Dobrogea Nouă, decembrie 1966 (Anul 19, nr. 5694-5720)

1966-12-01 / nr. 5694

I V -4< V > v Á í PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA ! Organ al Comitetului regional Dobrogea al P.C.R. și al Sfatului popular regional Anul XIX nr. 5694 Joi 1 decembrie 1966 4 pagini 25 bani SCHIMBURILOR DE NOAPTE - SPRIJIN PERMANENT Acum cîteva zile, în schimbul II, la Fabrica de celuloză și hîrtie Palas acorda asistență tehnică inginerul Gavrilă Pamfil. în acest schimb, coordonau procesul de producție în secțiile hîrtie și celuloză doi ingineri și doi maiștri. Munca se desfășura normal, nu apăruse nici o oprire accidentală la instalații sau la mașina de fabricat hîrtie, care să necesite intervenția operativă a asistenței tehnice. Și totuși, în fabrică nu sînt rare cazurile cînd în schimburile II și III apar neajunsuri, generate de funcționarea defectuoasă a instalațiilor, neajunsuri care în final se reflectă negativ in calitatea hîrtiei produse. Este firesc să pui întrebarea: cum își fac datoria cadrele tehnico-inginerești pentru prevenirea lipsurilor? Un exemplu mai recent, petrecut în schimbul III, demonstrează că asistența tehnică nu s-a făcută simțită, în schimbul respectiv, în care erau prezenți ing. Mircea Timofte și maistrul C. Tănase, s-a produs o cantitate de 20 de tone de hîrtie care a fost respinsă de C.T.C. ca neîntrunind calitățile prevăzute prin STAS. Ce a determinat o asemenea situație? In primul rînd lipsa de atenție. Aceasta a făcut ca pe flux să se introducă material măcinat necorespunzător, să se facă o uscare forțată a hîrtiei. De aici, se desprinde că tovarășii care răspundeau de acordarea asistenței tehnice n-au urmărit cu simț de răspundere aplicarea corectă a tehnologiei de fabricație, nu au desfășurat o muncă concretă, operativă de prevenire a neajunsurilor... Asistența tehnică în schimburile II și III la întreprinderea textilă „Dobrogeana“ este asigurată de 7 ingineri, 5 tehnicieni și maiștri. Pozitiv este faptul că, datorită sprijinului primit din partea cadrelor care acordă asistență tehnică, schimburile de noapte reușesc în bună măsură să producă la nivelul schimbului I. Au fost cazuri cînd producția primului schimb a fost depășită de cele care i-au urmat. Iată un exemplu: în timp ce schimbul I, condus de maistrul Ion Arghir, de la secția filatură, a realizat 1.866 kg de fir, schimburile II și III au produs între 2.318 și 2.305 kg de fir. La secția țesătorie, indicele de utilizare a războaielor pe cele două zone, în trei schimburi, se menține în general la un nivel constant. Deși în întreprindere există cadre bine pregătite care desfășoară muncă de coordonare in schimburile II și III, se mai întîmplă ca la rampa de produse finite să apară țesături necorespunzătoare care trebuie pe alocuri repansate. Să dăm două exemple în această privință: în schimbul III, condus de ajutorul de maistru Dumitru Gancev, s-a executat frită de sac cu fire lipsă, găuri și margini defecte, care apoi a necesitat remedieri, iar în schimbul II, s-au produs din neatenție, neregularități și neuniformități la bandă, care au influențat negativ asupra calității. Faptele relatate impun luarea unor măsuri operative din partea conducerilor celor două întreprinderi. Este necesar, în primul rînd, să se statornicească la cadrele care acordă asistența tehnică, obligativitatea de a desfășura o muncă preventivă sistematică pentru înlăturarea neajunsurilor ce apar în schimburile de noapte. Credem, că ar fi necesar să se analizeze echilibrul forței de muncă calificată în cele trei schimburi, pentru a se face o repartizare judicioasă a ei, in raport cu cerințele procesului tehnologic și cu îmbunătățirea indicilor tehnico-calitativi ai produselor. I. STOICESCU START în spartachiada de iarnă Azi, 1 decembrie se dă startul la una dintre cele mai populare competiții sportive de masă din țara noastră, „Spartachiada de iarnă", competiție care an de an, își aduce o contribuție sporită la asigurarea practicării și în perioada de iarnă în mod continuu și organizat a exercițiilor fizice și sportului de către un număr însemnat de oameni ai muncii. Programul acestei întreceri sportive de masă se desfășoară în perioada 1 decembrie 1966 — 25 martie 1967. In regulamentul de desfășurare a spartachiadei de iarnă sunt prevăzute diferite discipline sportive, specifice sezonului de iarnă, printre care: gimnastică, șah, tenis de masă, concursuri de orientare turistică, tir, săniuțe, schi, patinaj, trîntă și haltere. La aceste întreceri pot participa toți oamenii muncii și întregul tineret de la orașe și sate. Etapa I-a pe asociație se desfășoară între 1 decembrie 1966 și 10 februarie 1967, avînd ca scop antrenarea unui număr cu mai mare de participanți în concursuri ce se organizează pe grupe sportive (secții, ateliere, brigăzi etc.) la care pot lua parte și acei ce vor să se inițieze la diferite ramuri de sport. întrecerile sportive din cadrul Spartachiadei de iarnă în fiecare asociație sportivă se organizează în colaborare cu organizațiile U.T.C. și cele sindicale. In vederea asigurării bazei materiale necesare bunei organizări și desfășurări a întrecerilor sportive, este necesar să se ia din timp măsuri pentru procurarea jocurilor de șah, meselor de tenis, să se confecționeze haltere simple, să se amenajeze poligoane de tir, iar cînd vor permite condițiile atmosferice, să se amenajeze patinoare, pîrtii pentru schi și săniuțe. Ion OLARU, activist sportiv DRAGOSTE DE MAMĂ II I I Primirea la Comitetul Central al Partidului Comunist Român a delegației de partid și guvernamentale a Republicii Guineea Tovarășii Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R., Chivu Stoica, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Stat, Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, au primit miercuri dimineața delegația de partid și guvernamentală a Republicii Guineea, condusă de Diakite Moussa, membru al Biroului Politic Național al Partidului Democratic, ministrul comerțului exterior și al băncilor, care se află în vizită în țara noastră. La primire au participat tovarășii Petre Blajovici, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri și Gheorghe Cioară, membru al C.C. al P.C.R., ministrul comerțului exterior. Cu acest prilej a avut loc o discuție care s-a desfășurat într-o atmosferă prietenească. COMUNICAT La invitația Maiestății Sale Imperiale Hailie Selassie I, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, împreună cu soția, va face o vizită oficială de prietenie în Etiopia, între 5 și 9 decembrie 1966. „Prietena mea, o Pix“ Astă seară, în sala Teatrului de stat din Constanța, are loc premiera comediei „Prietena mea, Pix“ de V. Em. Galan. Regia artistică este semnată de Călin Florian, iar scenografia aparține Forța. Din distribuție, Elenei fac parte: Daniela Anencov, Costel Rădulescu, Nicolae Popevici, Sandu Simionică, Ana Mirena, Viorica Faina-Borza, Valentina Sambra, Hamdi Cerchez, Virgil Andriescu, Alex. Mereuță, Emil Iencec. Grijă deosebită pentru pregătirea cadrelor: ing. mecanic Constantin Șerban le explică celor doi elevi, Victor Tudoroiu și Aurel Apostol din anul III de la Școala profesională de mecanici agricoli S.M.T. Topraisar, în orele de practica motoarelor, montarea diferențialului la tractoare. Foto : G. CIOROBEA VIZITA TOVARĂȘULUI IOSIP BROZ TITO ÎN ȚARA NOASTRĂ La invitația secretarului general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Nicolae Ceaușescu, președintele R.S.F. Iugoslavia și președintele U.C.S., Iosip Broz Tito, va face între 1 și 3 decembrie a.c. o vizită neoficială în Republica Socialistă România. Președintele I. B. Tito va fi însoțit de Mialko Todorovici, secretarul Comitetului Executiv al C.C. al U.C.S., Marko Nikezici, secretar de stat pentru afaceri externe, membru al C.C. U.C.S., și Kiro Gligorov, secreaar federal pentru finanțe, membru al C.C. al U.C.I. Noi împăduriri Interesați pentru mărirea suprafețelor de pădure lucrătorii de la Ocolul silvic Măcin au identificat pentru plantare încă 427 ha față de 255 ha planificate. Pînă în prezent, ei au plantetat 122 ha cu plopi și salcie selecționată. S-au evidențiat prin activitatea depusă tov. Doagă Gheorghe, Toader Gheorghe, Podașcă Tudor, Cocu Dumitru, Teodorescu Petrache și alții. Traian ENACHE Corigent la examenul „Cum ne creștem copiii! „Procuror Zamfir Valeria din Procuratura orașului Constanța, examinînd dosarul cu nr. 2085/1966 privind învinuitul minor Gheorghievici Ion, anchetat pentru săvîrșirea infracțiunii de furt calificat în dauna avutului personal, fapt prevăzut și pedepsit de articolele 524-525 cu aplicarea articolului 138 din Codul Penal, dispune pornirea procesului penal cu privire la fapta de furt“. Așa începe acțiunea de dare in judecată a minorului Gheorghievici Ion. Datele cuprinse la dosar vin să completeze o biografie sumară: s-a născut la 1 ianuarie 1950, a absolvit S clase, după care a refuzat să-și continue studiile. In ciuda „insistențelor“ părinților săi, a rămas fără ocupație, acasă, timp de 2 ani de zile. Aceste așa-zise insistențe au fost, de fapt, niște sfaturi probabil la modul general care n-au avut putere de convingere. Ea poate că a considerat că și-au făcut datoria și ca atare l-au lăsat în pace. Așa se explică de ce nu s-au străduit să-l convingă să apuce pe un drum cinstit. Nesupravegheat și neîndrumat, a apucat pe căi greșite. In luna martie a.c., în lipsa de acasă a familiei Motoi Petre, vecin de apartament, a intrat în casă și a furat de la aceștia un aparat de radio cu tranzistori, două fisuri, o pereche de ciorapi damă, un batic și mărunțișuri. După aceasta, este plecat din localitate mai întîi a la București, apoi la Galați, Ploiești și Brașov. După cîteva zile, a fost găsit de tatăl său pe peronul gării Constanța, fără nici unul din obiectele furate asupra sa. Minorul a mai plecat de acasă fără știrea părinților, vagabondxnd prin țară, dar fără să comită furturi. Acestea sunt faptele. Dar, cum s-a ajuns pînă aici, ce parte din vină revine părinților, cum și-au înțeles aceștia datoria de a-i da o educație fiului lor, de a-i insufla dragostea și pasiunea pentru profesiune, de a-l crește în spiritul vieții noastre noi? Să studiem mai atent acest dosar. Din ancheta socială efectuată de Sfatul popular al orașului Mangalia, unde locuiește în prezent familia, rezultă că „minorul“ aparține unei familii destrămate prin divorț, atît tatăl, <.X și mama fiind recăsătoriți. Minorul are o fire independentă, nu a fost suficientsupravegheat, împrejurări în care a comis furtul. In cadrul familiei, are condiții de viață bune. Cu siguranță că părinții au pornit de la considerentul că datoria lor era doar să-l îmbrace și să-i dea să mănînce. In rest, nu îi interesează. Dar, hrana sufletească cine să i-o dea, căci ea este elementul principal. A reduce viața la o haină și o bucată de pline și a ignora educația este cea mai ravă greșeală. SCRISOARE DESCHISĂ ADRESATĂ TATĂLUI Stimate tovarășe Gheorghievici, răsfoind dosarul, am dat întîmplător peste o declarație pe care, pentru a lămuri problema pusă în discuție o vom face publică. Sperăm că vă mai amintiți de ea. De altfel, data pronunțării sentinței este recentă: 16 noiembrie. Dedar. ISMAILEANU (Continuare in pag. a II-a) Produse peste plan | Preocuparea muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor de la U.S.A.S. Năvodari pentru organizarea științifică a procesului de producție în scopul folosirii cu randament sporit a capacităților de producție se concretizează prin aceea că pe 11 luni s-au realizat peste prevederile planului 5.010 tone de acid sulfuric mono- hidrat și 5.340 tone de superfosfat în substanță fi activă. De asemenea, în acest timp planul de livrare la export a fost îndeplinit în proporție de 100 la sută. Dintre noile produse asimilate , anul acesta în uzină amintim printre altele clorura de sodiu care are o largă întrebuințare în industria chimică și metalurgie, și bioxidul de siliciu destinat industriei lacurilor și vopselelor. ,S „Cine știe meserie cîștigă“ Recent, comitetul single al arderii clinche rudicatului al Fabricii de lut. Cele mai bune răsciment din Medgidia ajunsuri au dat cuptor aorganizat un concurs lu Mircea Stoian, Petcu „Cine știe meserie cîș- Leon,_ Bulgaru_ Gheortigă“, dotat cu premii, pe ghe și Marin Nicolae. tema: procesul tehnolog Ilie ION Curs de specializare La Sanatoriul balnear de copii din orașul Techirghiol a început zilele acestea un curs de specializare și reîmprospătare a cunoștințelormedicale. La acest curs participă cadrele medii sanitare din stațiunile balneare din Vatra Dornei, „1 Mai“, Oradea, Gura Ocniței și Techirghiol. Tematica cursului are ca scop cunoașterea și aprofundarea factorilor terapeutici în tratamentul bolnavilor cu deficiențe motorii. Gh. ENACHE Avans la zile-muncă ! Zilele trecute la C.A.P. Pietreni, s-a distribuit un nou avans bănesc la zi-muncă, al cincilea din anul acesta. Pentru fiecare zi-muncă s-au dat în total cite 20 lei. Cooperatorii Petre Andrei, Vashilica Mocanu, Lila Nicolae B au primit sume mari de bani. 1 N. CHIREA ■ DIN PITORESCUL DELTEI r