Dobrogea Nouă, februarie 1966 (Anul 19, nr. 5436-5459)

1966-02-01 / nr. 5436

PROLETART DIN TOATE ȚÂRILE, UNIȚI-VA Organa! Comitetului regional Dobrogea al P.C.R. și al Sfatului popular regional Anul XIX nr. 5436 Marți 1 februarie 1966 4 pagini 25 bani Echipa de constructori navali, condusă de Țarălungă Gh. de la S.X.C., lucrează cu mult elan la construcția șalupelor de 65 CP. Lucrările executate de ei sunt de cea mai bună calitate. ÎN ÎNTRECEREA SOCIALISTĂ PE 1966 ANGAJAMENTE MOBILIZATOARE întreprinderea de ambalaje metalice Constanța Colectivul Întreprinderii de ambalaje metalice din Constanța s-a angajat în întrecerea socialistă pe anul 1966 să depășească sarcinile de plan cu : — 300.000 lei la producția globală ; — 300.000 lei la producția marfă ; — 1 la sută la productivitatea muncii; — 100.000 lei economii la prețul de cost; — 200.000 lei la beneficii; — 1.200.000 capsule pentru flacoane de antibiotice ; — 70.000 cutii vopsele litografiate ; — 5.000 bidoane diferite, în cinstea celei de-a 45-a aniversări a Partidului Comunist Român se vor realiza, pînă la 8 mai, următoarele : — 100.000 lei la producția globală ; — 100.000 lei la producția marfă ; — 1 la sută la productivitatea muncii; — 30.000 lei economii la prețul de cost; — 60.000 lei beneficii; — 400.000 capsule pentru flacoane de antibiotice ; — 23.000 cutii de vopsele litografiate ; — 1.650 bidoane diferite. I. P. A. T. Constanța însuflețiți de mărețele sarcini trasate de Congresul al IX-lea al P.C.R. — muncitorii, inginerii și tehnicienii întreprinderii de produse alimentare și textile din Constanța s-au angajat să depășească sarcinile anuale de plan cu următoarele: • 492.000 lei la producția globală; • 310.000 lei la producția marfă ; • 50.000 lei economii la prețul de cost; • 100.000 lei beneficii peste plan ; • 100 tone de gheață ; • 50.000 litri suc de fructe ; • 50.000 bucăți sifoane ; • 0,2 la sută la productivitatea muncii. Pînă la 8 mai, cea de-a 45-a aniversare a P.C.R., se vor realiza : • 164.000 lei la producția globală ; • 100.000 lei la producția marfă; • 20.000 lei economii la prețul de cost; • 35.000 lei beneficii peste plan; • 50 tone gheață ; • 45.000 litri suc de fructe ; • 50.000 bucăți sifoane. 1 întreprinderea de canal, apă și salubritate Mergînd pe linia îmbunătățirii necontenite a nivelului de deservire în prestațiile de gospodărie comunală, colectivul de muncă de la I.C.A.S. Constanța se angajează să obțină pe anul 1966 următoarele depășiri de plan : 400.000 lei la producția globală ; • 400.000 lei la producția marfă ; • 200.000 mc de apă potabilă ; • 3 la sută la productivitatea muncii; • 500.000 lei economii la prețul de cost; • 500.000 lei beneficii. Din angajamentul anual, în cinstea celei de-a 45-a aniversări a Partidului Comunist Român, se vor realiza următoarele : • 200.000 lei la producția globală ; • 200.000 lei la producția marfă ; • 100.000 mc de apă potabilă ; • 2 la sută la productivitatea muncii; • 250.000 lei economii la prețul de cost; • 250.000 lei beneficii. Pentru îndeplinirea acestor angajamente, s-a stabilit un plan de măsuri tehnico-organizatoric. (Continuare în pag. a III-a) In ziarul de azi: Aniversări ȘTEFAN LUCHIAN (pag. a II-a) Pentru util și frumos (pag. a XX-a) I Acestea sunt furajele: Cum le gospodăriți ? (pag. a IXI-a) K8E23S2$gfl Pe teme sindicale DISCUȚIILE AU CONFIRMAT PUTEREA COLECTIVULUI Lucrările conferinței pentru dare de seamă și alegerea comitetului sindicatului de la întreprinderea regională de electricitate Dobrogea au scos în evidență rezultatele dobîndite în cursul anului trecut de întregul colectiv de muncă al întreprinderii, în îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan și a angajamentelor luate în întrecerea socialistă. Departe de a se declara mulțumiți cu realizările anului trecut, dornici de a înscrie în acest an succese și mai semnificative pe graficele întrecerii socialiste, majoritatea participanților la discuții au subliniat faptul că aceste realizări puteau fi și mai bune, dacă în cursul anului comitetul sindicatului și-ar fi adus o contribuție mai substanțială la îndeplinirea sarcinilor de producție prin mobilizarea și antrenarea în întrecerea socialistă a tuturor muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor din cadrul întreprinderii. Reliefând deficiențele care au existat în procesul de producție, precum și în activitatea desfășurată de comitetul sindicatului, participanții la discuții au vorbit pe larg de căile și măsurile care pot conduce la lichidarea acestora, au scos în evidență unele rezerve interne existente în cadrul sectoarelor de muncă ale întreprinderii și au venit cu propuneri concrete, menite să contribuie la îmbunătățirea substanțială a activității de viitor. „Realizările noastre ar fi fost mult mai bune dacă comitetul sindicatului pe întreprindere ar fi controlat sistematic și ar fi luat măsuri operative pentru lichidarea unor deficiențe care au existat în activitatea comitetului sindicatului pe secție — arăta, printre altele, ing. Ion Delcescu, șeful sectorului construcții-montaj din cadrul I.R.E. Dobrogea. Consider că lipsurile nemotivate din producție, cazurile de indisciplină care s-au manifestat, se datoresc tocmai faptului că nu ne-am ocupat suficient de educarea muncitorilor și pe linie sindicală, de G. KAlALI (Continuare în pag. a II-a) Plecarea la Londra a delegații guvernamentale Duminică după-amiază a părăsit Capitala plecînd la Londra o delegație guvernamentală română condusă de Alexandru Bîrlădeanu, prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, care, la invitația guvernului britanic, va face o vizită oficială în Marea Britanie. Din delegație fac parte Gheorghe Cioară, ministrul comerțului exterior, și George Macovescu, adjunct al ministrului afacerilor externe. Delegația este însoțită de consilieri și experți. La plecare, în Gara de Nord, membrii delegației au fost conduși de tovarășii Paul Niculescu- Mizil, Gheorghe Rădulescu, Janos Fazekas, Gheorghe Gaston Marin, Roman Moldovan și Ion Marinescu, Constantin Scarlat, Aurel Vijoli, Emil Drăgănescu, miniștri, Mircea Malița, adjunct al ministrului afacerilor externe, precum și membri ai conducerii unor ministere economice. Au fost prezenți Leslie Charles Glass, ambasadorul Marii Britanii la București și membri ai ambasadei. BUDAPESTA 31 — Corespondentul Agerpres, A. Pop, transmite : Luni, înainte drum spre Londra, de amiază, în Alexandru Bîrlădeanu, prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al Re mnei române publicii Socialiste România, persoanele care-l însoțesc au treși cut prin Budapesta, în gara Keleti din Budapesta au venit în întîmpinare Lajosteller, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al R. P. Ungare, Károly Erdélyi, adjunct al ministrului afacerilor externe, și alte persoane oficiale. A fost de față Mihail Roșianu, ambasadorul Republicii Socialiste România în R. P. Ungară. In cinstea oaspeților români, Lajos Feher a oferit un prînz la restaurantul „Gundol“ din Budapesta . (Agerpres) 1 februarie - 28 februarie Luna carpi la sate“ A devenit o tradiție ca activitatea culturală ce se desfășoară în perioada de iarnă în satele patriei noastre, sâ consemneze în fiecare an — ca pe o manifestare deosebită — ,,Luna cărții la sate“. Ea se va desfășura anul acesta în lumina evenimentelor de importanță istorică petrecute în viața patriei noastre în anul 1965. Cartea, sfătuitor apropiat al oamenilor muncii, pătrunde din ce în ce mai mult în satele patriei noastre. Numai în satele Dobrogei, în anul 1965, s-au vîndut de 4,46 ori mai multe cărți și broșuri față de anul 1960, iar pînă la sfîrșitul cincinalului vor fi vîndute cu 50 la sută mai multe broșuri și cărți decît în anul 1965. Pentru organizarea „Lunii cărții la sate“, în , regiunea noastră au fost constituite o comisie regională, comisii raionale și comisii comunale, care vor urmări, conform unor planuri concrete, manifestările organizate cu această ocazie. Din planul de măsuri întocmit de comisia regională de organizare a „Lunii cărții la sate“, desprindem o serie de acțiuni ca: întâlniri cu cititorii de la sate ale redactorilor ED. GEORGESCU (Continuare în pag. a II-a) Tehnica nouă presupune cunoștințe profesionale temeinice 637 de cursanți in 27 de grupe Toți controlorii, ia cursul de specializare Exemplul vîrstnicilor să fie urmat de tineret Sarcinile sporite de plan pe anul în curs la întreprinderea mecanică de utilaje din Medgidia, gradul tot mai înalt de tehnicitate și de precizie al unor lucrări care se execută aici, impun ca o necesitate obiectivă ridicarea continuă a măiestriei profesionale a muncitorilor din fiecare secție și atelier. Ținînd cont de aceste cerințe și pe bază experienței dobîndite în anii precedenți și în acest an, conducerea întreprinderii, în colaborare cu comitetul sindicatului și sub directa îndrumare a comitetului de partid, a organizat cursuri de ridicare a calificării profesionale. Anul acesta, s-au înscris la cursuri 637 de muncitori, în cadrul întreprinderii mai funcționează, de asemenea, un curs de specializare cu tot personalul C.T.C. și un curs de specializare cu dispecerii. Trebuie remarcat faptul că la majoritatea cursurilor lecțiile se țin cu regularitate, conform programului stabilit, iar frecvența este de 95—100 la sută. Așa, de pildă, în bune condițiuni se desfășoară cursurile cu muncitorii de la sculărie, strungărie, turnătorie și altele, unde lecțiile s-au ținut la zi. Numeroși muncitori — printre care Ion Florea, Racnr Ramazan, Ion Sava — au ținut să sublinieze importanța cunoștințelor teoretice însușite la orele de tehnologia meseriei, în înțelegerea, mînuirea cu pricepere și cu randament sporit a utilajelor. Din păcate, mai sînt muncitori și, în special, din aceia care, cu 2—3 ani în urmă, au absolvit STOIAN POPA (Continuare în pag. a IlI-a) Citiți în pag. a IV-a Comentariul zilei „Efectele crizei nu aparțin încă trecutului“ Un nou obiectiv portuar In cadrul planului de sistematizare și modernizare a portului Constanța în limitele lui actuale, în dreptul danei nr. 19, în apropierea silozurilor, se construiește un nou depozit de uleiuri vegetale pentru export. Amplasat în imediata apropiere a locului de acostare a navelor, depozitul va asigura scurtarea timpului de încărcare a vaselor și va evita pierderile de produse. Executanții — întreprinderea de construcții hidrotehnice din C.LAMBA (Continuare în pag. a lll-a) LA JOACA. MAMAIA (Foto : Gh, Ciorobea) Vă informăm Orchestra Teatrului de stat Constanța, cu concursul Liceului de muzică și arte plastice, a prezentat duminică, 30 ianuarie, un concert simfonic. In program: „Divertisment rustic“ de Sabin Drăgoi, „Bolero“ de Ravel, „Rapsodia albastră“ de Gershwin (solist, Dan Mizrahi), „Invitație la vals“ de Karl Maria von Weber, „Dansul săbiilor“ de Haciaturian, poemul simfonic „Vltava“ de Smetana, uvertura la „Wilhelm Teil“ de Rossini. Concertul, dirijat de Constantin Daminescu, s-a repetat luni seara. Aproape 500 de femei,din Medgidia au luat parte duminică la întîlnirea cu acad. Victor Eftimiu, intîlnire în cadrul căreia scriitorul a vorbit despre „Figura mamei în literatura clasică și contemporană“ Și a citit din poeziile lui dedicate femeii. Un grup de eleve au recitat, în încheiere, versuri ale poeților noștri care cîntă mama. Azi după-amiază, la orele 18.00, în Sala sporturilor din Constanța are loc un simpozion pe tema : „Să muncim cu elan sporit pentru ridicarea performanțelor sportive“, organizat de Consiliul regional U.C.F.S. Dobrogea în colaborare cu Comitetul pentru cultură și artă al orașului Constanța. La acest simpozion vor participa sportivi fruntași din orașul Constanța și regiunea Dobrogea, printre care Florica Biru, maestră a sportului la popice, Dumitru Bacalu, campion al României la lupte, Nicolae Dumitrescu, campion al României la scrimă juniori și Ion Alexandru, campion al României la iahting. în continuare, se va prezenta o gală de filme sportive : „Meciul de fotbal România — Portugalia“, „Cei mai puternici halterofili „Eroii ringului“ și ai lumii“, „Meciul giganților“. TELEGRAMA Tovarășului JANOS KADAR Prim-secretar al C.C. al P-M.S.U. Tovarășului ISTVÁN DOBI Președintele Consiliului Prezidențial al R. P. Ungare Tovarășului GYULA KALLAI, președintele Guvernului Revoluționar Muncitoresc Țărănesc Ungar BUDAPESTA Dragi tovarăși. Cu prilejul celei de-a XX-a aniversări a proclamării Republicii Populare Ungare, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, al poporului român și al nostru personal, vă transmitem dv. și prin dv. poporului ungar. Un călduros salut tovărășesc și cele mai cordiale felicitări. Poporul român se bucură din toată inima de succesele însemnate obținute de poporul frate ungar, sub conducerea Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, în dezvoltarea economiei și culturii socialiste, în cei douăzeci de ani ai Republicii Populare Ungare. Constatăm cu satisfacție că între țările și partidele noastre s-au statornicit și se dezvoltă neîntrerupt relații de prietenie și colaborare frățească în folosul ambelor noastre popoare, al unității țărilor socialiste și mișcării comuniste și muncitorești internaționale, al cauzei socialismului și păcii în lume. Vă urăm din toată inima, dumneavoastră și întregului popor ungar, noi și mari succese în activitatea consacrată înfloririi continue a Ungariei socialiste. NICOLAE CEAUȘESCU Secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român CHIVU STOICA Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România