Dobrogea Nouă, octombrie 1967 (Anul 20, nr. 5951-5976)

1967-10-01 / nr. 5951

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂI Organ ai Comitetului regional Dobrogea al P.C.R. și ai Sfatului popular regional Anul XX nr. 59511 Duminică 1 octombrie 1967 4 pagini 25 bani La I.P.L. Constanța PREGĂTIRI pentru producția anului 1968 Paralel cu preocuparea pentru realizarea ritmică a sarcinilor de plan pe ultimul trimestru din acest an, în întreprinderile industriale din regiunea noastră se iau măsuri concrete pentru pregătirea condițiilor necesare bunei desfășurări a producției pe anul 1968. O vizită recentă la I.P.L Constanța ne-a demonstrat acest lucru. Inginerul Ion Dumbravă, directorul întreprinderii, sublinia în discuția avută cu noi că producția globală și marfă a întreprinderii va crește în anul viitor cu 9 la sută. Acest lucru impune în mod obiectiv luarea unor măsuri eficiente pentru ca planul să fie realizat ritmic încă din primele zile. Ele sunt cu atît mai necesare cu cît în întreprindere vor fi introduse în fabricație noi produse : dormitorul „Dacia", o sufragerie, canapeaua extensibilă „Tomis", o sala de două persoane, un număr mare de sortimente pentru copii etc. Valorificarea posibilităților de care dispune această unitate economică este strîns legată de studiile întreprinse pe linia orga Traian BRATIANU (Continuare In pag. a III-a) în sectorul II al Uzinei de superfosfați și acid sulfuric Năvodari. fi &T SIT ARM IASI IV în Obor Expoziția apoiHirg Pe constănțeni, ca și pe vizitatorii din întreaga regiune, îi vor intîmpina nenumărate atracții . Atrage, mai inui, atenția marea expoziție de mașini și unelte agricole, amenajată într-o parte a tîrgului, iar în cealaltă extremitate, vizitatorii se vor întîlni cu un reprezentativ tablou al bogatelor producții cerealiere și zootehnice ale unităților agricole din regiunea noastră, în diferite locuri, chioșcurile cooperativelor agricole de producție și ale I.A.R.-urilor pun în vînzare legume, fructe și alte produse agroalimentare. O.O.V.SF. a organizat o mare expoziție cu legume și fructe și a amenajat alte citeva puncte de desfacere. Taraful de lăutari îi îmbie pe consumatori la mustărie, unde se servesc mici, pastramă, batal la frigare și alte... bunătăți, stropite cu must tescuit pe loc, tulburel și bere din belșug. Alte standuri oferă turtă dulce, vată de zahăr, prăjituri, înghețată, răcoritoare. Cumpărătorii vor găsi confecții și încălțăminte, tricotaje, țesături, articole electrice și de uz gospodăresc, la unitățile comerciale special amenajate, iar întreprinderile de industrie locală și cooperația meșteșugărească au venit și ele la tîrg mărfurile pe care le produc, ca în sfîrșit, „Parcul distracțiilor". (Continuare în pag. a III-a) Vizita tovarășul Mov în tarnă în continuarea vizitei de prietenie pe care o face în țara noastră, tovarășul Todor Jivkov și sofia împreună cu tovarășul Nicolae Ceaușescu și sofia au fost în zilele de 29 și 30 septembrie oaspeții regiunilor Cluj și Mureș-Autonomă Maghiară. Au fost vizitate întreprinderi industriale, sate, unde peste tot înalții oaspeți ai căldură și drago. Insofiți de Jovai Mihai Dalea, Nicoli ! secretar al Comitetei .-»nomă Maghiară er um și de ambasadorii București, Gheorghi Jilav și doi conducători au luat la vînătoare. într-una din secțiile de producție de la I.M.U. Medgidia, dotată cu utilaje moderne de mare productivitate. Azi. »»Ziua recoltei** Trage hora, lăutare... S-au umplut bardacele cu tulburel de toate nuanțele curcubeului, pasträmariile și-au expus hâloile, s-au încins grătarele pe care mititeii s-au aliniat, iritind cu aromele lor, flăcăii au oprit pentru a clipă tractoarele, iar fetele le-au ieșit în întîmpinare, purtînd pe umerii lor coșuri pline cu fructe și struguri; artiștii amatori s-au prins de brîu și de curea cu spectatorii lor, într-o unanimă veselie și la fel de unanim optimism al cutezătorilor care poposesc victorioși în fiecare an, înainte de a reîncepe, de fiecare dată mai hotărîți, drumul lor de victorii. Trage hora, lăutare, pe întinsele ogoare... E ,,Ziua recoltei", sărbătoarea celor ce plămădesc pîinea și laptele, carnea și ouăle, fructele și vinul, tradiționala sărbătoare a lucrătorilor pămîntului acestuia din ce în ce mai rodnic, din ce în ce mai recunoscător cu cei ce răstoarnă feliile untoase ale brazdelor presărate cu grăunții superfosfaților și azotaților, sărbătoarea celor ce descoperă cu brațele și cu mintea lor nebănuitele comori ale întinselor ogoare, tăinuite cu încăpățînare pînă nu de mult. Am surprins ieri strălucirile acestei toamne care-și risipește cu dărnicie fireturile de aur ale soarelui peste ogoarele înfrățite ale Dobrogei, m-om oglindit în reflexele cromatice ale uriașilor ciorchini de struguri de la Șipote ori de la Dobromir, care, încărcați în autocamioane botezate cu numele munților românești, urcau dealurile să ducă peste mări și țări faima podgoriilor ridicate pînă dincolo de înălțimile monumentului triumfal al Adamclisiului. Am admirat galbenul auriu al știuleților de porumb din carele care se înșiruiau pe drumul Cobadinului. Am trecut pe lingă turmele care pășteau liniștite la porțile istoriei de la Capidava și Heracleea și m am oprit în fața unui șir nesfîrșit de universale, roșii ca para tocului, tractoarele, produse de harnica clasă muncitoare, care, purtînd cu ele semănătorile încărcate cu grîu, bob și bob, înlesneau un nou Nicolae CONSTANTIN (Continuare în pag. a III-a) întâlnire cu cititorii Continuînd întîlnirile sale cu cititorii, redacția revistei „Tomis“ a organizat vineri, 29 septembrie a.c., în sala Casei raionale de cultură din Babadag, o întîlnire între un grup de scriitori dobrogeni și publicul din acest oraș. După o prezentare a revistei „Tomis“ și a mișcării literare din Dobrogea, făcută de lectorul universitar Puiu Enache, istoric literar — Ana Barbu, Al. Protopopescu, Constantin Novac, Octavian Georgescu, Eugen Lumezianu, Ion Panait, Nicolae Fătu, Mihai Zissu, Hariton Chilim și alții au citit din lucrările lor. Un grup de eleve de la liceul din localitate au recitat versuri din poeți dobrogeni. A urmat un dialog interesant și fructuos între cititori și scriitori. Redactorii revistei „Tomis“ au răspuns la întrebările puse de cititori. 74.879 ha însămînțate Pînă în dimineața zilei de 30 septembrie, întreprinderile agricole de stat și cooperativele agricole din regiunea noastră au înseminat cu gri, orz și culturi pentru masă verde o suprafață de 74.879 hectare. Din această suprafață aproape 43.000 hectare au fost însămînțate cu grîu. Telefoane cu 5 cifre Centralele telefonice automate Constanța, Mamaia, Eforie și Mangalia au trecut de astăzi, 1 octombrie, ora 0:00, la numerotația cu 5 cifre. Pentru orice convorbiri telefonice, înainte de formarea numărului consultați noua carte de telefoane I Mecanizatorii brigăzii a III-a condusă de Valeriu Ciobanu de la S.M.- Topraisar, ce lucrează pe ogoarele cooperativei din Movilița, depun tot efortul pentru terminarea în timpul optim a semănatului la grîu. _______ Foto :G. CIOROBEA Conștiința responsabilității Nu se poate crea durabil decît asuflețit fiind de un ideal, urmărind continuu, cu perseverență, realizarea lui. Sînt însă destui care, în fața unui prim insucces, dau înapoi, căutînd alte căi, începe astfel un adevărat slalom printre aspirații pentru o împlinire imediată, o împlinire ce se dovedește după un scurt timp a fi fost facilă și tocmai de aceea avînd o existență efemeră. Lucrurile sînt valabile și atunci cînd avem în vedere idealurile vieții sociale. A duce o viață onestă, a fi fericit și mulțumit în căsnicie, a-ți lumina zilele cu zîmbetul cald pe care un copil îl aduce în casă, a te bucura de stima și respectul colegilor de muncă sau al vecinilor sînt tot aținea idealuri pe care noi, oamenii, ni le apropiem zi de zi, în decursul anilor vieții. Și pentru a putea trăi împlinirea acestor idealuri, ne-am asumat fiecare responsabilități sau obligații înscrise în legile conduitei umane, încă din cele mai vechi timpuri, sau, dimpotrivă, nescrise în nici un cod, dar acceptate unanim de conștiința noastră — factorul prin care omul și-a asigurat superioritatea în față naturii, dirijîndu-i forțele către scopurile sale. Te-ai hotărît să te îmbarci pe o corabie pe care un reporter inspirat a numit-o „corabia cu doi Ancheta, pasageri pe babordul căreia stă suri: CĂSNICIE!“ Cunoști faptul că în acest voiaj lung vei avea vreme senină, dar vei întîlni și furtuni inevitabile, cu un grad de tărie mai mic sau mai mare, ești sigur că timpul va înscrie în cartea echipajului încă unul sau mai mulți pasageri, pe care vei avea datoria să-i inițiezi în arta navigatului și te gîndești de pe acum cu bucurie la timpul cînd vei preda timona și te vei odihni în fotoliul de la proză, corectînd arareori „DIRECȚIA“. Cunoșteai toate aceste lucruri și ai semnat cu fermitate la plecare în „JURNALUL DE BORD“. PE DRUMUL UNOR CASNICII VISA... A. C. din Constanța, cartierul Palas (în toate cazurile, la care ne vom referi în această anchetă, vom folosi numai inițialele numelor, datorită problemelor delicate pe care le supunem dezbaterii opiniei publice) s-a căsătorit cu cîtva timp în urmă cu fata pe care o iubea. De acest lucru nu s-a îndoit nimeni. Dovada supremă a tăriei sentimentului său a constat în faptul că fata, actuala sa soție, urma să aducă pe lume, la foarte puțin timp de la căsătorie un copil, rezultat dintr-o legătură a sa anterioară. Atunci îi stimam pe acest cunoscut al meu, îi apreciam gestul său uman minunat și îl făceam cunoscut tuturor prietenilor, mai ales că viața lor intimă, pe care o cunoșteam îndeajuns de bine, îmi îndreptățeau zi de zi cuvintele laudative la adresa lor. Peste un an, a mai apărut pe lume un copil, de data aceasta, aparținînd amîndorura. Se părea că fericirea lor este aît de mare, încît iradiază și în jur. Dar... Deodată optica lui A. C. s-a schimbat brusc. Nici acum nu știu ce resorturi interne au declanșat în el nemulțumirea sufletească și ura față de primul copil, pe care, pînă nu de mult, îl adora. Comportarea sa în familie a suferit o transformare: declanșa certuri C.ISMĂILEANU (Continuare în pag. a III-a) m Masă oftirășul Nicoli u Sîmbătă seara, tovarășul colae Ceaușescu și sofia au o la București o masă în cinstea tovarășului Todor Jivkov și a sofiei sale. Au luat parte tovarășii Alexandru Bîrlădeanu, Alexandru Drăghici, cu sofia, Ilie Verdeț, cu soa, Manea e? i, Vî.c. , cu sofia,o seefie la ambucurești, Gheorghi Bogdar>0’*’. 'V-a.-.r •r: Ni-iferă '.aldd ’i'-.-ă^șeaiS'S. Noul ms al trenurilor începînd de astăzi, de la ora 0,00, a intrat în vigoare noul mers al trenurilor pentru perioada de iarnă, care va fi valabil pînă la 25 mai 1968. Față de aceeași perioadă a anului trecut, noul mers prezintă cîteva noutăți. În primul rînd, pentru București nord, în afară de acceleratele 802 (plecare, ora 5,20, sosire — 9,02) și 806 (plecare I — 15,50, sosire — 19,58), va circula un nou accelerat (care va avea locuri rezervate), cu plecare din gara Constanța la ora 8,50 și sosirea la Bucuri la ora 12,5*? Personala Galați (plecarea — 21,46) anul de vară va fi 1, Această perioaă Buzău 8026 (cu plecare 23,00), s-a pus o (un vagon clasa de clasa a ll-a). De menționat la, trenurile care vor București vor avea Mangalia după maxin minute. în ȘCOLI ADUNĂRILE de dări de seamă și alegeri în organizațiile U. T. C Pregătirea și desfășurarea în bune condiții a adunărilor și conferințelor de dări de seamă și alegeri în organizațiile U.T.C. din școli constituie, în momentul de față, una din preocupările importante ale comitetelor raionale și orășenești ale U.T.C. În acest sens, au fost luate măsuri concrete, care să asigure desfășurarea la un nivel înalt a adunărilor generale; în legătură cu aceasta, zilele trecute, am avut o convorbire cu tovarășa Georgeta Bejan, secretar al Comitetului orășenesc Constanța al U.T.C., pe care am rugat-o să ne răspundă la cîteva întrebări despre pregătirea și desfășurarea adunărilor de dări de seamă și alegeri în organizațiile U.T.C. din școli. — Cunoscînd faptul că nivelul la care se vor desfășura adunările este condiționat de o muncă făcută cu grijă și spirit de răspundere pentru pregătirea acestora, vă rugăm să ne spuneți ce s-a întreprins pînă acum în acest sens? — Măsurile pe care Comitetul orășenesc U.T.C. le-a luat trebuie să ducă, în perioada premergătoare adunărilor, la sporirea activității tuturor uteciștilor. începutul anului școlar coincide cu desfășurarea alegerilor în organizațiile U.T.C. Fiecare membru al U.T.C., întreaga organizație trebuie să se prezinte cu noi și însemnate realizări, în toate domeniile, la adunare. Ce-am făcut pînă acum? în lumina Statutului U.T.C. și a Instrucțiunilor C.C. al U.T.C. cu privire la alegerea organelor conducătoare cît și a indicațiilor Comitetului regional U.T.C., am stabilit măsuri politico-organizatorice în această direcție. Pe baza acestor măsuri, în urmă cu cîteva zile, am instruit aparatul Comitetului orășenesc U.T.C., secretarii organizațiilor U.T.C. și activul nesalariat cu problemele principale, referitoare la pregătirea și desfășurarea adunărilor de dare de seamă și alegeri, cum trebuie întocmite dările de seamă și proiectele programelor de activitate. Aceeași atenție am acordat și pregătirii întregului activ U.T.C. din fiecare școală. Cu prilejul plenarelor de activ, în care s-au dezbătut ultimele măsuri stabilite de Biroul C.C. al U.T.C. cu privire la îmbunătățirea activității U.T.C. în rîndul elevilor, membrii biroului Comitetului orășenesc U.T.C. au arătat importanța deosebită a culegerilor U.T.C., necesitatea ca ele să ofere tuturor uteciștilor posibilitatea de a-și exprima părerile cu privire la activitatea întregii organizații, să-i solicite să facă propuneri care să îmbogățească programul activităților inițiate de U.T.C. în noul an de învățămînt. Pe lingă aceste măsuri, biroul Comitetului orășenesc U.T.C. și-a întocmit un plan calendaristic cu datele cînd vor avea loc adunările de alegere în cele aproape 290 de organizații de bază, care răspunde de pregătirea lor. Trebuie să subliniem că noi am repartizat fiecărui activist 3—4 organizații pentru a le ajuta în pregătirea și desfășurarea alegerilor U.T.C. Interviu realizat de N. NICHIFOR (Continuare în pag. a III-a) / TELEGRAMĂ Tovarășului CIU EN-LAI Premierul Consiliului de Stat Republicii Populare Chineze Cu prilejul celei de-a XVIII-a aniversări a proclamării Republicii Populare Chineze vă adresez dumneavoastră, Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze și întregului popor chinez calde felicitări. Poporul român, care nutrește sentimente de profundă stimă și prietenie față de poporul frate chinez, se bucură din toată inima de realizările remarcabile ale oamenilor muncii conduși de Partidul Comunist Chinez și se urează noi succese în construirea societății socialiste, îmi exprim încrederea că relațiile de prietenie și colaborare multilaterală româno-chineze, bazate pe principiile marxism-leninismului și internaționalismului socialist, se vor dezvolta și pe mai departe în interesul ambelor noastre țări, al cauzei socialismului și păcii în lume. ION GHEORGHE MAURER președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România PEKIN î