Dobrogea Nouă, ianuarie 1965 (Anul 18, nr. 5102-5126)

1965-01-03 / nr. 5102

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNIȚI-VA ! Anul XVIII nr. 5102 | Duminică 3 ianuarie 1965 ! 4 pagini 20 de bani Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej rosfiră la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni. Peste cîteva clipe vom rupe ultima filă din calendarul anului 1964. Marcînd hotarul a două decenii de la eliberarea țării — anul de la care ne luăm acum rămas bun a dat roade bogate în înfăptuirea mărețelor obiective stabilite de partid, a înscris noi succese ale poporului nostru în toate domeniile construcției socialiste. Lucrările recentei Sesiuni a Marii Adunări Naționale au înfățișat tabloul acestor realizări. A continuat să se dezvolte armonios și în ritm susținut întreaga economie națională; prin munca entuziastă și perseverentă a muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor, prevederile planului de stat pe anul 1964 au fost îndeplinite și depășite. Harta țării s-a îmbogățit cu noi obiective industriale prin intrarea in producție a numeroase întreprinderi dotate cu tehnică modernă; alte întreprinderi și combinate se află în construcție, urmînd să fie date în funcțiune în anii 1965 și 1966. Toate ramurile agriculturii au continuat să se dezvolte statul alocînd în acest scop însemnate resurse materiale; țărănimea muncitoare, lucrătorii din gospodăriile agricole de stat și stațiunile de mașini și tractoare au făcut ca și în acest an ogoarele să dea rod bogat; un mare număr de gospodării de stat și cooperative agricole de producție au încheiat anul cu realizări remarcabile. S-au obținut noi progrese în ridicarea bunăstării oamenilor muncii — obiectiv fundamental al politicii partidului și statului nostru. Au fost luate măsuri de sporire a salariilor, construire de locuințe, lărgirea rețelei de invățămînt și sănătate, dezvoltare a științei, artei și culturii. La capătul acestui an de muncă, patria noastră se înfățișează mai frumoasă, mai bogată, iar în această minunată imagine pe care ne-o oferă, este întruchipată munca fiecăruia dintre noi. Toate acestea sunt mărturii ale justeței politicii partidului, căreia cetățenii țării noastre îi dau viață cu entuziasmul propriu acelora ce se simt stâăpîni deplini pe soarta și pe roadele muncii lor. Pe agenda anului 1964 au fost înscrise noi succese ale forțelor socialismului și păcii din întreaga lume. Crește rolul și influența sistemului mondial socialist în toate problemele majore ale contemporaneității, în întreaga dezvoltare a societății omenești. Alături de celelalte țări socialiste, Romînia s-a manifestat ca un factor activ al vieții internaționale, militînd cu perseverență pentru promovarea principiilor coexistenței pașnice între țări cu orinduiri sociale diferite, pentru instaurarea unui climat de înțelegere, prietenie și colaborare între popoare. Republica Populară Română și-a lărgit continuu relațiile internaționale, bucurindu-se de prietenia și simpatia popoarelor iubitoare de pace și progres. Dragi prieteni și tovarăși. Acum, cînd trecem în revistă realizările anului care se încheie, permiteți-mi ca in numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romin, al Consiliului de Stat și al guvernului Republicii Populare Romîne, să adresez cele mai călduroase urări de fericire, muncă spornică și sănătate muncitorilor, țăranilor, intelectualilor, activiștilor de partid și de stat, bărbați și femei, vîrstnici și tineri, oameni ai muncii de toate naționalitățile — tuturor acelora care nu-și precupețesc forțele și energia pe vastul șantier al țării noastre în plin avînt. Privim înainte cu optimism și încredere, convinși că noul an va aduce poporului nostru noi victorii in lupta pentru înflorirea și prosperitatea patriei noastre socialiste, iar pe plan internațional noi succese ale forțelor socialismului, democrației și păcii, destindere în relațiile internaționale, dezvoltarea colaborării pașnice dintre toate țările. Frumos? Și minunat este viitorul care stă in fața țării și a poporului nostru. Pentru înfăptuirea acestui viitor vă invit să ridicăm paharul și vă adresez tradiționala urare LA MULȚI ANI. Primirea de către tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej a șefilor misiunilor diplomatice acreditați în R. P. Romînă Președintele Consiliului de Stat al R.P. Romîne, Gheorghe Gheorghiu-Dej, împreună cu președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, și președintele Marii Adunări Naționale, Ștefan Voitec, au primit joi la amiază la Palatul Consiliului de Stat, pe șefii misiunilor diplomatice acreditați în R.P. Romînă. Au participat Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, și George Macovescu, adjunct al ministrului afacerilor externe. Șefii misiunilor diplomatice au prezentat felicitări Consiliului de Stat și guvernului, tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, personal, cu prilejul Anului Nou, și urări de prosperitate poporului român. Tovarășii Gheorghe Gheorghiu- Dej, Ion Gheorghe Maurer și Ștefan Voitec au mulțumit pentru felicitările și urările exprimate și s-au întreținut, într-o atmosferă cordială, prietenească, cu șefii misiunilor diplomatice. Președintele Consiliului de Stat al R.P. Romîne a felicitat pe șefii misiunilor diplomatice, unindu-le prosperitate pentru popoarele țărilor lor și a toastat pentru prietenie, colaborare internațională și pace. In numele corpului diplomatic a răspuns ambasadorul R. S. F. Iugoslavia, Arso Milatovici. (Agerpres) VESELIE, TINEREȚE... REVELIONUL TINEREȚII Arcul de triumf, cercuri în spirală, lampioane frumos împodobite, indicatoare spre înălțimi urează tuturor tradiționalul „La mulți ani!“. Peste 300 de tineri și tinere din orașul Constanța și din raioanele regiunii noastre au petrecut la plecare ca pe un oaspete apropiat anul 1964 și au întîmpinat alături de toți oamenii muncii ca pe un prieten drag, anul 1965. S-au întîlnit aici, la Sala sporturilor din Constanța, tineri din diferite sectoare de activitate, fiecare purtînd în suflet mîndria că anul care s-a sfîrșit a adus răspunderi ncununate de realizări și a născut certitudini spre noi succese, in anul care vine. Ne-am obișnuit să întîmpinăm fiecare an cu fruntea sus. Ai altă încredere în forțele tale cînd închei un an mai înainte de a-l sărbători. Și fiecare a purtat cu el în această seară cununa de succese. Unii dintre ei nu s-au cunoscut pînă acum, dar pe toți i-a unit același simțămînt curat de a încheia un an așa cum se cuvine. S-au întîlnit aici tineri fruntași în întrecerea socialistă pe anul 1964, Cănciulescu Ștefan și Paraschiv Tudor, betoniști la Î.P.M.C., Panait Vasile, cazangiu, și inovatorul Mircea Vlădăreanu de la S.N.M.C., Florica Dejan de la U.S.A.S., precum și alți tineri din Hîrșova, Adamclisi, Negru Vodă, fruntași ai recoltelor bogate. Paharele s-au înălțat de nenumărate ori. Clinchetul lor a subliniat tinerețea și voia bună, încrederea în îndeplinirea tuturor năzuințelor, în anii ce urmează. Prezența tinerilor constructori din orașul nostru la revelionul tineretului a adus elanul, tinerețea și vigoarea constructorilor. Ei s-au prezentat la întîlnirea cu noul an, înregistrînd sute de apartamente S-a extins rețeaua electrică Lumina electrică a pătruns în zilele noastre în tot mai multe sate din regiune. Numai în 1964, s-au electrificat aproape 40 de sate, numărul lor ridicîndu-se în prezent la peste 300. Au fost electrificate complet raioanele Medgidia, Negru Vodă și Adamclisi, iar rețeaua de înaltă și joasă tensiune s-a extins cu peste 2.800 km. Numărul abonaților din satele regiunii noastre la rețeaua de curent electric a crescut anul trecut cu peste 7.200. CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII POPULARE ROMÎNE DECRET pentru fixarea datei alegerii deputaților în Marea Adunare Națională și în sfaturile populare Avînd în vedere că mandatul Marii Adunări Naționale și al sfaturilor populare expiră la 5 martie 1965 . Față de dispozițiile art. 28 și 52 din Constituție, București 2 ianuarie 1965 Nr. 1 Consiliul de Stat al Republicii Populare Romîne decretează : Art. unic. Alegerile de deputați pentru Marea Adunare Națională, precum și pentru toate sfaturile populare, vor avea loc la data de 7 martie 1965. Președintele Consiliului de Stat, GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Oameni la datorie Orașele și satele erau scăldate în lumini, în port vasele ridicaseră marele pavoaz, iar pe cer stoluri de rachete multicolore descriau curbe fantastice și se stingeau spectaculos. Era ultima noapte a anului care a trecut, din care se năștea prima zi a anului ce era așteptat să sosească, în lumina feerică a reflectoarelor, în jurul ramurilor de brad încărcate cu darurile lui Moș Gerilă, la mesele pline cu bucate, cu chihlimbar și cu miere, oamenii petreceau după datina strămoșească. „La mulți ani tovarăși“, „La mulți ani prieteni“. Și totuși, în aceeași noapte, pentru ca feeria luminilor să inunde localitățile, pentru ca cuptoarele marilor uzine care cer să fie hrănite în permanență cu foc să nu se stingă, pentru ca suferințele să fie alinate, pentru ca viața să-și urmeze cursul cu aceeași conștiinciozitate, cu aceeași rîvnă și pasiune, unii oameni vegheau, munceau, gîndeau. Ștafeta muncii trecea la răscrucea celor doi ani, din mina unora intr-a altora, tradiția cea mai caracteristică vremurilor noastre se păstra și se continua cu pasiuni înnoite și întinerite. Pentru ca de-a lungul și de-a latul regiunii lumina electrică să izbucnească în milioane de lumini, in noaptea aceea, la Uzina electrică Ovidiu supraveghea funcționarea perfectă a uriașelor turbine Ion Lemnaru. Cu privirile ațintite in permanență asupra panourilor de comandă, atunci cînd noi priveam televizoarele sau ascultam urările plugușorului, George N., șeful turei de la casă de comandă a uzinei, anunța din timp în timp pe inginerul Ion Călin care răspundea de întreaga activitate a uzinei: „Proces de producție normal“. Cea mai mică defecțiune petrecută undeva în oraș, la Bălcescu sau la Pecineaga, ar fi fost sesizată imediat de către operatoarea Mariana Andrei. Dar acest lucru nu s-a întîmplat pentru că la uzină, oamenii erau la datorie. Hrănită de un adevărat foc viu. Fabrica de ciment din Meddigia nu se oprește niciodată. Nimeni nu-și amintește să fi observat vreodată ca pe cele patru coșuri care străpung văzduhul să nu iasă trîmbe de fum. La temperatura de 2.000 de grade cucătorii Ilie Ion de la cel mai mare cuptor al fabricii, lung de 150 de metri, Costea Nicolae și Ion Stroe, transformau dealurile de calcar în clincher. Alături, la mori, din clincher se nășteau primele tone de ciment pe care tura de serviciu o dădea în 1965. Din cind în cînd, oamenii se intilneau, își zimbeau mulțumiți, iși strîngeau mîinile. „La mulți ani și sper la muncă tovarăși!“. La fel ca ei, la U.S.A.S., operatorii chimiști, maiștrii, inginerii care lucrau în tura de noapte supravegheau parametrii normali de naștere ai acidului sulfuric și ai superfosfatului. La secția de granulare lăcătușii Pîrvu Ion și Mitran Nicolae, și toți muncitorii c are alcătuiesc tura lui Vasile Cucu, 2«, SvCjiU de supel'insucit simplu oamenii din tura lui Petre Stamate, la sectorul de acid sulfuric oamenii conduși de Vasile Serban și de cuptorarul șef Constantin Nicolae, plămădeau și expediau ogoarelor intîile cantități de grăunțe miraculoase pe anul 1965, care fac să rodească cimpiile, livezile și podgoriile, pentru a se îndeplini urările plugușorului „paiul ca trestia și spicul ca vrabia“. Și tot în aceeași noapte, de-a lungul mărilor și oceanelor, înfruntînd valurile cu vasele încununate de pavilionul scump al patriei, zeci și sute de marinari din echipajele navelor noastre duceau spre alte meleaguri mesajul nostru de pace și prietenie, de bună înțelegere și colaborare rodnică între popoare. Petrolierul „Ploiești“ se afla în Mediterana (Continuare în pag. a II-a) Mecanicul de locomotivă, comunistul Bălan Constantin, primește foaia de parcurs de la impiegatul Vasian Gheorghe. Peste cîteva clipe el va porni în cursă. La tabloul de comandă al uzinei electrice „Ovidiu“ veghează tovarășii Negustoru George, Stroe Petre și Găzdaru Dumitru. Noi construcții de locuințe Viața nouă și bunăstarea oamenilor muncii de pe meleagurile regiunii noastre sunt oglindite și în faptul că aproape 60.000 de familii de cooperatori agricoli, adică mai mult de jumătate din numărul lor total, locuiesc în prezent în case noi. La Cataloi, Cobadini, Jurilovca, Cogealac precum și în alte comune, au apărut în ultimii ani cartiere întregi de case noi locuite de cooperatori. (Continuare în pag. a II-a) O seară de neuitat După-amiaza zilei de 31 decembrie, ultima zi din anul 1964. Peste orașul Medgidia care întinerește, continuă să se lase înserarea. Fațadele noilor blocuri de locuințe luminate feeric de neon în această seară par și mai frumoase ca deobicei, festivități Spre sala de a fabricii din localitate se îndreaptă cimentiștii cu familiile lor pentru a petrece revelionul împreună. De altfel, în ultimii ani a devenit o tradiție pentru harnicii muncitori, ingineri și tehnicieni ai fabricii de ciment din Medgidia de a petrece revelionul împreună. Gerea Vasile, Broască Victor, Hîncu Tudor, Oprea Ion, Savu Costică și Vasile Ion sînt numai cîțiva muncitori din dențiaților rîndul ecianului trecut care au ținut să petreacă revelionul alături de tovarășii lor entuziasm de muncă, și multă veselie se puteau citi pe fețele cimentiștilor, fiind mîndri in același timp de succesele obținute în activitatea productivă, prin aceea că au îndeplinit planul de producție la toți indicatorii înainte de termen. Participanții la revelion s-au felicitat reciproc ridicînd paharele pentru noi realizări în muncă în noul an, pentru noi sute și mii de tone de ciment pe care și le-au propus cimentiștii să le realizeze peste planul noului an în care au pășit. Noaptea de revelion la Tulcea Noaptea a coborît ca,de obicei, brusc. Orașul Tulcea, scăldat în lumini fluorescente, se pregătește în această seară temeinic pentru întîlnirea cu noul an 1965. Organizatorii revelionului în întreprinderi, instituții și unități agricole socialiste făceau ultimele pregătiri pentru ca, intr-adevăr, noaptea de Anul Nou să prilejuiască oamenilor muncii clipe de destindere, de voie bună și de optimism. In sala de cultură a I.I.D.P., unde își dăduse întîlnire colectivul de muncă al acestei întreprinderi, becurile multicolore iluminau feeric, întregind cadrul sărbătoresc al revelionului. De fapt, cei prezenți aici sărbătoreau acum noul an pentru a doua oară, deoarece ei raportaseră îndeplinirea planului pe 1964 încă la sfîrșitul lunii octombrie. Navigatorii și preparatorii acestei întreprinderi, muncitorii din secțiile conserve și făină de pește au toastat în noaptea celor „doi ani“, pentru partidul nostru drag, pentru succesele obținute și pentru realizările lor viitoare. Intr-un cadru sărbătoresc a petrecut revelionul colectivul de muncă de la T.A.V.S., care a adus la sărbătoarea revelionului vestea îndeplinirii planului pe 1964 înainte de termen. Ei au închinat un pahar pentru cele 150.000 tone de stuf recoltat în trimestrul IV al anului trecut, pentru evidențiații în întrecerea socialistă. In ambianța acestei nopți de revelion, tov. Dascălu Corneliu, directorul general al acestei unități, a ținut să felicite în mod deosebit pe mecanizatorii de la I. S. Șontea, care au dat 2.000 tone de stuf peste planul anului 1964. El a evidențiat, în mod deosebit, pe mecanizatorii din coloanele 1 și 2, conduse de Șopîrlă Tudor și Chiran Romulus, care, în condițiile specifice Deltei, au smuls de pe grinduri și plauri cantități tot mai mari de stuf auriu — materia primă a marelui combinat de hîrtie și celuloză de la Brăila. Miezul nopții ne-a surprins la revelionul tineretului. Foaierul noii și moderne. Case de cultură a sindicatelor s-a dovedit a fi un cadru deosebit pentru gustul fantezia celor 350 de tineri din înșireprinderi, instituții, G. A. S., S.M.T. și cooperativele agricole de producție din raionul Tulcea. Purtați pe aripile unui vals sau țegănîndu-se ușor în ritmul unui tangou, tineri ca Albu Stoica de la Șantierul naval, Iordache Mina, șofer la întreprinderea „8 Mai“, Filatov Natalia, muncitoare I.I.D.P., Ștefanov Victoria, lucrăratoare la O.C.L., Dascălu Traian din comuna Filimon Sîrbu și alții, au legat noi prietenii, s-au cunoscut mai bine și au împărtășit din experiența lor în muncă și gîndurile de viitor. O explozie de bucurie și entuziasm a izbucnit atunci cînd acela ceasornicelor și sirenele vapoarelor din bătrînul port dunărean anunțau sosirea noului an. Veselia, bucuria și strângerile de mînă nu mai conteneau. Ca un consemn, tradiționala urare „La mulți ani“ a circulat în acest moment din gură în gură. Jocurile „Perinița“ și „Serenada tinereții“, mult îndrăgite de tineri, răvașele și epigramele la adresa unora, spectacolele brigăzilor de agitație, cîntecul și voia bună au făcut ca sala Casei de cultură a sindicatelor să răsune de veselie pînă-n zori. Cu același entuziasm și voie bună au sărbătorit revelionul și oamenii muncii Mecanizatorii din din agricultură, S.M.T. Tulcea și Valea Nucarilor, muncitorii din G.A.S. Sarinasuf, M. Kogălniceanu și Tulcea, precum și membrii cooperatori din Beștepe, Cataloi Filimon Sîrbu și din alte sate ale raionului Tulcea și-au dat întîlnire în noaptea de Anul Nou la căminele culturale sau în sălile de cultură, unde, prin cîtece și joc, au petrecut o seară de neuitat. Ei au întîmpinat noul an cu realizări deosebite în muncă și au cinstit un pahar pentru cele viitoare. N. VASILE, P. BRUCA sub redacția ziarului „Dobrogea nouă" Tulcea