a gospodăriilor agricole colective, au fost create colective de ingineri, tehnicieni și colectiviști fruntași, care pe fiecare G.A.C. au analizat posibilitățile lor de dezvoltare, ținînd seama de așezarea lor geografică și de condițiile lor specifice. Sub conducerea organelor și organizațiilor de partid, oamenii muncii au dat viață sarcinilor. Producția la hectar a crescut cu aproape 100 la sută față de anul 1938. O dată cu creșterea producției la hectar, cu întărirea economico-organizatorică a G.A.C., au crescut an de an și cantitățile de cereale vîndute statului. Dacă în anul 1957 au fost vîndute statului 15.330 tone de grîu și secară, în 1958, 35.600 tone, în 1959, gospodăriile colective din regiunea noastră au livrat 41.882 tone. Creșterea producției la hectar, în general, dezvoltarea multilaterală a G.A.C. sînt rezultatul îmbunătățirii “sub toate aspectele a activității S.M.T.urilor, care au devenit astfel sprijin efectiv pentru gospodăriile colective. Este o cinste și o mîndrie în plus pentru regiunea noastră faptul că cu prilejul celei de-a XV-a aniversări a eliberării patriei noastre, Prezidiul Marii Adunări Naționale a R.P.R. a conferit S.M.T.-ului Cobadin Ordinul Muncii clasa I-a. Aceasta confirmă tocmai contribuția de preț pe care S.M.T.-urile o aduc pentru înflorirea gospodăriilor agricole colective. O serioasă îmbunătățire a activității pe linia rentabilizării lor, au cunoscut gospodăriile de stat. Marea lor majoritate au devenit unități rentabile, mari producătoare de cereale-marfă și produse animale. Tovarăși. Preocupați de continua ridicare a nivelului agriculturii noastre socialiste, zeci de mii de colectiviști și alți oameni ai muncii au participat participă la acțiuni de hidroamelioși rații, redînd agriculturii pînă acum peste 25.000 hectate. Această acțiune patriotică confirmă de ce este capabil să înfăptuiască omul nou, constructor al socialismului, eliberat de stihia proprietății private. In locul chipului chinuit al țăranului de ieri, vezi azi pretutindeni chipul voios, mîndru și harnic al colectivistului nostru, hotărît să înfăptuiască cutezător toate sarcinile, pentru că știe că face pentru patria sa scumpă, pentru fericirea sa. Aceste succese sînt rodul muncii hotărîte, pline de abnegație a oamenilor muncii din G.A.S.-uri și S.M.T.uri, a colectiviștilor noștri, sub conducerea organizațiilor de partid. Ele sînt rodul sprijinului permanent de care se bucură regiunea noastră din partea Consiliului de Miniștri al Republicii noastre, ele sînt rezultatul îndrumării permanente a Comitetului Central al P.M.R., în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, care adeseori a fost în mijlocul nostru, ne-a ascultat, ne-a sfătuit, ne-a îndrumat și ne-a mobilizat în muncă. De aceea, acum cînd regiunii noastre i se acordă această dovadă de înaltă prețuire, permiteți-mi ca în numele oamenilor muncii din întreaga noastră regiune să exprim recunoștința față de Prezidiul Marii Aderări Naționale a R.P.R., față de partid și guvern, să exprim recunoștința față de încercatul și înțeleptul nostru conducător, tovarășul Gheorghe Gheorghiu- Dej. Succesele pe care le-am obținut noi aici și care au prilejuit această dovadă de înaltă prețuire din partea Prezidiului Marii Adunări Naționale, n-ar fi fost posibile fără strădania plină de rod a muncitorilor de la numeroase întreprinderi din țară, care ne-au livrat la timp mașinile și utilajele de care am avut nevoie. Așa de pildă, muncitorii de la Uzinele de tractoare din Orașul Stalin, ori de la „Tudor Vladimirescu“ din București, cei de la „Semănătoarea“ și numeroase alte colective și-au adus prin munca lor contribuția la acest succes. Nu putem uita sprijinul deosebit de care ne-am bucurat din partea prietenilor noștri sovietici. Numeroși colectiviști vorbesc cu dragoste și mîndrie despre întîlnirile în care colhoznicii sovietici le-au împărtășit experiența lor, le-au arătat în mod concret calea, spre belșug. Spuneam la început că această dovadă de înaltă prețuire umple de mîndrie inimile oamenilor muncii din regiunea noastră. Și pe bună dreptate. Sînt mîndri că sub conducerea partidului au putut smulge din 'Tríttifi'Stö'é "și aäfSRW'Kille locuri minunate, au putut aduce la lumina vieții noi, socialiste, regiunea aceasta atît de oropsită altădată, situînd-o în rîndul regiunilor fruntașe ale țării. Cinstirea pe care azi — prin dumneavoastră— ne-o aduce în numele întregului popor Prezidiul Marii Adunări Naționale ne umple de mîndrie și de bucurie. Ea ne dă convingerea fermă că lupta noastră, a tuturor celor de aici, a adus o contribuție de seamă la succesul luptei pentru socialism în țara noastră. Dar această cinstire trezește în noi nu numai bucurie și mîndrie, ci și conștiința răspunderii ce ne revine. De aceea, în numele oamenilor muncii din regiunea Constanța, vă mulțumesc, tovarășe președinte, pentru distincția cordată regiunii noastre și ne angajăm să luptăm cu eforturi sporite pentru a dezvolta pe mai departe succesele obținute, pentru întărirea și înflorirea continuă a patriei noastre. Ne angajăm să continuăm opera începută de a reda agriculturii noi terenuri, astfel ca în următorii ani, prin lucrări de desțelenire și îmbunătățiri funciare, să redăm agriculturii încă 28.900 hectare. In vederea creșterii producției agri(Continuare în pag. a lI-a) Una din clipele cele mai emoționainte. Tovarășul lon Gheorghe Maurer, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale înmînează tovarășului Vîlcu Vasile, prim-secretar al Comitetului regional de partid, înalta distincție.