Dobrogea Nouă, ianuarie 1969 (Anul 22, nr. 6342-6366)

1969-01-03 / nr. 6342

t ANUL X^H m% 6342 ~j ” PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI VA ! Organ al Comitetului județean Constanța al P.C.R. și al Consiliului popular județean provizoriu Vineri 3 ianuarie 1969 | 4 pogînî 30 bani Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni. Cetățeni ai Republicii Socialiste România Vom Încheia, peste câteva minute, încă un an de muncă, de rodnice eforturi creatoare, de succese și victorii pe drumul socialismului. Acum, înainte ca orologiul să scrie sfirșitul anului, privirile nu se îndreaptă spre 1969 cu încredere și optimism, cu hotărârea de a face să înflorească și mai puternic scumpa noastră patrie. In cursul anului 1968 s-a amplificat și s-au perfecționat activitatea in sfera producției de imnuri materiale, au continuat dinamic, industrializarea socialistă a țării, modernizarea agriculturii, dezvoltarea științei,, artei și culturii, a sporit bogăția națională a poporului român. Ca rezultat al creșterii venitului național, s-a îmbunătățit nivelul de trai material și spiritual al populației de la orașe și sate; statul socialist a investit noi și importante fonduri pentru ridicarea economico-socială a județelor, orașelor și comunelor, pentru construcția de locuințe, pentru nevoile sociale naturale ale oamenilor muncii, în anul 1968, din inițiativa Comitetului Central al partidului, în țara noastră s-a desfășurat o intensă activitate social-politică pentru perfecționarea relațiilor socialiste de producție, a întregii organizări a societății, pentru :dînirea democrației, fortărarea legalității, promovarea fermă a principiilor de echitate și justiție socială, în procesul desăvirșirii socialismului s-a cimentat și mai puternic alianța dintre clasa muncitoare și țărănime, unitatea de nezdruncinat dintre muncitori, țărani și intelectuali, prietenia frățească dintre poporul român și naționalitățile conlocuitoare, s-a întărit coeziunea națiunii noastre socialiste care pășește neabătut —■ sub conducerea Partidului Comunist Român — pe drumul larg al progresului și civilizației. Dragi tovarăși. In fața tuturor stă sarcina îndeplinirii exemplare a planului celui de-al 4-lea an al cincinalului, însuflețite de un fierbinte patriotism, de hotărârea fermă de a da viață politicii partidului, de a spori și mai mult puterea economică a patriei, organizațiile județene de partid, institutele de cercetare și proiectare, colectivele de oameni ai muncii s-au angajat, în cadrul unei ample întreceri pe țară, să depășească prevederile planului,sâ realizeze înainte de termen obiectivele programului de investiții, să sporească eficiența activității economice și contribuția cercetării științifice la dezvoltarea patriei, , … îngăduiți-mi dragi tovarăși și prieteni, ca acum, în pragul Anului Nou, să fie licit din toată inima și să vă urez tuturor — muncitori, țărani, intelectuali, oaspeții ai afipcii fără deosebire de naționalitate, mărbați, femei, tineri și vârstnici, fii ai marii familii a Robacniei — succese strălucite ",iar activitatea entuziastă consacrată înfloririi națiunii notisice socialiste. ‘ „ 3 întărind continuu orinduita nouă, punîndu-i tot mai deplin în valoare superioritatea, uriașele ei resurse de progres, ne îndeplinim nu numai o sacră îndatorire națională, ci și o înaltă obligație internațională, contribuind la întărirea sistemului mondial al socialismului, la creșterea influenței ideologiei marxist-leniniste în lume, la sporirea forței marelui front antiimperialist. Anul careia vrei vii,a intrat la istoria zbuciumată a umanității, atit prin noi succese ale forțelor păcii, cit și prin evenimente care au întunecat orizontul vieții, internaționale. In acest an a continuat războiul din Vietnam, au rămas deschise focare de încordare care periclitează pacea, toate acestea sporind sentimentul de teamă și neîncredere în rândul popoarelor. Am salutat încetarea bombardamentelor Statelor Unite ale Americii în Republica Democrată Vietnam, dar trebuie mers mai departe pentru a se pune definitiv capăt războiului împotriva poporului vietnamez; trebuie depuse noi eforturi pentru lichidarea conflictului din Orientul Mijlociu. In anul ce vine, interesele majore ale popoarelor impun noi și energice eforturi pentru soluționarea conflictelor, pentru evitarea reeditării războiului rece, pentru destindere, pentru întărirea securității pe continentul european și în intreaga lume, pentru a face să triumfe in viața internațională respectul dreptului fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta, respectul principiilor independenței și suveranității naționale, ale egalității si drepturi intre toate statele. Militanl activ în rândul forțelor înaintate ale contemporaneității , România își va consacra și in viitor eforturile întăririi unității țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești, creării unei lumi mai bune, mai drepte, instaurării unui climat de încredere și înțelegere între popoare, dezvoltării colaborării între națiuni pe terenul construcției pașnice, excluderii definitive a războiului din viața planetei noastre. Ne exprimăm convingerea că forțele progresului vor reuși să zădărnicească planurile agresive ale reacțiunii, ale imperialismului, își vor afirma superioritatea. Vor impune voința de pace a întregii omeniri. Fie ca Anul t>u să aducă poporului român satisfacții tot mai mari in împlinirea aspirațiilor sale de iertfe și prosperitate, să marcheze victorii noi in lupta popoarelor pentru pace și progres. înainte de a răsuna prima bătaie de ceas a Anului Nou, vă adresez, tuturor, dragi compatrioți, tradiționala urare strămoșească: „Da mulți ani“. Doresc fiecăruia ani mulți și fericiți, împlinirea dorințelor și aspirațiilor de mai bine ! Să ridicăm paharul pentru clasa muncitoare, țărănimea cooperatistă, intelectualitatea patriei noastre, pentru întregul popor — eroic constructor al societății socialiste, pentru Partidul Comunist Român conducătorul încercat al națiunii noastre; pentru propășirea materială și spirituală a României; pentru socialism, pentru pace și colaborare intre popoare ! SUPORTUL ÎNFĂPTUIRII TRAINIC AL ANGAJAMENTELOR ANULUI 1969 S-a încheiat un an de muncă avintată, in care oamenii muncii din orașele și satele județului, alături de întregul popor, au luptat cu eforturi sporite pentru înfăptuirea vastului program de construcție economică și socială elaborat de Congresul al IX-lea și de Conferința Națională a partidului. Am consemnat, de curând, bilanțul realizărilor bogate al anului 1968, rod al creației conștiente a muncitorimii, țărănimii și intelectualității noastre, a maselor largi de cetățeni care urmează cu entuziasm politica partidului pentru că văd în ea expresia propriilor lor gânduri și interese. Perfecționarea continuă a formelor și metodelor de organizare și conducere a economiei naționale și a vieții sociale a găsit un profund ecou în masele populare, le-a dinamizat și însuflețit în lupta pentru promovarea progresului in toate sectoarele de activitate, pentru înlăturarea lipsurilor și neajunsurilor, aplicarea consecventă a principiilor de dreptate și echitate socială caracteristice orinduirii noastre socialiste, punerea în valoare a marilor rezerve materiale și umane pe care le posedă societatea noastră. Am pășit intr-un an nou, 1969, care se anunță de pe acum bogat în evenimente de importanță deosebită în viața socială și politică a țării noastre, a poporului român. La 2 martie vor avea loc alegerile de deputați pentru Marea Adunare Națională și consiliile populare, manifestare vie a democrației noastre socialiste, care creează condiții tot mai prielnice pentru participarea activă a tuturor cetățenilor la viața politică a țării, la dezbaterea și adoptarea deciziilor asupra problemelor de interes general, la elaborarea și înfăptuirea politicii partidului. In acest an se împlinește un sfert de secol de la eliberarea țării de sub jugul fascist, de la începutul revoluției populare care a dus la lichidarea vechilor rinduieli bazate pe exploatarea omului de către om, la scoaterea României din starea de înapoiere economică și culturală rămasă din trecut. In sfîrșit, tot în cursul anului acesta va avea loc cel de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Român. Așa după cum sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu la Plenara Comitetului Central al P.C.R. din 16-17 decembrie 1968, anul 1969 are un rol hotărâtor în înfăptuirea obiectivelor cincinalului și in pregătirea bazei materiale pentru trecerea la viitorul plan de cinci ani. Prevederile planului pe acest an pornesc de la succesele obținute de oamenii muncii din țara noastră — la care, firește, și-au adus fii, țăranii, contribuția muncitointelectualii din județul Constanța — în dezvoltarea economiei, științei și culturii în primii trei ani ai cincinalului. Aceste prevederi țin, totodată, seama de cerințele creșterii in ritmuri susținute a întregii economii și promovării progresului tehnic in toate ramurile producției materiale; ele urmăresc sporirea eficienței activității economice, ridicarea in continuare a nivelului de trai material și cultural al poporului nostru. Dezbaterea cifrelor de plan in cadrul comitetelor de direcție ale unităților economice, al comitetelor de partid și birourilor organizațiilor de bază, al conducerilor sindicatelor și organizațiilor U.T.C. a arătat că sarcinile de plan pe 1969 sunt mobilizatoare, ele asigurând atit în domeniul producției industriale și agricole, cit și în domeniul creșterii nivelului de viață al oamenilor miri(Continuare in pag. a II-a) AN NOU LA POARTA SPRE CONTINENTE A ȚĂRII La prova —un an al fericirii Limbile ceasornicelor se apropie implacabil de ora răscrucii dintre ani. Pe fețele oamenilor reuniți sub bradul înalt din salonul gării maritime, veselia care ne-a luminat totdeauna chipurile după o recoltă bună... Sunt aici, ascunse sub irizări de lumină și anmbete, sub acordurile muzicii și sub sclipătul vinului, toate faptele care au stat la temelia succeselor oamenilor din cabinele de comandă ale macaralelor de chei și ale tractoarelor rutiere, ale dispecerilor și ale celor care leagă dialoguri fierbinți prin eter, intre pământul țării și insulele sale vii aflate la bărbăteasca datorie pe apele lumii. Sunt marinarii și motoriștii de pe „Hunedoara“ și „Reșița", de pe „București" și „Ploiești“, de pe „Brașov" și „Bacău“, sosiți în urmă cu zile sau numai cu citeva ore din lungile lor călătorii peste „cîmpiile“ lui Neptun. Bucuria de a se afla împreună la sfirșitul unui an în care au fost împreună numai prin încărcătura de rodnicie și frumusețe a faptelor, nu lasă loc cuvintelor care vin din amintirile lor profesionale. Nu se pomenește nimic despre furtunile nordului sau despre cicloanele Pacificului, despre motoare sau carturi, despre parime sau „hararea". Toate acestea rămân în amintirea fiecăruia dintre ei ca un fel de garanție a izbutită în cele ce vor începe de inline, sub auspiciile unui An Nou. Oamenii mării sunt acum soți care și-au redescoperit frumusețea soțiilor. Sunt părinți ințelus mirați de cit de mult și de repede le-au crescut băieții și fetele, sunt bunici gata să-și poarte Închipuirea lacomă de nesfîrșire a nepoților prin împărățiile lui Miază ziuă sau Miazănoapte prin cele ale lui Soare răsare ori Soare apune. Și sunt solidari cașimarazi însoțind cu ginduri de drag și urări de bine pe cei dintre ei care se află în această zi de răscruce a vremii, cind se aruncă grîu aducător de noroc în părul femeilor și cind se croiesc planuri cutezătoare și limpezi, departe, dincolo de cruguri de zări. Și într-o fantastică, unanimă încrucișare de ginduri, într-o tainică interferență a bătăilor inimii, cei aflați acolo, departe, își fac auzite gindurile până aidia ai lor. Citești rândurile radiogramei expediate din Sousse și-i vezi pe marinarii „Transilvaniei“ împodobind, pentru cei 309 oaspeți ai lor, un brad carpatin în salonul cel mare și clădind, cu paharul, și muzica de pe-acasă, o autentică și ospitalieră Românie miniaturală. Ii vezi pe oamenii cargoului cu nume de simbol „Victoria” îmbujorați acolo, la Rotterdam, de darurile comandantului lor, Ștefan Frastag, rămas in concediu, tăinuite cu grijă de către singurul om care cunoștea existența la bord a surprizelor pină în ceasul de cumpănă dintre ani. Sosesc radiograme de pe „Carpați“ de la Madras, de pe „Bucegi", aflat în marș către Kobe, de pe „Sinaia“, aflată pe coastele Chinei, la Chungjin, de pe „Suceava" din Manchester, de pe „Tîrgu-Mureș“, aflat in străvechea citadelă franceză a vinului roșu, la Bordeaux. In toate, gânduri de bine, de fericire, urări de Împlinire a tot ceea ce-și doresc oamenii la începutul de an. Peste apele lumii, o singură inimă mare. Fericită și generoasă în fericirea ei. — La mulți ani! —■ Vînt bun din pupa! Și în clipa cinc ei, mesagerii Carpaților și Bărăganului, seu Nicolae FĂTU (Continuare în pag. a III-a) Cadru sărbătoresc de la revelionul tineretului. ȘEDINȚA COMISIEI ELECTORALE CENTRALE In ziua de 31 decembrie 1968, Comisia Electorală Centrală s-a întrunit în prima sa ședință de lucru și a stabilit măsurile care urmează a fi luate în legătură cu desfășurarea campaniei electorale, potrivit Legii nr. 28/1966 privind alegerile de deputați in Marea Adunare Națională și în consiliile populare. (Agerpres) VOLTAIM UMAN AL MUNCII CONTINUE Ora solemnă a Noului An, vibrând graur în orologiul istoric, și tradiționala urare „LA MULȚI ANI" au găsit mii de oameni la pupitrele și tablourile de comandă ale uzinelor, în fața cuptoarelor incandescente, a creuzetelor și retortelor uriașe, supraveghind procese tehnologice ori siguranța în traficul feroviar, frământând pîine sau comunicând la mari distanțe. Acestor oameni aflați în noaptea Anului Nou în locuri unde munca nu încetează niciodată, noaptea și ziua, unde procesul de producție este identificat cu scurgerea egală a secundelor — le aducem omagiul nostru. Cind, după tradiție, ați ridicat paharul in cinstea Noului An, v-ați gîndit cumva la cei care, în noaptea aceea, supravegheau cazanele și agregatele uzinei electrice ? Pentru ei, fie că se numesc ing. Constantin Habrea, Ion Menasitis, Emil Dumitrescu, Katin T. Nicolae, Ion Țintaru sau Gh. Stoica, fie că sunt șefi de tură la camera de comandă, șefi de tură la cazane sau turbine, operatori sau electricieni, ora aceea la care au sunat sirenele, sau au fost lansate artificii și petarde a fost o noapte de dublă răspundere. Termocentrala Ovidiu, pentru că despre ea este vorba, a funcționat ca o inimă care pulsează forță și lumină, o Inimă generoasă care revarsă, prin mii de artere, substanța nutritivă a uzinelor aflate sub foc continuu, o inimă care aprinde tuburile cu neon ale bulevardelor și filamentul beculețelor din pomul de iarnă, uzină prezentă în fiecare casă, în fiecare așezare sau imitate de muncă, înveselind viața noastră, a tuturor. — Cum au funcționat cele două turbine, tovarășe Menasidis ? Răspunsul îl dăm noi, cu toată răspunderea de care au dat dovadă cei care au lucrat în noaptea Anului Nou în marea uzină a luminii. P. ZARNESCU CÎMPEANU (Continuare în pag. a II-a) TELEGRAME Tovarășului FIDEL CASTRO RUZ Prim-secretar al C.C. al P.C. din Cuba Prim-ministru al Guvernului Revoluționar al Republicii Cuba Tovarășului OSVALDO CORTICOS TORRADO Președintele Republicii Cuba HAVANA Cu prilejul celei de-a X-a aniversări a „Zilei Eliberării" — Ziua Națională a Republicii Cuba, — în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și al Consiliului de Miniștri, al poporului român și al nostru personal, vă adresăm dumneavoastră, Comitetului Central al Partidului Comunist din Cuba, guvernului revoluționar și poporului frate cubanez cele mai cordiale felicitări și un cald salut tovărășesc. Poporul român își exprimă solidaritatea sa internaționalistă cu lupta plină de abnegație a poporului cubanez împotriva imperialismului, pentru apărarea cuceririlor revoluționare și se bucură din toată inima de succesele de seamă obținute, sub conducerea Partidului Comunist din Cuba, în opera de construire a socialismului. Sîntem încredințați că relațiile de prietenie și colaborare tovărășească dintre Partidul Comunist Român și Partidul Comunist din Cuba, dintre Republica Socialistă România și Republica Cuba se vor dezvolta continuu, spre binele popoarelor român și cubanez, în interesul unității sistemului mondial socialist și a mișcării comuniste și muncitorești internaționale, al cauzei socialismului și păcii. Cu ocazia acestei aniversări jubiliare, vă urăm, dragi tovarăși, dumneavoastră și întregului popor cubanez, noi și importante succese în edificarea societății socialiste în Republica Cuba. NICOLAE CEAUȘESCU Secretar General al Comitetului Central al Partidului Comunist Român Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România Tovarășului OLDRICH CERNIK Președintele Guvernului Republicii Socialiste Cehoslovace în numele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, al poporului român și al meu personal, vă adresez cele mai calde felicitări cu prilejul numirii dumneavoastră în funcția de președinte al guvernului Republicii Socialiste Cehoslovace, îmi exprim convingerea că relațiile tradiționale de prietenie și colaborare frățească dintre România și Cehoslovacia vor cunoaște o dezvoltare continuă și multilaterală, în interesul popoarelor noastre, al întăririi unității sistemului mondial socialist, al cauzei socialismului și păcii în lume. Vă urez mult succes, în activitatea dv. consacrată dezvoltării continue a R.S. Cehoslovace. ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri ai Republicii Socialiste România