Dobrogea Nouă, ianuarie 1960 (Anul 13, nr. 3551-3575)

1960-01-03 / nr. 3551

Organ al Comitetului regional P. M. R. Constanta și al sfatui popular regional Anul XIII Nr. 3551 j Duminica 3 ianuarie 1960 4 pagini 20 bani Revelionul A/WVl tineretului AAVI/WVWW/WWA/WWA In noaptea Anului Nou. In Palatul sporturilor din Constanța, a avut loc revelionul tineretului organizat de Comitetul regional U.T.M. La masa oficială, au luat loc tovarășul Vasile Volcu, membru supleant al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului regional de partid, tovarășul Anton Nițescu, președintele Sfatului popular regional, membri ai biroului regional de partid, iov. Coman Tudor, prim-secretar al Comitetului regional U.T.M., secretari ai comitetelor regional și orășenesc U.T.M. A participat, de asemenea, A. A. Golicencoa, consul general al Uniunii Sovietice la Constanța. Printre cei aproape 900 de tineri care au petrecut revelionul împreună, se aflau tineri fruntași în producție din întreprinderile industriale ale orașului și regiunii noastre, țărani colectiviști din toate raioanele, tineri intelectuali. Cu această ocazie, tovarășul Vasile Vtbcu a rostit o cuvîntare de salut adresată tineretului din regiunea Constanța, felicitindu-i pentru succesele dobindite în cursul anului trecut și unindu-i spor la muncă în 1960. Publicăm mai jos cuvîntul% tov. Vasile Vtlcu. /VVVV/VVVV/VVVV\VVVVV Ș w www wwww w www Cuvîntarea tovarășului Vîlcu Vasile, membru supleant al C. C. al P. M. R., prim-secretar al Comitetului regional de partid Constanta Dragi tovarăși. Anul 1959 marchează un salt înainte pe drumul luminos pe care-l parcurge cu succes poporul nostru muncitor, drumul construirii socialismului. Pe întinsul patriei noastre dragi, au apărut uzine noi, fabrici, centrale electrice, școli și spitale, locuințe pentru oamenii muncii. A crescut și s-a consolidat sectorul socialist al agriculturii, a crescut considerabil nivelul de trai material și cultural al oamenilor muncii. Patria noastră este un adevărat șantier, unde oamenii muncii își făuresc viața lor nouă, socialistă. Aceste succese de mare însemnătate pentru mersul nostru înainte, pentru dezvoltarea economiei și culturii, pentru creșterea nivelului de trai al oamenilor muncii au fost scoase în evidență in recenta plenară a C.C. al P.M.R. din 3-5 decembrie 1959 și în același timp, s-a pus in fața poporului nostru perspectiva dezvoltării economiei noastre naționale în anul 1960. Succesele pe care le-am obținut au cerut poporului nostru muncitor efortuure susținute, abnegație și deyotomâit patriotic. Aceasta este, de fapt caracteristica generală a oameniloor noi, educați și crescuți de partid, constructorii societății noastre socialiste. Trebuie să spun că și tineretului nostru, educat de partid, îi sunt proprii aceste trăsături. La toate aceste realizări, tineretul și-a adus un însemnat aport. Merită toată lauda tineretul din întreprinderile regiunii noastre, care, prin aplicarea inițiativelor înaintate in producție, a obținut rezultate deosebite în creșterea producției și productivității muncii, realizând planul de stat înainte de termen. Tineretul din gospodăriile de stat, S.M.T.-uri și tinerii colectiviști au participat de asemenea activ la întărirea și dezvoltarea agriculturii noastre socialiste. De o deosebită însemnătate pentru regiunea noastră este aportul tineretului la lucrările de hidroameliorații, de înfrumusețare a orașelor și satelor noastre și la alte acțiuni. Pentru rezultatele obținute de oamenii muncii din regiunea noastră, la care tineretul și-a adus din plin aportul, în transformarea și Întărirea sectorului socialist al agriculturii, cu prilejul celei de-a XV-a aniversări a eliberării patriei noastre, regiunea Constanța a primit înalta distincție Ordinul „Steaua Republicii Populare Romîne" cl. 1. Iată deci, tovarăși, că tineretului nostru ii revine o parte din această înaltă apreciere ce a fost acordată regiunii Constanța. Tovarăși, , Ne apropiem tot mai mult de acel Stadiu de dezvoltare când rezultatele eforturilor întregului nostru popor vor fi și mai evidente, asigurând un nivel tot mai ridicat al bunăstării materiale și culturale a celor ce muncesc. In anul în care pășim, tineretului nostru ii stau in față sarcini mărețe. El trebuie să fie în primele rânduri alături de fruntași, în lupta pentru creșterea producției și productivității muncii, pentru folosirea tuturor rezervelor interne, pentru aplicarea și generalizarea a tot ceea ce este nou și ajută la realizarea sarcinilor trasate de plenara C.C. al P.M.R. din 3-5 decembrie 1959. Tineretul din agricultură trebuie să fie in primele rânduri pentru folosirea la un înalt nivel a agrotehnicii, a mașinilor și uneltelor agricole, să facă să crească producția și productivitatea muncii în agricultură, pentru a obține mai multă carne, lapte, ouă și alte produse. Intelectualii din rîndul tineretului să participe ca și pină acum la înfăptuirea revoluției culturale, la creșterea conștiinței moiselor, pentru ca acestea să înțeleagă și să participe cu mai mult elan la realizarea sarcinilor pe care partidul și guvernul ni le pun in față. Tovarăși, însuflețiți de victoriile repurtate până acum, încrezători în viitorul luminos al patriei noastre, strinși uniți in jurul partidului și guvernului, să manifestăm și în noul an același cvint creator și să obținem noi succese în dezvoltarea patriei noastre pe drumul construirii socialismului. Tovarăși, Sintem mindet că țara noastră este mai puternică ca oricind, pentru că face parte din marele și invincibilul lagăr al socialismului, în frunte cu Uniunea Sovietică. Ne bucurăm de marile succese obținute de Uniunea Sovietică și de celelalte țări socialiste frățești și totodată avem convingerea că anul în care intrăm va fi anul unor noi biruințe ale forțelor păcii, democrației și socialismului, întrucît, azi, toate drumurile duc spre comunism. Tovarăși, în numele Comitetului regional de partid, vă urez din toată inima, dumneavoastră și întregului tineret din regiunea noastră, noi succese în munca ■ pentru propășirea țării și fericirea poporului, pentru pace in întreaga lume, pentru socialism. Petreceți și vă înveseliți și nu uitați nici o clipă că viața noastră liberă și fericită este rezultatul politicii înțelepte a partidului nostru, a Comitetului său Central în frunte cu încercatul nostru conducător tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Vă urez, dragi tovarăși, la mulți ani ! Tinerețe, veselie, optimism Grupuri-grupuri, tinerii sosesc la Palatul sporturilor, unde vor petrece noaptea Anului Nou. Sala mare e aproape de nerecunoscut. Strălucirea multicoloră a becurilor se răsfringe in privirile sutelor de tineri, a căror bucurie e fără margini. Iată-i aici pe tinerii fruntași din regiunea noastră. Sunt muncitori, intelectuali, actori, colectiviști, tractoriști. Dar parcă poți să-i deosebești după înfățișare? Nici vorbă! Toți sunt îmbrăcați ireproșabil, începe programul artistic. Ușor, perdeaua care acoperă scena s-a dat la o parte. Surpriză. Pe un fundal întunecat, reprezentând bolta cerească, strălucesc zeci de steluțe. Orchestra pe nava „Revelion“ începe primul acord. Deosebit de ingenios, Dan Sachelarie, creatorul decorului, a realizat conturul globului pămintesc pe o priză străvezie, care încadrează întreaga scenă. Porumbelul, simbolul păcii, aduce urarea — „La mulți ani pe 1960". In noaptea aceasta, desigur, in toate colțurile lumii, oamenii muncii închină primul pahar acestei zeițe a fericirii — Pacea. Un moment de liniște. Se aud zgomotele unui motor. Moș Gerilă iși face intrarea triumfală pe motocicletă. Toată lumea aplaudă bucuroasă, atit pe Moș Gerilă însuși cit și pe actorul Mircea Psatta care l-a realizat atit de bine. Ca în fiecare an, Moș Gerilă urează prosperitate și succes in munca noastră zilnică. Micuțele balerine de la Casa pionierilor dansează. Doi tineri actori, împreună cu câțiva elevi ai Școli populare de artă sunt îndelung aplaudați pentru „Plugușorul“ tradițional. Apoi o „Sorcovă" spusă nostim de un grup de fetițe îmbrăcate ii ii și fote. Frumosul program artistic s-a sfirșit. Mai e puțină vreme și vine Anul Nou. Tovarășul Vasile Vilea, membru supleant al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului regional de partid, urează tuturor ani mulți, cii mai rodnici. Intr-o liniște deplină, e ascultat cuvintul tovarășului Ion Gheorghe Maurer, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P.R., transmis la posturile noastre de radio. Bătăile gongului anunță primele clipe ale anului 1960. S-a stins lumina și s-a aprins din nou. 1960! Clinchet de pahare, urări, urări de bine, de pace, de fericire. Ochii se privesc fericiți, miinile se apropie prietene. Sunt miini de muncitori, mîini de colectiviști, miini de intelectuali. Toate se string in această noapte de sărbătoare, ca un simbol de solidaritate, ca un jurămint de luptă pentru fericirea scumpei noastre Republici. Tovarășul Vasile Vîlcu ciocnește un pahar din minunatul Murfatlar cu cei din jur. Masa bogată e bine venită după atitea emoții, începe dansul. Sub ghirlandele multicolore, sub lumina mingietoare a becurilor, tinerețea dansează. Tinerii fac cunoștință, se împrietenesc. Mulți dintre ei au o faimă bine cunoscută in toată regiunea pentru succesele lor. Iată-i pe cițiva: tractoristul Lucian Marinescu, șoferul Brutaru Spiridon, sudorul Cocor Florin, electricianul S Loghin Gheorghe etc... tinărul brigadier zootehnist Savag Gheorghe de la G.A.C. Topraisar, >y care a obținut succese deosebite in creșterea animalelor, e invitat la 2 masa colectiviștilor din comuna Cernia, raionul Măcin. Se fac prezentările: președintele gospodăriei, tină- Cural Staicu Gheorghe, cu soția, și brigadierul Moraru Hristu, tot cu soția. La toate mesele se discută despre 2 proiectele pentru anul ce vine, despre glodurile și visele ce se vor » împlini in 1960. Tractoristul Marinescu Lucian, șef de brigadă la 12 S.M.T. Băneasa, spune că in anul >9 1960, se va strădui să reducă prețul « de cost la hectarul de arătură nor >9 mată de la 81 lei, la 52 de lei și 9 să-și construiască o casă. Șoferul >2 Brutaru Spiridon vrea să obțină mai multe economii și să-și cumpere o mobilă, iar sudorul Cocor Florin își ryprezintă prietena, Dargagiu Elisabeta, șefă de echipă la G.A.C. Ostg iov, care-i va fi soție in anul 1960.9 Tinerii electricieni Loghin Gheorghe, Iuga Nicolae și Popa Ștefan, autorii instalației electrice de la orașul 2 copiilor și de la Palatul sporturilor, Ce își doresc ca in anul ce vine să muncească cu mai mult spor. Revelionul se apropie de sfirșit.2 Tradiționala „Periniță“ a unit intr-o 9 horă mare pe cei aproape 900 de 2 tineri care au petrecut o noapte () minunată. LILIANA BERCEA GEORGE MIHAESCU în cuprinsul ziarului : Chezășia succeselor — munca politică de masă Răspunsul lui N. S. Hrușciov la scrisorile reprezentanților opiniei publice, ale unor agenții și ziare japoneze Toastul rostit de N. S. Hrușciov la tradiționala recepție de Anul Nou la Kremlin Cuvîntarea tovarășului Ion Gheorghe Maurer rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Ion Cu prilejul Anului Nou, tovarășul Gheorghe Maurer, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romîne, a rostit în noaptea de 31 decembrie 1959 la posturile noastre de radio și televiziune, următoarea cuvîntare : Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai Republicii Populare Romîne ! Ne aflăm la sfîrșitul unui an de muncă rodnică, de realizări remarcabile în dezvoltarea economică social-culturală a patriei noastre. In și acest an, pe întinsul țării au intrat in funcțiune noi întreprinderi, s-au deschis noi șantiere, au fost construite noi clădiri de locuit. A sporit avuția națională, prin creșterea însemnată a producției industriale și agricole. Noi creații îmbogățesc patrimoniul culturii noastre socialiste. Poporul muncitor a trecut in revistă cu prilejul celei de-a 15-a aniversări a eliberării patriei bogatele sale înfăptuiri, exprimate în avântul economiei și culturii, în mersul ascendent al țării noastre pe calea socialismului. Ca urmare a măsurilor luate de partid și guvern a crescut nivelul de trai al populației. Toate acestea sunt rezultatul muncii entuziaste și pline de eroism desfășurate de clasa muncitoare, de țărănimea muncitoare și intelectualitate, rod al politicii promovate de Partidul Muncitoresc Român. Poporul nostru are toate temeiurile să se mindcească cu realizările sale, să pășească în noul an cu încredere in forțele sale creatoare, cu hotărirea de a dezvolta succesele obținute. Perspectivele anului 1960 însuflețesc la noi înfăptuiri. Prin hărnicia și inițiativa creatoare a maselor muncitoare, se vor realiza noi progrese pe tărim economic, social și cultural. Oamenii muncii trec pragul noului an strins uniți în jurul forței lor conducătoare, încercatul nostru Partid Muncitoresc Romín, întărind necontenit clcmța muncitorească-țărănească și frăția între poporul român și minoritățile naționale. Anul de care ne despărțim a fost bogat în victorii însemnate ale sistemului socialist mondial. Tot mai puternică a devenit unitatea lagărului socialist, s-a dezvoltat colaborarea frățească și intr-ajutorarea tovărășească între popoarele țărilor socialliste. Uniunea Sovietică, pășind în etapa construcției desfășurate a comunismului, înfăptuiește în ritm rapid să mărețul plan septenal de dezvoltare..* a țării. Succesele istorice ale Uniunii Sovietice și ale celorlalte țări socialiste pun și mai mult în evidență sabperioritatea socialismului față de capitalism. In front unit, țările socialiste pășesc înainte spre noi victorii, în folosul popoarelor lor și al progresului mondial. In 1959, ideile păcii și colaborării între popoare s-au impus tot mai mult , pe arena internațională. In relațiileinternaționale se observă un început bun de destindere a încordării. Propunerea guvernului sovietic de a se înfăptui dezarmarea generală și totală a cîștigat adeziunea largă a popoarelor. Nu peste mult timp va avea loc un eveniment de mare însemnătate - intrunirea conducătorilor Uniunii Sovietice, Statelor Unite ale Americii, Angliei și Franței, de la care popoarele așteaptă noi rezultate pozitive în dezvoltarea colaborării internaționale și consolidării păcii. Exprimăm speranța că prin eforturile tuturor forțelor iubitoare de pace, procesul destinderii va continua, problemele internaționale litigioase vor căpăta o rezolvare pașnică, năzuințele de pace ale omenirii vor fi îndeplinite. Alături de celelalte țări socialiste, Republica Populară Română va milita și în viitor pentru triumful păcii și colaborării intre toate țările lumii, indiviferent de orinduirea lor socială. 5.9 (9 S ($ (Continuare in pag a llla) Tonstînd pentru Anul Nou, pentru noi succese Ultimele ore ale anului se scurg parcă mai încet ca de obicei. Fiecare așteaptă cu emoție ora cînd, laolaltă cu tovarășii săi de muncă, va ciocni paharul și va spune : La mulți ani ! In raionul Hîrșova revelionul a fost minuțios pregătit. Anul acesta, colectiviștii și mecanizatorii și-au manifestat dorința de a fi împreună, așa cum au fost la muncă tot timpul anului, pentru strîngerea rodului bogat, și la petrecere. Ei au ținut să petreacă revelionul împreună, ca să ciocnească paharul pentru tot ceea ce au făcut bun în cursul anului, dar mai ales pentru ceea ce vor face în noul an. De aceea, în seara ultimei zile a anului trecut, familiile colectiviștilor ’și ■ ale mecanizatorilor au început a se îndrepta pline de voie bună către locurile stabilite pentru petrecerea revelionului : căminele culturale ori sălile cluburilor din S.M.T. înconjurat de colectiviștii din comuna Togologu, în sala căminului cultural, îmi dădeam și mai mult seama de înfrățirea care s-a legat între acești oameni, de prietenia ce o poartă unul altuia, de obiceiurile noi pe care viața în comun a început să le sădească și în deprinderile lor personale. Erau de față aici colectiviștii fruntași Cojanu I, Maria, Voinea, Costică, (Continuare în pag. a lI-a) BflflBflfiSflBflflB3aBS3aasaaflflflfiflaBaaSflflflfiaflSBBflBflaSfiSSSSaa5BSgBgS5Bg5B5£.£££SaSSfiSflfiaSSaflflaSflaflflflBfl£fiBflfiflflSflflSflflÖfigflflMMflfififlfiflflBa Vă prezentăm două aspecte de la revelionul tineretului care a avut loc in sala Palatului sporturilor. In fotografia din dreapta: Tovarășii Vilcu Vasile, prim-secretar al Comitetului regional de partid și Nițescu Anton, președintele sfatului popular regional in mijlocul colectiviștilor din raionul Măcin. V Ei au pășit in Noul An la locul de muncă OOOOOOOOO Eufrosina (prima fotografie), i-am durat și noi tradiționalul „Drum bun X și la mulți ani !“ . In fața schimbătoarelor centralei A telefonice din Constanța lucrau cu o febrilitate 3 tinere operatoare: Mo V mirlă Florica țin prim plan, in cea de-a doua fotografie), Leva Cristina a și Cretan Elena. X Ede au deservit cu promptitudine. traficul sporit de convorbiri Ö dinainte și de după miezul nopții. 5) mulți dintre abonați solicitau diferite numere de telefon din alte orașe, X pentru a adresa prietenilor obișnuiț e,. Atunci cind în jurul meselor îmbelșugate oamenii ridicau paharele pline pentru a închina in amintirea succeselor dobindite. In anul 1959 și in cinstea victoriilor viitoare din 1960 unii din tovarășii lor se aflau la datorie, la locurile obișnuite de producție. La miezul nopții, locomotivele aflate in drum au șuierat prelung, fabricile și uzinele au marcat evenimentul cu sunete puternice de sirenă. Pentru cei care au pășit un noul an la locul de muncă au toastat familiile lor și cei cu care au parcurs cot la cot drumul plin de succese din anul încheiat la a două- Asprezecea bătaie de ceas din noaptea aceea. Locomotiva lui Vlad Alexe de la Depoul ' C.F.R. Constanța ajunsese V' în dreptul semnalului de intrare in stația Mihail Kogălniceanu. Ceasul său, la fel de precis ca al lu- Q,'tutor'ceferiștilor, indica in acel modul „La mulți anii". Cu căștile la urechi, operatoarele și-au întrerupt numai pentru o clipă munca asiduă pentru a se felicita reciproc. La Termocentrala Ovidiu II era de serviciu tura inginerului Petru Marin. Tinărul inginer,proaspăt absolvent al unei facultăți, a serbat In mijlocul tovarășilor de muncă pri meni ora 24. Mecanicul a tras puternic de manetă și sunetul prelung s-a răsplntit in noapte ca un ecou, anunțind puținilor pasageri și personalului de tren (Salomia Ion, conductor-responsabil, Matache Marin, conductor, și Grigore Dumitru, fot cist) clipa solemnă a trecerii in 1960. La plecarea din Constanță a personalului nr. 8.106, în momentul A luminării foii de parcurs de căte impiegatul de mișcare Gheorghiu mul An Nou din activitatea sa ( Miezul nopții l-a găsit pe operatorul Udrea Rudolf, in fața tabloului"", principal din camera de comandă (fotografia a IlI-a). Lor și altora ( din această tură, harnicul colectiv) de la Ovidiu II le-a încredințat sarcina de cinste de a trimite prin păienjenișul rețelei electrice primii ki Ylovenți ai anului 1960. Text: M. Destin Foto: G. CIO ROBEA OOÓÖŐOÖÓOÓÖOOOOOÖOOOOOOOOOOXiííOOOOOOO ^ () 0$