Dobrogea Nouă, ianuarie 1967 (Anul 20, nr. 5721-5745)

1967-01-03 / nr. 5721

Organ al Comitetului regional Dobrogea al P.C.R. și al Sfatului popular regional Anul XX nr. 5721 Marți 3 ianuarie 1967 4 pagini 25 bani Cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu Secretar General al C.C. al P.C.R., rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni, Cetățene și cetățeni. Peste citeva minute, anul 1966 — au încununat de mari realizări ale poporului român in întreaga viață socială, de afirmare activă a țării noastre pe arena internațională — se va adăuga la cronica glorioasă a Republicii Socialiste România, îmbogățind cu o nouă pagină istoria milenară a patriei. Cea mai de seamă realizare obținută de poporul nostru în 1966 este încheierea cu succes a — — — i — — — V— ~ ? — . — ABM arma 1 DamiaIa 17 nr. *. «tijiuitului lui »1 banului vuivmai, *• timpur pioducție ale țării au continuat să se dezvolte, avuția națională a sporit, s-a ridicat nivelul de trai al maselor, s-au petrecut noi schimbări calitative in direcția dezvoltării democrației, înfloririi națiunii noastre socialiste. Rezultatele de seamă dobîndite în toate domeniile de activitate reprezintă un izvor de îndreptățită mândrie patriotică pentru întregul popor. Doresc să evidențiez cu deosebire hărnicia, talentul și capacitatea muncitorilor, țăranilor și intelectualilor, entuziasmul și abnegația dovedită de toți cei ce muncesc, fără deosebire de naționalitate în înfăptuirea politicii marxist-leniniste a partidului nostru, în vasta activitate închinată propășirii patriei. In acest prag de an nou, conducerea partidului și statului adresează tuturor locuitorilor țării cele mai calde felicitări pentru succesele obținute în măreața operă de construcție a României socialiste. Dragi tovarăși, întâmpinăm anul 1967 cu încredere și optimism, cu hotărîrea nestrămutată de a adăuga noi înfăptuiri edificiului inălțat de poporul român în anii socialismului, de a face noi pași înainte spre mărețele țeluri stabilite de Congresul al IX-lea al partidului. Analizînd sarcinile anului viitor, recenta plenară a Comitetului Central al partidului a subliniat, într-un spirit de înaltă exigență comunistă, necesitatea ridicării pe un plan superior a întregii activități economice, marile îndatoriri ce revin in acest sens organelor de partid și de stat, tuturor oamenilor muncii. Plenara a relevat importanța deosebită a perfecționării muncii în toate direcțiile, in toate sectoarele vieții sociale, aceasta fiind o cerință imperioasă pe care ne-o impune legea dialectică a dezvoltării societății, pe care ne-o dictează răspunderea față de viitorul țării. Dezbaterile Marii Adunări Naționale — înaltul sfat al țării — au evidențiat adeziunea deplină a tuturor categoriilor sociale ale țării față de măsurile elaborate de conducerea partidului și statului, hotărîrea fermă a celor ce muncesc de a înfăptui neabătut politica internă și externă a Partidului Comunist Român — expresie fidelă a intereselor vitale ale întregului popor. Ne exprimăm încrederea că anul care vine va aduce succese tot mai mari în construcția socialismului, în viața minunatului nostru popor, în făurirea viitorului strălucit al scumpei noastre patrii. Anul care a trecut a fost un an de activitate intensă a partidului și guvernului țării pe planul politicii internaționale, pentru dezvoltarea și întărirea relațiilor de prietenie și colaborare multilaterală cu toate țările socialiste, pentru lărgirea cooperării cu toate statele, indiferent de orînduirea lor socială, pentru securitate internațională și pace între popoare. Opinia publică din țara noastră, ca și din întreaga lume, a condamnat ferm continuarea și intensificarea războiului agresiv al Statelor Unite împotriva Vietnamului. Partidul și statul nostru, întregul popor cer cu hotărire să se pună capăt acestei agresiuni, își manifestă activ solidaritatea cu lupta eroică a poporului vietnamez, cu lupta popoarelor împotriva colonialismului, a imperialismului, pentru dreptul lor sacru de a-și hotărî singure destinul. Fie ca anul ce vine să înregistreze noi progrese pe calea afirmării principiilor independenței și suveranității naționale în relațiile dintre state, pe calea luptei pentru democrație și socialism, să aducă noi împliniri aspirațiilor poporului român, ca și ale tuturor popoarelor, spre pace și colaborare internațională, înainte de a suna prima bătaie de ceas a noului an, să ridicăm paharul pentru toți acei care prin munca lor eroică și entuziastă dau viață politicii partidului: clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, întregul nostru popor ; pentru Partidul Comunist Român — conducătorul încercat al celor ce muncesc ; pentru prosperitatea patriei noastre, Republica Socialistă România; pentru pace și colaborare între popoare. Vă urez, dragi tovarăși, succese și mai mari în muncă, sănătate, fericire în viața personală, împlinirea tuturor dorințelor dumneavoastră de mai bine, LA MULȚI ANI ! AL PATRULEA MINERALIER ROMÂNESC In noaptea de revelion, flota noastră comercială a fost înzestrată cu cel mai tinăr mineralier românesc „Lupeni“ de 25.000 tdw care a părăsit șantierul de construcții navale din Japonia plecînd în prima sa cursă spre portul Madras din India. Cel de-al patrulea mineralier românesc intrat în exploatare după mineralierele „Reșița“, „Hunedoara“ și „Bucegi“ de aceeași capacitate, va încărca în portul Madras minereu pentru țara noastră. Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRET PENTRU NUMIREA TOVARĂȘULUI ILIE VERDEȚ ÎN FUNCȚIA DE PRIM-VICEPREȘEDINTE AL CONSILIULUI DE MINIȘTRI Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: ART. UNIC. — Tovarășul Ilie Verdeț se eliberează funcția de vicepreședinte din al Consiliului de Miniștri și se numește în funcția de primvicepreședinte al Consiliului de Miniștri. PREȘEDINTELE CONSILIULUI DE STAT, CHIVU STOICA Felicitări prezentate cu prilejul Anului Nou de șefii misiunilor diplomatice acreditate in Republica Socialistă România Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, președintele Marii Adunări Naționale, Ștefan Voitec, secretarul Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, și ministrul afacerilor externe, Corneliu Mănescu, au primit în ziua de 31 decembrie, la Palatul Consiliului de stat, pe șefii misiunilor diplomatice acreditați în Republica Socialistă România, care au prezentat felicitări cu prilejul Anului Nou. Mulțumind șefilor misiunilor diplomatice pentru felicitările și urările exprimate, președintele Consiliului de Stat, Chivu Stoica, în numele Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri și al Marii Adunări Naționale a transmis diplomaților acreditați în țara noastră cele mai bune urări de sănătate, de prosperitate popoarelor din țările pe care le reprezintă, toastând pentru pace, prietenie și colaborare internațională. Decanul corpului diplomatic, Manuel Yepe Menendez, ambasadorul Republicii Cuba, a toastat în sănătatea conducătorilor de stat români, pentru prosperitatea poporului român, pentru pace și prietenie între popoare. (Agerpres) Linia ascendentă a graficelor Pentru rodnicia ogoarelor In prima zi a Anului Nou, muncitorii de la liniile de acid sulfuric de la U.S.A.S. Năvodari, muncind cu entuziasm sporit, au dat peste prevederile planului două tone de acid sulfuric. De asemenea, la sectorul de îngrășăminte chimice în primele două zile ale lunii ianuarie s-au realizat, peste prevederile planului 25 tone de superfosfat în substanță activă de 100 la sută, evidențiindu-se în mod deosebit tura condusă de maistrul Gheorghe Trifa, ajutat de operatorul șef Anton Mihăescu. Un alt succes al chimiștilor năvodăreni este realizarea primelor 5 tone de fluorosilicat de sodiu, peste prevederile planului, produs destinat exportului. La linia de fluorosilicat de sodiu s-a evidențiat tura de muncitori condusă de operatorul șef Alexandru Nache. Focurile nestinse ale cuptoarelor Noul an 1957 a fost întâmpinat de numeroși cimentiști de la Medgidia în fața focurilor nestinse ale cuptoarelor de clincher. în luptă cu secundele, cucătorii au dat un impuls nou celor 7 cuptoare de clincher ale fabricii, pentru a le determina (Continuare în pag. a III-a)umeroase colective de muncă din întreprins pt derile regiunii noastre, în care procesul de producție se desfășoară neîntrerupt, au întâmpinat noul an prin muncă plină de entuziasm pentru a da viață mărețelor sarcini trasate de Congresul al IX-lea al PC.R., în cel de-al doilea an al planului cincinal. La U.S.A.S. Năvodari, la fabricile de ciment din Medgidia și Cernavoda, la Fabrica de celuloză și hîrtie Palas, în portul Constanța și pe schelele șantierului din Mamaia, chimiștii, cimentiștii, muncitorii portuari și constructorii au înscris pe graficele întrecerii socialiste primele succese în anul 1967. La U. S. A. S. Năvodari operatorii chimiști Nițu Gheorghe și Fogoroș Virgil, care lucrau in tura de noapte, supravegheau parametrii normali de naștere a acidului sulfuric. Consiliul de Sfat al Republicii Socialiste România DECRET pentru stabilirea datei alegerilor de deputați în sfaturile populare comunale. Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRETEAZĂ: ART. UNIC. Alegerile de deputați pentru sfaturile populare comunale vor avea loc la data de 5 martie 1967. Constituirea sfaturilor populare comunale noi alese se va face după data de 7 martie 1967. Președintele Consiliului de Stat CHIVU STOICA Interviul acordat de președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, Ion Gheorghe Maurer, redacției ziarului bulgar „Grecestven Front“ ÎNTREBARE : Care este aprecierea dv. cu privire la dezvoltarea relațiilor dintre țările balcanice în cursul anului 1966? RĂSPUNS: Anul 1966 a marcat o evoluție pozitivă a relațiilor dintre țările din Balcani, o întărire spiritului de înțelegere și respect între statele și popoarele din această parte a lumii, ceea ce corespunde intereselor lor fundamentale, cauzei păcii și securității în Europa și în întreaga lume. (Continuare în pag. a III-a) Redactorii noștri relatează: AȘA A FOST IN NOAPTEA DINTRE 1966 S1 1967 ! V*"imp de 365 de zile, în fiecare zi a primmului an al cincinalului, reporterii V-X i-au însoțit pretutindeni pe oamenii muncii din port sau de la cetatea cimentului din Medgidia, de la I.M.U.M. sau Năvodari, pe oamenii schelelor și ai holdelor mănoase ale Dobrogei înfrățite. S-au bucurat deopotrivă reporterii care au consemnat zi de zi îndeplinirea angajamentelor și a sarcinilor trasate de Congresul al IX-lea al P.C.R., ca și făuritorii acestor succese. Am fost prezenți la nenumărate șarje incandescente ale clincherului de la Cernavoda, am ascultat zgomotul ciocanelor nituitorilor de pe docurile S.N.C.-ului, zumzetul trepidant din halele metalurgiștilor de la „Energia“, ca și comenzile scurte, sacadate, ale comandanților cărăușilor pe mări și oceane, atunci cînd navele acostau sau se deslipeau de chei, am fost martorii pornirii tractoarelor în linie de atac pe ogoarele fără haturi, dintre Dunăre și Mare, și ai întoarcerii victorioase a combinelor cu bunkerele încărcate de grîu, am văzut mîinile harnice ale frumoaselor codane culegînd rodul bogat al podgoriilor și livezilor. Înregistrînd, zi de zi, munca nobilă a făurarilor de frumuseți, a creatorilor de bunuri materiale, reporterii au ținut să participe ,la hotarul dintre anul vechi și cel nou, și la petrecerea revelionului, să se bucure în clinchetul paharelor pline, să admire vîrtejul dansului, să aplaude cîntecele participanților la sărbătoare, să ciocnească cu cei despre care scriu, pentru viitoarele succese care vor fi înfăptuite sub conducerea înțeleaptă a partidului. Aici au petrecut navigatorii și docherii. Foto : G CIOROBEA Oameni pe stradă Se scurg ultimele ore ale vechiului an. Străzile Constanței au devenit adevărate fluvii de oameni. în ajun de sărbătoare oamenii își zîmbesc, se salută chiar dacă nu se cunosc, își dau mîna și-și urează sănătate, noroc și fericire în noul an. Toți sunt cu brațele încărcate de pachete, magazinele sunt înțesate. Se fac cumpărături, este ziua cumpărării ultimelor cadouri pentru cei dragi. Marin Rondoleanu, schimbă o pereche de pantofi, cumpărată cu o zi înainte pentru soție, dar, care n-a corespuns tocmai bine măsurii , pe tânărul maistru mecanic Cornel Matei, de la S.N.C., îl întâlnim cu două sacoșe încărcate. „In primul an al cincinalului — ne spune el — în familia mea a venit primul copil, Antonela, care ne-a umplut casa de bucurie. Așa că am motive deosebite să fac cadouri soției și primei noastre fetițe“. ... Oameni pe stradă. Te uiți la ei, îi privești în ochi și vezi bucuria din inimile lor, satisfacția muncii răsplătite, a belșugului. In ultima zi a anului constănțenii au făcut cumpărături, pentru ei și pentru cei dragi, în valoare de peste 5 milioane și jumătate lei. Numai într-o singură zi, Cifra este edificatoare pentru nivelul de viață material și cultural al oamenilor muncii. Treptat, animația scade. La secțiile I.P.A.T.-ului se încarcă ultimele sifoane, la centrele de vin se pun cepurile butoaielor care s-au golit în... damigene, vînzătorii magazinelor comerciale trag obloanele. Strada devine din nou, pentru cîtva timp, tăcută. Fluviile de oameni s-au revărsat într-o singură direcție ; REVELIONUL. Să-i însoțim mai departe pe acești oameni minunați. (Continuare în pag. a II-a)