Dobrogea Nouă, aprilie 1966 (Anul 19, nr. 5487-5512)

1966-04-01 / nr. 5487

’if Y PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA ! Organ al Comitetului regional Dobrogea al P.C.R. și al Sfatului popular regional Anul XIX nr. 5487 Vineri 1 aprilie 1966 4 pagini 25 bani La I.P. Sulina A început de pescuitul primăvară Datorită timpului rece care s-a menținut aproape în tot decursul lunii martie a.c., campania pescuitului de primăvară la Întreprinderea piscicolă Sulina s-a declanșat abia acum cîteva zile. Pentru reușita acesteia, conducerea întreprinderii, cu sprijinul și sub conducerea comitetului de partid de aici, a întreprins din timp o serie de măsuri tehnico-organizatorice. Astfel, au fost reparate toate uneltele și ambarcațiunile, s-au constituit echipele de pescari, în fruntea cărora au fost puși pescari cu experiență, în majoritatea lor comuniști. De asemenea, au fost fixate zonele piscicole în care pescuitul a început chiar în prima zi a campaniei, ținînduse cont de speciile de pește și de migrarea acestora. Bunăoară, peste 100 muncitori pescari de la secția piscicolă Sf. Gheorghe acționează la pescuitul sturionilor cu carmace, rezultatele muncii lor entuziaste concretizînduse, în cîteva zile, în cele peste 5.000 kg sturioni. Cele 14 brigăzi care pescuiesc la mare au în dotație 58 taliene, din care 16 gigante și 42 semigigante. Aceste unelte de mare productivitate sunt instalate în bunurile piscicole Baia de Nord și Sud, Cîșla Vădanei, Búival și Ciotic. Tot în aceste zone se mai pescuiește cu un mare număr de setei fixe cu și fără sirec. O atenție deosebită se acordă în această pescuitului scrumbiei campaniei de Dunăre. In acest scop la gura brațului Sf. Gheorghe s-a organizat pescuitul scrumbiei cu 50 de bărci, dotate cu peste 600 cascaci, iar în susul brațului, unde scrumbia migrează în bancuri mai mari ca, de exemplu, pe brațul Sulina, alte echipe de pescari acționează cu 35 de bărci echipate corespunzător cu numărul de unelte adecvate acestui pescuit. Avîntul ■ cu care desfășoară întrecerea socialistă cei peste 300 pescari ai I. P. Sulina, e o garanție în plus că vor adăuga la realizările de pînă acum (ei au îndeplinit planul trimestrial încă de la 20 martie) noi și noi realizări, că vor traduce în fapte angajamentele luate în cinstea celei de-a 45-a aniversări a creării Partidului Comunist Român. P. BRUCA Aspect de lucru de pe șantierul de construcții al Fabricii de cretă din Murfatlar. (Foto: Gh. Ciorobea) RIUmNCHEU SCHIMBURILE DE NOAPTE, LA NIVELUL CELUI DE ZI Asigurarea cu materii prime și materiale în schimburile II și III, cunoașterea planului de producție de către fiecare formație de lucru și muncitor în parte, cum sunt asigurate controlul tehnic de calitate și asistența tehnică, respectarea disciplinei în producție, iată cîteva din problemele urmărite de redacția ziarului nostru cu prilejul unui raid-anchetă organizat prin cîteva unități industriale din regiunea Dobrogea. Redăm mai jos constatările făcute cu acest prilej. Preocupări unanime Fabrica de ciment „Ideal“ din Cernavoda. Sub directa supraveghere a jucătorilor Valeriu Feer și Constantin Marin, a ungătorilor Constantin Laza și Dumitru Bojici și a lăcătușului Ion Frîncu, cele 3 cuptoare de clincher își continuau mersul fără întrerupere. In ziua de 26 martie, colectivul nostru a raportat îndeplinirea planului trimestrial la ciment, ne spunea comunistul Valeriu Feer. In seara aceasta, noi, muncitorii din schimbul II, suntem hotărîți să adăugăm acestui succes alte sute de tone de clincher peste prevederile planului trimestrial. Alimentarea rațională a cuptoarelor cu pastă, supravegherea atentă a focurilor, respectarea, în general, a parametrilor tehnologici de exploatare a cuptoarelor, așa cum am învățat și la cursurile de ridicare a nivelului profesional, ne vor asigura depășirea cu succes a sarcinilor de plan și realizarea unui ciment de calitate superioară. Hărnicia celor trei schimburi pe luna martie era, de altfel, oglindită și de graficul de urmărire a întrecerii socialiste afișat în preajma cuptoarelor. Schimbul cucătorilor Feer și Constantin mai avea de realizat în plus 8 tone de clincher pentru a ajunge din urmă tura evidențiată în întrecere condusă de comunistul Nicolae Datcu. Mai trebuie adăugat și faptul că asistența tehnică, în schimbul II, era asigurată de dispecerul Iorgu Mircea și de inginerul energetic al fabricii, tov. Sferică Eșanu. La toate locurile de muncă, prezența muncitorilor era de 100 la sută. Hărnicia își spune cuvîntul In schimbul II, condus de maistrul Nicolae Stanciu de la Fabrica de șuruburi Saligny, cei 39 de muncitori repartizați pe schimb erau prezenți la lucru. •De asemenea, controlul tehnic era asigurat de trei controlori, iar în caz de remediere a unor defecțiuni accidentale la utilaje erau la întreținere doi lăcătuși și un strungar. Ca de obicei, și în această seară, toate posturile de lucru erau asigurate cu comenzi și cu materia primă necesară, ceea ce dă posibilitatea muncitorilor să-și îndeplinească în mod ritmic sarcinile de plan. Alimentatoarea Nina Iordan, care supraveghea 8 mașini de filetat holșuruburi, presatorul la rece Ion Badea, filetatoarea Elena Leonte și lăcătușul Gheorghe Leca sunt numai cîțiva din muncitorii schimbului doi care, prin hărnicia lor, alături de întregul colectiv al fabricii își aduc contribuția la depășirea planului de producție pe primul trimestru din anul acesta și a angajamentelor luate în întrecerea socialistă. La nivelul sarcinilor Prezența în danele portului a unui mare număr de nave sub diverse pavilioane, care așteaptă să fie încărcate sau descărcate imprimă activității portuare și la această oră tîrzie din noapte același ritm susținut din timpul zilei. La sectorul I al secției mecanizate, nu întîlnim în afara șefului de tură decit un singur rutierist. Patruzeci și șapte de tractoare din cele 50 ale sectorului lucrează din plin la încărcarea sau descărcarea navelor în danele 2, 3, 4, 5 și 16. Intr-un raid precedent, constatasem la secția mecanizate a D.N.M. Constanța o slabă preocupare pentru buna desfășurare a lucrului pe timpul schimburilor de noapte. Mulți rutieriști lipseau nemotivat și ca urmare secția nu putea pune la dispoziția echipelor de docheri numărul de tractoare solicitat. — In ultima vreme, am reușit să lichidăm aproape în întregime multe din deficiențele care se manifestau în activitatea noastră pe timpul nopții, ne spune tovarășul Dumitru Munteanu, șeful de tură de la compartimentul tractoare. Organizația de partid și conducerea secției au pus în discuție cazurile de întârzieri sau absentări de la lucru și manifestările de indisciplină în producție, reușind să creeze o adevărată opinie de masă împotriva abaterilor de acest fel care trag în jos rezultatele colectivului nostru. Rezultatele acestei munci educative sunt oglindite de menținerea în stare de funcționare a întregului parc de mașini, de prezența la lucru a tuturor mecanizatorilor repartizați în schimbul III și de grija manifestată pentru evitarea degradării mărfurilor la manipulare. Și la compartimentul autostivuitoare, mecanizatorii din tura lui Ion Voinea sunt prezenți la lucru în majoritatea lor. Din 33 de autostivuitoare, 21 lucrează efectiv, 10 sunt în perfectă stare de funcționare, gata să intervină în orice moment unde va fi nevoie de ele, iar la alte două, se repară unele defecțiuni accidentale. Aici însă, doi din cei 33 mecanizatori care ar trebui să se afle la lucru, Mircea Zonogeanu și Regep Salim lipsesc. Aceasta dovedește că încă mai este ceva de făcut în ceea ce privește educarea oamenilor, impunîndu-se îndeosebi sporirea exigenței față de actele de indisciplină în fiecare sector și loc de muncă. Să fie de vină numai tinerețea? Am sosit în secția 52 prelucrătoare a întreprinderii mecanice de utilaj Medgidia la o jumătate de oră după intrarea în lucru a schimbului III. La ate(Continuare în pag. a II-a) Linia a II-a de fabricare a acidului sulfuric de la U.S.A.S. Năvodari. I n t î I n i r i emofionanfe Ieri după-amiază, în sala clubului C.N.M. „Navrom“ Constanța, scriitorul Toma George Maiorescu, însoțit de Gheorghe Buzatu, redactor șef al Editurii tineretului, s-a întîlnit cu eroii cărții sale de călătorii „Zeii desculți“, marinarii din echipajul navei „Dobrogea“ cu care autorul cărții a călătorit pe mările și oceanele lumii. Seara, la librăria „Tomis“ s-a desfășurat o a doua întîlnire, în cadrul căreia numeroși cititori au cerut autografe și s-au întreținut cu scriitorul. Dragi tovarăși. Permiteți-mi, înainte de toate, să mulțumesc, în numele delegației Partidului Comunist Român, pentru invitația de a participa la cel de-al 23-lea Congres al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, îmi revine plăcuta misiune de a vă adresa dumneavoastră, delegați la congres, tuturor comuniștilor, întregului popor, salutul cald și mesajul de prietenie și solidaritate internaționalistă al Comitetului Central al Partidului nostru, al comuniștilor, al oamenilor muncii din Republica Socialistă România. Delegația română urmărește cu deosebit interes lucrările congresului dumneavoastră. In documentele pe care le dezbateți, în amplul raport prezentat de tovarășul Brejnev, în cuvîntările delegaților se oglindește cu pregnanță înalta răspundere cu care comuniștii abordează problemele progresului economiei și culturii țării, ale activității Partidului Comunist pentru întărirea și înflorirea continuă a Uniunii Sovietice. Poporul român se bucură din toată inima de succesele remarcabile dobîndite de popoarele sovietice în dezvoltarea industriei, a bazei tehnicomateriale a agriculturii, în ridicarea nivelului de trai material și spiritual al celor ce muncesc, în toate domeniile activității sociale. Schimbările profunde petrecute în economia sovietică, creșterea impetuoasă a forțelor de producție, au transformat Uniunea Sovietică intr-un stat socialist cu un uriaș potențial economic, într-o mare putere industrială a lumii contemporane. Remarcabilele victorii obținute în explorarea Cosmosului, in folosirea energiei nucleare, în tehnica rachetelor și în alte domenii de importanță hotărîtoare pentru dezvoltarea civilizației situează Țara Sovietelor la loc de frunte în știința și tehnica mondială. Realizările Uniunii Sovietice — rod al muncii eroice, creatoare și pline de abnegație a poporului, al vastei activități organizatorice și politice a încercatului Partid Comunist al Uniunii Sovietice — constituie un aport de mare însemnătate la întărirea forței economice, politice, militare a sistemului mondial socialist, o contribuție de seamă la creșterea influenței socialismului, a forțelor progresului în lume. Stabilind directivele noului plan cincinal, trasînd obiectivele dezvoltării viitoare a țării, Congresul Partidului Comunist al Uniunii Sovietice deschide perspective însuflețitoare pentru un nou avînt al economiei, științei și culturii, al întregii vieți sociale, pentru înaintarea continuă a patriei dumneavoastră pe drumul comunismului, spre binele popoarelor Uniunii Sovietice, al cauzei socialismului și păcii. Vă urăm, dragi tovarăși, succes deplin în realizarea acestor mărețe sarcini. Tovarăși. Poporul român, care a încheiat o etapă importantă în construcția societății socialiste, a făcut de curînd bilanțul unor însemnate realizări în industrializarea țării, în transformarea socialistă a satului, în creșterea nivelului de viață al celor ce muncesc; în prezent, el își concentrează eforturile spre înfăptuirea programului de dezvoltare multilaterală a țării, stabilit de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român. Aplicînd în mod creator învățătura marxist-leninistă la condițiile concrete ale României, folosind experiența acumulată, partidul nostru perfecționează continuu conducerea economiei, cercetării științifice, învățămîntului și a altor domenii de activitate. Punînd în continuare accentul pe industrializarea țării — baza dezvoltării întregii economii, a ridicării nivelului de trai al poporului, partidul nostru acordă o atenție deosebită agriculturii, înzestrării ei tehnico-materiale, îmbunătățirii conducerii și îndrumării acestei ramuri, corespunzător cerințelor sporite ale desăvîrșirii construcției socialismului. In vederea asigurării unei mai largi participări a țărănimii la conducerea agriculturii, a dezvoltării democrației cooperatiste și în general a democrației socialiste, potrivit hotărîrii Comitetului Central al partidului nostru, au fost create uniunile raionale și regionale ale cooperativelor agricole de producție, iar recent a avut loc congresul țărănimii cooperatiste, la care s-a constituit Uniunea Națională a Cooperativelor Agricole de Producție. Deși de la congresul partidului nostru a trecut un timp scurt, rezultatele obținute în această perioadă, munca entuziastă desfășurată de popor pentru îndeplinirea hotărîrilor congresului evidențiază caracterul realist al obiectivelor stabilite, concordanța lor cu necesitățile vitale ale țării, constituie garanția înfăptuirii cu succes a prevederilor noului plan cincinal, a progresului continuu al României socialiste. Tovarăși. Intre popoarele român și sovietic, între țările noastre se dezvoltă relații trainice de prietenie și alianță, de colaborare tovărășească în domeniul economic, tehnico-științific, cultural, se extind legăturile frățești dintre Partidul Comunist Român și Partidul Comunist al Uniunii Sovietice, schimburile de experiență în construcția noii orînduiri sociale, consultările și vizitele reciproce de delegații. Vizita făcută nu de mult de delegația română de partid și guvernamentală în țara dumneavoastră, convorbirile purtate cu conducătorii partidului și statului sovietic, întilnirile cu populația au contribuit la întărirea prieteniei dintre partidele, țările și popoarele noastre, în interesul cauzei socialismului și păcii. Punînd în centrul politicii sale externe prietenia și alianța frățească cu toate țările socialiste, Republica Socialistă România dezvoltă totodată relații de colaborare cu toate statele, indiferent de orînduirea lor socială. Colaborarea internațională și menținerea păcii presupun respectarea principiilor suveranității și independenței naționale, egalității în drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, a dreptului sfînt al fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta, de a alege, corespunzător voinței și intereselor sale, calea dezvoltării politice, economice și sociale. Fidelă acestor principii, țara noastră condamnă acțiunile cercurilor Jiffsperialiste agresive, care recurg la imixtiuni în treburile interne ale altor țări, la presiuni și comploturi, atentează la independența și cuceririle popoarelor, pun în primejdie pacea lumii. Partidul și guvernul țării noastre cer cu hotărîre încetarea agresiunii imperialiste a Statelor Unite ale Americii în Vietnam, retragerea tuturor trupelor străine și aplicarea acordurilor de la Geneva, ele sprijină lupta dreaptă a poporului vietnamez pentru libertatea și independența patriei sale. Evidențiind creșterea agresivității imperialismului, frunte cu cel american, periîncolul pe care îl constituie acesta pentru cauza păcii, raportul prezentat de tovarășul Brejnev a subliniat totodată hotărîrea Partidului Comunist al Uniunii Sovietice de a acționa pentru întărirea unității țărilor socialiste și a mișcării comuniste internaționale pe baza egalității, a independenței fiecărui partid, a neamestecului în treburile interne, a marxism-leninismului și internaționalismului socialist. Pe toate continentele, forțe uriașe acționează astăzi pentru democrație și progres social, pentru apărarea păcii mondiale, împotriva planurilor agresive ale cercurilor imperialiste. O condiție esențială a victoriei în această luptă nobilă este coeziunea țărilor socialiste, a mișcării, comuniste și muncitorești internaționale, a tuturor forțelor antiimperialiste. Viața arată că o importanță hotărîtoare pentru realizarea și întărirea acestei unități are aplicarea consecventă a normelor de bază ale relațiilor dintre partidele frățești, discutarea de la partid la partid, de la conducere la conducere, în mod sincer, tovărășesc, în spirit de stimă și respect reciproc, a problemelor de interes comun. Partidul nostru consideră că dificultățile existente în mișcarea comunistă nu sunt de netrecut și că nu este prea târziu ca, prin eforturile stăruitoare, pline de răspundere și de răbdare ale tuturor partidelor, să se împiedice agravarea divergențelor și adîncirea sciziunii, să se salvgardeze unitatea și coeziunea mișcării comuniste și muncitorești internaționale. Exprimîndu-și convingerea că mai puternice decit deosebirile de vederi și precumpănitoare sunt interesele și țelurile comune ce unesc partidele comuniste, sub steagul marxism-leninismului, al internaționalismului proletar. Partidul Comunist Român va depune și în viitor toate eforturile pentru a contribui la întărirea unității țărilor socialiste, a mișcării comuniste internaționale. . Dragi tovarăși. In încheiere, vă urez încă o dată, din toată inima, deplin succes în desfășurarea lucrărilor congresului, în înfăptuirea hotărîrilor pe care le veți adopta pentru fericirea și prosperitatea popoarelor Uniunii Sovietice, în interesul cauzei comunismului și păcii. Trăiască prietenia frățească româno-sovietică ! Trăiască unitatea țărilor socialiste, a mișcării comuniste internaționale "■ A CUVINTAREA tovarășului Nicolae Ceaușescu la cel de-al XXIII-lea Congres al P.C.U.S. In obiectiv: RECOLTA ANULUI 1966 Temperatura solului a depășit de mai multe zile 7-8 grade, timp numai bun de a se trece cu toate forțele la semănatul floriisoarelui. Pregătirile ce au fost făcute cu mult timp în urmă au permis unităților agricole să treacă neîntîrziat la însămînțat. Pe regiune, pînă în dimineața zilei de 31 martie a.c., au fost însămințate peste 30.000 hectare cu floarea-soarelui. Harta regiunii noastre, realizările oglindește la însămînțatul florii-soarelui pe raioane pînă la data amintită. Așa cum rezultă din datele prezentate, în timp ce cooperativele agricole din raionul Negru Vodă ai orașului Constanța sînt pe terminate cu însămînțatul, cele din Istria și îndeosebi din Medgidia sînt mult rămase în urmă. Toate raioanele din jur au realizări însemnate la însămînțatul florii-soarelui, numai Medgidia „face opinie“ separată — 37 la sută. De ce? Acest „secret“ îl știe numai Consiliul agricol raional. Deși sunt perioade din zi uele cînd timpul se răcește, totuși temperatura solului în toate punctele regiunii depășește 8-10 grade, atingînă în unele locuri și 13-14 grade. Așa că în asemenea condiții nu mai poate fi vorba de „abțineri“ la însămînțatul florii-soarelui. Cadrele tehnice cunosc cerințele acestei culturi și ar putea determina conducerile unităților agricole să treacă la însămînțat acolo unde nu s-a început, și urgentarea acolo unde se lucrează într-un ritm nesatisfăcător.