Dobrogea Nouă, iunie 1964 (Anul 17, nr. 4919-4943)

1964-06-16 / nr. 4931

DOBROGEA NOUĂ nr. 4931 MUNCA POLITICA DE MASĂ In sprijinul experienței Numeroase organizații de bază din secțiile întreprinderii piscicole Tulcea au acumulat o bogată experiență in organizarea și desfășurarea muncii politice de masă, în legarea ei strinsă de viață, de sarcinile concrete ale construcției socialiste. Cu bune rezultate muncește în această direcție organizația de bază de la secția Mila 23 care a reușit să mobilizeze pe toți pescarii să lupte pentru îndeplinirea sarcinilor de plan. Aici, lunar și ori de câte ori este necesar agitatorii și colectivul gazetei de perete sunt instruiți cu cele mai importante probleme din planul de muncă al organizației de bază sau care apar pe parcurs. Un loc important în desfășurarea muncii politice îl constituie generalizarea experienței înaintate, a metodelor de lucru folosite de pescarii cu bogate cunoștințe în acest domeniu. De pildă, astă primăvară secția rămăsese în urmă cu realizarea planului la puii de baltă. Pescarul Chirilă Mîrzlcchin a folosit o nouă metodă de pescuit puii de baltă prin confecționarea din stuf a unui coteț cu mandră (o capcană împletită din stuf). Cînd soarele încălzea apa, puii se adunau aici, iar pescarul îi prindea cu minologul, reușind ca în felul acesta să pescuiască astă primăvară peste 1.000 kg. Generalizîrndu-se larg această experiență secția Mila 23 a reușit să îndeplinească în întregime planul de producție la acest sortiment. O altă metodă pe care au folosit-o pescarii acestei secții a fost și aceea de reținere a peștelui încă din toamnă prin scufundarea în apă a unor snopi din crengi de salcie bine legate. Apoi, pescarii înconjurau cu diferite unelte acești snopi și pescuiau peștele mai ușor. Secția Mila 23 a folosit din piîn chripcele și tibiile în toate anotimpurile și a reușit să obțină rezultate importante. In cadrul consfătuirilor de producție organizația de bază se interesează dacă apar noi metode de pescuit și recomandă pescarilor respectivi să explice tuturor participanților la consfătuiri metoda respectivă. Așa, de pildă, tov. Haralambie Haralambie, agitator, a recomandat pescarului Jigorov V. Ivan să instaleze in locultalionului in care intra multă babușcă și biban care rămîneau agățați în plasă — cotețe confecționate din stuf. Dacă înainte acest pescar nu putea să-și realizeze planul de producție, deși exista mult pește la locul unde erau instalate uneltele, aplicînd metoda recomandată el reușește lună de lună să-și realizeze planul de producție. Această metodă a fost aplicată și de alți pescari cu reale bune în producție. Despre experiența sa în ceea ce privește pescuitul cu pripoane al somnului a vorbit intr-o consfătuire și agitatorul Marin Ion de la secția Crișan. El a arătat că încă din luna martie a început să-și procure țipar pentru momeală, instalind vin fre în zonele unde acesta se reproduce, în special acolo unde apa trece dintr-o lăsătură in alta. Agitatorul a mai explicat că este bine ca țiparul să fie ținut în gropi, iar apa să fie schimbată de două ori pe zi pentru ca acesta să fie viu și viguros. Folosindu-se această metodă și de către alți pescari s-a reușit ca într-o lună de zile pe secție să se pescuiască peste 40.000 kg somn de baltă. O importantă contribuție în generalizarea experienței înaintate, a popularizării metodelor și fruntașilor în producție o aduc gazetele de perete. Colectivul gazetei de perete de la secția Crișan a publicat mai multe articole care scot în evidență diferite aspecte din activitatea pescarilor, metodele bune folosite de echipe și brigăzi, popularizează pe aceia care economisesc materiale și luptă pentru prelungirea duratei de folosire a uneltelor și ambarcațiunilor etc. Ori de cite ori se semnalează anumite deficiențe sau manifestări negative din partea unor pescari, aceștia sunt criticați. Se folosesc cu succes caricaturile și epigramele. De exemplu, pescarul Gicu Bahaciu a fost criticat intr-o caricatură pentru faptul că pleca tîrziu la controlatul vinurelor și aducea tîrziu peștele la cherhana. El a fost ajutat de mai multe ori, dar n-a ținut cont de ajutorul primit. In urma apariției caricaturii tov, Bahaciu s-a corectat ; începînd de a doua zi el a venit la cherhana cu peștele înainte de orele 8 dimineața. Aceste cîteva exemple și, mai ales, rezultatele obținute în producție — I.P.S. Tulcea lucrează în prezent cu depășiri însemnate de pian — demonstrează că atunci cînd munca politică și culturaleducativă de masă este orientată spre rezolvarea problemelor arzătoare ale producției, cînd experiența înaintată este larg generalizată rezultatele nu se lasă așteptate. De aceea, comitetul de partid pe întreprindere este dator să ajute pe mai departe organizațiile de bază pe secții pentru folosirea deplină a tuturor mijloacelor ce le au la dispoziție in acest scop. MIREA VASILE, activist al Comitetului regional de partid răspândirii bune CONCURSUL :, Pentru cea mai bună corespondență Oameni napte Alături de colectiviști, un aport deosebit l-au adus mecanizatorii la înși tărirea economică a gospodăriei noastre. Am să vorbesc pe scurt cîte ceva din munca a 3 dintre cei mai buni mecanizatori: Mihale D.. Drăghici I. și Haralambie S. Toți au îndrăgit această meserie de mici copii, dar visul lor a fost îndeplinit abia în anii regimului democratpopular. Primul din ei, Mihale D., este de 9 ani tractorist. Pe solele unde lucrează și familia sa, el caută să execute lucrări de bună calitate, așa cum cer regulile agrotehnice. Permanent, învață cum să citește, lucreze și cum să-și îngrijească tractorul. Planul campaniei de primăvară a fost depășit cu 40 hantri și a realizat însemnate economii. Cuvinte de laudă se pot spune și despre Drăghici Ion. și cei 5 ani de cînd a devenit și a realizat tractorist, campanie de campanie planul de producție, constituind un exemplu pentru ceilalți. Nu mai prejos se lasă și tractoristul Haralambiei. In anul trecut, a fost în fruntea brigăzii în toate campaniile. In acest an, continuă tradiția de fruntășie. Trei oameni, trei fruntași ai recoltelor bogate, care, alături de colectiviștii din Beidaud, unde lucrează, sînt hotărîți să întîmpine cu în muncă noi succese măreața sărbătoare de la 23 August. ACHIM RISTACHE, coresp. acc Analiza activității cabinetului tehnic de curund, comitetul sindicatului de la Fabrica de ciment din Medgidia, la indicația organizației de partid, a analizat activitatea cabinetului tehnic privind sprijinul acordat mișcării de inovații. Analiza a reliefat sprijinul efectiv acordat de către comisia inginerilor și tehnicienilor, inovatorilor, precum și efectuarea unei bune propagande tehnice — lucru ce a făcut ca pe cele 5 luni ale acestui an cabinetul să înregistreze un număr de 37 de inovații care vor aduce fabricii economii antecalculate de 223.621 lei. Printre cele mai importante inovații se numără cea a tovarășilor Focaru Aurel, lăcătuș și Zamnca Ion, electrician, care constă într-un nou sistem de conectare a reostaților de la morile de ciment nr. 14 și 15 ce vor aduce o economie anuală de 22.077 lei etc. Pe lângă realizările obținute, analiza a scos în relief că, in activitatea cabinetului tehnic, s-au manifestat și unele lipsuri ca, de exemplu, întîrzieri în studiul unor propuneri, in aplicarea de urgență în practică a unor raționalizări aprobate etc. Pentru lichidarea lipsurilor și îmbunătățirea activității de viitor a cabinetului tehnic, în cadrul analizei, s-au adoptat măsuri corespunzătoare, care să ridice mișcarea de inovații din fabrică la nivelul rezultatelor obținute în producție de întregul colectiv de muncă. MESTER NICOLAE, coresp. Magazinul universal al cooperației de consum din Basarabia este in permanență aprovizionat cu sortimente diverse de mărfuri,spre mulțumirea cumpărătorilor de aici.(Foto: G. Papagheorghe) Să mobilizăm toate forțele pentru efectuarea in mod exemplar a lucrărilor agricole de vară (urmare din pag. 1) uscate în condiții optime să fie însiozate. Conducerile unităților agricole vor lua toate măsurile pentru strîngerea neîntirziată a întregii cantități de paie, prin utilizarea la maximum a preselor de balotaj, confecționarea de colectoare pentru combine și de tîrîșuri. Pe măsura recoltatului, paiele vor fi transportate la marginea tarlalelor sau la locurile de folosire, unde vor fi depozitate în condiții optime. Eliberarea soselor de paie, într-o perioadă cel mai scurtă, va da posibilitatea executării arăturilor adinei de vară concomitent cu recoltatul. Ce importanță prezintă arăturile adinei de vară executate imediat după strîngerea recoltei ne arată rezultatele obținute atît în cimpurile experimentale cit și în practica unităților noastre agricole. Astfel, la Stațiunea experimentală Dobrogea, la griul de toamnă cultivat după grîu s-a obținut în cazul executării arăturii de vară imediat după recoltarea plantelor premergătoare, un spor de 1.128 kg/ha, față de arătura efectuată la aceeași adîncime, însă toamna. Sporurile mari de producție obținute ca urmare a executării arăturilor de vară se explică în primul rînd prin acumularea unei cantități mari de apă în sol. Determinările făcute au arătat că solul rămas nearat, din vară, sau arat cu întîrziere, a pierdut între 835 și 911 tone de apă la hectar pe adîncimea de 120 cm. In Dobrogea, recoltatul cerealeor păioase se face de obicei înr-o perioadă de secetă accentuată. Din această cauză în executarea arăturii nu se poate conta decit pe rezervă de apă care se găsește in sol. Pe măsură ce se întârzie cu executarea arăturii, din cauza evaporației puternice, după 10- 15 zile solul pierde peste 50 la sută din umiditate. De aceea, întârzierea arăturilor numai cu 10-15 zile duce la micșorarea calității lor prin formarea de bulgări de dimensiuni tot mai mari. Ținând seama de acest lucru, comitetele raionale de partid și consiliile agricole raionale vor mobiliza conducerile unităților agricole pentru a folosi din plin tractoarele disponibile la arat, folosind in acest scop schimbul II, precum și tractoarele de la combine și transporturi dimineața și seara, precum și pe timp ploios Cînd acestea nu lucrează la recoltat. Arăturile ce se vor executa în miriștile eliberate de paie să fie făcute de bună calitate, la adîncimea de 20-30 cm, în funcție de uniformitatea terenului și de gradul de îmburuienare și tasare a solului, un agregat cu grapa stelată. O dată cu efectuarea arăturilor sub brazdă se vor încorpora toate cantitățile disponibile de îngrășăminte minerale, mai cu seamă superfosfatul, precum și îngrășămintele organice. Toate arăturile de vară trebuie executate cu multă grijă, insistîndu-se în mod deosebit asupra calității, deoarece în majoritatea cazurilor pe aceste terenuri urmează a se însămânța grîu, precum și alte culturi în toamna acestui an. Comitetele raionale de partid să desfășoare o largă muncă politică de masă pentru a dezvolta spiritul de răspundere al mecanizatorilor și colectiviștilor în executarea în mod exemplar a lucrărilor agricole de vară. Pînă la începerea recoltării cerealelor este necesar să se ia mate măsurile pentru a fi terminate lucrările de întreținere la culturile prășitoare și de recoltare a furajelor, deoarece executarea acestor lucrări la timp are un mare rol în sporirea producției. Este știut că pe o mare suprafață de păioase s-a planificat însămințarea de culturi duble. Acest lucru va trebui să stea in atenția organizațiilor de partid și conducerilor unităților agricole, deoarece, asigurarea animalelor cu furaje multe și de calitate constituie chezășia realizării unor producții mari de lapte, carne, lână și ouă. In timpul recoltatului, întreagă muncă politică trebuie să se desfășoare acolo unde se hotărăște soarta producției. Cu ajutorul foilor volante, al brigăzilor artistice de agitație, al prelucrării de către agitatori a diferitelor materiale legate de campania de vară, să se scoată în evidență rezultatele bune obținute și să se critice lipsurile ivite în muncă. Nici un bob pierdut din recolta 1964 — aceasta trebuie să fie lozinca sub care organizațiile de partid, sindicale și U.T.M., conducerile unităților agricole să mobilizeze toate forțele în campania de strîngere a recoltei și a arăturilor adînci de vară, întrecerea socialistă care va trebui să cuprindă întreaga masă de colectiviști și mecanizatori trebuie să fie în așa fel organizată încît să contribuie la antrenarea oamenilor la executarea la timp a lucrărilor din campania de vară. Măreața sărbătoare de la 23 August trebuie să constituie pentru toți oamenii muncii de pe ogoarele regiunii Dobrogea un nou prilej de intensificare a eforturilor pentru a întîmpina cu noi succese î muncă ziua eliberării patriei — cea mai scumpă sărbătoare a poporului român. I Vești din G. A. C. din Luncavița . Ca urmare a unei îngrijiri raționale a vacilor cu lapte, gospodăria colectivă din Luncavița a predat I.C.I.L.-ului pînă la sfirșitul lunii mai cantitatea de 15.496 litri de lapte față de 8.001 litri contractați. Un aport deosebit la obținerea unor producții mari de lapte l-au adus mulgătorii Lazăr Constantin, Militarii Joița și alții. • Cele 41 de hectare de viță nobilă ale gospodăriei au fost stropite pentru a doua oară. In prezent, se lucrează de zor la plivit în vie. In aceste munci, s-au evidențiat colectiviștii Marcea Sandu, Crețu Ion și Berechet Gheorghe. • Colectiviștii din Luncavița au obținut rezultate frumoase și în livada gospodăriei. Acordînd atenție îngrijirii livezii, roadele nu s-au lăsat așteptate. Astfel, pînă în prezent, gospodăria a valorificat pe piața orașului Constanța peste 2.000 kg de cireșe. Acțiunea de valorificare a fructelor din livadă continuă și promite să aducă însemnate venituri gospodăriei. IONITA DUMITRU, coresp. D.R.E.F. DOBROGEA ELIBEREAZĂ AUTORIZAȚII DE ÎMPUȘCARE CĂPRIORI PE FONDURILE G. V. S. Taxa de autorizație este de 200 lei căpriorul, vînătorul beneficiind integral de carne, piele și trofeu. Cei interesați se vor adresa de urgență la D.R.E.F. Dobrogea, str. Tomis nr. 17, telefon 59.76, numărul autorizațiilor fiind limitat. întreprinderea raională de industrie locală ISTRIA-BABADAG ANUNȚA deschiderea plajei și solarului Nuntași începînd cu data de 10 iunie 1964, pe malul lacului Nuntași-Istria. Se pot face băi reci de nămol și de soare pentru tratamentul formelor cronice de reumatism. Se asigură CAZAREA în corturi corespunzător amenajate la prețul de 2,50 lei iar masa prin unitățile cooperației de consum. Școala tehnică veterinară PALAS — CONSTANȚA A NUNTA: Se primesc înscrieri pentru examenul de admitere in anul 1 Í al Școlii tehnice veterinare cu durata de studii de 4 ani. Candidații trebuie să îndeplinească următoarele condiții: — 7 clase elementare ; 1 — virsta între 14 și 17 ani; ț înscrierile se fac la sediul școlii din str. Filimon Sirbu nr. 1 188, pînă la data de 25 iunie 1964, pe bază de cerere însoțită de următoarele acte: ? — certificat de 7 clase elementare (original); « — certificat de naștere (copie legalizată) ; j — recomandare din partea G.A.S. sau G.A.C.; — certificat de sănătate cu rezultatul analizei sîngelui și radioscopiei pulmonare. Pe timpul școlarizării, elevii primesc întreținere și echipament gratuit. EXAMENUL se va ține intre 1—12 iulie ax. și constă din urătoarele probe : — matematică — scris și ora ; — limba romînă — scris și oral. DIRECȚIUNEA Miercuri, 17 iunie 1964 din Muzică ușoară, de estradă și operete : 5,40: 8,16: 9.02; 16,10: 17,00; 18,05: 20,55: 23,00 (programul I): 8,40: 9,30: 10,30; 12,00; 13,40: 15,05; 15,30: 19,45; 21,55: 0,06 (programul II). Muzică populară românească și din muzica popoarelor : 5,03: 6,35; 7,45: 12.30: 15,00: 18,30; 20.10 (programul I). 9.03: 11,30: 14,30; 16.30: 20.35 (programul II). Muzică simfonică, din opere, corală, soliști vocali și instrumentiști : 6.10: 7.06; 8,30: 9.32; 11,44: 12,03: 13,00: 14.10: 15.37; 16.30: 17.50: 19,25: 22,15 (programul I). 10.00: 11,03: 13,08; 14.00; 16.00; 18.00: 19,05: 22.45; 23.15 (programul II). Emisiunea pentru sate : 5.30: Teatru la microfon : 10.03. Roza vînturilor : 14,30: Vă prezentăm. ..Citadela sfărîmată" de Horia Lovinescu: 17.30. Fapte de întrecere: 18.15. Jurnalul satelor : 19.00 (programul I). Sumarul presei centrale : 8.30. Universitatea tehnică radio: 11.15. Lectură dramatizată : 18.30. Școala și viața : 20.15. Actualitatea muzicală :21.10. Recital de versuri inspirate de Hunedoara și de Reșița zilelor noastre : 22.30 (programul II). Radiojurnale și buletine de știri: 5.00: 6.60: 7.00: 8.00: 10.00: 12.00: 14.00: 16.00: 18.00: 20.00: 22.00: 23.52 (programul I): 9.00: 11.00: 13.00: 15.00: 17.00: 19.00: 21.00: 23.00: 0.52 (programul TI). Pag. a 3-o Marți sé iunie 1964 CONSTANȚA INTRE MALURI (cinemascop) — la cinematograful „Progresul"; CEI PATRU CĂLUGĂRI — la cinematograful „Popular"; AM AJUNS ȘI REGE — la cinematograful „Republica" ; UN SURÎS IN PLINA VARA — la cinematograful „23 August" ; OMUL CU RICȘA (cinemascop) — la cinematograful „Tineretului"; UCIGAȘUL ȘI FATA — la cinematograful „Bulevard" ; XII-A NOAPTE — la cinematograful „Lumina"; LITORAL FRAȚII CORSICANI (cinemascop) — la grădina de vară „Albatros" Mamaia; CEI TREI MUȘCHETARI (cinemascop, ambele serii) — la grădina Eforie-Nord; GOLFUL ELENA — la gradina Eforie-Sud; CAUZE DREPTE (cinemascop) — la grădina și sala „Farul" Mangalia: ÎMBLÎNZITORII DE BICICLETE (cinemascop) — la grădina Techirghiol. REGIUNE GERMANIE, STELUȚELE TALE ! — la cinematograful ,,Dobrogea Medgidia ; FOTO HABER — la cinematograful „7 Noiembrie" și A XII-A NOAPTE — la cinematograful „Popular" Tulcea : TOTUL RAMÂNE OAMENILOR — la cinematograful „Republica" Cernavoda. r Sfatul popular al regiunii Dobrogea CONSILIUL AGRICOL CONDIȚIILE DE ADMITERE in școlile profesionale de mecanici agricoli și școlile tehnice agricole aparținînd Consiliului Superior al Agriculturii. I. PROFILUL ȘCOLILOR a) Școlile profesionale de mecanici agricoli pregătesc cadre de mecanizatori care după absolvirea școlii vor lucra ca mecanici agricoli in stațiunile de mașini și tractoare, gospodării agricole de stat, stațiuni experimentale agricole și gospodării agricole collective. Școlile au o durată de 3 ani. b) Școlile tehnice agricole, horticole, veterinare și de contabilitate agricolă pregătesc tehnicieni pentru agricultură în specialitatea respectivă. Ei lucrează în producție ca ajutoare directe ale inginerilor agronomi, inginerilor horticoli, medicilor veterinari și cadrelor cu pregătire superioară economică din gospodăriile , agricole de stat, gospodăriile agricole colective, stațiuni experimentale, circumscripții veterinare sau alte unități agricole socialiste. Școlile au o durată de 4 ani. * II. CONDIȚIILE ÎNSCRIERII LA CONCURS : a) La concurs, se pot înscrie absolvenți ai școlilor de 7 ani la vârsta de 14—17 ani, fii de colectiviști, fii ai muncitorilor și salariaților din unitățile agricole socialiste (stațiuni de mașini și tractoare, gospodării agricole de stat, stațiuni experimentale) cu domiciliul stabil pe teritoriul regiunii noastre. b) înscrierile la concursul de admitere se fac intre 1 și 28 iunie ax. Pentru școlile profesionale de mecanici agricoli, înscrierile se fac la sediul fiecărei stațiuni de mașini și tractoare pentru candiidații cu domiciliul în raza de activitate a unității respective. Pentru școlile tehnice agricole, înscrierile se fac la sediul fierea cărei școli, astfel La Centrul școlar agricol Poarta Albă — Școala tehnică agricolă, candidații din raioanele: Adamclisi, Hirșova, Istria, Măcin, Medgidia, Tulcea și oraș Constanța. — Școala tehnică horticolă, candidații din raioanele Adamclisi, Hirșova, Măcin, Medgidia, Negru Vodă, Tulcea și oraș Constanța. —Școala tehnică veterinară, candidații din raioanele Adamclisi, Medgidia, Negru Vodă și oraș Constanța. — Școala de contabili agricoli, candidații din raioanele Istria, Medgidia și Negru Vodă. La Centrul școlar agricol Cernavoda — Școala de contabili agricoli, candidații din raioanele Adamclisi, Hirșova, Macin și Tulcea. La Școala tehnică veterinară Agigea — Candidații din raioanele Hirșova, Istria și Tulcea. La Școala tehnică veterinară Palas — Candidații din raionul Măcin, înscrierile la concursul de admitere se fac numai la sediile unităților de mai sus, pe baza unei cereri însoțite de următoarele acte : — certificat de naștere (copie certificată de școala la care se înscrie) ; — certificat de studii (in original) ; — certificat de starea materială eliberat de sfatul popular; — recomandarea unei unități agricole socialiste (G.A.S., G.A.C., S.M.T. etc.), din care să rezulte că, în caz de reușită, va încheia contract pentru întreținerea in școală ; — certificat de sănătate eliberat de dispensar, spital sau policlinică, în care se specifică rezultatul analizei sîngelui și al radioscopiei pulmonare și dacă este apt pentru specialitatea respectivă. Nu se fac înscrieri sub rezerva prezentării ulterioare a actelor. Concursul de admitere se va ține între 1 și 12 iulie 1964, după cum urmează : . . — 1 și 4 iulie, vizita medicală; 5 și 6 iulie, probele scrise; 7 și 12 iulie, probele orale. Concursul de admitere constă din următoarele probe: 1 — limba romina, scris și oral; — matematică, scris și oral. „ » Probele scrise și orale se dau din materia prevăzută în programele școlare ale claselor V—VII. III. ADMITEREA ȘI ÎNSCRIEREA LA ȘCOALA a) Admiterea și înscrierea în școală se fac în ordinea mediilor obținute și în limita locurilor planificate pentru raionul respectiv și școala pentru care se ține concursul. b) Candidații admiși la concurs sau susținătorii lor legali vor face cerere de înscriere la școala respectivă pînă în ziua de 1 august a.c., însoțită de contractul încheiat cu o unitate agricola (unitatea de care a fost recomandat pentru examenul de admitere), prin care se obligă ca după terminarea școlii să lucreze cel puțin 3 ani in unitate pentru absolvenții școlilor profesionale și 5 ani pentru absolvenții școlilor tehnice. c) Candidații admiși la concurs care nu se înscriu în termen sunt socotiți retrași, iar locurile lor se vor completa cu alți candidați în ordinea mediilor obținute la concurs. IV. DISPOZIȚIUNI FINALE a) La concursul de admitere, nu există reușită fără loc, nu se aprobă reexaminarea și nici nu se primesc contestații. b) In timpul concursului de admitere, școlile asigură cazarea și hrana numai pentru candidații la concurs care nu sunt din localitățile cu școala, contra cost în limita alocației stabilite pentru școala respectivă plătită anticipat. c) Directorii școlilor profesionale și tehnice vor acorda dispensă de virsta de maximum 6 luni în plus sau în minus față de limita de virsta stabilita socotită la 1 iulie ax. Pentru lămuriri suplimentare, acestea Se vor solicita de la conducerea școlilor respective, S.M.T., consiliile agricole raionale și Consiliul agricol regional. CONSILIUL AGRICOL REGIONAL Î