Dobrogea Nouă, aprilie 1965 (Anul 18, nr. 5178-5203)

1965-04-01 / nr. 5178

Organ al Comitetului regional Dobrogea al P.M.R. și al Sfatului popular regional Anul XVIII nr. 5178 Joi 1 aprilie 1965 4 pagini 25 de bani IN ACESTE ZILE PE OGOARE Au terminat însămîntatul florii-soarelui La cooperativa agricolă de producție din Almalău, raionul Adamclisi, ne informează tovarășul Barbu Constantin, ca urmare a organizării temeinice a muncii și ajutorului primit din partea brigăzii de tractoare ce deservește unitatea s-a reușit ca numai în 5 zile lucrătoare întreaga suprafață de 330 hectare floareasoarelui să fie însămînțată. O contribuție de seamă și-au adus-o tractoriștii Tănase Popescu care a semănat zilnic 15-20 ha, Dumitru Dragomir, Constantin Ruse și Dumitru Petcu, acordind în același timp o mare atenție calității lucrărilor de pregătire a patului germinativ și a însămînțării florii-soarelui. Alături de mecanizatori, cooperatorii Nicolae Veleanu, Petre Voicu, Marin Matei și Marin Ruse s-au preocupat în mod deosebit pentru ca toate indicațiile date de consiliul de conducere și inginerul agronom al cooperativei agricole să fie aplicate întocmai. In prezent atît mecanizatorii cit și cooperatorii se pregătesc temeinic pentru însămînțatul porumbului. In acest scop o mare grijă se acordă întreținerii ogoarelor pentru pastrarea apei in sol, verificării din nou a semănătorilor cu discurile și hibrizii de porumb respectivi etc. La cooperativa agricolă de producție din Straja lucrările de întreținere a ogoarelor au fost terminate în numai cîteva zile. In prezent mecanizatorii, printre care și Tulei Mircea și Ghindeanu Nicolae, execută lucrările de pregătire a solului. In vie și livadă în aceste zile la cooperativa agricolă de producție din Almalău, raionul Adamclisi, ne comunică tov. Chirea Anghel, se lucrează intens la tăiatul viței de vie, la curățatul pomilor și la aratul printre rînduri în livada de pomi fructiferi. Fină în prezent, s-a tăiat peste 50 la sută din cele 207 ha cu vie care are cooperativa. Lucrările de tăiere a viței de vie se desfășoară numai sub supravegherea ingine In grădina de legume Grădina de legume a cooperativei agricole de producție din Năvodari se întinde pe o suprafață de 50 hectare, din care 32 hectare sunt la irigat. Consiliul de conducere, la recomandarea făcută de inginerul agronom, a stabilit ca în acest an să cultive 10 hectare cu cartofi, 5 hectare cu roșii, 5 hectare cu varză de toamnă, 1,5 hectare cu varză timpurie, două hectare cu ardei etc. Paralel cu lucrările în răsadnițe, în grădina de legume au fost transportate 1.500 tone gunoi de grajd, care a fost încorporat in sol. De asemenea, de cîteva zile au început lucrările direct în cîmp. Tov. Donică Ion ne informează că au fost plantați cartofii, care mai înainte au fost puși la iarorizat și s-au plantat 5 hectare de ceapă, două hectare cu morcovi etc. In răsadnițe au început repicatul răsadurilor de roșii, precum și aplicarea lucrărilor de întreținere. Tovarășul Donică Ion arată că membrii cooperatori, care lucrează în acest sector, fac lucrări de bună calitate, fiind hotărîți ca in acest an să obțină producții sporite de legume și, în acest fel, venituri bănești mai mari, rului cooperativei și a brigadierilor viticoli. Paralel se lucrează la fasonarea celor 120 me spalieri, la arsul lor la capete și plantat pe rînduri și la întinsul sîrmei. Se evidențiază la aceste lucrări cooperatorii Pătrașcu Vasile, Marin Manale, Vasile Nedelcu, Anghel Potcoavă, Gherghina Sava și alții. Din Mîrleanu, tov. Ghiță Gh. Ion ne anunță că de cîteva zile în cadrul cooperativei agricole de producție din localitate s-a început altoirea viței de vie. Pînă acum, s-au altoit peste 20.000 fire de portaltoi care au fost așezați în lădițe cu rumeguș. în cîmp se lucrează intens la plantatul viței de vie pe cele 40 ha în sate în anul acesta, terase finiCooperatorii Mitea Florea, Vasile Nicu, D. Gheorghe, Arsenie Constantin și alții sînt în fruntea lucrărilor de plantare a viței de vie în cîmp. CALITATEA OBIECTIV PRINCIPAL IN INTPECEPE EXPERIENTA DOBÎNDITA, t 1 LA BAZA NOILOR SUCCESE In lumina sarcinilor trasate de Comitetul regional de partid Dobrogea, Consiliul local al sindicatelor din Constanța a organizat în ziua de 29 martie a.c. la întreprinderea de morărit și panificație un schimb de experiență pe tema îmbunătățirii calității produselor alimentare. La consfătuire au participat, directori, președinți ai comitetelor sindicatelor și șefi ai serviciilor C.T.C. de la întreprinderile din ramura alimentară ale orașului Constanța. De asemenea, au mai participat invitați din partea beneficiarilor locali de la I.C.R.A., O.C.L. „Alimentara“, T.A.P.L. și I.N.R. Mamaia. Cu acest prilej, directorii de la întreprinderea de morărit și panificație, Întreprinderea de colectare și industrializare a laptelui și Întreprinderea industrială de stat „Munca“ au prezentat cîte un referat privind, preocupările colectivelor de muncă din întreprinderile respective pentru ridicarea continuă a nivelului calitativ al produselor alimentare. Referatele prezentate și discuțiile purtate de participanții la schimburi de experiență au scos in evidență munca însuflețită a muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor din întreprinderile respective pentru îmbunătățirea continuă a procesului de producție în scopul realizării unor produse de calitate tot mai bună și intr-un sortiment cit mai variat. Totodată, a reieșit că față de condițiile existente și ca urmare a gradului înalt de tehnicitate cu care sunt dotate întreprinderile industriei alimentare, mai sunt încă rezerve, interne care folosite în procesul de producție, vor duce la obținerea unor rezultate și mai bune pe linia calității produselor. Tocmai de aceea, comitetele sindicatelor și conducerile administrative au datoria să activeze mai mult serviciile tehnice și comisiile inginerilor și tehnicienilor pentru a studia perfecționarea tehnologiilor de fabricație, să participe activ la organizarea cursurilor de ridicare a calificării profesionale a muncitorilor. Lecțiile predate să fie strîns legate de cunoașterea temeinică a procesului de producție și a folosirii utilajelor cu maximum de eficiență. De asemenea, colectivele cabinetelor tehnice pot si trebuie să-și aducă contribuția in mai mare măsură la mobilizarea inovatorilor în rezolvarea unor probleme legate de îmbunătățirea proceselor tehnologice de fabricație. Comitetele sindicatelor să generalizeze experiența pozitivă in problema calității cu prilejul adunărilor lunare ale grupelor sindicale și consfătuirilor de producție trimestriale. Recepționarea atentă a materiilor prime, urmărirea cu strictețe a procesului de producție pe întregul flux tehnologic pentru respectarea întocmai a normelor de calitate, depozitarea cu grijă a produselor finite și întărirea controlului tehnic pe faze de fabricație sunt probleme care trebuie să stea tot timpul în atenția muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor din fiecare întreprindere in parte. Sarcini deosebit de importante revin, de asemenea, și unităților comerciale de desfacere care vor trebui să conserve și să depoziteze produsele alimentare in cele mai bune condițiini pentru ca eleniv.ns r>° ani să se bucure de aprecierea consumatorilor. POPA STOIAN în timpul schimbului de experiență. Cu planul trimestrial ficții ii il Calitatea pieselor executate este un atribut al bunei pregătiri profesionale. Prin aceasta se conformează zi de zi și strungarul Donose Alexandru de la Intreprinderea metalurgică „Energia“ din Constanța. (Foto Gh. Papagheorghe) Cu 4 zile înainte de termen Prin antrenarea unui număr tot mai mare de muncitori, tehnicieni, maiștri și ingineri în întrecerea socialistă pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor de producție și printr-o preocupare continuă pentru organizarea judicioasă a muncii și pentruul viSTOi în Citul in tehnologic, colectivul întreprinderii de prefabricate și materiale de construcții din Constanța a obținut în primele trei luni ale anului în curs succese importante. Astfel, planul producției globale și marfă pe primul trimestru al anului a fost îndeplinit la 27 martie, cu 4 zile înainte de termen. Un aport deosebit la obținerea acestor realizări și-au adus șeful de brigadă de betoniști Vasile Iordan, betoniștii Gheorghe Cristea, Stelian Gherghina și Victor David, fierariibetoniști Dumitru Ilinca și Ion Jivoiu. 20.900 mp de stufit peste plan îndeplinirea și depășirea sarcinilor zilnice de plan, creșterea nivelului calitativ al produselor finite constituie o preocupare permanentă a colectivului Fabricii „Stufitul“ din orașul Tulcea. Prin aplicarea unor măsuri prevăzute în planul M.T.O. privind îmbunătățirea procesului de producție și creșterea randamentului pe fiecare fază de lucru, s-a reușit ca planul trimestrial la producția globală și marfă să fie realizat cu 3 zile înainte de termen. Pînă la această dată, întreprinderea livrat peste plan 20.000 mp de astufit. S-au evidențiat pentru aportul adus la realizarea și depășirea sarcinilor de plan, mecanicii Ilie Graur, Eugen Panait, Echim Cononov și alții. IN ZIARUL DE AZI: CArNet pedAgoGiC IN PRAGUL MATURITĂȚII (pag. a II-A) ȘTIINȚA IN SLUJBA PRODUCȚIEI (pag. a III-A) DIN LUMEA ȘTIINȚEI ȘI TEHNICII (pag. A IV-A) RAID-ANCHETĂ Prin unitățile de alimentare orașul Tulcea publică din In ultimii ani, rețeaua comercială a orașului Tulcea s-a dezvoltat simțitor. Pentru a cunoaște modul în care se fac aprovizionarea și deservirea populației în acest sezon, am organizat zilele acestea un raidanchetă prin unitățile O.C.L. Comerț mixt Tulcea. APROVIZIONAREA. LA NIVELUL CERINȚELOR Intrînd în oricare dintre unitățile sectorului alimentației publice, observi cu satisfacție că rafturile sunt încărcate cu o gamă variată de produse, acestea fiind bine prezentate. Acest lucru denotă că există preocupare din partea lucrătorilor atît în aprovizionare, cît și în expunerea mărfurilor in rafturi și vitrine. In cele două magazine alimentare cu autoservire (responsabili Pricop Vasile și Constantin Nicolae), consumatorii găsesc în cantități suficiente diferite sortimente de conserve, brînzeturi, băuturi, preparate din carne, articole de patiserie, dulciuri și altele. DESERVIRE PROMPTĂ, CUVIINCIOASĂ Aprovizionarea abundentă a unităților, ca și atitudinea conștiincioasă pe care o au tot mai mulți vînzători fac ca de cele mai multe ori consumatorii să plece pe deplin mulțumiți din magazinele O.C.L. In raidul întreprins am stat de vorbă cu cîțiva cumpărători care au adus numai cuvinte de laudă unor responsabili de unități ca Barcaru Iana, Bălan Mihalache, Matei Evdochia și Smirnov Aghei. — Apreciem mult atitudinea vînzătoarei Barcaru Iana — spuneau gospodinele Echimov Aneta, Mariana Kaum și Zăpadă Dobrița pe care le-am întîlnit la unitatea alimentară nr. 35. Unitatea este bine aprovizionată, deservirea este ireproșabilă. Aceeași părere au împărtășit-o cumpărătorii și despre responsabilii și vînzătorii unităților nr. 36, 148, 124, 20 și 34. CUM STĂM CU IGIENA, GOSPODĂRIREA ȘI ATITUDINEA Diferit de aspectele pozitive, raidul întreprins ne-a dat posibilitatea să constatăm și unele deficiențe. La bufetul nr. 29 (responsabil Orlov Andrei), aspectul interior al localului nu este pe deplin corespunzător. Pereții sunt murdari, tacâmurile și halbele nu sunt spălate. O situație asemănătoare am găsit și la bufetul „Crinul“ (responsabil Ștefan Pîrîu), unde, în afară de faptul că există dezordine în prezentarea preparatelor la bufet și a băuturilor în localul barului, mai sunt unii lucrători ca Chima Graciov, grataragiu, care nu se împacă cu regulile igienei , are o ținută vestimentară necorespunzătoare, folosește mina drept furculiță. In plus, îi place adesea să mai cinstească cite un pahar cu vin sau țuică în timpul serviciului. Deficiențe de ordin gospodăresc și igienic mai pot fi întîlnite și la bufetul nr. 27, la bufetul „Dobrogea“, precum și la restaurantele „Dunărea“ și „Delta“. Acesta din urmă, deși este restaurant de categoria I, prezintă dezavantajul că seara, din cauza lipsei de ventilație, consumatorii sunt nevoiți să suporte fumul și aerul necondiționat din local. Mai sunt unii lucrători din comerț ca: Pricop Elena de la restaurantul „Dunărea“, Ivanov Filip de la unitatea alimentară nr. 44, Ioniță Constanța și Sotir Valeria de la restaurantul ,.Razelm“, Stignei Ivanov de la centrul de desfacere a cărnii nr. 62, care au deseori o comportare necuviincioasă față de consumatori, nu satisfac operativ cerințele populației, provocînd din această cauză dese discuții contradictorii. CÎTEVA CUVINTE DESPRE I.R.V.A., I.C.I.L. ȘI I.C.R.A. In multe din unitățile pe care le-am vizitat, am întîlnit aspectul neplăcut pe care îl dau ambalajele neridicate de multă vreme din interiorul localului. Responsa(Continuare în pag. a ll-a) LA IZVOARELE... MILIONULUI 26 martie 1965... In abatajele adînci unde schimbarea anotimpurilor trece aproape neobservată ori în frontalele carierelor totul pare obișnuit. Totul se petrece ca și ieri, ca și mai înainte. Puțini dintre biruitorii adîncurilor și ai crestelor știu că în această zi de 26 martie, data care strădania lor a făcut ca platonul trimestrial pe Trustul minier Dobrogea să fie îndeplinit cu 5 zile înainte de termen, în fișele de înregistrare a valorilor producției realizate peste plan a apărut cifra de un milion și șaizeci și două de mii, în scopul obținerii lui și a celor ce-i vor urma, lucrătorii trustului au montat noi capacități de producție, le-au revizuit pe cele existente urmărind zi de zi realizarea obiectivelor înscrise în planul de măsuri tehnico-organizatorice. Noul transformator al energiei electrice necesare stației de flotație a baritei de la Somova, granulatorul giratoric de la stația de măcinare Hamangia, înlocuirea încărcării manuale a cretei în camiera Murfatlar cu brațul voinic al unui excavator de 0,3 mc, clasorul microplex de la stația de măcinare a cretei, linia suplimentară de măcinare a argilei de la Dorobanțu sînt numai cîteva din aceste ajutoare de nădejde ale procesului de producție. Dar, factorul hotărîtor au rămas hărnicia și priceperea oamenilor care au învățat să obțină de la utilajele și instalațiile din dotarea exploatărilor maximum de eficacitate. La capătul a 85 de zile de întrecere, numele multor comuniști, ca artificierul Petre Popovici, minerii Ion Paraschiv și Constantin Manea, maiștrii preparatori Dumitru Cuza și Constantin Miticenco, muncitorii preparatori Dumitru Petrică și Toma Egor, apar prin eforturile lor rodnice în fruntea celor ce au contribuit la plecarea înainte de termen din dealurile Somovei a peste 171 de vagoane de aur alb. Și tot în acest răstimp, artificierul Alexandru Ignătescu, ajutorul de miner Petre Anastase, vagonetarul Dumitru Moșteanu, mecanicul Cornel Carabineru și maistrul Oprea. Mărăcine au precipitat plecarea a 31 de vagoane cu cretă din cariera Murfatlar. De numele ajutorilor de mineri Ion Vechiu și Gheorghe Stoiu și de cele ale excavatoriștilor Dumitru Olteanu și Murat Șucru e legat actul despărțirii înainte de termen de cariera Mircea Vodă a 24 vagoane de argilă măcinată, în timp ce strungarul Mina Dima, minerii Nicolae Olea, Gheorghe Gheorghiță și Toader Ciucă și-au cucerit un loc de frunte în colectivul celor ce au trimis la suprafață cantități sporite de pirită cupriferă. Prin faptele zilnice ale fiecăruia dintre ei, înmănuncheate în buchetul de străduințe al întregului colectiv, s-a născut acest prim milion care le cinstește și le încununează deopotrivă hărnicia. Mîine, zorul perforatoarelor, detunăturile exploziilor, zorul vagonetelor vor continua ca și azi. Fiindcă succesele înscrise pe grafice nu sînt privite de învingătorii rocilor decît ca un nou imbold către realizări și mai mari. N. I. F. ACTUALITATEA EXTERNA PRIMA ȘEDINȚĂ A GUVERNULUI R. A. U. CAIRO 31 (Agerpres). Gamal Abdel Nasser a condus marți prima ședință a guvernului, după realegerea lui în funcția de Președinte al R.A.U. In cuvîntul rostit, președintele Nasser a subliniat faptul că R.A.U. „se află în prezent într-o nouă etapă de dezvoltare“. Noua perioadă, a spus în continuare președintele Nasser, „nu trebuie să fie o continuare a celei precedente“. El a afirmat că în țară trebuie să aibă loc transformări în diverse domenii ale actualului sistem și a relevat totodată importanța mobilizării tuturor forțelor la studierea multilaterală a situației maselor. PUTERNIC CUTREMUR DE PĂMINT IN GRECIA ATENA 31 (Agerpres). Institutul Seismologic din Atena a făcut cunoscut că în dimineața zilei de 31 martie în Grecia s-a produs un puternic cutremur de pămînt al cărui epicentru a fost localizat la 260 km de Atena. Au fost avariate mai multe clădiri, iar numeroase persoane au fost rănite. Agenția France Presse relatează că cutremurul din Grecia, care a durat aproximativ 54 de secunde, a fost resimțit și în Italia, unde a produs o adevărată panică în rîndul populației. MAGA A FOST DEFERIT JUSTIȚIEI COTONOU 31 (Agerpres). Sesiunea extraordinară a Adunării Naționale a Republicii Dahomey a hotărît ca fostul președinte al acestei țări, Hubert Maga să fie deferit justiției sub acuzația de trădare de stat. Președintele comisiei parlamentare care s-a ocupat de examinarea dosarului fostului președinte a declarat că acesta a subminat prin acțiunile sale încrederea poporului și a adus statului prejudicii serioase. Totodată, se arată că Hubert Maga a sustras din mijloacele de stat o sumă de peste 17.000.000 de franci, pe care a cheltuit-o în scopuri personale.